Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

RegioCultuurCentrum Idea

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Markt 1
3701 JZ Zeist
T: 0858222777
E: info@ideacultuur.nl

Omschrijving
RegioCultuurCentrum Idea is de overkoepelende organisatie van openbare bibliotheken in de gemeenten Bunnik, de Bilt, Soest en Zeist en van het kunstencentrum Soest, cultuurpuntsoest en de kunstuitleen Soest

GPS-coördinaten
52.087381, 5.240426

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

RegioCultuurCentrum Idea
Etiketnaam: 

RegioCultuurCentrumIdea
Beschrijving: 

RegioCultuurCentrum Idea bestaat uit de bibliotheken de Bilt, Zeist, Bunnik en Idea Soest. In Idea Soest bevinden zich de bibliotheek, een kunstencentrum, theater, kunstuitleen en CultuurPuntSoest.
Aangemaakt op: 
20:00
Aangemaakt op: 
20:00
Laatst gewijzigd op: 
10:16
Laatst gewijzigd op: 
10:16
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Afdelingen organisatie: Theater Idea Soest (228682)
Filialen organisatie: Bibliotheek Idea Soest (228649)
Filialen organisatie: Bibliotheek Idea Bilthoven (199307)
Gerelateerd aan organisatie: KunstenCentrum Idea Soest (199412)
Afdelingen organisatie: Bibliotheek Idea Zeist (199458)
Filialen organisatie: Bibliotheek Idea Soesterberg (228650)
Filialen organisatie: Bibliotheek Idea Bunnik (199746)
Afdelingen organisatie: CultuurPuntSoest (228684)
Filialen organisatie: Bibliotheek Idea Maartensdijk (199309)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "3700" t/m "3712"
  • Van postcode "3734" t/m "3735"
  • Van postcode "3760" t/m "3769"
  • Van postcode "3980" t/m "3985"
  • Van postcode "3615" t/m "3615"
  • Van postcode "3737" t/m "3739"
  • Van postcode "3720" t/m "3732"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
bibliotheekvestiging
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0834830000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0834830000
ILN-code NBC+: 

374
VOB lidnummer: 
100127
Basisbibliotheeknaam: 

RegioCultuurCentrum Idea
Omvang werkgebied in aantal inwoners: 
162324

Aanbod en faciliteiten

Werk-, studieplek aanwezig: 
Nee
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Nee
Fysiek bibliotheek aanbod: 

Boekendienst-aan-huis
taalinformatiepunt Nederlands
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
BoekStartcoach
Week van de Mediawijsheid
Cursussen, workshops en projecten: 

computercursus
computercursus (arbeidsmarkt)
cursus Excel
cursus Word
cursus internet
cursus omgaan met tablet
Werkvormen computeraanbod: 
  • cursus
  • individuele ondersteuning
  • spreekuur

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

BoekStart in de kinderopvang
dBoS PO
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
Beveiligde internetverbinding: 
Nee

Producten:

