Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Hof van Twente / Goor

buitenkant 001.jpg (1505174 bytes)
goor_klein.jpg (30580 bytes)

Contactgegevens

Bezoekadres
de Höfte 9
7471 DK Goor
T: 0547 273493
E: info@hofbibliotheek.nl

Postadres
Postbus 7470 AB Goor

Openingstijden
Maandag09:00 - 18:00 uur
Dinsdag09:00 - 18:00 uur
Woensdag09:00 - 18:00 uur
Donderdag09:00 - 18:00 uur
Vrijdag09:00 - 20:00 uur
Zaterdag10:00 - 13:00 uur

GPS-coördinaten
52.23316, 6.58563

Website: 
Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Stichting Bibliotheek Hof van Twente / Goor
Etiketnaam: 

de Bibliotheek Hof van Twente
Beschrijving: 

Bibliotheek Goor is de hoofdvestiging van Bibliotheek Hof van Twente en is gevestigd naast het gemeentehuis.
Doordeweeks is er tot 13.00 uur geen bibliotheekmedewerker aanwezig in Goor. Wel wordt u hartelijk ontvangen door één van onze vrijwilligers. Zij kunnen u zo nodig helpen met de collectie. Heeft u hulp nodig bij uw abonnementszaken, dan staan we na 13.00 uur voor u klaar.
Aangemaakt op: 
19:54
Aangemaakt op: 
19:54
Laatst gewijzigd op: 
14:34
Laatst gewijzigd op: 
14:34
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "7490" t/m "7497"
  • Van postcode "7470" t/m "7478"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
50.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
30.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0871840000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0871840000
Locatiecode : 

8909
ILN-code NBC+: 

416
VOB lidnummer: 
100471
Basisbibliotheeknaam: 

de Bibliotheek Hof van Twente

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
computerlokaalverhuur
cursus-/vergaderruimte
expositieruimte
internet-pc
internettoegang
leestafel
print- en/of kopieerfaciliteiten
versnapering-/drankautomaat
zaalverhuur
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
2
Werk-, studieplek zonder PC: 
4
Aantal oefenpc's: 
2
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
Fysiek bibliotheek aanbod: 

Makkelijk Lezen Plein
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
Week van de Mediawijsheid
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

