Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Ommen

IMG_4767.JPG (823741 bytes)
bib_ommen_va_dantekant02.jpg (30277 bytes)

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Chevalleraustraat 6
7731 EE Ommen
T: 0529 452158
E: info@bibliotheekommen.nl



Voorzieningen voor gehandicapten
Parkeervoorziening voor personen met een beperking
Rolstoeltoegankelijk
Rolstoeldoorgankelijk
Lift of traplift verdieping
Aangepast sanitair

Openingstijden
Maandag13:00 - 20:00 uur
Dinsdag09:00 - 18:00 uur
Woensdag09:00 - 20:00 uur
Donderdag09:00 - 18:00 uur
Vrijdag09:00 - 20:00 uur
Zaterdag10:00 - 12:00 uur

Opmerkingen
Bibliotheek Ommen is 49 uur geopend. Er is een medewerker in de Bibliotheek aanwezig op elke doordeweekse middag vanaf 14.00 uur en op zaterdagmorgen. Ook op de overige uren staat de deur gewoon voor u open om een krant te lezen, te werken, materiaal te lenen of terug te brengen

Omschrijving
Bibliotheek Ommen

GPS-coördinaten
52.525024, 6.419544

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Bibliotheek Ommen
Etiketnaam: 

de Bibliotheek Ommen
Beschrijving: 

De Bibliotheek Ommen biedt de inwoners van Ommen en omgeving een goed bereikbare bibliotheekvoorziening met een rijk en gevarieerde collectie. De Bibliotheek staat voor genieten, inspiratie, leren en ontmoeten.
Aangemaakt op: 
20:00
Aangemaakt op: 
20:00
Laatst gewijzigd op: 
14:54
Laatst gewijzigd op: 
14:54
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "7685" t/m "7685"
  • Van postcode "7730" t/m "7739"
  • Van postcode "8146" t/m "8148"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
49.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
28.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Ja
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

OrganisatiePublieksruimteKantoorProgrammering/projectenMarketing/communicatieMedewerkersFinanciën
Eerstelijnszorg en overige zorginstellingenNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Financieel-juridische dienstverleningNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
TheaterNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
VluchtelingenorganisatieNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Voorgezet onderwijsNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0871720000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0871720000
Locatiecode : 

9040
ILN-code NBC+: 

410
VOB lidnummer: 
100465
Basisbibliotheeknaam: 

de Bibliotheek Ommen
Omvang werkgebied in aantal inwoners: 
18

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
internet-pc
internettoegang
leestafel
print- en/of kopieerfaciliteiten
versnapering-/drankautomaat
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
6
Werk-, studieplek zonder PC: 
2
Aantal oefenpc's: 
1
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
Toelichting fysiek informatiepunt : 

MLP voor de jeugd ; Taalpunt
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheekabonnement
Boekendienst-aan-huis
Makkelijk Lezen Plein
Voordeel met je Biebpas
leesbevordering
taalinformatiepunt Nederlands
tabletcafé
voorlezen
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Lees en schrijf!
Oefenen.nl
Passend lezen
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart voor baby's
Jonge Jury
VoorleesExpress
Cursussen, workshops en projecten: 

Klik & Tik
alfabetiseringsproject
cursus internet
cursus omgaan met tablet
cursus sociale media
Werkvormen computeraanbod: 
  • cursus
  • individuele ondersteuning
  • advies en doorverwijzing
  • spreekuur
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Overig (geef toelichting)
  • Onderwijs VO
  • Onderwijs PO
  • Volwassenen
Toelichting activiteitenaanbod: 

CCOBA (Culturele Commissie Bibliotheek Activiteiten) organiseert maandelijks een culturele avond.
Maandelijks Tabletcafé, Boekstart, Mamacafé.

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

dBoS PO
klassikaal lenen
maatschappelijke stage
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