  • 3D ontwerpwedstrijd
    In deze workshop experimenteren leerlingen met kunst en technologie. Ze maken onder begeleiding van een ervaren docent kennis met het maakproces in een digitale omgeving. De leerlingen leren op twee manieren 3D ontwerpen maken: in Tinkercad op een plat beeldscherm, en in Virtual Reality met Google Blocks. Ze kunnen rondlopen in hun eigen gemaakte omgeving, of om hun eigen ontwerpje heen lopen. In de laatste workshop gaan de ontwerptechnieken de strijd met elkaar aan: Wat wordt het 3D ontwerpen van de toekomst? De leerlingen bepalen de winnaar. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van - Computational Thinking - ICT-basisvaardigheden Tijdsduur: Drie workshops van ca 1,5 uur Plaats: In overleg Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: Alle benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent Kosten: 350 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Bee-Bot
    Mediavaardigheden De Bee-Bot is een lespakket met een programmeerbare robot. Kinderen kunnen de robot zelf programmeren door een route uit te stippelen en deze in te stellen. De Bee-Bot volgt deze route door de instructies van de leerlingen op te volgen. Om Botje de Bee-Bot ook te kunnen gebruiken bij bestaande lessen zoals rekenen en taal, zijn er handige lesbrieven toegevoegd aan deze leskist en meer dan 150 verwisselbare kaarten. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: - Computational Thinking Tijdsduur: Diverse keuzelessen van ongeveer een uur Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Nee Leskist: - 1 Bee-Bot, - Bee-Bot mat, - meer dan 150 verwisselbare kaarten en diverse lesbrieven Kosten: 25 euro. De leskist kan opgehaald worden bij de bibliotheek. Je mag de leskist 5 weken lenen. Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Bibliotheekbezoek groep 3 Gezocht Koen Konijn, Boekenboef en het gestolen boek (nieuw)
    Heb je het al gehoord? Er is een boekenboef gezien in de bibliotheek. Hij heeft lange oren, een witte pluimstaart en een t-shirt met 'I love books'. Hij wordt verdacht van: stelen van stripverhalen, pikken van prentenboeken, gappen van dichtbundels, jatten van jongens- en jeugdboeken en is voor het laatst gezien in het huis van Arthur… Tijdens het bibliotheek bezoek komen de kinderen door middel van een aantal opdrachten erachter waar Koen verstopt zit in de bibliotheek. Voorbereiding in de groep: Elke school krijgt bij aanmelding het boek ‘Gezocht: Koen Konijn, boekenboef’ te leen met de vraag dit tot een bepaalde bladzijde voor te lezen. Tijdens het bibliotheekbezoek lezen wij het slotdeel van het verhaal voor.
  • Bibliotheekbezoek groep 5 Reis mee!
    Reis mee! Kom met de hele groep op bezoek naar de bibliotheek en maak kennis met de diverse media in de bibliotheek. We besteden aandacht aan de Kinderboekenweek en we zingen mee met het Kinderen voor Kinderen lied. Het speelse programma is gericht op zoeken en vinden van informatie met de Ipad op het internet en gebruik maken van de catalogus. De leerlingen werken in groepjes. Lukt het de leerlingen om de codes te ontcijferen en met elkaar de sloten te openen? De tijd tikt!
  • Bibliotheekbezoek groep 7 Mediawijsheid
    Hoe media (eigen-)wijs ben jij? Om optimaal mee te kunnen doen in de samenleving vol media is mediawijsheid onmisbaar. Zowel in het onderwijs nu, als in de mediasamenleving van straks, hebben leerlingen mediawijsheid nodig. Leerlingen ontdekken tijdens dit bibliotheekbezoek hoe 'mediawijs' zij zijn op het gebied van ICT vaardigheden (de grondlegger voor het geheel van digitale geletterdheid). In een spannende game nemen leerlingen het tegen elkaar op, waarbij diverse actuele thema’s als online privacy (veiligheid), nepnieuws, cyperpesten aan bod zullen komen. Bewustwording staat tijdens de game centraal. In het tweede deel van het bibliotheekbezoek maken de leerlingen een vlog en leren op een speelse wijze alle mogelijkheden die de bibliotheek de leerlingen te bieden heeft kennen. De leerlingen oefenen 21e eeuwse vaardigheden als samenwerken, creatief en kritisch denken, probleem oplossen en communiceren.
  • Bijeenkomst Ouderbetrokkenheid
    Wij komen graag op school om een bijeenkomst/koffieochtend /ouderavond voor ouders over het belang van lezen en voorlezen te verzorgen. Ouders krijgen tijdens deze bijeenkomst voorlichting over voorlezen en wat geschikte boeken zijn om voor te lezen. Natuurlijk is er ook genoeg ruimte en tijd om vragen te stellen. Onderwerpen die bijvoorbeeld aan bod kunnen komen: • Waarom is voorlezen zo belangrijk? • Voorleestips om nog meer samen met je kind te genieten van boeken • Wat kun je als ouder thuis doen om het leesplezier van je kind te vergroten? • Welke boeken zijn geschikt voor welke leeftijd? • Verschillende soorten boeken • Makkelijk Lezen Boeken • Digitale prentenboeken en boekenapps • Actuele boekentips Uiteraard wordt het programma van de ouderbijeenkomst aangepast aan de wensen van de school. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.
  • BOOK-O-MATIC
    Een eigen film maken hoeft niet moeilijk te zijn. Tijdens de Book-O-Matic workshop maken de leerlingen in tweetallen met verschillende plaatjes hun eigen stripverhaal. Met hun fantasie laten ze de figuurtjes de vreemdste avonturen beleven. Als de plaatjes in de goede volgorde liggen gaan de kinderen de verhalen zelf inspreken op camera, terwijl ze de plaatjes langs de camera bewegen. Zo ontstaat een complete film. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: - Mediawijsheid - ICT-basisvaardigheden Voor deze Media Lab activiteit geldt een minimale afname van twee workshops (twee klassen). Deze worden dan samen op één dag ingepland. Tijdsduur: Workshop van ca twee uur Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: Alle benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent Kosten: 80 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Cursus Open Boek 2.0
    De cursus Open Boek 2.0, een actuele versie van de eerdere Open Boek cursus, leidt op tot leescoördinator. De basiscursus bestaat uit vier dagdelen en heeft een studiebelasting van veertig uur. In de opleiding leren cursisten verschillende boeksoorten kennen, werken ze met actuele kinder- en jeugdboeken en afwisselende leeswerkvormen. Uitgangspunt is om teksten tot leven te laten komen en zo leesplezier te realiseren; een noodzakelijke voorwaarde voor leesmotivatie. De werkvorm Vertel eens…, het praten over boeken volgens Aidan Chambers, loopt als een rode draad door deze scholing. Cursisten bereiden in de loop van de bijeenkomsten hun jaarplan (kern van het leesplan) voor. 5 studiebijeenkomsten van 15.00 - 18.00 uur: les 1 woensdag 22 januari 2020 les 2 woensdag 5 februari 2020 les 3 woensdag 11 maart 2020 les 4 woensdag 15 april 2020 Afsluiting woensdag 27 mei 2020 (15.00 – 17.00 uur) Locatie cursus: Idea Bibliotheek Bilthoven Studiebelasting 40 uur incl. huiswerkopdrachten en bijeenkomsten Normjaartaak: 80 uur Opbrengst: Geschoolde leescoördinator en Leesactiviteitenplan Doet je school mee aan de Bibliotheek op school? Dan maakt het opleiden van een leescoördinator deel uit van deze aanpak.
  • De dwergjes van Tuil (leesbevorderingsproject groep 3 en 4)
    De dwergjes van Tuil woonden op de hei. Het waren er niet twee of vijf, maar wel honderd, een heel dwergenvolk bij elkaar. De fantasierijke, vrolijke verhalen over het leven van de dwergjes op de hei, over hun avonturen en over Virgilius van Tuil, de 101e dwerg, lenen zich uitstekend om er iedere dag een stukje uit voor te lezen. Een spannend leeskleed is de basis om een sprookjesachtige en fantasierijke leeshoek te creëren waar leerlingen zelfstandig kunnen lezen. Gedurende de projectperiode ontdekken leerlingen verschillende opdrachten in het leeskleed waarmee ze de bijzondere verhalen op een leuke manier (her)beleven. De leerlingen leggen de verschillende opdrachten en activiteiten als ware verslaggevers vast in een Biegel-krant die aan het einde van de projectperiode mee naar huis gaat.
  • De Europese Verhalenkoffer
    Koffer met cd en attributen, aangevuld met een collectie boeken. In de koffer vind je een USB-stick die het mogelijk maakt het project op het digitale schoolbord te vertonen. De verhalen en voorwerpen uit de koffer nemen de groep mee op reis door de Europese Unie. Het milieu, mobiel bellen in het buitenland, de euro, grenzen en het bestuur: de 8-10 thema's kun je gedurende 6 weken in 1-1,5 uur per week behandelen. Na afloop van dit project heeft de Europese Unie geen geheimen meer voor jouw groep. De koffer bevat ook creatieve opdrachten voor groep 1 t/m 4
  • De Nationale Voorleeswedstrijd (groep 7 en 8)
    Wie wordt Voorleeskampioen? Tijdens de Nationale Voorleeswedstrijd strijden leerlingen van groep 7 en 8 om de felbegeerde titel: Voorleeskampioen. De Nationale Voorleeswedstrijd is een spannende en uitdagende wedstrijd. Kinderen kiezen hun favoriete fragment en strijden om voorleeskampioen van school te worden, van de regio, van de provincie en… misschien wel van het hele land! Is jouw school nog niet in het bezit van het spelregelboek?
  • De schatkamer van Roald Dahl (leesbevorderingsproject groep 4 en 5)
    Kruip in de huid van de Dahl-personages, speel situaties na en maak de grote Roald Dahl-kennispuzzel! Op 13 september 2016 is het honderd jaar geleden dat Roald Dahl werd geboren. Zijn verhalen zijn al tientallen jaren oud, maar de kinderen van nu genieten er nog steeds van. Met dit project maken de leerlingen kennis met de schrijver Roald Dahl en zijn werk. Ze gaan aan de slag met zijn taal en de personages in zijn boeken. Ze kruipen in de huid van Dahl-personages met 5 hoeden/pruiken en spelen situaties na met de speeltips uit de handleiding. Ze maken de Grote Roald Dahl-kennispuzzel en bedenken een nieuw avontuur voor een Roald Dahl-personage.
  • De YouTube detective
