Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Rijssen

biebinlente2.JPG (40176 bytes)

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Kerkstraat 4
7461 LC Rijssen
T: 0548 513431
E: rijssen@bibliotheekrijssenholten.nl

Openingstijden
Maandag11:00 - 17:30 uur
Dinsdag11:00 - 20:00 uur
Woensdag11:00 - 17:30 uur
Donderdag11:00 - 20:00 uur
Vrijdag11:00 - 20:00 uur
Zaterdag11:00 - 15:00 uur

Omschrijving
Bibliotheek Kerkstraat Rijssen

GPS-coördinaten
52.307861, 6.522762

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Bibliotheek Rijssen-Holten
Etiketnaam: 

de Bibliotheek Rijssen-Holten
Beschrijving: 

Openbare Bibliotheek Rijssen-Holten

Aangemaakt op: 
19:59
Aangemaakt op: 
19:59
Laatst gewijzigd op: 
16:10
Laatst gewijzigd op: 
16:10
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Holten (5298520)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "7450" t/m "7463"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
44.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
44.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0871730000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0871730000
Locatiecode : 

9044
ILN-code NBC+: 

421
VOB lidnummer: 
100467
Basisbibliotheeknaam: 

de Bibliotheek Rijssen-Holten
Omvang werkgebied in aantal inwoners: 
38000

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
cursus-/vergaderruimte
internet-pc
internettoegang
leestafel
print- en/of kopieerfaciliteiten
versnapering-/drankautomaat
zaalverhuur
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
10
Werk-, studieplek zonder PC: 
10
Aantal oefenpc's: 
10
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Ander informatiepunt (geef toelichting)
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
Toelichting fysiek informatiepunt : 

Infopunt voor mantelzorgers
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheekabonnement
Bibliotheekbezoek
Boekendienst-aan-huis
Catalogusuitleg
Cultuureducatie
Digicafé
Gesproken lectuur (vorm)
Leesadvies
Makkelijk Lezen Plein
leesbevordering
leespromotie
mediawijsheidaanbod
taalinformatiepunt Nederlands
voorleesadvies
Digitaal bibliotheek aanbod: 

4you!
Klik & Tik
Lees en schrijf!
Oefenen.nl
Passend lezen
Slimme Nieuwslezer
online databank
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
De Nationale Voorleeswedstrijd
Klik & Tik
VoorleesExpress
Week van de Mediawijsheid
bibliotheekrondleiding
leesbevorderingsproject
nationale voorleesdagen
voorleesmiddag
voorleesochtend
Cursussen, workshops en projecten: 

Klik & Tik
VoorleesExpress
cursus digitale vaardigheden
cursus internet
cursus omgaan met tablet
Werkvormen computeraanbod: 
  • workshop
  • cursus
  • spreekuur
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Buitenschoolse opvang
  • Jeugd (buitenschools)
  • Onderwijs VO
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO
  • Organisaties, bedrijven en overheid
  • Volwassenen
  • Kinderdagverblijven

