Bibliotheken in Fryslân

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het gebruikte bibliotheeksysteem.
Staat een bibliotheekvestiging hier niet bij, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager

De Bibliotheek Noord Fryslan

logo_Noord.jpg (32083 bytes)

Contactgegevens

Bezoekadres
Brokmui 62
9101 EZ Dokkum
T: 0881656123
E: info@bnfrl.nl

Postadres
Postbus 9100 AB Dokkum

Openingstijden
Maandag08:30 - 17:00 uur
Dinsdag08:30 - 17:00 uur
Woensdag08:30 - 17:00 uur
Donderdag08:30 - 17:00 uur
Vrijdag08:30 - 17:00 uur

Opmerkingen
De Bibliotheek heeft drie lijnen: de fysieke, de educatieve en de digitale bibliotheek. Binnen elke lijn werkt een team van specialisten. Aan het hoofd van de educatieve bibliotheek staat leidinggevende Doetie de Jager. Georgine Oele staat aan het hoofd van de fysieke bibliotheek. Zij vormen samen met directeur/bestuurder Paulien Schreuder het managementteam.

GPS-coördinaten
53.32769, 6.009297

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Stichting Bibliotheken Noord Fryslan
Beschrijving: 

Op 1 juli 2014 ontstond BNF uit de fusie tussen Bibliotheken Noordwest Fryslân (BNWF) en Bibliotheken Noordoost Fryslân (BNOF). In 2015 ontwikkelde BNF samen met de toen 14 gemeenten een toekomstvisie. De titel is Koersdocument Bibliotheken Noord Fryslân, met als ondertitel De Bibliotheek in de participatiemaatschappij; van collectie naar connectie. Het motto: De Bibliotheek: maatschappelijk hart van de samenleving.

BNF richt zich op drie nieuwe pijlers: de Formulebibliotheek,
de Educatieve Bibliotheek en de Digitale Bibliotheek.
Nieuw in ons beleid is dat:
• De Bibliotheek zichtbaar wordt op social media
• Er veel activiteiten worden georganiseerd in de bibliotheken
• De Bibliotheek zich actief bezig houdt met taal- en digitale vaardigheden
• De Bibliotheek een duidelijk herkenbare meerwaarde biedt in de samenleving
Ons doel is dat mensen zelfstandig (blijven) meedoen in de maatschappij.
Aangemaakt op: 
20:01
Aangemaakt op: 
20:01
Laatst gewijzigd op: 
17:08
Laatst gewijzigd op: 
17:08
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Terschelling (199479)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek St.-Annaparochie (199474)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Vlieland (199480)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Dronryp (199477)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Franeker (229987)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Harlingen (229949)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Schiermonnikoog (199495)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Dokkum (199491)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Kollum (199493)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek De Westereen (215637)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Surhuisterveen (215635)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Ameland (Nes) (5278909)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Ameland (Hollum) (5278910)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Buitenpost (199490)
Gerelateerd aan organisatie: Fers (163846)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheken NoordWest Fryslân (196686)
Data Detox Kit (product)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "9269" t/m "9271"
  • Van postcode "9104" t/m "9106"
  • Van postcode "9113" t/m "9114"
  • Van postcode "9067" t/m "9067"
  • Van postcode "9108" t/m "9109"
  • Van postcode "9160" t/m "9164"
  • Van postcode "8880" t/m "8897"
  • Van postcode "8899" t/m "8899"
  • Van postcode "9871" t/m "9873"
  • Van postcode "9230" t/m "9233"
  • Van postcode "9280" t/m "9289"
  • Van postcode "9166" t/m "9166"
  • Van postcode "8857" t/m "8872"
  • Van postcode "8830" t/m "8831"
  • Van postcode "9075" t/m "9079"
  • Van postcode "8800" t/m "8814"
  • Van postcode "9031" t/m "9045"
  • Van postcode "9047" t/m "9047"
  • Van postcode "8816" t/m "8816"
  • Van postcode "8850" t/m "8856"
  • Van postcode "8841" t/m "8843"
  • Van postcode "9121" t/m "9156"
  • Van postcode "9110" t/m "9112"
  • Van postcode "9073" t/m "9074"
  • Van postcode "9107" t/m "9107"
  • Van postcode "9290" t/m "9299"
  • Van postcode "9170" t/m "9178"
  • Van postcode "9851" t/m "9853"
  • Van postcode "9100" t/m "9103"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0870410000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0870410000
ILN-code NBC+: 

