Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Weert

Weert_3.jpg (588033 bytes)

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Wilhelminasingel 250
6001 GV Weert
T: 0882432000
E: info@bibliocenter.nl

Openingstijden
Maandag13:00 - 18:00 uur
Dinsdag10:00 - 20:00 uur
Woensdag10:00 - 18:00 uur
Donderdag10:00 - 20:00 uur
Vrijdag10:00 - 18:00 uur
Zaterdag09:30 - 17:00 uur

Omschrijving
Bibliotheek in centrum van Weert

GPS-coördinaten
51.255173, 5.703863

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Bibliocenter Weert
Etiketnaam: 

de Bibliotheek Bibliocenter
Beschrijving: 

Je bent van harte welkom bij Bibliocenter!
Loop binnen om een tijdschrift te lezen, internet te gebruiken of een boek in te kijken. Dat kan ook zonder lidmaatschap. Met een abonnement kun je boeken, tijdschriften en dvd's lenen in alle bibliotheken van Bibliocenter.
Aangemaakt op: 
20:26
Aangemaakt op: 
20:26
Laatst gewijzigd op: 
13:46
Laatst gewijzigd op: 
13:46
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "6091" t/m "6092"
  • Van postcode "6030" t/m "6035"
  • Van postcode "6050" t/m "6051"
  • Van postcode "6067" t/m "6067"
  • Van postcode "6097" t/m "6099"
  • Van postcode "6017" t/m "6019"
  • Van postcode "6107" t/m "6109"
  • Van postcode "6093" t/m "6096"
  • Van postcode "6037" t/m "6037"
  • Van postcode "6080" t/m "6089"
  • Van postcode "6010" t/m "6015"
  • Van postcode "6000" t/m "6006"
  • Van postcode "6039" t/m "6039"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
49.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
49.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Ja
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

OrganisatiePublieksruimteKantoorProgrammering/projectenMarketing/communicatieMedewerkersFinanciën
Gemeente Deels gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Aanvulling multifunctioneel gebouw: 

Streekomroep
Erfgoedhuis Weert

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0834080000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0834080000
Locatiecode : 

4950
ILN-code NBC+: 

435
VOB lidnummer: 
100121
Basisbibliotheeknaam: 

Bibliocenter

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
café
computerlokaalverhuur
cursus-/vergaderruimte
expositieruimte
internet-pc
internettoegang
leestafel
print- en/of kopieerfaciliteiten
zaalverhuur
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
12
Werk-, studieplek zonder PC: 
20
Aantal oefenpc's: 
15
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Nee
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheek, automatisering
Bibliotheekabonnement
Boekendienst-aan-huis
Catalogusuitleg
Gesproken lectuur (vorm)
Makkelijk Lezen Plein
Voordeel met je Biebpas
leesbevordering
leespromotie
mediawijsheidaanbod
taalinformatiepunt Nederlands
voorlezen
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Oefenen.nl
Passend lezen
Slimme Nieuwslezer
online databank
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
De Nationale Voorleeswedstrijd
Jonge Jury
Read2me!
Week van de Mediawijsheid
kinderboekenweek
kinderboekenweekactiviteit
leesbevorderingsproject
nationale voorleesdagen
voorleesmiddag
Cursussen, workshops en projecten: 

computercursus
computercursus (arbeidsmarkt)
cursus Excel
cursus Windows
cursus Word
cursus internet
cursus omgaan met tablet
cursus sociale media
Werkvormen computeraanbod: 
  • lezing
  • online leren (e-learning)
  • zelfstudie
  • workshop
  • cursus
  • advies en doorverwijzing
  • spreekuur
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO
  • Organisaties, bedrijven en overheid
  • Volwassenen
  • Kinderdagverblijven

