Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

dbieb

Contactgegevens

Bezoekadres
Blokhuisplein 40
8911 LJ Leeuwarden
T: 058 2347777
F: 058 2347799
E: info@dbieb.nl

Postadres
Postbus 8901 AB
Openingstijden
Maandag08:30 - 20:30 uur
Dinsdag08:30 - 20:30 uur
Woensdag08:30 - 20:30 uur
Donderdag08:30 - 20:30 uur
Vrijdag08:30 - 20:30 uur
Zaterdag09:00 - 17:00 uur
Zondag13:00 - 18:00 uur

Omschrijving
Stichting Bibliotheken Midden Fryslân / Leeuwarden

GPS-coördinaten
53.1998302, 5.800176

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Stichting Bibliotheken Midden Fryslân
Etiketnaam: 

de Bibliotheek Midden Fryslân
Beschrijving: 

Opgericht in 1903 als vereniging is Bibliotheek Leeuwarden een van de oudste openbare bibliotheken in ons land. Doelstelling was het ten dienste stellen van bibliotheken aan een ieder zonder onderscheid van godsdienstige overtuiging, politieke gezindheid of maatschappelijke stand. Feitelijk is daar na honderd jaar nog niets in veranderd, maar de vereniging van toen is nu een stichting met een moderne organisatie, toegerust voor informatieve, educatieve en recreatieve dienstverlening aan een omvangrijk publiek.
Met ruim 650.000 bezoekers per jaar is de bibliotheek veruit de meest bezochte culturele instelling in onze provincie. Ruim 37% van de Leeuwarder bevolking heeft een bibliotheekpas, die vaak ook door huisgenoten wordt gebruikt. De bibliotheek bereikt daardoor meer dan 50% van de inwoners. Ook regionaal voelen veel mensen zich aangetrokken tot de voorziening. Leeuwarden kent namelijk veel forensenverkeer, maar het is met name ook de positie als onderwijsstad (met o.a. drie hogescholen) die Bibliotheek Leeuwarden prominent naar voren haalt onder de voorzieningen voor het publiek.
Aangemaakt op: 
20:01
Aangemaakt op: 
20:01
Laatst gewijzigd op: 
14:35
Laatst gewijzigd op: 
14:35
Relaties: 

Filiaal van organisatie: Bibliotheek Bilgaard (196748)
Gerelateerd aan organisatie: dbieb Grou (256460)
Gerelateerd aan organisatie: dbieb Leeuwarden (270212)
Gerelateerd aan organisatie: dbieb Burgum (199462)
Gerelateerd aan organisatie: dbieb Hurdegaryp (199464)
Vestigingen organisatie: Bibliotheek Aldlân (5285543)
Gerelateerd aan organisatie: dbieb Gytsjerk (199463)
Gerelateerd aan organisatie: Fers (163846)
Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Data Detox: Data Detox Kit (product)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "8900" t/m "8941"
  • Van postcode "9000" t/m "9011"
  • Van postcode "9071" t/m "9072"
  • Van postcode "9081" t/m "9089"
  • Van postcode "9022" t/m "9027"
  • Van postcode "9050" t/m "9057"
  • Van postcode "8832" t/m "8835"
  • Van postcode "9060" t/m "9064"
  • Van postcode "9250" t/m "9265"
  • Van postcode "9091" t/m "9091"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0834240000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0834240000
ILN-code NBC+: 

365
VOB lidnummer: 
100229
Basisbibliotheeknaam: 

dBieb

Aanbod en faciliteiten

Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
WiFi
café
cursus-/vergaderruimte
internettoegang
print- en/of kopieerfaciliteiten
zaalverhuur
Werk-, studieplek aanwezig: 
Nee
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Nee
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheekabonnement
Boekendienst-aan-huis
Catalogusuitleg
Gesproken lectuur (vorm)
Makkelijk Lezen Plein
Voordeel met je Biebpas
leesbevordering
leespromotie
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Oefenen.nl
Passend lezen
Slimme Nieuwslezer
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
bibliotheekrondleiding
kinderboekenweek
kinderboekenweekactiviteit
voorleesmiddag
Cursussen, workshops en projecten: 

computercursus
Werkvormen computeraanbod: 
  • online leren (e-learning)
  • zelfstudie
  • cursus
  • individuele ondersteuning
  • advies en doorverwijzing
  • spreekuur
Activiteitenaanbod voor: 
  • Overig (geef toelichting)
  • Onderwijs VO
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

