Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

CODA Centrale Bibliotheek

logo_coda.gif (84588 bytes)

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Vosselmanstraat 299
7311 CL Apeldoorn
T: 055 5268400
F: 055 5268499
E: mail@coda-apeldoorn.nl

Openingstijden
Maandag10:00 - 17:30 uur
Dinsdag10:00 - 17:30 uur
Woensdag10:00 - 17:30 uur
Donderdag10:00 - 20:30 uur
Vrijdag10:00 - 17:30 uur
Zaterdag10:00 - 17:00 uur
Zondag13:00 - 17:00 uur

GPS-coördinaten
52.215214, 5.958457

Website: 
Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

CODA Centrale Bibliotheek
Etiketnaam: 

CODA
Beschrijving: 

CODA is een organisatie die bestaat uit de combinatie van Museum, Bibliotheek en Archief.
Aangemaakt op: 
20:01
Aangemaakt op: 
20:01
Laatst gewijzigd op: 
10:39
Laatst gewijzigd op: 
10:39
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: CODA Bibliotheek Zuid (277198)
Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Gerelateerd aan organisatie: CODA Bibliotheek de Maten (277174)
Filialen organisatie: CODA Bibliotheek Zuid (277198)
WorldCat afhaallocatie organisatie: CODA Bibliotheek de Maten (277174)
WorldCat afhaallocatie organisatie: CODA Bibliotheek Zuid (277198)
Gerelateerd aan organisatie: CODA Boekenbus (5303458)
Filialen organisatie: CODA Bibliotheek de Maten (277174)
Filialen organisatie: CODA De Regenboog (5307871)
Filialen organisatie: CODA Prinses Margrietschool (5307875)
Filialen organisatie: CODA De Bouwhof (5307870)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "7311" t/m "7351"
  • Van postcode "7360" t/m "7381"
  • Van postcode "3888" t/m "3888"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
52.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
52.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0830860000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0830860000
Locatiecode : 

CA/CT
ILN-code NBC+: 

455
VOB lidnummer: 
100008
Basisbibliotheeknaam: 

CODA

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
café
computerlokaalverhuur
cursus-/vergaderruimte
eetcafé
expositieruimte
internet-pc
internettoegang
leestafel
makerspace
print- en/of kopieerfaciliteiten
restaurant
terras (horeca)
versnapering-/drankautomaat
winkel
zaalverhuur
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
100
Werk-, studieplek zonder PC: 
200
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • Overheid
  • (Regionale) geschiedenis en erfgoed
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Jeugd en jongeren
  • Juridische zaken
  • Gezondheid en opvoeding
  • Kunst en cultuur
  • Toerisme
Fysiek bibliotheek aanbod: 

Boekendienst-aan-huis
Cultuureducatie
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
BoekStartcoach
Week van de Mediawijsheid
kinderboekenweek
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Jeugd (buitenschools)
  • Onderwijs VO
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO
  • Organisaties, bedrijven en overheid
  • Volwassenen
  • Kinderdagverblijven

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

BoekStart in de kinderopvang
Cultuureducatie
dBoS PO
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