    Leerlingen duiken als detectives in de geschiedenis en actualiteit van YouTube. Detectives stellen vragen. Heel veel vragen. Wat gebeurde er vroeger op YouTube en hoe gebruiken we het nu? Wat was het doel van de bedenker? Hoe is dat veranderd in de loop van de tijd? Gaat YouTube tv vervangen? Wie zijn de YouTube helden van nu en waarom volgen we ze? Spelenderwijs ontdekken we de antwoorden en verwerken ze in een verslag in de vorm van een stripverhaal. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: - Informatievaardigheden - Computational Thinking - ICT-basisvaardigheden - Mediawijsheid Tijdsduur: Drie workshops van ca 1,5 uur Plaats: In overleg Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: Alle benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent Kosten: 350 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Digitale Knikkerbaan
    Met de educatieve game Contraption Maker maak je zelf de meest geweldige knikkerbanen! Een combinatie van techniek, natuurkunde en programmeren. Lanceren, botsen, hendels en roltrappen. Gebruik je fantasie om de bal via een lange kettingreactie naar het doel van de missies te krijgen. Een gastdocent neemt alle apparatuur mee. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: - Computational thinking - ICT-basisvaardigheden Voor deze Media Lab activiteit geldt een minimale afname van twee workshops (twee klassen). Deze worden dan samen op één dag ingepland. Tijdsduur: ca 2 uur Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: Alle benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent Kosten: 80 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Diploma Veilig Internet
    Het lespakket Diploma Veilig Internet van Kennisnet heeft een interactief online spel: ‘The Game’. In een veilige, educatieve omgeving gaan leerlingen op een speelse manier met mediawijsheid aan de slag. In vijf levels leren leerlingen over: veilig surfen, betrouwbaarheid van internet, zoekvaardigheden, online imago, digitaal pesten. Tijdens de gastles komt een Medialab-docent naar de school om met de klas het eerste level van The Game te spelen. The Game wordt door de eigen leerkracht afgesloten met een digitale eindtoets met diploma. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – Mediawijsheid – Informatievaardigheden - ICT-basisvaardigheden Voor deze Media Lab activiteit geldt een minimale afname van twee workshops (twee klassen). Deze worden dan samen op één dag ingepland. Tijdsduur: Gastles van ca 2 uur. Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: 1 Chromebook/laptop/PC per twee leerlingen. Door de school zelf te regelen. Kosten: 40 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Dotties eieren, J. Sykes (themakist)
    Ga aan de slag met met een speel- en ontdekboek, een kip met kuikens en hele en gebroken eieren en een collectie prentenboeken. In de handleiding lees je hoe. Tevens bevat het prject verwerkingsbladen. (Sluit aan bij Piramide en Puk en Ko) Een themakist is een klein project. In een themakist zitten, behalve boeken, ook leuke voorwerpen om te gebruiken bij het voorlezen.
  • Educatieve Escaperoom
    De Educatieve Escaperoom biedt lesstof in de vorm van een interactieve beleving. Binnen één uur moeten alle leerlingen ontsnappen uit een echte escaperoom door educatieve puzzels op te lossen. Dit zijn puzzels op het gebied van digitale geletterdheid, andere 21e eeuwse vaardigheden en leesbevordering. Leuk en leerzaam tegelijk dus! De klas van minimaal 20 en maximaal 30 leerlingen wordt opgesloten in een donkere ruimte vol games en spectaculaire licht- en geluidseffecten met als opdracht een missie te volbrengen. Hierdoor leren ze in teams samen te werken en prioriteiten te stellen om het doel binnen de tijd te halen. Docenten kijken intussen op camera’s mee naar het functioneren van hun klas in de praktijk. Deze vorm van gamification geeft leerlingen niet alleen een ervaring waar ze plezier aan beleven, maar ook leergierig van worden. Leerlingen van groep 5, 6 en 7: De wereldberoemde ‘kat van het jaar’ Mittens is ontsnapt! Waar is ze naartoe? Kan jouw klas rechercheur Bromsnor helpen met het terugbrengen van Mittens bij haar baasje? Leerlingen van groep 8: Vlogger Robin deelt haar hele leven op social media en heeft duizenden volgers en bewonderaars. Robin is ontvoerd door een stalker die haar accounts gehackt heeft. Help de cyberpolitie van Datanet om Robin terug te pakken uit de handen van de hacker. Groepsbezoek Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – Mediawijsheid – ICT-basisvaardigheden – Computational thinking – Informatievaardigheden Tijdsduur: 1,5 uur Plaats: Bezoek aan Escaperoom in Amersfoort Kosten: 75 euro per klas Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Gids in Boekenland (leesbevorderingsproject groep 5)
    Ben jij wel eens de weg kwijt? En is het wel eens moeilijk om boeken te kiezen? Pak de landkaart erbij en word Gids in boekenland! De leerlingen van groep 5 gaan met elkaar in gesprek over boeken en worden elkaars gids bij het maken van keuzes.
  • Inspiratieavond Nationale Voorleesdagen
    Voor iedereen die op zoek is naar ideeën om in de groep met het Prentenboek van het Jaar aan de slag te gaan, biedt Bibliotheek Idea twee workshops aan: 1. Ontdek het plezier en de meerwaarde van gebaren bij het voorlezen in de workshop van Andrea Geltink. Welke gebaren kun je inzetten bij het boek? En hoe doe je dat? 2. Dansdocent Anneroos Sadgehi De Wit laat zien hoe je met muziek, dans en beweging leuke activiteiten kunt organiseren bij het Prentenboek van het Jaar. En natuurlijk kijken we welke boeken er nog meer in de prentenboeken top tien staan. Iedereen gaat naar huis met leuke ideeën, praktische voorleestips én met de handouts van de workshops om met het prentenboek van het jaar aan het werk te gaan. Wanneer: woensdag 15 januari van 19.00 – 21.00 uur Waar: Bibliotheek Idea Soest, Willaertstraat 49
  • Kikker en een heel bijzondere dag (leesbevorderingsproject groep 1 en 2)
    'Kikker en een heel bijzondere dag' van Max Velthuijs is de inspiratiebron van dit project. Het wordt een bijzondere dag heeft Haas beloofd. Maar niemand weet te vertellen waarom. Kikker denkt dat zijn vrienden hem voor de gek hebben gehouden en is teleurgesteld, maar dan... Eind goed, al goed, want de waarheid blijkt anders in elkaar te zitten. Een prachtige verhaallijn met spanning en humor: een echte klassieker. De voorlees- en verwerkingsactiviteiten van 'Kikker en een heel bijzondere dag' sluiten aan bij de thema's van het verhaal: "feest", "dagen van de week", "emoties" en "kleuren". De kleuters kunnen het verhaal naspelen met verschillende dierenmaskers (de dieren uit de Kikkerboeken). De kikkerpop is het ultieme middel om het verhaal te introduceren.
  • Kinderopvangabonnement
    Om gebruik te kunnen maken van het aanbod dat Idea speciaal voor de Kinderopvang heeft samengesteld, heb je in de meeste gevallen een Kinderopvangabonnement nodig. Bij het abonnement zijn een aantal producten en diensten inbegrepen: - 1 gratis themacollectie op maat (à € 18,50) - 1 gratis adviesgesprek - 3 gratis groepspasjes (elk extra groepspasje kost € 10). Met een groepspasje kun je maximaal 10 materialen per keer lenen. - leentermijn materialen: 6 weken. - korting bij een groepsbezoek tijdens de Nationale Voorleesdagen (€ 25 in plaats van € 45). Daarnaast kun je met het Kinderopvangabonnement zo vaak als je wilt gebruik maken van het volledige aanbod dat wij speciaal voor de Kinderopvang hebben samengesteld.
  • Klassikaal lenen
    Met de hele groep naar de bibliotheek om boeken uit te zoeken en te lenen? Wil je de collectie in je klas tijdelijk aanvullen met een flinke collectie boeken, door de leerlingen zelf uitgekozen? Dat kan! Ook kinderen die nog geen lid zijn van de bibliotheek maken op deze manier kennis met de bibliotheek.
  • Kleine Ezel (leesbevorderingsproject groep 1 en 2)
    Centraal staan de prentenboeken van Kleine Ezel: geschreven door Rindert Kromhout. De kleuters die met dit project werken, hebben er een écht vriendje bij. De ouders worden ook betrokken, want Kleine Ezel mag mee naar huis. Thema’s: Vriendschap, ouderparticipatie, voorleesplezier, geborgenheid
  • La Bocca della Verità (leesbevorderingsproject groep 6)
    In het diepste geheim vindt de stemming plaats. Geheimhouding is verplicht. Alle stembriefjes worden verzameld in La Bocca della Verità, ofwel de Mond van de Waarheid. Je kunt je hand erin stoppen, maar als je op hetzelfde moment een leugen vertelt… Centrale boek in dit project is 'Het geheim van de afgebeten vingers' van Rindert Kromhout.
  • Leesbevordering in de BSO
    Deze training is speciaal ontwikkeld voor pedagogisch medewerkers in de Buitenschoolse Opvang (BSO) om leesbevordering naar een hoger plan te tillen en het leesplezier ook na schooltijd te stimuleren. In de meeste BSO’s wordt weinig voorgelezen en niet zo veel met boeken gedaan. Vaak denkt men dat dit bij school hoort en niet bij de vrije tijd, terwijl kinderen lezen juist erg leuk vinden, ook in hun vrije tijd. Pedagogisch medewerkers kunnen kinderen enthousiasmeren om te lezen en zo bijdragen aan hun leesontwikkeling. Daarbij is het van belang dat zij op de hoogte zijn van leuke, actuele kinderboeken. In deze training leren ze hoe ze het beste kunnen voorlezen en ook hoe zij activiteiten met boeken kunnen bedenken en uitvoeren. De activiteiten zijn zo vormgegeven dat je ze met weinig voorbereiding snel kunt uitvoeren. Na de training kun je dus direct aan de slag! De training bestaat uit twee dagdelen met idealiter zo’n twee tot vier weken tussen de twee bijeenkomsten. Dit in verband met een huiswerkopdracht. De training kan door de Bibliotheek bij de BSO of in de Bibliotheek zelf gegeven worden en duurt per dagdeel drie uur. Doel: Pedagogisch medewerkers laten zien en ervaren dat lezen leuk én belangrijk is en handvaten geven zodat zij hiermee zelf aan de slag kunnen in de BSO. Doelgroep: Pedagogisch medewerkers binnen de Buitenschoolse Opvang, die affiniteit hebben met boeken en (voor)lezen en graag meer willen doen met lezen en jeugdliteratuur in de BSO. Kennis: 1 | De deelnemers weten na afloop iets van jeugdliteratuur en weten waar ze informatie kunnen vinden. 2 | De deelnemers weten hoe een aantrekkelijke leesomgeving eruit ziet. Vaardigheden: 1 | De deelnemers zijn na afloop in staat om zelf interessante activiteiten te verzinnen bij jeugdboeken. 2 | De deelnemers kunnen een jeugdboek (interactief) voorlezen. 3 | De deelnemers kunnen zelf informatie opzoeken over jeugdliteratuur en (voor)lezen.
