Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Kulturhus Haaksbergen

Contactgegevens

Bezoekadres
Blankenburgerstraat 4042
7481 EB Haaksbergen
T: 053 5730200
E: info@kulturhushaaksbergen.nl

Postadres
Postbus 7480 AE Haaksbergen

Openingstijden
Maandag09:00 - 20:00 uur
Dinsdag09:00 - 17:00 uur
Woensdag09:00 - 20:00 uur
Donderdag09:00 - 17:00 uur
Vrijdag09:00 - 20:00 uur
Zaterdag10:00 - 12:00 uur

GPS-coördinaten
52.154647, 6.745584

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Kulturhus Haaksbergen
Etiketnaam: 

Stichting Kulturhus Haaksbergen
Beschrijving: 

Bibliotheek Haaksbergen
Aangemaakt op: 
19:55
Aangemaakt op: 
19:55
Laatst gewijzigd op: 
11:54
Laatst gewijzigd op: 
11:54
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "7480" t/m "7483"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
24.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
24.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0871850000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0871850000
Locatiecode : 

8911
ILN-code NBC+: 

415
VOB lidnummer: 
100486
Basisbibliotheeknaam: 

de Bibliotheek Haaksbergen

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(oefen)computers
WiFi
café
cursus-/vergaderruimte
expositieruimte
internet-pc
internettoegang
print- en/of kopieerfaciliteiten
Werk-, studieplek aanwezig: 
Nee
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Nee
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheekabonnement
Boekendienst-aan-huis
Catalogusuitleg
Gesproken lectuur (vorm)
Makkelijk Lezen Plein
Voordeel met je Biebpas
leesbevordering
mediawijsheidaanbod
taalinformatiepunt Nederlands
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Passend lezen
online databank
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart voor baby's
VoorleesExpress
kinderboekenweek
kinderboekenweekactiviteit
leesbevorderingsproject
nationale voorleesdagen
voorleesontbijt (nationale voorleesdagen)
Cursussen, workshops en projecten: 

computercursus
cursus internet
cursus omgaan met tablet
Werkvormen computeraanbod: 
  • workshop
  • cursus
  • advies en doorverwijzing
  • spreekuur
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Onderwijs PO
  • Volwassenen
  • Kinderdagverblijven

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

maatschappelijke stage
mediawijsheidaanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