belastingformulier, zelf invullen met hulp
cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
4
Beschermde printfaciliteiten: 
1
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • 1 tegen allen (vernieuwd)
    De Bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Nee, dit is niet zomaar een spelletje, dit is bloedserieus! Beide partijen tekenen een heus contact. De groep en de Bibliotheek bepalen samen de inzet. De verliezer levert een tegenprestatie. Welke groep durft de uitdaging met de Bibliotheek aan te gaan? De groep voert opdrachten uit die op een poster (A1-formaat) staan. Deze poster komt in het lokaal te hangen. Vragen zijn bijvoorbeeld het zoeken van drie boeken van David Williams, een rap maken en uitvoeren voor de groep, een lekker recept maken of doen aan boekengym. Het getekende contract geldt! De handleiding staat boordevol suggesties. Accent: Schrijvers en leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Contract • Poster • Stickers Uitvoering: • Leerkracht in nauwe samenwerking met de bibliotheekmedewerker • Op school • 2 tot 6 weken, in overleg
  • Advies op maat
    Heeft u behoefte aan advies of heeft u ondersteuning nodig op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De bibliotheek is u graag van dienst. U kunt hierbij denken aan: • Advies over mediabeleid op school; • Advies of hulp bij het opzetten of saneren van de schoolbibliotheek; • Advies of hulp bij het opstellen van een leesplan en/of mediaplan; • Advies over het opzetten of geven van lessen mediawijsheid; • Advies over werkvormen leesbevordering. Uitvoering: • Lees-/mediacoach
  • Belastingaangifte doen
    In CODA Centrale Bibliotheek staan van 1 maart t/m 31 mei afgeschermde pc's waarop u zelf gratis uw belastingaangifte kunt doen en uitprinten. .
  • Belastingspreekuur SOCIAAL RAADSLIEDEN
    OPEN INLOOP, NIET OP AFSPRAAK Vragen over belastingaangifte, toeslagen aanvragen of hulp nodig bij het invullen van het belastingformulier? Bezoek het belastingspreekuur in de bibliotheek. Dit spreekuur wordt verzorgd door SOCIAAL RAADSLIEDEN en is uitsluitend bedoelt voor particuliere belastingaangifte (geen bedrijfsbelasting etc.). Graag Digid gegevens meenemen.
  • BiebEscape
    Een spannend en uitdagend bibliotheekbezoek waarin leerlingen moeten zoeken, samenwerken, creatief denken en tegen elkaar strijden. Zoals de naam al aangeeft, volgt het programma BiebEscape het idee van Escape Rooms. Je staat met je team voor een raadsel dat moet worden opgelost. Door de gekregen en verzamelde gegevens te combineren, door uitproberen en door goed samenwerken kun je een oplossing vinden. De leerlingen gaan in BiebEscape de uitdaging aan zo snel mogelijk de kluis te kraken. Leerlingen van een klas worden verdeeld in twee teams, die tegen elkaar gaan strijden. Elk team bestaat uit drie groepjes, die elk een raadsel gaan oplossen. De drie oplossingen zijn nodig om uiteindelijk de juiste cijfercode voor de kluis te vinden. Om tot een goede oplossing van een raadsel te komen, zoeken de leerlingen naar informatie over boeken in de catalogus van de bibliotheek, op internet en op de flaptekst van de betreffende boeken of in de boeken. Al zoekend en puzzelend maken de leerlingen kennis met de bibliotheek en alles wat zij te bieden heeft. Ze leren informatie op te zoeken, te vinden en te verwerken. Daarnaast ontdekken ze leuke boeken en maken ze kennis met de schrijvers daarvan. Accent : Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Leesmediaconsulent, bibliotheekmedewerker ism de leerkracht • In de bibliotheek • 1 uur en 15 minuten
  • BiodesignLab
