Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Twenterand / Vriezenveen

BibliotheekVriezenveen.jpg (117222 bytes)

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Jonkerlaan 4
7671 GM Vriezenveen
T: 0546 562385
E: vriezenveen@bibliotheektwenterand.nl

Openingstijden
Maandag13:30 - 20:00 uur
Woensdag10:00 - 20:00 uur
Donderdag10:00 - 17:30 uur
Vrijdag13:30 - 17:30 uur
Zaterdag10:00 - 12:30 uur

Omschrijving
Bibliotheek Jonkerlaan Vriezenveen

GPS-coördinaten
52.41081, 6.624311

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Openbare Bibliotheek Twenterand / Vriezenveen
Etiketnaam: 

De Bibliotheek Twenterand
Beschrijving: 

Bibliotheek Twenterand, hoofdvestiging Vriezenveen
Aangemaakt op: 
19:59
Aangemaakt op: 
19:59
Laatst gewijzigd op: 
13:36
Laatst gewijzigd op: 
13:36
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Twenterand / Den Ham (199729)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Twenterand / Westerhaar (199730)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Twenterand / Vroomshoop (199728)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "7680" t/m "7683"
  • Van postcode "7670" t/m "7676"
  • Van postcode "7686" t/m "7686"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
31.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
31.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0871750000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0871750000
Locatiecode : 

9052
ILN-code NBC+: 

422
VOB lidnummer: 
100471
Basisbibliotheeknaam: 

de Bibliotheek Twenterand

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
computerlokaalverhuur
cursus-/vergaderruimte
expositieruimte
internet-pc
internettoegang
leestafel
print- en/of kopieerfaciliteiten
zaalverhuur
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
4
Werk-, studieplek zonder PC: 
6
Aantal oefenpc's: 
10
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Nee
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheekabonnement
Bibliotheekbezoek
Boekendienst-aan-huis
Cultuureducatie
Leesadvies
Makkelijk Lezen Plein
Voordeel met je Biebpas
taalinformatiepunt Nederlands
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Lees en schrijf!
Oefenen.nl
Passend lezen
online databank
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
De Nationale Voorleeswedstrijd
VoorleesExpress
Week van de Mediawijsheid
alfabetiseringsproject
kinderboekenweek
kinderboekenweekactiviteit
leesbevorderingsproject
nationale voorleesdagen
taalproject
Cursussen, workshops en projecten: 

Klik & Tik
VoorleesExpress
alfabetiseringsproject
computercursus
cursus Windows
cursus internet
cursus mobiel internet
cursus omgaan met tablet
leesbevorderingsproject
taalproject
Werkvormen computeraanbod: 
  • workshop
  • cursus
  • advies en doorverwijzing
  • spreekuur
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van een andere bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Buitenschoolse opvang
  • Jeugd (buitenschools)
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO
  • Volwassenen
  • Kinderdagverblijven
Toelichting activiteitenaanbod: 

inloopcafé E-books

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

Bibliotheekbezoek
BoekStart in de kinderopvang
Cultuureducatie
dBoS PO
educatief aanbod
klassikaal lenen
maatschappelijke stage
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