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

BoekStart in de kinderopvang
dBoS PO
mediawijsheidaanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
spreekuur belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
2
Beschermde printfaciliteiten: 
2
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • 1 tegen allen: groep 7 en 8
    Uitvoering door leerkracht. Een uitdagingsspel tussen de leerkracht en de klas. De leerkracht daagt de klas uit om 80 opdrachten uit te voeren. De zeer gevarieerde opdrachten hebben allemaal te maken met lezen en taal. De kinderen moeten bijvoorbeeld een lijst maken van 6 boeken die geschreven zijn door Jacques Vriens, een rap maken, uit een kinderkookboek een lekker recept kiezen en dit klaarmaken voor de leerkracht. In een vooraf getekend contract leggen de spelers de tegenprestatie van de verliezer vast.
  • Abonnement buitenschoolse opvang
    Hiermee leent buitenschoolse opvang binnen en buiten het werkgebied van Bibliocenter materiaal uit de collectie. - 35 materialen voor 6 weken - Te laat geld: € 0,10 per dag / DVD's: € 0,50 per dag - Gratis reserveren binnen Bibliocenter - Lenen in alle vestigingen van Bibliocenter in de gemeenten Leudal, Maasgouw, Nederweert of Weert - Gratis verlengen maximaal 2x. tenzij het gereserveerd is, via www.bibliocenter.nl. Gebruik de 4 cijfers van de postcode van jouw instelling als pincode. Thema- en wisselcollecties zijn losgekoppeld van de abonnementen.
  • Abonnement voor een GROEP van een peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang
    Met dit abonnement is het mogelijk om materialen te lenen van de jeugdbibliotheek en indien nodig voor PSZ, KDV of BSO, ook van de volwassenen bibliotheek. - Maximaal 35 materialen in één keer. Uitzonderingen: Seizoensboeken, maximaal 2, Kinderjury en jonge jury, maximaal 5, Eerste leesboekjes van start t/m herfstvakantie, maximaal 15 - Uitleentermijn 6 weken - Verlengen via de website www.bibliocenter.nl via MIJN MENU kun je de materialen 2x gratis verlengen. Materiaal dat gereserveerd is voor een andere gebruiker kun je niet verlengen. De pincode, die nodig is om in te loggen in MIJN MENU, bestaat bij dit abonnement uit de 4 cijfers van de postcode. Ons gehele aanbod, gericht op leesstimulering, bevordering van leesplezier, kennismaking met de bibliotheek en vergroting van mediavaardigheden vind je ook op onze website onder het kopje "Scholen & Instellingen". Onze vestigingen en openingstijden vind je ook op: www.bibliocenter.nl
  • Bekijk 't maar: groep 7 en 8
    Uitvoering door leerkracht. De school ontvangt boeken en dvd’s van verfilmde boeken. In kleine groepjes lezen de leerlingen een boek. Thuis of op school bekijken ze de verfilming van dat boek. Elk groepje maakt vervolgens een boekverslag en bereidt een presentatie voor, waarin ze een pleidooi houden over waarom juist het door hen gelezen boek de moeite waard is om met de hele klas te bekijken. Daarna vullen alle leerlingen stembriefjes in. Een filmblik dient als stembus. Telling van de stembriefjes wijst uit aan welke film een ‘Oscar’ wordt uitgereikt. Aansluitend wordt deze film klassikaal vertoond. Thema’s: boeken en films
  • Belastingspreekuur
    Vragen over belastingaangifte en toeslagen aanvragen? Bezoek het belastingspreekuur in de bibliotheek. Dit spreekuur wordt verzorgd door Wout van der Heijden. Maak wel eerst een afspraak via b.bocken@bibliocenter.nl of via 088-2432040. Graag Digid gegevens meenemen. Het spreekuur is alleen bedoeld voor vragen over het invullen van het formulier, toeslagen etc. Uitdrukkelijk niet voor het invullen van het belastingformulier. Het spreekuur is in de maanden maart en april.
  • Biebtective: groep 4
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter en de leerkracht. Dit project start met een bezoek aan de bibliotheek. Er is iets gebeurd in de bibliotheek en niemand weet wat. Overal zijn mysterieuze sporen achter gelaten. Op deze manier maken kinderen kennis met de verschillende soorten boeken zoals prentenboeken, leesboeken, informatieve boeken, stripboeken en gedichtenboeken. Na het bibliotheekbezoek gaan de kinderen op school nog een aantal weken met verschillende boeksoorten aan de slag. Thema’s: speuren, detectives, dieven, inbrekers, leesplezier, bibliotheek, verschillende soorten boeken
  • Boekstart
    Kinderen die op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken, ontwikkelen een voorsprong waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is speciaal daarvoor ontwikkeld. Een programma dat het lezen met baby's bevordert én ouders laat genieten van boeken. Samen lezen, plaatjes aanwijzen en benoemen, versjes leren en verhaaltjes vertellen versterkt de band tussen ouder en kind. Ouders met baby's van 3 of 7 maanden oud krijgen via de gemeente of het consultatiebureau een bon waarmee ze hun kindje gratis kunnen inschrijven bij de Bibliotheek. Bovendien ontvangen ze een BoekStartkoffertje met leuke, leesbevorderende inhoud.
  • Boekstart in kinderopvang
    Een goed gevulde boekenkast, pedagogisch medewerkers die weten hoe ze moeten voorlezen (ook aan baby's) en een nauw contact met de bibliotheek. Dat zijn de ingrediënten van het leesbevorderingsproject Boekstart in de Kinderopvang. Wat is Boekstart? Boekstart is een programma dat het lezen met baby's bevordert én ouders met baby's laat genieten van boeken. De bibliotheek werkt bij dit project samen met gemeenten en consultatiebureaus om ouders en kinderen vanaf het allereerste begin met (het lezen van) boeken in aanraking te brengen. Hoe werkt Boekstart in de Kinderopvang? 'Boekstart in de Kinderopvang' is een vervolg op 'Boekstart voor baby’s'. Via de kinderopvang én de bibliotheek worden ook dreumesen en peuters in aanraking gebracht met boeken en voorlezen. Daarbij is het volgende van belang: • in samenwerking met de bibliotheek wordt gezorgd voor een aantrekkelijke leesplek in de kinderopvang • in samenwerking met de bibliotheek wordt een startcollectie geschikte boekjes opgebouwd- de deskundigheid van pedagogisch medewerkers wordt verhoogd • ouders worden erbij betrokken, zodat er thuis ook meer voorgelezen wordt en zij bekend raken met de mogelijkheden van de bibliotheek
  • Botje Bij: groep 1 en 2
    Uitvoering door leerkracht Botje Botje, Botje Bij ik help jou en jij helpt mij links of rechts en terug of vooruit: ik tel de stappen en jij voert uit Bij Botje Bij staat ontluikend programmeren en ruimtelijke oriëntatie centraal. De Bee-Bot is een programmeerbare robot waarmee kinderen zelf een bepaalde route kunnen uitstippelen, installeren en doorlopen. Om tot programmeren te komen gaan kinderen aan de slag met gedichten en verhalen. Het project bestaat uit twee lessen die bijdragen aan de taal- en rekenontwikkeling van de kinderen, alsook aan de sociaalemotionele ontwikkeling. De kinderen zijn tijdens de lessen bezig met ontluikend lezen en rekenen. Thema's: ontluikend programmeren en ruimtelijke oriëntatie. Verder kan het project bij vrijwel elk thema worden gebruikt.
  • Botje Bij: groep 1 en 2
    Uitvoering van les 1 door medewerker Bibliocenter en de rest van het project door de leerkracht. Botje Botje, Botje Bij ik help jou en jij helpt mij links of rechts en terug of vooruit: ik tel de stappen en jij voert uit Bij Botje Bij staat ontluikend programmeren en ruimtelijke oriëntatie centraal. De Bee-Bot is een programmeerbare robot waarmee kinderen zelf een bepaalde route kunnen uitstippelen, installeren en doorlopen. Om tot programmeren te komen gaan kinderen aan de slag met gedichten en verhalen. Het project bestaat uit twee lessen die bijdragen aan de taal- en rekenontwikkeling van de kinderen, alsook aan de sociaalemotionele ontwikkeling. De kinderen zijn tijdens de lessen bezig met ontluikend lezen en rekenen. Thema's: ontluikend programmeren en ruimtelijke oriëntatie. Verder kan het project bij vrijwel elk thema worden gebruikt.
  • Bouwbeesten: groep 8
    Uitvoering door leerkracht. In dit lespakket leren leerlingen meer over de werking van wind en gaan ze aan de hand van kunst en poëzie over het thema wind aan de slag om hun eigen BouwBeesten te maken. Met behulp van alledaagse materialen bouwen leerlingen vervolgens hun eigen beest dat zich kan voortbewegen door de wind. De lessenreeks wordt afgesloten met een BouwBeesten- Battle. Hierin nemen de zelfgemaakte creaties het tegen elkaar op en wint het beest dat door middel van wind de grootste afstand aflegt. Les 1 - Introductie en schets: 50 minuten Les 2 - Bouwen: 50 - 100 minuten Les 3 - BouwBeesten-Battle: 30 minuten Thema’s: maakonderwijs, creativiteit, techniek, bouwen
  • Bouwbeesten: groep 8
    Les 1 door medewerker Bibliocenter en de overige lessen door leerkracht. In dit lespakket leren leerlingen meer over de werking van wind en gaan ze aan de hand van kunst en poëzie over het thema wind aan de slag om hun eigen BouwBeesten te maken. Met behulp van alledaagse materialen bouwen leerlingen vervolgens hun eigen beest dat zich kan voortbewegen door de wind. De lessenreeks wordt afgesloten met een BouwBeesten- Battle. Hierin nemen de zelfgemaakte creaties het tegen elkaar op en wint het beest dat door middel van wind de grootste afstand aflegt. Les 1 - Introductie en schets: 50 minuten Les 2 - Bouwen: 50 - 100 minuten Les 3 - BouwBeesten-Battle: 30 minuten Thema’s: maakonderwijs, creativiteit, techniek, bouwen
  • BSO Boer Boris gaat naar zee
    Boer Boris heeft vakantie. Boer Boris gaat naar zee. Hij pakt zijn kleine koffertje. Maar wat neemt Boer Boris mee? Een dagje naar het strand is erg gezellig, maar ’s avonds staat de boerderij op Boris en de dieren te wachten. Leesbevorderingsproject naar het boek Boer Boris gaat naar zee van Ted van Lieshout. Samenstelling project: Vertelplaten, boek, vingerpoppetje, cd met liedje, diverse attributen, handleiding voor de begeleider.
  • BSO De Grote Tekententoonstelling: groep 5-8
    Dit project bestaat uit vier workshops van een uur. De kinderen speuren naar tekentechnieken en leren zo op welke manier verschillende illustraties in boeken zijn gemaakt. In de tweede en derde workshop kunnen ze zelf aan de slag met allerlei materialen. Dit wordt afgesloten met een echte tentoonstelling. In de laatste bijeenkomst wordt gewerkt met een laptop! Met behulp van een online programma maakt iedereen een digitaal prentenboek. Activiteit 1 en 4 worden verzorgd door Bibliocenter Activiteit 2 en 3 worden verzorgd door een docent Beeldend van Rick
  • BSO De mooiste vis van de zee
    Regenboog is de mooiste vis in de zee. Maar hij is trots en ijdel en daardoor heeft hij geen enkele vriend. Pas als hij zijn mooie schubben weggeeft, gaan ze hem aardig vinden. En dan merkt hij dat vrienden hebben belangrijker is dan de mooiste zijn! Leesbevorderingsproject naar het prentenboek "De mooiste vis van de zee" van Marcus Pfister. Samenstelling project: Boek “De mooiste vis van de zee” Vissenpakje met afneembare zilverkleurige schubben Vingerpopje vis Handleiding voor de begeleider
  • BSO Fiet wil rennen
    Fiet wil rennen. Daar houdt hij van. Maar die dag denkt de wind er anders over. Hij waait en blaast en Fiet komt maar niet vooruit. Fiet geeft niet zomaar op. Op elke bladzijde is er een ander dier dat Fiet op andere gedachten probeert te brengen. De wind gaat niet weg. Dus gaat Fiet weg. Hij draait zich langzaam om en… rent! Leesbevorderingsproject naar het boek Fiet wil rennen van Bibi Dumon Tak. Samenstelling project: Vertelplaten, boek, grote struisvogel handpop, decor met ventilator om wind te maken, cd met lied Fiet wil rennen en speelwerkbrief voor de begeleider.
  • BSO Hocus Pocus Toverboek: groep 1-4