    Het BiodesignLab is een proeftuin waar onderzoek wordt gedaan naar natuurlijke grondstoffen en de eigenschappen hiervan. Aankomende jaren krijgen bezoekers van CODA de mogelijkheid tot verdieping op het gebied van biologie, ‘zero waste’ en alternatieve natuurlijke materialen. CODA gaat uit van het principe ‘one persons trash is another persons treasure’ en activeert de bezoeker om bewust naar eigen verbruik te kijken en te ontdekken welke (rest)materialen uit afval hergebruikt kunnen worden. Het Grondstoffenakkoord van de Rijksoverheid Nederland Circulair in 2050 is een aan de aanleidingen van het Lab. Dit akkoord geeft aan dat een duurzamere en bewustere levensstijl van groot belang is en dat verandering nodig is om onze planeet gezond te houden voor volgende generaties. Met het BiodesignLab komt nieuwe bibliotheekprogrammering tot stand wat ervoor zorgt dat bibliotheken kunnen inhaken op de actualiteit rondom (plastic)vervuiling en circulaire economie. Door te onderzoeken en te experimenteren ontstaan er diverse overdraagbare resultaten: van materialen tot interactieve programmering voor bezoekers.
  • Blue-Bot
    In deze les neemt de mediacoach haar vriendje Blue-Bot mee. Met de Blue-Bot leren kinderen de beginselen van het programmeren en wordt het logisch denken gestimuleerd. De leerlingen kunnen de Blue-Bot laten lopen met behulp van de knoppen er bovenop, maar kunnen hem ook koppelen aan de iPad via Bluetooth. Met een speciale app waarin kinderen een algoritme kunnen plannen kan de Blue-Bot dan worden bestuurd. Accent: Mediawijsheid Inhoud: • 1 bijeenkomst Benodigde materialen: • Digibord met geluid Uitvoering: • Mediacoach • Op school • 45 minuten
  • Boek-o-matic
    Boek-o-matic is een mediawijs- en leesbevorderend programma. De mediacoach leest een prentenboek voor waar kinderen zelf een vervolg op mogen bedenken. Ze maken een verhaal, door illustraties te tekenen op een vertelstrook. Elk verhaal kan worden opgenomen met een iPad, hierna kan het filmpje eenvoudig op een speciaal kanaal op YouTube worden gepubliceerd. De ingevulde vertelstrook wordt opgevouwen tot een mooi eigen boekje. Accent: De wereld achter een boek – Mediawijsheid – Leesplezier Inhoud: • Vertelstroken Op de achterkant staat informatie over vertellen, voorlezen, de bibliotheek en een instructie om thuis verder te gaan met het maken en vertellen van verhalen. Deze activiteit leent zich goed voor een schoolbrede en groeps overstijgende activiteit. Benodigde materialen: • Digibord met geluid en internetverbinding • Tekenmateriaal Goede Wifi verbinding is van belang. Uitvoering: • Leerkracht of Mediacoach/Leesmediaconsulent • Op school • 2 uur per groep
  • Boekenbende
    Een groepje bovenbouwleerlingen leest 15 aantrekkelijke jeugdboeken. Zij zijn de ambassadeurs voor het lezen binnen en buiten de school. Gedurende de bijeenkomsten praten ze over de gelezen boeken, leren ze een mening te vormen en deze te verwoorden in tekst en beeld. Het maken van verdiepingsopdrachten en het houden van een eindpresentatie maken ook deel uit van het programma. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen – Leesplezier Inhoud: • 8 bijeenkomsten • Een collectie leesboeken (15 stuks) • Werkboekjes Uitvoering: • Bibliothecaris • Op school • 1 uur, per bijeenkomst
  • Boekpromotie (diverse werkvormen)
    Hoe breng je nieuwe, leuke kinderboeken onder de aandacht bij je klas? Vertel je er zelf wat over in de Boekenkring of laat je iemand van de bibliotheek langskomen? In korte tijd komen de leerlingen in aanraking met een keur aan boeken. De werkvormen worden steeds vernieuwd, leuke voorbeelden zijn: Boekenspeeddate, Vliegensvlugge verteller en Boekensushi. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Uitvoering: • Lees-/mediacoach of bibliothecaris • Op school • 30 tot 60 minuten
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • CODA VR Lab
    VVirtual reality (VR) is een door een computer gesimuleerde omgeving waar gebruikers virtueel worden ondergedompeld in een levensechte wereld. De VR- bril sluit de gebruiker af van zijn werkelijke omgeving; zintuigen zicht en gehoor worden geprikkeld. In CODA VR Lab maken de bezoekers op een laagdrempelige en toegankelijke manier kennis met deze zich snel ontwikkelende techniek. Zij leren hoe het is om met deze techniek te werken en mee te denken over nieuwe toepassingen. Met virtual reality verbreedt CODA de functie van de bibliotheek in het virtuele domein.
  • Codewoord: het kinderboekenweekspel