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

Bibliotheekbezoek
BoekStart in de kinderopvang
Cultuureducatie
cultuureducatie leesbevordering en taalstimulering
dBoS PO
educatief aanbod
klassikaal lenen
mediawijsheidaanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
1
Beschermde printfaciliteiten: 
1
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • 1 tegen allen (vernieuwd)
    De Bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Nee, dit is niet zomaar een spelletje, dit is bloedserieus! Beide partijen tekenen een heus contact. De groep en de Bibliotheek bepalen samen de inzet. De verliezer levert een tegenprestatie. Welke groep durft de uitdaging met de Bibliotheek aan te gaan? De groep voert opdrachten uit die op een poster (A1-formaat) staan. Deze poster komt in het lokaal te hangen. Vragen zijn bijvoorbeeld het zoeken van drie boeken van David Williams, een rap maken en uitvoeren voor de groep, een lekker recept maken of doen aan boekengym. Het getekende contract geldt! De handleiding staat boordevol suggesties. Accent: Schrijvers en leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Contract • Poster • Stickers Uitvoering: • Leerkracht in nauwe samenwerking met de bibliotheekmedewerker • Op school • 2 tot 6 weken, in overleg
  • Advies op maat
    Heeft u behoefte aan advies of heeft u ondersteuning nodig op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De bibliotheek is u graag van dienst. U kunt hierbij denken aan: • Advies over mediabeleid op school; • Advies of hulp bij het opzetten of saneren van de schoolbibliotheek; • Advies of hulp bij het opstellen van een leesplan en/of mediaplan; • Advies over het opzetten of geven van lessen mediawijsheid; • Advies over werkvormen leesbevordering. Uitvoering: • Lees-/mediacoach
  • Bekijk ‘t maar
    Boeken zijn leuk. Net als de verfilmingen ervan. Die belichten vaak net wat andere details. Extra aardig wordt het als de leerlingen zelf hun favoriete boekverfilming mogen kiezen. Als een echte filmjury gaan ze aan de slag. De Oscar voor de beste boekverfilming gaat naar... De school ontvangt een collectie boeken van de bibliotheek en dvd’s met verfilmingen van deze boeken. De leerlingen lezen in kleine groepjes een boek. Thuis of op school kijken ze de verfilming ervan. Elk groepje maakt vervolgens een boekverslag en bereidt een presentatie voor. Hierin houden ze een pleidooi voor hun favoriete boek en leggen ze uit waarom de hele klas naar de verfilming van juist dát boek zou moeten kijken. Daarna vullen alle leerlingen stembriefjes in. Een filmblik doet dienst als stembus. Telling van de stembriefjes wijst uit welke film de Oscar wint. Aansluitend wordt deze verfilming op dvd klassikaal vertoond. Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren, lezen Inhoud: • Oscarbeeldje • Filmblik • Filmklapper • Stembriefjes • Een collectie boeken (4 tot 5 per titel) • Bij elke boektitel de verfilming, (DVD) • Handleiding voor de leerkracht • Een overzicht van de geleverde boeken en filmtitels Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Bentje en de bruine beer
    'Bentje en de bruine beer' is een verrassend kleuterproject naar het boek van Angela MacAllister. Het haasje Bentje verdwaalt in een groot bos. Oei, wat nu? Gelukkig ontmoet zij Beer die haar veilig thuis brengt. Maar kan Beer zijn hol wel goed bereiken nu het winter is? Bentje gaat hem zoeken en gebruikt een rode draad om de weg terug te kunnen vinden. Als de wol op is, gebruikt ze de wol van haar truitje. Uiteindelijk vindt ze Beer. Samen met vrienden bouwt ze een afdak waaronder hij lekker zijn winterslaap kan houden. Bentje verwerkt haar avonturen en emoties door het zingen van liedjes,zoals bijvoorbeeld een ‘ik ben niet bang-liedje’. In de handleiding is aandacht voor het interactief voorlezen van het boek. Ook wordt beschreven op welke manier de leerkracht de verschillende materialen in kan zetten om het verhaal te introduceren en te verwerken. Bovendien worden verschillende thema’s uitgewerkt zoals o.a. de seizoenen en speuren. Voor de muzikale component is samenwerking gezocht met de muziekschool Factorium uit Tilburg. In de handleiding wordt beschreven op welke manier de leerkracht de kinderen kan uitdagen om hun eigen liedjes te maken. De kleuters zullen veel plezier beleven aan dit prachtige prentenboek met een heel creatieve uitwerking: ze kunnen zelf een spoor maken van rode wol en het blauw/witte truitje van Bentje! Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Prentenboek Bentje en de bruine beer • Berenkopkussen • Knuffel konijntje Bentje • Ongeveer 8 cm blauw/witte gebreide, gemêleerde wol (dit gaat niet terug) • Rood/wit T-shirt • Knot rode wol • Handleiding voor de leerkracht • Liedjes op de website (http://leesbevordering.cubiss.nl/) Muziek - hou vol Muziek - ik ben nog lang niet moe Muziek - ik ben niet bang Muziek - wakker worden bezorgd Muziek - wakker worden opgelucht • Alle materialen worden in een katoenen tas geleverd: met een aanvullende collectie, themaliedjes en muziek Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Bibliomemo
    BiblioMemo is een spel met kaartjes, gebaseerd op Memory® en Raad je plaatje®. Op een ongedwongen manier laat BiblioMemo de kinderen kennismaken met de pictogrammen die de bibliotheek gebruikt voor leesboeken en informatieve boeken. Wat betekenen de pictogrammen? Welk boek hoort bij welk pictogram? Welk pictogram vindt de leerling het leukst? Leerzaam en leuk tegelijkertijd. BiblioMemo vormt het startsein van een project rondom ‘Boeken kiezen’ en is zowel geschikt voor in de klas als in de bibliotheek bij een groepsbezoek. Na het introductiespel volgt een gesprek met de klas over de betekenis van de pictogrammen, de boeken die daarbij horen en de voorkeuren van de leerlingen. Daarna kiezen de leerlingen een boek om te lezen. De handleiding voor de leerkracht bevat verschillende suggesties rondom het accent ‘boeken kiezen’. De bibliotheek stelt een collectie samen van boeken waaraan 20 genrepictogrammen zijn toegekend. De collectie wordt verder aangevuld met enkele boeken zonder genrepictogram en met enkele non-fictie boeken met PIM-etiket. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Spel met honderd pictogramkaartjes • Een collectie boeken • 2x 24 pictogramkaartjes van leesboeken in zwart-wit en 2x 26 pictogramkaartjes van non-fictie boeken in kleur • Handleiding voor de leerkracht • Posters Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek of • Op school
  • Boekenbal
    Met het product Boekenbal maken leerlingen door middel van spannende geheimschriften kennis met leuke leesboeken. Leerlingen grabbelen een bal uit de ballenbak. In de bal zit een boektitel gecodeerd in geheimschrift. Na ontcijfering van dit geheimschrift gaan kinderen het boek lezen. In de ballenbak zitten ook vijf gouden ballen die verwijzen naar een opdracht voor de hele klas. Voor iedere leerling is er een werkboekje, een balboekje, met tips voor het kiezen van boeken. Er is ruimte om over circa 4 verschillende boeken iets op te schrijven. Bovendien staan hierin de geheimschriften die nodig zijn voor het ontcijferen van de boektitels. De bibliothecaris zorgt zelf voor het vullen van de ballen met boektitels in geheimschrift. De handleiding bevat ook Makkelijk Lezen boektitels in geheimschrift, deze kunnen in overleg aan het project worden toegevoegd. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Ballenbak • 35 ballen met de boektitels in geheimschrift • 5 ballen met gouden stip (te vullen door de leerkracht, zie handleiding) • Katoenen tas • Handleiding voor de leerkracht • Balboekjes voor alle leerlingen • Een collectie boeken • 1 pincet (om de codes makkelijk uit de ballen te kunnen halen) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Boekentest
    Hoe kies je een leuk boek uit? Waar moet je op letten? En wat is belangrijk bij het maken van een keuze? ‘De Boekentest’ voor leerlingen van groep 5 staat boordevol vragen over het kiezen van boeken en alles wat daarmee samenhangt. Met ‘De Boekentest’ leren kinderen een bewuste keuze maken! De set bestaat uit 100 vragenformulieren voor de leerlingen (gemiddeld 3 formulieren per leerling) en een praktische handleidingen. Leerlingen vullen de formulieren in en de bibliotheek stelt een collectie boeken samen die aansluit op de vraag van de school. Zo simpel is het. U kunt ‘De Boekentest’ ook als introductieles toevoegen aan het project ‘Boekenbal’ - Rode Draad-project voor groep 5 In dat geval is 1 boekentestformulier per leerling voldoende. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Een collectie boeken • Een set testformulieren (100 stuks, ± 3 per leerling) ‘’Doe de boekentest’’ • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • Botje Bij
    Bij Botje Bij staat het verband tussen ontluikend programmeren, ontluikend (gedichten) lezen en het stimuleren van de verbeelding bij kinderen centraal. Met behulp van de Bee-Bot gaan leerkrachten aan de slag met aansprekende activiteiten. De Bee-Bot is een programmeerbare robot waarmee kinderen zelf een bepaalde route kunnen uitstippelen, instellen en doorlopen. Leerlingen luisteren naar gedichten en verhalen en leren deze te begrijpen. Stimuleer de verbeelding van leerlingen door lege plekken in gedichten en verhalen op te laten vullen met eigen verhalen. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Rode draad Inhoud: • Bee-Bot (Botje Bij), inclusief handleiding en oplaadsnoer • Een set van 101 tegels (geïllustreerde kartonnen platen van 15x15cm) • Instructiefilmpjes • PowerPoint-presentaties • Handleiding voor de leerkracht (een algemene beschrijving) • 2 lesbrieven Uitvoering: • Leerkracht of Leesmediaconsulent • Op school • 5 weken
  • Canons in de klas
    Canon van Rijssen Via 30 vensters kan de geschiedenis van Rijssen worden bekeken vanaf de steentijd tot 2012. De Canon van Rijssen is geschreven door een werkgroep die bestaat uit Jan Slofstra, Chris Konings, Karel van der Meer, Gerrit Kraa en Gerrit Dannenberg. In een later stadium werd daar Gerrit Wolthuis aan toegevoegd die het fotomateriaal verzorgde. Canon van Holten Op initiatief van de stichting IJsselacademie worden van steden en dorpen in Overijssel een canon gemaakt. Deze canon vormt het verhaal van het dorp of de stad. In samenwerking met de oudheidkamer Hoolt'n is ook een canon over Holten gemaakt. Deze canon bevat 25 thema's over de belangrijkste momenten, personen en plekken uit het verleden van Holten, die chronologisch een samenvatting van de geschiedenis van Holten geven. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Digitale informatie over Canons in de klas • Handleiding voor de leerkracht Sommige onderdelen van de Canon zijn ook geschikt voor groep 5 en 6. Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Collectie Mandjes lezen