gratis computergebruik belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
6
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • 1 tegen allen (SBO)
    Dit is niet zo maar een spelletje, dit is bloedserieus! De bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Beide partijen tekenen een heus contract. De klas en de bibliotheek bepalen samen de inzet. De verliezer levert een tegenprestatie, dat is zeker. Welke klas durft de uitdaging met de bibliotheek aan te gaan? Accent: Schrijvers en leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de bibliotheek (digitaal) • Handleiding voor het onderwijs • 1 kopieerblad van het contract • 5 posters in een koker • 400 stickers De opdrachten zijn geschikt voor de doelgroep bovenbouw Speciaal Basis Onderwijs en Speciaal Onderwijs, met leerlingen die het niveau van groep 6 beheersen. Uitvoering: • Leerkracht in nauwe samenwerking met de bibliotheekmedewerker • Op school • 2 tot 6 weken, in overleg
  • 1 tegen allen (vernieuwd)
    De Bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Nee, dit is niet zomaar een spelletje, dit is bloedserieus! Beide partijen tekenen een heus contact. De groep en de Bibliotheek bepalen samen de inzet. De verliezer levert een tegenprestatie. Welke groep durft de uitdaging met de Bibliotheek aan te gaan? De groep voert opdrachten uit die op een poster (A1-formaat) staan. Deze poster komt in het lokaal te hangen. Vragen zijn bijvoorbeeld het zoeken van drie boeken van David Williams, een rap maken en uitvoeren voor de groep, een lekker recept maken of doen aan boekengym. Het getekende contract geldt! De handleiding staat boordevol suggesties. Accent: Schrijvers en leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Contract • Poster • Stickers Uitvoering: • Leerkracht in nauwe samenwerking met de bibliotheekmedewerker • Op school • 2 tot 6 weken, in overleg
  • Aangepast lezen punt
    Speciale collectie van de bibliotheek Ommen, gericht op lezers die de gewone boeken niet meer kunnen lezen. De collectie bestaat uit groteletter boeken, luisterboeken en daisy-roms
  • Bang Mannetje (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Bang Mannetje' van Mathilde Stein en Mies van Hout zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Bang Mannetje is overal bang voor: dat hij uitgelachen wordt, om iets te zeggen, voor spoken. Zo gaat het niet langer: hij moet naar de Toverboom om van zijn angst afgeholpen te worden. Maar daarvoor moet hij door het Wilde Woeste Woud, waar een draak, een heks en een spin huizen. Maar hij doet het! Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Bekijk ‘t maar
    Boeken zijn leuk. Net als de verfilmingen ervan. Die belichten vaak net wat andere details. Extra aardig wordt het als de leerlingen zelf hun favoriete boekverfilming mogen kiezen. Als een echte filmjury gaan ze aan de slag. De Oscar voor de beste boekverfilming gaat naar... De school ontvangt een collectie boeken van de bibliotheek en dvd’s met verfilmingen van deze boeken. De leerlingen lezen in kleine groepjes een boek. Thuis of op school kijken ze de verfilming ervan. Elk groepje maakt vervolgens een boekverslag en bereidt een presentatie voor. Hierin houden ze een pleidooi voor hun favoriete boek en leggen ze uit waarom de hele klas naar de verfilming van juist dát boek zou moeten kijken. Daarna vullen alle leerlingen stembriefjes in. Een filmblik doet dienst als stembus. Telling van de stembriefjes wijst uit welke film de Oscar wint. Aansluitend wordt deze verfilming op dvd klassikaal vertoond. Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren, lezen Inhoud: • Oscarbeeldje • Filmblik • Filmklapper • Stembriefjes • Een collectie boeken (4 tot 5 per titel) • Bij elke boektitel de verfilming, (DVD) • Handleiding voor de leerkracht • Een overzicht van de geleverde boeken en filmtitels Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Bibliomemo
    BiblioMemo is een spel met kaartjes, gebaseerd op Memory® en Raad je plaatje®. Op een ongedwongen manier laat BiblioMemo de kinderen kennismaken met de pictogrammen die de bibliotheek gebruikt voor leesboeken en informatieve boeken. Wat betekenen de pictogrammen? Welk boek hoort bij welk pictogram? Welk pictogram vindt de leerling het leukst? Leerzaam en leuk tegelijkertijd. BiblioMemo vormt het startsein van een project rondom ‘Boeken kiezen’ en is zowel geschikt voor in de klas als in de bibliotheek bij een groepsbezoek. Na het introductiespel volgt een gesprek met de klas over de betekenis van de pictogrammen, de boeken die daarbij horen en de voorkeuren van de leerlingen. Daarna kiezen de leerlingen een boek om te lezen. De handleiding voor de leerkracht bevat verschillende suggesties rondom het accent ‘boeken kiezen’. De bibliotheek stelt een collectie samen van boeken waaraan 20 genrepictogrammen zijn toegekend. De collectie wordt verder aangevuld met enkele boeken zonder genrepictogram en met enkele non-fictie boeken met PIM-etiket. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Spel met honderd pictogramkaartjes • Een collectie boeken • 2x 24 pictogramkaartjes van leesboeken in zwart-wit en 2x 26 pictogramkaartjes van non-fictie boeken in kleur • Handleiding voor de leerkracht • Posters Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek of • Op school
  • Boekenbal
    Met het product Boekenbal maken leerlingen door middel van spannende geheimschriften kennis met leuke leesboeken. Leerlingen grabbelen een bal uit de ballenbak. In de bal zit een boektitel gecodeerd in geheimschrift. Na ontcijfering van dit geheimschrift gaan kinderen het boek lezen. In de ballenbak zitten ook vijf gouden ballen die verwijzen naar een opdracht voor de hele klas. Voor iedere leerling is er een werkboekje, een balboekje, met tips voor het kiezen van boeken. Er is ruimte om over circa 4 verschillende boeken iets op te schrijven. Bovendien staan hierin de geheimschriften die nodig zijn voor het ontcijferen van de boektitels. De bibliothecaris zorgt zelf voor het vullen van de ballen met boektitels in geheimschrift. De handleiding bevat ook Makkelijk Lezen boektitels in geheimschrift, deze kunnen in overleg aan het project worden toegevoegd. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Ballenbak • 35 ballen met de boektitels in geheimschrift • 5 ballen met gouden stip (te vullen door de leerkracht, zie handleiding) • Katoenen tas • Handleiding voor de leerkracht • Balboekjes voor alle leerlingen • Een collectie boeken • 1 pincet (om de codes makkelijk uit de ballen te kunnen halen) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Boekentest