  • Leraren basiscursus Scratch
    Deskundigheidsbevordering voor leraren Leren programmeren kan tegenwoordig met gratis online programma’s zoals Scratch. Docenten kunnen dit gemakkelijk zelf toepassen in de klas, als ze met het programma hebben leren werken. In deze twee uur durende workshop leren alle docenten van de bovenbouw om zelf met Scratch aan de slag te gaan in de klas. Tijdsduur: Training van ca 2,5 uur Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: Alle benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent. Kosten: 195 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Lichtkrant programmeren
    Programmeer nu eenvoudig zelf je eigen lichtkrant! Deze leskist bevat duidelijke instructies om de leerlingen met behulp van een Arduino een simpele lichtkrant te laten maken. De leerlingen kunnen zelf aan de slag gaan of in groepjes. Er is een computer nodig om het programma op de chip te laden. Verder zitten alle materialen en instructies in deze leskist. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: - Computational Thinking - ICT-basisvaardigheden Tijdsduur: 2 uur Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Nee Leskist: Leskist met 8 setjes Arduino’s, bijbehorende materialen en instructies. Apparatuur: Naast de leskist is er een PC/laptop/Chromebook nodig om het programma op de chip te laden. Door de school zelf te regelen. Kosten: 25 euro. De leskist kan opgehaald worden bij de bibliotheek. Je mag de leskist 5 weken lenen. Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Micro:Bit Maker Kit
    De Micro:Bit is een door de BBC ontwikkeld programmeerkastje. Met deze simpele set kan je heel makkelijk je eigen jukebox of snake game programmeren. In de leskist zitten 30 Micro:Bits, al het aansluitmateriaal en een handleiding die leerlingen zelf kunnen volgen. Let op: eigen laptops of tablets nodig. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – Computational thinking – ICT-basisvaardigheden Tijdsduur: 2 uur Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Nee Leskist: Leskist met 30 Micro:Bits, al het aansluitmateriaal en een handleiding die de leerlingen zelf kunnen volgen. Apparatuur: Per Micro:Bit is een laptop/tablet nodig, door de school zelf te regelen. Het is ook mogelijk leerlingen per tweetal met een Micro:Bit te laten werken. Kosten: 25 euro. De leskist kan opgehaald worden bij de bibliotheek. Je mag de leskist vier weken lenen. Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Minecraft programmeren
    Zelf de personages van Minecraft programmeren? Dankzij het programma van studio.code.org kunnen leerlingen spelenderwijs leren programmeren met onder meer de figuren uit Minecraft. Voor de gastles komt een Medialab docent naar de school om de leerlingen te helpen zelf te programmeren. Stap voor stap en spelenderwijs worden de levels doorlopen en leren de leerlingen programmeren. Ook vertelt onze technische specialist hoe computerspelletjes worden gemaakt en hoe de leerlingen thuis verder kunnen programmeren. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – Computational thinking – ICT-basisvaardigheden Voor deze Media Lab activiteit geldt een minimale afname van twee workshops (twee klassen). Deze worden dan samen op één dag ingepland. Tijdsduur: ca 1 uur Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: 1 Chromebook/laptop/PC per twee leerlingen. Door de school zelf te regelen. Kosten: 40 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Minecraft-bouwwedstrijd
    Speerpunten van de '21st Century Skills' zijn samenwerken, creativiteit en leren programmeren. Dit komt allemaal samen in Minecraft. Met het immens populaire spel Minecraft leren kinderen al deze vaardigheden door in een team een opdracht te bouwen met de digitale blokken van het spel. Nagenoeg alle kinderen vanaf groep 5 kennen het. Het Medialab van Bibliotheek Idea heeft een complete Minecraft-bouwwedstrijd waarin kinderen in teams een eigen weiland krijgen om op te bouwen. Je kunt kiezen uit de thema’s moderne architectuur, middeleeuwse architectuur. Of natuurlijk een thema op maat. Alle cheats zijn uitgeschakeld en de server is ingesteld, dus de kinderen kunnen direct overleggen en samen gaan bouwen! De gastdocent neemt alle apparatuur mee. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – Computational thinking – ICT-basisvaardigheden Tijdsduur: ca 2,5 uur (per klas) Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: Alle benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent Kosten: 250 euro voor twee klassen Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Monitor de Bibliotheek op School
    Meten is weten! Leesplezier doet lezen en veel lezen verbetert de prestaties van leerlingen. Op elke school wordt veel (voor)gelezen en in alle groepen is aandacht voor leesbevordering. Maar heb je goed in beeld of alle inspanningen leesplezier opleveren en hoeveel aandacht er is voor leesbevordering in elke groep? Op deze vragen krijg je antwoord met ‘de Monitor’. De Monitor geeft inzicht in het leesgedrag van de leerlingen vanuit o.a. de kernvragen: Beleven de leerlingen plezier aan lezen? Wat en hoeveel lezen zij? Wordt er thuis voorgelezen? Daarnaast kunnen leerkrachten in de Monitor aangeven hoe zij leesbevordering beleven en inzetten.
  • Muziek programmeren
    Met een Arduino microcontroller kan je eenvoudig echt leren programmeren. Je kunt er van alles mee maken. Ontwerp bijvoorbeeld je eigen slimme en creatieve muziekinstrument. Met deze leskist leer je de basis van de Arduino programmeertaal en ga je je favoriete muzieknummer in het apparaat programmeren. Met een klein mini speakertje kan je de verschillende tonen horen. Er is een computer nodig om het programma op de chip te laden. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – Computational thinking – ICT-basisvaardigheden Tijdsduur: 2 uur Plaats: Op de eigen school Leskist: Leskist met 8 setjes Arduino’s, bijbehorende materialen en instructies. Apparatuur: Naast de leskist is er een PC/laptop/Chromebook nodig om het programma op de chip te laden. Door de school zelf te regelen. Kosten: 25 euro. De leskist kan opgehaald worden bij de bibliotheek. Je mag de leskist vier weken lenen. Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • NASA Simulator
    Word een echte raketgeleerde! Met het spel Kerbal Space Program leer je in een mum van tijd echte raketten ontwerpen, testen en lanceren. Dit wetenschappelijke computerspel laat je stap voor stap je hele ruimteschip bouwen: de motor, de vorm, de vleugels, alles kan je zelf kiezen! Lukt het jou om je raket naar Mars te brengen? Of kom je niet verder dan het lanceerplatform? De gastdocent neemt alle apparatuur mee. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – Computational thinking – ICT-basisvaardigheden Tijdsduur: ca 2,5 uur Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: Alle benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent Kosten: 90 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Nepnieuws maken
    Overal in het 'echte' nieuws hoor je de term: 'nepnieuws'. Maar wat is nepnieuws? Hoe herken je het? En hoe wordt het eigenlijk gemaakt? Tijdens deze workshop ga je een tv-interview bekijken zoals het is uitgezonden. In groepjes ga je vervolgens bekijken wat de meneer of mevrouw op televisie heeft gezegd en hoe je die woorden kan manipuleren. Elk groepje maakt een andere versie van het interview. Zo wordt de gast negatief neergezet, grappig, heel rustig of juist heel boos. Vervolgens ga je het interview zo monteren dat de woorden van de gast heel anders lijken te zijn… Zo maak jij nepnieuws! Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – ICT-basisvaardigheden – Mediawijsheid – Informatievaardigheden Tijdsduur: ca 2,5 uur Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: Alle benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent Kosten: 150 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Ouderavond Mediawijsheid
    Opgroeien en opvoeden in een wereld vol nieuwe media: dat is niet altijd eenvoudig. Kinderen zitten van jongs af aan achter een scherm en veel ouders lopen tegen vragen aan. Van 'gedoe' over schermtijd tot de vraag hoe zij hun kind op een goede manier kunnen begeleiden. Tijdens de interactieve Ouderavond Mediawijsheid krijgen ouders inzicht in de digitale leefwereld van hun kinderen en worden zij aan het denken gezet over mediaopvoeding. De avond kenmerkt zich door aansprekende voorbeelden, veel interactie en praktische tips. Tijdsduur: 2 uur Plaats: Op school Kosten: 180 euro
  • Samenleespret met ouders (groep 3 en 4)
    Ouders van gr. 3 en 4 stimuleren tot samen lezen, voorlezen en praten over boeken met hun kind. Beginnende lezers en hun ouders genieten thuis samen van het lezen van verhalende en informatieve teksten. Dat zijn de doelstellingen van dit project. Leerlingen krijgen een boekentas te leen voor thuis, met de link naar een introductiefilmpje. Het korte introductiefilmpje geeft een duidelijk beeld van het project en de inhoud van de boekentassen. (zie onderaan deze pagina) Het is de bedoeling dat ouders samen met hun kind lezen, voorlezen en praten over boeken. Daarna praten de leerlingen over de gelezen boeken, tijdens een boekenkring van ca. 30 minuten onder leiding van de leerkracht. Dit leesbevorderingspakket bevat: - 35 samenleesboeken uit de serie ‘Lees en weet’, voor thuis. Elk samenleesboek bevat twee leesniveaus (variërend van M3 t/m M5). Het verhaal is geschreven in een lager leesniveau dan de informatieve pagina's. - 35 prentenboeken voor thuis (Woeste Willem van I. Schubert en Gevaarlijk! van T. Warnes óf De Gruffalo van J. Donaldson) - 35x boekentas voor thuis - 35x informatie voor ouders met link naar filmpje - Informatie voor de leerkracht