    De tovenaar is op vakantie en de kinderen mogen op zijn toverspullen passen. Dit project bestaat uit vier workshops van een uur. Tijdens activiteit 1 en 3 wordt er een boek tevoorschijn getoverd. Na het voorlezen volgt een activiteit waarmee de kinderen een deel van de toverspreuk tevoorschijn kunnen toveren. In workshops 2 en 4 kunnen de kinderen door te dansen een deel van de toverspreuk verdienen. Als de toverspreuk compleet is, krijgen de kinderen een echt toverdiploma. Activiteit 1 en 3 worden verzorgd door Bibliocenter Activiteit 2 en 4 zijn dansactiviteiten, verzorgd door Rick
  • BSO Krrrr…okodil!
    Het is heel rustig op de oevers van de rivier. Iedereen geniet van de zon. Totdat … O-oh! Daar komt … KRRRR… OKODIL! Hij spettert en spattert en de modder vliegt alle kanten op. Leesbevorderingsproject naar het boek "Krrrr…okodil!" van Catherine Rayner. Samenstelling project: Vertelplaten, boek, vingerpoppetje, cd met liedjes, diverse attributen, handleiding voor de leerkracht
  • BSO Mama kwijt
    Mama kwijt is het verhaal over het schattige uiltje dat al slapend uit zijn nest valt en zijn mama kwijt is. Eekhoorn zal ‘m wel even helpen, maar dan moet kleine Uil wel de juiste aanwijzingen geven. Leesbevorderingsproject naar het boek Mama Kwijt! van Chris Haughton. Samenstelling project: Vertelplaten, boek, vingerpoppetje, cd met liedje Mama kwijt!, diverse attributen en handleiding met verwerkingstips voor de begeleider.
  • BSO Vertellen met een Kamishibai voor de groepen 1 t/m 3
    Een Kamishibai is een klein verteltheatertje of vertelkastje. Van oorsprong komt het uit Japan. Het vertelkastje maakt voorlezen en vertellen extra leuk. De platen van de prentenboeken die hiervoor worden gebruikt zijn uitvergroot tot A3-formaat. Zo kunnen de kinderen de illustraties extra goed zien. Bij elk prentenboek is een handleiding toegevoegd voor het werken met de Kamishibai en het betreffende prentenboek. U heeft de keuze uit onderstaande titels. Dematons, C. - Ik ben mijn moeder kwijt (dieren) Donnio, S. - Ik zou wel een kindje lusten Emmet, J. - Ik wil de maan (maan) Hest, A. - En nu lekker slapen, Sam (slapen) Hest, A. - Dat ben jij, Kiki! (gezin, grootouders) Horáçek, P. - Kleine muis zoekt een huis (wonen) Könnecke, O. - Anton kan toveren (toveren) Praagman, M. - Nog honderd nachtjes slapen (feesten) Root, P. - Wat nu, Olivier? (verdwalen, herfst) Schubert, I. - Ophelia (verliefdheid) Slegers, L. - Piep, het is Pasen (Pasen) Van Genechten, G. - Kleine Kangoeroe (gezin Van Genechten, G. - De wiebelbillenboogie (gezin, dansen) Van Genechten, G. - Rikki helpt Sinterklaas (Sinterklaas) Van Genechten, G. - Rikki en de eekhoorn (dood, herfst) Vries, A. de - Raf (knuffels, reizen)
  • BSO Wetenschap en Techniek
    De Professor heeft een kist achtergelaten en gevraagd om hulp bij het uitvinden. Met de ontdekkist Wetenschap en Techniek kunnen kinderen uit groepen 5 t/m 8 zelfstandig of onder enige begeleiding aan de slag met opdrachten waarmee ze allerlei ontdekkingen doen over zonne-energie, proefjes, magneten en een stroomkring. Inhoud van de kist: opdrachtenkaartjes, een solar experiment, diverse proefjes, een set magneten, Spektro Electro stroomkring experiment, boeken over de onderwerpen. Genoeg materiaal voor 16 kinderen, voor 4 weken
  • Cardboard Game: groep 7
    Uitvoering door leerkracht. In onze digitale wereld zijn maakvaardigheden belangrijker dan ooit. Samen onderzoeken, proberen, ervaren, falen, oefenen en weer doorgaan. Zo kunnen leerlingen zich ontwikkelen tot creatieve, kritische en vindingrijke individuen. Ook taal is voor leerlingen een belangrijke manier om te leren. Het ‘lezen’ van verhalen versterkt reflectieve vaardigheden en stimuleert de cognitieve groei. In dit lespakket versterken ‘taal’ en ‘maken’ elkaar op een speelse manier. Leerlingen ervaren de principes van Design Thinking. Geïnspireerd door boekenkaften ontwerpen leerlingen aan de hand van een gameplan een eigen spel. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van ambachtelijke en alledaagse materialen, LEGO en bijvoorbeeld LittleBits om extra spel-mogelijkheden te creëren. Les 1 - Introductie en brainstorm - 60 min Les 2 - Ontwerp je game - 45 min Les 3 - Bouwen en presenteren - 60 min Thema’s: maakonderwijs, creativiteit, techniek
  • Cardboard Game: groep 7
    Les 1 uitgevoerd door medewerker Bibliocenter en les 2 en 3 door leerkracht. In onze digitale wereld zijn maakvaardigheden belangrijker dan ooit. Samen onderzoeken, proberen, ervaren, falen, oefenen en weer doorgaan. Zo kunnen leerlingen zich ontwikkelen tot creatieve, kritische en vindingrijke individuen. Ook taal is voor leerlingen een belangrijke manier om te leren. Het ‘lezen’ van verhalen versterkt reflectieve vaardigheden en stimuleert de cognitieve groei. In dit lespakket versterken ‘taal’ en ‘maken’ elkaar op een speelse manier. Leerlingen ervaren de principes van Design Thinking. Geïnspireerd door boekenkaften ontwerpen leerlingen aan de hand van een gameplan een eigen spel. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van ambachtelijke en alledaagse materialen, LEGO en bijvoorbeeld LittleBits om extra spel-mogelijkheden te creëren. Les 1 - Introductie en brainstorm - 60 min Les 2 - Ontwerp je game - 45 min Les 3 - Bouwen en presenteren - 60 min Thema’s: maakonderwijs, creativiteit, techniek
  • Cardboard Game: groep 7
    Les 1, 2 en 3 uitgevoerd door medewerker Bibliocenter. In onze digitale wereld zijn maakvaardigheden belangrijker dan ooit. Samen onderzoeken, proberen, ervaren, falen, oefenen en weer doorgaan. Zo kunnen leerlingen zich ontwikkelen tot creatieve, kritische en vindingrijke individuen. Ook taal is voor leerlingen een belangrijke manier om te leren. Het ‘lezen’ van verhalen versterkt reflectieve vaardigheden en stimuleert de cognitieve groei. In dit lespakket versterken ‘taal’ en ‘maken’ elkaar op een speelse manier. Leerlingen ervaren de principes van Design Thinking. Geïnspireerd door boekenkaften ontwerpen leerlingen aan de hand van een gameplan een eigen spel. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van ambachtelijke en alledaagse materialen, LEGO en bijvoorbeeld LittleBits om extra spel-mogelijkheden te creëren. Les 1 - Introductie en brainstorm - 60 min Les 2 - Ontwerp je game - 45 min Les 3 - Bouwen en presenteren - 60 min Thema’s: maakonderwijs, creativiteit, techniek
  • De Baas Op Internet thema Algoritmes: groep 7 en 8
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. Wie is de baas op internet? Is dat Google? Of de overheid? Of ben jij het? In de zes lesmodules van De Baas Op Internet leren kinderen alles over de belangrijkste spelers op het web, wat data is, hoe Snapchat werkt en wat een cookie is. De thema’s hebben nadrukkelijk een technische insteek. Doel is dat kinderen meer digitaal geletterd raken doordat ze beter begrijpen hoe het netwerk van het internet precies in elkaar steekt. En dat mag best een beetje leuk zijn; zo ontwerp je zelf een escape room, bouw je het internet na met sponsjes en rietjes en ontwerp je de best mogelijke zelfrijdende auto. Thema’s: Thema Privacy: 90 minuten Thema Internet: 90 minuten Thema Geheimtaal: 90 minuten Thema Datasporen: 90 minuten Thema Encryptie: 90 minuten Thema Algoritmes: 90 minuten Deze thema’s zijn in willekeurige volgorde te behandelen. Je kunt ook een keuze maken voor één of enkele thema’s
  • De Baas Op Internet thema Datasporen: groep 7 en 8
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. Wie is de baas op internet? Is dat Google? Of de overheid? Of ben jij het? In de zes lesmodules van De Baas Op Internet leren kinderen alles over de belangrijkste spelers op het web, wat data is, hoe Snapchat werkt en wat een cookie is. De thema’s hebben nadrukkelijk een technische insteek. Doel is dat kinderen meer digitaal geletterd raken doordat ze beter begrijpen hoe het netwerk van het internet precies in elkaar steekt. En dat mag best een beetje leuk zijn; zo ontwerp je zelf een escape room, bouw je het internet na met sponsjes en rietjes en ontwerp je de best mogelijke zelfrijdende auto. Thema’s: Thema Privacy: 90 minuten Thema Internet: 90 minuten Thema Geheimtaal: 90 minuten Thema Datasporen: 90 minuten Thema Encryptie: 90 minuten Thema Algoritmes: 90 minuten Deze thema’s zijn in willekeurige volgorde te behandelen. Je kunt ook een keuze maken voor één of enkele thema’s
  • De Baas Op Internet thema Encryptie: groep 7 en 8
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. Wie is de baas op internet? Is dat Google? Of de overheid? Of ben jij het? In de zes lesmodules van De Baas Op Internet leren kinderen alles over de belangrijkste spelers op het web, wat data is, hoe Snapchat werkt en wat een cookie is. De thema’s hebben nadrukkelijk een technische insteek. Doel is dat kinderen meer digitaal geletterd raken doordat ze beter begrijpen hoe het netwerk van het internet precies in elkaar steekt. En dat mag best een beetje leuk zijn; zo ontwerp je zelf een escape room, bouw je het internet na met sponsjes en rietjes en ontwerp je de best mogelijke zelfrijdende auto. Thema’s: Thema Privacy: 90 minuten Thema Internet: 90 minuten Thema Geheimtaal: 90 minuten Thema Datasporen: 90 minuten Thema Encryptie: 90 minuten Thema Algoritmes: 90 minuten Deze thema’s zijn in willekeurige volgorde te behandelen. Je kunt ook een keuze maken voor één of enkele thema’s
  • De Baas Op Internet thema Geheimtaal: groep 7 en 8
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. Wie is de baas op internet? Is dat Google? Of de overheid? Of ben jij het? In de zes lesmodules van De Baas Op Internet leren kinderen alles over de belangrijkste spelers op het web, wat data is, hoe Snapchat werkt en wat een cookie is. De thema’s hebben nadrukkelijk een technische insteek. Doel is dat kinderen meer digitaal geletterd raken doordat ze beter begrijpen hoe het netwerk van het internet precies in elkaar steekt. En dat mag best een beetje leuk zijn; zo ontwerp je zelf een escape room, bouw je het internet na met sponsjes en rietjes en ontwerp je de best mogelijke zelfrijdende auto. Thema’s: Thema Privacy: 90 minuten Thema Internet: 90 minuten Thema Geheimtaal: 90 minuten Thema Datasporen: 90 minuten Thema Encryptie: 90 minuten Thema Algoritmes: 90 minuten Deze thema’s zijn in willekeurige volgorde te behandelen. Je kunt ook een keuze maken voor één of enkele thema’s
  • De Baas Op Internet thema Internet: groep 7 en 8
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. Wie is de baas op internet? Is dat Google? Of de overheid? Of ben jij het? In de zes lesmodules van De Baas Op Internet leren kinderen alles over de belangrijkste spelers op het web, wat data is, hoe Snapchat werkt en wat een cookie is. De thema’s hebben nadrukkelijk een technische insteek. Doel is dat kinderen meer digitaal geletterd raken doordat ze beter begrijpen hoe het netwerk van het internet precies in elkaar steekt. En dat mag best een beetje leuk zijn; zo ontwerp je zelf een escape room, bouw je het internet na met sponsjes en rietjes en ontwerp je de best mogelijke zelfrijdende auto. Thema’s: Thema Privacy: 90 minuten Thema Internet: 90 minuten Thema Geheimtaal: 90 minuten Thema Datasporen: 90 minuten Thema Encryptie: 90 minuten Thema Algoritmes: 90 minuten Deze thema’s zijn in willekeurige volgorde te behandelen. Je kunt ook een keuze maken voor één of enkele thema’s
  • De Baas Op Internet thema Privacy: groep 7 en 8