366
VOB lidnummer: 
100234
Basisbibliotheeknaam: 

Stichting Bibliotheken Noord Fryslan

Aanbod en faciliteiten

Werk-, studieplek aanwezig: 
Nee
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Nee
Fysiek bibliotheek aanbod: 

Makkelijk Lezen Plein
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Oefenen.nl
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
BoekStartcoach
Week van de Mediawijsheid

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

BoekStart in de kinderopvang
dBoS PO
dBoS VO
Aanbod voor belastingdienst: 
Nee
Beveiligde internetverbinding: 
Nee

Producten:

  • Bijscholing leescoördinatoren
    Om op de hoogte en geïnspireerd te blijven, is er tweemaal per jaar een bijscholing voor opgeleide leescoördinatoren. Per school bedragen de kosten per studiebijeenkomst € 35,-. Data najaar 2017: -Bibliotheek Drachten: 6 november -Bibliotheek Sneek: 7 november -Bibliotheek Heerenveen: 8 november -Bilbiotheek Dokkum: 15 november -Bibliotheek Franeker 16 november Data voorjaar 2018: -Bibliotheek Drachten: 19 maart -Bibliotheek Sneek: 20 maart -Bibliotheek Heerenveen: 21 maart -Bibliotheek Dokkum: 21 maart -Bibliotheek Franeker: 21 maart
  • Boekenpraat! Kinderjury op school - groep 7 en 8
    Praten over boeken is belangrijk. Kun je jezelf verplaatsen in de hoofdpersoon en hoe wend je je verbeeldingskracht aan? Leerlingen leren beargumenteren waarom ze een boek leuk, spannend of bijvoorbeeld humoristisch vinden en wat het met hen doet als ze een boek lezen. De leesconsulent introduceert in de klas vier boeken. Deze worden door de leerlingen gelezen of door de leerkracht voorgelezen. De kinderen beoordelen de boeken waaruit een top 4 wordt samengesteld. De leesconsulent verzorgt de afsluiting waarin over de boeken wordt gesproken. De school koopt een pakket van 2 x 4 voorgeselecteerde titels. Eventueel aangevuld met één of meerdere huurpakketten van 2 x 4 titels.
  • Boekenproeverij voor ouders
    Hoe betrek je ouders bij het lezen op school en thuis? Lezen is ontzettend belangrijk. Ouders hebben een grote invloed op het leren van kinderen. Verschillen in leesscores zijn bijna voor de helft toe te wijzen aan de invloed van de ouders. Het leesplezier van een kind staat hierbij voorop. De bibliotheek kan helpen ouders te enthousiasmeren om samen met het kind te lezen en over boeken te praten. De leesconsulenten laten aan de hand van een boekencollectie zien welke boeken geschikt zijn voor kinderen en geven tips waarmee samen lezen een feestje wordt.
  • Collectie in de school
    Heeft u behoefte aan een actuele en gevarieerde collectie jeugdboeken die permanent in de school aanwezig is? Dan heeft de bibliotheek voor u een leasecollectie beschikbaar. Met deze collectie bent u altijd verzekerd van de nieuwste jeugdboeken. Uw leerlingen kunnen via zelfbediening de boeken uitlenen. De uitgeleende boeken worden automatisch geregistreerd in het persoonlijke leeslogboek. Kinderen kunnen elkaar enthousiasmeren door titels aan te bevelen die ze hebben gelezen. De boeken kunnen ook meegenomen worden naar huis om daar verder te lezen, bijvoorbeeld samen met de ouders. De collectie wordt geleverd met boekenkasten en een zelfbedieningsapparaat, waarop het uitleensysteem SchoolWise is geïnstalleerd. SchoolWise is een compleet en eigentijds systeem voor het beheren en zichtbaar maken van de eigen schoolbibliotheek. Het systeem biedt de mogelijkheid om kinderen in contact te brengen met leesboeken en betrouwbare informatie. U kunt kiezen uit de volgende aantallen boeken: • 750 exemplaren • 1250 exemplaren • 1500 exemplaren • 2000 exemplaren
  • Cursus leescoördinator Open Boek
