Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Heerenveen

Heerenveen.png (156313 bytes)
Bibliotheken-Mar-en-Fean_logo-850.jpg (31469 bytes)

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Burgemeester Kuperusplein 48
8442 CL Heerenveen
T: 0513 626675
E: heerenveen@bmf.nl

Openingstijden
Maandag13:00 - 17:30 uur
Dinsdag10:00 - 20:00 uur
Woensdag10:00 - 17:30 uur
Donderdag10:00 - 20:00 uur
Vrijdag10:00 - 17:30 uur
Zaterdag10:00 - 14:00 uur

Opmerkingen
Iedere dinsdagmiddag van 16.00 - 18.00 uur juridisch spreekuur



Omschrijving
Bibliotheken Mar en Fean / Heerenveen

GPS-coördinaten
52.957359, 5.928191

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Bibliotheken Mar en Fean / Heerenveen
Beschrijving: 

Aangemaakt op: 
20:26
Aangemaakt op: 
20:26
Laatst gewijzigd op: 
14:34
Laatst gewijzigd op: 
14:34
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheken Mar en Fean (163938)
HIP Jubbega (product)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "8440" t/m "8459"
  • Van postcode "8490" t/m "8492"
  • Van postcode "8494" t/m "8495"
  • Van postcode "8410" t/m "8415"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekvestiging
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
44.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
44.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0870291001
Administratieve ISIL-code: 

NL-0870291001
Locatiecode : 

8639
ILN-code NBC+: 

369

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
café
cursus-/vergaderruimte
expositieruimte
internet-pc
internettoegang
leestafel
muziekstudieruimte
print- en/of kopieerfaciliteiten
versnapering-/drankautomaat
zaalverhuur
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
10
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Nee
Fysiek bibliotheek aanbod: 

Bibliotheekabonnement
Boekendienst-aan-huis
Makkelijk Lezen Plein
mediawijsheidaanbod
Digitaal bibliotheek aanbod: 

4you!
Klik & Tik
Oefenen.nl
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart voor baby's
Week van de Mediawijsheid
Cursussen, workshops en projecten: 

computercursus
cursus internet
cursus sociale media
Werkvormen computeraanbod: 
  • workshop
  • cursus
  • individuele ondersteuning
  • advies en doorverwijzing
  • spreekuur
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Buitenschoolse opvang
  • Jeugd (buitenschools)
  • Onderwijs VO
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO
  • Organisaties, bedrijven en overheid
  • Volwassenen
  • Kinderdagverblijven

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Nee
Aanbod voor het onderwijs: 

mediawijsheidaanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Nee
Ondersteuning e-overheid: 

cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
18
Beschermde printfaciliteiten: 
2
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • 1 tegen allen
    De bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Nee, dit is niet zo maar een spelletje, dit is bloedserieus! Deze opdrachten staan op een poster die wordt achtergelaten in de klas. Voorbeelden van opdrachten zijn: • Maak een lijst van zes boeken die geschreven zijn door Jacques Vriens. • Maak een rap over het onderwerp lezen en voer de rap uit voor de klas. • Zoek in een kinderkookboek een lekker recept uit en maak dit klaar voor de bibliotheek. Bibliotheek en klas tekenen voor dit spel een contract waarin een tegenprestatie van de verliezer wordt vastgelegd.
  • Bezoek aan de bibliotheek / Bezoek op locatie
    Rond de Nationale Voorleesdagen organiseert de bibliotheek ieder jaar een programma rond het Prentenboek van het jaar. De instellingen worden uitgenodigd om samen met kinderen en ouders op bezoek te komen. De kinderen maken op een speelse manier kennis met boeken en voorlezen. De ouders ontdekken dat de bibliotheek veel voor kinderen te bieden heeft. Na afloop van het bezoek kunnen de kinderen meteen lid worden. Als vervoer een probleem is kan het programma ook op locatie worden uitgevoerd.
  • Bezoek op maat
    Scholen kunnen met een klas of groep leerlingen een bezoek aan de bibliotheek brengen. In overleg met de bibliotheek bepaalt de school wanneer en met welk leerjaar de school op bezoek komt. Samen kan vervolgens de opzet van het bezoek ingevuld worden. Een bezoek kan bijvoorbeeld plaats vinden rondom een van de hier onderstaande onderwerpen: - Algemene introductie - Lezen voor de lijst - Zoeken naar informatie voor profielwerkstukken - Bepaalde projecten op school - Uitleg digitale databanken
  • Bieb versus Google VO
    Google is onder kinderen en jeugd de meest gebruikte zoekmachine. Maar weten zij wel hoe ze goed kunnen zoeken en of de gevonden informatie betrouwbaar is? Steeds minder kinderen maken gebruik van het boek als informatiebron. Zonde eigenlijk, want meestal is de informatie in een boek van hogere kwaliteit. Maar is de informatie altijd nog actueel? In deze les strijden de kinderen voor de bibliotheek of voor Google. Wie wint deze battle?
  • Boek en Film - basisonderwijs
    De school ontvangt van de bibliotheek een collectie boeken en DVD’s van verfilmingen van deze boeken. In kleine groepjes lezen de leerlingen een boek en bekijken zij thuis of op school de verfilming van het boek. Elk groepje maakt een boekverslag en bereidt een presentatie voor. Hierin houden ze een pleidooi waarom juist het door hen gelezen boek de moeite waard is om met de gehele klas te bekijken door middel van de gelijknamige dvd. Daarna worden door alle leerlingen stembriefjes ingevuld. Een filmblik doet dienst als stembus. Telling van de stembriefjes wijst uit aan welke film de Oscar wordt uitgereikt. Aansluitend wordt deze verfilming op DVD klassikaal vertoond.
  • Boek en film - Voortgezet onderwijs
    De school ontvangt van de bibliotheek een collectie boeken en DVD’s van verfilmingen van deze boeken. In kleine groepjes lezen de leerlingen een boek en bekijken zij thuis of op school de verfilming van het boek. Elk groepje maakt een boekverslag en bereidt een presentatie voor. Hierin houden ze een pleidooi waarom juist het door hen gelezen boek de moeite waard is om met de gehele klas te bekijken door middel van de gelijknamige dvd. Daarna worden door alle leerlingen stembriefjes ingevuld. Een filmblik doet dienst als stembus. Telling van de stembriefjes wijst uit aan welke film de Oscar wordt uitgereikt. Aansluitend wordt deze verfilming op DVD klassikaal vertoond.
  • Boekenbal
    Met het project Boekenbal maken leerlingen door middel van spannende geheimschriften kennis met leuke leesboeken. Leerlingen grabbelen een bal uit de ballenbak. In de bal zit een boektitel gecodeerd in geheimschrift. Na ontcijfering van dit geheimschrift gaan kinderen het boek lezen. In de ballenbak zitten ook vijf gouden ballen die verwijzen naar een opdracht voor de hele klas. Voor iedere leerling is er een werkboekje, een balboekje, met tips voor het kiezen van boeken. Er is ruimte om over circa 4 verschillende boeken iets op te schrijven. Bovendien staan hierin de geheimschriften die nodig zijn voor het ontcijferen van de boektitels.
  • BoekStart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Cursus Interactief voorlezen (doelgroep 0-4 jaar)
    De cursus bestaat uit twee dagdelen: 1. Aandacht voor de leeftijd 0-2 jaar 2. Aandacht voor de leeftijd 2-4 jaar. Aan bod komt de leesontwikkeling, geschikte boeken voor de doelgroepen, vaardigheden interactief voorlezen.
  • De Inktaap