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. Wie is de baas op internet? Is dat Google? Of de overheid? Of ben jij het? In de zes lesmodules van De Baas Op Internet leren kinderen alles over de belangrijkste spelers op het web, wat data is, hoe Snapchat werkt en wat een cookie is. De thema’s hebben nadrukkelijk een technische insteek. Doel is dat kinderen meer digitaal geletterd raken doordat ze beter begrijpen hoe het netwerk van het internet precies in elkaar steekt. En dat mag best een beetje leuk zijn; zo ontwerp je zelf een escape room, bouw je het internet na met sponsjes en rietjes en ontwerp je de best mogelijke zelfrijdende auto. Thema’s: Thema Privacy: 90 minuten Thema Internet: 90 minuten Thema Geheimtaal: 90 minuten Thema Datasporen: 90 minuten Thema Encryptie: 90 minuten Thema Algoritmes: 90 minuten Deze thema’s zijn in willekeurige volgorde te behandelen. Je kunt ook een keuze maken voor één of enkele thema’s
  • De dwergjes van Tuil-een verhaal van Paul Biegel: groep 3 en 4
    Uitvoering door leerkracht. Maar op een dag…. Een verhaal van Paul Biegel, één van de grootste schrijvers van de Nederlandse kinder- en jeugdliteratuur. De Dwergjes van Tuil wonen op de hei. Het zijn er niet 2 of 5, maar wel 100. Een heel dwergenvolk bij elkaar. Ze leven daar met veel plezier. De sprookjesachtige en fantasierijke verhalen over de dwergjes, hun avonturen en over Vergilius van Tuil, de 101e dwerg, lenen zich uitstekend om er iedere dag een stukje uit voor te lezen. Voorlezen en vertellen zijn belangrijke aspecten binnen het project, waarbij veel ruimte is voor het beleven en navertellen van de prachtige verhalen. Tijdens de projectperiode leggen de leerlingen als ware verslaggevers de verschillende opdrachten en activiteiten vast in een Biegel-krant. Thema’s: sprookjesachtige verhalen, Paul Biegel
  • De dwergjes van Tuil-een verhaal van Paul Biegel: groep 3 en 4
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter en de leerkracht. Maar op een dag…. Een verhaal van Paul Biegel, één van de grootste schrijvers van de Nederlandse kinder- en jeugdliteratuur. De Dwergjes van Tuil wonen op de hei. Het zijn er niet 2 of 5, maar wel 100. Een heel dwergenvolk bij elkaar. Ze leven daar met veel plezier. De sprookjesachtige en fantasierijke verhalen over de dwergjes, hun avonturen en over Vergilius van Tuil, de 101e dwerg, lenen zich uitstekend om er iedere dag een stukje uit voor te lezen. Voorlezen en vertellen zijn belangrijke aspecten binnen het project, waarbij veel ruimte is voor het beleven en navertellen van de prachtige verhalen. Tijdens de projectperiode leggen de leerlingen als ware verslaggevers de verschillende opdrachten en activiteiten vast in een Biegel-krant. Thema’s: sprookjesachtige verhalen, Paul Biegel
  • De MAAKplaats: groep 1 en 2
    Uitvoering medewerker Bibliocenter. In het bibliotheekbezoek de MAAKplaats worden ‘taal’ en ‘maken’ op een speelse manier samengebracht waardoor deze twee thema’s elkaar versterken. De MAAKplaats bestaat uit verschillende taalactiviteiten rondom het thema ‘maken’. Denk hierbij aan woordkaarten en werkbladen. Door het vertellen en laten zien van het verhaal creëer je op het niveau van de kinderen een mooie verbinding tussen taal en maken. Zo ontdekken de kinderen al spelende naast het voorleesverhaal ook diverse gereedschappen zoals de hamer en de rolmaat. Tijdens het bezoek aan de MAAKplaats in de bibliotheek maken kleuters kennis met verschillende gereedschappen, het maken, de taal en de bibliotheek! Ook ouders zijn welkom. Na afloop van het bibliotheekbezoek kan aan de hand van vijf boeken over het thema bouwen en gereedschap op school nog aandacht worden besteed aan het thema. Thema's: gereedschap, bibliotheek, maken, bouwen.
  • De ongelooflijk bijzondere boekeneter: groep 3
    30 minuten introductie in de klas door medewerker Bibliocenter en de overige lessen door de leerkracht. Het project is gebaseerd op het boek De ongelooflijk bijzondere boekeneter van Oliver Jeffers. Harry, de boekeneter uit dit verhaal, verslindt boeken als lekkere hapjes. De introductie van het project vindt plaats aan een gedekte tafel. Het vreemde is dat er geen eten ligt op de borden, maar boeken. Het bijgeleverde tafelkleed is geïnspireerd op het thema en de vormgeving van het boek. Het papieren tafelkleed wordt verder gebruikt in de verwerkingsactiviteiten. Ter afsluiting maken de kinderen er een kunstwerk van. Tijdens de eerste voorleesactiviteit wordt het prentenboek in zijn geheel voorgelezen. Bij de tweede activiteit ligt de aandacht op een selectie pagina’s. De focus bij de derde activiteit is het inleven in de hoofdpersoon van het verhaal, door tekstballonnen toe te voegen aan het prentenboek. Alle activiteiten worden ondersteund door presentaties op het digibord. Om de ouderbetrokkenheid te stimuleren, krijgt iedere leerling een boekenmenukaart mee naar huis om samen in te vullen. Thema’s: voorlezen, lezen, leesplezier, verschillende soorten boeken, illustraties, ontdek je eigen boekensmaak, ouderbetrokkenheid
  • De ongelooflijk bijzondere boekeneter: groep 3
    Uitvoering door leerkracht. Het project is gebaseerd op het boek De ongelooflijk bijzondere boekeneter van Oliver Jeffers. Harry, de boekeneter uit dit verhaal, verslindt boeken als lekkere hapjes. De introductie van het project vindt plaats aan een gedekte tafel. Het vreemde is dat er geen eten ligt op de borden, maar boeken. Het bijgeleverde tafelkleed is geïnspireerd op het thema en de vormgeving van het boek. Het papieren tafelkleed wordt verder gebruikt in de verwerkingsactiviteiten. Ter afsluiting maken de kinderen er een kunstwerk van. Tijdens de eerste voorleesactiviteit wordt het prentenboek in zijn geheel voorgelezen. Bij de tweede activiteit ligt de aandacht op een selectie pagina’s. De focus bij de derde activiteit is het inleven in de hoofdpersoon van het verhaal, door tekstballonnen toe te voegen aan het prentenboek. Alle activiteiten worden ondersteund door presentaties op het digibord. Om de ouderbetrokkenheid te stimuleren, krijgt iedere leerling een boekenmenukaart mee naar huis om samen in te vullen. Thema’s: voorlezen, lezen, leesplezier, verschillende soorten boeken, illustraties, ontdek je eigen boekensmaak, ouderbetrokkenheid
  • De schatkamer van Roald Dahl:groep 5 en 6
    Uitvoering door leerkracht. De 21e-eeuwse vaardigheden ontdekken, creëren en reflecteren zijn de sleutelwoorden in dit project. De verhalen van Roald Dahl zijn al tientallen jaren oud, maar de kinderen van nu genieten er nog steeds van. Ze gaan aan de slag met zijn taal en kruipen in de huid van Dahl-personages. Met hoeden/pruiken en de speeltips uit de handleiding spelen ze situaties na. Ze maken de grote Roald Dahlkennispuzzel en bedenken een nieuw avontuur voor een Roald Dahl personage. Uiteraard bevat het project een mediawijsheid component en een onderdeel voor ouders, zodat de leerlingen ook thuis over de boeken kunnen praten. Thema: Roald Dahl
  • De straat van muis (2-4 jaar)
    Uitvoering door de pedagogische medewerker Accenten: Voorleesplezier, woordenschat, interactief Loop je mee door de straat van Muis? Langs de dokter en het postkantoor, de bakker en de geldautomaat. Langs de brandweerkazerne, de bibliotheek en de markt. Helemaal naar Oscars verjaardagsfeestje! Klap het boek open en trek de hele straat tevoorschijn! “Muis” is een bekend populair verhaalfiguurtje gecreëerd door Lucy Cousins. Met dit project maken de kinderen kennis met Muis, de straat waar ze woont en de vriendjes die ze heeft. Peuters ontdekken dat Muis ook van feestjes houdt en zich graag verkleedt. 'Zich kunnen identificeren met een verhaalfiguurtje’ is een belangrijk doel van dit project. Het project richt zich op de jongste peuters vanaf ongeveer 2 jaar. Door voorlezen, het samen bekijken van prentenboeken en erover praten, komen kinderen actief en passief met taal in aanraking. In het project wordt het verhaalfiguurtje Muis tot leven gebracht. Iedere week staat een blow-up; een uitvergrote afbeelding, van een winkel of van bijvoorbeeld de bibliotheek centraal. Thema’s: winkel/boodschappen, feest, vriendjes.
  • Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie, zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid De cursus vindt plaats op woensdag van 9.00u tot 11.00u; startdatum 4 april.
  • Digitaal spreekuur
    Voor vragen over o.a. smartphones, tablets, GPS apparatuur en e-books Vrijwilligers van Seniorweb geven antwoord op je vragen op digitaal gebied. Of het nu betrekking heeft op programma's als Word, Excel of Powerpoint of op smartphones, tablets of GPS apparatuur. Ook voor vragen over e-books kun je er terecht. Het spreekuur is gratis, elke vrijdagochtend in de bibliotheek Weert van 10.00-10.30 uur.
  • Groeps-abonnement
    Hiermee lenen groepen van scholen in Leudal, Maasgouw, Nederweert of Weert materiaal uit de jeugdcollectie. - 35 materialen voor 6 weken - Geen kosten als u de materialen te laat inlevert - Gratis reserveren binnen Bibliocenter - Lenen in alle vestigingen van Bibliocenter - Gratis verlengen maximaal 2x. tenzij het gereserveerd is, via www.bibliocenter.nl. Gebruik de 4 cijfers van de postcode van jouw school als pincode. Thema- en wisselcollecties zijn losgekoppeld van de abonnementen en per thema aan te vragen via de website: www.bibliocenter.nl
  • Groeps-abonnement buiten werkgebied Bibliocenter
    Hiermee lenen scholen buiten het werkgebied van Bibliocenter materiaal uit de collectie. - 35 materialen voor 6 weken - Te laat geld: € 0,10 per dag / DVD's: € 0,50 per dag - Gratis reserveren binnen Bibliocenter - Lenen in alle vestigingen van Bibliocenter in de gemeenten Leudal, Maasgouw, Nederweert of Weert - Gratis verlengen maximaal 2x. tenzij het gereserveerd is, via www.bibliocenter.nl. Gebruik de 4 cijfers van de postcode van jouw school als pincode. Thema- en wisselcollecties zijn losgekoppeld van de abonnementen en per thema aan te vragen via de website: www.bibliocenter.nl
  • Het muizenhuis: groep 1 en 2
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. De boeken van Het Muizenhuis door Karina Schaapman gaan over Sam en Julia, twee kleine muizen die wonen in Het Muizenhuis. Julia woont er alleen met haar moeder en Sam heeft heel veel familieleden. Sam is wat verlegen en Julia vooral nieuwsgierig. Ze maken allerlei avonturen mee en ze ontmoeten andere muizen in hun kleine wereld. Tijdens het atelier gaan de kinderen op procesgerichte wijze zelf onderzoeken en experimenteren in en met begrensde ruimte vanuit kind- en muisperspectief. Door het gebruik van echte materialen en een handversje wordt het hele lichaam van de kinderen aangesproken. Er wordt gewerkt vanuit zowel de boeken als de digitale media van Het Muizenhuis. Thema's: ruimte verkennen, je eigen lichaam
  • Het zal je nog verbazen: groep 3 en 4
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. Een project rondom het boek De wolf, de eend en de muis. Het verhaal gaat over een eend en een muis die zijn opgeslokt door een wolf, maar vervolgens vorstelijk wonen, eten en feestvieren in diens maag. Totdat er een jager ten tonele verschijnt en zij hun huis moeten verdedigen. Het verhaal speelt met de gedachte dat opgegeten worden door een wolf vreemd genoeg niet betekent dat dit het einde is, zoals wel het geval is in een aantal sprookjes. In deze activiteit maken de kinderen kennis met het prentenboek en de verhaalfiguren: de wolf, de eend en de muis. Het verhaal wordt uitgediept aan de hand van verhaalfiguur de wolf. Tot slot gaan de kinderen aan de hand van een beeldende opdracht en met de techniek Mixed Media (knippen, plakken, kleuren en nieten) het verhaal verbeelden. Na afloop blijven enkele boeken over sprookjes, fabels en/of wolven in de klas om voor te lezen. Thema’s: sprookjes, fabels, wolven
  • Hoe ontwerp ik een hoofdpersonage?: groep 3 t/m 8
    Uitvoering door Yoeri Slegers. Yoeri Slegers laat je zien hoe je een personage maakt voor een kinderboek. Dat er simpele trucjes zijn om personages tot leven te wekken en dat iedereen dat kan! Hij illustreert en deelt teken trucjes. De workshop is vooral gericht op de kinderen die denken dat ze niet kunnen tekenen. Degene die het wel kunnen, krijgen een nieuwe invalshoek op tekenen. De workshop wordt aangepast aan elke leeftijdsgroep. Thema’s: illustreren, tekenen