    Hoe kies je een leuk boek uit? Waar moet je op letten? En wat is belangrijk bij het maken van een keuze? ‘De Boekentest’ voor leerlingen van groep 5 staat boordevol vragen over het kiezen van boeken en alles wat daarmee samenhangt. Met ‘De Boekentest’ leren kinderen een bewuste keuze maken! De set bestaat uit 100 vragenformulieren voor de leerlingen (gemiddeld 3 formulieren per leerling) en een praktische handleidingen. Leerlingen vullen de formulieren in en de bibliotheek stelt een collectie boeken samen die aansluit op de vraag van de school. Zo simpel is het. U kunt ‘De Boekentest’ ook als introductieles toevoegen aan het project ‘Boekenbal’ - Rode Draad-project voor groep 5 In dat geval is 1 boekentestformulier per leerling voldoende. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Een collectie boeken • Een set testformulieren (100 stuks, ± 3 per leerling) ‘’Doe de boekentest’’ • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boer Boris gaat naar zee
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2015) 'Boer Boris gaat naar zee' van Ted van Lieshout is een project samengesteld. Boer Boris gaat op vakantie naar zee. Hij neemt van alles mee: zijn knuffel en zijn jas, maar ook koe Clara en alle kippen. Op zijn volgeladen traktor met aanhangwagen vertrekt Boer Boris vrolijk naar het strand. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional • Speelzaal of kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Botje Bij
    Bij Botje Bij staat het verband tussen ontluikend programmeren, ontluikend (gedichten) lezen en het stimuleren van de verbeelding bij kinderen centraal. Met behulp van de Bee-Bot gaan leerkrachten aan de slag met aansprekende activiteiten. De Bee-Bot is een programmeerbare robot waarmee kinderen zelf een bepaalde route kunnen uitstippelen, instellen en doorlopen. Leerlingen luisteren naar gedichten en verhalen en leren deze te begrijpen. Stimuleer de verbeelding van leerlingen door lege plekken in gedichten en verhalen op te laten vullen met eigen verhalen. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Rode draad Inhoud: • Bee-Bot (Botje Bij), inclusief handleiding en oplaadsnoer • Een set van 101 tegels (geïllustreerde kartonnen platen van 15x15cm) • Instructiefilmpjes • PowerPoint-presentaties • Handleiding voor de leerkracht (een algemene beschrijving) • 2 lesbrieven Uitvoering: • Leerkracht of Leesmediaconsulent • Op school • 5 weken
  • Codewoord: het kinderboekenweekspel
    Digitaal spel waarmee de leerlingen in de bibliotheek, in de klas of thuis aan de slag kunnen. De school krijgt een link toegestuurd waarna alle klassen met het spel aan de gang kunnen gaan. Tijdens het spel krijgen de leerlingen boekentips mee, die gekoppeld zijn aan de vragen. Een leuke manier om boeken te leren kennen en waarbij vooral de kennis van de leerlingen op de proef wordt gesteld. Leerlingen verdienen door vragen juist te beantwoorden letters. Het spel eindigt met het puzzelen van de letters, zodat het Codewoord ontstaat. Het spel word de eerste dag van de Kinderboekenweek geactiveerd. Accent: Inhoud: • Link naar het digitale spel • Uitleg van het spel via mail Benodigde materialen: • Computer met internetverbinding Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek • Op school
  • Collectie Mandjes lezen
    De collectie Mandjes lezen, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om in uw groep het vrij lezen te bevorderen en hierbij gebruik te maken van verschillende tekstsoorten en eventueel aan te sluiten bij een thema waar u binnen uw groep aan werkt. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Een collectie van 8 media bestaande uit een combinatie van prentenboeken, strips, korte verhalen, versjes/gedichten, tijdschriften en informatieve boeken • Eén onderwerp per mandje Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie Mediawijsheid
    De collectie Mediawijsheid, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om met jongeren in gesprek te gaan over de mogelijkheden en gevaren van social media. Denk aan onderwerpen als social media, privacy, online criminaliteit en online pesten. Accent: Leesplezier en mediawijsheid Inhoud: • Een collectie van 10 actuele boeken passend bij het thema, fictie en non-fictie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie TopOndernemers
    Een collectie TopOndernemers, samengesteld door Rijnbrink, biedt aanvullende materialen ter ondersteuning van het thematisch onderwijs dat geboden wordt via de methode TopOndernemers. Deze methode laat leerlingen op veel verschillende manieren werken aan geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Kinderen ontdekken de wereld en zichzelf via de thema's: - Reizen - Wereld in het klein - Derde Wereld - Oorlog en Vrede - Boerderij - A t/m Z - Ik, jij, wij - Sport en Ontspanning - Water, Aarde, Lucht en Vuur - Vlinders in je buik - Multimedia - Amerika Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Een collectie van circa 50 materialen rond een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Dat ben jij, Kiki! (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Dat ben jij, Kiki!' van Amy Hest zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Eendje Kiki voelt zich niet zo lekker. Gelukkig komt opa op bezoek. Ze gaan samen foto’s van vroeger bekijken. Kiki ziet zichzelf toen ze klein was, haar vader en moeder, haar opa… Foto’s kijken is leuk! Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • De mooiste vis van de zee
    In de klas staat een aantal weken het prentenboek ‘De mooiste vis van de zee’ van Marcus Pfister centraal. Regenboog is de mooiste vis in de zee. Maar hij is trots en ijdel, en daardoor heeft hij geen enkele vriend. Pas als hij zijn mooie schubben weggeeft, gaan ze hem aardig vinden. En dan merkt hij dat vrienden hebben belangrijker is dan de mooiste zijn! Het prentenboek ‘De mooiste vis van de zee’ is het uitgangspunt van het project en staat garant voor enkele dagen of weken werk- en leesplezier. De handleiding biedt handige aanknopingspunten om de thema’s verder uit te werken. Met behulp van de verwerkingsactiviteiten worden aspecten uit het verhaal als mooi zijn, vissen, de onderwaterwereld, trots en ijdelheid, eenzaamheid en delen verder uitgediept, visueel en invoelbaar gemaakt. Bij de introductie, het voorlezen en het verwerken van het prentenboek kan de leerkracht gebruikmaken van een vissenpakje (kleutermaatje) en een vingerpopje. Die maken het verhaal extra levendig! Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Vissenpakje met afneembare zilverkleurige schubben • Vingerpopje vis • Handleiding voor de leerkracht • Eventueel een collectie bijpassende boeken, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • De ongelooflijk bijzondere boekeneter
