Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Scherpenzeel

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Marktstraat 59
3925 JP Scherpenzeel
T: 033 2773107
E: info@bibliotheekscherpenzeel.nl

Openingstijden
Dinsdag14:00 - 20:30 uur
Woensdag14:00 - 17:00 uur
Donderdag10:00 - 12:00 uur
Vrijdag14:00 - 20:30 uur

Opmerkingen
Gratis Wifi
Leescafé (kranten en tijdschriften) dagelijks geopend van 8.00 tot 23.00 uur.

Omschrijving
Bibliotheek Scherpenzeel is gevestigd in Kulturhus de Breehoek

GPS-coördinaten
52.082649, 5.49052

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Stichting Openbare Bibliotheek Scherpenzeel
Etiketnaam: 

de Bibliotheek Scherpenzeel
Beschrijving: 

Bibliotheekvoorziening voor de gemeente Scherpenzeel
Aangemaakt op: 
20:27
Aangemaakt op: 
20:27
Laatst gewijzigd op: 
18:30
Laatst gewijzigd op: 
18:30
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "3925" t/m "3925"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
bibliotheekvestiging
Bibliotheek subsoorten: 

Kulturhus
bibliotheekhoofdvestiging
digitale bibliotheek
jeugdbibliotheek
mediatheek
muziekbibliotheek
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
18.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Ja
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

OrganisatiePublieksruimteKantoorProgrammering/projectenMarketing/communicatieMedewerkersFinanciën
SportaccommodatieNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
ToerismeNiet gezamenlijk
Aanvulling multifunctioneel gebouw: 

Bibliotheek is gevestigd in Kulthurhus waar o.a. verschillende organisatie activiteiten uitvoeren. ao. Sport, Muziekschool, Repaircafe. Seniorweb activiteiten (Bibliotheek), SeniorWeb leslocatie, TaalCafe (Bibliotheek), Digitale Werkplaats voor kinderen (Bibliotheek)

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0870600000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0870600000
Locatiecode : 

SCP/SCH
ILN-code NBC+: 

386
VOB lidnummer: 
100277
Basisbibliotheeknaam: 

de Bibliotheek Scherpenzeel
Omvang werkgebied in aantal inwoners: 
9500

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
café
cursus-/vergaderruimte
expositieruimte
inleverbrievenbus
internet-pc
internettoegang
makerspace
print- en/of kopieerfaciliteiten
versnapering-/drankautomaat
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
2
Werk-, studieplek zonder PC: 
10
Aantal oefenpc's: 
2
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Nee
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheek, automatisering
Bibliotheekabonnement
Bibliotheekbezoek
Boekendienst-aan-huis
Catalogusuitleg
Digicafé
Gesproken lectuur (vorm)
Leesadvies
Makkelijk Lezen Plein
Voordeel met je Biebpas
leesbevordering
leespromotie
mediawijsheidaanbod
taalinformatiepunt Nederlands
tabletcafé
voorleesadvies
voorlezen
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Oefenen.nl
Passend lezen
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart voor baby's
De Nationale Voorleeswedstrijd
Week van de Mediawijsheid
bibliotheekrondleiding
kinderboekenweek
kinderboekenweekactiviteit
leesbevorderingsproject
nationale voorleesdagen
voorleesmiddag
Cursussen, workshops en projecten: 

Klik & Tik
computercursus
cursus internet
cursus omgaan met tablet
cursus sociale media
Werkvormen computeraanbod: 
  • lezing
  • online leren (e-learning)
  • workshop
  • cursus
  • individuele ondersteuning
  • advies en doorverwijzing
  • spreekuur
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Buitenschoolse opvang
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO
  • Volwassenen
  • Kinderdagverblijven
Toelichting activiteitenaanbod: 

Bibliotheek heeft aanbod van activiteiten zie hiervoor de agenda op website
activteiten als: mnd peuter/kleuter muziek, filmavond, digitaleCafe, workshop instructie
TaalCafe, Mediawijze activiteiten voor de jeugd. Diverse leesbevorderings activiteiten.
Digitale Werkplaats Scherpenzeel (7 - 17 jaar)