gratis computergebruik belastingzaken
spreekuur belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
4
Beschermde printfaciliteiten: 
1
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • Bekijk ‘t maar
    Boeken zijn leuk. Net als de verfilmingen ervan. Die belichten vaak net wat andere details. Extra aardig wordt het als de leerlingen zelf hun favoriete boekverfilming mogen kiezen. Als een echte filmjury gaan ze aan de slag. De Oscar voor de beste boekverfilming gaat naar... De school ontvangt een collectie boeken van de bibliotheek en dvd’s met verfilmingen van deze boeken. De leerlingen lezen in kleine groepjes een boek. Thuis of op school kijken ze de verfilming ervan. Elk groepje maakt vervolgens een boekverslag en bereidt een presentatie voor. Hierin houden ze een pleidooi voor hun favoriete boek en leggen ze uit waarom de hele klas naar de verfilming van juist dát boek zou moeten kijken. Daarna vullen alle leerlingen stembriefjes in. Een filmblik doet dienst als stembus. Telling van de stembriefjes wijst uit welke film de Oscar wint. Aansluitend wordt deze verfilming op dvd klassikaal vertoond. Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren, lezen Inhoud: • Oscarbeeldje • Filmblik • Filmklapper • Stembriefjes • Een collectie boeken (4 tot 5 per titel) • Bij elke boektitel de verfilming, (DVD) • Handleiding voor de leerkracht • Een overzicht van de geleverde boeken en filmtitels Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Belastingspreekuur
    Heeft u problemen met de belastingaangifte of heeft u vragen hierover, dan kunt u terecht bij het Belastingspreekuur in de Bibliotheek. Vrijwilligers van ZorgSaam Twenterand verlenen u dan hulp, bijvoorbeeld tips over het invullen en hulp bij het werken met de computer (ze helpen u dus niet om het belastingformulier in te vullen).
  • Bentje en de bruine beer
    'Bentje en de bruine beer' is een verrassend kleuterproject naar het boek van Angela MacAllister. Het haasje Bentje verdwaalt in een groot bos. Oei, wat nu? Gelukkig ontmoet zij Beer die haar veilig thuis brengt. Maar kan Beer zijn hol wel goed bereiken nu het winter is? Bentje gaat hem zoeken en gebruikt een rode draad om de weg terug te kunnen vinden. Als de wol op is, gebruikt ze de wol van haar truitje. Uiteindelijk vindt ze Beer. Samen met vrienden bouwt ze een afdak waaronder hij lekker zijn winterslaap kan houden. Bentje verwerkt haar avonturen en emoties door het zingen van liedjes,zoals bijvoorbeeld een ‘ik ben niet bang-liedje’. In de handleiding is aandacht voor het interactief voorlezen van het boek. Ook wordt beschreven op welke manier de leerkracht de verschillende materialen in kan zetten om het verhaal te introduceren en te verwerken. Bovendien worden verschillende thema’s uitgewerkt zoals o.a. de seizoenen en speuren. Voor de muzikale component is samenwerking gezocht met de muziekschool Factorium uit Tilburg. In de handleiding wordt beschreven op welke manier de leerkracht de kinderen kan uitdagen om hun eigen liedjes te maken. De kleuters zullen veel plezier beleven aan dit prachtige prentenboek met een heel creatieve uitwerking: ze kunnen zelf een spoor maken van rode wol en het blauw/witte truitje van Bentje! Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Prentenboek Bentje en de bruine beer • Berenkopkussen • Knuffel konijntje Bentje • Ongeveer 8 cm blauw/witte gebreide, gemêleerde wol (dit gaat niet terug) • Rood/wit T-shirt • Knot rode wol • Handleiding voor de leerkracht • Liedjes op de website (http://leesbevordering.cubiss.nl/) Muziek - hou vol Muziek - ik ben nog lang niet moe Muziek - ik ben niet bang Muziek - wakker worden bezorgd Muziek - wakker worden opgelucht • Alle materialen worden in een katoenen tas geleverd: met een aanvullende collectie, themaliedjes en muziek Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Bibliomemo
    BiblioMemo is een spel met kaartjes, gebaseerd op Memory® en Raad je plaatje®. Op een ongedwongen manier laat BiblioMemo de kinderen kennismaken met de pictogrammen die de bibliotheek gebruikt voor leesboeken en informatieve boeken. Wat betekenen de pictogrammen? Welk boek hoort bij welk pictogram? Welk pictogram vindt de leerling het leukst? Leerzaam en leuk tegelijkertijd. BiblioMemo vormt het startsein van een project rondom ‘Boeken kiezen’ en is zowel geschikt voor in de klas als in de bibliotheek bij een groepsbezoek. Na het introductiespel volgt een gesprek met de klas over de betekenis van de pictogrammen, de boeken die daarbij horen en de voorkeuren van de leerlingen. Daarna kiezen de leerlingen een boek om te lezen. De handleiding voor de leerkracht bevat verschillende suggesties rondom het accent ‘boeken kiezen’. De bibliotheek stelt een collectie samen van boeken waaraan 20 genrepictogrammen zijn toegekend. De collectie wordt verder aangevuld met enkele boeken zonder genrepictogram en met enkele non-fictie boeken met PIM-etiket. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Spel met honderd pictogramkaartjes • Een collectie boeken • 2x 24 pictogramkaartjes van leesboeken in zwart-wit en 2x 26 pictogramkaartjes van non-fictie boeken in kleur • Handleiding voor de leerkracht • Posters Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek of • Op school
  • Boekenbal
    Met het product Boekenbal maken leerlingen door middel van spannende geheimschriften kennis met leuke leesboeken. Leerlingen grabbelen een bal uit de ballenbak. In de bal zit een boektitel gecodeerd in geheimschrift. Na ontcijfering van dit geheimschrift gaan kinderen het boek lezen. In de ballenbak zitten ook vijf gouden ballen die verwijzen naar een opdracht voor de hele klas. Voor iedere leerling is er een werkboekje, een balboekje, met tips voor het kiezen van boeken. Er is ruimte om over circa 4 verschillende boeken iets op te schrijven. Bovendien staan hierin de geheimschriften die nodig zijn voor het ontcijferen van de boektitels. De bibliothecaris zorgt zelf voor het vullen van de ballen met boektitels in geheimschrift. De handleiding bevat ook Makkelijk Lezen boektitels in geheimschrift, deze kunnen in overleg aan het project worden toegevoegd. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Ballenbak • 35 ballen met de boektitels in geheimschrift • 5 ballen met gouden stip (te vullen door de leerkracht, zie handleiding) • Katoenen tas • Handleiding voor de leerkracht • Balboekjes voor alle leerlingen • Een collectie boeken • 1 pincet (om de codes makkelijk uit de ballen te kunnen halen) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • Boer Boris gaat naar zee
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2015) 'Boer Boris gaat naar zee' van Ted van Lieshout is een project samengesteld. Boer Boris gaat op vakantie naar zee. Hij neemt van alles mee: zijn knuffel en zijn jas, maar ook koe Clara en alle kippen. Op zijn volgeladen traktor met aanhangwagen vertrekt Boer Boris vrolijk naar het strand. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional • Speelzaal of kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Codewoord: het kinderboekenweekspel
    Digitaal spel waarmee de leerlingen in de bibliotheek, in de klas of thuis aan de slag kunnen. De school krijgt een link toegestuurd waarna alle klassen met het spel aan de gang kunnen gaan. Tijdens het spel krijgen de leerlingen boekentips mee, die gekoppeld zijn aan de vragen. Een leuke manier om boeken te leren kennen en waarbij vooral de kennis van de leerlingen op de proef wordt gesteld. Leerlingen verdienen door vragen juist te beantwoorden letters. Het spel eindigt met het puzzelen van de letters, zodat het Codewoord ontstaat. Het spel word de eerste dag van de Kinderboekenweek geactiveerd. Accent: Inhoud: • Link naar het digitale spel • Uitleg van het spel via mail Benodigde materialen: • Computer met internetverbinding Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek • Op school
  • Collectie Mandjes lezen