    De cursus Open Boek leidt leerkrachten op tot leescoördinator. Veel leerkrachten hebben inmiddels de cursus gevolgd en de reacties zijn zeer positief. De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten. Na afloop van de cursus ontvangen de deelnemers een certificaat. De kosten voor deze cursus bedragen per deelnemer € 300 (excl. btw), waarbij het cursusboek van € 27,50 is inbegrepen. Cursuslocaties en -data Open Boek najaar 2017 Bibliotheek Dronryp • 19.00 - 22.00 uur Data: Maandag 18 september, 2 oktober, 16 oktober en 6 november Uitreiking certificaat: Maandag 15 januari 2018, 19.00 - 20.30 uur Bibliotheek Dokkum • 19.00 - 22.00 uur Data: Dinsdag 19 september, 3 oktober, 17 oktober en 7 november Uitreiking certificaat: Dinsdag 16 januari 2018, 19.00 - 20.30 uur Cursuslocaties en -data Open Boek voorjaar 2018 Bibliotheek Dronryp • 19.00 - 22.00 uur Data: Maandag 22 januari, 5 februari, 19 februari en 12 maart Uitreiking certificaat: Maandag 14 mei 2018, 19.00 - 20.30 uur Bibliotheek Dokkum • 19.00 - 22.00 uur Data: Dinsdag 23 januari, 6 februari, 20 februari en 13 maart Uitreiking certificaat: Dinsdag 15 mei 2018, 19.00 - 20.30 uur
  • De Bibliotheek op school
    De Bibliotheek is uw partner als het gaat om leesbevordering, taalontwikkeling, mediawijsheid en ouderbetrokkenheid bij lezen. Dat doen we met het zogenaamde Dienstverleningsabonnement, waarvan uw school gebruik maakt, maar ook door de meer structurele aanpak van de Bibliotheek op school. Inmiddels maken in Noord Fryslân 52 scholen gebruik van deze prachtige dienst. U vraagt zich wellicht af wat de voordelen zijn en of de aanpak ook bij uw school past. We informeren u graag. Maatwerk per school De Bibliotheek op school is een landelijke aanpak, maar zeker geen standaardformule. We passen deze aanpak volledig aan de situatie, wensen en behoeften van uw school aan: maatwerk per school dus. Door een afgestemde aanpak, brengen we ervaring, kennis, beleid en praktijk bij elkaar. Zo willen we samen met uw school werken aan het plan van minister Jet Bussemaker om de taalvaardigheid en het leesplezier van een miljoen kinderen in de basisschoolleeftijd te verbeteren. Doet uw school mee? Van Dienstverleningsabonnement naar Bibliotheek op school Uw school maakt op dit moment gebruik van ons Dienstverleningsabonnement, waarbij u producten kiest die u wenst. U kunt deze producten zien als losse elementen van leesbevordering. U zet ze vrijblijvend en incidenteel in. Het aanbod van dit abonnement wordt kleiner, omdat we meer inzetten op de succesvolle en opbrengstgerichte aanpak van de Bibliotheek op school. Gaat u over op de Bibliotheek op school, dan wordt de samenwerking structureel en wordt de aanpak verankerd in uw onderwijsprogramma. Rol van leescoördinator en leesconsulent De samenwerking tussen de leesconsulent van de bibliotheek en de leescoördinator van de school is een essentieel onderdeel van de Bibliotheek op school. Samen stellen zij een schoolleesplan op, dat volledig is afgestemd op uw onderwijsprogramma en kerndoelen. De leescoördinator draagt, in samenspraak met de directeur, zorg voor de basisvoorwaarden: een visie op lezen, voldoende (voor)leestijd, een actuele gevarieerde boekencollectie in de school, de kwaliteit van werkvormen, deelname aan leesactiviteiten en –projecten en deskundigheidsbevordering van leerkrachten.
  • De CANON van Nederland - groep 8
    De canon van Nederland telt vijftig vensters: belangrijke personen, creaties en gebeurtenissen die samen laten zien hoe Nederland zich ontwikkeld heeft tot het land waarin we nu leven. Aan de canonvensters zijn vijftig jeugdboeken gekoppeld.
  • Eén tegen allen - groep 7 en 8