    Deelnemen aan de Inktaap gebeurt in schoolverband en is bedoeld voor leerlingen in de Tweede Fase. Binnen een school wordt een schooljury van ca. 15 leerlingen gevormd, begeleid door een docent. De begeleider ontvangt een uitgebreide handleiding waarin het verloop van het project beschreven wordt. Ook zijn hierin kopieerbladen opgenomen met handige vragen en antwoorden aan de hand waarvan een analyse en een beoordeling van de boeken gemaakt kan worden. Het project biedt voldoende mogelijkheden leerlingen die niet in de schooljury zitten, actief binnen het project te betrekken, terwijl ze boeken lezen voor hun leesdossier. In oktober ontvangen de deelnemende scholen van elke genomineerde titel voor de Inktaap vier exemplaren. Dan kunnen de jury’s aan de slag. In februari moeten alle juryrapporten van de scholen bij de organisatie zijn. Als u zich op tijd opgeeft, kunnen wij al in september de boeken naar uw school sturen, zodat de leesperiode aanzienlijk verlengd wordt. Ter afsluiting worden alle deelnemende jongeren en hun begeleiders uitgenodigd op een feestelijke ontmoetingsdag. Op deze dag wordt een feestelijk programma aangeboden, met onder meer een literaire talkshow en ontmoetingen en interviews met de auteurs, met als hoogtepunt de uitreiking van de Inktaap. De Inktaap wil jongeren confronteren met de keuze die de jury's van de 'grote' literaire prijzen in het Nederlandse taalgebied hebben gemaakt: de ECI literatuurprijs, de Fintro Literatuurprijs en de Libris Literatuur Prijs en de nominatie uit het Nederlandstalige deel van de Cariben. Hun hoogst gewaardeerde titels worden genomineerd voor De Inktaap. Voor meer informatie zie www.inktaap.org
  • Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie, zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid
  • Digitaal-huis
    Wil je je vaardigheden verbeteren of ken je iemand die dit wil? Je kunt terecht bij het Digi-Taalhuis. Alleen of met een vrijwilliger. Wat kun je doen? In het Digi-Taalhuis kun je zelfstandig aan de slag met oefenprogramma’s. Je kunt beter leren lezen, schrijven, rekenen of met de computer omgaan. Er zijn oefenprogramma’s op verschillende taalniveaus. Ook zijn er leuke, actuele boeken in eenvoudig Nederlands. Waarom? Wie niet goed kan lezen of schrijven, moeite heeft met rekenen of niet met de computer kan werken, kan veel problemen ondervinden in het dagelijks leven. Lezen is belangrijk, vaak zelfs noodzakelijk, bijvoorbeeld op het werk of om instructies of bijsluiters te lezen. Steeds vaker zijn lezen en digitale vaardigheden gecombineerd nodig. Bijvoorbeeld om een aanvraag in te dienen of een betaling of bestelling te doen via internet. Wanneer? -Zelfstandig aan de slag kan altijd, tijdens de openingsuren van de bibliotheken van Heerenveen, Jubbega en Akkrum. In Jubbega kan men via de bibliotheek een afspraak maken met de vrijwilliger. -In Heerenveen is twee maal per week een inloopspreekuur, er zijn dan deskundige vrijwilligers aanwezig om te helpen. Dinsdagochtend van 10.00-12.30 uur Donderdagavond van 18.30 - 20.00 uur
  • Dioraphte en Literatour
    Leerlingen uit de bovenbouw VO hebben sinds 2015 hun eigen campagneweek waarin literatuur tot leven komt. De literatour is uitgegroeid tot een volwaardige boekenweek met een eigen prijs, schrijvers in de klas, een geschenk en tal van andere leuke extra’s. Voor de periode van de literatour kunnen scholen tegen een gereduceerd tarief een bezoek boeken van een auteur op school. Leerlingen worden via een door Literatour verzorgd leesfragment voorbereid op het bezoek. Schrijvers School Samenleving en de bibliotheek denken graag mee over de best passende auteur voor uw klas. Tijdens de campagneweek kunnen jongeren online stemmen op de genomineerde titels voor de publieksprijs die tijdens de Literatour bekend worden gemaakt. Daarnaast is er nog het Literatourgeschenk. Drie auteurs schrijven een kort verhaal voor jongeren, welke voorzien zijn van online lessuggesties, en zijn deels te lezen op nu.nl.
  • Er was eens…
    Met een groot sprookjesboek in de klas worden vijf verschillende sprookjes geïntroduceerd: Roodkapje, Doornroosje, De stukgedanste schoentjes, De koning met de paardenoren en De kikkerkoning. Elke week staat een ander sprookje centraal. In het boek zit een opdracht die de leerlingen leidt naar het sprookje van de week. Uit de handleiding kiest de leerkracht een introductie en verwerkingssuggesties. De handleiding bevat een aantal creatieve verwerkingen. Deze suggesties zijn gebaseerd op de verschillende hoeken in de klas zoals een lees- en schrijfhoek en de boekenhoek.
  • Europese Verhalenkoffer
    De Europese Verhalenkoffer is een koffer vol spannende (voorlees)verhalen met opdrachten en bijbehorende voorwerpen voor leerlingen van groep 5 t/m 8 van de basisschool. Er zitten ook kleurplaten in de koffer voor groep 1 t/m 4. Bij elk verhaal hoort een souvenir: een voorwerp, een foto of een attribuut. Wat zal er allemaal uit de koffer komen? In de koffer woont een trol, zit een heuse douanepet en een knijpkat om bij te lichten als de stroom uitvalt. Met de koffer kunnen docenten Europese thema’s op een leuke en aansprekende manier duidelijk maken aan de leerlingen. De koffer is geschikt voor een enkele les over Europa of om met de hele school een Europa -project te houden.
  • FryskLab
    Frysklab heeft specifiek aanbod voor het onderwijs. Er worden uiteenlopende lessen, workshops en challenges aangeboden voor zowel leerlingen/scholieren als leerkrachten/docenten. Dit aanbod kenmerkt zich door de focus op inhoudelijke thema’s (kunsteducatie, wetenschap en techniek, mediawijsheid en digitale geletterdheid) waarbij de maaktechnologie en 21st century skills vaste componenten zijn.
  • Geheim agent AAP/Slimmer zoeken
    Tijdens de eerste les komen kinderen op een leuke en educatieve manier in aanraking met informatievaardigheden. De kinderen spelen dan het online avontuur van Geheim agent Aap en hiermee wordt duidelijk hoe het staat met hun informatievaardigheden. In de tweede les wordt er dieper ingegaan op het slim zoeken op internet en leren kinderen om juiste en betrouwbare informatie te zoeken.