belastingformulier, zelf invullen met hulp
cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
14
Beschermde printfaciliteiten: 
1
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • 1 tegen allen
    De bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Nee, dit is niet zo maar een spelletje, dit is bloedserieus! Beide partijen tekenen een heus contract. De inzet bepalen de klas en de bibliotheek samen. De verliezer levert een tegenprestatie, dat is zeker. Welke klas durft de uitdaging met de bibliotheek aan te gaan? De klas moet opdrachten uitvoeren die op een poster (A1-formaat) staan. De poster komt uiteraard in de klas te hangen. De kinderen moeten bijvoorbeeld een lijst met 6 boeken maken die door Jacques Vriens zijn geschreven, een rap maken over het onderwerp “lezen” en deze rap opvoeren voor de klas of een lekker recept maken uit een kinderboek en dit klaarmaken voor de bibliotheek... Het getekende contract geldt! De handleiding staat boordevol suggesties. U kunt ‘1 tegen allen’ als extra activiteit inzetten tijdens de Rode Draad-periode van de hele school. Als extra op de weektaak, als middel om zoeken te bevorderen enzovoorts. Accent: Schrijvers en leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Contract • 1 poster • Stickers Uitvoering: • Leerkracht in nauwe samenwerking met de bibliotheekmedewerker • Op school • 2 tot 6 weken, in overleg
  • 50+ leest voor
    Een aantal keer per jaar wordt er wekelijks een half uurtje in de klas voorgelezen door een 50+'er. Deze vrijwilligers worden begeleid en getraind door de bibliotheek. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Uitvoering: • 50+'er • Op school
  • Advies op maat
    Heeft u behoefte aan advies of heeft u ondersteuning nodig op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De bibliotheek is u graag van dienst. U kunt hierbij denken aan: • Advies over mediabeleid op school; • Advies of hulp bij het opzetten of saneren van de schoolbibliotheek; • Advies of hulp bij het opstellen van een leesplan en/of mediaplan; • Advies over het opzetten of geven van lessen mediawijsheid; • Advies over werkvormen leesbevordering. Uitvoering: • Lees-/mediacoach
  • Bekijk ‘t maar
    Boeken zijn leuk. Net als de verfilmingen ervan. Die belichten vaak net wat andere details. Extra aardig wordt het als de leerlingen zelf hun favoriete boekverfilming mogen kiezen. Als een echte filmjury gaan ze aan de slag. De Oscar voor de beste boekverfilming gaat naar... De school ontvangt een collectie boeken van de bibliotheek en dvd’s met verfilmingen van deze boeken. De leerlingen lezen in kleine groepjes een boek. Thuis of op school kijken ze de verfilming ervan. Elk groepje maakt vervolgens een boekverslag en bereidt een presentatie voor. Hierin houden ze een pleidooi voor hun favoriete boek en leggen ze uit waarom de hele klas naar de verfilming van juist dát boek zou moeten kijken. Daarna vullen alle leerlingen stembriefjes in. Een filmblik doet dienst als stembus. Telling van de stembriefjes wijst uit welke film de Oscar wint. Aansluitend wordt deze verfilming op dvd klassikaal vertoond. Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren, lezen Inhoud: • Oscarbeeldje • Filmblik • Filmklapper • Stembriefjes • Een collectie boeken (4 tot 5 per titel) • Bij elke boektitel de verfilming, (DVD) • Handleiding voor de leerkracht • Een overzicht van de geleverde boeken en filmtitels Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Bentje en de bruine beer
    'Bentje en de bruine beer' is een verrassend kleuterproject naar het boek van Angela MacAllister. Het haasje Bentje verdwaalt in een groot bos. Oei, wat nu? Gelukkig ontmoet zij Beer die haar veilig thuis brengt. Maar kan Beer zijn hol wel goed bereiken nu het winter is? Bentje gaat hem zoeken en gebruikt een rode draad om de weg terug te kunnen vinden. Als de wol op is, gebruikt ze de wol van haar truitje. Uiteindelijk vindt ze Beer. Samen met vrienden bouwt ze een afdak waaronder hij lekker zijn winterslaap kan houden. Bentje verwerkt haar avonturen en emoties door het zingen van liedjes,zoals bijvoorbeeld een ‘ik ben niet bang-liedje’. In de handleiding is aandacht voor het interactief voorlezen van het boek. Ook wordt beschreven op welke manier de leerkracht de verschillende materialen in kan zetten om het verhaal te introduceren en te verwerken. Bovendien worden verschillende thema’s uitgewerkt zoals o.a. de seizoenen en speuren. Voor de muzikale component is samenwerking gezocht met de muziekschool Factorium uit Tilburg. In de handleiding wordt beschreven op welke manier de leerkracht de kinderen kan uitdagen om hun eigen liedjes te maken. De kleuters zullen veel plezier beleven aan dit prachtige prentenboek met een heel creatieve uitwerking: ze kunnen zelf een spoor maken van rode wol en het blauw/witte truitje van Bentje! Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Prentenboek Bentje en de bruine beer • Berenkopkussen • Knuffel konijntje Bentje • Ongeveer 8 cm blauw/witte gebreide, gemêleerde wol (dit gaat niet terug) • Rood/wit T-shirt • Knot rode wol • Handleiding voor de leerkracht • Liedjes op de website (http://leesbevordering.cubiss.nl/) Muziek - hou vol Muziek - ik ben nog lang niet moe Muziek - ik ben niet bang Muziek - wakker worden bezorgd Muziek - wakker worden opgelucht • Alle materialen worden in een katoenen tas geleverd: met een aanvullende collectie, themaliedjes en muziek Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Bibliomemo
    BiblioMemo is een spel met kaartjes, gebaseerd op Memory® en Raad je plaatje®. Op een ongedwongen manier laat BiblioMemo de kinderen kennismaken met de pictogrammen die de bibliotheek gebruikt voor leesboeken en informatieve boeken. Wat betekenen de pictogrammen? Welk boek hoort bij welk pictogram? Welk pictogram vindt de leerling het leukst? Leerzaam en leuk tegelijkertijd. BiblioMemo vormt het startsein van een project rondom ‘Boeken kiezen’ en is zowel geschikt voor in de klas als in de bibliotheek bij een groepsbezoek. Na het introductiespel volgt een gesprek met de klas over de betekenis van de pictogrammen, de boeken die daarbij horen en de voorkeuren van de leerlingen. Daarna kiezen de leerlingen een boek om te lezen. De handleiding voor de leerkracht bevat verschillende suggesties rondom het accent ‘boeken kiezen’. De bibliotheek stelt een collectie samen van boeken waaraan 20 genrepictogrammen zijn toegekend. De collectie wordt verder aangevuld met enkele boeken zonder genrepictogram en met enkele non-fictie boeken met PIM-etiket. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Spel met honderd pictogramkaartjes • Een collectie boeken • 2x 24 pictogramkaartjes van leesboeken in zwart-wit en 2x 26 pictogramkaartjes van non-fictie boeken in kleur • Handleiding voor de leerkracht • Posters Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek of • Op school