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

Bibliotheekbezoek
educatief aanbod
klassikaal lenen
maatschappelijke stage
mediawijsheidaanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
2
Beschermde printfaciliteiten: 
2
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • Advies op maat
    Heeft u behoefte aan advies of heeft u ondersteuning nodig op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De bibliotheek is u graag van dienst. U kunt hierbij denken aan: • Advies over mediabeleid op school; • Advies of hulp bij het opzetten of saneren van de schoolbibliotheek; • Advies of hulp bij het opstellen van een leesplan en/of mediaplan; • Advies over het opzetten of geven van lessen mediawijsheid; • Advies over werkvormen leesbevordering. Uitvoering: • Lees-/mediacoach
  • Anton kan toveren
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2009) 'Anton kan toveren' van Ole Könnecke is een project samengesteld. Anton gaat zijn toverhoed uitproberen. Hij wil graag iets weg toveren. De boom lukt niet, maar het kleinere werk, eerst een vogeltje en dan Lucas, gaat prima! Denkt Anton, want natuurlijk gaan zij op eigen kracht weg, terwijl Anton’s hoed over zijn ogen zakt. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Belastingformulieren invullen met hulp
    Bibliotheek Scherpenzeel Belastinghulp Scherpenzeel Moet u belastingaangifte over 2019 doen? Wilt u hulp bij het invullen van uw aangifte? Dan kunt u o.a. terecht bij: FNV belastingservice Telefonisch afspraak maken is niet meer mogelijk. Er zijn alleen nog enkele plekken vrij op donderdagavond 22 en 29 maart in Kulturhus de Breehoek. Kunt/wilt u zelf geen afspraak maken via internet, neemt u dan contact met ons op via e-mail fnv.invulhulp.wberg.szeel@gmail.com SWO Scherpenzeel/Renswoude Tot en met Mei kunt u gebruik maken van deze service. Hiervoor tel. contact opnemen met SWO tel 06 51647525. Formulierenbrigade Spreekuur is op donderdag van 10.00 tot 11.00 in het huis in de Wei aan de Vijverlaan 2 Scherpenzeel
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • Boer Boris gaat naar zee
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2015) 'Boer Boris gaat naar zee' van Ted van Lieshout is een project samengesteld. Boer Boris gaat op vakantie naar zee. Hij neemt van alles mee: zijn knuffel en zijn jas, maar ook koe Clara en alle kippen. Op zijn volgeladen traktor met aanhangwagen vertrekt Boer Boris vrolijk naar het strand. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional • Speelzaal of kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Codewoord: het kinderboekenweekspel
    Digitaal spel waarmee de leerlingen in de bibliotheek, in de klas of thuis aan de slag kunnen. De school krijgt een link toegestuurd waarna alle klassen met het spel aan de gang kunnen gaan. Tijdens het spel krijgen de leerlingen boekentips mee, die gekoppeld zijn aan de vragen. Een leuke manier om boeken te leren kennen en waarbij vooral de kennis van de leerlingen op de proef wordt gesteld. Leerlingen verdienen door vragen juist te beantwoorden letters. Het spel eindigt met het puzzelen van de letters, zodat het Codewoord ontstaat. Het spel word de eerste dag van de Kinderboekenweek geactiveerd. Accent: Inhoud: • Link naar het digitale spel • Uitleg van het spel via mail Benodigde materialen: • Computer met internetverbinding Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek • Op school
  • Dat ben jij, Kiki!
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2006) 'Dat ben jij, Kiki!' van Amy Hest is een project samengesteld. Eendje Kiki voelt zich niet zo lekker. Gelukkig komt opa op bezoek. Ze gaan samen foto’s van vroeger bekijken. Kiki ziet zichzelf toen ze klein was, haar vader en moeder, haar opa… Foto’s kijken is leuk! Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • De wiebelbillenboogie
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2010) 'Wiebelbillenboogie' van Guido van Genechten is een project samengesteld. Papa Olifant past op en dat is feest: hij leert de kinderen een nieuwe dans: de wiebelbillenboogie. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie, zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid.
  • Digitale Werkplaats
    In de Digitale Werkplaats is er van alles te doen. Er zijn onder andere mini-robotjes die je kunt laten rijden op gekleurde lijnen. Maar deze robotjes kunnen nog veel meer. Je kunt ze ook zelf programmeren zodat ze allerlei opdrachten uitvoeren.
  • Een huis voor Harry (vertelplaat)
    Van het prentenboek 'Een huis voor Harry' van Leo Timmers zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Kater Harry is bijna altijd binnen. Maar als vlinder Vera tikkertje wil spelen, gaat hij mee naar buiten. Dan verdwaalt Harry in de stad. Alleen Vera weet de weg naar huis. Kan iemand hem helpen Vera te vinden? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Fiet wil rennen
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2011) 'Fiet wil rennen' van Bibi Dumon Tak is een project samengesteld. Als je een struisvogel bent, wil je natuurlijk graag rennen. Hard rennen! Fiet wil dat ook. Hij wil niets liever... Met wapperende veren draaft hij rond. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Groepsbezoek groep 1
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een groepsbezoek aan de bibliotheek. Voor veel kinderen is dit de eerste keer dat ze in de bibliotheek komen. Voor kleuters heeft de bibliotheek al veel te bieden. Maar dan moeten ze het wel weten. Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 1. Bijvoorbeeld omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 2