    In de ruimte is een tafel gedekt met een tafelkleed, borden, bestek en servetten. Het vreemde is dat er geen eten op de borden ligt … maar boeken. De boekeneter uit het verhaal verslindt boeken als lekkere hapjes. Schuif snel aan tafel om meer te horen over dit ongelooflijk bijzondere verhaal. Het project De ongelooflijk bijzondere boekeneter is gebaseerd op het gelijknamige boek van Oliver Jeffers. Harry vindt boeken letterlijk om op te eten en dit staat garant voor hilarische momenten. De originele vormgeving en de illustraties maken het boek erg bijzonder en verrassend. Met een variatie aan activiteiten wordt de gelaagdheid van het prentenboek actief verkend. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • 1 prentenboek 'De ongelooflijk bijzondere boekeneter' van Oliver Jeffers • Handleiding voor de leerkracht • 5 tafelkleden • 150 boekenmenukaarten • 4 presentaties (1 PowerPoint-presentatie en 3 Prezi-presentaties) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 tot 5 weken
  • De schatkamer van Roald Dahl
    Met dit project maken de leerlingen kennis met de schrijver Roald Dahl en zijn werk. Ze gaan aan de slag met zijn taal en de personages in zijn boeken. Kruipen in de huid van Dahl-personages met 5 hoeden/pruiken en spelen situaties na met de speeltips uit de handleiding. Maken de Grote Roald Dahl-kennispuzzel en bedenken een nieuw avontuur voor een Roald Dahl-personage. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • Schatkist met 5 hoeden/pruiken van personages • 150 exemplaren van het quizblad (kennispuzzel) (voor ca 5 groepen/1 per leerling) • Kopieerblad storyboard voor nieuw verhaal rondom boekfiguren van Roald Dahl • Handleiding voor de leerkracht • Handleiding voor de bibliotheek (digitaal) Benodigde materialen: • Digibord Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • De spin
    Boekenwurm en de spin wonen in de bibliotheek. Boekenwurm vindt de bibliotheek uiteraard een ideale woonplek. De spin denkt daar heel anders over. Hij heeft nog nooit een boek ingekeken. De boekenwurm weet van de spin een enthousiaste lezer te maken door haar iedere dag met een ander soort boek kennis te laten maken. En… alle boeken gaan over een spin! In het wandkleed met vijf zakken (de bibliotheek) zijn verschillende soorten boeken opgeborgen. Net als een cd met een introductielied en dialogen tussen de spin en de boekenwurm. In ‘De Spin’ staat elke dag een ander type boek centraal. De bibliotheek zorgt voor een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken en/of gedichtenbundels. De handleiding geeft aantrekkelijke suggesties voor de introductie en verwerking van de verschillende boeken Accent: Tekstsoorten Inhoud • Wandkleed met 5 zakken waarin de verschillende boeksoorten kunnen worden opgeborgen • Spin met rups op zijn rug • CD met introductielied en dialogen tussen de spin en de boekenwurm • Handleiding voor de leerkracht • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (1 tot) 5 weken
  • De wiebelbillenboogie (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Wiebelbillenboogie' van Guido van Genechten zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Papa Olifant past op en dat is feest: hij leert de kinderen een nieuwe dans: de wiebelbillenboogie. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie, zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid
  • Een huis voor Harry
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2019) 'Een huis voor Harry' van Leo Timmers is een project samengesteld. Kater Harry is bijna altijd binnen. Maar als vlinder Vera tikkertje wil spelen, gaat hij mee naar buiten. Dan verdwaalt Harry in de stad. Alleen Vera weet de weg naar huis. Kan iemand hem helpen Vera te vinden? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • En nu lekker slapen, Sam! (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'En nu lekker slapen, Sam!' van Amy Hest en Anita Jeram zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Mama Beer brengt kleine Sam naar bed, maar die geeft zich niet zomaar gewonnen. Er moet nog heel wat gebeuren, voordat Sam echt gaat slapen! Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Europese verhalenkoffer
    De Europese verhalenkoffer is een educatief project van en over de Europese Unie. In de koffer bevinden zich tien verhalen; verhalen die zijn opgetekend door de eigenaar van de koffer. Bij elk verhaal hoort een souvenir: een voorwerp, een foto of een attribuut. Wat zal er allemaal uit de koffer komen? De volgende thema’s kunnen met de verhalen en voorwerpen in de koffer aan de orde gesteld worden: - Migratie en asiel (Spanje) - Toetreding en nieuwe EU-landen (Bulgarije) - Energie- en energievoorziening (Oostenrijk) - De euro (Finland) - Landbouw (Nederland) - Gelijke behandeling van man en vrouw (Denemarken) - Productveiligheid (Frankrijk) - Economische ontwikkeling en welvaartsverschillen (Ierland) - Meertaligheid (Luxemburg) - Milieu (Duitsland) Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Koffer • Attributen • Dvd met alle verhalen • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Fiet wil rennen (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Fiet wil rennen' van Bibi Dumon Tak zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Als je een struisvogel bent, wil je natuurlijk graag rennen. Hard rennen! Fiet wil dat ook. Hij wil niets liever... Met wapperende veren draaft hij rond. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Gids in Boekenland
    Ben jij wel eens de weg kwijt? En is het wel eens moeilijk om boeken te kiezen? Pak de landkaart erbij en word Gids in boekenland! De leerlingen van groep 5 gaan met elkaar in gesprek over boeken en worden elkaars gids bij het maken van keuzes. In groep 5 zijn leerlingen toe aan het leren kiezen van boeken. Ze kunnen nu goed lezen, hebben zelf met verschillende soorten boeken kennisgemaakt en gaan meer en meer hun eigen smaak ontwikkelen. In dit project Gids in Boekenland gaan kinderen in gesprek met elkaar over boeken en worden ze elkaars gids bij het maken van keuzes. Een landkaart, wegwijsborden en een vragenkompas helpen de leerlingen hierbij. Ook maken ze kennis met verschillende genres en hoe ze deze kunnen herkennen. De gelezen boeken noteren ze in hun paspoort. Uiteindelijk maken de leerlingen de keuze voor hun favoriete boek van dit moment. Alle leerlingen ontvangen een krasboekje waarin ze door te krassen hun waardering voor het boek kunnen weergeven. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Inhoud: • Kompas met vragen • Stempel • Landkaart op A0 formaat • Paspoorten voor iedere leerling • 10 wegwijzers • Handleiding voor de leerkracht • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (1 tot) 5 weken
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 6
    Bij de ontvangst van groep 6 staat het zoeken naar boeken en allerlei vormen van informatie voor spreekbeurten en werkstukken centraal. Bij dit bezoek is er tijd om boeken uit te zoeken en ze te registreren op de groepspas, zodat ze meegenomen kunnen worden naar school. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Ik maak een prentenboek