  • Ik lees de wereld rond: groep 4
    Uitvoering door leerkracht. Dit project daagt leerlingen uit zoveel mogelijk te lezen! Dit doen ze door het aantal gelezen bladzijdes om te zetten in kilometers. Met deze kilometers kunnen de kinderen de wereld rondreizen. Zo bezoeken ze verschillende landen. De leerkracht krijgt suggesties voor leuke activiteiten die aansluiten bij diverse landen. Bij het project hoort een boekenkist met 35 boeken, zowel fictie als non-fictie. Thema’s: reizen, landen
  • Ik maak een prentenboek: groep 4, 5 en 6
    Uitvoering: door de leerkracht. Maak kennis met de hardwerkende tandarts Soezie, de oververmoeide draak Dries en tuinman Jan met kiespijn. Voeg een schemerlamp toe, een tandenborstel en een pan. Mix al deze ingrediënten door elkaar en voilà je hebt een prentenboek. Nou ja, zo simpel gaat het nu ook weer niet... In 5 lessen leren leerlingen stapsgewijs een eigen prentenboek maken. Ze worden daarbij geholpen door Dries de Draak, de hoofdpersoon uit het bijbehorende prentenboek ‘Eindelijk slapen!’ van Martine van Nieuwenhuyzen. Thema’s: prentenboeken, tekenen, schrijven Uitvoering: Les 1 (introductie): 50 minuten op school door een medewerker van Bibliocenter of uitvoering door de leerkracht Les 2: 50 minuten op school door de leerkracht Les 3: 60 minuten op school door Yoeri Slegers of de leerkracht Les 4: 50 minuten op school door de leerkracht Les 5: 50 minuten op school door de leerkracht
  • Ik maak een prentenboek: groep 4, 5 en 6
    Uitvoering les 1 door medewerker Bibliocenter en overige door leerkracht. Maak kennis met de hardwerkende tandarts Soezie, de oververmoeide draak Dries en tuinman Jan met kiespijn. Voeg een schemerlamp toe, een tandenborstel en een pan. Mix al deze ingrediënten door elkaar en voilà je hebt een prentenboek. Nou ja, zo simpel gaat het nu ook weer niet... In 5 lessen leren leerlingen stapsgewijs een eigen prentenboek maken. Ze worden daarbij geholpen door Dries de Draak, de hoofdpersoon uit het bijbehorende prentenboek ‘Eindelijk slapen!’ van Martine van Nieuwenhuyzen. Thema’s: prentenboeken, tekenen, schrijven. Tip: Les 3 kan gegeven worden door Yoeri Slegers (illustrator van kinderboeken). Uitvoering: Les 1 (introductie): 50 minuten op school door een medewerker van Bibliocenter of uitvoering door de leerkracht Les 2: 50 minuten op school door de leerkracht Les 3: 60 minuten op school door Yoeri Slegers of de leerkracht Les 4: 50 minuten op school door de leerkracht Les 5: 50 minuten op school door de leerkracht
  • Ik maak een prentenboek: groep 4, 5 en 6
    Uitvoering: les 1 door medewerker Bibliocenter, les 3 door Yoeri Slegers en de overige lessen door de leerkracht. Maak kennis met de hardwerkende tandarts Soezie, de oververmoeide draak Dries en tuinman Jan met kiespijn. Voeg een schemerlamp toe, een tandenborstel en een pan. Mix al deze ingrediënten door elkaar en voilà je hebt een prentenboek. Nou ja, zo simpel gaat het nu ook weer niet... In 5 lessen leren leerlingen stapsgewijs een eigen prentenboek maken. Ze worden daarbij geholpen door Dries de Draak, de hoofdpersoon uit het bijbehorende prentenboek ‘Eindelijk slapen!’ van Martine van Nieuwenhuyzen. Thema’s: prentenboeken, tekenen, schrijven Uitvoering: Les 1 (introductie): 50 minuten op school door een medewerker van Bibliocenter of uitvoering door de leerkracht Les 2: 50 minuten op school door de leerkracht Les 3: 60 minuten op school door Yoeri Slegers of de leerkracht Les 4: 50 minuten op school door de leerkracht Les 5: 50 minuten op school door de leerkracht
  • Ik maak een prentenboek: groep 4, 5 en 6
    Uitvoering: les 3 door Yoeri Slegers en de overige lessen door de leerkracht. Maak kennis met de hardwerkende tandarts Soezie, de oververmoeide draak Dries en tuinman Jan met kiespijn. Voeg een schemerlamp toe, een tandenborstel en een pan. Mix al deze ingrediënten door elkaar en voilà je hebt een prentenboek. Nou ja, zo simpel gaat het nu ook weer niet... In 5 lessen leren leerlingen stapsgewijs een eigen prentenboek maken. Ze worden daarbij geholpen door Dries de Draak, de hoofdpersoon uit het bijbehorende prentenboek ‘Eindelijk slapen!’ van Martine van Nieuwenhuyzen. Thema’s: prentenboeken, tekenen, schrijven Uitvoering: Les 1 (introductie): 50 minuten op school door een medewerker van Bibliocenter of uitvoering door de leerkracht Les 2: 50 minuten op school door de leerkracht Les 3: 60 minuten op school door Yoeri Slegers of de leerkracht Les 4: 50 minuten op school door de leerkracht Les 5: 50 minuten op school door de leerkracht
  • Juridisch spreekuur
    Vragen over je rechten? Kom naar het gratis juridisch spreekuur. Ben je je baan kwijt? Heb je ruzie met de buren of schade na een ongeval? Ga je scheiden of heb je problemen met je uitkering? Het kan een hele stap zijn om met een juridisch probleem naar een advocaat te gaan. Om mensen op een laagdrempelige manier te helpen is er in de bibliotheek Weert een gratis juridisch spreekuur. Mevrouw Mr. Menekse Yigitdol van Yeniasci&Kaya Advocaten uit Eindhoven geeft advies.
  • Kikker in het kinderdagverblijf (0-4 jaar)
    Uitvoering door de pedagogische medewerker “Kikker” van Max Velthuijs. We kennen hem allemaal en hebben hem in ons hart gesloten. Kikker is kikker en ieder kind zou hem moeten leren kennen. Het project ‘Kikker in het kinderdagverblijf’ wil daar graag een bijdrage aan leveren. Baby’s, dreumesen en peuters maken op een vrolijke manier kennis met het verhaalfiguurtje Kikker. 'Kikker in het kinderdagverblijf' bestaat uit een wandkleed met daarop verschillende opbergplekken voor de vingerpopjes en de boeken. De handleiding heeft speciale aandacht voor het werken met baby's en boeken. Thema’s: Kikker, boeken
  • Kleine Ezel (2-4 jaar)
    Uitvoering door de pedagogische medewerker Ga mee op stap met Kleine Ezel. Accenten: voorleesplezier, beleven en verbeelden, sociaal-emotionele ontwikkeling, ouderparticipatie. De verhalen van Kleine Ezel zijn heel herkenbaar voor peuters. Kleine ezel maakt vriendjes, is boos en viert feest. In de groep wordt Kleine Ezel uit het boek tot leven gebracht. De peuters krijgen er een vriendje bij. Gedurende het project krijgen de peuters een prentenboek van Kleine Ezel met het vriendenboekje Kleine ezel is mijn vriend mee naar huis. In het vriendenboekje kunnen ouders en kinderen hun ervaringen schrijven. . Thema’s: Kleine Ezel – familie, op reis, welkom De pappa van Kleine Ezel – familie, op reis Kleine Ezel en de oppas – beroepen, speel je mee, circus, huis Kleine Ezel en het boebeest – angst, vriendschap, iedereen is mooi, kleding Kleine Ezel en de durfal – angst, vriendschap Kleine Ezel en de jarige Jakkie – feest, hoera
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden. • Klik&Tik samen op 't web: leer sociale media kennen en hoe je ze kunt gebruiken. De cursus vindt plaats op donderdag van 10.00u tot 11.30u.
  • Kraak de code: groep 5 en 6
    Uitvoering door leerkracht. Kraak de code is een project waarbij leerlingen door in groepsverband veel boeken te lezen de mogelijkheid krijgen om de code te kraken van een kluis. Er komt een uitgebreide collectie boeken in de klas en een kluisje met een cijferslot. Telkens als een leerling een boek heeft gelezen krijgt hij of zij een code. Deze codes vormen de sleutel voor het kraken van het cijferslot van de kluis. Bij de eerste kraak ligt in de kluis een voorleesboek. Vervolgens stopt de leerkracht een nieuwe verrassing in de kluis en wordt de code van het cijferslot veranderd. Als er vijftien boeken gelezen zijn kan de kluis weer gekraakt worden.
  • Krokodillen speurtocht: groep 1 en 2
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. Accenten: leesbeleving, voorlezen, een eerste kennismaking met de bibliotheek, ouderparticipatie. Een leuke, leerzame speurtocht, gericht op een eerste kennismaking met de bibliotheek. Vanzelfsprekend wordt voorgelezen uit een prachtig prentenboek, want voorlezen hoort erbij. Daarna gaan de ouders en leerkrachten actief met een groepje kinderen aan de slag met verschillende soorten boeken. Thema’s: bibliotheek, boeken.
  • Krrrr…okodil (2-4 jaar)
    Uitvoering door de pedagogische medewerker Accenten: vergroten leesplezier en interactief voorlezen Het is heel rustig op de oevers van de rivier. Iedereen geniet van de zon. Totdat …. O-oh! Daar komt Krrrr…okodil! Hij spettert en spattert en de modder vliegt alle kanten op. Leesbevorderingsproject gebaseerd op het boek Krrrr…okodil van Catherine Rayner. Dit voorleesproject bevat onder attributen, spelletjes en lessuggesties om te spelen met het prentenboek. Thema’s:Krokodillen, plagen, jungle
  • Kunst en media in één jasje: groep 6, 7 en 8
    Uitvoering door leerkracht. Film jezelf voor een groen scherm en beland in een andere wereld, in de wereld van de kunst. Tijdens dit project staan de kinderen zelf voor een Green Screen en bedenken ze aan de hand van een schilderij een verhaal waarin ze vervolgens zelf een rol spelen. Met zelfgemaakte achtergronden en attributen. Via een Green Screen en een iPad beleven ze hun eigen verhaal. Kinderen maken kennis met de Green Screen-techniek en leren hoe deze techniek werkt. Ze komen erachter wat er allemaal bij komt kijken om geloofwaardig te “acteren” voor een Green Screen. Vervolgens ontdekken ze het verhaal achter een bekend schilderij. Met behulp van de Green Screen-techniek komen de kinderen terecht “in” een schilderij dat tot leven komt. Het project bestaat uit vijf lessen van ongeveer 1 uur. Les 1: uitleg project, kennismaking met schilderijen Les 2: rolverdeling maken, schrijf een verhaal uit en vertaal dat naar een story-board Les 3: kennismaken en spelen met Green Screen Les 4: filmen met iPad Les 5: reclame maken voor je film (filmposter maken), filmvertoning, ervaringen uitwisselen Thema’s: kunst, schilderkunst, Green Screen-techniek
  • Kunst en media in één jasje: groep 6, 7 en 8
    Les 1 uitgevoerd door medewerker Bibliocenter en les 2 t/m 5 door leerkracht. Film jezelf voor een groen scherm en beland in een andere wereld, in de wereld van de kunst. Tijdens dit project staan de kinderen zelf voor een Green Screen en bedenken ze aan de hand van een schilderij een verhaal waarin ze vervolgens zelf een rol spelen. Met zelfgemaakte achtergronden en attributen. Via een Green Screen en een iPad beleven ze hun eigen verhaal. Kinderen maken kennis met de Green Screen-techniek en leren hoe deze techniek werkt. Ze komen erachter wat er allemaal bij komt kijken om geloofwaardig te “acteren” voor een Green Screen. Vervolgens ontdekken ze het verhaal achter een bekend schilderij. Met behulp van de Green Screen-techniek komen de kinderen terecht “in” een schilderij dat tot leven komt. Het project bestaat uit vijf lessen van ongeveer 1 uur. Les 1: uitleg project, kennismaking met schilderijen Les 2: rolverdeling maken, schrijf een verhaal uit en vertaal dat naar een story-board Les 3: kennismaken en spelen met Green Screen Les 4: filmen met iPad Les 5: reclame maken voor je film (filmposter maken), filmvertoning, ervaringen uitwisselen Thema’s: kunst, schilderkunst, Green Screen-techniek
  • Kunst en media in één jasje: groep 6, 7 en 8