  • Boekenbal
    Met het product Boekenbal maken leerlingen door middel van spannende geheimschriften kennis met leuke leesboeken. Leerlingen grabbelen een bal uit de ballenbak. In de bal zit een boektitel gecodeerd in geheimschrift. Na ontcijfering van dit geheimschrift gaan kinderen het boek lezen. In de ballenbak zitten ook vijf gouden ballen die verwijzen naar een opdracht voor de hele klas. Voor iedere leerling is er een werkboekje, een balboekje, met tips voor het kiezen van boeken. Er is ruimte om over circa 4 verschillende boeken iets op te schrijven. Bovendien staan hierin de geheimschriften die nodig zijn voor het ontcijferen van de boektitels. De bibliothecaris zorgt zelf voor het vullen van de ballen met boektitels in geheimschrift. De handleiding bevat ook Makkelijk Lezen boektitels in geheimschrift, deze kunnen in overleg aan het project worden toegevoegd. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Ballenbak • 35 ballen met de boektitels in geheimschrift • 5 ballen met gouden stip (te vullen door de leerkracht, zie handleiding) • Katoenen tas • Handleiding voor de leerkracht • Balboekjes voor alle leerlingen • Een collectie boeken • 1 pincet (om de codes makkelijk uit de ballen te kunnen halen) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • Codewoord: het kinderboekenweekspel
    Digitaal spel waarmee de leerlingen in de bibliotheek, in de klas of thuis aan de slag kunnen. De school krijgt een link toegestuurd waarna alle klassen met het spel aan de gang kunnen gaan. Tijdens het spel krijgen de leerlingen boekentips mee, die gekoppeld zijn aan de vragen. Een leuke manier om boeken te leren kennen en waarbij vooral de kennis van de leerlingen op de proef wordt gesteld. Leerlingen verdienen door vragen juist te beantwoorden letters. Het spel eindigt met het puzzelen van de letters, zodat het Codewoord ontstaat. Het spel word de eerste dag van de Kinderboekenweek geactiveerd. Accent: Inhoud: • Link naar het digitale spel • Uitleg van het spel via mail Benodigde materialen: • Computer met internetverbinding Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek • Op school
  • Collectie Mandjes lezen
    De collectie Mandjes lezen, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om in uw groep het vrij lezen te bevorderen en hierbij gebruik te maken van verschillende tekstsoorten en eventueel aan te sluiten bij een thema waar u binnen uw groep aan werkt. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Een collectie van 8 media bestaande uit een combinatie van prentenboeken, strips, korte verhalen, versjes/gedichten, tijdschriften en informatieve boeken • Eén onderwerp per mandje Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie Mediawijsheid
    De collectie Mediawijsheid, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om met jongeren in gesprek te gaan over de mogelijkheden en gevaren van social media. Denk aan onderwerpen als social media, privacy, online criminaliteit en online pesten. Accent: Leesplezier en mediawijsheid Inhoud: • Een collectie van 10 actuele boeken passend bij het thema, fictie en non-fictie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie TopOndernemers
    Een collectie TopOndernemers, samengesteld door Rijnbrink, biedt aanvullende materialen ter ondersteuning van het thematisch onderwijs dat geboden wordt via de methode TopOndernemers. Deze methode laat leerlingen op veel verschillende manieren werken aan geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Kinderen ontdekken de wereld en zichzelf via de thema's: - Reizen - Wereld in het klein - Derde Wereld - Oorlog en Vrede - Boerderij - A t/m Z - Ik, jij, wij - Sport en Ontspanning - Water, Aarde, Lucht en Vuur - Vlinders in je buik - Multimedia - Amerika Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Een collectie van circa 50 materialen rond een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Cursus open boek
    De cursus Open Boek leidt leerkrachten op tot leescoördinator. Een goed functionerende schoolbibliotheek, met zowel fictie als non-fictie, is de spil waar het leesonderwijs om draait. Een duidelijke structuur in het leesonderwijs, aangebracht en onderhouden door een leescoördinator is daarbij van ongekend belang. De cursus Open Boek heeft als doel om leerkrachten te scholen om de taak van leescoördinator op de eigen school vorm te geven. Als op iedere school twee leerkrachten deze taak toebedeeld krijgen werkt dat het meest efficiënt. De taak van een leescoördinator is erop gericht meer eenheid in het leesonderwijs te brengen vanuit het perspectief van de leesbevordering, leesbeleving en leesinteresse. Inhoud: • 4 studiebijeenkomsten, afgewisseld met huiswerkopdrachten • Slotopdracht : het opstellen van een plan voor het op een hoger niveau brengen van leesbevordering op de eigen school. Deze opdracht is een eis voor het officiële certificaat 'Leescoördinator'. Gecertificeerde leescoördinatoren participeren in een leesbevorderingsnetwerk van leescoördinatoren uit de regio. Het netwerk komt onder begeleiding van de bibliotheek twee keer per jaar bijeen voor uitwisseling van ervaringen en het actualiseren van kennis. Uitvoering: • In de bibliotheek • 3 uur, per studiebijeenkomst • Circa 40 uur totale studiebelasting
  • De mooiste vis van de zee
    In de klas staat een aantal weken het prentenboek ‘De mooiste vis van de zee’ van Marcus Pfister centraal. Regenboog is de mooiste vis in de zee. Maar hij is trots en ijdel, en daardoor heeft hij geen enkele vriend. Pas als hij zijn mooie schubben weggeeft, gaan ze hem aardig vinden. En dan merkt hij dat vrienden hebben belangrijker is dan de mooiste zijn! Het prentenboek ‘De mooiste vis van de zee’ is het uitgangspunt van het project en staat garant voor enkele dagen of weken werk- en leesplezier. De handleiding biedt handige aanknopingspunten om de thema’s verder uit te werken. Met behulp van de verwerkingsactiviteiten worden aspecten uit het verhaal als mooi zijn, vissen, de onderwaterwereld, trots en ijdelheid, eenzaamheid en delen verder uitgediept, visueel en invoelbaar gemaakt. Bij de introductie, het voorlezen en het verwerken van het prentenboek kan de leerkracht gebruikmaken van een vissenpakje (kleutermaatje) en een vingerpopje. Die maken het verhaal extra levendig! Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Vissenpakje met afneembare zilverkleurige schubben • Vingerpopje vis • Handleiding voor de leerkracht • Eventueel een collectie bijpassende boeken, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • De spin