BoekStart in de kinderopvang
dBoS PO
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
Aantal beveiligde computers: 
4
Beschermde printfaciliteiten: 
2
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • Advies op maat
    Heeft u behoefte aan advies of heeft u ondersteuning nodig op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De bibliotheek is u graag van dienst. U kunt hierbij denken aan: • Advies over mediabeleid op school; • Advies of hulp bij het opzetten of saneren van de schoolbibliotheek; • Advies of hulp bij het opstellen van een leesplan en/of mediaplan; • Advies over het opzetten of geven van lessen mediawijsheid; • Advies over werkvormen leesbevordering. Uitvoering: • Lees-/mediacoach
  • Belastingspreekuur in Bibliotheek Goor
    Vragen over belastingaangifte en toeslagen aanvragen? Bezoek het gratis belastingspreekuur in bibliotheek Goor in de maand april. Dit spreekuur wordt verzorgd in samenwerking met Salut.
  • Belastingspreekuur in Bibliotheek Hengelo
    Vragen over belastingaangifte en toeslagen aanvragen? Bezoek het gratis belastingspreekuur in partnerbibliotheek Hengelo in de maanden maart en april. Dit spreekuur wordt verzorgd door Hulpdienst Hengelo en SeniorWeb Hengelo.
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • Codewoord: het kinderboekenweekspel
    Digitaal spel waarmee de leerlingen in de bibliotheek, in de klas of thuis aan de slag kunnen. De school krijgt een link toegestuurd waarna alle klassen met het spel aan de gang kunnen gaan. Tijdens het spel krijgen de leerlingen boekentips mee, die gekoppeld zijn aan de vragen. Een leuke manier om boeken te leren kennen en waarbij vooral de kennis van de leerlingen op de proef wordt gesteld. Leerlingen verdienen door vragen juist te beantwoorden letters. Het spel eindigt met het puzzelen van de letters, zodat het Codewoord ontstaat. Het spel word de eerste dag van de Kinderboekenweek geactiveerd. Accent: Inhoud: • Link naar het digitale spel • Uitleg van het spel via mail Benodigde materialen: • Computer met internetverbinding Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek • Op school
  • Collectie Mandjes lezen
    De collectie Mandjes lezen, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om in uw groep het vrij lezen te bevorderen en hierbij gebruik te maken van verschillende tekstsoorten en eventueel aan te sluiten bij een thema waar u binnen uw groep aan werkt. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Een collectie van 8 media bestaande uit een combinatie van prentenboeken, strips, korte verhalen, versjes/gedichten, tijdschriften en informatieve boeken • Eén onderwerp per mandje Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie Mediawijsheid
    De collectie Mediawijsheid, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om met jongeren in gesprek te gaan over de mogelijkheden en gevaren van social media. Denk aan onderwerpen als social media, privacy, online criminaliteit en online pesten. Accent: Leesplezier en mediawijsheid Inhoud: • Een collectie van 10 actuele boeken passend bij het thema, fictie en non-fictie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie TopOndernemers
    Een collectie TopOndernemers, samengesteld door Rijnbrink, biedt aanvullende materialen ter ondersteuning van het thematisch onderwijs dat geboden wordt via de methode TopOndernemers. Deze methode laat leerlingen op veel verschillende manieren werken aan geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Kinderen ontdekken de wereld en zichzelf via de thema's: - Reizen - Wereld in het klein - Derde Wereld - Oorlog en Vrede - Boerderij - A t/m Z - Ik, jij, wij - Sport en Ontspanning - Water, Aarde, Lucht en Vuur - Vlinders in je buik - Multimedia - Amerika Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Een collectie van circa 50 materialen rond een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Cursus open boek