    Digitaal spel waarmee de leerlingen in de bibliotheek, in de klas of thuis aan de slag kunnen. De school krijgt een link toegestuurd waarna alle klassen met het spel aan de gang kunnen gaan. Tijdens het spel krijgen de leerlingen boekentips mee, die gekoppeld zijn aan de vragen. Een leuke manier om boeken te leren kennen en waarbij vooral de kennis van de leerlingen op de proef wordt gesteld. Leerlingen verdienen door vragen juist te beantwoorden letters. Het spel eindigt met het puzzelen van de letters, zodat het Codewoord ontstaat. Het spel word de eerste dag van de Kinderboekenweek geactiveerd. Accent: Inhoud: • Link naar het digitale spel • Uitleg van het spel via mail Benodigde materialen: • Computer met internetverbinding Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek • Op school
  • Digi-inloopspreekuur
    Voor iedereen die vragen heeft over het gebruik van de computer, latop, tablet of smarthphone. Elke donderdagochtend is er een gratis inloopspreekuur (behalve in de schoolvakanties). Tussen 10.00 en 12.00 uur ben je van harte welkom in CODA Taalhuis aan de Vosselmanstraat 299 in Apeldoorn (ingang CODA Centrale Bibliotheek). Heb je hulp nodig bij het het digitaal kopen van bijvoorbeeld een (trein)kaartje, het instellen en verzenden van e-mail, het gebruik van je mobiele telefoon of andere vragen? Kom dan langs op donderdagochtend.
  • Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie, zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid Deze cursus wordt in CODA gegeven en is mede mogelijk gemaakt door Europe Direct Apeldoorn.
  • Europese verhalenkoffer
    De Europese verhalenkoffer is een educatief project van en over de Europese Unie. In de koffer bevinden zich tien verhalen; verhalen die zijn opgetekend door de eigenaar van de koffer. Bij elk verhaal hoort een souvenir: een voorwerp, een foto of een attribuut. Wat zal er allemaal uit de koffer komen? De volgende thema’s kunnen met de verhalen en voorwerpen in de koffer aan de orde gesteld worden: - Migratie en asiel (Spanje) - Toetreding en nieuwe EU-landen (Bulgarije) - Energie- en energievoorziening (Oostenrijk) - De euro (Finland) - Landbouw (Nederland) - Gelijke behandeling van man en vrouw (Denemarken) - Productveiligheid (Frankrijk) - Economische ontwikkeling en welvaartsverschillen (Ierland) - Meertaligheid (Luxemburg) - Milieu (Duitsland) Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Koffer • Attributen • Dvd met alle verhalen • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Groepsbezoek groep 1
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een groepsbezoek aan de bibliotheek. Voor veel kinderen is dit de eerste keer dat ze in de bibliotheek komen. Voor kleuters heeft de bibliotheek al veel te bieden. Maar dan moeten ze het wel weten. Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 1. Bijvoorbeeld omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 2
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een groepsbezoek aan de bibliotheek. Voor kleuters heeft de bibliotheek al veel te bieden. Maar dan moeten ze het wel weten. Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 2. Bijvoorbeeld omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 4
    Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 4. Bijvoorbeeld omdat dit past in de leesmethode, omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 5
    Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 5. Bijvoorbeeld omdat dit past in de leesmethode, omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 6
    Bij de ontvangst van groep 6 staat het zoeken naar boeken en allerlei vormen van informatie voor spreekbeurten en werkstukken centraal. Bij dit bezoek is er tijd om boeken uit te zoeken en ze te registreren op de groepspas, zodat ze meegenomen kunnen worden naar school. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 7
    Tijdens het bezoek van groep 7 aan de bibliotheek leren de kinderen waar en hoe de boeken in de bibliotheek staan en leren ze zelfstandig zoeken met de catalogus en op internet om zo materiaal te kunnen vinden voor spreekbeurten, werkstukken en hobby. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 8
    Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 8. Bijvoorbeeld omdat dit past in de leesmethode, omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek ISK
    Een rondleiding door de bibliotheek, speciaal voor ISK (Internationale Schakelklas) leerlingen. Aan het begin van deze rondleiding krijgen uw leerlingen een bibliotheekpasje waarmee ze lid zijn van de Bibliotheek. Daarna gaan ze ontdekken en ervaren wat de bibliotheek allemaal te bieden heeft. En dat is ook voor ISK-leerlingen heel erg veel!. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Bibliothecaris • In de bibliotheek • max. 2 uur
  • Groepsbezoek Nationale Voorleesdagen
    Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2020 gehouden van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Bibliothecaris • In de bibliotheek • Groepsbezoek ± 1 uur
  • Groepsbezoek peuters
    Met een groepsbezoek aan de bibliotheek maken peuters kennis met dit instituut. Vaak vinden deze bezoeken plaats tijdens de Nationale Voorleesdagen maar ook op andere momenten in het jaar zijn bezoeken mogelijk. Soms worden de bezoeken van de peuters gekoppeld aan een programma voor de ouders. Accent : Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliotheekmedewerker • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Hanna's reis: historische bronnen
    Een erfgoedproject gekoppeld aan een leesboek van Martine Letterie. Hanna’s reis vertelt het verhaal van Hanna, een 15-jarig arm Joods meisje dat in de oorlog met haar familie in Amsterdam woont. Martine Letterie schreef dit leesboek in opdracht van CODA met als centraal thema de ontruiming van de joods psychiatrische inrichting Het Apeldoornse Bosch op 22 januari 1943. Speciaal voor scholen is een bijbehorende educatieve lesdoos samengesteld waarmee leerkrachten en leerlingen (11-14 jaar) samen op zoek kunnen naar de feiten achter dit intrigerende jeugdboek. Met behulp van diverse werkbladen en bronkaarten leren de scholieren de emoties van het boek te koppelen aan de werkelijke geschiedenis, de Jodenvervolging in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Accent: Kennismaken met verschillende soorten boeken – Erfgoededucatie – Leesplezier – Historische kinderboeken Inhoud: • Lesdoos • Werkbladen • Bronkaarten • Boek en educatief materiaal via website CODA webwinkel • Uitgangspunt is dat leerlingen Hanna’s reis gelezen hebben Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Inloopspreekuur Taalhuis
    Voor iedereen die meer wil weten over wat CODA Taalhuis voor hem of haar kan doen, is er op maandagochtend een gratis inloop spreekuur. Tussen 10.00 en 12.00 uur ben je van harte welkom; je vindt CODA Taalhuis aan de Vosselmanstraat 299 in Apeldoorn (ingang CODA Centrale Bibliotheek). CODA Taalhuis is er voor iedereen die (beter) Nederlands wil leren. Naast taallessen Nederlands kun je via het Taalhuis ook leren werken op de computer. Hiervoor zijn er speciale cursussen zoals Digisterker en Klik & Tik. Heb je moeite met rekenen, ook dan kun je bij ons terecht voor hulp. Het inloopspreekuur wordt elke maandag gehouden, behalve in de schoolvakanties. De toegang is gratis en aanmelden is niet nodig. Voor eventuele vragen kun je ons ook mailen: taalhuis@coda-apeldoorn.nl.
  • Interactief voorlezen (workshop)
    In deze workshop staat het interactief voorlezen centraal. Interactief voorlezen is een manier van voorlezen waarbij het er om gaat jonge kinderen aan te zetten tot nadenken en praten over datgene wat er in een verhaal gebeurt. In de workshop wordt aandacht besteed aan de technieken die voor, tijdens en na het voorlezen gebruikt kunnen worden om peuters en kleuters te verleiden tot een reactie op het verhaal. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school
  • Invulhulp belastingen via BELASTINGTELEFOON
    Wilt u hulp bij het invullen van uw belastingaangifte of bij toeslagen aanvragen? Kom dan naar de bibliotheek. Medewerkers van de Belastingdienst Apeldoorn helpen u hierbij. Maak wel eerst een afspraak via de Belastingtelefoon 0800 – 0543 (gratis). Graag DigiD gegevens meenemen.