    Boekenwurm en de spin wonen in de bibliotheek. Boekenwurm vindt de bibliotheek uiteraard een ideale woonplek. De spin denkt daar heel anders over. Hij heeft nog nooit een boek ingekeken. De boekenwurm weet van de spin een enthousiaste lezer te maken door haar iedere dag met een ander soort boek kennis te laten maken. En… alle boeken gaan over een spin! In het wandkleed met vijf zakken (de bibliotheek) zijn verschillende soorten boeken opgeborgen. Net als een cd met een introductielied en dialogen tussen de spin en de boekenwurm. In ‘De Spin’ staat elke dag een ander type boek centraal. De bibliotheek zorgt voor een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken en/of gedichtenbundels. De handleiding geeft aantrekkelijke suggesties voor de introductie en verwerking van de verschillende boeken Accent: Tekstsoorten Inhoud • Wandkleed met 5 zakken waarin de verschillende boeksoorten kunnen worden opgeborgen • Spin met rups op zijn rug • CD met introductielied en dialogen tussen de spin en de boekenwurm • Handleiding voor de leerkracht • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (1 tot) 5 weken
  • Digidreumes
    De digitale wereld biedt ook voor jonge kinderen veel interessant en goed materiaal. Deze cursus biedt leidsters in de Kinderopvang houvast om met verschillende soorten media thema’s bij jonge kinderen te introduceren. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • 2 bijeenkomsten • Cursusboek • Hand-outs Benodigde materialen: • Laptop/tablet met internetverbinding en koppeling met beamer voor trainer • Mobiel device per cursist De cursus wordt in heel Nederland aangeboden en gegeven door gecertificeerde trainers die hun training bij Sardes hebben gevolgd. Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • Digisterker
    Een verhuizing doorgeven, indienen van de belastingaangifte en het gebruiken van een DigiD. Het zijn voorbeelden van overheidszaken die u tegenwoordig online moet regelen. Ook kunt u te maken krijgen met de Berichtenbox van de overheid en met begrippen als zorgtoeslag en regelhulp. En wist u dat u uw rekeningen bij uw ziektekostenverzekeraar alleen nog kunt inzien als u met uw DigiD werkt? In samenwerking met Stichting DigiSterker en SeniorWeb wordt de cursus Digisterker aangeboden. U gaat in een rustig tempo en onder deskundige begeleiding aan de slag. De genoemde prijzen gelden voor de gehele cursus.
  • Er was eens...
    Met een groot sprookjesboek in de klas worden vijf verschillende sprookjes geïntroduceerd. Het gaat om de volgende sprookjes: roodkapje, doornroosje, de stukgedanste schoentjes, de koning met de paardenoren en de kikkerkoning. Elke week staat een sprookje centraal. Gecombineerd met opdrachten, verwerkingssuggesties en aandacht voor lezen en schrijven. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Groot sprookjesboek • Handleiding voor de leerkracht • Zakje van goudstof met daarin de vingerpopjes Roodkapje en de Wolf en een gouden bal • Doosje speciale punaises voor op het prikbord • Boekenkist met sprookjesboeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 5 tot 6 weken
  • Europese Verhalenkoffer
    De Europese verhalenkoffer, een educatief project van en over de Europese Unie, is te huur via Rijnbrink. In de koffer bevinden zich tien verhalen; verhalen die zijn opgetekend door de eigenaar van de koffer. Bij elk verhaal hoort een souvenir: een voorwerp, een foto of een attribuut. Wat zal er allemaal uit de koffer komen? De volgende thema’s kunnen met de verhalen en voorwerpen in de koffer aan de orde gesteld worden: - Migratie en asiel (Spanje) - Toetreding en nieuwe EU-landen (Bulgarije) - Energie- en energievoorziening (Oostenrijk) - De euro (Finland) - Landbouw (Nederland) - Gelijke behandeling van man en vrouw (Denemarken) - Productveiligheid (Frankrijk) - Economische ontwikkeling en welvaartsverschillen (Ierland) - Meertaligheid (Luxemburg) - Milieu (Duitsland) Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Koffer • Attributen • Dvd met alle verhalen • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 6
    Bij de ontvangst van groep 6 staat het zoeken naar boeken en allerlei vormen van informatie voor spreekbeurten en werkstukken centraal. Bij dit bezoek is er tijd om boeken uit te zoeken en ze te registreren op de groepspas, zodat ze meegenomen kunnen worden naar school. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 7
    Tijdens het bezoek van groep 7 aan de bibliotheek leren de kinderen waar en hoe de boeken in de bibliotheek staan en leren ze zelfstandig zoeken met de catalogus en op internet om zo materiaal te kunnen vinden voor spreekbeurten, werkstukken en hobby. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Interactief voorlezen (cursus)
    In de programmalijn Boekstart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Cursisten ontvangen een certificaat na afloop. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 2 bijeenkomsten • Hand-outs • Certificaat • Inhoud van de cursus kan afgestemd worden indien er bv Piramide, Startblokken of andere trainingen gevolgd zijn. Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • Interactief voorlezen (workshop)
    In deze workshop staat het interactief voorlezen centraal. Interactief voorlezen is een manier van voorlezen waarbij het er om gaat jonge kinderen aan te zetten tot nadenken en praten over datgene wat er in een verhaal gebeurt. In de workshop wordt aandacht besteed aan de technieken die voor, tijdens en na het voorlezen gebruikt kunnen worden om peuters en kleuters te verleiden tot een reactie op het verhaal. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school
  • Invulhulp Belastingen
    Wilt u ondersteuning bij het invullen van uw belastingaangifte of bij het aanvragen van toeslagen? Vrijwilligers van de Bibliotheek Haaksbergen helpen u in de periode 1 maart tot 1 mei. Mail of bel voor een afspraak en wij nemen z.s.m. contact met u op. Bij de bevestiging ontvangt u informatie over de mee te nemen documenten.
  • Jeugdkrakercompetitie
    De Nationale Jeugdkrakercompetitie is een jaarlijks terugkerende landelijke zoekwedstrijd op internet waarbij leerlingen van groep 7 en 8 met elkaar de strijd aangaan. Via de website werken de deelnemende teams, 5 competitieronden lang aan 5 vragen per week. Na 5 ronden volgt een barrage (voorronde). De vier beste teams strijden tegen elkaar in een online finale. Door mee te doen aan de wedstrijd leren kinderen zelfstandig te zoeken op het web en leren ze internet te gebruiken als informatiebron voor het maken van werkstukken. De vragen worden in de vorm van een verhaaltje gesteld en de teams antwoorden via multiple choice. Na afloop van iedere ronde is er feedback en wordt de zoekweg toegelicht en gemotiveerd. Naarmate de competitie vordert, worden de vragen moeilijker en krijgen de teams minder tips en hints. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 7 weken • In de periode mei - juni