  • Scholenabonnement Primair Onderwijs 2019-2020
    Met het scholenabonnement Primair Onderwijs heeft de basisschool toegang tot alle dienstverlening van de bibliotheek. Het abonnement kost € 90,00 en omvat: * 30 boeken per keer zelf lenen (6 weken uitleentermijn) * 1 themacollectie op maat (t.w.v. € 18,50) * 1 leesbevorderingsproject (t.w.v. € 18,50) * 1 bibliotheekbezoek (groep 1/2, 3, 5 of 7, t.w.v. € 25,- of € 30,- of € 40,-) * 1 adviesgesprek
  • Schooljournaal
    Groep 7 en 8 maken kunnen met deze gastles op één dag samen een journaal maken op school met de camera’s en apparatuur van Het Medialab. Het eindresultaat kan dezelfde avond nog bekeken worden met de hele school. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – ICT-basisvaardigheden – Informatievaardigheden – Mediawijsheid Tijdsduur: 1 dag Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: Alle benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent Kosten: 300 euro (groep 7 en 8 op dezelfde dag) Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Scratch programmeren (pro's)
    De korte lessen in Scratch van studio.code.org kennen veel leerlingen al. Maar een echte interactieve game programmeren in Scratch is een stuk lastiger. In deze twee uur durende les komen de leerlingen al een heel eind met het maken van een eigen game. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – Computational thinking – ICT-basisvaardigheden Voor deze Media Lab activiteit geldt een minimale afname van twee workshops (twee klassen). Deze worden dan samen op één dag ingepland. Tijdsduur: ca 2 uur Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: 1 laptop/PC/Chromebook per tweetal. Door de school zelf te regelen. Kosten: 80 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Studio Poëzie (leesbevorderingsproject groep 3 en 4)
    Welk beeld schiet er door je hoofd als je een gedicht leest of voorgelezen krijgt? Wat is film en wat heb je eigenlijk allemaal nodig om een filmpje te maken? Gedichten komen tot leven in Studio Poëzie en krijgen dé hoofdrol in een echte film. Gedichten in een boek vertellen een verhaal, met letters in dit geval. In je hoofd maak je van zo’n verhaal een film. Om dit verhaal voor iedereen zichtbaar te maken, verfilmen leerlingen van groep 3 en 4 met behulp van een stopmotion app, gedichten uit de bundel Superguppie is alles. (Edward van de Vendel en Fleur van der Weel). Leerlingen gaan met Studio Poëzie 4 lessen aan de slag met film en gedichten en leren zo samenwerken, content creëren en hoe een film gemaakt wordt. Dit lespakket met het accent mediawijsheid en leesbevordering past o.a. binnen het programma Rode Draad. Scholen zorgen zelf voor een apparaat (tablet, telefoon of laptop) om stopmotion-filmpjes te maken.
  • Teamtraining Visie op Digitale Geletterdheid
    Wil je als school aan de slag met mediawijsheid en/of de andere onderdelen van digitale geletterdheid? Dan is de teamtraining Visie op Digitale Geletterdheid een geweldig startpunt. Begrips- en visievorming staan in deze training centraal. Je maakt op praktische wijze kennis met alle onderdelen van digitale geletterdheid: mediawijsheid, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden en computational thinking. Met het gehele schoolteam werk je - aan de hand van het prijswinnende Visiespel Slim met Media - vanuit de eigen visie op onderwijs naar een visie op digitale geletterdheid. Vanuit die visie kun je vervolgens doelgericht plannen uitwerken. De training is interactief en afwisselend. Theorie, filmpjes, voorbeelden, discussie en spel wisselen elkaar af. Praktische toepassing in de les staat centraal. Uiteraard gaat het team aan de slag met diverse educatieve tools. Na afloop van de training heeft iedere leerkracht meer kennis en vaardigheden om zelf met digitale geletterdheid aan de slag te gaan, is er draagvlak en enthousiasme ontstaan én is er een duidelijk beeld van waar de school staat, waar zij heen wil en wat daarvoor nodig is. Datum: In overleg Plaats: De eigen school Kosten: Dankzij subsidie slechts € 950,- per schoolteam (i.p.v. € 1800,-) Taakbelasting: Twee dagdelen (2 x 3 uur), op 1 studiedag of op twee aparte dagen.
  • Teamtraining Visie op Digitale Geletterdheid
    Wil je als school aan de slag met mediawijsheid en/of de andere onderdelen van digitale geletterdheid? Dan is de teamtraining Visie op Digitale Geletterdheid een geweldig startpunt. Begrips- en visievorming staan in deze training centraal. Je maakt op praktische wijze kennis met alle onderdelen van digitale geletterdheid: mediawijsheid, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden en computational thinking. Met het gehele schoolteam werk je - aan de hand van het prijswinnende Visiespel Slim met Media - vanuit de eigen visie op onderwijs naar een visie op digitale geletterdheid. Vanuit die visie kun je vervolgens doelgericht plannen uitwerken. De training is interactief en afwisselend. Theorie, filmpjes, voorbeelden, discussie en spel wisselen elkaar af. Praktische toepassing in de les staat centraal. Uiteraard gaat het team aan de slag met diverse educatieve tools. Na afloop van de training heeft iedere leerkracht meer kennis en vaardigheden om zelf met digitale geletterdheid aan de slag te gaan, is er draagvlak en enthousiasme ontstaan én is er een duidelijk beeld van waar de school staat, waar zij heen wil en wat daarvoor nodig is. Datum: In overleg Plaats: De eigen school Kosten: Dankzij subsidie slechts € 950,- per schoolteam (i.p.v. € 1800,-) Taakbelasting: Twee dagdelen (2 x 3 uur), op 1 studiedag of op twee aparte dagen.
  • Themacollectie op Maat
    Ga je in de groep aan de slag met een bepaald thema en wil je hier een collectie boeken en materialen naar keuze bij? Informeer naar de mogelijkheden! Bibliotheek Idea houdt bij de samenstelling van de projectcollectie zo veel mogelijk rekening met de wensen en met het niveau van jouw groep of school. Je ontvangt minimaal 10 materialen per projectcollectie.
  • Thematas Aan tafel - Peuters
    In deze thematas vind je verschillende boeken rondom het thema eten. Van boodschappen doen, samen eten en niet willen eten tot kookboek.
  • Thematas Aankleden - Peuters
    Samen met je peuters aan de slag met het thema aankleden? De thematas Aankleden biedt je volop mogelijkheden: de tas bevat boeken over kleren, aankleden, veterstrikken en verkleden.
  • Thematas Boerderij - Peuters
    Ga je met de groep naar de kinderboerderij? Of wil je de kinderen laten kennismaken met verschillende boerderijdieren? Deze tas vol boeken over boederij (dieren) leent zich uitstekend om samen met de kinderen te praten over dieren en plaatsjes van dieren te laten zien.
  • Thematas Carnaval/Verkleden - Groep 1 en 2
    Ga je in je groep aan de slag met het thema carnaval/verkleden en wil je daar voorleesverhalen en/of informatieve boeken bij gebruiken? In de thematas zitten 10 verschillende boeken over carnaval en verkleden.
  • Thematas Circus - Groep 1 en 2
    Ga je in je groep aan de slag met het thema circus en wil je daar voorleesverhalen en/of informatieve boeken bij gebruiken? In de thematas zitten 10 verschillende boeken over circus.
  • Thematas Emoties - Peuters
    Hoe voel je je als je boos bent? En wat is verlegen? En ben jij wel eens bang? Met deze thematas vol boeken over verschillende emoties wordt het een stuk makkelijker en leuker om het thema emoties te behandelen in je groep.
  • Thematas Herfst
    Het regent en de blaadjes vallen van de bomen, het is herfst. Deze thematas biedt volop mogelijkheden om met het thema herfst aan de slag te gaan.
  • Thematas Kerstmis
    Oh dennenboom, oh dennenboom .... Ga je in je groep aan de slag met het thema Kerst en wil je daar voorleesverhalen en/of informatieve boeken bij gebruiken? In de thematas zitten 10 verschillende boeken over Kerst.
  • Thematas Kleuren - Peuters
    Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en de kleur is... Ontdek alle mooie kleuren van de regenboog met deze thematas vol boeken over kleuren.
  • Thematas Knuffels - Peuters
    Welk kind houdt er nou niet van knuffels? In de boeken van deze thematas spelen knuffeldieren een hoofdrol. Pak je favoriete knuffel en luister naar de mooiste knuffelverhalen.
  • Thematas Kunst
    Wat is kunst eigenlijk? En wat maakt een kunstenaar zoal? Wat kun je allemaal zien in een museum? In de thematas Kunst zitten tien boeken over kunst en maken kinderen hier spelenderwijs kennis mee. Ook krijg je ideeën aangereikt om zelf met je groep aan de slag te gaan.
  • Thematas Lente
    Ga je in je groep aan de slag met het thema lente en wil je daar voorleesverhalen en/of informatieve boeken bij gebruiken? In de thematas zitten 10 verschillende boeken over de lente.
  • Thematas Naar bed - Peuters
    Het is bedtijd, maar eerst nog even wassen, tanden poetsen, verhaaltje lezen en nog véél meer andere dingen... En nu echt naar bed! In deze thematas zitten verschillende boeken over naar bed gaan en bedrituelen.
  • Thematas Naar school, welkom - Peuters
    Wat doe je allemaal op school? En hoe ziet een dag bij de kinderopvang eruit? De boeken in deze thematas helpen jou en de kinderen antwoord te geven op vragen rondom het thema naar school gaan.
  • Thematas Pasen
    Piep, het is Pasen! Ga je in je groep aan de slag met het thema Pasen en wil je daar voorleesverhalen en/of informatieve boeken bij gebruiken? In de thematas zitten 10 verschillende boeken over Pasen.