  • Geschiedenis in een boekenkast: De CANON van Nederland
    De canon van Nederland telt 50 vensters: belangrijke personen, creaties en gebeurtenissen die samen laten zien hoe Nederland zich ontwikkeld heeft tot het land waarin we nu leven. Aan de canonvensters zijn vijftig jeugdboeken gekoppeld, in verhalen komt de geschiedenis immers pas echt tot leven! Daarbij zit een toolkit met tips en lesbrieven. Met deze materialen wordt alles 'uit de kast gehaald' om leerlingen tot lezen te verleiden en de leerkrachten te laten voorlezen.
  • Gids in Boekenland
    In groep 5 zijn leerlingen toe aan het leren kiezen van boeken. Ze kunnen nu goed lezen, hebben zelf met verschillende soorten boeken kennisgemaakt en gaan meer en meer hun eigen smaak ontwikkelen. In dit project Gids in Boekenland gaan kinderen in gesprek met elkaar over boeken en worden ze elkaars gids bij het maken van keuzes. Een landkaart, wegwijsborden en een vragenkompas helpen de leerlingen hierbij. Ook maken ze kennis met verschillende genres en hoe ze deze kunnen herkennen. De gelezen boeken noteren ze in hun paspoort. Uiteindelijk maken de leerlingen de keuze voor hun favoriete boek van dit moment.
  • Groepsbezoek aan de bibliotheek : diverse groepen
    Het is mogelijk om met alle (combinatie) groepen een bezoek te brengen aan de bibliotheek voor een rondleiding en instructie in bibliotheekgebruik. Neem voor het maken van een afspraak contact op met de bibliotheek. Er zijn diverse programma's mogelijk, b.v. rond een thema. Een voorbereiding in de klas of een verwerking achteraf geven een dergelijke excursie meerwaarde.
  • Het Letterwinkeltje
    Dit is een project waarin spelen met letters en lezen van letters en woorden centraal staat. Uitgangspunt van dit project is het boek “Het letterwinkeltje” van Marianne Busser en Ron Schröder. In de klas komt een klein letterwinkeltje te staan in de vorm van een groot uitgeklapt boek. Tijdens het project worden dagelijks een of twee letters aangeboden, samen met een prentenboek, een leesboek of voorleesboek, een liedje of versje waarin de aangeboden letter een rol speelt. Aan het eind van het project is het letterwinkeltje gevuld met letters.
  • Huurcollecties (prentenboeken)
    Dreumesen en peuters binnen een instelling of voorschool kunnen niet jong genoeg kennis maken met al die leuke prentenboeken die speciaal voor deze leeftijdsgroepen gemaakt zijn. Hebt u weinig budget voor het aanschaffen van boeken dan is een huurcollectie een goed alternatief.
  • Huurcollecties leesboeken
    Om de motivatie en leesplezier bij kinderen te ontwikkelen is het belangrijk een actuele, goed geoutilleerde klassenbibliotheek te hebben. Het huren van een (aanvullende) collectie leesboeken kan een oplossing zijn voor een school om een ruime titelkeuze te bieden. Op basis van uw wensen stelt de bibliotheek een huurcollectie samen.
  • Ik wil je wat vertellen
    Deze lessenserie is gericht op communicatie van post en facetime Les 1: Directe communicatie Les 2: Communiceren op afstand: schriftelijk/digitaal Les 3: Communiceren mondeling/facetime
  • Inspiratiecollectie
    Uitgekeken op de standaard titels? Laat je dan inspireren door een wisselcollectie van de bibliotheek. Mooie zoek-en liedjesboeken, informatieve boekjes en up-to-date aanwijsboekjes en prentenboeken. Op verzoek worden ook Friese boeken toegevoegd.
  • Interactief voorlezen in de klas
    Hoe lees je interactief voor aan kinderen van 0 – 4 jaar? Welke boeken zijn geschikt voor welke leeftijd? Houden jongens en meisjes van dezelfde boeken? Wat is er op het gebied van digitale prentenboeken? Welke app’s zijn geschikt voor de doelgroep 0-4 jaar? Moeten we als instelling deze materialen wel aanbieden? Veel onderwerpen waar over de bibliotheekmedewerker kan vertellen en tips kan geven. In overleg met de organisatie kan een workshop of cursus worden samengesteld.
  • Jonge Jury
    De Jonge Jury daagt alle jongeren in de eerste tot en met de derde klas van de middelbare school uit om jeugdboeken uit het jaar ervoor te lezen en daaruit het mooiste boek te kiezen. Iedereen tussen twaalf en vijftien jaar kan meedoen, want iedereen die een stem uitbrengt op een boek is lid van de Jonge Jury. Met ingang van editie 2017 ondergaat de Jonge Jury, de publieksprijs voor het beste jeugdboek, een aantal veranderingen. De Jonge Jury zal vanaf de eerstvolgende editie nog slechts tien Leestips bevatten. De jeugdboeken worden aangedragen door jongeren uit het Jonge Jury Boekgenootschap (peer-to-peer) en zijn oorspronkelijk Nederlandstalig. Met de tien titels worden nog steeds alle jongeren van 12 t/m 15 jaar, op de onderwijsniveaus vmbo basis/kader/theoretisch, havo en vwo bediend met boeken die passen bij hun belevingswereld. De docenten krijgen daarbij actuele lesstof die in plaats van, of complementair aan, de vier grote courante lesmethoden kunnen worden ingezet. De tien lesbrieven worden gratis aangeboden, net als al het campagnemateriaal.
  • Kinderjury