  • Junior Dictee
    In verschillende Overijsselse gemeenten organiseren de bibliotheken jaarlijks een dictee voor leerlingen van groep 7 en 8. De eerste ronde vindt plaats op de deelnemende basisscholen. Daarna worden de beste spellers op de proef gesteld in de gemeentelijke ronde. De twee winnaars van deze ronde gaan door naar het Junior Dictee Overijssel. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Voor oefendictees zie website Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek • De gemeentelijke ronde vindt plaats in november, de provinciale finale in april
  • Kikker en een heel bijzondere dag
    Kikker en een heel bijzondere dag van Max Velthuijs vormt de inspiratiebron voor dit project. Voorlees- en verwerkingsactiviteiten die aansluiten bij de thema’s van het verhaal betreffen onderwerpen zoals feest, dagen van de week, emoties en kleuren. De kleuters kunnen het verhaal naspelen met verschillende dierenmaskers (de dieren uit de Kikkerboeken). Met de kikkerpop kunt u het verhaal verrijken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Vijf stoffen maskers • Kikkerpop • Handleiding voor de leerkracht • Prentenboek ‘Kikker en een heel bijzondere dag’ • Eventueel een collectie ‘Kikkerboeken’, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 2 tot 5 weken
  • Kilometerlezen
    ‘Kilometerlezen’ stimuleert het maken van ‘leeskilometers’. Veel ‘leeskilometers’! Daardoor kunnen leerlingen namelijk hun eigen smaak ontwikkelen. En zijn ze in staat om de gelezen boeken op hun waarde te beoordelen. Is dit wel een leuk of een goed boek? Competitie, uitdaging, beloning en actie... Het komt er allemaal in terug. ‘Kilometerlezen’ is een leesbevorderingsproduct met online multimediaondersteuning. In de klas komt een collectie boeken te staan. Elke leerling vult wekelijks op de bijbehorende website de bladzijdes in die hij heeft gelezen. De groep krijgt hiervoor een licentie. Deze licentie geeft toegang tot de bijbehorende website. Die bladzijden worden kilometers. Zo reizen ze door een digitaal landschap en passeren ze onderweg verschillende haltes. Op de haltes krijgen ze via weblinks informatie over schrijvers, boektitels en boekfiguren. De website geeft ook het totaal aantal leeskilometers van de klas aan. In de laatste projectweek kunnen de leerlingen op de website een leesquiz spelen waarbij ze de leesvlag moeten veroveren. De leesquiz heeft betrekking op de boeken uit de collectie. Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook kunnen ze in hun paspoort de gelezen boeken noteren en een waardering invullen. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook is hier plaats om de gelezen boeken te noteren en een waardering in te vullen • Handleiding voor de leerkracht • Leesvlag • Leespaspoorten • Een collectie boeken o Kerntitels (zie handleiding) o Aanvullende titels (zie bibliotheekoverzicht) • Licentie voor de website • Quizvragen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Klassikaal lenen
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. Maar om ieder kind aan het lezen te krijgen en te houden, zijn nieuwe, leuke, spannende of verdrietige boeken een must. De bibliotheek biedt de mogelijkheid om met de groep klassikaal materialen te komen lenen. Indien u hier gebruik van wilt maken hebt u een schoolabonnement nodig. Er wordt een rooster opgesteld, zodat er op vaste tijden met de leerlingen of een deel ervan de boeken gewisseld kunnen worden. Accent: Leesplezier Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Klik & Tik
    De absolute basiscursus! Voor mensen die nooit of nauwelijks met een computer hebben gewerkt. We beginnen in deze cursus bij het begin. U leert een computer aanzetten, typen, tekst aanpassen en een e-mail opstellen. We gaan het internet op en gaan in op zoekmachines, websites, formulieren invullen en downloaden.
  • Kraak de code
    ‘Kraak de code’ bestaat uit een spannend kluisje en een cijferslot. Ontcijfer de combinatie en klik…de kluis gaat open. Wat zit er in? De leerlingen krijgen de code natuurlijk niet zomaar cadeau. Daarvoor zullen ze boeken moeten lezen. Het boek ‘De ramkraak’ van Henk Hokke speelt een centrale rol in dit geheimzinnige, spannende project. Een uitgebreide collectie boeken in de klas en een kluisje met een cijferslot vormen het decor voor ‘Kraak de code’. Telkens als een leerling een boek heeft gelezen, krijgt hij of zij een code. Deze codes vormen de sleutel voor het kraken van het cijferslot van de kluis. Bij de eerste kraak ligt er een voorleesboek in de kluis. Vervolgens stopt de leerkracht een nieuwe verrassing in de kluis en verandert hij de code van het cijferslot. Na 15 boeken kan de kluis weer opnieuw worden gekraakt. Alle leerlingen ontvangen een krasboekje waarin ze door te krassen hun waardering voor het boek kunnen weergeven. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Inhoud: • Kluisje met cijferslot • Handleiding voor in de klas • Een collectie boeken met titeloverzicht • Boek 'Ramkraak' van Henk Hokke • ’krasboekjes' 1 per leerling Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (3 tot) 5 weken
  • Letterwinkeltje
    Een project met als uitgangspunt het boek 'Het letterwinkeltje' van Marianne Busser en Ron Schröder. In de klas komt een klein letterwinkeltje te staan. Het heeft de vorm van een groot formaat boek en kan opengeklapt worden tot een winkeltje. Gedurende het project wordt er dagelijks een letter aangeboden, samen met een prentenboek, leesboek, liedjes of versje waarin de aangeboden letter een rol speelt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Letterwinkeltje • Gevulde letterdoos • Handleiding voor de leerkracht • Een boekenkist met 25 boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Lezing en/of workshop kind en media