  • Jeugdkrakercompetitie
    De Nationale Jeugdkrakercompetitie is een jaarlijks terugkerende landelijke zoekwedstrijd op internet waarbij leerlingen van groep 7 en 8 met elkaar de strijd aangaan. Via de website werken de deelnemende teams, 5 competitieronden lang aan 5 vragen per week. Na 5 ronden volgt een barrage (voorronde). De vier beste teams strijden tegen elkaar in een online finale. Door mee te doen aan de wedstrijd leren kinderen zelfstandig te zoeken op het web en leren ze internet te gebruiken als informatiebron voor het maken van werkstukken. De vragen worden in de vorm van een verhaaltje gesteld en de teams antwoorden via multiple choice. Na afloop van iedere ronde is er feedback en wordt de zoekweg toegelicht en gemotiveerd. Naarmate de competitie vordert, worden de vragen moeilijker en krijgen de teams minder tips en hints. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 7 weken • In de periode mei - juni
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Kinderjury
    Welk boek wint dit jaar de Prijs van de Nederlandse Kinderjury? Ieder jaar kunnen kinderen tussen zes en twaalf jaar hun digitale stem uitbrengen. Verhalen, prentenboeken, gedichtenbundels, bloemlezingen en informatieve boeken uit het voorafgaande jaar en passend bij deze leeftijd, maken een kans door kinderen uitgekozen te worden voor de prijs. De boeken voor de Kinderjury staan tijdens de stemperiode op een speciale plek in de bibliotheek. Vanaf 6 maart tot en met 19 mei 2019 kan er door kinderen gelezen worden voor De Nederlandse Kinderjury 2019. Er zijn twee leeftijdsgroepen: 6 tot en met 9 jaar (groep 3 tot en met 5) 10 tot en met 12 jaar (groep 6 tot en met 8) De stemperiode voor de Nederlandse Kinderjury 2019 is maandag 20 mei t/m zondag 26 mei 2019. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Uitvoering: • Op school • In de periode maart - mei
  • Klassikaal lenen
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. Maar om ieder kind aan het lezen te krijgen en te houden, zijn nieuwe, leuke, spannende of verdrietige boeken een must. De bibliotheek biedt de mogelijkheid om met de groep klassikaal materialen te komen lenen. Indien u hier gebruik van wilt maken hebt u een schoolabonnement nodig. Er wordt een rooster opgesteld, zodat er op vaste tijden met de leerlingen of een deel ervan de boeken gewisseld kunnen worden. Accent: Leesplezier Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden. • Klik&Tik samen op 't web: leer sociale media kennen en hoe je ze kunt gebruiken.
  • Lezing en/of workshop kind en media
    Het internet is niet meer weg te denken uit onze samenleving. De huidige generatie begeeft zich steeds vaker en langer op het wereld wijde web. Deze kinderen zijn, zoals dat heet, vroeg 'mediawijs'. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wie heeft het kind geleerd hoe het zich op het internet moet gedragen? Hoe het zou moeten omgaan met onverwachte pop-ups waarmee misleidende, gewelddadige, seksueel getinte of discriminerende boodschappen verspreid worden? En ziet een kind verschil tussen nieuwsberichten en boodschappen met een commerciële bedoeling (reclame- en spamberichten)? Bent u zelf eigenlijk wel bekend met deze aspecten van het internet? Of met alle social media waar uw kind en/of zijn vrienden of vriendinnen zich mee bezig houden? Tijdens deze bijeenkomst en/of workshop krijgt u uitgebreide en waardevolle informatie over de leuke, maar ook de minder leuke kanten van het internet en social media en de mogelijke invloed ervan op kinderen. U krijgt tips over hoe u hiermee om kunt gaan en hoe u uw kind kunt begeleiden zijn/haar veilige weg te vinden op het internet. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Lezing op maat
    Heeft u behoefte aan invulling van een ouderavond op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De invulling kan zijn in de vorm van een lezing maar ook als workshop met diverse, interactieve werkvormen. De bibliotheek is u graag van dienst. Onderwerpen waar u aan kunt denken: - Mediaopvoeding - Jeugdliteratuur algemeen - Bekroonde kinderboeken - Makkelijk Lezen Plein Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Mediamasters