    Les 3 uitgevoerd door medewerker Bibliocenter en les 1, 2, 4 en 5 door leerkracht. Film jezelf voor een groen scherm en beland in een andere wereld, in de wereld van de kunst. Tijdens dit project staan de kinderen zelf voor een Green Screen en bedenken ze aan de hand van een schilderij een verhaal waarin ze vervolgens zelf een rol spelen. Met zelfgemaakte achtergronden en attributen. Via een Green Screen en een iPad beleven ze hun eigen verhaal. Kinderen maken kennis met de Green Screen-techniek en leren hoe deze techniek werkt. Ze komen erachter wat er allemaal bij komt kijken om geloofwaardig te “acteren” voor een Green Screen. Vervolgens ontdekken ze het verhaal achter een bekend schilderij. Met behulp van de Green Screen-techniek komen de kinderen terecht “in” een schilderij dat tot leven komt. Het project bestaat uit vijf lessen van ongeveer 1 uur. Les 1: uitleg project, kennismaking met schilderijen Les 2: rolverdeling maken, schrijf een verhaal uit en vertaal dat naar een story-board Les 3: kennismaken en spelen met Green Screen Les 4: filmen met iPad Les 5: reclame maken voor je film (filmposter maken), filmvertoning, ervaringen uitwisselen Thema’s: kunst, schilderkunst, Green Screen-techniek
  • Kunst en media in één jasje: groep 6, 7 en 8
    Les 1 en 3 uitgevoerd door medewerker Bibliocenter en les 2, 4 en 5 door leerkracht. Film jezelf voor een groen scherm en beland in een andere wereld, in de wereld van de kunst. Tijdens dit project staan de kinderen zelf voor een Green Screen en bedenken ze aan de hand van een schilderij een verhaal waarin ze vervolgens zelf een rol spelen. Met zelfgemaakte achtergronden en attributen. Via een Green Screen en een iPad beleven ze hun eigen verhaal. Kinderen maken kennis met de Green Screen-techniek en leren hoe deze techniek werkt. Ze komen erachter wat er allemaal bij komt kijken om geloofwaardig te “acteren” voor een Green Screen. Vervolgens ontdekken ze het verhaal achter een bekend schilderij. Met behulp van de Green Screen-techniek komen de kinderen terecht “in” een schilderij dat tot leven komt. Het project bestaat uit vijf lessen van ongeveer 1 uur. Les 1: uitleg project, kennismaking met schilderijen Les 2: rolverdeling maken, schrijf een verhaal uit en vertaal dat naar een story-board Les 3: kennismaken en spelen met Green Screen Les 4: filmen met iPad Les 5: reclame maken voor je film (filmposter maken), filmvertoning, ervaringen uitwisselen Thema’s: kunst, schilderkunst, Green Screen-techniek
  • Leerkracht-abonnement
    Hiermee lenen leerkrachten werkzaam op scholen in Leudal, Maasgouw, Weert of Nederweert materiaal uit de jeugdcollectie. Het leerkrachtabonnement kan je qua faciliteiten vergelijken met een regulier jeugdabonnement. Het abonnement staat op de naam van de leerkracht. - 12 materialen voor 3 weken lenen - Te-laat-geld: € 0,10 per boek per dag - Te-laat-geld: € 0,50 per dvd-film per dag - Gratis reserveren binnen Bibliocenter - Lenen in alle vestigingen van Bibliocenter - Gratis verlengen maximaal 2x, tenzij het gereserveerd is via www.bibliocenter.nl. Gebruik de 4 cijfers van de postcode van jouw school als pincode
  • Logeerbeer (0-4 jaar)
    Uitvoering door de pedagogische medewerker Accenten: voorleesplezier, ouderparticipatie, voorlezen en praten over boeken thuis De kinderen hebben er een nieuw maatje bij: De Logeerbeer. Hij houdt van lezen en van logeren. Hij heeft altijd een boek bij zich als hij bij een peuter logeert. De logeerbeer is tegelijkertijd een tasje en een lappenboek met boekenkast met daarin zeven kleine lappenboekjes. Elke keer als de ouder/verzorger voorleest uit het prentenboek mag een lappenboekje uit het tasje naast het bed in de boekenkast geplakt worden. In de loop van de week wordt de boekenkast gevuld met de lappenboekjes uit het tasje. Het aantal boekjes in de kast geeft aan hoe vaak er voorgelezen is in die week.
  • Mama kwijt (2-4 jaar)
    Uitvoering door de pedagogische medewerker Accenten: vergroten leesplezier en interactief voorlezen Help!!!!! Kleine uil valt al slapend uit het nest en landt op de zachte bodem van het bos. Eekhoorn helpt hem zoeken naar zijn mama. Maar hoe ziet zij er precies uit? Als Kleine Uil in slaap sukkelt en uit het nest valt, is hij zijn mama kwijt. Hij ontmoet een eekhoorn die hem helpt zijn moeder terug te vinden. Maar dan moet Kleine Uil wel de juiste aanwijzingen geven…. Dit voorleesproject bevat onder andere enkele boeken over de thema’s en spelletjes, attributen en lessuggesties om te spelen met het prentenboek. Thema’s: verdwalen, bosdieren, uilen
  • MondriMaan: groep 6 en 7
    Uitvoering Les 1 door medewerker Bibliocenter. Les 2 en 3 door leerkracht. Maak kennis met professor Jones. Hij is een groot fan van Mondriaan en gek van ruimtevaart en heeft besloten een tocht naar de maan te gaan maken in een zelf ontworpen Mondriaan-raket. Hij vraagt bij deze voorbereidingen de hulp van de leerlingen. Een leesbevorderingsproject om het plezier van lezen te laten ontdekken. Kinderen ontwikkelen hun smaak en komen verschillende soorten boeken tegen, van leesboeken en strips tot informatieboeken en gedichten. Daarnaast legt het project nadruk op cultuureducatie en leren de leerlingen één van Nederlands bekendste schilders - Mondriaan - (beter) kennen. Ook worden mediawijsheid en hun 21st century skills ontwikkeld door het ontdekken van verschillende sites, app’s. Hun eigen creativiteit wordt geprikkeld en leerlingen werken veel samen. MondriMaan bestaat uit 3 digibordlessen. Iedere les begint met een vlog van professor Jones. Thema’s: Mondriaan, schilderijen, raketten, professors, maan, ruimtevaart, sterrenkunde
  • MondriMaan: groep 6 en 7
    Uitvoering door leerkracht. Maak kennis met professor Jones. Hij is een groot fan van Mondriaan en gek van ruimtevaart en heeft besloten een tocht naar de maan te gaan maken in een zelf ontworpen Mondriaan-raket. Hij vraagt bij deze voorbereidingen de hulp van de leerlingen. Een leesbevorderingsproject om het plezier van lezen te laten ontdekken. Kinderen ontwikkelen hun smaak en komen verschillende soorten boeken tegen, van leesboeken en strips tot informatieboeken en gedichten. Daarnaast legt het project nadruk op cultuureducatie en leren de leerlingen één van Nederlands bekendste schilders - Mondriaan - (beter) kennen. Ook worden mediawijsheid en hun 21st century skills ontwikkeld door het ontdekken van verschillende sites, app’s. Hun eigen creativiteit wordt geprikkeld en leerlingen werken veel samen. MondriMaan bestaat uit 3 digibordlessen. Iedere les begint met een vlog van professor Jones. Thema’s: Mondriaan, schilderijen, raketten, professors, maan, ruimtevaart, sterrenkunde
  • Muzikale voorleesactiviteit: Boer Boris gaat naar zee (2-4 jaar)
    Uitvoering door muziekdocent Susanne Willems Accenten: voorleesplezier, het verhaal met verschillende zintuigen ervaren en beleven Muzikale voorleesactiviteit naar het boek Boris gaat naar zee van Ted van Lieshout. Hij is een echte boer, het jongetje met de rode laarzen en de stoere pet. En als het vakantie is wil Boer Boris naar zee, dus wat neemt hij mee in zijn koffertje? Zijn kammetje, zijn onderbroek, zijn knuffel en zijn jas. Maar hij wil steeds meer meenemen en zijn koffertje wordt steeds voller. Uiteindelijk zien we hem vertrekken op de tractor met daarachter een aanhangwagen met de koe en haar kalf, de kippen en de haan, alle meubeltjes en zijn broertje en zusje. Er is een constante afwisseling tussen luisteren en kijken naar het verhaal en de beleving verwerken in een muzikale activiteit die ondersteund wordt door bewegingen. Taal en muziek zijn niet van elkaar te onderscheiden. Voorlezen lijkt op zingen: het is een spel van woorden en melodie. Thema’s: strand, vakanties, zee, boerderij
  • Muzikale voorleesactiviteit: Boer Boris gaat naar zee: groep 1 en 2
    Uitvoering door muziekdocent Susanne Willems. Accenten: voorleesplezier, het verhaal met verschillende zintuigen ervaren en beleven Muzikale voorleesactiviteit naar het boek Boris gaat naar zee van Ted van Lieshout. Hij is een echte boer, het jongetje met de rode laarzen en de stoere pet. En als het vakantie is wil Boer Boris naar zee, dus wat neemt hij mee in zijn koffertje? Zijn kammetje, zijn onderbroek, zijn knuffel en zijn jas. Maar hij wil steeds meer meenemen en zijn koffertje wordt steeds voller. Uiteindelijk zien we hem vertrekken op de tractor met daarachter een aanhangwagen met de koe en haar kalf, de kippen en de haan, alle meubeltjes en zijn broertje en zusje. Muziek is goed voor de ontwikkeling van kinderen. Het samen zingen of rijmpjes opzeggen kan een positief effect hebben op de luisterhouding, cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische vaardigheden. Daarnaast kan muziek de taalontwikkeling en communicatieve voorwaarden stimuleren. Terwijl wij als volwassenen meer op de inhoud van taal letten, vallen bij kinderen het ritme en de melodie van taal als eerste op. Kinderen leren vanaf de geboorte onregelmatigheden (in klank, ritme en maat) onderscheiden en als deze vaardigheden veel geoefend worden, dan leren kinderen sneller aspecten van gesproken taal onderscheiden. Thema’s: strand, vakanties, zee, boerderij
  • Muzikale voorleesactiviteit: Feestmaal voor de koning: groep 1 en 2
    Uitvoering door Susanne Willems. Accenten: voorleesplezier, het verhaal met verschillende zintuigen ervaren en beleven. Vogelspin heeft een verrukkelijke taart gemaakt voor de jarige Koning Leeuw. Als hij zich even omdraait, is het lekkerste stukje van de taart ineens verdwenen. Vogelspin is woest... Wie heeft er van de taart gesnoept?! Muziek is goed voor de ontwikkeling van kinderen. Het samen zingen of rijmpjes opzeggen kan een positief effect hebben op de luisterhouding, cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische vaardigheden. Daarnaast kan muziek de taalontwikkeling en communicatieve voorwaarden stimuleren. Terwijl wij als volwassenen meer op de inhoud van taal letten, vallen bij kinderen het ritme en de melodie van taal als eerste op. Kinderen leren vanaf de geboorte onregelmatigheden (in klank, ritme en maat) onderscheiden en als deze vaardigheden veel geoefend worden, dan leren kinderen sneller aspecten van gesproken taal onderscheiden. Thema’s: verjaardag, wilde dieren, eten, diefstal
  • Muzikale voorleesactiviteit: Sssst, de tijger slaapt (2-4 jaar)
    Uitvoering door muziekdocent Susanne Willems Accenten: voorleesplezier, het verhaal met verschillende zintuigen ervaren en beleven. Ssst! De tijger slaapt en de dieren willen haar niet wakker maken. Maar ze ligt wel vreselijk in de weg… Gelukkig heeft Kikker een idee: met een ballon zweven ze over de tijger heen. Daarbij kunnen ze wel wat hulp gebruiken. Blaas je mee, zodat alle dieren veilig aan de overkant komen? Muzikale voorleesactiviteit naar het boek Ssst, de tijger slaapt van Britta Teckentrup. Er is een constante afwisseling tussen luisteren en kijken naar het verhaal en de beleving verwerken in een muzikale activiteit die ondersteund wordt door bewegingen. Taal en muziek zijn niet van elkaar te onderscheiden. Voorlezen lijkt op zingen: het is een spel van woorden en melodie. Thema’s: jarig zijn, feest, raadsels
  • Muzikale voorleesactiviteit: Ssst, de tijger slaapt: groep 1 en 2
    Uitvoering door Susanne Willems. Accenten: voorleesplezier, het verhaal met verschillende zintuigen ervaren en beleven. Ssst! De tijger slaapt en de dieren willen haar niet wakker maken. Maar ze ligt wel vreselijk in de weg… Gelukkig heeft Kikker een idee: met een ballon zweven ze over de tijger heen. Daarbij kunnen ze wel wat hulp gebruiken. Blaas je mee, zodat alle dieren veilig aan de overkant komen? Muziek is goed voor de ontwikkeling van kinderen. Het samen zingen of rijmpjes opzeggen kan een positief effect hebben op de luisterhouding, cognitieve ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische vaardigheden. Daarnaast kan muziek de taalontwikkeling en communicatieve voorwaarden stimuleren. Terwijl wij als volwassenen meer op de inhoud van taal letten, vallen bij kinderen het ritme en de melodie van taal als eerste op. Kinderen leren vanaf de geboorte onregelmatigheden (in klank, ritme en maat) onderscheiden en als deze vaardigheden veel geoefend worden, dan leren kinderen sneller aspecten van gesproken taal onderscheiden. Thema’s: jarig zijn, feest, raadsels