    De bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Nee, dit is niet zo maar een spelletje, dit is bloedserieus! Bibliotheek en klas tekenen voor dit spel een contract waarin een tegenprestatie van de verliezer wordt vastgelegd. De opdrachten staan op een poster, die wordt achtergelaten in de klas. Voorbeelden van opdrachten zijn: maak een lijst van zes boeken die geschreven zijn door Jacques Vriens of maak een rap over het onderwerp lezen en voer de rap uit voor de klas.
  • Game Basisvaardigheden
    Serious gaming is een manier waarop mensen intrinsiek gemotiveerd kunnen worden om actie te ondernemen. De game die BNF wil gaan ontwikkelen met ROC Friesland College zal gebruikt worden in de toeleiding van deelnemers naar het Taalhuis. Samen met de taalcoördinatoren en de doelgroep zal een vooronderzoek uitgevoerd gaan worden naar de mogelijkheden van een serious game. Begin 2018 was het prototype beschikbaar. Het prototype sluit aan bij de doelgroep en wordt vanaf najaar doorontwikkeld. Samen met de partners in het Digi-Taalhuis wordt gekeken naar de manier waarop de game ingezet kan worden bij de toeleiding naar het Digi-Taalhuis. Wordt vervolgd!
  • Gids in Boekenland - groep 5
    Ben jij wel eens de weg kwijt? En is het wel eens moeilijk om boeken te kiezen? Pak de landkaart erbij en wordt Gids in boekenland! In groep 5 zijn leerlingen toe aan het leren kiezen van boeken. Ze kunnen nu goed lezen, hebben zelf met verschillende soorten boeken kennisgemaakt en gaan meer en meer hun eigen smaak ontwikkelen. In dit project Gids in Boekenland gaan kinderen in gesprek met elkaar over boeken en worden ze elkaars gids bij het maken van keuzes. Een landkaart, wegwijsborden en een vragenkompas helpen de leerlingen hierbij. Ook maken ze kennis met verschillende genres en hoe ze deze kunnen herkennen. De gelezen boeken noteren ze in hun paspoort. Uiteindelijk maken de leerlingen de keuze voor hun favoriete boek van dit moment.
  • Groepsbezoek groep 1 & 2: Ik voel een voet!
    Dit groepsbezoek voor kleuters in de bibliotheek is gebaseerd op het prentenboek 'Ik voel een voet!' van Maranke Rinck en Martijn van der Linden. In dit prentenboek gaan vijf dieren midden in de nacht op zoek naar een geheimzinnig ritselend geluid. Oei, wat voelen ze daar? Spannend hoor!
  • Groepsbezoek groep 3 : Wat staat daar?
    Groepsbezoek geschikt voor de periode januari 2018 tot en met juli 2018 Aap krijgt een brief, maar hij kan nog niet lezen. Daarom gaat hij naar zijn vriend Bok. Die leert al lezen. Hij ziet dat er geen maan in de brief staat, maar wel Bok. Cavia kan zien dat er geen roos staat, maar wel Cavia. En Das ziet geen Vis, maar ook zijn eigen naam! De brief gaat over hen allemaal, maar wat staat er nou in...? Feestvarken weet de oplossing! Een speels programma, waarin de leerlingen kennismaken met de ‘schatten’ van de bibliotheek. De eerste leesboekjes worden natuurlijk niet overgeslagen. Daarnaast is er aandacht voor informatieboeken, versjesboeken, voorleesboeken en andere media.
  • Groepsbezoek groep 3: Keepvogel
    De kachel is uit, het brandhout is op en het regent keihard. Keepvogel heeft geen zin om met dit weer hout te gaan sprokkelen. Wat nu? Tijdens dit groepsbezoek voor groep 3 maakt de leesconsulent alle kinderen lid van de Keepvogelclub. De kinderen gaan in de bibliotheek, net zoals Keepvogel in het boek “Noodweer”, op zoek naar zijn hond Tungsten. De kachel van Keepvogel en het blaffen van Tungsten helpt de kinderen bij hun zoektocht. Onderweg maken kinderen spelenderwijs kennis met de bibliotheek en verzamelen ze puzzelstukken van een driedimensionale puzzel. Aan het eind van de zoektocht wordt deze puzzel van Tungsten in elkaar gezet en luisteren de kinderen naar de afloop van het verhaal.