    MediaMasters is het interactieve ervaringsspel voor leerlingen in groep 7 en 8 in het basisonderwijs. Ze leren de mogelijkheden en risico's kennen van verschillende media. Het spel is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid: de nationale campagne waarin Mediawijzer.net aandacht vraagt voor een kritische en bewuste omgang met media. Dit jaar zal de Week van de Mediawijsheid weer plaatsvinden in november (8 november t/m 15 november 2019). Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school
  • Mediawijsheid; afbeeldingen en plaatjes; is alles wel echt?
    Zijn alle foto's en filmpjes betrouwbaar? Pas op! We worden vaak voor de gek gehouden. Er zijn verschillende manieren om foto's en filmpjes te manipuleren, waardoor ze misleidende informatie geven. Waarom doen nieuws- en reclamemakers dit? Wat vinden we daar van? Het doel van deze les is om kritisch te leren omgaan met beeldinformatie die in de media is geplaatst. Lukt het de leerlingen om zelf ook het nieuws te manipuleren? Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • 1 bijeenkomst Benodigde materialen: • Digibord met geluid en internetverbinding Uitvoering: • Mediacoach of bibliothecaris • Op school • 90 minuten
  • Mediawijsheid; social media
    Social Media (zoals Facebook, Twitter, Snapschat en Instagram) zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse samenleving. Heel handig maar het levert ook allerlei vraagstukken op. Hoe ga je als leerkracht om met Social Media in de klas? Welke afspraken maak je als ouder met je kind? En hoe gaan klasgenoten met elkaar om middels Social Media? In verschillende workshops met verschillende doelgroepen kan hier aandacht aan besteed worden. Inhoud: • 1 bijeenkomst Benodigde materialen: • Digibord met geluid en internetverbinding Uitvoering: • Lees-/mediacoach • Op school • 1 tot 2 uur
  • Mediawijsheid; veilig internet
    Er bestaan veel gevaren op internet waar leerlingen en leerkrachten met elkaar over in gesprek kunnen gaan. Aan de hand van filmpjes, gesprekken en opdrachten wordt leerlingen gevraagd actief mee te denken en te praten over verschillende onderwerpen. Van computergebruik en cyberpesten en de gevolgen op iemands leven tot internetverslaving. Leerlingen worden zich tijdens deze les(sen) bewuster van hun eigen rol in de digitale omgeving. Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Mediacoach, bibliothecaris of leerkracht • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • My Life Story
    My Life Story is een lessenserie over mediawijsheid in de brugklas van het voortgezet onderwijs. Het omhelst een volledig lespakket van de bibliotheek voor de school. Naast het product, in de vorm van een lessenserie, biedt de bibliotheek met het concept My Life Story, begeleiding door een mediacoach van de bibliotheek.
  • Nationale Voorleesdagen
    Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hen veel plezier. Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. 'Moppereend', geschreven door Joyce Dunbar, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2020. Naast dit boek hebben Nederlandse jeugdbibliothecarissen negen andere prentenboeken gekozen uit het aanbod van 2018, die de Prentenboek TopTien compleet maken. In 'Moppereend' loopt Eend te mopperen. Ze heeft niemand om mee te spelen. Er verschijnt een grijze wolk boven haar hoofd die steeds groter wordt. Want alle dieren die ze vraagt, willen spelletjes doen die Eend niet leuk vindt. Dan wordt de wolk zo groot en zwart dat hij barst. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2020 gehouden van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • De school vraagt zelf het deelnemerspakket aan op www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Nederland Leest Junior