    De collectie Mandjes lezen, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om in uw groep het vrij lezen te bevorderen en hierbij gebruik te maken van verschillende tekstsoorten en eventueel aan te sluiten bij een thema waar u binnen uw groep aan werkt. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Een collectie van 8 media bestaande uit een combinatie van prentenboeken, strips, korte verhalen, versjes/gedichten, tijdschriften en informatieve boeken • Eén onderwerp per mandje Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie Mediawijsheid
    De collectie Mediawijsheid, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om met jongeren in gesprek te gaan over de mogelijkheden en gevaren van social media. Denk aan onderwerpen als social media, privacy, online criminaliteit en online pesten. Accent: Leesplezier en mediawijsheid Inhoud: • Een collectie van 10 actuele boeken passend bij het thema, fictie en non-fictie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie TopOndernemers
    Een collectie TopOndernemers, samengesteld door Rijnbrink, biedt aanvullende materialen ter ondersteuning van het thematisch onderwijs dat geboden wordt via de methode TopOndernemers. Deze methode laat leerlingen op veel verschillende manieren werken aan geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Kinderen ontdekken de wereld en zichzelf via de thema's: - Reizen - Wereld in het klein - Derde Wereld - Oorlog en Vrede - Boerderij - A t/m Z - Ik, jij, wij - Sport en Ontspanning - Water, Aarde, Lucht en Vuur - Vlinders in je buik - Multimedia - Amerika Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Een collectie van circa 50 materialen rond een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Cursus open boek
    De cursus Open Boek leidt leerkrachten op tot leescoördinator. Een goed functionerende schoolbibliotheek, met zowel fictie als non-fictie, is de spil waar het leesonderwijs om draait. Een duidelijke structuur in het leesonderwijs, aangebracht en onderhouden door een leescoördinator is daarbij van ongekend belang. De cursus Open Boek heeft als doel om leerkrachten te scholen om de taak van leescoördinator op de eigen school vorm te geven. Als op iedere school twee leerkrachten deze taak toebedeeld krijgen werkt dat het meest efficiënt. De taak van een leescoördinator is erop gericht meer eenheid in het leesonderwijs te brengen vanuit het perspectief van de leesbevordering, leesbeleving en leesinteresse. Inhoud: • 4 studiebijeenkomsten, afgewisseld met huiswerkopdrachten • Slotopdracht : het opstellen van een plan voor het op een hoger niveau brengen van leesbevordering op de eigen school. Deze opdracht is een eis voor het officiële certificaat 'Leescoördinator'. Gecertificeerde leescoördinatoren participeren in een leesbevorderingsnetwerk van leescoördinatoren uit de regio. Het netwerk komt onder begeleiding van de bibliotheek twee keer per jaar bijeen voor uitwisseling van ervaringen en het actualiseren van kennis. Uitvoering: • In de bibliotheek • 3 uur, per studiebijeenkomst • Circa 40 uur totale studiebelasting
  • De kleine walvis
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2017) 'De kleine walvis' van Benji Davies is een project samengesteld. Boy woont met zijn vader en zes katten in een klein vissershuisje aan zee. Boy voelt zich vaak eenzaam, want zijn vader is visser en bijna nooit thuis. Als een kleine walvis aanspoelt op het strand, neemt Boy hem mee naar huis. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • De mooiste vis van de zee
    In de klas staat een aantal weken het prentenboek ‘De mooiste vis van de zee’ van Marcus Pfister centraal. Regenboog is de mooiste vis in de zee. Maar hij is trots en ijdel, en daardoor heeft hij geen enkele vriend. Pas als hij zijn mooie schubben weggeeft, gaan ze hem aardig vinden. En dan merkt hij dat vrienden hebben belangrijker is dan de mooiste zijn! Het prentenboek ‘De mooiste vis van de zee’ is het uitgangspunt van het project en staat garant voor enkele dagen of weken werk- en leesplezier. De handleiding biedt handige aanknopingspunten om de thema’s verder uit te werken. Met behulp van de verwerkingsactiviteiten worden aspecten uit het verhaal als mooi zijn, vissen, de onderwaterwereld, trots en ijdelheid, eenzaamheid en delen verder uitgediept, visueel en invoelbaar gemaakt. Bij de introductie, het voorlezen en het verwerken van het prentenboek kan de leerkracht gebruikmaken van een vissenpakje (kleutermaatje) en een vingerpopje. Die maken het verhaal extra levendig! Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Vissenpakje met afneembare zilverkleurige schubben • Vingerpopje vis • Handleiding voor de leerkracht • Eventueel een collectie bijpassende boeken, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • De schatkamer van Roald Dahl
    Met dit project maken de leerlingen kennis met de schrijver Roald Dahl en zijn werk. Ze gaan aan de slag met zijn taal en de personages in zijn boeken. Kruipen in de huid van Dahl-personages met 5 hoeden/pruiken en spelen situaties na met de speeltips uit de handleiding. Maken de Grote Roald Dahl-kennispuzzel en bedenken een nieuw avontuur voor een Roald Dahl-personage. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • Schatkist met 5 hoeden/pruiken van personages • 150 exemplaren van het quizblad (kennispuzzel) (voor ca 5 groepen/1 per leerling) • Kopieerblad storyboard voor nieuw verhaal rondom boekfiguren van Roald Dahl • Handleiding voor de leerkracht • Handleiding voor de bibliotheek (digitaal) Benodigde materialen: • Digibord Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • De spin
    Boekenwurm en de spin wonen in de bibliotheek. Boekenwurm vindt de bibliotheek uiteraard een ideale woonplek. De spin denkt daar heel anders over. Hij heeft nog nooit een boek ingekeken. De boekenwurm weet van de spin een enthousiaste lezer te maken door haar iedere dag met een ander soort boek kennis te laten maken. En… alle boeken gaan over een spin! In het wandkleed met vijf zakken (de bibliotheek) zijn verschillende soorten boeken opgeborgen. Net als een cd met een introductielied en dialogen tussen de spin en de boekenwurm. In ‘De Spin’ staat elke dag een ander type boek centraal. De bibliotheek zorgt voor een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken en/of gedichtenbundels. De handleiding geeft aantrekkelijke suggesties voor de introductie en verwerking van de verschillende boeken Accent: Tekstsoorten Inhoud • Wandkleed met 5 zakken waarin de verschillende boeksoorten kunnen worden opgeborgen • Spin met rups op zijn rug • CD met introductielied en dialogen tussen de spin en de boekenwurm • Handleiding voor de leerkracht • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (1 tot) 5 weken
  • Die peer is voor mij! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Die peer is voor mij!' van Anuska Allepuz is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Vijf olifanten zijn dol op fruit, maar de peren hangen echt te hoog. Een voor een en ieder voor zich proberen ze erbij te komen, maar niets lukt. De muisjes pakken het heel anders aan met elkaar. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie, zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid
  • Een huis voor Harry
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2019) 'Een huis voor Harry' van Leo Timmers is een project samengesteld. Kater Harry is bijna altijd binnen. Maar als vlinder Vera tikkertje wil spelen, gaat hij mee naar buiten. Dan verdwaalt Harry in de stad. Alleen Vera weet de weg naar huis. Kan iemand hem helpen Vera te vinden? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • En nu mijn bad uit! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'En nu mijn bad uit!' van Britta Teckentrup is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Ellie de olifant houdt van in bad gaan, maar ze is niet de enige! Als ze net lekker aan het spelen is, duiken er steeds meer dieren bij haar in bad. Maar daar weet ze wel wat op. Die lange slurf heeft ze natuurlijk niet voor niks... Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Er was eens...