  • Groepsbezoek groep 6: Vliegen door de bieb!
    Gezellig hoor, met z’n allen naar de bibliotheek. Vooral als je mag rennen en “Vliegen door de bieb”. In dit levende ganzenbordspel gaan leerlingen op zoek naar antwoorden op vragen over boeken en de bibliotheek. Spelenderwijs komen ze allemaal leuke boeken tegen. Weten leerlingen de weg te vinden of verdwalen ze in de bibliotheek?
  • Groepsbezoek groep 8: ZOEK jij wat je VINDT?
    Leerlingen van groep 8 worden tijdens dit groepsbezoek aan de bibliotheek bekend met het zoeken naar informatie in boeken, in databanken (aanwezig in de bibliotheek) en op het internet. In tweetallen wordt gezocht naar informatie over een onderwerp voor een presentatie. De leerlingen leren informatie zoeken, vinden en beoordelen. Na afloop van het bezoek heeft ieder tweetal een (korte!) presentatie klaar.
  • Inspiratiebijeenkomsten voor leescoördinatoren en leerkrachten
    Ter voorbereiding op de Kinderboekenweek organiseert Bibliotheken Noord Fryslân in september meerdere bijeenkomsten voor lees- en taalcoördinatoren van alle scholen. Natuurlijk zijn ook andere leerkrachten welkom. Tijdens de bijeenkomst wordt het thema van de Kinderboekweek verder toegelicht en worden les- en boeksuggesties gegeven. Data • maandag 11 september van 19.00 – 20.30 uur in Bibliotheken Buitenpost en St.- Annaparochie • woensdag 13 september van 16.00 – 17.30 uur in Bibliotheek Dokkum • donderdag 14 september van 16.00 – 17.30 uur in Bibliotheek Franeker Aanmelden kan via educatie@bnfrl.nl Kosten: gratis
  • Kikker en een heel bijzondere dag
    'Kikker en een heel bijzondere dag' van Max Velthuijs is de inspiratiebron voor dit project. De voorlees- en verwerkingsactiviteiten van ‘Kikker en een heel bijzondere dag’ sluiten aan bij de thema’s van het verhaal: feest, dagen van de week, emoties en kleuren. De kleuters kunnen het verhaal naspelen met maskers van dieren uit de verschillende Kikkerboeken. De kikkerpop is het ultieme middel om het verhaal te introduceren.
  • Kinderboekenweek 2017: LEESBIBBERS
    Kinderboeken waar je bibbers van in je buik krijgt, staan centraal in de Kinderboekenweek 2017. Dat belooft een spannende week te worden. Je bent nooit te oud om iets eng te vinden. De grens tussen wat lekker griezelig is en wat (te) eng is ligt voor ieder anders. De 63ste editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van 4 t/m 15 oktober 2017. De bibliotheken in Fryslân hebben dit jaar de leesbevorderingsactiviteit Leesbibbers bedacht. Leesbibbers is bedoeld voor leerlingen van groep 6 t/m 8. Ben jij bang in het donker? Droom je wel eens naar? Vind je spinnen eng? Iedereen is wel eens bang. Je schrikt, je hart bonst in je keel en je voelt bibbers in je buik. We hebben het landelijke thema zodanig aangepast dat het door alle scholen in te zetten is. Hoe werkt het? Elke leerling krijgt een opdrachtenboekje met daarin tien gevarieerde opdrachten, zoals een Bibberquiz, een fragmentenspel, een speuropdracht, husseltitels, een waanzinnige woordzoeker, etc. Ze kunnen individueel, in tweetallen of klassikaal de opdrachten maken. De laatste opdracht is een grote A1-poster, waarop de leerlingen gezamenlijk hun bibberkabinet mogen samenstellen: een kabinet vol met dingen waarvan zij de bibbers van krijgen!
  • Klassikaal lenen in de bibliotheek - groep 1 t/m 8