    Laat kinderen zelf oordelen wat ze het mooiste, spannendste of grappigste boek vinden. Want als je stem meetelt, dan wordt lezen pas echt leuk! Ook uw leerlingen kunnen meedoen met de Nederlandse Kinderjury. Dat werkt als volgt: uw school leent van de bibliotheek een aantal geselecteerde titels (maximaal één boek per kind). Uw leerlingen lezen deze boeken, beoordelen ze en vullen hun mening in op speciale stemformulieren of via de website.
  • Klassikaal lenen in de bibliotheek - basisonderwijs
    Samen met je klas boeken ruilen in de bibliotheek. Eens in de 4 of 6 weken komt de groep onder begeleiding van de leerkracht en eventuele hulpouders naar de bibliotheek. Ieder kind leent 1 of 2 boeken op een groepspas. Van tevoren maken school en bibliotheek afspraken over de voorwaarden en over de praktische uitvoering.
  • Klassikaal lenen in de bibliotheek - VO
    De school kan gebruik maken van de mogelijkheid om klassikaal te lenen in de bibliotheek tijdens de openingsuren. Spelregels: 1. De uitleentermijn van de materialen is 6 weken 2. Per pas kan men 30 boeken lenen. Bestaat de groep uit meer dan 30 leerlingen, dan kunnen we dit maximaal verhogen naar 35 boeken per pas. 3. De passen van de scholen blijven in de bibliotheek 4. Alle boeken die terug komen worden bij de balie ingeleverd, dus niet bij de selfservice. 5. Bij overschrijding van de uitleentermijn is te-laatgeld verschuldigd 6. Scholen krijgen voor het verstrijken van de leentermijn via de mail een attendering. 7. Het uitleenreglement van de bibliotheek is van kracht.
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden. • Klik&Tik samen op 't web: leer sociale media kennen en hoe je ze kunt gebruiken.
  • Ladenkastje
    Speelse werkvorm om kinderen kennis te laten maken met verschillende soorten teksten en boeken. In de laden zitten voorwerpen die verwijzen naar soorten boeken: sprookjes, prentenboeken, eerste leesboekjes, gedichten en boeken met informatie. Inclusief lessuggesties voor het behandelen van de soorten teksten. Van alle soorten boeken worden een aantal exemplaren meegeleverd. Naar keuze elke dag of elke week staat een boeksoort centraal.
  • Leesavatar
    Leerlingen laten met hun avatar hun leesvoorkeuren aan iedereen zien. Dit leidt tot leuke gesprekken in de klas over de gelezen boeken. De leerlingen starten op de website www.leesavatar.nl met het aanmaken van een persoonlijke leesavatar. Vervolgens maken zij online de smaaktest Welk boek past bij mij?, deze multimediale vragenlijst geeft tien leessuggesties als resultaat. De leerlingen gaan in een periode van vijf weken maximaal vijf van deze boeken lezen. Door de boeken te lezen verdienen de kinderen attributen voor hun leesavatar. Deze beloning krijgen zij door de gelezen boeken op te bergen in de rugzak van de leesavatar. Met deze attributen kleden ze de avatar nog meer naar hun smaak aan. Er ontstaan verschillende soorten leesavatars, gebaseerd op de diverse leessmaken van de leerlingen. Het resultaat is een groepsfoto van alle leesavatars in de klas. Dit is een mooie aanleiding voor de leerkracht om het gesprek aan te gaan over de boeken die iedereen gelezen heeft.
  • Leeskracht
    Voor iedere leerling is er een leuk boek! Wat biedt Leeskracht? Leestips app voor jongeren waar persoonlijke boekentips uitrollen Actuele boekenlijst voor onderbouw VMBO-leerlingen Film van 7 minuten “Ik vind lezen leuk, daar moet je maar mee dealen” Interactieve lessen rondom de boeken (under construction) U kijkt de film “Ik vind lezen leuk, daar moet je maar me dealen”: een film van ca. 8 minuten waarin jongeren vertellen wat zij hebben met boeken, lezen en de bibliotheek. Dit is een mooie start voor een gesprek met leerlingen over hun ervaringen. De biebmedewerker geeft een multimediale les. Leerlingen zitten per tweetal achter een pc en voeren opdrachten uit en bekijken korte filmpjes over boeken en lezen. Ze krijgen ook individuele leestips van de Leestips app! Na de les liggen alle gebruikte boeken op tafel, deze boeken kunnen geleend worden. Er blijkt namelijk altijd wel een boek te zijn dat ze willen lezen!
  • Leskist Engels
    Steeds meer basisscholen geven Engelse lessen aan kinderen. Sinds 1985 is Engels een verplicht vak in het basisonderwijs. Ook met de komst van drietalige scholen is er een toenemende vraag naar Engelse boeken voor gebruik in de les. Om aan deze vraag te kunnen voldoen biedt uw bibliotheek de mogelijkheid om een collectie Engelse boeken te huren voor gebruik in de klas. De collectie wordt op maat samengesteld met boeken voor onderbouw, middenbouw en/of bovenbouw.
  • Lezen voor de lijst
    Het juiste boek op het juiste moment; dat is, in combinatie met een passende verwerkingsopdracht, de belangrijkste succesfactor voor literaire ontwikkeling. Veel leerlingen lopen echter het juiste boek mis en maken opdrachten waar ze weinig van leren. www.lezenvoordelijst.nl biedt de uitkomst. De website ondersteunt leerlingen en docenten bij de keuze en verwerking van boeken. Lezenvoordelijst.nl maakt gebruikt van leesniveaus: vijf niveaus voor onderbouw en vmbo en zes niveaus voor de bovenbouw havo en vwo. Bij elk leesniveau zijn boekenlijsten gemaakt, welke te vinden zijn op de website, of via www.leesplein.nl: 12+ en 15+. Ervaring heeft uitgewezen dat leerlingen en docenten houvast ervaren door de lijst. Door met de leerlingen te spreken over hun eigen leesniveau, en door hen aan de hand van de lijst te laten kiezen, weten de leerlingen waar ze staan en kan de docent bepalen naar wel niveau hij/zij wil toewerken.