    De cursus Open Boek leidt leerkrachten op tot leescoördinator. Een goed functionerende schoolbibliotheek, met zowel fictie als non-fictie, is de spil waar het leesonderwijs om draait. Een duidelijke structuur in het leesonderwijs, aangebracht en onderhouden door een leescoördinator is daarbij van ongekend belang. De cursus Open Boek heeft als doel om leerkrachten te scholen om de taak van leescoördinator op de eigen school vorm te geven. Als op iedere school twee leerkrachten deze taak toebedeeld krijgen werkt dat het meest efficiënt. De taak van een leescoördinator is erop gericht meer eenheid in het leesonderwijs te brengen vanuit het perspectief van de leesbevordering, leesbeleving en leesinteresse. Inhoud: • 4 studiebijeenkomsten, afgewisseld met huiswerkopdrachten • Slotopdracht : het opstellen van een plan voor het op een hoger niveau brengen van leesbevordering op de eigen school. Deze opdracht is een eis voor het officiële certificaat 'Leescoördinator'. Gecertificeerde leescoördinatoren participeren in een leesbevorderingsnetwerk van leescoördinatoren uit de regio. Het netwerk komt onder begeleiding van de bibliotheek twee keer per jaar bijeen voor uitwisseling van ervaringen en het actualiseren van kennis. Uitvoering: • In de bibliotheek • 3 uur, per studiebijeenkomst • Circa 40 uur totale studiebelasting
  • Digisterker
    Een verhuizing doorgeven, indienen van de belasti ngaangift e en het gebruiken van een DigiD. Het zijn voorbeelden van overheidszaken die u tegenwoordig online moet regelen. Ook kunt u te maken krijgen met de Berichtenbox van de overheid en met begrippen als zorgtoeslag en regelhulp. En wist u dat u uw rekeningen bij uw ziektekostenverzekeraar alleen nog kunt inzien als u met uw DigiD werkt? In samenwerking met SeniorWeb en de gemeenten wordt de cursus Digisterker aangeboden. U gaat in een rustig tempo en onder deskundige begeleiding aan de slag.
  • Europese Verhalenkoffer
    De Europese verhalenkoffer, een educatief project van en over de Europese Unie, is te huur via Rijnbrink. In de koffer bevinden zich tien verhalen; verhalen die zijn opgetekend door de eigenaar van de koffer. Bij elk verhaal hoort een souvenir: een voorwerp, een foto of een attribuut. Wat zal er allemaal uit de koffer komen? De volgende thema’s kunnen met de verhalen en voorwerpen in de koffer aan de orde gesteld worden: - Migratie en asiel (Spanje) - Toetreding en nieuwe EU-landen (Bulgarije) - Energie- en energievoorziening (Oostenrijk) - De euro (Finland) - Landbouw (Nederland) - Gelijke behandeling van man en vrouw (Denemarken) - Productveiligheid (Frankrijk) - Economische ontwikkeling en welvaartsverschillen (Ierland) - Meertaligheid (Luxemburg) - Milieu (Duitsland) Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Koffer • Attributen • Dvd met alle verhalen • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 6
    Bij de ontvangst van groep 6 staat het zoeken naar boeken en allerlei vormen van informatie voor spreekbeurten en werkstukken centraal. Bij dit bezoek is er tijd om boeken uit te zoeken en ze te registreren op de groepspas, zodat ze meegenomen kunnen worden naar school. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 7
    Tijdens het bezoek van groep 7 aan de bibliotheek leren de kinderen waar en hoe de boeken in de bibliotheek staan en leren ze zelfstandig zoeken met de catalogus en op internet om zo materiaal te kunnen vinden voor spreekbeurten, werkstukken en hobby. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Interactief voorlezen (cursus)
    In de programmalijn Boekstart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Cursisten ontvangen een certificaat na afloop. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 2 bijeenkomsten • Hand-outs • Certificaat • Inhoud van de cursus kan afgestemd worden indien er bv Piramide, Startblokken of andere trainingen gevolgd zijn. Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • Interactief voorlezen (workshop)
    In deze workshop staat het interactief voorlezen centraal. Interactief voorlezen is een manier van voorlezen waarbij het er om gaat jonge kinderen aan te zetten tot nadenken en praten over datgene wat er in een verhaal gebeurt. In de workshop wordt aandacht besteed aan de technieken die voor, tijdens en na het voorlezen gebruikt kunnen worden om peuters en kleuters te verleiden tot een reactie op het verhaal. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school
  • Jeugdkrakercompetitie
    De Nationale Jeugdkrakercompetitie is een jaarlijks terugkerende landelijke zoekwedstrijd op internet waarbij leerlingen van groep 7 en 8 met elkaar de strijd aangaan. Via de website werken de deelnemende teams, 5 competitieronden lang aan 5 vragen per week. Na 5 ronden volgt een barrage (voorronde). De vier beste teams strijden tegen elkaar in een online finale. Door mee te doen aan de wedstrijd leren kinderen zelfstandig te zoeken op het web en leren ze internet te gebruiken als informatiebron voor het maken van werkstukken. De vragen worden in de vorm van een verhaaltje gesteld en de teams antwoorden via multiple choice. Na afloop van iedere ronde is er feedback en wordt de zoekweg toegelicht en gemotiveerd. Naarmate de competitie vordert, worden de vragen moeilijker en krijgen de teams minder tips en hints. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 7 weken • In de periode mei - juni