    De collectie Mandjes lezen, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om in uw groep het vrij lezen te bevorderen en hierbij gebruik te maken van verschillende tekstsoorten en eventueel aan te sluiten bij een thema waar u binnen uw groep aan werkt. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Een collectie van 8 media bestaande uit een combinatie van prentenboeken, strips, korte verhalen, versjes/gedichten, tijdschriften en informatieve boeken • Eén onderwerp per mandje Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie Mediawijsheid
    De collectie Mediawijsheid, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om met jongeren in gesprek te gaan over de mogelijkheden en gevaren van social media. Denk aan onderwerpen als social media, privacy, online criminaliteit en online pesten. Accent: Leesplezier en mediawijsheid Inhoud: • Een collectie van 10 actuele boeken passend bij het thema, fictie en non-fictie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie TopOndernemers
    Een collectie TopOndernemers, samengesteld door Rijnbrink, biedt aanvullende materialen ter ondersteuning van het thematisch onderwijs dat geboden wordt via de methode TopOndernemers. Deze methode laat leerlingen op veel verschillende manieren werken aan geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Kinderen ontdekken de wereld en zichzelf via de thema's: - Reizen - Wereld in het klein - Derde Wereld - Oorlog en Vrede - Boerderij - A t/m Z - Ik, jij, wij - Sport en Ontspanning - Water, Aarde, Lucht en Vuur - Vlinders in je buik - Multimedia - Amerika Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Een collectie van circa 50 materialen rond een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Cursus open boek
    De cursus Open Boek leidt leerkrachten op tot leescoördinator. Een goed functionerende schoolbibliotheek, met zowel fictie als non-fictie, is de spil waar het leesonderwijs om draait. Een duidelijke structuur in het leesonderwijs, aangebracht en onderhouden door een leescoördinator is daarbij van ongekend belang. De cursus Open Boek heeft als doel om leerkrachten te scholen om de taak van leescoördinator op de eigen school vorm te geven. Als op iedere school twee leerkrachten deze taak toebedeeld krijgen werkt dat het meest efficiënt. De taak van een leescoördinator is erop gericht meer eenheid in het leesonderwijs te brengen vanuit het perspectief van de leesbevordering, leesbeleving en leesinteresse. Inhoud: • 4 studiebijeenkomsten, afgewisseld met huiswerkopdrachten • Slotopdracht : het opstellen van een plan voor het op een hoger niveau brengen van leesbevordering op de eigen school. Deze opdracht is een eis voor het officiële certificaat 'Leescoördinator'. Gecertificeerde leescoördinatoren participeren in een leesbevorderingsnetwerk van leescoördinatoren uit de regio. Het netwerk komt onder begeleiding van de bibliotheek twee keer per jaar bijeen voor uitwisseling van ervaringen en het actualiseren van kennis. Uitvoering: • In de bibliotheek • 3 uur, per studiebijeenkomst • Circa 40 uur totale studiebelasting
  • De Friezenberg
    Ver voor het begin van de jaartelling leefden er al mensen op de Friezenberg. Wij weten dit doordat er graven gevonden zijn met urnen en menselijke resten. Hoe gingen de mensen in de prehistorie om met doodgaan? Waren er vaste rituelen? De Streek Centraal Rijssen is een nieuw erfgoedproject, centraal staan aspecten uit het dagelijks leven die typisch zijn voor de directe omgeving van de leerlingen. Alle opdrachten zijn ontwikkeld door het Historisch Centrum Overijssel, in nauwe samenwerking met de lokale erfgoedinstellingen en musea. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Digitaal lesmateriaal • Opdrachten • Fietstocht naar de Friezenberg • Bezoek aan de archeologische afdeling van het Rijssens Museum • Handleiding voor de leerkracht Benodigde materialen: • Digibord met geluid Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • De Gruffalo (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'De Gruffalo' van Julia Donaldson is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een Gruffalo? Wat is dat voor een beest? Vos, Uil en Slang hebben nog nooit van hem gehoord. Alleen een slimme kleine muis weet precies hoe hij eruitziet. Hij vertelt de andere dieren over het angstwekkende dier. Maar wat moet Muis doen wanneer er opeens een echte Gruffalo voor hem staat? Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • De mand van Mini
    Plotseling staat er een mand in de klas. Van wie is die mand? Samen met de leerkracht gaan de kleuters op onderzoek uit. In de mand zitten voorwerpen die iets vertellen over de eigenaar. Wie zou dat zijn? Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Mand met persoonlijke spullen van vroeger • Handleiding voor de leerkracht Aan de lessen wordt in Holten een bezoek aan de Oudheidkamer gekoppeld. Dit bezoek is gratis, maar een gift wordt op prijs gesteld. Dit project moet opgehaald en teruggebracht worden door de school zelf bij de Oudheidkamer in Holten. Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • De mooiste vis van de zee
    In de klas staat een aantal weken het prentenboek ‘De mooiste vis van de zee’ van Marcus Pfister centraal. Regenboog is de mooiste vis in de zee. Maar hij is trots en ijdel, en daardoor heeft hij geen enkele vriend. Pas als hij zijn mooie schubben weggeeft, gaan ze hem aardig vinden. En dan merkt hij dat vrienden hebben belangrijker is dan de mooiste zijn! Het prentenboek ‘De mooiste vis van de zee’ is het uitgangspunt van het project en staat garant voor enkele dagen of weken werk- en leesplezier. De handleiding biedt handige aanknopingspunten om de thema’s verder uit te werken. Met behulp van de verwerkingsactiviteiten worden aspecten uit het verhaal als mooi zijn, vissen, de onderwaterwereld, trots en ijdelheid, eenzaamheid en delen verder uitgediept, visueel en invoelbaar gemaakt. Bij de introductie, het voorlezen en het verwerken van het prentenboek kan de leerkracht gebruikmaken van een vissenpakje (kleutermaatje) en een vingerpopje. Die maken het verhaal extra levendig! Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Vissenpakje met afneembare zilverkleurige schubben • Vingerpopje vis • Handleiding voor de leerkracht • Eventueel een collectie bijpassende boeken, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • De mooiste vis van de zee (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'De mooiste vis van de zee' van Marcus Pfister is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Omdat de mooiste vis van de zee al zijn schatten voor zichzelf wil houden, vinden de andere vissen hem niet aardig. Als hij iets van zichzelf weggeeft merkt hij dat vrienden hebben belangrijker is dan mooi zijn. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • De spin
    Boekenwurm en de spin wonen in de bibliotheek. Boekenwurm vindt de bibliotheek uiteraard een ideale woonplek. De spin denkt daar heel anders over. Hij heeft nog nooit een boek ingekeken. De boekenwurm weet van de spin een enthousiaste lezer te maken door haar iedere dag met een ander soort boek kennis te laten maken. En… alle boeken gaan over een spin! In het wandkleed met vijf zakken (de bibliotheek) zijn verschillende soorten boeken opgeborgen. Net als een cd met een introductielied en dialogen tussen de spin en de boekenwurm. In ‘De Spin’ staat elke dag een ander type boek centraal. De bibliotheek zorgt voor een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken en/of gedichtenbundels. De handleiding geeft aantrekkelijke suggesties voor de introductie en verwerking van de verschillende boeken Accent: Tekstsoorten Inhoud • Wandkleed met 5 zakken waarin de verschillende boeksoorten kunnen worden opgeborgen • Spin met rups op zijn rug • CD met introductielied en dialogen tussen de spin en de boekenwurm • Handleiding voor de leerkracht • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (1 tot) 5 weken
  • De weddenschap
    De Weddenschap is een leescampagne waarbij 3 BN’ers leerlingen uitdagen en coachen om in 6 maanden tijd 3 boeken te lezen. Dat doen zij zelf ook. Accent : Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Website • Handleiding voor de docent • Lessuggesties en campagnemateriaal om de weddenschap in de klas uit te voeren Benodigde materialen: • Boeken naar eigen keuze • Computer/tablet met internetverbinding Uitvoering: • Docent • Op school of leestijd in eigen tijd • In de periode november tot mei
  • Digisterker: omgaan met websites van de overheid
    Je leert handige informatie te vinden en hoe je iets moet aanvragen bij de gemeente en de landelijke overheid. Ook krijg je te zien wat de overheid allemaal al over je weet, zoals de opbouw van je AOW. Verder leer je hoe je DigiD kunt aanvragen en hoe je DigiD kunt gebruiken.
  • Er was eens...
    Met een groot sprookjesboek in de klas worden vijf verschillende sprookjes geïntroduceerd. Het gaat om de volgende sprookjes: roodkapje, doornroosje, de stukgedanste schoentjes, de koning met de paardenoren en de kikkerkoning. Elke week staat een sprookje centraal. Gecombineerd met opdrachten, verwerkingssuggesties en aandacht voor lezen en schrijven. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Groot sprookjesboek • Handleiding voor de leerkracht • Zakje van goudstof met daarin de vingerpopjes Roodkapje en de Wolf en een gouden bal • Doosje speciale punaises voor op het prikbord • Boekenkist met sprookjesboeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 5 tot 6 weken
  • Europese Verhalenkoffer