    Met een groot sprookjesboek in de klas worden vijf verschillende sprookjes geïntroduceerd. Het gaat om de volgende sprookjes: roodkapje, doornroosje, de stukgedanste schoentjes, de koning met de paardenoren en de kikkerkoning. Elke week staat een sprookje centraal. Gecombineerd met opdrachten, verwerkingssuggesties en aandacht voor lezen en schrijven. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Groot sprookjesboek • Handleiding voor de leerkracht • Zakje van goudstof met daarin de vingerpopjes Roodkapje en de Wolf en een gouden bal • Doosje speciale punaises voor op het prikbord • Boekenkist met sprookjesboeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 5 tot 6 weken
  • Gedichtenwedstrijd
    Op de Landelijke Gedichtendag organiseert de Bibliotheek een gedichtenwedstrijd. Het thema sluit aan bij de landelijke poëziewedstrijd van Het Poëziepaleis. De gedichten worden (vooraf) in de klas geschreven. Elke deelnemende groep mag één genomineerde afvaardigen. Van elke deelnemende groep wordt een leerling genomineerd. De genomineerde leerlingen mogen hun gedicht voordragen tijdens de wedstrijdfinale op de Landelijke Gedichtendag, Een jury bepaalt wie zich een jaar lang ‘Kinderdichter van …’ mag noemen. Accent: Poëzie Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • In de bibliotheek • Circa 1 uur • Op de Landelijke Gedichtendag (laatste donderdag in januari)
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 6
    Bij de ontvangst van groep 6 staat het zoeken naar boeken en allerlei vormen van informatie voor spreekbeurten en werkstukken centraal. Bij dit bezoek is er tijd om boeken uit te zoeken en ze te registreren op de groepspas, zodat ze meegenomen kunnen worden naar school. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Interactief voorlezen (workshop)
    In deze workshop staat het interactief voorlezen centraal. Interactief voorlezen is een manier van voorlezen waarbij het er om gaat jonge kinderen aan te zetten tot nadenken en praten over datgene wat er in een verhaal gebeurt. In de workshop wordt aandacht besteed aan de technieken die voor, tijdens en na het voorlezen gebruikt kunnen worden om peuters en kleuters te verleiden tot een reactie op het verhaal. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school
  • Jeugdkrakercompetitie
    De Nationale Jeugdkrakercompetitie is een jaarlijks terugkerende landelijke zoekwedstrijd op internet waarbij leerlingen van groep 7 en 8 met elkaar de strijd aangaan. Via de website werken de deelnemende teams, 5 competitieronden lang aan 5 vragen per week. Na 5 ronden volgt een barrage (voorronde). De vier beste teams strijden tegen elkaar in een online finale. Door mee te doen aan de wedstrijd leren kinderen zelfstandig te zoeken op het web en leren ze internet te gebruiken als informatiebron voor het maken van werkstukken. De vragen worden in de vorm van een verhaaltje gesteld en de teams antwoorden via multiple choice. Na afloop van iedere ronde is er feedback en wordt de zoekweg toegelicht en gemotiveerd. Naarmate de competitie vordert, worden de vragen moeilijker en krijgen de teams minder tips en hints. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 7 weken • In de periode mei - juni
  • Jonge jury
    De Jonge Jury is een leesbevorderingsproject voor jongeren van 12 tot 16 jaar. Zij lezen tussen half augustus en eind februari naar eigen keuze een aantal jeugdboeken uit het jaar ervoor en brengen een stem uit op hun favoriete titels. De vijf boeken die de meeste stemmen ontvangen, worden genomineerd voor de 'Prijs van de Jonge Jury'. Doel van het Jonge Jury-project is om jongeren te stimuleren jeugdboeken te lezen en zelf te jureren. Iedere leerling die, individueel of in klassenverband, een stembiljet instuurt, is automatisch lid van de Jonge Jury. Accent : Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Posters en flyers • Stemansichtkaarten • Smartboardmodule • 25 lesbrieven Benodigde materialen: • Digibord (optioneel : indien gebruik gemaakt wordt van de smartboardmodule) Uitvoering: • Docent of bibliothecaris • In de bibliotheek of • Op school • In de periode half augustus en eind februari
  • Junior Dictee
    In verschillende Overijsselse gemeenten organiseren de bibliotheken jaarlijks een dictee voor leerlingen van groep 7 en 8. De eerste ronde vindt plaats op de deelnemende basisscholen. Daarna worden de beste spellers op de proef gesteld in de gemeentelijke ronde. De twee winnaars van deze ronde gaan door naar het Junior Dictee Overijssel. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Voor oefendictees zie website Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek • De gemeentelijke ronde vindt plaats in november, de provinciale finale in april
  • Juttersbuit
    De juf of meester van groep 4 heeft tijdens een strandwandeling een geheimzinnige ton gevonden. Van wie is die ton? Op de ton staat een geheimzinnige rebus met een vraag om de ton naar de afzender retour te zenden. Maar wie is de afzender? Er zit niets anders op dan de ton open te maken! Bovenin de ton ligt het voorleesboek Juttertje Tim van Paul Biegel. Met dit boek wordt het begrip ‘jutten’ duidelijk en wordt ook de boeksoort voorleesboek geïntroduceerd. Het project Juttersbuit laat kinderen kennismaken met vijf verschillende boeksoorten: een voorleesboek, een leesboek, een informatief boek, een gedichtenboek en een prentenboek. Na de introductie van Juttertje Tim wordt het visnet uit de ton in de klas opgehangen. In het visnet hangen kurken met daarop een boodschap in de vorm van een raadsel, gedicht of opdracht. De leerlingen proberen samen met de leerkracht te ontdekken welk boek bij de boodschap past. Onderin de ton vinden de leerlingen ten slotte de afzender van de ton: de bibliotheek! In de handleiding voor de leerkracht staan lessuggesties voor de introductie en de verwerking van de verschillende boeksoorten Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Blauwe ton beplakt met stickers • Visnet • 5 kurken met opdrachten en raadsels • 5 kurken zonder tekst • 10 kleine s-haken • 2 grote s-haken • 24 wasknijpers • Onder in de ton een cirkel met tekst • CD met zeegeluiden • Een collectie van verschillende soorten boeken • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 tot 5 weken
  • Kamishibai
    De Kamishibai is een klein, draagbaar verteltheater dat oorspronkelijk uit Japan komt. In het kleine houten theatertje worden gelamineerde platen geschoven en aan de hand daarvan wordt een verhaal verteld. De Kamishibaiverteller brengt de personages tot leven en door de beeldende vertelwijze worden de leerlingen opgenomen in de wereld van het verhaal. Van verschillende prentenboeken zijn sets met platen beschikbaar. In de uitgebreide handleiding wordt beschreven hoe de vertelling kan worden voorbereid, waaraan de verteller moet denken als hij de vertelling uitvoert en hoe de vertelling kan worden verwerkt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Vertelkastje • Handleiding voor de professional Uitvoering: • Professional of bibliothecaris • Op school of • Speelzaal of kinderdagverblijf • In minimaal één week
  • Kikker en een heel bijzondere dag
    Kikker en een heel bijzondere dag van Max Velthuijs vormt de inspiratiebron voor dit project. Voorlees- en verwerkingsactiviteiten die aansluiten bij de thema’s van het verhaal betreffen onderwerpen zoals feest, dagen van de week, emoties en kleuren. De kleuters kunnen het verhaal naspelen met verschillende dierenmaskers (de dieren uit de Kikkerboeken). Met de kikkerpop kunt u het verhaal verrijken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Vijf stoffen maskers • Kikkerpop • Handleiding voor de leerkracht • Prentenboek ‘Kikker en een heel bijzondere dag’ • Eventueel een collectie ‘Kikkerboeken’, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 2 tot 5 weken
  • Kilometerlezen