  • Thematas Rijmpjes, versjes en liedjes - Peuters
    Kinderen houden van zingen en rijmen. Een makkelijke manier om dingen te onthouden en goed voor de taalontwikkeling. Maar vooral ook heel leuk en gezellig! Deze thematas biedt genoeg mogelijkheden om met je groep te gaan zingen en gedichtjes voor te lezen.
  • Thematas Sinterklaas
    Zachtjes gaan de paardenvoetjes trippel trappel trippel trap ... Breng de kinderen in de Sinterklaassfeer met deze thematas vol Sinterklaasboeken.
  • Thematas Sinterklaas/Kerst
    Ga je in je groep aan de slag met de feestdagen in december en wil je daar voorleesverhalen en/of informatieve boeken bij gebruiken? In de thematas zitten 10 verschillende boeken over Sinterklaas en Kerst.
  • Thematas Tellen - Peuters
    Spelenderwijs leren tellen met de kinderen in je groep. Dat kan heel goed met deze thematas vol boeken over tellen. Eén twee tel maar mee...
  • Thematas Verkeer en vervoer - Peuters
    Wat is een tractor? Heb jij wel eens in een trein gezeten? En wat zijn stoplichten eigenlijk? Allemaal onderwerpen waar je met je groep samen met deze boeken over verkeer en vervoer over kunt praten.
  • Thematas Winter
    Ga je in je groep aan de slag met het thema winter en wil je daar voorleesverhalen en/of informatieve boeken bij gebruiken? In de thematas zitten 10 verschillende boeken over de winter.
  • Thematas Wonen - Peuters
    Hoe ziet jouw huis eruit? Wat is een woonkamer en waar eet je meestal in je huis? En hoe de straat eruit waar je woont? In deze thematas vind je verschillende boeken over het thema wonen.
  • Thematas Ziek en gezond - Peuters
    Wat is ziek zijn? Wat is een ziekenhuis? En wat doet een dokter allemaal? De boeken in deze thematas gaan over het thema ziek zijn en gezondheid.
  • Thematas Zomer
    Water, zand, een schepje en een emmertje. Hoera het is zomer! Ga je in je groep aan de slag met het thema zomer en wil je daar voorleesverhalen en/of informatieve boeken bij gebruiken? In de thematas zitten 10 verschillende boeken over de zomer.
  • Training Digitale Geletterdheid in de Onderwijspraktijk
    Wil je als leerkracht concreet aan de slag met Digitale Geletterdheid? Ben je benieuwd welke digitale tools je kunt gebruiken om je bestaande lessen te verrijken? Wil je laagdrempelig ervaring opdoen met programmeren en maakeducatie? Of wil je kennismaken met leerlijnen Mediawijsheid? Na deze training van twee dagdelen ga je met een schat aan kennis, creatieve werkvormen en digitale toepassingen naar huis. We beginnen de training met een introductie op de vier onderdelen van Digitale Geletterdheid. Daarna gaan we praktisch aan de slag. Hierbij maken we altijd de vertaalslag naar jouw onderwijspraktijk: uitgangspunt is dat je digitale toepassingen inzet om je bestaande lessen te verrijken. Na de training heb je een goed beeld van wat Digitale Geletterdheid inhoudt, je eigen Digitale Geletterdheid vergroot en praktische handvaten om er zelf in de les mee aan de slag te gaan. Data: In overleg Locatie: In overleg Kosten: € 150,- per deelnemer; prijs per schoolteam op aanvraag. Taakbelasting: Totaal 6 uur. De training bestaat uit twee dagdelen van 3 uur.
  • Training Interactief Voorlezen
    De kinderopvang heeft een belangrijke taak in de ontwikkeling van de leesmotivatie en het leesplezier van kinderen van nul tot vier jaar. Aandacht voor boeken, lezen en voorlezen in de kinderopvang is dan ook van grote betekenis. De pedagogisch medewerkers krijgen inzicht in het verloop van de leesontwikkeling bij 0-4 jarigen, leren alert te zijn op de initiatieven die kinderen nemen in de omgang met boekjes en weten hoe ze daar adequaat op kunnen reageren. De deelnemers leren hoe ze het voorlezen tot een rijke en plezierige activiteit kunnen maken en kunnen het voorlezen goed organiseren. Doelgroep: Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang die werken met kinderen van 0 - 4 jaar. Inhoud: De pedagogisch medewerkers: - krijgen inzicht in het verloop van de leesontwikkeling bij 0 - 4 jarigen - leren alert te zijn op de initiatieven die kinderen nemen in de omgang met boekjes en weten hoe ze daar adequaat op kunnen reageren - kunnen het voorlezen goed organiseren De training bestaat uit twee bijeenkomsten: één bijeenkomst voor 0 - 2 jaar en één bijeenkomst voor 2-4 jaar De deelnemers ontvangen na afloop van de training een BoekStartcertificaat. De cursus wordt georganiseerd bij voldoende deelnemers.
  • Training voorleescoördinator
    De kinderopvang heeft een belangrijke taak in de ontwikkeling van de leesmotivatie en het leesplezier van kinderen van nul tot vier jaar. Aandacht voor boeken, lezen en voorlezen in de kinderopvang is dan ook van grote betekenis. De training Voorleescoördinator leidt pedagogisch medewerkers op tot voorleescoördinator. Met een voorleescoördinator in jouw organisatie is het voorleesbeleid goed geborgd. Doelgroep: Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang die affiniteit hebben met voorlezen en hierbij een centrale rol willen vervullen binnen de eigen instelling. Kennis: De deelnemers beschikken na afloop van de training over basiskennis van jeugdliteratuur voor de doelgroep nul- tot vierjarigen. Vaardigheden: De deelnemers zijn na afloop van de training in staat om: - in samenspraak met de leidinggevende (en binnen het kader van de eigen organisatie) het (voor)leesbeleid op te zetten voor de eigen locatie - praktische uitvoering te geven aan dit beleid - collega's te enthousiasmeren en het voorlezen levend te houden binnen de instelling - ouders te informeren en te enthousiasmeren - een samenwerkingsverband met de Bibliotheek en andere cultureel-educatieve instellingen in de eigen regio op te zetten. Aantal dagdelen: Drie dagdelen en een terugkombijeenkomst op een later moment. De deelnemers ontvangen een certificaat na afloop. De training wordt georganiseerd bij voldoende deelnemers.
  • Vertel eens ... over Cyberboy (groep 6,7 en 8)
    Het (thuis) lezen van en met elkaar praten over dit boek en het thema 'democratie' biedt vele kansen voor verdieping van het leesonderwijs. Vertel eens... Praten over boeken versterkt leesmotivatie en literaire competentie (Chambers, 2012). Elke leerling krijgt twee weken een exemplaar van het boek 'Cyberboy'. Daarna wordt het boek in de boekenkring besproken (lestijd: 30 minuten). Het thema van het boek 'Robotica' leent zich goed voor een groepsdiscussie. Het project bestaat uit 32 exemplaren van het boek 'Cyberboy' (uit de landelijke campagne ‘Nederland Leest Junior 2017) en een kant-en-klare lesbeschrijving om samen te reflecteren op het verhaal. Dit gebeurt door middel van coöperatieve werkvormen en de aanpak van leesbevorderaar Aidan Chambers, ‘Vertel eens…’. De handleiding bevat ook andere verwerkingsopdrachten naar aanleiding van het boek. Dit leesbevorderingsproject bevat: - 32x het boek 'Cyberboy' van Tanja de Jonge - Chambers vragenkaartjes - Handleiding voor de leerkracht Korte omschrijving van het boek: Kevin heeft twee jaar geleden afscheid genomen van zijn beste vriend Bjorn, die bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen. De schok is groot als hij ineens oog in oog staat met zijn beste vriend...
  • Vertel eens ... over Graaf Sandwich (groep 6, 7 en 8)
    Het (thuis) lezen van en met elkaar praten over dit boek en het thema 'voeding' biedt vele kansen voor verdieping van het leesonderwijs. Vertel eens... Praten over boeken versterkt leesmotivatie en literaire competentie (Chambers, 2012). Elke leerling krijgt twee weken een exemplaar van het boek 'Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden'. Daarna wordt het boek in de boekenkring besproken (lestijd: 30 minuten). Het thema van het boek 'voeding' leent zich goed voor een groepsdiscussie. Het project bestaat uit 32 exemplaren van het boek 'Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden' (uit de landelijke campagne ‘Nederland Leest Junior 2018') en een kant-en-klare lesbeschrijving om samen te reflecteren op het verhaal. Dit gebeurt door middel van coöperatieve werkvormen en de aanpak van leesbevorderaar Aidan Chambers, ‘Vertel eens…’. De handleiding bevat ook andere verwerkingsopdrachten naar aanleiding van het boek. Dit leesbevorderingsproject bevat: - 32x het boek 'Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden' van Jan Paul Schutten - Chambers vragenkaartjes - Handleiding voor de leerkracht Korte omschrijving van het boek: Wie is die Margherita uit de pizza Margherita? Klopt het dat chips nooit bedoeld waren om lekker te smaken? En waarom doen de Engelsen toch azijn toch over hun friet? Graaf Sandwich en andere etenswaardigheden staat vol met informatie over de geschiedenis van ons eten. Maar ook vol met proefjes die je zelf thuis of in de klas kunt uitvoeren. Wist je bijvoorbeeld dat je met je neus en ogen dicht het verschil niet proeft tussen cola en sinas?
  • Vertel eens ... over Ronja de Roversdochter (groep 6, 7 en 8)
    Het (thuis) lezen van en met elkaar praten over dit klassieke kinderboek biedt vele kansen voor verdieping van het leesonderwijs. Vertel eens... Praten over boeken versterkt leesmotivatie en literaire competentie (Chambers, 2012). Elke leerling krijgt twee weken een exemplaar van het boek 'Ronja de Roversdochter' mee naar huis. Daarna wordt het boek in de boekenkring besproken (lestijd: 30 minuten). Dit klassieke kinderboek leent zich goed voor een groepsdiscussie. Het project bestaat uit 35 exemplaren van het boek en een kant-en-klare lesbeschrijving om samen te reflecteren op het verhaal. Dit gebeurt door middel van coöperatieve werkvormen en de aanpak van leesbevorderaar Aidan Chambers, ‘Vertel eens…’. De handleiding bevat ook andere verwerkingsopdrachten naar aanleiding van het boek. Dit leesbevorderingsproject bevat: - 35x het boek 'Ronja de Roversdochter' van Astrid Lindgren - Chambers vragenkaartjes - Handleiding voor de leerkracht Korte omschrijving van het boek: Ronja en Birk trekken zich niets aan van de vete tussen hun vaders, die beiden een roversbende leiden. Ze kiezen voor elkaar en gaan naar het bos, waar het wemelt van de vogelheksen, aardmannetjes en andere wezens. Voor leerlingen met leesproblemen is het mogelijk om het luisterboek van Ronja de Roversdochter te reserveren bij Bibliotheek Idea.