    De Europese verhalenkoffer, een educatief project van en over de Europese Unie, is te huur via Rijnbrink. In de koffer bevinden zich tien verhalen; verhalen die zijn opgetekend door de eigenaar van de koffer. Bij elk verhaal hoort een souvenir: een voorwerp, een foto of een attribuut. Wat zal er allemaal uit de koffer komen? De volgende thema’s kunnen met de verhalen en voorwerpen in de koffer aan de orde gesteld worden: - Migratie en asiel (Spanje) - Toetreding en nieuwe EU-landen (Bulgarije) - Energie- en energievoorziening (Oostenrijk) - De euro (Finland) - Landbouw (Nederland) - Gelijke behandeling van man en vrouw (Denemarken) - Productveiligheid (Frankrijk) - Economische ontwikkeling en welvaartsverschillen (Ierland) - Meertaligheid (Luxemburg) - Milieu (Duitsland) Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Koffer • Attributen • Dvd met alle verhalen • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Gids in Boekenland
    Ben jij wel eens de weg kwijt? En is het wel eens moeilijk om boeken te kiezen? Pak de landkaart erbij en word Gids in boekenland! De leerlingen van groep 5 gaan met elkaar in gesprek over boeken en worden elkaars gids bij het maken van keuzes. In groep 5 zijn leerlingen toe aan het leren kiezen van boeken. Ze kunnen nu goed lezen, hebben zelf met verschillende soorten boeken kennisgemaakt en gaan meer en meer hun eigen smaak ontwikkelen. In dit project Gids in Boekenland gaan kinderen in gesprek met elkaar over boeken en worden ze elkaars gids bij het maken van keuzes. Een landkaart, wegwijsborden en een vragenkompas helpen de leerlingen hierbij. Ook maken ze kennis met verschillende genres en hoe ze deze kunnen herkennen. De gelezen boeken noteren ze in hun paspoort. Uiteindelijk maken de leerlingen de keuze voor hun favoriete boek van dit moment. Alle leerlingen ontvangen een krasboekje waarin ze door te krassen hun waardering voor het boek kunnen weergeven. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Inhoud: • Kompas met vragen • Stempel • Landkaart op A0 formaat • Paspoorten voor iedere leerling • 10 wegwijzers • Handleiding voor de leerkracht • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (1 tot) 5 weken
  • Groepsbezoek groep 1
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een groepsbezoek aan de bibliotheek. Voor veel kinderen is dit de eerste keer dat ze in de bibliotheek komen. Voor kleuters heeft de bibliotheek al veel te bieden. Maar dan moeten ze het wel weten. Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 1. Bijvoorbeeld omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 2
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een groepsbezoek aan de bibliotheek. Voor kleuters heeft de bibliotheek al veel te bieden. Maar dan moeten ze het wel weten. Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 2. Bijvoorbeeld omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 6
    Bij de ontvangst van groep 6 staat het zoeken naar boeken en allerlei vormen van informatie voor spreekbeurten en werkstukken centraal. Bij dit bezoek is er tijd om boeken uit te zoeken en ze te registreren op de groepspas, zodat ze meegenomen kunnen worden naar school. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Het leven van een boer
    Met carnaval wordt Holten 'Keunedarp' genoemd. Keune zijn biggen. Holten heet tijdens de carnaval dus eigenlijk biggendorp. Tussen 1870 en 1970 hadden veel Holtenaren varkens om wat geld bij te verdienen. Het woord 'Keunedarp' herinnert ons daar aan. Net als de drie varkens in het gemeentewapen van Holten. En de beelden van de varkens bij het Kulturhus. En wat dacht je van de keunefeesten die ieder jaar gehouden worden? De Streek Centraal Holten is een nieuw erfgoedproject, centraal staan aspecten uit het dagelijks leven die typisch zijn voor de directe omgeving van de leerlingen. Alle opdrachten zijn ontwikkeld door het Historisch Centrum Overijssel, in nauwe samenwerking met de lokale erfgoedinstellingen en musea. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Digitaal lesmateriaal • Handleiding voor de leerkracht Benodigde materialen: • Digibord met geluid Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Het Rijssense kind rond 1920
    Rond 1920 leefden kinderen heel anders dan nu. Een digitaal schoolbord of spelcomputer kenden ze natuurlijk nog niet. Met deze leskist ontdekken de leerlingen hoe het vroeger was op school en waar kinderen na schooltijd mee speelden. Kunnen kinderen van nu overweg met stelten of hoepels? Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Lesmateriaal van vroeger • Speelgoed van vroeger • Handleiding voor de leerkracht Dit project moet opgehaald en teruggebracht worden door de school zelf bij het Rijssens Museum. Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Iedereen kan leren internetten : Klik en Tik
    Nog niet zo handig met de computer? Nieuwsgierig naar het internet? Moet je bankzaken of je inschrijving bij het UWV via internet regelen? De Bibliotheek kan je helpen met een cursus! In 12 lessen leert u omgaan met internet.
  • Interactief voorlezen (cursus)
    In de programmalijn Boekstart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Cursisten ontvangen een certificaat na afloop. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 2 bijeenkomsten • Hand-outs • Certificaat • Inhoud van de cursus kan afgestemd worden indien er bv Piramide, Startblokken of andere trainingen gevolgd zijn. Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • Interactief voorlezen (workshop)
    In deze workshop staat het interactief voorlezen centraal. Interactief voorlezen is een manier van voorlezen waarbij het er om gaat jonge kinderen aan te zetten tot nadenken en praten over datgene wat er in een verhaal gebeurt. In de workshop wordt aandacht besteed aan de technieken die voor, tijdens en na het voorlezen gebruikt kunnen worden om peuters en kleuters te verleiden tot een reactie op het verhaal. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school
  • Jeugdkrakercompetitie
    De Nationale Jeugdkrakercompetitie is een jaarlijks terugkerende landelijke zoekwedstrijd op internet waarbij leerlingen van groep 7 en 8 met elkaar de strijd aangaan. Via de website werken de deelnemende teams, 5 competitieronden lang aan 5 vragen per week. Na 5 ronden volgt een barrage (voorronde). De vier beste teams strijden tegen elkaar in een online finale. Door mee te doen aan de wedstrijd leren kinderen zelfstandig te zoeken op het web en leren ze internet te gebruiken als informatiebron voor het maken van werkstukken. De vragen worden in de vorm van een verhaaltje gesteld en de teams antwoorden via multiple choice. Na afloop van iedere ronde is er feedback en wordt de zoekweg toegelicht en gemotiveerd. Naarmate de competitie vordert, worden de vragen moeilijker en krijgen de teams minder tips en hints. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 7 weken • In de periode mei - juni
  • Jodenvervolging
    Stolpersteine is een project van de Duitse kunstenaar Gunther Demnig (1947, Berlijn). Hij brengt gedenktekens aan op het trottoir voor de huizen van mensen die door de nazi's verdreven, gedeporteerd en vermoord zijn. De kunstenaar noemt ze Stolpersteine omdat je erover struikelt met je hoofd en je hart en je moet buigen om de tekst te kunnen lezen. Op de stenen zijn, in een messing plaatje, de naam, geboortedatum, deportatiedatum en plaats en datum van overlijden gestanst. Tegelijk met het plaatsen van deze Stolpersteine in Holten is er een lesbrief gemaakt voor de schoolkinderen over de Jodenvervolging in de tweede wereldoorlog. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Digitaal lesmateriaal Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Jonge jury
    De Jonge Jury is een leesbevorderingsproject voor jongeren van 12 tot 16 jaar. Zij lezen tussen half augustus en eind februari naar eigen keuze een aantal jeugdboeken uit het jaar ervoor en brengen een stem uit op hun favoriete titels. De vijf boeken die de meeste stemmen ontvangen, worden genomineerd voor de 'Prijs van de Jonge Jury'. Doel van het Jonge Jury-project is om jongeren te stimuleren jeugdboeken te lezen en zelf te jureren. Iedere leerling die, individueel of in klassenverband, een stembiljet instuurt, is automatisch lid van de Jonge Jury. Accent : Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Posters en flyers • Stemansichtkaarten • Smartboardmodule • 25 lesbrieven Benodigde materialen: • Digibord (optioneel : indien gebruik gemaakt wordt van de smartboardmodule) Uitvoering: • Docent of bibliothecaris • In de bibliotheek of • Op school • In de periode half augustus en eind februari
  • Junior Dictee
    In verschillende Overijsselse gemeenten organiseren de bibliotheken jaarlijks een dictee voor leerlingen van groep 7 en 8. De eerste ronde vindt plaats op de deelnemende basisscholen. Daarna worden de beste spellers op de proef gesteld in de gemeentelijke ronde. De twee winnaars van deze ronde gaan door naar het Junior Dictee Overijssel. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Voor oefendictees zie website Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek • De gemeentelijke ronde vindt plaats in november, de provinciale finale in april
  • Juttersbuit
    De juf of meester van groep 4 heeft tijdens een strandwandeling een geheimzinnige ton gevonden. Van wie is die ton? Op de ton staat een geheimzinnige rebus met een vraag om de ton naar de afzender retour te zenden. Maar wie is de afzender? Er zit niets anders op dan de ton open te maken! Bovenin de ton ligt het voorleesboek Juttertje Tim van Paul Biegel. Met dit boek wordt het begrip ‘jutten’ duidelijk en wordt ook de boeksoort voorleesboek geïntroduceerd. Het project Juttersbuit laat kinderen kennismaken met vijf verschillende boeksoorten: een voorleesboek, een leesboek, een informatief boek, een gedichtenboek en een prentenboek. Na de introductie van Juttertje Tim wordt het visnet uit de ton in de klas opgehangen. In het visnet hangen kurken met daarop een boodschap in de vorm van een raadsel, gedicht of opdracht. De leerlingen proberen samen met de leerkracht te ontdekken welk boek bij de boodschap past. Onderin de ton vinden de leerlingen ten slotte de afzender van de ton: de bibliotheek! In de handleiding voor de leerkracht staan lessuggesties voor de introductie en de verwerking van de verschillende boeksoorten Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Blauwe ton beplakt met stickers • Visnet • 5 kurken met opdrachten en raadsels • 5 kurken zonder tekst • 10 kleine s-haken • 2 grote s-haken • 24 wasknijpers • Onder in de ton een cirkel met tekst • CD met zeegeluiden • Een collectie van verschillende soorten boeken • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 tot 5 weken