    Nederland Leest Junior is een educatieve component van Nederland Leest die zich richt op kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar. In de klas kan men lezen, praten en een creatieve verwerkingsopdracht doen rondom een boek. Centraal bij het thema Duurzaamheid van 2019 staat het boek 'Borealis' van Marloes Morshuis. Accent : Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • Meerdere exemplaren van het centraal staande boek • Lesbrieven • Promotiemateriaal • Interactief lesmateriaal (apart voor PO en VO) • Verwerkingsopdracht Via de Bibliotheek vóór 1 juni de boeken, lesbrieven en promotiematerialen aanvragen. Uitvoering: • Leerkracht of docent • Op school • In de periode november
  • Taalhuis
    Goed kunnen lezen en schrijven is voor iedereen belangrijk. Wilt u de Nederlandse taal beter leren spreken? Of leren omgaan met computer, tablet of smartphone? Het maakt het dagelijks leven prettiger en makkelijker. Thuis, op het werk en in contact met de overheid en instellingen is goed kunnen lezen en schrijven noodzakelijk. CODA Taalhuis helpt daarbij.
  • Vertelplaten
    Van diverse prentenboeken zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Indien u een specifieke titel wilt bestellen geef dit dan aan bij de aanvullende informatie in het bestelformulier. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Vliegensvlugge verteller
    Met een speciale koffer vol boeken komt de Vliegensvlugge Verteller bij u in de groep en laat de leerlingen (nieuwe) boeken zien. Er wordt kort over de boeken verteld of een stukje voorgelezen en dan is het tijd voor een vliegensvlug bezoek aan een andere groep. Maar eerst kruisen de leerlingen op het tipblad aan of ze het boek willen lezen. Accent: Boeken kiezen – Leesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst • Tipbladen Uitvoering: • Bibliothecaris • Op school • 15 minuten, per bijeenkomst
  • Wepboeken
    Het WePboek beoogt kinderen profijt te laten hebben van de positieve effecten van gebruik van multimedia bij hun taalontwikkeling. Gedigitaliseerde, geanimeerde prentenboeken met interactieve elementen, vergroten de woordenschat van het kind. Door de interactie leren kinderen verhaallijnen beter te begrijpen. Onderzoek heeft aangetoond dat het leereffect van digitale, interactieve prentenboeken tweemaal zo groot is als bij het traditionele voorlezen. Indien u een specifieke titel wilt bestellen geef dit dan aan bij de aanvullende informatie in het bestelformulier. Accent: Voorlezen - Leesplezier Inhoud: • Prentenboek • DVD met het digitale prentenboek • Enkele boeken die bij het thema van het boek aansluiten (facultatief) • Handleiding voor de professional of leerkracht • Folder digitale prentenboeken Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 tot 6 weken
  • Workshop voorlezen
    Leerlingen uit groep 8 ontdekken het plezier in voorlezen, leren een aantal voorleestechnieken en oefenen hier mee. Ook het kiezen van een geschikt prentenboek in de bibliotheek maakt deel uit van de lessen. Na deze workshop kunnen zij op een leuke en interactieve manier een prentenboek voorlezen aan jonge kinderen. Een voorleessessie bij de kleuters vormt de afsluiting van deze activiteit. Leerlingen die lezen moeilijk of niet leuk vinden kunnen gemotiveerd raken door te voor te lezen. Daarnaast heeft deze activiteit een sterk sociaal karakter. Accent: Voorlezen en voorleesplezier – Boeken kiezen Inhoud: • 3 bijeenkomsten + voorleessessie • Een collectie prentenboeken (wordt geleend door school/groep) Uitvoering: • Bibliothecaris • Op school, in de bibliotheek • 45 minuten, per bijeenkomst
  • Zininzinnen
    Lessen voor taalzwakke leerlingen waarin plezier met woorden voorop staat. Met woorden die zinnen worden en betekenis krijgen, wordt ingespeeld op de verbeeldingskracht van kinderen zonder dat ze het idee hebben dat ze met leesoefeningen bezig zijn. Aan de hand van verschillende thema’s en boeken (waaronder Ridder Florian) gaan leerlingen actief aan de slag. Accent: Leesplezier Inhoud: • 6 bijeenkomsten • Een collectie boeken • Werkboekje 'Zininzinnen' • App 'Voor jou en voor mij' Uitvoering: • Bibliothecaris • Op school • 30 minuten, per bijeenkomst


Vorige pagina