    ‘Kilometerlezen’ stimuleert het maken van ‘leeskilometers’. Veel ‘leeskilometers’! Daardoor kunnen leerlingen namelijk hun eigen smaak ontwikkelen. En zijn ze in staat om de gelezen boeken op hun waarde te beoordelen. Is dit wel een leuk of een goed boek? Competitie, uitdaging, beloning en actie... Het komt er allemaal in terug. ‘Kilometerlezen’ is een leesbevorderingsproduct met online multimediaondersteuning. In de klas komt een collectie boeken te staan. Elke leerling vult wekelijks op de bijbehorende website de bladzijdes in die hij heeft gelezen. De groep krijgt hiervoor een licentie. Deze licentie geeft toegang tot de bijbehorende website. Die bladzijden worden kilometers. Zo reizen ze door een digitaal landschap en passeren ze onderweg verschillende haltes. Op de haltes krijgen ze via weblinks informatie over schrijvers, boektitels en boekfiguren. De website geeft ook het totaal aantal leeskilometers van de klas aan. In de laatste projectweek kunnen de leerlingen op de website een leesquiz spelen waarbij ze de leesvlag moeten veroveren. De leesquiz heeft betrekking op de boeken uit de collectie. Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook kunnen ze in hun paspoort de gelezen boeken noteren en een waardering invullen. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook is hier plaats om de gelezen boeken te noteren en een waardering in te vullen • Handleiding voor de leerkracht • Leesvlag • Leespaspoorten • Een collectie boeken o Kerntitels (zie handleiding) o Aanvullende titels (zie bibliotheekoverzicht) • Licentie voor de website • Quizvragen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Kinderjury
    Welk boek wint dit jaar de Prijs van de Nederlandse Kinderjury? Ieder jaar kunnen kinderen tussen zes en twaalf jaar hun digitale stem uitbrengen. Verhalen, prentenboeken, gedichtenbundels, bloemlezingen en informatieve boeken uit het voorafgaande jaar en passend bij deze leeftijd, maken een kans door kinderen uitgekozen te worden voor de prijs. De boeken voor de Kinderjury staan tijdens de stemperiode op een speciale plek in de bibliotheek. Vanaf 6 maart tot en met 19 mei 2019 kan er door kinderen gelezen worden voor De Nederlandse Kinderjury 2019. Er zijn twee leeftijdsgroepen: 6 tot en met 9 jaar (groep 3 tot en met 5) 10 tot en met 12 jaar (groep 6 tot en met 8) De stemperiode voor de Nederlandse Kinderjury 2019 is maandag 20 mei t/m zondag 26 mei 2019. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Uitvoering: • Op school • In de periode maart - mei
  • Klassikaal lenen
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. Maar om ieder kind aan het lezen te krijgen en te houden, zijn nieuwe, leuke, spannende of verdrietige boeken een must. De bibliotheek biedt de mogelijkheid om met de groep klassikaal materialen te komen lenen. Indien u hier gebruik van wilt maken hebt u een schoolabonnement nodig. Er wordt een rooster opgesteld, zodat er op vaste tijden met de leerlingen of een deel ervan de boeken gewisseld kunnen worden. Accent: Leesplezier Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Kleine Ezel
    Centraal staan de prentenboeken van Kleine Ezel: geschreven door Rindert Kromhout, geïllustreerd door Annemarie van Haeringen. In de klas wordt het verhaalfiguurtje tot leven gebracht. De kleuters die met dit project werken, hebben er een écht vriendje bij. De ouders worden ook betrokken, want Kleine Ezel mag mee naar huis. Ouderparticipatie is een belangrijk thema binnen het onderwijs. Maar hoe betrek je ouders bij leesbevordering? Hoe verbinden we binnen- en buitenschool met elkaar? Het project Kleine Ezel heeft hiervoor een nieuw element aan een Rode Draad-project toegevoegd. Naast de gebruikelijke materialen en lessuggesties voor het werken in de klas stimuleert dit project het voorlezen thuis. Op een inspirerende manier! De kleuters krijgen tijdens de projectperiode een prentenboek van Kleine Ezel én het vriendenboekje 'Kleine ezel is mijn vriend' mee naar huis. In het vriendenboekje kunnen zij hun ervaringen neerzetten. Extra: Het gevulde vriendenboekje wordt opgestuurd naar de uitgeverij waarna de klas een virtuele boodschap van Rindert Kromhout en Annemarie van Haeringen ontvangt. Accent: Voorlezen - leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Koffer met deken en twee leren riempjes, sokken, cape mama Ezel, Kleine Ezel-muts en knuffel van Kleine Ezel • Set van 6 boeken Kleine Ezel voor in de klas: o Kleine Ezel (klein formaat met cd) o De papa van Kleine Ezel o Kleine Ezel en de oppas o Kleine Ezel en jarige Jakkie o Kleine Ezel en het boebeest o Kleine Ezel en de durfal • Set van 6 boeken Kleine Ezel voor thuis • Naam/boektitellijst • Muziek-CD Kleine Ezel • Vriendenboekje • Dvd met digitale platen van het prentenboek Een grote Ezel Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 3 tot 6 weken
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden. • Klik&Tik samen op 't web: leer sociale media kennen en hoe je ze kunt gebruiken.
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden. • Klik&Tik samen op 't web: leer sociale media kennen en hoe je ze kunt gebruiken.
  • Kraak de code
    ‘Kraak de code’ bestaat uit een spannend kluisje en een cijferslot. Ontcijfer de combinatie en klik…de kluis gaat open. Wat zit er in? De leerlingen krijgen de code natuurlijk niet zomaar cadeau. Daarvoor zullen ze boeken moeten lezen. Het boek ‘De ramkraak’ van Henk Hokke speelt een centrale rol in dit geheimzinnige, spannende project. Een uitgebreide collectie boeken in de klas en een kluisje met een cijferslot vormen het decor voor ‘Kraak de code’. Telkens als een leerling een boek heeft gelezen, krijgt hij of zij een code. Deze codes vormen de sleutel voor het kraken van het cijferslot van de kluis. Bij de eerste kraak ligt er een voorleesboek in de kluis. Vervolgens stopt de leerkracht een nieuwe verrassing in de kluis en verandert hij de code van het cijferslot. Na 15 boeken kan de kluis weer opnieuw worden gekraakt. Alle leerlingen ontvangen een krasboekje waarin ze door te krassen hun waardering voor het boek kunnen weergeven. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Inhoud: • Kluisje met cijferslot • Handleiding voor in de klas • Een collectie boeken met titeloverzicht • Boek 'Ramkraak' van Henk Hokke • ’krasboekjes' 1 per leerling Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (3 tot) 5 weken
  • Krrrr...okodil!
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2014) 'Krrrr...okodil!' van Catherine Rayner is een project samengesteld. Krokodil maakt alle dieren aan het schrikken en heeft daar vreselijke lol in. Totdat boontje om zijn loontje komt. Maar of dat helpt? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Leerlijn Boekenplus-plus (nog in ontwikkeling)
    Basisscholen maken gebruik van het aanbod van de bibliotheek of hebben een Bibliotheek op School. De vraag blijft echter hoe leesmotivatie een vanzelfsprekend onderdeel van het schoolprogramma kan zijn en niet elk schooljaar opnieuw bestaat uit ad hoc activiteiten. De bibliotheek is een logische partner om de school hierbij te ondersteunen. De leerlijn Boekenplus-plus is opgezet vanuit het idee dat leeseducatie bijdraagt aan het verlagen van de drempel om geïnteresseerd te raken in poëzie, literatuur en andere culturele taaluitingen. Doelen zijn: • Kinderen plezier geven in lezen waardoor ze meer gaan lezen en geïnteresseerd raken in geschreven teksten. • Doordat kinderen meer gaan lezen wordt naast de beleving het leesniveau en de kennis van woorden (woordenschat) verhoogd. • Kinderen kunnen beter lezen, teksten beter begrijpen en dat verhoogt weer het hele onderwijsniveau. • Creativiteit stimuleren. Een belangrijk onderdeel is het relatieproces dat de school aangaat met de bibliotheek. Samen brengen bibliotheek en school wat er al op school gebeurt aan leesmotivatie in kaart. Daarna wordt de behoefte aan ondersteuning en / of deskundigheidsbevordering voor de leerkrachten door middel van het uitproberen van verschillende werkvormen in de klas vastgesteld. Vervolgens wordt inzichtelijk gemaakt hoe de activiteiten verdeeld zijn over het schooljaar en voor welke leesleerdoelen van welke groepen activiteiten of werkvormen moeten worden toegevoegd aan het programma. Met een format leesleerdoelen per duo-groep en een format jaarplanning wordt de eerste stap gezet om aan borging van de leerlijn te werken. Monitoren en evalueren zijn belangrijke onderdelen in het proces om tot een geborgde leerlijn te komen. Deskundigheidsbevordering: Minimaal één leerkracht op school volgt de cursus Open Boek. Verder zoekt de Bibliotheek samen met de school op maat voor het team naar theoretische én praktische ondersteuning.