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Kinderjury
    Welk boek wint dit jaar de Prijs van de Nederlandse Kinderjury? Ieder jaar kunnen kinderen tussen zes en twaalf jaar hun digitale stem uitbrengen. Verhalen, prentenboeken, gedichtenbundels, bloemlezingen en informatieve boeken uit het voorafgaande jaar en passend bij deze leeftijd, maken een kans door kinderen uitgekozen te worden voor de prijs. De boeken voor de Kinderjury staan tijdens de stemperiode op een speciale plek in de bibliotheek. Vanaf 6 maart tot en met 19 mei 2019 kan er door kinderen gelezen worden voor De Nederlandse Kinderjury 2019. Er zijn twee leeftijdsgroepen: 6 tot en met 9 jaar (groep 3 tot en met 5) 10 tot en met 12 jaar (groep 6 tot en met 8) De stemperiode voor de Nederlandse Kinderjury 2019 is maandag 20 mei t/m zondag 26 mei 2019. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Uitvoering: • Op school • In de periode maart - mei
  • Klassikaal lenen
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. Maar om ieder kind aan het lezen te krijgen en te houden, zijn nieuwe, leuke, spannende of verdrietige boeken een must. De bibliotheek biedt de mogelijkheid om met de groep klassikaal materialen te komen lenen. Indien u hier gebruik van wilt maken hebt u een schoolabonnement nodig. Er wordt een rooster opgesteld, zodat er op vaste tijden met de leerlingen of een deel ervan de boeken gewisseld kunnen worden. Accent: Leesplezier Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Klik & Tik
    De absolute basiscursus! Voor mensen die nooit of nauwelijks met een computer hebben gewerkt. We beginnen in deze cursus bij het begin. U leert een computer aanzetten, typen, tekst aanpassen en een e-mail opstellen. We gaan het internet op en gaan in op zoekmachines, websites, formulieren invullen en downloaden. Tenslotte kijken we naar het veilig gebruiken van social media, zoals Facebook.
  • Leerlijn informatievaardigheden
    Met deze lijn kunt u het curriculum in de bovenbouw uitbreiden met structurele lessen op het gebied van informatievaardigheden, met een kleine verdieping op mediawijsheid. De inhoud van de doorgaande lijn is afhankelijk van de wensen van de school. Daarom is de start een workshop voor leerkrachten: problemen en wensen worden vastgelegd en vertaald in een informatievaardighedenplan met doelen en activiteiten (lessen voor groep 5 t/m 8 om die doelen te halen). Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Workshop informatievaardigheden voor het team • Informatievaardighedentest Geheim agent A.A.P. • Jeugdkrakercompetitie • Lessen informatievaardigheden/ mediawijsheid De producten zijn ook los af te nemen. Benodigde materialen: • Goede ict-voorzieningen Uitvoering: • Leerkracht en bibliothecaris • In de bibliotheek • Op school • 45 tot 90 minuten • Eenmalig en meerdere lessen • Hele schooljaar
  • Mediamasters
    MediaMasters is het interactieve ervaringsspel voor leerlingen in groep 7 en 8 in het basisonderwijs. Ze leren de mogelijkheden en risico's kennen van verschillende media. Het spel is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid: de nationale campagne waarin Mediawijzer.net aandacht vraagt voor een kritische en bewuste omgang met media. Dit jaar zal de Week van de Mediawijsheid weer plaatsvinden in november (8 november t/m 15 november 2019). Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school
  • Monitor de Bibliotheek op school (PO)
    Wat is het effect van een goede bibliotheek op school? Wat is de toegevoegde waarde van een leesconsulent? Gaan kinderen daadwerkelijk meer en beter lezen en hoe kan de bibliotheek de school ondersteunen bij het vormgeven van het leesbevorderingsbeleid? Monitor de Bibliotheek op school bestaat uit digitale vragenlijsten voor leesconsulenten, leerkrachten en leerlingen. Door deze vragenlijst een keer per jaar af te nemen wordt duidelijk of de samenwerking tussen de schoolbibliotheek en de school het gewenste effect heeft. De monitor is bedoeld om zicht te krijgen op de effecten van de schoolbibliotheek op het leen- en leesgedrag van leerlingen, het leesbevorderende gedrag van leerkrachten en het beleid van de school en de (school)bibliotheek op het gebied van leesbevordering. Deze resultaten vormen de basis voor gezamenlijke beslissingen van de school en de bibliotheek over aanpassingen in beleid en activiteiten op het gebied van (vrij)lezen. Inhoud: • Digitale vragenlijsten Uitvoering: • Leerkracht, leesconsulent • Op school • De meting vindt plaats tussen eind oktober en eind januari