  • Lievelingsboekenparade
    Dit programma laat kinderen ontdekken welke boeken zij leuk vinden om te lezen. Misschien brengt de kennismaking met favoriete boeken van klasgenoten hen tot nieuwe genres of thema's. Maar ook een bezoek aan de bibliotheek kan nieuwe leeswegen openen, of het samen bekijken en bespreken van levende prentenboeken. Voor beide geeft het programma handvatten. Ter afsluiting van het programma Lievelingsboekenparade maken leerlingen een eigen lievelingsboek. Kleuters maken dit met behulp van PowerPoint of het programma Storybird, groep 3 en 4 met Storybird of Storyjumper. Voor Storybird en Storyjumper is een handleiding opgenomen.
  • Media en Mediawijsheid lessen
    De wereld verandert. Sociale media nemen een steeds belangrijkere rol in. Hoe ga je hier als school mee om? Verander je mee of blijf je bij het oude vertrouwde? U wilt de leerlingen goed (op weg) helpen op het gebied van sociale media, maar hoe? Wellicht bent u zelf niet zo bekend met diverse nieuwe media. De bibliotheek kan bij u op school of in de bibliotheek lessen en workshops verzorgen waarin wij de leerlingen uitdagen na te denken over wat nu precies de verschillende soorten media zijn, wat hun invloed is en hoe je ze op een verantwoorde manier kunt gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderwerpen rondom privacy of vrijheid van meningsuiting. Maar ook beeldvorming door de media kan worden besproken. In overleg met u kunnen wij verschillende medialessen inzetten die passen bij de doelgroep en die inspelen op actuele gebeurtenissen of kwesties.
  • Mediawijzer in drie lessen
    De tijden veranderen: de nieuwe generatie kinderen weet niet beter dan dat er internet is, maar weten ze nog hoe het vroeger ging? En wat is er dan nu nieuw? Wie heeft er wel eens een VR (Virtual Reality) bril geprobeerd? En hoe zit het met de bussen zonder chauffeur. In de eerste les komen verschillende media van toen en nu aan bod. In de tweede les bekijken we hoe hackers wachtwoorden kunnen kraken en wat is nu eigenlijk een goed wachtwoord? De meeste kinderen in de bovenbouw hebben een eigen mailaccount en gebruiken deze onder andere voor online games. Wat doen ze met phishing mails? En hoe herken je deze mailtjes? In de laatste les gaan we het hebben over gameverslaving, kinderen bewust maken van hun eigen gamegedrag. Hoeveel gamen ze, wanneer ben je verslaafd? Zijn alle spellen geschikt voor hun leeftijd en wat is er wel en niet leuk aan gamen. Kortom een stuk mediawijzer in drie lessen!
  • Nationale Jeugdkrakercompetitie
    Een zoekwedstrijd op internet De Nationale Jeugdkrakercompetitie is een jaarlijks terugkerende traditie. Deze zoekwedstrijd staat open voor kinderen van de groepen 7 en 8 van de basisschool. In teamverband werken zij 5 competitieronden lang aan 5 vragen per week. Jaarlijks doen teams van verschillende scholen uit heel Nederland mee. Na 5 ronden volgt een barrage (voorronde). De vier beste teams strijden tegen elkaar in een online finale. Door mee te doen aan de wedstrijd leren kinderen zelfstandig te zoeken op het web en leren ze internet te gebruiken als informatiebron voor het maken van werkstukken.
  • Nationale Voorleesdagen
    Tijdens de Nationale Voorleesdagen worden peutergroepen van speelzalen en Kinderdagverblijven met hun leidsters en hun ouders uitgenodigd voor een bibliotheekbezoek. Ouders worden geënthousiasmeerd om voor te lezen; de volgende punten krijgen aandacht: • Veel leuke boeken worden gepresenteerd • Verschillende soorten boeken • Voorleestips • Waarom voorlezen belangrijk is • Gesprek over (voor)lezen en opvoeding • Opvoedboeken voor volwassenen • Gratis lidmaatschap bibliotheek Ondertussen worden de kinderen voorgelezen en kijken zelf in allerlei boekjes.
  • Nationale Voorleeswedstrijd
    Om het voorlezen aan kinderen door (groot)ouders, leerkrachten en anderen te stimuleren wordt jaarlijks een landelijke voorleeswedstrijd voor kinderen georganiseerd. Vanaf begin september kunnen alle basisscholen die mee willen doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd het gratis lespakket bestellen. Het pakket bevat alle materialen die nodig zijn om op school een voorronde te organiseren: een spelregelboek, twee posters en een oorkonde voor de voorleeskampioen van de school. Er is een speciale website met uitgebreide informatie. U kunt daar o.a. een gratis deelnamepakket aanvragen: Doet u dit wel vóór 1 september!
  • NET-tiquette groep 5 en 6: hoe ga je om met de ander op internet
    Vanaf jonge leeftijd leren kinderen hoe we met elkaar omgaan. Online is er vaak minder toezicht op het gedrag van de leerlingen. Met wie praten zij en wat zeggen ze tegen anderen? In deze les leren de leerlingen een aantal online etiquette-regels. Hierbij leren ze onder andere dat het typen in Caps Lock op schreeuwen lijkt, smileys het bericht kunnen verduidelijken en leren ze sterke wachtwoorden te herkennen. Deze les is vooral gericht op preventie.
  • NET-tiquette groep 7 en 8: hoe ga je om met de ander op internet