    Het internet is niet meer weg te denken uit onze samenleving. De huidige generatie begeeft zich steeds vaker en langer op het wereld wijde web. Deze kinderen zijn, zoals dat heet, vroeg 'mediawijs'. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wie heeft het kind geleerd hoe het zich op het internet moet gedragen? Hoe het zou moeten omgaan met onverwachte pop-ups waarmee misleidende, gewelddadige, seksueel getinte of discriminerende boodschappen verspreid worden? En ziet een kind verschil tussen nieuwsberichten en boodschappen met een commerciële bedoeling (reclame- en spamberichten)? Bent u zelf eigenlijk wel bekend met deze aspecten van het internet? Of met alle social media waar uw kind en/of zijn vrienden of vriendinnen zich mee bezig houden? Tijdens deze bijeenkomst en/of workshop krijgt u uitgebreide en waardevolle informatie over de leuke, maar ook de minder leuke kanten van het internet en social media en de mogelijke invloed ervan op kinderen. U krijgt tips over hoe u hiermee om kunt gaan en hoe u uw kind kunt begeleiden zijn/haar veilige weg te vinden op het internet. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Lijn Leesbevordering Pakket A (Haaksbergen)
    De doorgaande leeslijn is een professioneel, gestructureerd en systematisch leesbevorderingsaanbod voor alle groepen van de basisschool. Het bestaat uit een aantal vaste onderdelen. Het belangrijkste doel is het stimuleren van plezier in lezen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Voorlezen is leuk! (groep 1) • Kikker en een heel bijzondere dag (groep 2) • Letterwinkeltje (groep 3) • Sheherezade (groep 4) • Boekenbal (groep 5) • Kilometerlezen (groep 6) • 1 tegen allen (groep 7) • Schrijvers van de ronde tafel (groep 8) Voor meer informatie over de producten afzonderlijk zie de beschrijving van de losse producten. Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Lijn Leesbevordering Pakket B (Haaksbergen)
    De doorgaande leeslijn is een professioneel, gestructureerd en systematisch leesbevorderingsaanbod voor alle groepen van de basisschool. Het bestaat uit een aantal vaste onderdelen. Het belangrijkste doel is het stimuleren van plezier in lezen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Voorlezen is leuk! (groep 1) • De mooiste vis van de Zee (groep 2) • Er was eens… (groep 3) • De Spin (groep 4) • Boekenbal (groep 5) • Kraak de code (groep 6) • Bekijk ‘t maar (groep 7) Voor meer informatie over de producten afzonderlijk zie de beschrijving van de losse producten. Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Lijn Leesbevordering Pakket C (Haaksbergen)
    De doorgaande leeslijn is een professioneel, gestructureerd en systematisch leesbevorderingsaanbod voor alle groepen van de basisschool. Het bestaat uit een aantal vaste onderdelen. Het belangrijkste doel is het stimuleren van plezier in lezen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Bentje en de bruine beer (groep 1) • Toveren Bibaba boek (groep 2) • Verhalenparel (groep 3) • Vroeger (groep 4) • BiblioMemo (groep 5) • Kraak de code (groep 6) • Mystery guest (groep 7) Voor meer informatie over de producten afzonderlijk zie de beschrijving van de losse producten. Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Monitor de Bibliotheek op school (PO)
    Wat is het effect van een goede bibliotheek op school? Wat is de toegevoegde waarde van een leesconsulent? Gaan kinderen daadwerkelijk meer en beter lezen en hoe kan de bibliotheek de school ondersteunen bij het vormgeven van het leesbevorderingsbeleid? Monitor de Bibliotheek op school bestaat uit digitale vragenlijsten voor leesconsulenten, leerkrachten en leerlingen. Door deze vragenlijst een keer per jaar af te nemen wordt duidelijk of de samenwerking tussen de schoolbibliotheek en de school het gewenste effect heeft. De monitor is bedoeld om zicht te krijgen op de effecten van de schoolbibliotheek op het leen- en leesgedrag van leerlingen, het leesbevorderende gedrag van leerkrachten en het beleid van de school en de (school)bibliotheek op het gebied van leesbevordering. Deze resultaten vormen de basis voor gezamenlijke beslissingen van de school en de bibliotheek over aanpassingen in beleid en activiteiten op het gebied van (vrij)lezen. Inhoud: • Digitale vragenlijsten Uitvoering: • Leerkracht, leesconsulent • Op school • De meting vindt plaats tussen eind oktober en eind januari
  • Mystery guest
    Leerlingen in groep 7 kunnen zelf een keus maken uit de grote hoeveelheid boeken in een kast. Ze weten precies welke boeken het mooist of het spannendst zijn. Ze vinden het leuk om een schrijver of illustrator in levende lijve te zien. Meestal vragen ze hem of haar het hemd van het lijf. Om het bezoek van een schrijver te introduceren kan het spel Mystery Guest worden ingezet. Het spel is gebaseerd op het tv-spel 'Get the picture'. Maar ook als er geen schrijver op bezoek komt kan deze activiteit een collectie boeken van een schrijver of illustrator introduceren. Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie boeken • Magneetbord • 24 magneetbordjes met letters • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • De school vraagt zelf het deelnemerspakket aan op www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Projectcollectie
    Ter ondersteuning van het projectonderwijs kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond thema's. Voor het bestellen van projectcollecties heeft u een abonnement nodig. Dit geldt niet voor het bestellen van een éénmalige projectcollectie. U kunt kiezen voor: - een groot abonnement (10 keer per jaar) - een klein abonnement (5 keer per jaar) - een éénmalige projectcollectie Accent: De wereld achter een boek – Leesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 items bestaande uit: leesboeken, informatieve boeken, liedjes, gedichten en audiovisuele media passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Projectcollectie (Piramide)
    Ter ondersteuning van de onderwijsmethodiek Piramide kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond de Piramide thema's (bijv. Ruimte, Kleur en Vorm, Tellen, Kleding en Verkeer) Binnen Piramide worden drie- tot zesjarigen gestimuleerd in hun ontwikkeling door een combinatie van spelen, werken en leren. De methode richt zich op acht gebieden die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van jonge kinderen, uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling tot creatieve- en persoonlijkheidsontwikkeling. De Piramidemethode begint op de peuterspeelzaal en loopt door in de groepen 1 en 2 (en soms 3) van de basisschool. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 media (veel gevraagde onderwerpen: circa 15 media) passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Read2me
    Read2me is 'De voorleeswedstrijd voor brugklassen!' Leerlingen uit de brugklas lezen elkaar hun favoriete fragment voor uit een zelfgekozen, jeugd(lees)boek. Het plezier in (voor)lezen staat voorop. Accent : Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Handleiding voor de docent • Posters Uitvoering: • Docent • In de bibliotheek of • Op school
  • Schoolkrantkopij