  • Nationale Voorleesdagen
    Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hen veel plezier. Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. 'Moppereend', geschreven door Joyce Dunbar, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2020. Naast dit boek hebben Nederlandse jeugdbibliothecarissen negen andere prentenboeken gekozen uit het aanbod van 2018, die de Prentenboek TopTien compleet maken. In 'Moppereend' loopt Eend te mopperen. Ze heeft niemand om mee te spelen. Er verschijnt een grijze wolk boven haar hoofd die steeds groter wordt. Want alle dieren die ze vraagt, willen spelletjes doen die Eend niet leuk vindt. Dan wordt de wolk zo groot en zwart dat hij barst. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2020 gehouden van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • De school vraagt zelf het deelnemerspakket aan op www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Nederland Leest Junior
    Nederland Leest Junior is een educatieve component van Nederland Leest die zich richt op kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar. In de klas kan men lezen, praten en een creatieve verwerkingsopdracht doen rondom een boek. Centraal bij het thema Duurzaamheid van 2019 staat het boek 'Borealis' van Marloes Morshuis. Accent : Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • Meerdere exemplaren van het centraal staande boek • Lesbrieven • Promotiemateriaal • Interactief lesmateriaal (apart voor PO en VO) • Verwerkingsopdracht Via de Bibliotheek vóór 1 juni de boeken, lesbrieven en promotiematerialen aanvragen. Uitvoering: • Leerkracht of docent • Op school • In de periode november
  • Projectcollectie
    Ter ondersteuning van het projectonderwijs kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond thema's. Voor het bestellen van projectcollecties heeft u een abonnement nodig. Dit geldt niet voor het bestellen van een éénmalige projectcollectie. U kunt kiezen voor: - een groot abonnement (10 keer per jaar) - een klein abonnement (5 keer per jaar) - een éénmalige projectcollectie Accent: De wereld achter een boek – Leesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 items bestaande uit: leesboeken, informatieve boeken, liedjes, gedichten en audiovisuele media passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Projectcollectie (Piramide)
    Ter ondersteuning van de onderwijsmethodiek Piramide kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond de Piramide thema's (bijv. Ruimte, Kleur en Vorm, Tellen, Kleding en Verkeer) Binnen Piramide worden drie- tot zesjarigen gestimuleerd in hun ontwikkeling door een combinatie van spelen, werken en leren. De methode richt zich op acht gebieden die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van jonge kinderen, uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling tot creatieve- en persoonlijkheidsontwikkeling. De Piramidemethode begint op de peuterspeelzaal en loopt door in de groepen 1 en 2 (en soms 3) van de basisschool. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 media (veel gevraagde onderwerpen: circa 15 media) passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Schoolkrantkopij
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. De bibliotheek probeert in haar activiteiten ruim aandacht te schenken aan de leesbevordering en boekpromotie. Scholen kunnen de bibliotheek vragen een bijdrage aan de schoolkrant te leveren. Deze bijdrage kan bestaan uit informatie over bekroonde boeken of over boeken rond een thema dat op school speelt. Natuurlijk kunnen ook de nieuwste boeken worden besproken en aanbevolen voor de diverse jaargroepen. Accent: Voorlezen - Leesplezier - Boekpromotie Inhoud: • Bijdrage bestaande uit twee pagina’s A4, aangeleverd via e-mail Uitvoering: • Bibliothecaris
  • SchoolWise
    Internetportal met catalogus, uitleensysteem (ook met zelfbediening) en inspiratiebron voor basisschoolleerlingen. Om een schoolbibliotheek te beheren is een schoolbibliotheeksysteem nodig. Met dit digitale portaal kunnen alle gebruikers van de schoolbibliotheek materialen zoeken, uitlenen, innemen en reserveren. Daarnaast biedt een schoolbibliotheeksysteem extra functionaliteiten die aansluiten bij de leerlingen van nu én bij het huidige taal- en leesonderwijs. Inhoud: • Internetlink naar catalogus (ook voor thuis) • Internetlink naar uitleensysteem Benodigde materialen: • Computer met internetverbinding • Handscanner is handig • Eventueel een bonnenprinter Uitvoering: • Leesconsulent (begeleidingsuren) • Vrijwilligers tijdens uitleenuren van de schoolbibliotheek • Op school