  • Kamishibai
    De Kamishibai is een klein, draagbaar verteltheater dat oorspronkelijk uit Japan komt. In het kleine houten theatertje worden gelamineerde platen geschoven en aan de hand daarvan wordt een verhaal verteld. De Kamishibaiverteller brengt de personages tot leven en door de beeldende vertelwijze worden de leerlingen opgenomen in de wereld van het verhaal. Van verschillende prentenboeken zijn sets met platen beschikbaar. In de uitgebreide handleiding wordt beschreven hoe de vertelling kan worden voorbereid, waaraan de verteller moet denken als hij de vertelling uitvoert en hoe de vertelling kan worden verwerkt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Vertelkastje • Handleiding voor de professional Uitvoering: • Professional of bibliothecaris • Op school of • Speelzaal of kinderdagverblijf • In minimaal één week
  • Kikker en een heel bijzondere dag
    Kikker en een heel bijzondere dag van Max Velthuijs vormt de inspiratiebron voor dit project. Voorlees- en verwerkingsactiviteiten die aansluiten bij de thema’s van het verhaal betreffen onderwerpen zoals feest, dagen van de week, emoties en kleuren. De kleuters kunnen het verhaal naspelen met verschillende dierenmaskers (de dieren uit de Kikkerboeken). Met de kikkerpop kunt u het verhaal verrijken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Vijf stoffen maskers • Kikkerpop • Handleiding voor de leerkracht • Prentenboek ‘Kikker en een heel bijzondere dag’ • Eventueel een collectie ‘Kikkerboeken’, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 2 tot 5 weken
  • Kilometerlezen
    ‘Kilometerlezen’ stimuleert het maken van ‘leeskilometers’. Veel ‘leeskilometers’! Daardoor kunnen leerlingen namelijk hun eigen smaak ontwikkelen. En zijn ze in staat om de gelezen boeken op hun waarde te beoordelen. Is dit wel een leuk of een goed boek? Competitie, uitdaging, beloning en actie... Het komt er allemaal in terug. ‘Kilometerlezen’ is een leesbevorderingsproduct met online multimediaondersteuning. In de klas komt een collectie boeken te staan. Elke leerling vult wekelijks op de bijbehorende website de bladzijdes in die hij heeft gelezen. De groep krijgt hiervoor een licentie. Deze licentie geeft toegang tot de bijbehorende website. Die bladzijden worden kilometers. Zo reizen ze door een digitaal landschap en passeren ze onderweg verschillende haltes. Op de haltes krijgen ze via weblinks informatie over schrijvers, boektitels en boekfiguren. De website geeft ook het totaal aantal leeskilometers van de klas aan. In de laatste projectweek kunnen de leerlingen op de website een leesquiz spelen waarbij ze de leesvlag moeten veroveren. De leesquiz heeft betrekking op de boeken uit de collectie. Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook kunnen ze in hun paspoort de gelezen boeken noteren en een waardering invullen. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook is hier plaats om de gelezen boeken te noteren en een waardering in te vullen • Handleiding voor de leerkracht • Leesvlag • Leespaspoorten • Een collectie boeken o Kerntitels (zie handleiding) o Aanvullende titels (zie bibliotheekoverzicht) • Licentie voor de website • Quizvragen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Kinderjury
    Welk boek wint dit jaar de Prijs van de Nederlandse Kinderjury? Ieder jaar kunnen kinderen tussen zes en twaalf jaar hun digitale stem uitbrengen. Verhalen, prentenboeken, gedichtenbundels, bloemlezingen en informatieve boeken uit het voorafgaande jaar en passend bij deze leeftijd, maken een kans door kinderen uitgekozen te worden voor de prijs. De boeken voor de Kinderjury staan tijdens de stemperiode op een speciale plek in de bibliotheek. Vanaf 6 maart tot en met 19 mei 2019 kan er door kinderen gelezen worden voor De Nederlandse Kinderjury 2019. Er zijn twee leeftijdsgroepen: 6 tot en met 9 jaar (groep 3 tot en met 5) 10 tot en met 12 jaar (groep 6 tot en met 8) De stemperiode voor de Nederlandse Kinderjury 2019 is maandag 20 mei t/m zondag 26 mei 2019. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Uitvoering: • Op school • In de periode maart - mei
  • Klassikaal lenen
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. Maar om ieder kind aan het lezen te krijgen en te houden, zijn nieuwe, leuke, spannende of verdrietige boeken een must. De bibliotheek biedt de mogelijkheid om met de groep klassikaal materialen te komen lenen. Indien u hier gebruik van wilt maken hebt u een schoolabonnement nodig. Er wordt een rooster opgesteld, zodat er op vaste tijden met de leerlingen of een deel ervan de boeken gewisseld kunnen worden. Accent: Leesplezier Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Kleine Ezel
    Centraal staan de prentenboeken van Kleine Ezel: geschreven door Rindert Kromhout, geïllustreerd door Annemarie van Haeringen. In de klas wordt het verhaalfiguurtje tot leven gebracht. De kleuters die met dit project werken, hebben er een écht vriendje bij. De ouders worden ook betrokken, want Kleine Ezel mag mee naar huis. Ouderparticipatie is een belangrijk thema binnen het onderwijs. Maar hoe betrek je ouders bij leesbevordering? Hoe verbinden we binnen- en buitenschool met elkaar? Het project Kleine Ezel heeft hiervoor een nieuw element aan een Rode Draad-project toegevoegd. Naast de gebruikelijke materialen en lessuggesties voor het werken in de klas stimuleert dit project het voorlezen thuis. Op een inspirerende manier! De kleuters krijgen tijdens de projectperiode een prentenboek van Kleine Ezel én het vriendenboekje 'Kleine ezel is mijn vriend' mee naar huis. In het vriendenboekje kunnen zij hun ervaringen neerzetten. Extra: Het gevulde vriendenboekje wordt opgestuurd naar de uitgeverij waarna de klas een virtuele boodschap van Rindert Kromhout en Annemarie van Haeringen ontvangt. Accent: Voorlezen - leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Koffer met deken en twee leren riempjes, sokken, cape mama Ezel, Kleine Ezel-muts en knuffel van Kleine Ezel • Set van 6 boeken Kleine Ezel voor in de klas: o Kleine Ezel (klein formaat met cd) o De papa van Kleine Ezel o Kleine Ezel en de oppas o Kleine Ezel en jarige Jakkie o Kleine Ezel en het boebeest o Kleine Ezel en de durfal • Set van 6 boeken Kleine Ezel voor thuis • Naam/boektitellijst • Muziek-CD Kleine Ezel • Vriendenboekje • Dvd met digitale platen van het prentenboek Een grote Ezel Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 3 tot 6 weken
  • Kraak de code
    ‘Kraak de code’ bestaat uit een spannend kluisje en een cijferslot. Ontcijfer de combinatie en klik…de kluis gaat open. Wat zit er in? De leerlingen krijgen de code natuurlijk niet zomaar cadeau. Daarvoor zullen ze boeken moeten lezen. Het boek ‘De ramkraak’ van Henk Hokke speelt een centrale rol in dit geheimzinnige, spannende project. Een uitgebreide collectie boeken in de klas en een kluisje met een cijferslot vormen het decor voor ‘Kraak de code’. Telkens als een leerling een boek heeft gelezen, krijgt hij of zij een code. Deze codes vormen de sleutel voor het kraken van het cijferslot van de kluis. Bij de eerste kraak ligt er een voorleesboek in de kluis. Vervolgens stopt de leerkracht een nieuwe verrassing in de kluis en verandert hij de code van het cijferslot. Na 15 boeken kan de kluis weer opnieuw worden gekraakt. Alle leerlingen ontvangen een krasboekje waarin ze door te krassen hun waardering voor het boek kunnen weergeven. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Inhoud: • Kluisje met cijferslot • Handleiding voor in de klas • Een collectie boeken met titeloverzicht • Boek 'Ramkraak' van Henk Hokke • ’krasboekjes' 1 per leerling Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (3 tot) 5 weken
  • Letterwinkeltje
    Een project met als uitgangspunt het boek 'Het letterwinkeltje' van Marianne Busser en Ron Schröder. In de klas komt een klein letterwinkeltje te staan. Het heeft de vorm van een groot formaat boek en kan opengeklapt worden tot een winkeltje. Gedurende het project wordt er dagelijks een letter aangeboden, samen met een prentenboek, leesboek, liedjes of versje waarin de aangeboden letter een rol speelt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Letterwinkeltje • Gevulde letterdoos • Handleiding voor de leerkracht • Een boekenkist met 25 boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Lezing en/of workshop kind en media
    Het internet is niet meer weg te denken uit onze samenleving. De huidige generatie begeeft zich steeds vaker en langer op het wereld wijde web. Deze kinderen zijn, zoals dat heet, vroeg 'mediawijs'. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wie heeft het kind geleerd hoe het zich op het internet moet gedragen? Hoe het zou moeten omgaan met onverwachte pop-ups waarmee misleidende, gewelddadige, seksueel getinte of discriminerende boodschappen verspreid worden? En ziet een kind verschil tussen nieuwsberichten en boodschappen met een commerciële bedoeling (reclame- en spamberichten)? Bent u zelf eigenlijk wel bekend met deze aspecten van het internet? Of met alle social media waar uw kind en/of zijn vrienden of vriendinnen zich mee bezig houden? Tijdens deze bijeenkomst en/of workshop krijgt u uitgebreide en waardevolle informatie over de leuke, maar ook de minder leuke kanten van het internet en social media en de mogelijke invloed ervan op kinderen. U krijgt tips over hoe u hiermee om kunt gaan en hoe u uw kind kunt begeleiden zijn/haar veilige weg te vinden op het internet. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Lieve, stoute Beer Baboen (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Lieve, stoute Beer Baboen' van Bette Westera en Suzanne Diederen is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Willem Wout gaat samen met zijn moeder en knuffelbeer Baboen kleren kopen in de stad. Op de terugweg merkt Willem Wout dat Beer Baboen kwijt is. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Kleding. Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Lijn Leesbevordering Pakket A (Rijssen Holten)