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. De bibliotheek probeert in haar activiteiten ruim aandacht te schenken aan de leesbevordering en boekpromotie. Scholen kunnen de bibliotheek vragen een bijdrage aan de schoolkrant te leveren. Deze bijdrage kan bestaan uit informatie over bekroonde boeken of over boeken rond een thema dat op school speelt. Natuurlijk kunnen ook de nieuwste boeken worden besproken en aanbevolen voor de diverse jaargroepen. Accent: Voorlezen - Leesplezier - Boekpromotie Inhoud: • Bijdrage bestaande uit twee pagina’s A4, aangeleverd via e-mail Uitvoering: • Bibliothecaris
  • Schrijver op bezoek
    Wie wil dat nu niet? Een echte schrijver op bezoek. Dat betekent volop vragen stellen. Waarom schrijft u? Waar haalt u uw inspiratie vandaan? Wanneer komt het volgende boek? Op welk tijdstip van de dag schrijft u het liefst? Leuk, die ongedwongen vragen van de kinderen. Dat vindt de schrijver ook... Die laat zich graag verrassen. De leerlingen bereiden zich met het werkboekje voor op het schrijversbezoek in de klas of de bibliotheek. In het werkboekje is ruimte voor hun leeservaring en informatie over de schrijver en z’n boeken. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • De bibliotheek organiseert voor de school een schrijversbezoek • Werkboekjes 'Schrijver op bezoek' • Een collectie boeken van de schrijver • Facultatief: enkele boeken met als thema ‘hoe maak je een boek’ en zelf schrijven Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • Schrijversbezoek ± 1 uur per groep (het maximum aantal leerlingen per groep is afhankelijk van de schrijver) • 2 tot 6 weken
  • Schrijvers van de ronde tafel
    Leerlingen worden in contact gebracht met historische verhalen en schrijvers van historische jeugdboeken. Deze laatsten zijn verenigd in 'De schrijvers van de Ronde Tafel'. Op de dvd die bij het project geleverd wordt, presenteren tien schrijvers zich. De klas krijgt ook een poster met daarop de Schrijvers van de Ronde Tafel. Elke week ontvangt de klas een brief waarin één van schrijvers van de Ronde Tafel een opdracht geeft. De handleiding bevat meer verwerkingsopdrachten rondom de boeken van de Schrijvers van de Ronde Tafel. Bovendien kunnen er op internet drie interactieve opdrachten rondom historische kinderboeken uitgevoerd worden. Accent: Leesplezier – Historische kinderboeken Inhoud: • DVD • Set van 5 posters • 5 sets brieven (van 5 stuks) • Handleiding voor de leerkracht • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 4 tot 6 weken
  • Sheherezade
    De Sultan en Sheherazade van de sprookjes Duizend-en-een-nacht leven niet meer. Maar… het ladekastje van Sheherazade is er nog wel. Dit heeft eeuwenlang onder het stof gestaan, ergens ver weg in een hoekje op de zolder van een paleis. En de leerkracht mag het ladekastje nu lenen om samen met de kinderen te kijken wat er in zit. De leerkracht speelt voor Sheherazade en voert de leerlingen mee in de magische wereld van het boek. Het ladekastje Sheherazade laat de leerlingen kennismaken met zes verschillende soorten boeken en teksten die door attributen worden gesymboliseerd. Elke dag staat een ander boek centraal. De bibliotheek zorgt voor een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken of gedichtenbundels. De uitgebreide handleiding geeft de leerkracht leuke suggesties voor de introductie en verwerking van de diverse boeken. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Ladekastje met zes attributen • Een collectie van 30 titels: 5 titels per soort boek • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Op school • Leerkracht • (1 tot) 5 weken
  • Taalcafé
    Het Taalcafé is dinsdagochtend 10-12 uur en donderdagmiddag 13-15 uur in Theater de Kappen.
  • Taalhuis Haaksbergen
    Het Taalhuis is een informatiepunt en wordt bemand door opgeleide vrijwilligers. In het Taalhuis kun je ook terecht om te oefenen met elkaar of alleen. Het Taalhuis Haaksbergen is gevestigd in de Noaberpoort (gemeentehuis). Spreekuur: woensdag 10:00 – 12:00 uur.
  • Toveren Bibaba boek
    Omdat de tovenaar op vakantie is, mogen de leerkracht en de kinderen een aantal weken op een aantal toverspullen passen. Elke week ontvangen de kinderen een brief van de tovenaar, met steeds één regel van de toverspreuk. Daarmee tovert de leerkracht samen met de kinderen elke week een ander boek over een heks of tovenaar tevoorschijn uit de tovenaarsmantel. In de handleiding vindt de leerkracht een aantal verwerkingssuggesties rondom het thema 'toveren'. Deze suggesties zijn gebaseerd op de verschillende hoeken in de klas, zoals de lees- en schrijfhoek, de bouwhoek, de heksen- en tovenaarshoek en de boekenhoek. Ook komt er een aantal creatieve verwerkingen aan bod. De bibliotheek voegt naar eigen keuze (en/of in overleg met de leerkracht) boeken toe met het thema 'toveren'. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Tovermantel groot en tovermantel klein • Tovenaarshoed • Toverstafje • Gouden kleerhanger • Toverboekje • 5 brieven met instructie • Opbergdoos • Handleiding voor de leerkracht • 4 prentenboeken met thema toveren • Eventueel een collectie bijpassende boeken, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Vergeten oorlog
    Voor kinderen van nu is de Tweede Wereldoorlog lang geleden en ver weg. Jeugdboeken kunnen een bijdrage leveren aan het levend houden van de herinnering van deze oorlog. Er zijn veel jeugdboeken geschreven over deze periode met onderwerpen als Jodenvervolging, verzet en onderduiken. De Schrijvers van de Ronde Tafel initieerden het project Vergeten oorlog met zes jeugdboeken over de vergeten onderwerpen van de Tweede Wereldoorlog: de bombardementen op Rotterdam en Middelburg, de Sinti, arbeidsinzet in Duitsland, de Tweede Wereldoorlog in Suriname, kinderen van 'foute' ouders en de Tweede Wereldoorlog in landen zoals Marokko, Polen, Suriname en China. Partners: Vergeten Oorlog is een project van de Schrijvers van de Ronde Tafel, in samenwerking met Cubiss en uitgeverij Leopold. Het project wordt ondersteund door de Stichting Jaap ter Haar en is mede mogelijk gemaakt door de Eenheid Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII van het ministerie van VWS. Accent: Kennismaken met verschillende soorten boeken – Erfgoededucatie Inhoud: • Koffer met 6 jeugdboeken • Educatief materiaal voor de introductie van de boeken (dagboekje, landkaart, ansichtkaart Zadkine, schetsboekje, distributiebonnen, poster arbeidsinzet en een persoonsbewijs) • Website met lessuggesties, filmpjes en opdrachten voor leerlingen • Een collectie boeken, fictie en non-fictie Uitvoering in de periode voor of na 4 en 5 mei geeft deze dagen extra betekenis.(www.vergetenoorlog.nl) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Verhalenparel