  • Vertel eens ... over Strijd om Drakeneiland (groep 6, 7 en 8)
    Het (thuis) lezen van en met elkaar praten over dit boek en het thema 'democratie' biedt vele kansen voor verdieping van het leesonderwijs. Vertel eens... Praten over boeken versterkt leesmotivatie en literaire competentie (Chambers, 2012). Elke leerling krijgt twee weken een exemplaar van het boek 'Strijd om Drakeneiland'. Daarna wordt het boek in de boekenkring besproken (lestijd: 30 minuten). Het thema van het boek 'democratie' leent zich goed voor een groepsdiscussie. Het project bestaat uit 32 exemplaren van het boek 'Strijd om Drakeneiland' (uit de landelijke campagne ‘Nederland Leest Junior 2016) en een kant-en-klare lesbeschrijving om samen te reflecteren op het verhaal. Dit gebeurt door middel van coöperatieve werkvormen en de aanpak van leesbevorderaar Aidan Chambers, ‘Vertel eens…’. De handleiding bevat ook andere verwerkingsopdrachten naar aanleiding van het boek. Dit leesbevorderingsproject bevat: - 32x het boek 'Strijd om Drakeneiland' van Lydia Rood - Chambers vragenkaartjes - Handleiding voor de leerkracht Korte omschrijving van het boek: Mo begrijpt er niets van. Hoe kan een groepje nieuwe kinderen zomaar de macht overnemen zonder zich aan de wetten te houden? Hij bedenkt een plan om het eiland terug te veroveren!
  • Vertelkastje
    Met een vertelkast (of kamishibai)en vertelplaten kun je op een tafel een voorstelling van een prentenboek geven. De illustraties uit het prentenboek staan op grote vertelplaten (A3), die je één voor één uit het vertelkastje schuift. De bijbehorende tekst staat op een apart vel. Als voorlezer heb je je handen vrij (geen boek om vast te houden) en de kinderen kunnen het goed zien. Een leuke manier om een keer op een andere manier voor te lezen!
  • Vertelplaten
    Met vertelplaten en een vertelkast (of kamishibai) kun je op een tafel een voorstelling van een prentenboek geven. De illustraties uit het prentenboek staan op grote vertelplaten (A3), die je één voor één uit het vertelkastje schuift. De bijbehorende tekst staat op een apart vel. Als voorlezer heb je je handen vrij (geen boek om vast te houden) en de kinderen kunnen het goed zien. Een leuke manier om een keer op een andere manier voor te lezen!
  • Vol van gedichten (leesbevorderingsproject)
    Gedichten en versjes horen bij het leven: bij een verjaardag, de vakantie, of soms bij een huisdier dat dood is gegaan. Kinderen staan open voor het luisteren naar en het schrijven van gedichten: zij hebben hier een speciale taalgevoeligheid voor. In versjes en gedichten zit ritme, klank, spanning, avontuur en emotie. Dit poëzieproject voor de hele school biedt hiervoor ruimschoots inspiratie. De gedichten die de leerlingen tijdens dit project maken, kunnen ingestuurd worden voor de Landelijke gedichtenwedstrijd van de Stichting Kinderen en Poëzie (www.poeziepaleis.nl). Informatie hierover is in de leskist opgenomen. De lessen zijn opgebouwd rondom een bepaald thema: Groepen 1/2: rijm, dialoog en klankwoorden Groep 3: gedichten met een zintuiglijk aspect (kijken, luisteren, voelen) Groep 4: verschillende vormen van rijmen Groep 5: hoe gewone woorden een gedicht worden Groep 6: vergelijkingen, beelden en onzinwoorden in gedichten Groep 7: klank en kleur (voordragen van gedichten) Groep 8: kinderen kiezen hun lievelingsgedicht en verzamelen voorwerpen
  • Voorleesfeest Nationale Voorleesdagen 2020 (peuters en groep 1/2)
    Van 22 januari tot en met 1 februari 2020 vieren we de Nationale Voorleesdagen. Centraal staat het boek Mopperend, Prentenboek van het Jaar. Voorleesfeest met je groep in de bibliotheek of op locatie. Ook dit jaar organiseert Idea weer leuke voorleesfeesten. Om zoveel mogelijk kindjes te kunnen laten meegenieten, vindt het niet alleen plaats in de bibliotheek maar is het vanaf dit jaar ook mogelijk naar jullie toe te komen. Kom je met de groep naar de bibliotheek? Tijdens het bibliotheekbezoek lezen we natuurlijk voor uit Moppereend. Daarna is er en leuke activiteit bij het boek. Als afsluiting kijken de kinderen naar de digitale versie van het prentenboek. En na afloop gaat iedereen weer weg met een leuke verrassing. Vindt het bezoek plaats op locatie? Tijdens het bezoek in de groep lezen we natuurlijk ook voor uit Moppereend. Daarna gaan we lekker met de kindjes en hun ouders aan de slag. En natuurlijk doen de leidsters ook mee.
  • Voorleespret met ouders: De Gruffalo (groep 1 en 2)
    Stimuleer ouders van kleuters tot (interactief) voorlezen, m.b.v. leestassen en tips voor thuis over het prentenboek ‘De Gruffalo’. Na het interactief voorlezen van het boek in het bijzijn van ouders, geeft de leerkracht of een leesconsulent van de bibliotheek de ouders adviezen over interactief voorlezen. Ouders krijgen een leestas mee naar huis met daarin o.a. het prentenboek, voorleestips en een kleine verwerkingsopdracht. Het is de bedoeling dat ouders/verzorgers dit boek interactief voorlezen aan hun kind. Dankzij de ‘woordwolk’ zijn ouder en kind bewuster bezig met woordenschatuitbreiding tijdens het lezen. Na 1 à 2 weken worden de tassen weer op school ingeleverd en volgt er een vervolgactiviteit (boekenkring) in de klas. Dit leesbevorderingspakket bevat extra materialen en suggesties om thematisch te werken over dit prentenboek en/of het thema ‘monsters/ angsten’. Dit leesbevorderingspakket bevat: - 35x prentenboek ‘De Gruffalo’ van Julia Donaldson - 35x boekentas voor thuis - 35x informatie voor ouders - 35x woordwolkje - Boekenkletspot met 15 vragenkaartjes - Lessuggesties en extra materialen voor in de klas - Een lijst met boekentips rond het thema (op verzoek mailen we deze lijst van tevoren) - PowerPoint ‘De Gruffalo - interactief voorlezen’ (op verzoek)
  • Voorleespret met ouders: En nu lekker slapen, Sam!
    Het is bedtijd maar kleine Sam wil nog niet slapen. Mama Beer legt zijn knuffelbeesten en rode dekentje lekker om hem heen, leest voor uit zijn favoriete boek en drinkt samen met hem een glaasje warme melk. Sam is nog niet tevreden want Mama is het allerbelangrijkste vergeten: de nachtzoen! In de groep wordt een paar weken met een prentenboek gewerkt. De bedoeling is om de kinderen enthousiast te maken zodat ze er thuis over gaan vertellen. De ouders maken op deze manier ook kennis met het boek en hun interesse wordt gewekt. Vervolgens krijgen de kinderen het prentenboek in een geel tasje één week (of 2 weken) mee naar huis. In die week kunnen de kinderen het boek samen met hun ouders nog een keer lezen en er over praten. Soms zit er een boekje bij met spelletjes, knutselwerkjes, liedjes en versjes die bij het prentenboek horen. Na een week nemen de kinderen alles weer mee naar de groep om het aan elkaar te laten zien. Het prentenboek blijft dan op op de groep. De werkjes van de kinderen gaan daarna weer mee terug naar huis.
  • Voorleespret met ouders: Er was eens een muisje
    Muisje woont alleen in een huis en gaat op zoek naar vriendjes. Na een wandeling en een tochtje met een roeiboot, een overnachting op een eilandje, belandt Muis op een strand. Daar wordt ze opgenomen in een verjaardagvierende groep dieren. In de groep wordt een paar weken met een prentenboek gewerkt. De bedoeling is om de kinderen enthousiast te maken zodat ze er thuis over gaan vertellen. De ouders maken op deze manier ook kennis met het boek en hun interesse wordt gewekt. Vervolgens krijgen de kinderen het prentenboek in een geel tasje één week (of 2 weken) mee naar huis. In die week kunnen de kinderen het boek samen met hun ouders nog een keer lezen en er over praten. Soms zit er een boekje bij met spelletjes, knutselwerkjes, liedjes en versjes die bij het prentenboek horen. Na een week nemen de kinderen alles weer mee naar de groep om het aan elkaar te laten zien. Het prentenboek blijft dan op op de groep. De werkjes van de kinderen gaan daarna weer mee terug naar huis.
  • Voorleespret met ouders: Kleine Muis zoekt een huis
    Kleine Muis vindt een appel die veel te groot is voor haar huisje. Ze gaat daarom zoeken naar een groter huisje. Ze vraagt aan haar vriendjes of ze bij hen mag komen wonen, maar die hebben geen plaats voor haar en haar grote appel. Uiteindelijk vindt ze een huisje waar zijzelf en haar kleiner geworden appel wel in passen. Tevreden valt Kleine Muis in haar eigen bedje in slaap. In de groep wordt een paar weken met een prentenboek gewerkt. De bedoeling is om de kinderen enthousiast te maken zodat ze er thuis over gaan vertellen. De ouders maken op deze manier ook kennis met het boek en hun interesse wordt gewekt. Vervolgens krijgen de kinderen het prentenboek in een geel tasje één week (of 2 weken) mee naar huis. In die week kunnen de kinderen het boek samen met hun ouders nog een keer lezen en er over praten. Soms zit er een boekje bij met spelletjes, knutselwerkjes, liedjes en versjes die bij het prentenboek horen. Na een week nemen de kinderen alles weer mee naar de groep om het aan elkaar te laten zien. Het prentenboek blijft dan op op de groep. De werkjes van de kinderen gaan daarna weer mee terug naar huis.
  • Voorleespret met ouders: Raad eens hoeveel ik van je hou (groep 1 en 2)