    De doorgaande leeslijn is een professioneel, gestructureerd en systematisch leesbevorderingsaanbod voor alle groepen van de basisschool. Het bestaat uit een aantal vaste onderdelen. Het belangrijkste doel is het stimuleren van plezier in lezen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Voorlezen is leuk! (groep 1) • Kikker en een heel bijzondere dag (groep 2) • Letterwinkeltje (groep 3) of Groepsbezoek groep 3 • Sheherezade (groep 4) • Boekenbal (groep 5) • Kilometerlezen (groep 6) • Bekijk 't maar (groep 7) • 1 tegen allen (groep 8) Voor meer informatie over de producten afzonderlijk zie de beschrijving van de losse producten. Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Lijn Leesbevordering Pakket B (Rijssen Holten)
    De doorgaande leeslijn is een professioneel, gestructureerd en systematisch leesbevorderingsaanbod voor alle groepen van de basisschool. Het bestaat uit een aantal vaste onderdelen. Het belangrijkste doel is het stimuleren van plezier in lezen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Voorlezen is leuk! (groep 1) • De mooiste vis van de Zee (groep 2) • Er was eens... (groep 3) of Groepsbezoek groep 3 • De Spin (groep 4) • Gids in Boekenland (groep 5) • MondriMaan (groep 6) • 1 tegen allen (groep 7) • Wereldleziger (groep 8) Voor meer informatie over de producten afzonderlijk zie de beschrijving van de losse producten. Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Lijn Leesbevordering Pakket C (Rijssen Holten)
    De doorgaande leeslijn is een professioneel, gestructureerd en systematisch leesbevorderingsaanbod voor alle groepen van de basisschool. Het bestaat uit een aantal vaste onderdelen. Het belangrijkste doel is het stimuleren van plezier in lezen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Voorlezen is leuk! (groep 1) • Kleine ezel (groep 2) • Woorden koken met Vos en Haas (groep 3) of Groepsbezoek groep 3 • Juttersbuit (groep 4) • Boekenbal (groep 5) • Kraak de code (groep 6) • 1 tegen allen (groep 7) • Tijdjagers in de klas (groep 8) Voor meer informatie over de producten afzonderlijk zie de beschrijving van de losse producten. Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Luchtaanvallen in de Tweede Wereldoorlog in Rijssen en Holten
    In de loop van de Tweede Wereldoorlog werd de gemeente Rijssen-Holten door de Duitse Wehrmacht betrokken bij de luchtverdedigingslinie van Groot Duitsland en speelde op deze wijze bij de oorlogshandelingen ter bevrijding van Nederland een grote rol. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Digitaal lesmateriaal • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Lös Hoes (Rijssen)
    Samen met de koeien in een huis? Vroeger was dat heel gewoon. Het Lös Hoes is een op schaal nagemaakte boerderij. Het model en de bijbehorende dia's laten zien hoe het leven op de boerderij er vroeger uitzag. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Schaalmodel Lös Hoes • Dia's Dit project moet opgehaald en teruggebracht worden door de school zelf bij het Rijssens Museum. Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Mediamasters
    MediaMasters is het interactieve ervaringsspel voor leerlingen in groep 7 en 8 in het basisonderwijs. Ze leren de mogelijkheden en risico's kennen van verschillende media. Het spel is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid: de nationale campagne waarin Mediawijzer.net aandacht vraagt voor een kritische en bewuste omgang met media. Dit jaar zal de Week van de Mediawijsheid weer plaatsvinden in november (8 november t/m 15 november 2019). Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school
  • MondriMaan
    Maak kennis met professor Jones. Hij is een groot fan van Mondriaan en gek van ruimtevaart en heeft besloten een tocht naar de maan te gaan maken in een zelf ontworpen Mondriaan-raket. Hij vraag bij deze voorbereidingen de hulp van de leerlingen. Een project voor leerlingen van groep 6 om het plezier van lezen te leren ontdekken. Ze ontwikkelen hun smaak en komen verschillende soorten boeken tegen, van leesboeken tot strips tot informatieboeken en gedichten. Hiernaast legt het project een nadruk op cultuureducatie en leren de leerlingen één van Nederlands bekendste schilders – Mondriaan – (beter) kennen. Ook worden mediawijsheid en hun 21st century skills ontwikkeld door het ontdekken van verschillende sites en apps. Hun eigen creativiteit wordt geprikkeld en leerlingen werken veel samen. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze Inhoud: • 3 digibord lessen • 1 digibord presentatie schilderij Mondriaan 'Compositie met rood, geel, blauw en zwart' • Opdrachtenboekjes • Stickervellen • Handleiding voor de leerkracht Benodigde materialen: • Digibord Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Monitor de Bibliotheek op school (PO)
    Wat is het effect van een goede bibliotheek op school? Wat is de toegevoegde waarde van een leesconsulent? Gaan kinderen daadwerkelijk meer en beter lezen en hoe kan de bibliotheek de school ondersteunen bij het vormgeven van het leesbevorderingsbeleid? Monitor de Bibliotheek op school bestaat uit digitale vragenlijsten voor leesconsulenten, leerkrachten en leerlingen. Door deze vragenlijst een keer per jaar af te nemen wordt duidelijk of de samenwerking tussen de schoolbibliotheek en de school het gewenste effect heeft. De monitor is bedoeld om zicht te krijgen op de effecten van de schoolbibliotheek op het leen- en leesgedrag van leerlingen, het leesbevorderende gedrag van leerkrachten en het beleid van de school en de (school)bibliotheek op het gebied van leesbevordering. Deze resultaten vormen de basis voor gezamenlijke beslissingen van de school en de bibliotheek over aanpassingen in beleid en activiteiten op het gebied van (vrij)lezen. Inhoud: • Digitale vragenlijsten Uitvoering: • Leerkracht, leesconsulent • Op school • De meting vindt plaats tussen eind oktober en eind januari
  • Nationale Voorleesdagen
    Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hen veel plezier. Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. 'Moppereend', geschreven door Joyce Dunbar, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2020. Naast dit boek hebben Nederlandse jeugdbibliothecarissen negen andere prentenboeken gekozen uit het aanbod van 2018, die de Prentenboek TopTien compleet maken. In 'Moppereend' loopt Eend te mopperen. Ze heeft niemand om mee te spelen. Er verschijnt een grijze wolk boven haar hoofd die steeds groter wordt. Want alle dieren die ze vraagt, willen spelletjes doen die Eend niet leuk vindt. Dan wordt de wolk zo groot en zwart dat hij barst. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2020 gehouden van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • De school vraagt zelf het deelnemerspakket aan op www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Nieuwsbrief Bibliowijzer
    Drie keer per jaar wordt de digitale nieuwsbrief 'Bibliowijzer: nieuwsbrief lezen en mediawijsheid' uitgegeven. De nieuwsbrief bevat allerlei informatie die betrekking heeft op lezen. Denk hierbij aan de Kinderboekenweek, boekentips, mediawijsheid etc. Daarnaast is er twee keer per jaar een nieuwsbrief gewijd aan kinderen met leesproblemen. Welke boeken zijn voor hen geschikt, welke hulpmiddelen zijn er op de markt en hoe gebruik je deze? Accent: Leesplezier Inhoud: • Nieuwsbrief Uitvoering: • Bibliothecaris
  • O, o, Octopus! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'O, o, Octopus!' van Elle van Lieshout en Erik van Os is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Als de octopus op een ochtend terugkomt van dijn dagelijkse 'zwommetje', steekt er een gevaarlijk grote staart uit zijn appartementje. Dit moet hij onmiddellijk met zijn vrienden bespreken! Maar zo veel verschillende vissen geven zo veel verschillende adviezen dat de octopus er zeeziek van wordt. Wat nu? Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Plons! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Plons!' van Martin Waddell is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Floortje, het varken van boer van der Pluim, heeft last van de hitte. Daarom besluit ze, tot groot vermaak van de andere boerderijdieren, een duik in de vijver te nemen. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Projectcollectie
    Ter ondersteuning van het projectonderwijs kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond thema's. Voor het bestellen van projectcollecties heeft u een abonnement nodig. Dit geldt niet voor het bestellen van een éénmalige projectcollectie. U kunt kiezen voor: - een groot abonnement (10 keer per jaar) - een klein abonnement (5 keer per jaar) - een éénmalige projectcollectie Accent: De wereld achter een boek – Leesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 items bestaande uit: leesboeken, informatieve boeken, liedjes, gedichten en audiovisuele media passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Projectcollectie (Piramide)
    Ter ondersteuning van de onderwijsmethodiek Piramide kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond de Piramide thema's (bijv. Ruimte, Kleur en Vorm, Tellen, Kleding en Verkeer) Binnen Piramide worden drie- tot zesjarigen gestimuleerd in hun ontwikkeling door een combinatie van spelen, werken en leren. De methode richt zich op acht gebieden die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van jonge kinderen, uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling tot creatieve- en persoonlijkheidsontwikkeling. De Piramidemethode begint op de peuterspeelzaal en loopt door in de groepen 1 en 2 (en soms 3) van de basisschool. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 media (veel gevraagde onderwerpen: circa 15 media) passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Read2me
    Read2me is 'De voorleeswedstrijd voor brugklassen!' Leerlingen uit de brugklas lezen elkaar hun favoriete fragment voor uit een zelfgekozen, jeugd(lees)boek. Het plezier in (voor)lezen staat voorop. Accent : Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Handleiding voor de docent • Posters Uitvoering: • Docent • In de bibliotheek of • Op school
  • Rijssen-Holten en de Tweede Wereldoorlog