    Kinderen krijgen al vanaf een jonge leeftijd geleerd hoe we met elkaar omgaan. Online is er echter veel minder toezicht op het gedrag van de kinderen. Met wie praten zij en wat zeggen ze tegen anderen? Dit lesprogramma gaat over de mogelijke consequenties van hoe Leerlingen zich gedragen jegens anderen. De les sluit aan op de NET-tiquetteles voor groep 5 en 6 en gaat in op het stellen van grenzen, het overschrijden ervan en de daarbij behorende eventuele (gerechtelijke) gevolgen. Daarnaast komen de leerlingen erachter waar zij terecht kunnen als zij te maken krijgen met onwenselijk gedrag op internet...
  • Open Boek; cursus leescoördinator
    De cursus bestaat uit een viertal themabijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten worden o.a. de volgende onderwerpen behandeld: jeugdliteratuur, soorten boeken en genres, stimulering leesbeleving, leesbevorderingsactiviteiten in doorgaande lijn, informatie boeken in relatie tot werkstukken en spreekbeurten, relatie lezen en leesbevordering, opzetten schoolbibliotheek.
  • Ouderavond Mediawijsheid
    De ouderavond wordt in overleg met school voorbereid en uitgevoerd en het thema kan aangepast worden in bijv. Veilig internet/ Wat doet mijn kind op internet. Scholen worden dagelijks geconfronteerd met het gebruik van verschillende media (internet, mobiele telefoon etc.) en de gevolgen ervan op de jongeren, het gezin en de school. Het gebruik heeft veel positieve effecten op de samenleving, de negatieve effecten moeten echter niet uit het oog worden verloren. Om u meer informatie te geven over VEILIG MEDIA GEBRUIK organiseert de bibliotheek een thema-avond waarin zal worden ingegaan op de risico’s die het gebruik van verschillende media door jongeren met zich meebrengt.
  • Professor Pinguïn
    Leerlingen duiken via verhalen, gedichten, informatieve websites, filmpjes, werkbladen, kleurplaten, digitale spelletjes, dvd's en dans in de wereld van de pinguïns. Er is een versie voor groep 1-2 die uitgaat van het thema pinguïns en een versie voor groep 3-4 waarin het boek Sofie en de pinguïns van Edward van de Vendel centraal staat. Na de introductie wordt op meerdere momenten aan het project gewerkt en bekijken leerlingen diverse media en verhalen over pinguïns, telkens gevolgd door een verwerking. Hiervoor kan geput worden uit verschillende keuzes waaronder het maken van een digitale puzzel en een digitaal memorie door de leerlingen. Elke pinguïnsessie wordt afgesloten met het oefenen van een pinguïndansje. Dit dansje wordt tot slot opgevoerd in bijzijn van de ouders.
  • Read2Me!
    Read2Me! is een landelijke voorleeswedstrijd voor brugklassers. Ze lezen voor uit jeugdboeken die aansluiten bij hun belevingswereld, waarbij de nadruk ligt op de boeken van de Jonge Jury en de cultuurhistorische canon van Nederland. Deelnemende scholen uit het werkgebied van een bibliotheek selecteren ieder hun beste voorlezer. De schoolwinnaars strijden vervolgens tegen elkaar in de bibliotheekronde. De beste voorlezer gaat door naar de halve finale op provinciaal niveau. De provinciale winnaar gaat door naar de laatste ronde: de landelijke finale!
  • Samenlezen/Toneellezen
    Ter ondersteuning van het technisch leesonderwijs biedt de bibliotheek een collectie toneellezen aan. Toneellezen biedt een nieuwe vorm van samenlezen. Twee lezers (of meer) nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, grootse gebaren of rekwisieten. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. Zo bevordert Toneellezen het leesplezier en het lezen met intonatie. Er is een collectie op AVI E4 – E7.
  • Schrijver op bezoek (primair onderwijs)
    Kennismaken met een schrijver is een inspirerende aangelegenheid! De schrijver praat in de klas met uw leerlingen over zijn haar boeken. Leerlingen stellen vragen, die ze hebben voorbereid. Daarna vertelt de schrijver over het schrijfproces. Drijfveren en dilemma’s komen aan bod. De bibliotheek kan ondersteunen bij het kiezen van een schrijver. Bij Schrijvers School en Samenleving op de website vindt u veel schrijvers.
  • Schrijver op school (VO)
    Kennismaken met een schrijver is een inspirerende aangelegenheid! De schrijver praat in de klas met uw leerlingen over zijn of haar boeken. Leerlingen stellen vragen, die ze hebben voorbereid. Daarna vertelt de schrijver over het schrijfproces. Drijfveren en dilemma’s komen aan bod. De bibliotheek kan ondersteunen bij het kiezen van een schrijver. Bij Schrijvers School en Samenleving op de website vindt u veel schrijvers.
  • Speelleescollecties / Voorleespakketten
    Een speelleescollectie is een aantrekkelijke combinatie van boeken en spelmateriaal bedoeld voor thematisch werken. De collectie kan bestaan uit een titel in meervoud, een reuzenboek, een aantal boeken over hetzelfde thema, knuffels, speelleermateriaal en een speelwerkbrief. In de handleiding worden suggesties gegeven die te gebruiken zijn bij het interactief voorlezen en er staan activiteiten in beschreven om het verhaal te verwerken in de groep.
  • Themacollecties
    Het werken met thema's en projecten is een leuke, afwisselende manier van onderwijs geven. Goede materialen die bij het onderwerp passen zijn daarbij belangrijk. Hiervoor kunt u bij de bibliotheek collecties aanvragen over diverse thema's. Van de meest gevraagde thema’s zijn kant en klare collecties gemaakt met lesbrieven op verschillende niveaus. Er zijn collecties van groep 1 tot en met groep 8. Afhankelijk van het onderwerp en het aantal aanvragen, zoekt de bibliotheek een passende collectie leesboeken, informatieve boeken, geschikte internetsites, liedjes, gedichten en audiovisuele materialen uit. Een collectie bestaat, afhankelijk van het thema, gemiddeld uit 30 banden.