BoekStart in de kinderopvang
dBoS PO
klassikaal lenen
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

belastingformulier, zelf invullen met hulp
cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
spreekuur belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
2
Beschermde printfaciliteiten: 
2
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • Advies schoolmediatheek
    De schoolmediatheek is één van de belangrijkste instrumenten voor leesbevordering op school. Het is de plek waar leesbeleving en leesinteresse gestimuleerd worden. De bibliotheek adviseert en begeleidt in het up-to-date houden van uw eigen collectie, levert op verzoek aanvullende wisselcollecties en informeert u over de digitale mogelijkheden van een schoolbibliotheeksysteem.
  • Bibliotheekabonnement voor kinderopvang en peuterspeelzalen
    Jaarabonnement voor € 25,-, waarmee alleen jeugdboeken geleend kunnen worden. Daaraan gekoppeld de volgende voordelen: - gratis programma tijdens de Nationale Voorleesdagen - 1 gratis themacollectie - nieuwsbrief (2 x per jaar) - gratis reserveren - aantal te lenen boeken: 14 voor 6 weken
  • Boekstart
    Boekstart
  • Collecties lenen
    Ter ondersteuning van thema- of projectweken of aansluitend bij de thema's van Uk en Puk (het voorschools educatief programma op het gebied van taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek) kan de bibliotheek boekcollecties op maat voor u samenstellen.
  • Cursus Open Boek 2.0: opleiding tot leescoördinator PO
    Heb jij affiniteit met lezen? En wil jij je collega’s ondersteunen bij een structurele aanpak voor leesbevordering? Meld je dan aan voor de opleiding tot leescoördinator PO. Hierin leer je o.a. over: boekensoorten en hun functies de dimensies en kenmerken van lezen, vertellen, voordragen en presenteren verbindende en geïntegreerde werkvormen en campagnes taken van de leescoördinator (jaarplan en leesplan) Na afloop ontvang je een certificaat. De cursus is met 40 RU (registeruren) opgenomen in registerleraar.nl.
  • Dash & Dot (21e eeuwse vaardigheden, computational thinking) (groep 3&4)
    Dash is een robot waarmee kinderen kunnen leren programmeren en coderen. Door middel van verschillende apps kunnen kinderen Dash besturen of programmeren, afhankelijk van de leeftijd. Met Dash zijn diverse lessen/workshops te boeken die passen bij diverse thema’s.
  • DBos
    De Bibliotheek op school bestaat uit meerdere, flexibel in te zetten bouwstenen. Dit heeft als voordeel dat scholen, samen met dbieb, de bouwstenen kunnen kiezen waarmee lezen en mediawijsheid in het onderwijs optimaal gestimuleerd worden. Het is geen standaardformule maar een modulair traject dat recht doet aan de lokale situatie, wensen en behoeften.
  • De schatkamer van Roald Dahl (groep 5)
    Met dit project maken de leerlingen kennis met de schrijver Roald Dahl en zijn werk. Zo gaan ze bijvoorbeeld aan de slag met zijn taal en de personages in zijn boeken. Hoe leuk is het om in de huid te kruipen van een Dahl-personages, compleet met 5 hoeden en pruiken… In de handleiding staan allerlei tips om situaties uit de Dahl-boeken na te spelen. Leerlingen maken de Grote Roald Dahlkennispuzzel en bedenken zelf een nieuw avontuur voor een Roald Dahl-personage.
  • Dienstverleningsabonnement basisonderwijs '19-'20
    Voor scholen die niet participeren in de aanpak de Bibliotheek op school, bieden wij een regulier dienstverleningsabonnement. Voor € 150,- (ex btw) per jaar levert dbieb gratis: - een dbieb-abonnement voor instellingen waarmee 30 boeken voor 6 weken kunnen worden geleend - mogelijkheid klassikaal lenen (m.u.v. Leeuwarden) - gratis reserveren en aanvragen van media - bezoek aan dbieb in groep 3 - één adviesgesprek - nieuwsbrief - één product en/of dienst naar keuze
  • Digi-Taalhuis Leeuwarden Centrum