  • Nationale Voorleeswedstrijd: groep 7 en 8
    De Nationale Voorleeswedstrijd is een leesbevorderingsproject voor kinderen uit de hoogste groepen van alle basisscholen en het speciaal onderwijs. Het is een landelijk project waaraan alle basisscholen in Nederland mee kunnen doen. Je kunt zelf een boekje met spelregels, voorleestips en achtergrondinformatie aanvragen voor je school via www.denationalevoorleeswedstrijd.nl. Vóór 1 december moet de schoolkampioen aangemeld worden bij www.denationalevoorleeswedstrijd.nl en via de website van Bibliocenter: www.bibliocenter.nl
  • Op reis door prentenboekenland (0-4 jaar)
    Uitgevoerd door medewerker Bibliocenter Accenten: leesbeleving, voorlezen, een eerste kennismaking met de bibliotheek, ouderparticipatie. Een leuke, leerzame speurtocht, gericht op een kennismaking met de bibliotheek. Vanzelfsprekend wordt voorgelezen uit een prachtig prentenboek, want voorlezen hoort erbij. Daarna gaan de pedagogische medewerkers en de ouders actief met een groepje kinderen aan de slag met een boek. Thema’s: bibliotheek, boeken.
  • Open Inloop Taal
    Oefenen met de Nederlandse taal: spreken, lezen en schrijven. Elke donderdagmiddag 13.00-15.00 uur kun je oefenen met het spreken, lezen en schrijven van de Nederlandse taal. Dat kan door aan de slag te gaan met taaloefenprogramma's op de computer of door met vrijwilligers gesprekken te oefenen. Bijvoorbeeld een oudergesprek op school, een doktersbezoek voorbereiden, boodschappen doen. Je kunt in je eigen tempo leren, over onderwerpen die jij uitkiest. Op het Taalplein staan taalboeken voor iedereen die beter Nederlands wil leren lezen, spreken en schrijven. Heb je een taalvraag? Loop dan gerust eens binnen. Een ervaren NT2 docent en taalvrijwilligers geven ondersteuning bij het beter leren van de Nederlandse taal.
  • Pedagogisch medewerker en gastouder abonnement
    Hiermee lenen pedagogisch medewerkers werkzaam op peuterspeelzalen en kindercentra en gastouders in Leudal, Maasgouw, Weert of Nederweert materiaal uit de jeugdcollectie. Het pedagogisch medewerker en gastouder abonnement kan je qua faciliteiten vergelijken met een regulier jeugdabonnement. Het abonnement staat op de naam van de pedagogisch medewerker of gastouder. - 12 materialen voor 3 weken lenen - Te-laat-geld: € 0,10 per boek per dag - Te-laat-geld: € 0,50 per dvd-film per dag - Gratis reserveren binnen Bibliocenter - Lenen in alle vestigingen van Bibliocenter - Gratis verlengen maximaal 2x, tenzij het gereserveerd is via www.bibliocenter.nl. - Gebruik de 4 cijfers van de postcode van jouw adres of peuterspeelzaal/kindercentrum als pincode Thema- en wisselcollecties zijn losgekoppeld van de abonnementen en per thema aan te vragen via de website: www.bibliocenter.nl
  • Piepelotheek: groepsbezoek groep 3
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. Accenten: leesbeleving, leesplezier, kennismaking met de bibliotheek, verschillende soorten boeken Als de avondrust van Muis verstoord wordt door Vos, volgt een achtervolging. Daarbij belanden Vos en Muis uiteindelijk in een bibliotheek, door Vos ‘piepelotheek’ genoemd. Muis legt uit waarom boeken lezen belangrijk is..: om dingen te beleven, dingen te leren en van gedachten te veranderen. Vos raakt helemaal in de ban van boeken, ook al kan hij zelf nog niet lezen. Gelukkig zijn er luisterboeken! Vos wil ook leren lezen en Kip, die door Vos werd gevangen, helpt hem daarbij. Daarvoor moet Kip wel eerst worden bevrijd uit het kippenhok. Tijdens het bibliotheekbezoek ontdekken de kinderen net als Vos wat voor mooie plek de bibliotheek is en wat ze daar allemaal kunnen beleven. Thema’s: bibliotheek, soorten boeken
  • Programmeren met de Ozobot: groep 4 t/m 8
    Uitvoering door leerkracht. Ozobots zijn grappige kleine robotjes die hun route bepalen door lijnen te volgen. Ze kunnen ook “geprogrammeerd” worden door gebruik te maken van meegeleverde kleurcodes. De code blauw-rood-blauw betekent bijvoorbeeld “omkeren” en wanneer het robotje deze code herkent zal deze omkeren en zijn weg vervolgen. Kinderen kunnen ozobots dus programmeren door lijnen te tekenen en deze te voorzien van codes. Op deze manier kunnen kinderen hele verhalen tekenen, wedstrijdjes doen met verschillende ozobots, maar ook puzzels oplossen. Door met deze codes bezig te zijn leren kinderen spelenderwijs bezig te zijn met het geven van commando’s aan robotjes, waarmee ze de ozobots programmeren. Het pakket bevat 2 Ozobotjes. De Ozobotjes zijn niet geschikt voor klassikaal gebruik, maar bedoelt voor gebruik in kleine groepjes. Afhankelijk van de voorkennis van de kinderen kunnen zij na een korte instructie al snel zelfstandig aan de slag. Ozobot kan op verschillende niveaus worden ingezet. Het bijgevoegde lesmateriaal is hier op gebaseerd. Thema: programmeren
  • Schatjesdag: groep 1 en 2
    Uitvoering door leerkracht Accenten: voorlezen, praten over boeken, ontwikkeling van fantasie en creativiteit. Het boek Kikker vindt een schat van Max Velthuijs is het uitgangspunt van Schatjesdag. In het boek gaan Kikker en Beertje schatgraven. De kuil wordt dieper en dieper, maar vinden ze ook een schat? Wat is eigenlijk een schat en hoe ziet zo’n schat eruit? De school ontvangt een kleine schatkist met daarin vijf prentenboeken en een rood kussen met een schat (klein steentje) erop. De eerste week werken de leerlingen met het boek Kikker vindt een schat. In de weken daarna stelt de leerkracht telkens één ander prentenboek centraal. Samen gaan de leerlingen op zoek naar het belangrijkste voorwerp in het verhaal. Aan het eind van elke week stoppen ze dit voorwerp in de schatkist, naast de steen uit het eerste boek. Uiteindelijk zijn er vijf schatten bij de boeken verzameld. Vijf prentenboeken: Kikker vindt een schat – Max Velthuijs. Thema’s: verborgen schatten, vriendschap Jamela’s jurk – Niki Daly. Thema’s: Zuid-Afrika, kleding, bruiloft Jij bent de liefste – Hans en Monique Hagen. Thema’s: poëzie Dat komt er nou van…- Ingrid en Dieter Schubert. Thema’s: adoptie, broertje, zusje, baby Rikki – Guido van Genechten. Thema’s: anders zijn
  • StadsLab: groep 6
    Uitvoering door leerkracht. In onze digitale wereld zijn maakvaardigheden belangrijker dan ooit. Als je een kind ervaringen op laat doen met verschillende tools en technieken, heeft het kind daar zijn hele leven profijt van. Makers zien alles om hen heen als materiaal en zijn niet bang al makend uitvindingen te doen. Je kunt opzoeken hoe iets zit, maar dan blijft kennis vaak puur theoretisch. Je leert het beter door er echt mee aan de slag te gaan. Pas als je het echt snapt wordt kennis je gereedschap. En dan maak je alles wat je wilt. In het lespakket StadsLab wordt er aan de hand van een gedicht en het werk van kunstenaar Leonardo Da Vinci een ontwerp voor de stad van de toekomst gemaakt. Na een brainstormronde en het maken van een ontwerp bouwen leerlingen met behulp van alledaagse (bouw) materialen hun eigen miniatuurstad. De lessenreeks wordt afgesloten met een pitch waarin leerlingen in drie minuten hun stad aan elkaar presenteren. In dit lespakket doorlopen leerlingen zelf verschillende fases van het maakproces: van vraag via ontwerp naar productie. Thema’s: bouwen, stad ontwerpen Uitvoering: les 1 of les 1 én 2 door een medewerker van Bibliocenter of in zijn geheel uitgevoerd door de leerkracht: Les 1 - Inspiratie, brainstorm, schets: 50 minuten Les 2 - Ontwerp, bouwen: 60 minuten Les 3 - Bouwen, pitch: 60 minuten
  • StadsLab: groep 6
    Les 1 uitgevoerd door medewerker Bibliocenter en les 2 en 3 door leerkracht. In onze digitale wereld zijn maakvaardigheden belangrijker dan ooit. Als je een kind ervaringen op laat doen met verschillende tools en technieken, heeft het kind daar zijn hele leven profijt van. Makers zien alles om hen heen als materiaal en zijn niet bang al makend uitvindingen te doen. Je kunt opzoeken hoe iets zit, maar dan blijft kennis vaak puur theoretisch. Je leert het beter door er echt mee aan de slag te gaan. Pas als je het echt snapt wordt kennis je gereedschap. En dan maak je alles wat je wilt. In het lespakket StadsLab wordt er aan de hand van een gedicht en het werk van kunstenaar Leonardo Da Vinci een ontwerp voor de stad van de toekomst gemaakt. Na een brainstormronde en het maken van een ontwerp bouwen leerlingen met behulp van alledaagse (bouw) materialen hun eigen miniatuurstad. De lessenreeks wordt afgesloten met een pitch waarin leerlingen in drie minuten hun stad aan elkaar presenteren. In dit lespakket doorlopen leerlingen zelf verschillende fases van het maakproces: van vraag via ontwerp naar productie. Thema’s: bouwen, stad ontwerpen Uitvoering: les 1 of les 1 én 2 door een medewerker van Bibliocenter of in zijn geheel uitgevoerd door de leerkracht: Les 1 - Inspiratie, brainstorm, schets: 50 minuten Les 2 - Ontwerp, bouwen: 60 minuten Les 3 - Bouwen, pitch: 60 minuten
  • StadsLab: groep 6
    Les 1 en 2 uitgevoerd door medewerker Bibliocenter en les 3 door de leerkracht. In onze digitale wereld zijn maakvaardigheden belangrijker dan ooit. Als je een kind ervaringen op laat doen met verschillende tools en technieken, heeft het kind daar zijn hele leven profijt van. Makers zien alles om hen heen als materiaal en zijn niet bang al makend uitvindingen te doen. Je kunt opzoeken hoe iets zit, maar dan blijft kennis vaak puur theoretisch. Je leert het beter door er echt mee aan de slag te gaan. Pas als je het echt snapt wordt kennis je gereedschap. En dan maak je alles wat je wilt. In het lespakket StadsLab wordt er aan de hand van een gedicht en het werk van kunstenaar Leonardo Da Vinci een ontwerp voor de stad van de toekomst gemaakt. Na een brainstormronde en het maken van een ontwerp bouwen leerlingen met behulp van alledaagse (bouw) materialen hun eigen miniatuurstad. De lessenreeks wordt afgesloten met een pitch waarin leerlingen in drie minuten hun stad aan elkaar presenteren. In dit lespakket doorlopen leerlingen zelf verschillende fases van het maakproces: van vraag via ontwerp naar productie. Thema’s: bouwen, stad ontwerpen Uitvoering: les 1 of les 1 én 2 door een medewerker van Bibliocenter of in zijn geheel uitgevoerd door de leerkracht: Les 1 - Inspiratie, brainstorm, schets: 50 minuten Les 2 - Ontwerp, bouwen: 60 minuten Les 3 - Bouwen, pitch: 60 minuten
  • Studio Poëzie: groep 4
    Uitvoering door leerkracht. Welk beeld schiet er door je hoofd als je een gedicht leest of voorgelezen wordt? Wat is film en wat heb je eigenlijk allemaal nodig om een filmpje te maken? Gedichten in een boek vertellen een verhaal, met letters in dit geval. In je hoofd maak je van zo’n verhaal een film. Om dit verhaal voor iedereen zichtbaar te maken, verfilmen leerlingen van groep 4 met behulp van een stopmotion app, gedichten uit de bundel Superguppie is alles (Edward van de Vendel en Fleur van der Weel). Met Studio Poëzie vergroten leerlingen de vaardigheid om een eigen verhaal te vertellen. Ze leren dat iedereen zijn eigen verhaal heeft en maakt. Leerlingen lezen gedichten of gedichten worden voorgelezen en gaan hierover in gesprek. Van storyboard tot filmopnames in een studio: het verbeelden van een verhaal kent een structuur. Leerlingen gaan met Studio Poëzie 4 lessen van 50 minuten aan de slag met film en gedichten en leren zo samenwerken, content creëren en hoe een film gemaakt wordt. Scholen zorgen zelf voor een apparaat (tablet, telefoon of laptop) om stopmotion-filmpjes te maken. Thema's: poëzie, film, stopmotion