    Stimuleer ouders van kleuters tot (interactief) voorlezen, m.b.v. leestassen en tips voor thuis over het prentenboek ‘Raad eens hoeveel ik van je hou’. Na het interactief voorlezen van het boek in het bijzijn van ouders, geeft de leerkracht of een leesconsulent van de bibliotheek de ouders adviezen over interactief voorlezen. Ouders krijgen een leestas mee naar huis met daarin o.a. het prentenboek, voorleestips en een kleine verwerkingsopdracht. Het is de bedoeling dat ouders/verzorgers dit boek interactief voorlezen aan hun kind. Dankzij de ‘woordwolk’ zijn ouder en kind bewuster bezig met woordenschatuitbreiding tijdens het lezen. Na 1 à 2 weken worden de tassen weer op school ingeleverd en volgt er een vervolgactiviteit (boekenkring) in de klas. Dit leesbevorderingspakket bevat extra materialen en suggesties om thematisch te werken over dit prentenboek en/of het thema ‘liefde/houden van’. Dit leesbevorderingspakket bevat o.a.: - 35x prentenboek ‘Raad eens hoeveel ik van je hou’ van Sam McBratney en Anita Jeram - 35x boekentas voor thuis - 35x informatie voor ouders - 35x woordwolkje - Boekenkletspot met 15 vragenkaartjes - Lessuggesties en extra materialen voor in de klas - Een lijst met boekentips rond het thema (op verzoek mailen we deze lijst van tevoren) - PowerPoint ‘Raad eens hoeveel ik van je hou' - interactief voorlezen’ (op verzoek)
  • Voorleespret met ouders: Rikki en zijn vriendjes (groep 1 en 2)
    Stimuleer ouders van kleuters tot (interactief) voorlezen, m.b.v. leestassen en tips voor thuis over het prentenboek ‘Rikki en zijn vriendjes’. Na het interactief voorlezen van het boek in het bijzijn van ouders, geeft de leerkracht of een leesconsulent van de bibliotheek de ouders adviezen over interactief voorlezen.) Ouders krijgen een leestas mee naar huis met daarin o.a. het prentenboek, voorleestips en een kleine verwerkingsopdracht. Het is de bedoeling dat ouders/verzorgers dit boek interactief voorlezen aan hun kind. Dankzij de ‘woordwolk’ zijn ouder en kind bewuster bezig met woordenschatuitbreiding tijdens het lezen. Na 1 à 2 weken worden de tassen weer op school ingeleverd en volgt er een vervolgactiviteit (boekenkring) in de klas. Dit leesbevorderingspakket bevat extra materialen en suggesties om thematisch te werken over dit prentenboek en/of het thema ‘vriendschap/samen spelen’. Dit leesbevorderingspakket bevat: - 35x prentenboek ‘Rikki en zijn vriendjes’ van Guido van Genechten - 35x boekentas voor thuis - 35x informatie voor ouders - 35x woordwolkje - Boekenkletspot met 15 vragenkaartjes - Lessuggesties en extra materialen voor in de klas - Een lijst met boekentips rond het thema (op verzoek mailen we deze lijst van tevoren) - PowerPoint ‘Rikki en zijn vriendjes - interactief voorlezen’ (op verzoek)
  • Voorleespret met ouders: Rupsje Nooitgenoeg (groep 1 en 2)
    Stimuleer ouders van kleuters tot (interactief) voorlezen, m.b.v. leestassen en tips voor thuis over het prentenboek ‘Rikki en zijn vriendjes’. Na het interactief voorlezen van het boek in het bijzijn van ouders, geeft de leerkracht of een leesconsulent van de bibliotheek de ouders adviezen over interactief voorlezen. Ouders krijgen een leestas mee naar huis met daarin o.a. het prentenboek, voorleestips en een kleine verwerkingsopdracht. Het is de bedoeling dat ouders/verzorgers dit boek interactief voorlezen aan hun kind. Dankzij de ‘woordwolk’ zijn ouder en kind bewuster bezig met woordenschatuitbreiding tijdens het lezen. Na 1 à 2 weken worden de tassen weer op school ingeleverd en volgt er een vervolgactiviteit (boekenkring) in de klas. Dit leesbevorderingspakket bevat extra materialen en suggesties om thematisch te werken over dit prentenboek en/of het thema ‘vriendschap/samen spelen’. Dit leesbevorderingspakket bevat: - 35x prentenboek ‘Rupsje Nooitgenoeg’ van Eric Carle - 35x Rupsje Nooitgenoeg knuffeltje - 35x boekentas voor thuis - 35x informatie voor ouders - 35x woordwolkje - Boekenkletspot met 15 vragenkaartjes - Lessuggesties en extra materialen voor in de klas - Een lijst met boekentips rond het thema (op verzoek mailen we deze lijst van tevoren) - PowerPoint ‘Rupsje Nooitgenoeg' - interactief voorlezen’ (op verzoek)
  • Voorleespret met ouders: Tim op de tegels (groep 1 en 2)
    Stimuleer ouders van kleuters tot (interactief) voorlezen, m.b.v. leestassen en tips voor thuis over het prentenboek ‘Tim op de tegels’. (Optioneel: Na het interactief voorlezen van het boek in het bijzijn van ouders, geeft de leerkracht of een leesconsulent van de bibliotheek de ouders adviezen over interactief voorlezen.) Ouders krijgen een leestas mee naar huis met daarin o.a. het prentenboek, voorleestips en een kleine verwerkingsopdracht. Het is de bedoeling dat ouders/verzorgers dit boek interactief voorlezen aan hun kind. Dankzij de ‘woordwolk’ zijn ouder en kind bewuster bezig met woordenschatuitbreiding tijdens het lezen. Na 1 à 2 weken worden de tassen weer op school ingeleverd en volgt er een vervolgactiviteit (boekenkring) in de klas. Dit leesbevorderingspakket bevat extra materialen en suggesties om thematisch te werken over dit prentenboek en/of het thema ‘verkeer/veiligheid’. Dit leesbevorderingspakket bevat: - 35x prentenboek ‘Tim op de tegels’ van Tjibbe Veldkamp - 35x boekentas voor thuis - 35x informatie voor ouders - 35x woordwolkje - Boekenkletspot met 15 vragenkaartjes - Lessuggesties en extra materialen voor in de klas - Een lijst met boekentips rond het thema (op verzoek mailen we deze lijst van tevoren) - PowerPoint ‘Tim op de tegels - interactief voorlezen’ (op verzoek)
  • Voorleespret met ouders: Wat moeten we doen met de Boe-hoe baby?
    Wanneer een baby huilt, proberen vier dieren van alles om hem stil te krijgen. De eend speelt 'kiekeboe' met hem, de hond stelt voor hem eten te geven, de kat om hem in bad te doen, de koe om met hem te spelen. Niets helpt, totdat de eend voorstelt de baby in bed te leggen. Een heerlijk boek om voor te lezen aan peuters voor het slapen gaan: het zou ze op een idee kunnen brengen! In de groep wordt een paar weken met een prentenboek gewerkt. De bedoeling is om de kinderen enthousiast te maken zodat ze er thuis over gaan vertellen. De ouders maken op deze manier ook kennis met het boek en hun interesse wordt gewerkt. Vervolgens krijgen de kinderen het prentenboek in een geel tasje één week (of 2 weken) mee naar huis. In die week kunnen de kinderen het boek samen met hun ouders nog een keer lezen en er over praten. Soms zit er een boekje bij met spelletjes, knutselwerkjes, liedjes en versjes die bij het prentenboek horen. Na een week nemen de kinderen alles weer mee naar de groep om het aan elkaar te laten zien. Het prentenboek blijft dan op de groep. De werkjes van de kinderen gaan daarna weer mee terug naar huis.
  • VR Extended
    Virtual Reality is een techniek die, net als internet destijds, in staat is om veranderingen te veroorzaken. Naast het ontdekken van de mogelijkheden, staat het nadenken over de toepassing van de techniek centraal: stel juist de vragen waarvan we het antwoord nog niet weten! Deze workshop komt drie keer langs op de school. Ieder bezoek komt een andere toepassing van VR in beeld: 1.- Virtual Reality en leren: hoe gaat deze techniek het onderwijs veranderen? Gamenderwijs leren. 2.- Virtual Reality 3D Ontwerpen: loop rond in je zelfgemaakte 3D omgeving. 3.- De illusie van Virtual Reality: houd je brein voor de gek en test je hoogtevrees. Durf je van het platform af te springen? Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – Computational thinking – ICT-basisvaardigheden Tijdsduur: Drie workshops van ca 1,5 uur Plaats: In overleg Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: Alle benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent Kosten: 350 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • VR op school
    Met de HTV Vive professionele VR-bril kunnen leerlingen zelf rondlopen in een digitale educatieve wereld. In wereld moeten de leerlingen proberen te ontsnappen uit een doolhof door vragen te beantwoorden. De Medialab docent bezoekt de school met één VR-bril. De leerlingen krijgen elk 10 minuten de kans om zo veel mogelijk vragen goed te beantwoorden en zo uit het educatieve doolhof te ontsnappen. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – Mediawijsheid – Informatievaardigheden Tijdsduur: 10 minuten per leerling, gastdocent komt de hele dag Plaats: Op de eigen school Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: De benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent Kosten: 350 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl
  • Weekjournaal in de klas
    Themaweek: schoolbezoek, lesbrief en bezoek aan het Medialab Idea Een eigen weekjournaal maken met de klas! Op maandag komt een docent van het Medialab in de klas om uit te leggen hoe je nieuws kunt verzamelen en hoe je er een goede tekst over schrijft. Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes informatie verzamelen voor een nieuwsitem. Of het nu gaat over een weggelopen hondje, de verdwenen linkerschoen van de conciërge of oorlogsleed in verre landen; de klas stelt haar eigen weekjournaal samen. Op vrijdag komen de groepjes leerlingen naar het Medialab in de Bibliotheek in de studio alle nieuwsitems aan elkaar te praten en te monteren. Het filmpje van het Weekjournaal wordt na de montage direct meegegeven aan de klas. Leerlingen vergroten hun Digitale Geletterdheid op het gebied van: – ICT-basisvaardigheden – Informatievaardigheden – Mediawijsheid Tijdsduur: Themaweek bestaande uit gastles op school (ca 1 uur), opdracht lesbrief (ca 2 uur) en groepsbezoek (ca 2 uur) aan het Medialab van Bibliotheek Idea Plaats: Op de eigen school en bezoek aan Medialab in de bibliotheek Gastdocent Idea: Ja Apparatuur: De benodigde apparatuur wordt meegenomen door de gastdocent. De lesbrief-opdracht houdt in dat leerlingen in subgroepjes zelf een item gaan filmen. Alle apparatuur en leencamera’s voor deze filmopdracht is inclusief en wordt meegenomen door de gastdocent. Kosten: 150 euro Genoemde prijzen gelden voor scholen binnen de gemeenten Zeist en Soest. Voor aanvragen van scholen in de gemeenten Bunnik en Bilthoven kunt u contact opnemen met Kim Dahlhaus via digitalegeletterdheid@ideacultuur.nl


Vorige pagina