    Leerlingen leren stapsgewijs een eigen prentenboek maken. Ze worden daarbij geholpen door Dries de Draak, de hoofdpersoon uit het bijbehorende prentenboek 'Eindelijk slapen!' van Martine van Nieuwenhuyzen. Inhoud: • Prentenboek 'Eindelijk slapen!' van Martine van Nieuwenhuyzen • Werkboek voor leerlingen • Handleiding voor de leerkracht • Digitale materialen (zie meer informatie) Eventueel te combineren met het groepsbezoek 'Draken in de Bibliotheek'. Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 5 lessen van 50 minuten • Lessen kunnen optioneel worden uitgebreid met een bibliotheekbezoek (50 min) en een klassenbezoek van een illustrator (50 min)
  • Ik wil de maan (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Ik wil de maan' van Jonathan Emmett zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Als Mol voor het eerst de maan ziet, wil hij nog maar één ding: hij wil de maan! Maar wat hij ook doet om de maan te pakken, het lukt niet. Na veel mislukte pogingen legt Mol zich bij de situatie neer. De maan is echt te ver weg... Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Jeugdkrakercompetitie
    De Nationale Jeugdkrakercompetitie is een jaarlijks terugkerende landelijke zoekwedstrijd op internet waarbij leerlingen van groep 7 en 8 met elkaar de strijd aangaan. Via de website werken de deelnemende teams, 5 competitieronden lang aan 5 vragen per week. Na 5 ronden volgt een barrage (voorronde). De vier beste teams strijden tegen elkaar in een online finale. Door mee te doen aan de wedstrijd leren kinderen zelfstandig te zoeken op het web en leren ze internet te gebruiken als informatiebron voor het maken van werkstukken. De vragen worden in de vorm van een verhaaltje gesteld en de teams antwoorden via multiple choice. Na afloop van iedere ronde is er feedback en wordt de zoekweg toegelicht en gemotiveerd. Naarmate de competitie vordert, worden de vragen moeilijker en krijgen de teams minder tips en hints. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 7 weken • In de periode mei - juni
  • Jonge jury
    De Jonge Jury is een leesbevorderingsproject voor jongeren van 12 tot 16 jaar. Zij lezen tussen half augustus en eind februari naar eigen keuze een aantal jeugdboeken uit het jaar ervoor en brengen een stem uit op hun favoriete titels. De vijf boeken die de meeste stemmen ontvangen, worden genomineerd voor de 'Prijs van de Jonge Jury'. Doel van het Jonge Jury-project is om jongeren te stimuleren jeugdboeken te lezen en zelf te jureren. Iedere leerling die, individueel of in klassenverband, een stembiljet instuurt, is automatisch lid van de Jonge Jury. Accent : Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Posters en flyers • Stemansichtkaarten • Smartboardmodule • 25 lesbrieven Benodigde materialen: • Digibord (optioneel : indien gebruik gemaakt wordt van de smartboardmodule) Uitvoering: • Docent of bibliothecaris • In de bibliotheek of • Op school • In de periode half augustus en eind februari
  • Juttersbuit
    De juf of meester van groep 4 heeft tijdens een strandwandeling een geheimzinnige ton gevonden. Van wie is die ton? Op de ton staat een geheimzinnige rebus met een vraag om de ton naar de afzender retour te zenden. Maar wie is de afzender? Er zit niets anders op dan de ton open te maken! Bovenin de ton ligt het voorleesboek Juttertje Tim van Paul Biegel. Met dit boek wordt het begrip ‘jutten’ duidelijk en wordt ook de boeksoort voorleesboek geïntroduceerd. Het project Juttersbuit laat kinderen kennismaken met vijf verschillende boeksoorten: een voorleesboek, een leesboek, een informatief boek, een gedichtenboek en een prentenboek. Na de introductie van Juttertje Tim wordt het visnet uit de ton in de klas opgehangen. In het visnet hangen kurken met daarop een boodschap in de vorm van een raadsel, gedicht of opdracht. De leerlingen proberen samen met de leerkracht te ontdekken welk boek bij de boodschap past. Onderin de ton vinden de leerlingen ten slotte de afzender van de ton: de bibliotheek! In de handleiding voor de leerkracht staan lessuggesties voor de introductie en de verwerking van de verschillende boeksoorten Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Blauwe ton beplakt met stickers • Visnet • 5 kurken met opdrachten en raadsels • 5 kurken zonder tekst • 10 kleine s-haken • 2 grote s-haken • 24 wasknijpers • Onder in de ton een cirkel met tekst • CD met zeegeluiden • Een collectie van verschillende soorten boeken • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 tot 5 weken
  • Kamishibai
    De Kamishibai is een klein, draagbaar verteltheater dat oorspronkelijk uit Japan komt. In het kleine houten theatertje worden gelamineerde platen geschoven en aan de hand daarvan wordt een verhaal verteld. De Kamishibaiverteller brengt de personages tot leven en door de beeldende vertelwijze worden de leerlingen opgenomen in de wereld van het verhaal. Van verschillende prentenboeken zijn sets met platen beschikbaar. In de uitgebreide handleiding wordt beschreven hoe de vertelling kan worden voorbereid, waaraan de verteller moet denken als hij de vertelling uitvoert en hoe de vertelling kan worden verwerkt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Vertelkastje • Handleiding voor de professional Uitvoering: • Professional of bibliothecaris • Op school of • Speelzaal of kinderdagverblijf • In minimaal één week
  • Kiek Kleuters
    In KIEK Kleuters gaan kinderen aan de slag met beeld. Ze praten over wat ze zien, vertellen verhalen bij foto’s, maken kleine stappen op het gebied van beeldbewerking en gaan met diverse fotomaterialen op ontdekkingstocht. KIEK Kleuters bestaat uit negen activiteiten, verdeeld over drie thema’s: - Beschouwen – ik zie, ik kijk - Beoordelen – ik vind, ik ben - Bewerken – ik verander Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Zelfstandige en groepsactiviteiten • Boekje 'Hollandse dingen' • 4 fotokaarten, formaat A4 • Werkblad emoticons • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht (maakt zelf de keuze in welke volgorde de activiteiten plaats vinden) • Ouderbetrokkenheid • Op school
  • Kikker en een heel bijzondere dag
    Kikker en een heel bijzondere dag van Max Velthuijs vormt de inspiratiebron voor dit project. Voorlees- en verwerkingsactiviteiten die aansluiten bij de thema’s van het verhaal betreffen onderwerpen zoals feest, dagen van de week, emoties en kleuren. De kleuters kunnen het verhaal naspelen met verschillende dierenmaskers (de dieren uit de Kikkerboeken). Met de kikkerpop kunt u het verhaal verrijken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Vijf stoffen maskers • Kikkerpop • Handleiding voor de leerkracht • Prentenboek ‘Kikker en een heel bijzondere dag’ • Eventueel een collectie ‘Kikkerboeken’, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 2 tot 5 weken