    Met de hele groep naar de Bibliotheek. Hoe leuk is dat! Begeleid door de leerkracht kan een groep leerlingen tijdens openingstijden de Bibliotheek bezoeken. Deze vorm van lenen is bedoeld om leerlingen de mogelijkheid te geven op school boeken te lezen of zich te verdiepen in een bepaald onderwerp. De boeken zijn een aanvulling op uw eigen mediatheek. Groot voordeel is dat de bibliotheek de nieuwste titels op de plank heeft staan. In overleg met de leerkracht worden de bezoeken ingeroosterd. Per leerling wordt er één boek uitgeleend op de groepspas. Ook de leerkracht kan een jeugdboek lenen. De uitleentermijn is acht weken.
  • Lês & Read: Friese en Engelstalige jeugdboeken
    In Nije Heit, We are going on a bearhunt, The Secrets of Sam & Sam, Tante Tij = Muoike Tij. Zomaar een paar titels uit onze Friese en Engelse jeugdcollectie. Wordt u al nieuwsgierig? U kunt nu vrijwel het hele schooljaar beschikken over steeds wisselende Friese en Engelse titels. De boeken in de kisten geven u telkens opnieuw een impuls om zelf (vaker) voor te lezen en de kinderen te laten vrij lezen in de twee belangrijkste talen naast de Nederlandse. De boeken zijn geschikt voor onder-, midden- en bovenbouw. Ook bevatten de kisten lessuggesties. Huurperiode Per schooljaar drie keer een vastgestelde periode van acht weken.
  • Poëzie: Stapel op gedichten - groep 5
    Op een creatieve manier met taal aan de slag? Dat kan met poëzie! Arjan Hut komt op bezoek in de Bibliotheek en vertelt over zijn werk als schrijver en dichter. Daarna gaat hij met de groep aan de slag om stapelgedichten te maken. Kleine gedichtjes die gemaakt worden van titels van boeken. Elk gedicht is een klein verhaaltje. De leerlingen maken een gedicht over wat zij leuk, spannend, mooi of grappig vinden. Ze kunnen dichten over zichzelf, gebeurtenissen, dromen of verzinsels: alles mag!
  • Regionale Ronde Nationale Voorleeswedstrijd - groep 7 en 8
    Hoe doe je mee: 1. Vanaf 1 juni kunnen scholen een deelnamepakket aanvragen. De pakketten met een spelregelboek, twee posters en een oorkonde, worden vanaf half september op school bezorgd. Aanvragen kan tot half november. 2. Vóór 1 december organiseert de school een eigen wedstrijd met leerlingen uit groep 7 en/of groep 8 leerlingen. De school meldt de trotse winnaar direct aan voor de vervolgrondes via denationalevoorleeswedstrijd.nl. 3. De schoolkampioen vertegenwoordigt de school in februari/maart in de regionale vervolgrondes die Bibliotheken Noord Fryslân organiseert. Voor de regionale winnaars volgt de provinciale finale in april. 4. Alle provinciale winnaars strijden ten slotte in de zinderende landelijk finale die jaarlijks eind mei plaats vindt om de titel “De Nationale Voorleeskampioen”.
  • Toneellezen - groep 3 t/m 8
    Ter ondersteuning van het technisch leesonderwijs biedt de bibliotheek een collectie toneellezen aan. Toneellezen biedt een nieuwe vorm van samenlezen. Twee lezers (of meer) nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, grootse gebaren of rekwisieten. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. Zo bevordert Toneellezen het leesplezier en het lezen met intonatie. Titellijst • Wedstrijd op wielen - Berdie Bartels - M6 • Stilte in de studio - Bies van Ede - M7 • Storm en zijn schat - Sanne de Bakker - M5 • De verboden tuin van toen - M. van der Zanden - E7 • Rare geluiden - Mariken Jongman - M6 • Geheugen kwijt - Carla Kollenburg - M7 • B-Boy - Mariken Jongman - M7 • Een slang in de klas - Chris Winsemius • Kikker, kikkers en nog eens kikkers - Ellen van Lieshout - groep 4/5 • Verkeerd verbonden - Annemarie Bon - groep 6/7 • De eigenwijze prinses - Astrid van Dam - groep 5 • Dubbel jarig - Arend van Dam - groep 4 • De heks van de Toffeestraat - Monique van der Zanden - E4 • Hier waak ik - Chris Winsemius - E4 • Inkie steelt de show - Jolanda Horsten - M5 • Op kamp - Jolanda Horsten - M5 • Sam in actie! - Tamara Bos - E5 • Slim, stoer en sterk - Dirk Nielandt - M4 • Verdwaald in Amsterdam - Anke Kranendonk - E6 • Zoektocht in het ziekenhuis - Anneke Scholtens - M6