  • Letterwinkeltje
    Een project met als uitgangspunt het boek 'Het letterwinkeltje' van Marianne Busser en Ron Schröder. In de klas komt een klein letterwinkeltje te staan. Het heeft de vorm van een groot formaat boek en kan opengeklapt worden tot een winkeltje. Gedurende het project wordt er dagelijks een letter aangeboden, samen met een prentenboek, leesboek, liedjes of versje waarin de aangeboden letter een rol speelt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Letterwinkeltje • Gevulde letterdoos • Handleiding voor de leerkracht • Een boekenkist met 25 boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Lezing op maat
    Heeft u behoefte aan invulling van een ouderavond op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De invulling kan zijn in de vorm van een lezing maar ook als workshop met diverse, interactieve werkvormen. De bibliotheek is u graag van dienst. Onderwerpen waar u aan kunt denken: - Mediaopvoeding - Jeugdliteratuur algemeen - Bekroonde kinderboeken - Makkelijk Lezen Plein Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Mediamasters
    MediaMasters is het interactieve ervaringsspel voor leerlingen in groep 7 en 8 in het basisonderwijs. Ze leren de mogelijkheden en risico's kennen van verschillende media. Het spel is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid: de nationale campagne waarin Mediawijzer.net aandacht vraagt voor een kritische en bewuste omgang met media. Dit jaar zal de Week van de Mediawijsheid weer plaatsvinden in november (8 november t/m 15 november 2019). Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school
  • Monitor BoekStart in de Kinderopvang
    Wat is het effect van een positief leesklimaat in de kinderopvang? Hoe ziet de voorleesomgeving eruit? De Monitor voedt de dialoog tussen kinderopvangorganisatie en de Bibliotheek met het oog op versterking van de samenwerking. Inhoud: • Digitale vragenlijsten Benodigde materialen: • Computer, laptop of tablet met internetverbinding Uitvoering: • Pedagogisch medewerker, (voor)leesconsulent, directie kinderopvang • Speelzaal of kinderdagverblijf • De meting vindt plaats in april en mei
  • Monitor de Bibliotheek op school (PO)
    Wat is het effect van een goede bibliotheek op school? Wat is de toegevoegde waarde van een leesconsulent? Gaan kinderen daadwerkelijk meer en beter lezen en hoe kan de bibliotheek de school ondersteunen bij het vormgeven van het leesbevorderingsbeleid? Monitor de Bibliotheek op school bestaat uit digitale vragenlijsten voor leesconsulenten, leerkrachten en leerlingen. Door deze vragenlijst een keer per jaar af te nemen wordt duidelijk of de samenwerking tussen de schoolbibliotheek en de school het gewenste effect heeft. De monitor is bedoeld om zicht te krijgen op de effecten van de schoolbibliotheek op het leen- en leesgedrag van leerlingen, het leesbevorderende gedrag van leerkrachten en het beleid van de school en de (school)bibliotheek op het gebied van leesbevordering. Deze resultaten vormen de basis voor gezamenlijke beslissingen van de school en de bibliotheek over aanpassingen in beleid en activiteiten op het gebied van (vrij)lezen. Inhoud: • Digitale vragenlijsten Uitvoering: • Leerkracht, leesconsulent • Op school • De meting vindt plaats tussen eind oktober en eind januari
  • Nationale Voorleesdagen
    Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hen veel plezier. Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. 'Moppereend', geschreven door Joyce Dunbar, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2020. Naast dit boek hebben Nederlandse jeugdbibliothecarissen negen andere prentenboeken gekozen uit het aanbod van 2018, die de Prentenboek TopTien compleet maken. In 'Moppereend' loopt Eend te mopperen. Ze heeft niemand om mee te spelen. Er verschijnt een grijze wolk boven haar hoofd die steeds groter wordt. Want alle dieren die ze vraagt, willen spelletjes doen die Eend niet leuk vindt. Dan wordt de wolk zo groot en zwart dat hij barst. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2020 gehouden van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • De school vraagt zelf het deelnemerspakket aan op www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Nederland Leest Junior
    Nederland Leest Junior is een educatieve component van Nederland Leest die zich richt op kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar. In de klas kan men lezen, praten en een creatieve verwerkingsopdracht doen rondom een boek. Centraal bij het thema Duurzaamheid van 2019 staat het boek 'Borealis' van Marloes Morshuis. Accent : Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • Meerdere exemplaren van het centraal staande boek • Lesbrieven • Promotiemateriaal • Interactief lesmateriaal (apart voor PO en VO) • Verwerkingsopdracht Via de Bibliotheek vóór 1 juni de boeken, lesbrieven en promotiematerialen aanvragen. Uitvoering: • Leerkracht of docent • Op school • In de periode november
  • Nieuwsbrief Bibliowijzer
    Drie keer per jaar wordt de digitale nieuwsbrief 'Bibliowijzer: nieuwsbrief lezen en mediawijsheid' uitgegeven. De nieuwsbrief bevat allerlei informatie die betrekking heeft op lezen. Denk hierbij aan de Kinderboekenweek, boekentips, mediawijsheid etc. Daarnaast is er twee keer per jaar een nieuwsbrief gewijd aan kinderen met leesproblemen. Welke boeken zijn voor hen geschikt, welke hulpmiddelen zijn er op de markt en hoe gebruik je deze? Accent: Leesplezier Inhoud: • Nieuwsbrief Uitvoering: • Bibliothecaris
  • Projectcollectie
    Ter ondersteuning van het projectonderwijs kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond thema's. Voor het bestellen van projectcollecties heeft u een abonnement nodig. Dit geldt niet voor het bestellen van een éénmalige projectcollectie. U kunt kiezen voor: - een groot abonnement (10 keer per jaar) - een klein abonnement (5 keer per jaar) - een éénmalige projectcollectie Accent: De wereld achter een boek – Leesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 items bestaande uit: leesboeken, informatieve boeken, liedjes, gedichten en audiovisuele media passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Projectcollectie (Piramide)
    Ter ondersteuning van de onderwijsmethodiek Piramide kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond de Piramide thema's (bijv. Ruimte, Kleur en Vorm, Tellen, Kleding en Verkeer) Binnen Piramide worden drie- tot zesjarigen gestimuleerd in hun ontwikkeling door een combinatie van spelen, werken en leren. De methode richt zich op acht gebieden die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van jonge kinderen, uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling tot creatieve- en persoonlijkheidsontwikkeling. De Piramidemethode begint op de peuterspeelzaal en loopt door in de groepen 1 en 2 (en soms 3) van de basisschool. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 media (veel gevraagde onderwerpen: circa 15 media) passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Samenlezen groep 3 en 4
    De Samenleesboeken (Zwijssen, Delubas, Corona AV+) in deze kist bevatten teksten op een eenvoudig leesniveau, afgewisseld met teksten op een iets hoger leesniveau. Een beginnende of zwakke lezer leest de boeken samen met een meer ervaren lezen en leert zo veel over uitspraak, intonatie en inhoud. De boeken bieden afwisseling tijdens het lezen en stimuleren tekstbegrip en woordenschatontwikkeling. De leesmotivatie wordt bovendien gestimuleerd omdat de geoefende lezer moeilijkere teksten kan lezen waardoor het verhaal spannender wordt. Samenleesboeken kunnen zowel voor tutor- als voor duolezen worden gebruikt. Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • Circa 6 weken
  • Schoolkrantkopij