    Wilt u graag oefenen met taal of computer? Kom dan naar het Digi-Taalhuis. Wilt u beter Nederlands leren? U kunt nu oefenen met boeken en websites. U krijgt individuele begeleiding. Wilt u beginnen met computeren? Dan is Klik en Tik - de basis iets voor u. Wilt u verder met internet? Dan is Klik en Tik - het internet op voor u geschikt. Tot slot kunt u oefenen met Facebook en WhatsApp? Daarvoor is Klik en Tik - Samen op 't web. Als u klaar bent met een onderdeel krijgt u een certificaat. Als u wilt, kunt u daarna verder gaan met een ander onderdeel. Wilt u zich aanmelden? U kunt langskomen bij de bibliotheken Leeuwarden, Burgum en Grou of bellen met 058-2347777. Kijk voor alle informatie op www.sbmf.nl/digi-taalhuis
  • DUPLO StoryTales (groep 1&2)
    LEGO Education stimuleert op een creatieve manier zowel de cognitieve ontwikkeling als de spraak-taalontwikkeling. Dit gebeurt door het herinneren én navertellen van de gebeurtenissen uit het verhaal. Kinderen mogen een scène uit een verhaal nabouwen of het verhaal navertellen door eerst het begin, het midden en het einde te bouwen.
  • E-books
    Alle leden van dbieb kunnen gratis duizenden e-books lenen. Voor tablet, computer of e-reader. Er zijn ook honderden kinderboeken te leen, inclusief hele populaire titels
  • Er was eens…. (groep 3&4)
    Wie houdt er nu eigenlijk niet van sprookjes? Vijf weken lang staat een groot sprookjesboek centraal in de klas en steeds worden verschillende thema’s rondom sprookjes geïntroduceerd en uitgewerkt. De handleiding biedt diverse creatieve suggesties.
  • Green screen filmworkshop (groep 6-8)
    Bij de green screen techniek vervang je de achtergrond van een foto of filmpje door een beeld dat je zelf kunt kiezen. Deze techniek kan in dienst staan van vele onderwijsprogramma’s. Denk hierbij aan het maken van een film aan de hand van een zelfgeschreven script met een actueel thema, geacteerd door de kinderen. Of het overbrengen van een bepaalde boodschap op journalistieke wijze of juist in reclamevorm. In overleg met de leesconsulent denkt de leerkracht zelf mee over de invulling van de workshop
  • Groepsbezoek aan dbieb (groep 3)
    Een speels programma, om leerlingen te laten kennismaken met de ‘schatten’ van dbieb. Natuurlijk komen de eerste leesboekjes aan bod. Vervolgens is er aandacht voor informatieboeken, versjesboeken, voorleesboeken en andere media. Samen met de school wordt een bezoek aan dbieb ingepland. Eventueel kan er een programma op school worden uitgevoerd.
  • Juttersbuit, een ton vol teksten! (groep 4)
    In de klas staat een geheimzinnige ton. Van wie is die ton en wat zit erin? De leerlingen maken kennis met verschillende soorten boeken zoals informatieve- en voorleesboeken en gedichtenbundels. Door middel van raadsels, opdrachten en gedichtjes ontdekken de leerlingen de verschillende soorten boeken.
  • Kennismaking programmeren (groep 1&2)
    Bij dit programma staat het ontluikend programmeren centraal. Kinderen kunnen samen een verhaal bedenken, bij een ondergrond die tot hun verbeelding spreekt. Met behulp van Bee-Bot leren de kinderen stap voor stap de robotjes naar de juiste plekken te laten bewegen.
  • Kiek peuters
    Peuters reageren recht uit het hart, doen niet alsof en gaan direct aan de slag met wat zij zien of horen. Daar speelt Kiek graag op in. Kiek leert peuters stil te staan bij wat ze zien. Is iets echt aanwezig of staat het op een foto? Hoe staat het op de foto? Hoe maak je een foto? Het doel is het verkennen en ervaren van beeld en media. Want wie op jonge leeftijd leert om hier slim mee om te gaan, stapt mediawijs de wereld in.
  • Kikker en een heel bijzondere dag (groep1&2)
    Met Kikker is het altijd feest. De groep gaat aan de slag met dit boek van Max Velthuijs. De voorlees- en verwerkingsactiviteiten van het prentenboek sluiten aan bij de thema’s van het verhaal. Bijvoorbeeld feest, dagen van de week, emoties en kleuren.
  • Klassikaal lenen (groep 1 t/m 8)
    Niet alle kinderen komen regelmatig in de bibliotheek. Samen met de klas en de leerkracht zelf een boek uitzoeken in de bibliotheek wordt dan een feestje. De bezoeken vinden plaats volgens rooster tijdens de openingsuren van de bibliotheek of daarbuiten.
  • Kleine Ezel - Interactief programma voor in de klas & thuis