  • Schrijver op bezoek
    Wie wil dat nu niet? Een echte schrijver op bezoek. Dat betekent volop vragen stellen. Waarom schrijft u? Waar haalt u uw inspiratie vandaan? Wanneer komt het volgende boek? Op welk tijdstip van de dag schrijft u het liefst? Leuk, die ongedwongen vragen van de kinderen. Dat vindt de schrijver ook... Die laat zich graag verrassen. De leerlingen bereiden zich met het werkboekje voor op het schrijversbezoek in de klas of de bibliotheek. In het werkboekje is ruimte voor hun leeservaring en informatie over de schrijver en z’n boeken. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • De bibliotheek organiseert voor de school een schrijversbezoek • Werkboekjes 'Schrijver op bezoek' • Een collectie boeken van de schrijver • Facultatief: enkele boeken met als thema ‘hoe maak je een boek’ en zelf schrijven Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • Schrijversbezoek ± 1 uur per groep (het maximum aantal leerlingen per groep is afhankelijk van de schrijver) • 2 tot 6 weken
  • Voorleescoördinator
    In de programmalijn BoekStart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Een voorleescoördinator is verantwoordelijk voor de planning samen met de bibliotheek zoals het opstellen van het Voorleesplan, uitvoeren van de Monitor en andere (voorlees)activiteiten. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • 3 bijeenkomsten • Cursusboek • Hand-outs Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • VoorleesExpress
    Bij het project de Voorleesexpress gaat men uit van het vergroten van het (voor) leesplezier en het versterken van de taalontwikkeling d.m.v. thuis voorlezen. Ook wordt de taalomgeving thuis hiermee versterkt. De Bibliotheek traint en begeleidt de vrijwilligers o.a. door het verzorgen van werkbijeenkomsten. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Vrijwilligers lezen voor bij gezinnen thuis Uitvoering: • Vrijwilligers • Thuis • 20 weken, 1 uur per week
  • Wisselcollectie
    Met wisselcollecties van Rijnbrink houdt u de collectie van uw school altijd actueel. Het samenstellen kan op twee manieren: - U maakt een afspraak om zelf een collectie bij ons uit te zoeken - U geeft uw wensen door en wij zoeken een bijpassende collectie, hierbij houden we altijd rekening met de verschillende leesniveaus Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie van minimaal 25 boeken bestaande uit: prentenboeken, informatieve boeken, eerste leesboekjes of jeugdverhalen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 12 maanden
  • Workshop ouders in de Bibliotheek op school
    Ouders spelen in de Bibliotheek op school in het primair onderwijs een cruciale rol. Op veel scholen zijn zij de intermediair tussen de kinderen en de materialen in de schoolmediatheek. Niet alleen de leerkrachten, maar ook de ouders (in de schoolmediatheek) kunnen kinderen enthousiasmeren om boeken te lezen en op die manier bijdragen aan het leesklimaat van de school. Daarbij is het van belang dat zij zowel op de hoogte zijn van leuke, actuele kinderboeken als van bijvoorbeeld leesmotivaties en kies- en zoekgedrag van kinderen. Met deze cursus draagt de bibliotheek vanuit haar eigen deskundigheid bij aan een verbetering van de Bibliotheek op school in haar werkgebied. Door de hulp van de ouders die kinderen in de Bibliotheek op school krijgen, redden kinderen zich ook beter in de lokale bibliotheek en hebben de ouders extra profijt van de informatie ten behoeve van hun eigen kinderen Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze Inhoud: • 2 bijeenkomsten met een combinatie van theorie, spel en uitwisselen van ervaringen Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • Circa 2,5 uur, per bijeenkomst
  • Zomerlezen
    Om een terugval in leesniveau na de zomervakantie (zogenaamde leesdip) te voorkomen, krijgen kinderen een boek van Vos en Haas mee dat oploopt in AVI-niveau. Behalve het boek, krijgen ze een mapje met opdrachten waarvan ze er dagelijks 1 moeten maken, samen met hun ouders. Het leesniveau blijft zo gehandhaafd. Accent: Leesplezier Inhoud: • Boek Vos en Haas • Mapje met opdrachten Benodigde materialen: • Geen Uitvoering: • Leerkracht of bibliothecaris • Ouderbetrokkenheid • Op school • 6 weken • De leerlingen lezen en maken korte opdrachten tijdens de zomervakantie


Vorige pagina