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. De bibliotheek probeert in haar activiteiten ruim aandacht te schenken aan de leesbevordering en boekpromotie. Scholen kunnen de bibliotheek vragen een bijdrage aan de schoolkrant te leveren. Deze bijdrage kan bestaan uit informatie over bekroonde boeken of over boeken rond een thema dat op school speelt. Natuurlijk kunnen ook de nieuwste boeken worden besproken en aanbevolen voor de diverse jaargroepen. Accent: Voorlezen - Leesplezier - Boekpromotie Inhoud: • Bijdrage bestaande uit twee pagina’s A4, aangeleverd via e-mail Uitvoering: • Bibliothecaris
  • Schrijver op bezoek
    Wie wil dat nu niet? Een echte schrijver op bezoek. Dat betekent volop vragen stellen. Waarom schrijft u? Waar haalt u uw inspiratie vandaan? Wanneer komt het volgende boek? Op welk tijdstip van de dag schrijft u het liefst? Leuk, die ongedwongen vragen van de kinderen. Dat vindt de schrijver ook... Die laat zich graag verrassen. De leerlingen bereiden zich met het werkboekje voor op het schrijversbezoek in de klas of de bibliotheek. In het werkboekje is ruimte voor hun leeservaring en informatie over de schrijver en z’n boeken. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • De bibliotheek organiseert voor de school een schrijversbezoek • Werkboekjes 'Schrijver op bezoek' • Een collectie boeken van de schrijver • Facultatief: enkele boeken met als thema ‘hoe maak je een boek’ en zelf schrijven Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • Schrijversbezoek ± 1 uur per groep (het maximum aantal leerlingen per groep is afhankelijk van de schrijver) • 2 tot 6 weken
  • Scoor een boek!
    De Eredivisie BV en de Bibliotheek bundelen de populairste sport van Nederland met lezen in een landelijk, jaarlijks terugkerend leesproject voor kinderen en ouders. Profvoetballers stimuleren kinderen van februari tot en met april zoveel mogelijk boeken te scoren (lezen) en moedigen hen aan via persoonlijke videoboodschappen. De aftrap vindt plaats door een bekende voetballer en wordt in april/mei sportief afgesloten met een voetbalmiddag en bekendmaking van de eindscore van 'Scoor een Boek!'. Interesse? Informeer bij je lokale Bibliotheek naar de mogelijkheden. Accent: Leesplezier Inhoud: • Aftrap: leesconsulent bezoekt de groep met topcollectie aan boeken, een score-poster en motiverende boodschap van een voetballer • Rust: leesconsulent praat over boeken en bekijken tweede videoboodschap • Fluitsignaal: sportieve afsluiting met ook bekendmaking eindscore 'Scoor een Boek!' Uitvoering: • Leesconsulent • Ouderbetrokkenheid • Op school • Op een sportveld • In de periode februari - mei
  • Sheherezade
    De Sultan en Sheherazade van de sprookjes Duizend-en-een-nacht leven niet meer. Maar… het ladekastje van Sheherazade is er nog wel. Dit heeft eeuwenlang onder het stof gestaan, ergens ver weg in een hoekje op de zolder van een paleis. En de leerkracht mag het ladekastje nu lenen om samen met de kinderen te kijken wat er in zit. De leerkracht speelt voor Sheherazade en voert de leerlingen mee in de magische wereld van het boek. Het ladekastje Sheherazade laat de leerlingen kennismaken met zes verschillende soorten boeken en teksten die door attributen worden gesymboliseerd. Elke dag staat een ander boek centraal. De bibliotheek zorgt voor een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken of gedichtenbundels. De uitgebreide handleiding geeft de leerkracht leuke suggesties voor de introductie en verwerking van de diverse boeken. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Ladekastje met zes attributen • Een collectie van 30 titels: 5 titels per soort boek • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Op school • Leerkracht • (1 tot) 5 weken
  • Ssst! De tijger slaapt
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2018) 'Ssst! De tijger slaapt' van Britta Teckentrup is een project samengesteld. Tijger ligt te slapen. Kikker, vos en de andere dieren willen erlangs, maar ze willen de tijger niet wakker maken. Hoe gaan ze dat oplossen? Gelukkig heeft kikker een goed idee: alle dieren zweven een voor een met een ballon over de tijger heen. Daarbij kunnen ze wel wat hulp gebruiken… Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Taalpunt Twenterand
    Taalinformatiepunt
  • Tijdjagers in de klas
    Lees de boeken… Speel het spel… …en ontcijfer onze boodschap voor de toekomst. Tijdjagers is een leesbevorderingsspel rondom de historische jeugdboeken van de Schrijvers van de Ronde Tafel. Leerlingen achterhalen onder grote tijdsdruk de mysterieuze inhoud van een tijdcapsule. Lezen, 21ste -eeuwse vaardigheden en kennis van de tijdvakken zijn nodig om deze opdracht tot een goed einde te brengen. Accent: Leesplezier – Historische kinderboeken Inhoud: • Introductiebrief • Handleiding voor de leerkracht • Groot spelbord van polyvinyl zeil (84 cm bij 120 cm) • Actuele titellijst • Quizvragen • Boekintroducties • Spelkaarten Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 lessen plus een maand voorbereid vrij lezen
  • Vergeten oorlog
    Voor kinderen van nu is de Tweede Wereldoorlog lang geleden en ver weg. Jeugdboeken kunnen een bijdrage leveren aan het levend houden van de herinnering van deze oorlog. Er zijn veel jeugdboeken geschreven over deze periode met onderwerpen als Jodenvervolging, verzet en onderduiken. De Schrijvers van de Ronde Tafel initieerden het project Vergeten oorlog met zes jeugdboeken over de vergeten onderwerpen van de Tweede Wereldoorlog: de bombardementen op Rotterdam en Middelburg, de Sinti, arbeidsinzet in Duitsland, de Tweede Wereldoorlog in Suriname, kinderen van 'foute' ouders en de Tweede Wereldoorlog in landen zoals Marokko, Polen, Suriname en China. Partners: Vergeten Oorlog is een project van de Schrijvers van de Ronde Tafel, in samenwerking met Cubiss en uitgeverij Leopold. Het project wordt ondersteund door de Stichting Jaap ter Haar en is mede mogelijk gemaakt door de Eenheid Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII van het ministerie van VWS. Accent: Kennismaken met verschillende soorten boeken – Erfgoededucatie Inhoud: • Koffer met 6 jeugdboeken • Educatief materiaal voor de introductie van de boeken (dagboekje, landkaart, ansichtkaart Zadkine, schetsboekje, distributiebonnen, poster arbeidsinzet en een persoonsbewijs) • Website met lessuggesties, filmpjes en opdrachten voor leerlingen • Een collectie boeken, fictie en non-fictie Uitvoering in de periode voor of na 4 en 5 mei geeft deze dagen extra betekenis.(www.vergetenoorlog.nl) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Verteller in de klas
    Het project 'Verteller in de klas' kan in plaats van of naast het bestaande project 'Schrijver op bezoek' aangeboden worden. Verhalen vertellen is een belangrijke cultuuruiting en daarom een belangrijk onderdeel van cultuureducatie. Voor dit project regelt de bibliotheek een verteller, die voor één of meerdere groepen tegelijk een voordracht houdt. De voorstelling wordt in de groep voorbereid. In de handleiding voor de leerkracht staan suggesties beschreven om vijf weken bezig te zijn met verhalen vertellen en met verhalenbundels. De bibliotheek kan voor de school een collectie met verhalenbundels en sprookjes samenstellen. Accent: Verteller op bezoek Rode draad Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Verteller • Op school • Circa 4 tot 5 weken
  • Vertelplaten
    Van diverse prentenboeken zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Indien u een specifieke titel wilt bestellen geef dit dan aan bij de aanvullende informatie in het bestelformulier. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Voorleescoördinator
    In de programmalijn BoekStart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Een voorleescoördinator is verantwoordelijk voor de planning samen met de bibliotheek zoals het opstellen van het Voorleesplan, uitvoeren van de Monitor en andere (voorlees)activiteiten. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • 3 bijeenkomsten • Cursusboek • Hand-outs Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • VoorleesExpress