    Verhalenparel is een project waarmee de leerkracht gedurende een aantal weken met een speciaal voorleesritueel werkt. In de klas komt een schelp met daarin een wonderlijke verhalenparel. De verhalenparel kan in een viertal kleuren oplichten. Deze kleuren worden gekoppeld aan verschillende verhalenthema’s. Als de leerkracht over de verhalenparel wrijft en een spreuk uitspreekt geeft de parel een rood, groen, blauw of een geel licht. Afhankelijk van de lichtkleur biedt de leerkracht een verhaal aan dat aansluit bij een thema: blauw licht = een verhaal met het thema water/parel rood licht = een verhaal met het thema liefde geel licht = een verhaal met het thema goud groen licht = een verhaal met het thema natuur Elke week kan een ander verhaal geïntroduceerd worden. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht (bevat suggesties voor de introductie van dit voorleesritueel en verwerkingssuggesties bij de verschillende verhalen) • Verhalenparel = een lamp verpakt in een schelp van stof • Inclusief 4 gekleurde lampen en een dimmer • Liedtekst liedje ‘In de gevangenis’ • Een collectie boeken Liedje In de gevangenis Een liedje bij het het prentenboek Schatje en Scheetje. Leuk om naar te luisteren of samen met de kinderen van groep 3 te zingen en na te spelen. http://www.erikvanosenellevanlieshout.nl/liedjes.html Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 4 tot 5 weken
  • Voorleescoördinator
    In de programmalijn BoekStart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Een voorleescoördinator is verantwoordelijk voor de planning samen met de bibliotheek zoals het opstellen van het Voorleesplan, uitvoeren van de Monitor en andere (voorlees)activiteiten. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • 3 bijeenkomsten • Cursusboek • Hand-outs Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • Voorlezen is leuk
    Voorlezen is leuk! Niet alleen op school in de groep, maar ook thuis. Door aan kinderen voor te lezen, krijgen kinderen een voorsprong bij het leren lezen. Zo leren kinderen dat een boek van voren naar achteren wordt gelezen en dat al die figuurtjes op de bladzijden van een boek iets betekenen. Dankzij boeken ontwikkelen kinderen een steeds grotere woordenschat en krijgen ze steeds meer inzicht in de wereld om hen heen. Het project Voorlezen is leuk wil het voorlezen thuis en ouderbetrokkenheid stimuleren. In de groep komt een collectie met meerdere exemplaren van één prentenboek. De leerkracht leest het prentenboek voor in de groep en kan aan de hand van de meegeleverde verwerkingssuggesties het verhaal binnen de groep introduceren. Na de introductie wordt het prentenboek uitgeleend aan alle kleuters van de groep. Ouders kunnen nu thuis met hun kind kennis maken met het prentenboek. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Circa 25 exemplaren van het prentenboek • Handleiding voor de leerkracht • Verwerkingssuggesties • Neem contact op met uw bibliotheek welke prentenboeken zij gebruiken voor deze activiteit Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Ouderbetrokkenheid
  • Vroeger
    Het prachtig uitgevoerde ‘Vroeger’ legt een treffende verbinding tussen leesbevordering en cultuureducatie. Jeugdboekenschrijfster Martine Letterie schreef er passende verhalen bij. Vijf historische foto’s in een fotoboek laten leerlingen kennismaken met het leven zoals dat honderd geleden was... Elke week staat één foto centraal. Bij de foto wordt een speciaal geschreven verhaal voorgelezen. Attributen die verborgen zijn in het fotoboek brengen het verleden nog een stapje dichter bij de leerlingen. ‘Vroeger’ wordt ingezet om verschillende soorten boeken en teksten bij de leerlingen onder de aandacht te brengen. De foto’s en de attributen introduceren bakerrijmpjes en gedichten, leesboeken, prentenboeken, voorleesboeken en informatieve boeken. ‘Vroeger’ biedt samenwerkingsmogelijkheden tussen bibliotheken, basisscholen en lokale of regionale erfgoedinstellingen. In de handleidingen vindt u suggesties daarvoor. Dit erfgoedproject is ontstaan uit een samenwerking tussen Cubiss en de Stichting Brabantse Regionale Geschiedbeoefening/Brabantse Museum Stichting (BRG/BMS). Accent: Kennismaken met verschillende soorten boeken – Erfgoededucatie Rode draad Inhoud: • Groot fotoboek met vijf historische foto’s • Muziekspeeldoosje • Gelamineerde plaat “Het leesplankje” • Hinkelblok, zoethout, kroontjespen, potje inkt • Boek Ot en Sien: Oud-Hollandse spelletjes • Vijf sets kaartjes waarmee een memoryspel, een fotopuzzel en een sorteerspel ‘oud en nieuw’ gespeeld kan worden • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • 2 tot 5 weken • Facultatief: Groepsbezoek of voorstelling ± 1 uur
  • Wisselcollectie
    Met wisselcollecties van Rijnbrink houdt u de collectie van uw school altijd actueel. Het samenstellen kan op twee manieren: - U maakt een afspraak om zelf een collectie bij ons uit te zoeken - U geeft uw wensen door en wij zoeken een bijpassende collectie, hierbij houden we altijd rekening met de verschillende leesniveaus Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie van minimaal 25 boeken bestaande uit: prentenboeken, informatieve boeken, eerste leesboekjes of jeugdverhalen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 12 maanden
  • Workshop ouders in de Bibliotheek op school
    Ouders spelen in de Bibliotheek op school in het primair onderwijs een cruciale rol. Op veel scholen zijn zij de intermediair tussen de kinderen en de materialen in de schoolmediatheek. Niet alleen de leerkrachten, maar ook de ouders (in de schoolmediatheek) kunnen kinderen enthousiasmeren om boeken te lezen en op die manier bijdragen aan het leesklimaat van de school. Daarbij is het van belang dat zij zowel op de hoogte zijn van leuke, actuele kinderboeken als van bijvoorbeeld leesmotivaties en kies- en zoekgedrag van kinderen. Met deze cursus draagt de bibliotheek vanuit haar eigen deskundigheid bij aan een verbetering van de Bibliotheek op school in haar werkgebied. Door de hulp van de ouders die kinderen in de Bibliotheek op school krijgen, redden kinderen zich ook beter in de lokale bibliotheek en hebben de ouders extra profijt van de informatie ten behoeve van hun eigen kinderen Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze Inhoud: • 2 bijeenkomsten met een combinatie van theorie, spel en uitwisselen van ervaringen Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • Circa 2,5 uur, per bijeenkomst
  • Workshop spelen met prentenboeken
    Met de workshop spelen met prentenboeken ontdekt u dat u veel meer met prentenboeken kunt doen dan alleen voorlezen. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school


Vorige pagina