    In de klas komt het verhaalfiguurtje zodanig tot leven dat kleuters er een vriendje bij hebben. De kleuters krijgen gedurende de projectperiode een prentenboek van Kleine Ezel met het vriendenboekje 'Kleine ezel is mijn vriend' mee naar huis. In het vriendenboekje kunnen de ouders hun ervaringen schrijven.
  • Leescircuit (mandjeslezen) groep 6 t/m 8
    Mandjeslezen is een leesvorm waarbij mandjes met diverse leesmaterialen rouleren. Hierdoor maken kinderen kennis met verschillende soorten leesboeken en worden ze enthousiast gemaakt om verder te lezen. Mandjeslezen is een geweldige manier om leesmeters te blijven maken. Het bijbehorende vragenspel van A. Chambers stimuleert om te blijven praten over de boeken en de leeservaringen.
  • LEGO Education WeDo 2 (groep 5&6)
    Met LEGO Education WeDo 2 leren kinderen de basisprincipes van programmeren, engineering en technologie. Aan de hand van concrete opdrachten krijgen ze meer begrip over de wereld om hen heen. Ook komen de 21e eeuwse vaardigheden terug in de lessen met LEGO Education WeDo 2.
  • LEGO StoryStarter (groep 3&4)
    LEGO StoryStarter stelt leerlingen in staat om samen een verhaallijn te bedenken met een logische opbouw en plot. Met behulp van bouwplaten, steentjes en speciale elementen brengen ze hun ideeën scène voor scène tot leven. Met de app StoryVisualizer kunnen de leerlingen vervolgens hun scènes in verschillende visuele stijlen digitaal vormgeven en van tekst voorzien.
  • LEGO StoryStarter (groep 5&6)
    LEGO StoryStarter stelt leerlingen in staat om samen een verhaallijn te bedenken met een logische opbouw en plot. Met behulp van bouwplaten, steentjes en speciale elementen brengen ze hun ideeën scène voor scène tot leven. Met de app StoryVisualizer kunnen de leerlingen vervolgens hun scènes in verschillende visuele stijlen digitaal vormgeven en van tekst voorzien.
  • Lês & Read
    In Nije Heit, Prince Frog Face, The Secrets of Sam & Sam, Tante Tij = Muoike Tij. Zomaar een paar titels uit onze Friese en Engelse jeugdcollectie. Word je al nieuwsgierig? Je kunt nu vrijwel het hele schooljaar beschikken over steeds wisselende Friese en Engelse titels. Drie keer per jaar krijg je acht weken lang een nieuwe kist te leen met daarin vijftig boeken. De wisseling in de kisten geeft telkens opnieuw een impuls om zelf (vaker) voor te lezen en de kinderen te laten vrij lezen in de twee belangrijkste talen naast de Nederlandse. De boeken omvatten verschillende genres en zijn geschikt voor de onder-, midden- en bovenbouw. Ook bevatten de kisten lessuggesties.
  • Mediawijsheid: wat is/zijn media? (groep 1&2)
    Kleuters maken kennis met nieuwe en oude media. Ze herkennen bekende personages, boeken en televisieprogramma’s.
  • Nationale voorleesdagen 2019
    Van 23 januari tot en met 2 februari 2019 is het weer zover: de Nationale Voorleesdagen! Ieder jaar staat het bekroonde prentenboek centraal. We informeren je in een aparte mailing over het programma van dbieb tijdens de Nationale Voorleesdagen.
  • Nationale Voorleeswedstrijd
    De Nationale Voorleeswedstrijd is een jaarlijks terugkerende voorleeswedstrijd voor kinderen uit de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd ervaren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen leuk en waardevol is. Een gratis deelnamepakket voor de editie 2019/2020 is te bestellen via www.denationalevoorleeswedstrijd.nl
  • Presentatie
    De bibliotheek verzorgt een lezing of workshop voor ouders tijdens een ouderavond of koffieochtend. Tijdens deze lezing komen onderwerpen aan de orde als het belang van het voorlezen voor (jonge) kinderen en de rol van ouders hierin. In elke lezing wordt aandacht besteed aan wat geschikte leesboeken zijn en hoe kinderen gemotiveerd kunnen worden om te gaan lezen. De inhoud van de lezing wordt toegelicht met boeken en andere media. De inhoud van de bijeenkomst wordt in overleg met de school samengesteld.
  • Project- en themacollecties op maat (groep 1 t/m 8)