  • Vakantielezen - groep 3 en 4
    Kinderen oefenen hun leesvaardigheid gedurende het schooljaar. Tijdens de zomervakantie wordt vaak maar weinig door kinderen gelezen. Uit onderzoek blijkt dat er achteruitgang van de leesvaardigheid ontstaat, wanneer kinderen ruim twee maanden niet lezen. Vooral beginnende lezers uit groep 3 laten na de zomervakantie een terugval in het lezen zien. Om dit tegen te gaan levert de Bibliotheek o.a. een leestas met leuke boeken en tips voor boekbespreking. Hierdoor worden kinderen gestimuleerd om ook tijdens de vakantie door te lezen.
  • Vertelkastje met vertelplaten - voor peuters en kleuters
    Het vertelkastje (Kamishibai) komt oorspronkelijk uit Japan en lijkt een beetje op onze poppenkast. Alleen gebruikt de verteller geen poppen, maar afbeeldingen/vertelplaten die hij één voor één uit het kastje trekt. De verteller zit niet in het kastje, maar staat ernaast, zodat hij kan communiceren met het publiek. Het vertelkastje leent zich uitstekend om in groepen te gebruiken. Vooral voor jonge kinderen is de kamishibai een uitstekend middel om de aandacht vast te houden en in gesprek te gaan over wat er op de platen te zien is. De vertelplaten zijn ook zonder kastje te huur. Titels U kunt kiezen uit de volgende titels: • Ik wil de maan - Jonathan Emmett • En nu lekker slapen, Sam! - Amy Hest • Wat nu, Olivier - Phyllis Root • Kleine kangoeroe - Guido van Genechten • Kleine muis zoekt een huis - Petr Horácek • Anton kan toveren - Ole Könnecke • De wiebelbillenboogie - Guido van Genechten • Fiet wil rennen - Bibi Dumon Tak • Mama kwijt - Chris Haughton • Nog 100 nachtjes slapen - Milja Paalman • Krrr… okodil - Catharine Rayner • Boer Boris gaat naar zee - Ted van Lieshout • Wij hebben er een geitje bij - Marjet Huibers • De Kleine Walvis - Benji Davies
  • Vertelplaten - voor peuters en kleuters
    Vertelplaten worden gebruikt bij het vertelkastje (Kamishibai). Het vertelkastje komt oorspronkelijk uit Japan en lijkt een beetje op onze poppenkast. De verteller gebruikt echter geen poppen, maar afbeeldingen (vertelplaten) die hij één voor één uit het kastje trekt. Bovendien zit de verteller niet in het kastje, maar staat ernaast, zodat hij kan communiceren met het publiek. Het vertelkastje leent zich uitstekend om in groepen te gebruiken. Vooral voor jonge kinderen is de kamishibai een uitstekend middel om de aandacht vast te houden en in gesprek te gaan over wat er op de platen te zien is. De vertelkast is te huur in combinatie met vertelplaten. De vertelplaten zijn ook te huren zonder het vertelkastje. Titels • Ik wil de maan • En nu lekker slapen, Sam! • Wat nu, Olivier • Kleine kangoeroe • Kleine muis zoekt een huis • Anton kan toveren • De wiebelbillenboogie • Fiet wil rennen • Mama kwijt • Nog 100 nachtjes slapen • Krrr… okodil • Boer Boris gaat naar zee • Wij hebben er een geitje bij Leerdoelen: Geletterdheid ontwikkelen, woordenschat uitbreiden en de taalproductie stimuleren.
  • Voorlezen, hoe doe je dat?
    De kans dat een kind een vaardige en enthousiaste lezer wordt is vele malen groter wanneer een kind thuis wordt voorgelezen en wanneer ouder en kind samen naar de bibliotheek gaan om boeken uit te zoeken. Welke boeken kies je samen met je kind uit? Hoe bereid je jezelf voor op het voorlezen? Op welke manier haak je aan bij thema’s uit het boek? Al deze onderwerpen komen aan bod tijdens deze interactieve workshop


Vorige pagina