  • Kilometerlezen
    ‘Kilometerlezen’ stimuleert het maken van ‘leeskilometers’. Veel ‘leeskilometers’! Daardoor kunnen leerlingen namelijk hun eigen smaak ontwikkelen. En zijn ze in staat om de gelezen boeken op hun waarde te beoordelen. Is dit wel een leuk of een goed boek? Competitie, uitdaging, beloning en actie... Het komt er allemaal in terug. ‘Kilometerlezen’ is een leesbevorderingsproduct met online multimediaondersteuning. In de klas komt een collectie boeken te staan. Elke leerling vult wekelijks op de bijbehorende website de bladzijdes in die hij heeft gelezen. De groep krijgt hiervoor een licentie. Deze licentie geeft toegang tot de bijbehorende website. Die bladzijden worden kilometers. Zo reizen ze door een digitaal landschap en passeren ze onderweg verschillende haltes. Op de haltes krijgen ze via weblinks informatie over schrijvers, boektitels en boekfiguren. De website geeft ook het totaal aantal leeskilometers van de klas aan. In de laatste projectweek kunnen de leerlingen op de website een leesquiz spelen waarbij ze de leesvlag moeten veroveren. De leesquiz heeft betrekking op de boeken uit de collectie. Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook kunnen ze in hun paspoort de gelezen boeken noteren en een waardering invullen. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook is hier plaats om de gelezen boeken te noteren en een waardering in te vullen • Handleiding voor de leerkracht • Leesvlag • Leespaspoorten • Een collectie boeken o Kerntitels (zie handleiding) o Aanvullende titels (zie bibliotheekoverzicht) • Licentie voor de website • Quizvragen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Kleine Kangoeroe (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Kleine Kangoeroe' van Guido van Genechten zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Kleine Kangoeroe is groot genoeg om zijn moeders buidel te verlaten, maar hij wil niet. Hoe moet dat nu? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Kleine Muis zoekt een huis (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Kleine Muis zoekt een huis' van Petr Horácek zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Kleine Muis vindt pal voor haar holletje een grote, mooi glanzend rode appel, die echter niet door de opening past. Op zoek naar een groter huis dus, en Muis gaat met de appel op stap. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden. • Klik&Tik samen op 't web: leer sociale media kennen en hoe je ze kunt gebruiken.
  • Krrrr...okodil! (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Krrrr...okodil!' van Catherine Rayner zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Krokodil maakt alle dieren aan het schrikken en heeft daar vreselijke lol in. Totdat boontje om zijn loontje komt. Maar of dat helpt? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Mama kwijt (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Mama kwijt' van Chris Haughton zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Een kleine uil valt over de rand van het nest en dan begint de grote zoektocht naar mama. Gelukkig helpt Eekhoorn hem, maar of Kleine Uil daarmee opschiet? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Mannetje Jas in de klas
    Er was eens… Een mannetje dat het altijd koud had; Mannetje Jas! Mannetje Jas kleedt zich steeds dikker aan. Jas over jas over jas… Hij draagt zoveel jassen dat hij er in kan wonen! Maar dan ontmoet hij Vrouwtje Jas, die het net zo koud heeft… Alle jassen kunnen uit! Dit project voor in de klas is gebaseerd op het prentenboek Mannetje Jas van Sieb Posthuma. De handleiding Onderwijs geeft suggesties voor de introductie van het prentenboek en verwerkingstips rondom de thema’s kleding, vriendschap, liefde, warm en koud en de jaargetijden. Het meegeleverde vogeltje wordt gebruikt voor de introductie van het verhaal. Het verhaal kan verteld worden met het prentenboek of met het digibord waarop de digitale prenten uit het boek vertoond kunnen worden. Voor elk kind is er een uitgestanste jas op A4 waarmee ze een jas voor Mannetje Jas kunnen maken. Alle jassen samen vormen een mooi kunstobject, net zoals het jassenhuis in het prentenboek. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 1 prentenboek Mannetje Jas • 1 vogel (introductie) • 30 jasjes op A4-formaat (uitgestanst) • Handleiding Onderwijs Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Mikkie Maker
    Bij Mikkie Maker staat het oplossen, ontwerpen, samenwerken en dichten centraal. Leerlingen maken een bedieningspaneel, dat via de Makey Makey een online machine kan besturen. Krijg jij de machine samen met de leerlingen aan de praat? Deze online machine wordt op het digibord geprojecteerd. Het paneel kan op allerlei manieren worden gemaakt: de console kan worden getekend, geboetseerd, geassembleerd, etc. Er is maar één voorwaarde: elk onderdeel van het paneel moet stroom geleiden. Het paneel moet ook correct op de Makey Makey worden aangesloten, anders zegt de machine niks. Kinderen tekenen hun eigen machines, die door projectie tot leven worden gebracht. Elke zelfontworpen machine produceert een zelfgemaakt gedicht, dat met behulp van woordkaartjes (kaartjes met woorden erop) wordt geschreven. Het plannen, uitstippelen en vaststellen van een systeem van handelingen dat is waar het om draait bij programmeren. Mikkie Maker draagt bij aan de 21st Century Skills, zoals taal en rekenen, problemen oplossen, creativiteit en samenwerken. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Rode draad Inhoud: • Makey Makey en een geleidende armband • Handleiding voor de leerkracht (een algemene beschrijving) • 2 lesbeschrijvingen • Via de Makey Makey bestuurbare online machine, geprogrammeerd in Scratch • Digitaal werkblad waarop kinderen hun eigen machine kunnen tekenen Benodigde materialen: • Digibord met geluid • Internetverbinding Uitvoering: • Leerkracht of Leesmediaconsulent • Op school • 5 weken
  • MondriMaan
    Maak kennis met professor Jones. Hij is een groot fan van Mondriaan en gek van ruimtevaart en heeft besloten een tocht naar de maan te gaan maken in een zelf ontworpen Mondriaan-raket. Hij vraag bij deze voorbereidingen de hulp van de leerlingen. Een project voor leerlingen van groep 6 om het plezier van lezen te leren ontdekken. Ze ontwikkelen hun smaak en komen verschillende soorten boeken tegen, van leesboeken tot strips tot informatieboeken en gedichten. Hiernaast legt het project een nadruk op cultuureducatie en leren de leerlingen één van Nederlands bekendste schilders – Mondriaan – (beter) kennen. Ook worden mediawijsheid en hun 21st century skills ontwikkeld door het ontdekken van verschillende sites en apps. Hun eigen creativiteit wordt geprikkeld en leerlingen werken veel samen. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze Inhoud: • 3 digibord lessen • 1 digibord presentatie schilderij Mondriaan 'Compositie met rood, geel, blauw en zwart' • Opdrachtenboekjes • Stickervellen • Handleiding voor de leerkracht Benodigde materialen: • Digibord Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Nationale Voorleesdagen
    Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hen veel plezier. Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. 'Moppereend', geschreven door Joyce Dunbar, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2020. Naast dit boek hebben Nederlandse jeugdbibliothecarissen negen andere prentenboeken gekozen uit het aanbod van 2018, die de Prentenboek TopTien compleet maken. In 'Moppereend' loopt Eend te mopperen. Ze heeft niemand om mee te spelen. Er verschijnt een grijze wolk boven haar hoofd die steeds groter wordt. Want alle dieren die ze vraagt, willen spelletjes doen die Eend niet leuk vindt. Dan wordt de wolk zo groot en zwart dat hij barst. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2020 gehouden van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • De school vraagt zelf het deelnemerspakket aan op www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Nederland Leest Junior
    Nederland Leest Junior is een educatieve component van Nederland Leest die zich richt op kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar. In de klas kan men lezen, praten en een creatieve verwerkingsopdracht doen rondom een boek. Centraal bij het thema Duurzaamheid van 2019 staat het boek 'Borealis' van Marloes Morshuis. Accent : Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • Meerdere exemplaren van het centraal staande boek • Lesbrieven • Promotiemateriaal • Interactief lesmateriaal (apart voor PO en VO) • Verwerkingsopdracht Via de Bibliotheek vóór 1 juni de boeken, lesbrieven en promotiematerialen aanvragen. Uitvoering: • Leerkracht of docent • Op school • In de periode november
  • Nog 100 nachtjes slapen (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Nog 100 nachtjes slapen' van Milja Praagman zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Dorus is bijna jarig. Nou ja, nog honderd nachtjes slapen... Wat moet je je daar als kind bij voorstellen? In elk geval veel te lang, ze wil nú feestvieren. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • OV-inloopspreekuur
    Maandelijks inloopspreekuur voor senioren over reizen met het openbaar vervoer. OV ambassadeurs beantwoorden graag al uw vragen.
  • Projectcollectie
    Ter ondersteuning van het projectonderwijs kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond thema's. Voor het bestellen van projectcollecties heeft u een abonnement nodig. Dit geldt niet voor het bestellen van een éénmalige projectcollectie. U kunt kiezen voor: - een groot abonnement (10 keer per jaar) - een klein abonnement (5 keer per jaar) - een éénmalige projectcollectie Accent: De wereld achter een boek – Leesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 items bestaande uit: leesboeken, informatieve boeken, liedjes, gedichten en audiovisuele media passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Projectcollectie (Piramide)
    Ter ondersteuning van de onderwijsmethodiek Piramide kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond de Piramide thema's (bijv. Ruimte, Kleur en Vorm, Tellen, Kleding en Verkeer) Binnen Piramide worden drie- tot zesjarigen gestimuleerd in hun ontwikkeling door een combinatie van spelen, werken en leren. De methode richt zich op acht gebieden die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van jonge kinderen, uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling tot creatieve- en persoonlijkheidsontwikkeling. De Piramidemethode begint op de peuterspeelzaal en loopt door in de groepen 1 en 2 (en soms 3) van de basisschool. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 media (veel gevraagde onderwerpen: circa 15 media) passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Sheherezade
    De Sultan en Sheherazade van de sprookjes Duizend-en-een-nacht leven niet meer. Maar… het ladekastje van Sheherazade is er nog wel. Dit heeft eeuwenlang onder het stof gestaan, ergens ver weg in een hoekje op de zolder van een paleis. En de leerkracht mag het ladekastje nu lenen om samen met de kinderen te kijken wat er in zit. De leerkracht speelt voor Sheherazade en voert de leerlingen mee in de magische wereld van het boek. Het ladekastje Sheherazade laat de leerlingen kennismaken met zes verschillende soorten boeken en teksten die door attributen worden gesymboliseerd. Elke dag staat een ander boek centraal. De bibliotheek zorgt voor een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken of gedichtenbundels. De uitgebreide handleiding geeft de leerkracht leuke suggesties voor de introductie en verwerking van de diverse boeken. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Ladekastje met zes attributen • Een collectie van 30 titels: 5 titels per soort boek • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Op school • Leerkracht • (1 tot) 5 weken
  • Ssst! De tijger slaapt (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Ssst! De tijger slaapt' van Britta Teckentrup zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Tijger ligt te slapen. Kikker, vos en de andere dieren willen erlangs, maar ze willen de tijger niet wakker maken. Hoe gaan ze dat oplossen? Gelukkig heeft kikker een goed idee: alle dieren zweven een voor een met een ballon over de tijger heen. Daarbij kunnen ze wel wat hulp gebruiken… Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Stapelsteen
    StapelSteen is een project waarbij de totale ontwikkeling van het jonge kind wordt gestimuleerd, geïnspireerd en verrijkt vanuit het prentenboek 'Bravo, Klein wit visje' van Guido van Genechten. Het project draagt bij aan acht ontwikkelingsgebieden. Er wordt gezongen, voorgelezen en spelletjes gespeeld met echte stenen. Met behulp van het boek en andere activiteiten worden diverse emoties dichterbij de peuters gebracht. Klein wit visje is boos. En Klein wit visje is ook verdrietig, verlegen en blij, en daarna ook nog eens bang, opgelucht, opgewonden én trots. 'Bravo, Klein wit visje' is een eenvoudig prentenboek over gevoelens, waarbij de emoties van peuters centraal staan. Accent: Leesplezier Inhoud: • Prentenboek 'Bravo, Klein wit visje' • 1 zee aquariumbak met een houder om het prentenboek in te schuiven • 5 grote, stapelbare stenen • 20 kleine stenen • 1 witte 'knikkerzak' van stof in de vorm van Klein wit visje • Liedjes en rijmpjes (via downloadlink) • Handleiding voor de professional Uitvoering: • Professional • Speelzaal of kinderdagverblijf
  • Taalhuis
    Taalinformatiepunt
  • Taalpunt