    Ter ondersteuning van projecten en thema’s in de klas of voor de hele school kan de bibliotheek collecties op maat samenstellen. Denk hierbij ook aan collecties voor de methodiek Top Ondernemers. Met behulp van het aanvraagformulier kunt u o.a. het gewenste thema, de periode en de doelgroep opgeven. U kunt de collectie ophalen en weer inleveren bij de door op het formulier aangegeven bibliotheek. De collecties dienen minimaal 3 weken van te voren aangevraagd te worden.
  • Sneeuwwitje breit een monster (groep 1&2)
    De witte geit Sneeuwwitje breit graag sokken. Geitensokken. Op een dag heeft ze zin in iets anders en breit ze een aantal kleine geitjes. Mevrouw Schaap is jaloers en noemt het broddelwerk. Dan breit Sneeuwwitje een wolf die mevrouw Schaap met huid en haar opeet
  • StapelSteen
    Klein wit visje is boos. En Klein wit visje is ook verdrietig, verlegen en blij, en daarna ook nog eens bang, opgelucht, opgewonden én trots. Bravo, Klein wit visje is een eenvoudig prentenboek over gevoelens, waarbij de emoties van peuters centraal staan. StapelSteen is een project leesbevordering/literatuureducatie voor dreumesen en peuters. De totale ontwikkeling van het jonge kind wordt gestimuleerd, geïnspireerd en verrijkt vanuit het prentenboek ‘Bravo, klein wit visje’ van Guido van Genechten. Het project draagt bij aan acht ontwikkelingsgebieden. Er wordt gezongen, voorgelezen en spelletjes gespeeld met echte stenen. Met behulp van het boek en andere activiteiten worden diverse emoties dichterbij de peuters gebracht.
  • Thematas 'kriebelbeestjes' (groep1&2)
    In deze tas staan drie boeken over kriebelbeestjes centraal. Natuurlijk staat voorlezen centraal, maar de tas bevat ook andere suggesties en materialen om het thema kriebelbeestjes te laten ‘leven’.
  • Tijdjagers (groep 6, 7, 8)
    Tijdjagers is een leesbevorderingsspel rondom de historische jeugdboeken van de Schrijvers van de Ronde Tafel. Op een dag wordt er een geheimzinnige tijdcapsule in de klas bezorgd, met een versleutelde boodschap van de Schrijvers van de Ronde Tafel. De klas moet onder grote tijdsdruk de inhoud van de boodschap achterhalen. Lezen, 21e eeuwse vaardigheden en kennis van de tijdvakken zijn nodig om deze opdracht tot een goed einde te brengen. Met spannende spelvormen. Zenuwslopend!
  • Tomke
    Tomke is een project dat ouders, peuterleidsters en onderwijzers wil informeren over het belang van voorlezen in relatie tot (Friese) taalontwikkeling. Er zijn drie koffertjes: 'Ik bin Tomke', 'Tomke en syn freonen' en 'Tomke fiert feest'. U ontvangt een verhaal met platen, een handleiding, een Tomke handpop, vingerpoppetjes en spelmateriaal.
  • Vergeten oorlog (groep 7&8)
    De groep ontvangt een koffer met een aantal boeken over vergeten onderwerpen uit de Tweede Wereldoorlog, zoals de bombardementen op Rotterdam en Middelburg, Sinti en Roma, kinderen van ‘foute’ ouders. Samen met de koffer wordt ook educatief materiaal meegeleverd.
  • Verhalenparel (groep 3&4)
    In de klas staat een schelp met daarin een wonderlijke verhalenparel. De kleuren van deze parel worden gekoppeld aan verschillende verhalenthema’s. Elk thema wordt vergezeld door een boekencollectie met mooie voorlees- en kijkverhalen.
  • Voorleeskist 'de Gruffalo' (groep 1&2)
    In het bos wonen verschillende dieren die de muis als prooi beschouwen. De muis weet zijn belagers af te schrikken door een angstwekkend fantasiedier op te voeren. Dat muis dit enge beest echt in het bos tegenkomt had hij niet kunnen bedenken. Deze voorleeskist bevat 6 boeken over het thema angst, avontuur, de Gruffalo en alle andere dieren uit het boek.
  • Woeste Willem en zijn geheime schatkist (groep 3)
    Woeste Willem wil leren lezen en heeft stiekem een zeeroverskist vol met boeken op zolder verstopt. Gedurende een periode van 6 weken leent de leerkracht een collectie boeken op verschillende AVI- niveaus. Natuurlijk ontbreken enkele zeeroversspullen en een poster van Woeste Willem niet. Op speelse wijze wordt het zelfstandig lezen, de taalontwikkeling en uitbreiding van de woordenschat extra gestimuleerd.


Vorige pagina