  • Vakantielezen
    Kinderen oefenen hun leesvaardigheid gedurende het schooljaar. Tijdens de zomervakantie wordt vaak maar weinig door kinderen gelezen. Uit onderzoek is bekend dat er ruim twee maanden lang sprake is van stilstand in het lezen met achteruitgang van de leesvaardigheid als gevolg. Vooral beginnende lezers uit groep 3 laten na de zomervakantie een terugval in het lezen zien. Om dit tegen te gaan levert de Bibliotheek een vakantietas met leuke boeken en een cadeautje. Kinderen worden hierdoor gestimuleerd om ook tijdens de vakantie door te lezen.
  • Vergeten Oorlog
    Voor een kind is de Tweede Wereldoorlog lang geleden en ver weg. Breng deze tijd tot leven met het lespakket en de jeugdboeken van Vergeten oorlog. Deze boeken gaan juist over de vergeten onderwerpen van de oorlog. Een prachtige en indrukwekkende reis door de geschiedenis. De meeste jeugdboeken over de Tweede Wereldoorlog gaan over de jodenvervolging, het verzet en onderduiken. Om ervoor te zorgen dat ook andere belangrijke aspecten van de Tweede Wereldoorlog niet worden vergeten, nam het schrijversgenootschap voor historische kinderboeken ‘Schrijvers van de Ronde Tafel’ het initiatief voor de boekenreeks Vergeten Oorlog.
  • Vertelkastje / Kamishibai + platen
    Het vertelkastje (Kamishibai) komt oorspronkelijk uit Japan en lijkt een beetje op onze poppenkast. Alleen gebruikt de verteller geen poppen, maar afbeeldingen/vertelplaten die hij één voor één uit het kastje trekt. De verteller zit verder niet in het kastje, maar staat ernaast, zodat hij kan communiceren met het publiek. Het vertelkastje leent zich uitstekend om in groepen te gebruiken;…het kastje gaat open en het verhaal begint.... Vooral voor jonge kinderen is de kamishibai een uitstekend middel om de aandacht vast te houden en in gesprek te gaan over wat er op de platen te zien is. Te huur samen met vertelplaten.
  • Vrij Lezen
    Plezier in lezen is het beste startpunt voor leerlingen om veel leeskilometers te maken en zo hun leesvaardigheid, achtergrondkennis en woordenschat bijna moeiteloos te verbeteren. In de aanpak Vrij Lezen staat leesplezier centraal. Juist pubers kunnen op deze leeftijd afhaken als lezer. Lezen strijdt om de aandacht met andere media. Scholen in het VO doen er goed aan een leescurriculum op te stellen met duidelijke doelen en hun aanbod van boeken af te stemmen aan de interesses en leesniveaus van hun leerlingen. De bibliotheek kan hierbij helpen door in overleg een leencollectie samen te stellen die hieraan voldoet. Het project de Bibliotheek op School VO (dBos-VO) biedt naast een uitgebreide en doelgroepgerichte leencollectie op school de expertise van een leesconsulent VO die uw school en docententeam kan ondersteunen bij zaken rondom taalbeleid, leesbevordering en mediawijsheid. Nieuwsgierig of dBos-VO ook voor uw school interessant is? Kijk op www.bibliotheekopschool.nl
  • Werken met poëzie
    In de groep komt een gevarieerde collectie dichtbundels waaruit door de leerlingen gelezen wordt, uit voor gelezen wordt en leerlingen inspireert om zelf met dichtvormen aan de slag te gaan. Een uitgebreide lesbrief behandelt per bouw een aantal werkvormen.
  • Werken met poëzie (De dichter is een tovenaar)
    Kinderen lezen gedichten uit verschillende bundels en gaan er op verschillende manieren mee aan de slag. Het lezen van poëzie is een ultieme vorm van begrijpend lezen, omdat er op een andere wijze met taal omgegaan wordt dan kinderen gewend zijn. Door het zelf schrijven van poëzie kunnen kinderen een middel vinden om hun gevoelens en gedachten tot uiting te brengen.
  • Workshop /lezing / ouderavond
    De bibliotheek verzorgt op een ouderavond of koffieochtend een lezing of workshop voor ouders. Tijdens deze lezing komen onderwerpen aan de orde, zoals het belang van het voorlezen voor (jonge) kinderen en de rol van ouders hierin. Ook vragen als ‘Wat zijn leuke kinderboeken? ‘ en ‘Hoe blijf ik op de hoogte van nieuwe kinderboeken? ‘ kunnen onderwerp van gesprek zijn. Evt. na de inleiding werken in groepjes
  • Workshop over (voor)lezen
    In deze les wordt aandacht besteed aan het kiezen van een boek, het bepalen van het niveau van het boek en aan de techniek van het voorlezen.
  • Workshop over interactief (voor)lezen
    Veel leerlingen in het vmbo en praktijkonderwijs hebben een negatieve attitude ten aanzien van het lezen. Veel lezen heeft een positief effect op zowel de persoonlijke als de cognitieve ontwikkeling en bevordert de woordenschat. Een manier om leerlingen te enthousiasmeren voor lezen is boeken mee de klas in te nemen, en daaruit passages voor te lezen die de leerlingen aan zouden kunnen spreken of aan het denken doen zetten. Als de docent hierbij gebruikt maakt van interactief voorlezen ontstaat er gelijk een situatie waarin de leerling ook een stem krijgt in het leesproces. We gaan in op intonatie, tempo, volume en dynamiek tijdens het voorlezen. Ook kunnen we suggesties geven voor geschikte boeken en fragmenten. We gaan in op welke vragen je kunt stellen voor, tijdens en na het lezen. Deze workshop is geschikt voor docenten en voor mbo-scholieren die een opleiding volgen in de richting van welzijn, pedagogisch en maatschappelijk.


Vorige pagina