    Onderdeel van de bibliotheek Ommen met materialen speciaal geschikt voor volwassen laaggeletterden. Boeken met kortere zinnen, minder moeilijke woorden maar toch geschikt voor een volwassen lezer. Veel materialen zijn ook geschikt voor inburgeraars. Het Taalpunt wordt 2 maal per week bemand door een Taalcoördinator. Zie voor de tijden de website van de Bibliotheek Ommen.
  • Tablet- en Smartphone Café
    Haal alles uit je tablet of telefoon Zoeken op internet, boeken en kranten lezen, videobellen en nog veel meer: de tablet en de smartphone verrijken ons leven. Wil je alles uit je apparaat halen wat erin zit? Zoek je antwoord op een vraag, of een oplossing voor een probleem? Kom dan naar het Tabletcafé in de Bibliotheek Ommen. Leerzaam en gezellig Tijdens het Tablet- en smartphonecafé krijg je hulp van medegebruikers bij het werken met je tablet of smartphone. Het Tablet- en smartphonecafé is geen lesmorgen, geen opleidingssessie; je kunt vrij aanschuiven, in een ongedwongen sfeer. Je mag er komen met specifieke vragen of problemen, maar ook om gewoon meer ervaring op te doen en gezellig met anderen ervaring en kennis delen over apps en wat je ermee kunt.
  • Tijdjagers in de klas
    Lees de boeken… Speel het spel… …en ontcijfer onze boodschap voor de toekomst. Tijdjagers is een leesbevorderingsspel rondom de historische jeugdboeken van de Schrijvers van de Ronde Tafel. Leerlingen achterhalen onder grote tijdsdruk de mysterieuze inhoud van een tijdcapsule. Lezen, 21ste -eeuwse vaardigheden en kennis van de tijdvakken zijn nodig om deze opdracht tot een goed einde te brengen. Accent: Leesplezier – Historische kinderboeken Inhoud: • Introductiebrief • Handleiding voor de leerkracht • Groot spelbord van polyvinyl zeil (84 cm bij 120 cm) • Actuele titellijst • Quizvragen • Boekintroducties • Spelkaarten Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 lessen plus een maand voorbereid vrij lezen
  • Toneellezen: groep 3 en 4
    Met toneellezen of theaterlezen bevorder je het leesplezier én het lezen met beleving. Toneellezen is een motiverende vorm van samenlezen. Twee (of meer) lezers nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, grootse gebaren of rekwisieten. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie boeken Toneellezen is bijzonder geschikt voor zwakke lezers en kan ingezet worden tijdens duo-lezen, tutor-lezen of Ralfi-lezen. Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Toneellezen: groep 5 en 6
    Met toneellezen of theaterlezen bevorder je het leesplezier én het lezen met beleving. Toneellezen is een motiverende vorm van samenlezen. Twee (of meer) lezers nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, grootse gebaren of rekwisieten. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie boeken Toneellezen is bijzonder geschikt voor zwakke lezers en kan ingezet worden tijdens duo-lezen, tutor-lezen of Ralfi-lezen. Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Toneellezen: groep 7 en 8
    Met toneellezen of theaterlezen bevorder je het leesplezier én het lezen met beleving. Toneellezen is een motiverende vorm van samenlezen. Twee (of meer) lezers nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, grootse gebaren of rekwisieten. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie boeken Toneellezen is bijzonder geschikt voor zwakke lezers en kan ingezet worden tijdens duo-lezen, tutor-lezen of Ralfi-lezen. Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Voorlezen is leuk
    Voorlezen is leuk! Niet alleen op school in de groep, maar ook thuis. Door aan kinderen voor te lezen, krijgen kinderen een voorsprong bij het leren lezen. Zo leren kinderen dat een boek van voren naar achteren wordt gelezen en dat al die figuurtjes op de bladzijden van een boek iets betekenen. Dankzij boeken ontwikkelen kinderen een steeds grotere woordenschat en krijgen ze steeds meer inzicht in de wereld om hen heen. Het project Voorlezen is leuk wil het voorlezen thuis en ouderbetrokkenheid stimuleren. In de groep komt een collectie met meerdere exemplaren van één prentenboek. De leerkracht leest het prentenboek voor in de groep en kan aan de hand van de meegeleverde verwerkingssuggesties het verhaal binnen de groep introduceren. Na de introductie wordt het prentenboek uitgeleend aan alle kleuters van de groep. Ouders kunnen nu thuis met hun kind kennis maken met het prentenboek. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Circa 25 exemplaren van het prentenboek • Handleiding voor de leerkracht • Verwerkingssuggesties • Neem contact op met uw bibliotheek welke prentenboeken zij gebruiken voor deze activiteit Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Ouderbetrokkenheid
  • Wat nu Olivier? (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Wat nu Olivier?' van Phyllis Root zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Beertje Olivier is met zijn pappa en mamma in de tuin. Wat een mooi geel blad ziet hij daar! Olivier rent erachteraan, de heuvel af, helemaal tot aan de rand van het bos. Ineens is het blad weg. En Olivier ziet zijn huis ook niet meer! Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Wereldleziger
    De wereld lezen in 101 opdrachten. Dat is de uitdaging waar de leerlingen van groep 7 en 8 voor komen te staan. Met dit (online) opdrachtenspel worden leerlingen op meerdere momenten in de week gestimuleerd en geïnspireerd om te lezen en daarover te praten. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • Website wereldleziger.nl • Licentie (geldig voor één groep voor één schooljaar) • Handleiding voor de leerkracht via website • 101 opdrachten via website • Opdrachten variëren van klassikale opdrachten tot opdrachten die de leerlingen thuis moeten uitvoeren Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Gemiddeld 15 minuten per opdracht
  • Wisselcollectie
    Met wisselcollecties van Rijnbrink houdt u de collectie van uw school altijd actueel. Het samenstellen kan op twee manieren: - U maakt een afspraak om zelf een collectie bij ons uit te zoeken - U geeft uw wensen door en wij zoeken een bijpassende collectie, hierbij houden we altijd rekening met de verschillende leesniveaus Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie van minimaal 25 boeken bestaande uit: prentenboeken, informatieve boeken, eerste leesboekjes of jeugdverhalen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 12 maanden
  • Woorden koken met Vos en Haas
    Met pannetjes, een pollepel en een hoeveelheid letters gaan de kinderen aan de slag om woorden te ‘koken’. Met deze woorden kunnen zinnen worden gemaakt en zo ontstaat er een verhaal. Accent: Leesplezier Inhoud: • Pannetjes • Pollepel • Letters • Een collectie boeken passend bij het thema Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek


Vorige pagina