    Bij het project de Voorleesexpress gaat men uit van het vergroten van het (voor) leesplezier en het versterken van de taalontwikkeling d.m.v. thuis voorlezen. Ook wordt de taalomgeving thuis hiermee versterkt. De Bibliotheek traint en begeleidt de vrijwilligers o.a. door het verzorgen van werkbijeenkomsten. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Vrijwilligers lezen voor bij gezinnen thuis Uitvoering: • Vrijwilligers • Thuis • 20 weken, 1 uur per week
  • Voorleesworkshop de Nationale voorleeswedstrijd
    In deze workshop ontdekken leerlingen wat erbij komt kijken als je goed wilt voorlezen, hoe je het publiek boeit en hoe je een geschikt boekfragment kiest. Leesplezier en presenteren staan daarbij centraal. Er is daarnaast volop gelegenheid om te oefenen. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Een collectie jeugdboeken • 1 PowerPoint-presentatie • Tongbreker kaartjes Benodigde materialen: • Laptop, beamer, presentatiescherm of digibord Uitvoering: • Bibliothecaris of jeugdconsulent • In de bibliotheek • Op school • Speelzaal of kinderdagverblijf • 90 minuten
  • Voorlezen is leuk
    Voorlezen is leuk! Niet alleen op school in de groep, maar ook thuis. Door aan kinderen voor te lezen, krijgen kinderen een voorsprong bij het leren lezen. Zo leren kinderen dat een boek van voren naar achteren wordt gelezen en dat al die figuurtjes op de bladzijden van een boek iets betekenen. Dankzij boeken ontwikkelen kinderen een steeds grotere woordenschat en krijgen ze steeds meer inzicht in de wereld om hen heen. Het project Voorlezen is leuk wil het voorlezen thuis en ouderbetrokkenheid stimuleren. In de groep komt een collectie met meerdere exemplaren van één prentenboek. De leerkracht leest het prentenboek voor in de groep en kan aan de hand van de meegeleverde verwerkingssuggesties het verhaal binnen de groep introduceren. Na de introductie wordt het prentenboek uitgeleend aan alle kleuters van de groep. Ouders kunnen nu thuis met hun kind kennis maken met het prentenboek. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Circa 25 exemplaren van het prentenboek • Handleiding voor de leerkracht • Verwerkingssuggesties • Neem contact op met uw bibliotheek welke prentenboeken zij gebruiken voor deze activiteit Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Ouderbetrokkenheid
  • Vroeger
    Het prachtig uitgevoerde ‘Vroeger’ legt een treffende verbinding tussen leesbevordering en cultuureducatie. Jeugdboekenschrijfster Martine Letterie schreef er passende verhalen bij. Vijf historische foto’s in een fotoboek laten leerlingen kennismaken met het leven zoals dat honderd geleden was... Elke week staat één foto centraal. Bij de foto wordt een speciaal geschreven verhaal voorgelezen. Attributen die verborgen zijn in het fotoboek brengen het verleden nog een stapje dichter bij de leerlingen. ‘Vroeger’ wordt ingezet om verschillende soorten boeken en teksten bij de leerlingen onder de aandacht te brengen. De foto’s en de attributen introduceren bakerrijmpjes en gedichten, leesboeken, prentenboeken, voorleesboeken en informatieve boeken. ‘Vroeger’ biedt samenwerkingsmogelijkheden tussen bibliotheken, basisscholen en lokale of regionale erfgoedinstellingen. In de handleidingen vindt u suggesties daarvoor. Dit erfgoedproject is ontstaan uit een samenwerking tussen Cubiss en de Stichting Brabantse Regionale Geschiedbeoefening/Brabantse Museum Stichting (BRG/BMS). Accent: Kennismaken met verschillende soorten boeken – Erfgoededucatie Rode draad Inhoud: • Groot fotoboek met vijf historische foto’s • Muziekspeeldoosje • Gelamineerde plaat “Het leesplankje” • Hinkelblok, zoethout, kroontjespen, potje inkt • Boek Ot en Sien: Oud-Hollandse spelletjes • Vijf sets kaartjes waarmee een memoryspel, een fotopuzzel en een sorteerspel ‘oud en nieuw’ gespeeld kan worden • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • 2 tot 5 weken • Facultatief: Groepsbezoek of voorstelling ± 1 uur
  • We hebben er een geitje bij!
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2016) 'We hebben er een geitje bij!' van Marjet Huiberts is een project samengesteld. Mik haast zich naar de kinderboerderij, want er is een geitje geboren. Eerst komt hij langs de koe, het paard, de kip en andere dieren, die elk op hun eigen manier uiting geven aan hun blijdschap over de geboorte van het nieuwe geitje. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Whatshappy
    Leerlingen die ruzie maken via Whatsapp en chatmogelijkheden via internet, welke leerkracht heeft er geen last van? De les WhatsHappy maakt de problemen met chatten bespreekbaar en daagt de leerlingen uit afspraken te maken over hoe ze fatsoenlijk met elkaar omgaan. De afspraken leggen ze vast op een poster die in de klas wordt opgehangen Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • Lesbrief Benodigde materialen: • Stiften • Vellen papier Uitvoering: • Leerkracht of Leesmediaconsulent/Mediacoach • Op school • 1 tot 2 lesuren
  • Wisselcollectie
    Met wisselcollecties van Rijnbrink houdt u de collectie van uw school altijd actueel. Het samenstellen kan op twee manieren: - U maakt een afspraak om zelf een collectie bij ons uit te zoeken - U geeft uw wensen door en wij zoeken een bijpassende collectie, hierbij houden we altijd rekening met de verschillende leesniveaus Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie van minimaal 25 boeken bestaande uit: prentenboeken, informatieve boeken, eerste leesboekjes of jeugdverhalen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 12 maanden
  • Woorden koken met Vos en Haas
    Met pannetjes, een pollepel en een hoeveelheid letters gaan de kinderen aan de slag om woorden te ‘koken’. Met deze woorden kunnen zinnen worden gemaakt en zo ontstaat er een verhaal. Accent: Leesplezier Inhoud: • Pannetjes • Pollepel • Letters • Een collectie boeken passend bij het thema Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Workshop ouders in de Bibliotheek op school
    Ouders spelen in de Bibliotheek op school in het primair onderwijs een cruciale rol. Op veel scholen zijn zij de intermediair tussen de kinderen en de materialen in de schoolmediatheek. Niet alleen de leerkrachten, maar ook de ouders (in de schoolmediatheek) kunnen kinderen enthousiasmeren om boeken te lezen en op die manier bijdragen aan het leesklimaat van de school. Daarbij is het van belang dat zij zowel op de hoogte zijn van leuke, actuele kinderboeken als van bijvoorbeeld leesmotivaties en kies- en zoekgedrag van kinderen. Met deze cursus draagt de bibliotheek vanuit haar eigen deskundigheid bij aan een verbetering van de Bibliotheek op school in haar werkgebied. Door de hulp van de ouders die kinderen in de Bibliotheek op school krijgen, redden kinderen zich ook beter in de lokale bibliotheek en hebben de ouders extra profijt van de informatie ten behoeve van hun eigen kinderen Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze Inhoud: • 2 bijeenkomsten met een combinatie van theorie, spel en uitwisselen van ervaringen Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • Circa 2,5 uur, per bijeenkomst
  • Workshop ouders in de Bibliotheek op school
    Ouders spelen in de Bibliotheek op school in het primair onderwijs een cruciale rol. Op veel scholen zijn zij de intermediair tussen de kinderen en de materialen in de schoolmediatheek. Niet alleen de leerkrachten, maar ook de ouders (in de schoolmediatheek) kunnen kinderen enthousiasmeren om boeken te lezen en op die manier bijdragen aan het leesklimaat van de school. Daarbij is het van belang dat zij zowel op de hoogte zijn van leuke, actuele kinderboeken als van bijvoorbeeld leesmotivaties en kies- en zoekgedrag van kinderen. Met deze cursus draagt de bibliotheek vanuit haar eigen deskundigheid bij aan een verbetering van de Bibliotheek op school in haar werkgebied. Door de hulp van de ouders die kinderen in de Bibliotheek op school krijgen, redden kinderen zich ook beter in de lokale bibliotheek en hebben de ouders extra profijt van de informatie ten behoeve van hun eigen kinderen Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze Inhoud: • 2 bijeenkomsten met een combinatie van theorie, spel en uitwisselen van ervaringen Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • Circa 2,5 uur, per bijeenkomst


Vorige pagina