    Oorlog in Overijssel is een project van het Historisch Centrum Overijssel speciaal voor het primair onderwijs. Het project omvat een verscheidenheid aan activiteiten waar iedere school zijn eigen keuze uit kan maken. Bij het project speelt de eigen omgeving een belangrijke rol. Zo is het lesmateriaal speciaal gemaakt voor de gemeente Rijssen-Holten. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Digitaal lesmateriaal: thema 1: Op oorlogspad (beknopte achtergrondinformatie over WOII) thema 2: Oorlog in Rijssen-Holten thema 3: Herdenken thema 4: Explorer (te gebruiken bij een bezoek aan de Canadese begraafplaats in Holten) • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Schatje en Scheetje (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Schatje en Scheetje' van Elle van Lieshout en Erik van Os is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. De mollige Schatje en de sprietige Scheetje hebben elkaar helemaal gevonden in de gevangenis, waar ze hun straf uitzitten voor het stelen van een paar sokken. Elke dag wringt de dunne Scheetje zich door de tralies om iets van de buitenwereld mee te nemen: de opkomende zon, de maansikkel en de sterren, een appelboom... Zo creëren ze in hun cel hun eigen, fijne wereld. Wanneer ze, na hun vrijlating, de echte, grijze wereld instappen, weten ze niet hoe gauw ze weer een paar sokken moeten stelen om weer lekker terug te mogen! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Wonen. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Schoolkrantkopij
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. De bibliotheek probeert in haar activiteiten ruim aandacht te schenken aan de leesbevordering en boekpromotie. Scholen kunnen de bibliotheek vragen een bijdrage aan de schoolkrant te leveren. Deze bijdrage kan bestaan uit informatie over bekroonde boeken of over boeken rond een thema dat op school speelt. Natuurlijk kunnen ook de nieuwste boeken worden besproken en aanbevolen voor de diverse jaargroepen. Accent: Voorlezen - Leesplezier - Boekpromotie Inhoud: • Bijdrage bestaande uit twee pagina’s A4, aangeleverd via e-mail Uitvoering: • Bibliothecaris
  • Schrijver op bezoek
    Wie wil dat nu niet? Een echte schrijver op bezoek. Dat betekent volop vragen stellen. Waarom schrijft u? Waar haalt u uw inspiratie vandaan? Wanneer komt het volgende boek? Op welk tijdstip van de dag schrijft u het liefst? Leuk, die ongedwongen vragen van de kinderen. Dat vindt de schrijver ook... Die laat zich graag verrassen. De leerlingen bereiden zich met het werkboekje voor op het schrijversbezoek in de klas of de bibliotheek. In het werkboekje is ruimte voor hun leeservaring en informatie over de schrijver en z’n boeken. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • De bibliotheek organiseert voor de school een schrijversbezoek • Werkboekjes 'Schrijver op bezoek' • Een collectie boeken van de schrijver • Facultatief: enkele boeken met als thema ‘hoe maak je een boek’ en zelf schrijven Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • Schrijversbezoek ± 1 uur per groep (het maximum aantal leerlingen per groep is afhankelijk van de schrijver) • 2 tot 6 weken
  • Schrijvers van de ronde tafel
    Leerlingen worden in contact gebracht met historische verhalen en schrijvers van historische jeugdboeken. Deze laatsten zijn verenigd in 'De schrijvers van de Ronde Tafel'. Op de dvd die bij het project geleverd wordt, presenteren tien schrijvers zich. De klas krijgt ook een poster met daarop de Schrijvers van de Ronde Tafel. Elke week ontvangt de klas een brief waarin één van schrijvers van de Ronde Tafel een opdracht geeft. De handleiding bevat meer verwerkingsopdrachten rondom de boeken van de Schrijvers van de Ronde Tafel. Bovendien kunnen er op internet drie interactieve opdrachten rondom historische kinderboeken uitgevoerd worden. Accent: Leesplezier – Historische kinderboeken Inhoud: • DVD • Set van 5 posters • 5 sets brieven (van 5 stuks) • Handleiding voor de leerkracht • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 4 tot 6 weken
  • Sheherezade
    De Sultan en Sheherazade van de sprookjes Duizend-en-een-nacht leven niet meer. Maar… het ladekastje van Sheherazade is er nog wel. Dit heeft eeuwenlang onder het stof gestaan, ergens ver weg in een hoekje op de zolder van een paleis. En de leerkracht mag het ladekastje nu lenen om samen met de kinderen te kijken wat er in zit. De leerkracht speelt voor Sheherazade en voert de leerlingen mee in de magische wereld van het boek. Het ladekastje Sheherazade laat de leerlingen kennismaken met zes verschillende soorten boeken en teksten die door attributen worden gesymboliseerd. Elke dag staat een ander boek centraal. De bibliotheek zorgt voor een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken of gedichtenbundels. De uitgebreide handleiding geeft de leerkracht leuke suggesties voor de introductie en verwerking van de diverse boeken. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Ladekastje met zes attributen • Een collectie van 30 titels: 5 titels per soort boek • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Op school • Leerkracht • (1 tot) 5 weken
  • Taalpunt Rijssen-Holten
    Taalinformatiepunt
  • Tijdjagers in de klas
    Lees de boeken… Speel het spel… …en ontcijfer onze boodschap voor de toekomst. Tijdjagers is een leesbevorderingsspel rondom de historische jeugdboeken van de Schrijvers van de Ronde Tafel. Leerlingen achterhalen onder grote tijdsdruk de mysterieuze inhoud van een tijdcapsule. Lezen, 21ste -eeuwse vaardigheden en kennis van de tijdvakken zijn nodig om deze opdracht tot een goed einde te brengen. Accent: Leesplezier – Historische kinderboeken Inhoud: • Introductiebrief • Handleiding voor de leerkracht • Groot spelbord van polyvinyl zeil (84 cm bij 120 cm) • Actuele titellijst • Quizvragen • Boekintroducties • Spelkaarten Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 lessen plus een maand voorbereid vrij lezen
  • Van wie is die mand?
    In de klas staat een enorme mand met persoonlijke voorwerpen. Van wie zouden de kleren, het naaidoosje en de letterdoek zijn? Door kijken, voelen en ruiken proberen de kinderen te bedenken wie de eigenaar is van de mand. Dan komt er plotseling een brief van iemand die een mand met spulletjes kwijt is. Klopt het verhaal in de brief met wat de kinderen in de mand zien? Ja? Dan breng met de hele groep de mand terug! Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Mand met persoonlijke spullen van vroeger zoals een naaidoosje, kleding, portemonnee en een letterdoek • Handleiding voor de leerkracht • Een bezoek aan het Rijssens Museum (€2,- per leerling) Dit project moet opgehaald en teruggebracht worden door de school zelf bij het Rijssens Museum. Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Vertelplaten
    Van diverse prentenboeken zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Indien u een specifieke titel wilt bestellen geef dit dan aan bij de aanvullende informatie in het bestelformulier. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Voorleescoördinator
    In de programmalijn BoekStart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Een voorleescoördinator is verantwoordelijk voor de planning samen met de bibliotheek zoals het opstellen van het Voorleesplan, uitvoeren van de Monitor en andere (voorlees)activiteiten. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • 3 bijeenkomsten • Cursusboek • Hand-outs Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • VoorleesExpress
    Bij het project de Voorleesexpress gaat men uit van het vergroten van het (voor) leesplezier en het versterken van de taalontwikkeling d.m.v. thuis voorlezen. Ook wordt de taalomgeving thuis hiermee versterkt. De Bibliotheek traint en begeleidt de vrijwilligers o.a. door het verzorgen van werkbijeenkomsten. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Vrijwilligers lezen voor bij gezinnen thuis Uitvoering: • Vrijwilligers • Thuis • 20 weken, 1 uur per week
  • Voorlezen is leuk
    Voorlezen is leuk! Niet alleen op school in de groep, maar ook thuis. Door aan kinderen voor te lezen, krijgen kinderen een voorsprong bij het leren lezen. Zo leren kinderen dat een boek van voren naar achteren wordt gelezen en dat al die figuurtjes op de bladzijden van een boek iets betekenen. Dankzij boeken ontwikkelen kinderen een steeds grotere woordenschat en krijgen ze steeds meer inzicht in de wereld om hen heen. Het project Voorlezen is leuk wil het voorlezen thuis en ouderbetrokkenheid stimuleren. In de groep komt een collectie met meerdere exemplaren van één prentenboek. De leerkracht leest het prentenboek voor in de groep en kan aan de hand van de meegeleverde verwerkingssuggesties het verhaal binnen de groep introduceren. Na de introductie wordt het prentenboek uitgeleend aan alle kleuters van de groep. Ouders kunnen nu thuis met hun kind kennis maken met het prentenboek. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Circa 25 exemplaren van het prentenboek • Handleiding voor de leerkracht • Verwerkingssuggesties • Neem contact op met uw bibliotheek welke prentenboeken zij gebruiken voor deze activiteit Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Ouderbetrokkenheid
  • Voorwerpen in het museum
    Vroeger was alles anders… Of toch niet? Dat gaan de leerlingen onderzoeken aan de hand van een aantal voorwerpen. De voorwerpen worden bewaard in de opslagruimte van de Oudheidkamer in Holten. Dat betekent dat de voorwerpen al heel oud zijn! De klas gaat naar de Oudheidkamer. Daar gaan de leerlingen in groepjes van twee aan de slag. De Streek Centraal Holten is een nieuw erfgoedproject, centraal staan aspecten uit het dagelijks leven die typisch zijn voor de directe omgeving van de leerlingen. Alle opdrachten zijn ontwikkeld door het Historisch Centrum Overijssel, in nauwe samenwerking met de lokale erfgoedinstellingen en musea. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Digitaal lesmateriaal • Handleiding voor de leerkracht Benodigde materialen: • Digibord met geluid Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Vroeger