  • Studio Poëzie: groep 4
    Uitvoering les 1 door medewerker Bibliocenter en de rest van het project door leerkracht. Welk beeld schiet er door je hoofd als je een gedicht leest of voorgelezen wordt? Wat is film en wat heb je eigenlijk allemaal nodig om een filmpje te maken? Gedichten in een boek vertellen een verhaal, met letters in dit geval. In je hoofd maak je van zo’n verhaal een film. Om dit verhaal voor iedereen zichtbaar te maken, verfilmen leerlingen van groep 4 met behulp van een stopmotion app, gedichten uit de bundel Superguppie is alles (Edward van de Vendel en Fleur van der Weel). Met Studio Poëzie vergroten leerlingen de vaardigheid om een eigen verhaal te vertellen. Ze leren dat iedereen zijn eigen verhaal heeft en maakt. Leerlingen lezen gedichten of gedichten worden voorgelezen en gaan hierover in gesprek. Van storyboard tot filmopnames in een studio: het verbeelden van een verhaal kent een structuur. Leerlingen gaan met Studio Poëzie 4 lessen van 50 minuten aan de slag met film en gedichten en leren zo samenwerken, content creëren en hoe een film gemaakt wordt. Scholen zorgen zelf voor een apparaat (tablet, telefoon of laptop) om stopmotion-filmpjes te maken. Thema's: poëzie, film, stopmotion
  • Taalcafé
    Oefen samen de Nederlandse taal in een gezellige ontspannen sfeer. In het Taalcafé van Bibliocenter Weert oefen je elke dinsdagavond van 18.30-20.00 uur op een leuke, ontspannen manier samen de Nederlandse taal. Je praat in een gezellige sfeer met elkaar over gewone dingen zoals werk, eten en drinken, hobby’s en gezondheid. Samen woordspelletjes spelen, de krant lezen, actualiteiten bespreken of gezellig kletsen bij een kopje koffie of thee. Ken jij iemand die ervaring kan gebruiken met het spreken van de Nederlandse taal? Of wil je zelf beter Nederlands leren? Iedereen is welkom. Of je nu anderstalig bent of je bent hier geboren en opgegroeid. Het Taalcafé is er voor jou. Meedoen is gratis, aanmelden is niet nodig.
  • Themacollecties en collecties boeken: max 15 boeken, 4-12 jaar
    Als je het leesplezier van kinderen wilt vergroten en een rijke leesomgeving met een gevarieerd boekenaanbod wilt creëren, maak het je dan gemakkelijk en leen een themacollectie. Je haalt met een muisklik alles in huis om het praten over boeken te stimuleren. Een themacollectie bestaat uit informatieve en/of verhalende boeken rond een door jou gekozen thema of onderwerp. Een collectie kan bestaan uit: boeken voor één bepaalde groep of boeken voor de hele school. Kleine collectie: max. 15 boeken Aanvraagtermijn: 4 weken van te voren
  • Themacollecties en collecties boeken: max 35 boeken, 4-12 jaar
    Als je het leesplezier van kinderen wilt vergroten en een rijke leesomgeving met een gevarieerd boekenaanbod wilt creëren, maak het je dan gemakkelijk en leen een themacollectie. Je haalt met een muisklik alles in huis om het praten over boeken te stimuleren. Een themacollectie bestaat uit informatieve en/of verhalende boeken rond een door jou gekozen thema of onderwerp. Een collectie kan bestaan uit: boeken voor één bepaalde groep of boeken voor de hele school. Grote collectie: max. 35 boeken Aanvraagtermijn: 4 weken van te voren
  • Themacollecties max. 15 boeken, 0-4 jaar
    Als je het leesplezier van kinderen wilt vergroten en een rijke leesomgeving met een gevarieerd boekenaanbod wilt creëren, maak het je dan gemakkelijk en leen een themacollectie. Je haalt met een muisklik alles in huis om het praten over boeken te stimuleren. Een themacollectie bestaat uit informatieve en/of verhalende boeken rond een door jou gekozen thema of onderwerp. Een collectie kan bestaan uit: boeken voor één bepaalde groep of boeken voor de hele opvang. Kleine collectie: max. 15 boeken Aanvraagtermijn: 4 weken van te voren
  • Themacollecties max. 35 boeken, 0-4 jaar
    Als je het leesplezier van kinderen wilt vergroten en een rijke leesomgeving met een gevarieerd boekenaanbod wilt creëren, maak het je dan gemakkelijk en leen een themacollectie. Je haalt met een muisklik alles in huis om het praten over boeken te stimuleren. Een themacollectie bestaat uit informatieve en/of verhalende boeken rond een door jou gekozen thema of onderwerp. Een collectie kan bestaan uit: boeken voor één bepaalde groep of boeken voor de hele opvang. Grote collectie: max. 35 boeken Aanvraagtermijn: 4 weken van te voren
  • Tijdjagers: groep 7 en 8
    Uitvoering door leerkracht. Een écht leesbevorderingsproduct, waarin leesplezier, samenwerking, geschiedenis, spanning en spel samenkomen. Tijdjagers is vernieuwend, fraai vormgegeven en handig in te passen in de dagelijkse lesstof. Lees de boeken, speel het spel en ontcijfer de boodschap. Super spannend! Een tijdscapsule in de klas van de Schrijvers van de Ronde Tafel. Laten we die gauw openmaken. Wat zit erin? Een opdracht! ‘Ontcijfer de geheime boodschap voor de toekomst…!’ Hoe pakken we dat aan? Om de boodschap te kunnen ontcijferen, is kennis van boeken nodig. Van historische jeugdboeken. Na een korte introductie van de boeken is het lezen geblazen! Zonder kennis van de boeken van de Schrijvers van de Ronde Tafel géén succes! Na een aantal weken lezen breekt het uur van de waarheid aan. Nou ja, eerder anderhalf uur, want zo lang duurt het spel dat je als klas speelt om de boodschap van de Schrijvers van de Ronde Tafel te ontcijferen. Thema's: geschiedenis
  • Tijdjagers: groep 7 en 8
    30 minuten introductie door medewerker Bibliocenter en de rest van het project door leerkracht. Een écht leesbevorderingsproduct, waarin leesplezier, samenwerking, geschiedenis, spanning en spel samenkomen. Tijdjagers is vernieuwend, fraai vormgegeven en handig in te passen in de dagelijkse lesstof. Lees de boeken, speel het spel en ontcijfer de boodschap. Super spannend! Een tijdscapsule in de klas van de Schrijvers van de Ronde Tafel. Laten we die gauw openmaken. Wat zit erin? Een opdracht! ‘Ontcijfer de geheime boodschap voor de toekomst…!’ Hoe pakken we dat aan? Om de boodschap te kunnen ontcijferen, is kennis van boeken nodig. Van historische jeugdboeken. Na een korte introductie van de boeken is het lezen geblazen! Zonder kennis van de boeken van de Schrijvers van de Ronde Tafel géén succes! Na een aantal weken lezen breekt het uur van de waarheid aan. Nou ja, eerder anderhalf uur, want zo lang duurt het spel dat je als klas speelt om de boodschap van de Schrijvers van de Ronde Tafel te ontcijferen. Thema's: geschiedenis
  • Voorleesmiddag
    Vind je het leuk om naar mooie verhalen te luisteren? Kom dan op woensdagmiddag van 14.45 - 15.00 uur naar het voorlezen in Weert. Het is helemaal gratis. Voor kinderen van 3 tot en met 7 jaar. In de schoolvakanties is er geen voorlezen. Jongere broertjes of zusjes zijn ook welkom om mee te doen maar dan graag onder begeleiding van een ouder.
  • WebWeters: groep 6, 7 en 8
    Uitvoering door leerkracht. Lessenreeks informatievaardigheden voor het primair onderwijs. Kinderen krijgen dagelijks te maken met een schat aan informatie, waaruit ze een selectie moeten maken. Wat is waar en wat niet? Wat is belangrijk, wie zegt wat en met welke bedoeling? Met de lessenreeks WebWeters leren leerlingen bewust, kritisch en actief om te gaan met online informatie. De lessenreeks WebWeters bestaat uit drie kant-en-klare lessen per leerjaar, dus in totaal negen lessen van ongeveer 50 minuten. De eerste les in iedere groep is gericht op de competentie ‘vinden’, de tweede les op de competentie ‘verwerken’, en de derde les op de competentie ‘delen’. Ieder les start met een digibord pagina, van waaruit de leerlingen een foto of filmpje bekijken, opdrachten krijgen en zelf met speciale digitale tools aan de slag gaan. De lessen sluiten aan op de belevingswereld van de kinderen. Uitvoering: het project kan gedurende het hele schooljaar worden uitgevoerd en heeft geen tijdslimiet. Thema’s: informatievaardigheden.
  • Wereldleziger: groep 7 en 8
    30 minuten introductie in de klas door medewerker Bibliocenter en de overige lessen door de leerkracht. De wereld lezen in 101 opdrachten. Dat is de uitdaging waar leerlingen voor komen te staan. Met dit online opdrachtenspel worden leerlingen gestimuleerd en geïnspireerd om te lezen en daarover te praten. Met behulp van onze zintuigen is de hele wereld ‘leesbaar’. We voelen, proeven, ruiken, zien en horen vaak in combinatie met elkaar. Telkens opnieuw lezen we de wereld, ieder op onze eigen wijze, en geven betekenis aan wat ons omringt. Op Wereldleziger.nl vind je een gevarieerd aanbod van (lees) opdrachten die verschillende zintuigen prikkelen en een demoversie, waar een aantal van de opdrachten te zien is. Waar denk je aan als je kijkt, ruikt, proeft, voelt of hoort? En welk verhaal heb jij daarbij? Weet je wat een broodje aap is? En is er een woord dat in alle talen hetzelfde is? Heb je wel eens een zintuigengedicht gemaakt? De opdrachten duren gemiddeld 15 minuten en variëren van klassikale opdrachten tot opdrachten die de leerlingen thuis moeten uitvoeren. Ga de uitdaging aan en wordt wereldleziger. Thema’s: met verschillende zintuigen lezen
  • Wereldleziger: groep 7 en 8
    Uitvoering door leerkracht. De wereld lezen in 101 opdrachten. Dat is de uitdaging waar leerlingen voor komen te staan. Met dit online opdrachtenspel worden leerlingen gestimuleerd en geïnspireerd om te lezen en daarover te praten. Met behulp van onze zintuigen is de hele wereld ‘leesbaar’. We voelen, proeven, ruiken, zien en horen vaak in combinatie met elkaar. Telkens opnieuw lezen we de wereld, ieder op onze eigen wijze, en geven betekenis aan wat ons omringt. Op Wereldleziger.nl vind je een gevarieerd aanbod van (lees) opdrachten die verschillende zintuigen prikkelen en een demoversie, waar een aantal van de opdrachten te zien is. Waar denk je aan als je kijkt, ruikt, proeft, voelt of hoort? En welk verhaal heb jij daarbij? Weet je wat een broodje aap is? En is er een woord dat in alle talen hetzelfde is? Heb je wel eens een zintuigengedicht gemaakt? De opdrachten duren gemiddeld 15 minuten en variëren van klassikale opdrachten tot opdrachten die de leerlingen thuis moeten uitvoeren. Ga de uitdaging aan en wordt wereldleziger. Thema’s: met verschillende zintuigen lezen
  • Wijs met media: Is alles waar?: groep 5
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. Wat is de invloed van media en reclame op het eigen (koop)gedrag. Wat doet reclame -bewust of onbewust- met mensen. Ook wordt kort aandacht besteed aan nepnieuws. Voor het geven van de les is een digibord nodig. Thema’s: reclame
  • Wijs met media: Wie ben jij op internet? groep 6
    Uitvoering door medewerker Bibliocenter. In deze les kijken we naar het internetgedrag van de leerlingen. Wat zien en doen ze online, wat vinden ze “normaal”. Denken ze na over wat de gevolgen kunnen zijn van de dingen die ze online doen? Hoe komen leerlingen over op internet en hoe zouden ze willen overkomen? Verder wordt er aandacht besteed aan het ontstaan van internet en hoe internet de toekomst beïnvloedt. Voor het geven van de les is een digibord nodig. Thema’s: internetgedrag, bewustwording over de rol en invloed van internet, privacy op het net
  • Wisselcollecties
    Wil je jouw schoolbibliotheek tijdelijk uitbreiden of een extra impuls geven aan het leesonderwijs op jouw school? Een ruim aanbod van aantrekkelijke en actuele boeken is voor leerlingen een goede stap om enthousiast aan het lezen te gaan. Hiermee geef je jouw schoolbibliotheek een kwaliteitsimpuls. De collectie kan bestaan uit: prentenboeken, voorleesboeken, eerste leesboekjes, A-leesboeken, B-leesboeken, Makkelijk Lezen boeken, stripboeken, luisterboeken en informatieve boeken. De periode voor het lenen van een wisselcollectie is minimaal 4 maanden.


Vorige pagina