    Het prachtig uitgevoerde ‘Vroeger’ legt een treffende verbinding tussen leesbevordering en cultuureducatie. Jeugdboekenschrijfster Martine Letterie schreef er passende verhalen bij. Vijf historische foto’s in een fotoboek laten leerlingen kennismaken met het leven zoals dat honderd geleden was... Elke week staat één foto centraal. Bij de foto wordt een speciaal geschreven verhaal voorgelezen. Attributen die verborgen zijn in het fotoboek brengen het verleden nog een stapje dichter bij de leerlingen. ‘Vroeger’ wordt ingezet om verschillende soorten boeken en teksten bij de leerlingen onder de aandacht te brengen. De foto’s en de attributen introduceren bakerrijmpjes en gedichten, leesboeken, prentenboeken, voorleesboeken en informatieve boeken. ‘Vroeger’ biedt samenwerkingsmogelijkheden tussen bibliotheken, basisscholen en lokale of regionale erfgoedinstellingen. In de handleidingen vindt u suggesties daarvoor. Dit erfgoedproject is ontstaan uit een samenwerking tussen Cubiss en de Stichting Brabantse Regionale Geschiedbeoefening/Brabantse Museum Stichting (BRG/BMS). Accent: Kennismaken met verschillende soorten boeken – Erfgoededucatie Rode draad Inhoud: • Groot fotoboek met vijf historische foto’s • Muziekspeeldoosje • Gelamineerde plaat “Het leesplankje” • Hinkelblok, zoethout, kroontjespen, potje inkt • Boek Ot en Sien: Oud-Hollandse spelletjes • Vijf sets kaartjes waarmee een memoryspel, een fotopuzzel en een sorteerspel ‘oud en nieuw’ gespeeld kan worden • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • 2 tot 5 weken • Facultatief: Groepsbezoek of voorstelling ± 1 uur
  • Wereldleziger
    De wereld lezen in 101 opdrachten. Dat is de uitdaging waar de leerlingen van groep 7 en 8 voor komen te staan. Met dit (online) opdrachtenspel worden leerlingen op meerdere momenten in de week gestimuleerd en geïnspireerd om te lezen en daarover te praten. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • Website wereldleziger.nl • Licentie (geldig voor één groep voor één schooljaar) • Handleiding voor de leerkracht via website • 101 opdrachten via website • Opdrachten variëren van klassikale opdrachten tot opdrachten die de leerlingen thuis moeten uitvoeren Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Gemiddeld 15 minuten per opdracht
  • Wereldtijdpad - Rijssen en de Romeinen
    Het Wereldtijdpad loopt van Rijssen naar Holten. Het is ’s werelds grootste ‘tijdbalk’ met wetenswaardigheden uit elk jaar van onze jaartelling. De speurtocht langs een stukje van het Wereldtijdpad start op het Schild in Rijssen. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Model van castellum, uitkijktoren en catapult • Romeins olielampje • Schrijfplankje • Verhaal van Julius • Kijkkaarten • Opdrachten voor speurtocht • Quiz • Tips voor gebruik Dit project moet opgehaald en teruggebracht worden door de school zelf bij het Rijssens Museum. Uitvoering: • Leerkracht • Op school • ± 5 uur
  • Wereldtijdpad - Tijdlijn christelijke jaartelling
    Het Wereldtijdpad loopt van Rijssen naar Holten. Het is ’s werelds grootste ‘tijdbalk’ met wetenswaardigheden uit elk jaar van onze jaartelling. De leerlingen ontwikkelen een besef van tijd (tijdsbesef is voor geschiedenisonderwijs wat het getalbegrip is voor reken/wiskundeonderwijs). Vanwege de lengte van de tijdlijn ligt het voor de hand de les op het plein of in het gymlokaal te geven. De inhoud van deze leskist maakt ook deel uit van de leskist ‘Toen oma en opa op de lagere school zaten’. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Tijdlijn (25 m) • Jaarvlaggenlijn (10 m) • Set wasknijpers • Tips voor gebruik Dit project moet opgehaald en teruggebracht worden door de school zelf bij het Rijssens Museum. Uitvoering: • Leerkracht • Op school • ± 45 minuten
  • Wereldtijdpad - Toen opa en oma op de lagere school zaten (Holten)
    Het Wereldtijdpad loopt van Rijssen naar Holten. Het is ’s werelds grootste ‘tijdbalk’ met wetenswaardigheden uit elk jaar van onze jaartelling. De leerlingen - ontwikkelen een besef van tijd; - ontdekken overeenkomsten en verschillen tussen de eigen leefomstandigheden en die van hun grootouders toen die zo oud waren als zij; - maken kennis met feiten en ontwikkelingen uit de periode tussen 1936 en nu. De speurtocht langs een stukje van het Wereldtijdpad start op de Smidsbelt in Holten. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Tijdlijn (25 m) • Jaarvlaggenlijn (10 m) • Petroleumstel • Leesplankje • Lei • Foto's plus kijkopdrachten • Opzegversjes van vroeger • Levensverhaal van Petra Oliestel • Opdrachten voor speurtocht • Tips voor gebruik Dit project moet opgehaald en teruggebracht worden door de school zelf bij de Oudheidkamer in Holten. Uitvoering: • Leerkracht • Op school • ± 5 uur
  • Werken in de fabriek
    Gingen de arbeiders van de Jutefabriek iedere dag in bad? Aan de hand van een plattegrond en een verhaal maken de leerlingen in de klas kennis met het leven rond 1900. In het Rijssens Museum gaat de ontdekkingsreis verder. Tijdens een interactieve speurtocht brengen de leerlingen een bezoek aan een badhuis en maken ze kennis met jute en juteproducten en met het leven op straat. De Streek Centraal Rijssen is een nieuw erfgoedproject, centraal staan aspecten uit het dagelijks leven die typisch zijn voor de directe omgeving van de leerlingen. Alle opdrachten zijn ontwikkeld door het Historisch Centrum Overijssel, in nauwe samenwerking met de lokale erfgoedinstellingen en musea. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Digitaal lesmateriaal • Handleiding voor de leerkracht Benodigde materialen: • Digibord met geluid Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Wij gaan op berenjacht (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Wij gaan op berenjacht' van Michael Rosen en Helen Oxenbury is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Vier kinderen gaan met hun vader en hun hond op berenjacht. Vele hindernissen moeten genomen worden. Uiteindelijk vinden ze in een grot de beer... maar dan weten ze niet hoe snel ze dezelfde weg weer naar huis moeten gaan. Met de beer achter zich aan, helemaal tot onder het veilige dekbed thuis. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Wisselcollectie
    Met wisselcollecties van Rijnbrink houdt u de collectie van uw school altijd actueel. Het samenstellen kan op twee manieren: - U maakt een afspraak om zelf een collectie bij ons uit te zoeken - U geeft uw wensen door en wij zoeken een bijpassende collectie, hierbij houden we altijd rekening met de verschillende leesniveaus Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie van minimaal 25 boeken bestaande uit: prentenboeken, informatieve boeken, eerste leesboekjes of jeugdverhalen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 12 maanden
  • Woorden koken met Vos en Haas
    Met pannetjes, een pollepel en een hoeveelheid letters gaan de kinderen aan de slag om woorden te ‘koken’. Met deze woorden kunnen zinnen worden gemaakt en zo ontstaat er een verhaal. Accent: Leesplezier Inhoud: • Pannetjes • Pollepel • Letters • Een collectie boeken passend bij het thema Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Workshop mediawijsheid in de klas
    Leerlingen chatten, fotograferen, downloaden muziek en produceren informatie op eigentijdse manier. Als leerkracht/docent is het niet alleen belangrijk hierover geïnformeerd te worden, maar ook om zelf te ervaren hoe deze nieuwe media werken. In deze workshop maakt de leerkracht/docent spelenderwijs kennis met verschillende facetten en toepassingen van internet dat we inmiddels kennen als Web 2.0. De workshop gaat in op de gemedialiseerde wereld waarin we ons bewegen. Welke online tools zijn er en waarvoor kunnen ze worden ingezet? Denk hierbij aan samenwerking, kennisdeling, informatie zoeken en het verrijken van de lessen. We kijken ook naar de impact van sociale media. Hoe gaan leerlingen om met hun digitale identiteit en hoe gedragen ze zich op het web? Zijn ze bewust van media-invloeden en hoe kunnen ze daarbij worden begeleid? Accent : Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Cursus op maat in de vorm van een workshop Uitvoering: • Mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • Duur en frequentie wordt in overleg bepaald
  • Workshop ouders in de Bibliotheek op school
    Ouders spelen in de Bibliotheek op school in het primair onderwijs een cruciale rol. Op veel scholen zijn zij de intermediair tussen de kinderen en de materialen in de schoolmediatheek. Niet alleen de leerkrachten, maar ook de ouders (in de schoolmediatheek) kunnen kinderen enthousiasmeren om boeken te lezen en op die manier bijdragen aan het leesklimaat van de school. Daarbij is het van belang dat zij zowel op de hoogte zijn van leuke, actuele kinderboeken als van bijvoorbeeld leesmotivaties en kies- en zoekgedrag van kinderen. Met deze cursus draagt de bibliotheek vanuit haar eigen deskundigheid bij aan een verbetering van de Bibliotheek op school in haar werkgebied. Door de hulp van de ouders die kinderen in de Bibliotheek op school krijgen, redden kinderen zich ook beter in de lokale bibliotheek en hebben de ouders extra profijt van de informatie ten behoeve van hun eigen kinderen Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze Inhoud: • 2 bijeenkomsten met een combinatie van theorie, spel en uitwisselen van ervaringen Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • Circa 2,5 uur, per bijeenkomst
  • Workshop spelen met prentenboeken
    Met de workshop spelen met prentenboeken ontdekt u dat u veel meer met prentenboeken kunt doen dan alleen voorlezen. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school
  • Zomerlezen groepsbezoek
    We gaan weer zomerlezen! Zwakke lezers die in de zomervakantie niet of nauwelijks lezen, vallen gemakkelijk één of twee Avi-niveaus terug in hun leesontwikkeling, ook wel de zomerdip genoemd. Dat is zonde! De Bibliotheek wil graag een handje helpen om lekker te kunnen blijven lezen in de vakantie. Wij nodigen daarom de groepen 3 en 4 uit om met de groep gratis op bezoek te komen in de Bibliotheek. Na een korte introductie door een bibliotheekmedewerker kunnen de kinderen een boek gaan uitzoeken en lenen gedurende de vakantieperiode. Wanneer u belangstelling heeft om hiervan gebruik te maken met uw groep kunt u via de knop product bestellen een dag met tijdstip reserveren. Accent: Leesplezier Inhoud: • De leerlingen lezen en maken korte opdrachten tijdens de zomervakantie Uitvoering: • Bibliotheekmedewerker • Ouderbetrokkenheid • In de bibliotheek


Vorige pagina