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een groepsbezoek aan de bibliotheek. Voor kleuters heeft de bibliotheek al veel te bieden. Maar dan moeten ze het wel weten. Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 2. Bijvoorbeeld omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 4
    Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 4. Bijvoorbeeld omdat dit past in de leesmethode, omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 5
    Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 5. Bijvoorbeeld omdat dit past in de leesmethode, omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 6
    Bij de ontvangst van groep 6 staat het zoeken naar boeken en allerlei vormen van informatie voor spreekbeurten en werkstukken centraal. Bij dit bezoek is er tijd om boeken uit te zoeken en ze te registreren op de groepspas, zodat ze meegenomen kunnen worden naar school. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 7
    Tijdens het bezoek van groep 7 aan de bibliotheek leren de kinderen waar en hoe de boeken in de bibliotheek staan en leren ze zelfstandig zoeken met de catalogus en op internet om zo materiaal te kunnen vinden voor spreekbeurten, werkstukken en hobby. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 8
    Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 8. Bijvoorbeeld omdat dit past in de leesmethode, omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek peuters
    Met een groepsbezoek aan de bibliotheek maken peuters kennis met dit instituut. Vaak vinden deze bezoeken plaats tijdens de Nationale Voorleesdagen maar ook op andere momenten in het jaar zijn bezoeken mogelijk. Soms worden de bezoeken van de peuters gekoppeld aan een programma voor de ouders. Accent : Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliotheekmedewerker • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Haas wil worteltjestaart (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Haas wil worteltjestaart' van Annemarie Bon is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Haas wil graag worteltjestaart. Hij gaat naar bakker Big. De bakker heeft geen worteltjestaart. De bakker heeft wel een recept voor worteltjestaart. Haas wil de worteltjestaart thuis maken, maar heeft geen worteltjes. Hij gaat naar groenteboer Rat. De groenteboer heeft geen worteltjes, maar wel worteltjeszaad. Haas stopt de worteltjeszaadjes in de grond en wacht tot de worteltjes gaan groeien. Maar Haas moet heel erg lang wachten op de worteltjes. Zou hij ooit worteltjestaart kunnen maken? Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Haas wil worteltjestaart (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Haas wil worteltjestaart' van Annemarie Bon is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Haas wil graag worteltjestaart. Hij gaat naar bakker Big. De bakker heeft geen worteltjestaart. De bakker heeft wel een recept voor worteltjestaart. Haas wil de worteltjestaart thuis maken, maar heeft geen worteltjes. Hij gaat naar groenteboer Rat. De groenteboer heeft geen worteltjes, maar wel worteltjeszaad. Haas stopt de worteltjeszaadjes in de grond en wacht tot de worteltjes gaan groeien. Maar Haas moet heel erg lang wachten op de worteltjes. Zou hij ooit worteltjestaart kunnen maken? Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Ik wil de maan
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2004) 'Ik wil de maan' van Jonathan Emmett is een project samengesteld. Als Mol voor het eerst de maan ziet, wil hij nog maar één ding: hij wil de maan! Maar wat hij ook doet om de maan te pakken, het lukt niet. Na veel mislukte pogingen legt Mol zich bij de situatie neer. De maan is echt te ver weg... Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Ik zou wel een kindje lusten (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Ik zou wel een kindje lusten' van Sylviane Donnio is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kleine krokodil verkondigt dat hij wel eens een kindje zou lusten: daar kijken papa en mama krokodil van op! Hoewel ze er gemeen uitzien, zijn ze uiterst zachtaardig. Intussen weigert kleine krokodil elk ander eten. Wanneer hij een meisje bij de rivier ziet spelen, krijgt hij zijn kans. Hij is echter nog zo klein dat ze hem al kietelend het water in gooit… Nu wil kleine krokodil zijn bananen wel: om net zolang te groeien totdat hij groot genoeg is om een kindje te verslinden! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kamishibai
    De Kamishibai is een klein, draagbaar verteltheater dat oorspronkelijk uit Japan komt. In het kleine houten theatertje worden gelamineerde platen geschoven en aan de hand daarvan wordt een verhaal verteld. De Kamishibaiverteller brengt de personages tot leven en door de beeldende vertelwijze worden de leerlingen opgenomen in de wereld van het verhaal. Van verschillende prentenboeken zijn sets met platen beschikbaar. In de uitgebreide handleiding wordt beschreven hoe de vertelling kan worden voorbereid, waaraan de verteller moet denken als hij de vertelling uitvoert en hoe de vertelling kan worden verwerkt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Vertelkastje • Handleiding voor de professional Uitvoering: • Professional of bibliothecaris • Op school of • Speelzaal of kinderdagverblijf • In minimaal één week
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Kinderjury
    Welk boek wint dit jaar de Prijs van de Nederlandse Kinderjury? Ieder jaar kunnen kinderen tussen zes en twaalf jaar hun digitale stem uitbrengen. Verhalen, prentenboeken, gedichtenbundels, bloemlezingen en informatieve boeken uit het voorafgaande jaar en passend bij deze leeftijd, maken een kans door kinderen uitgekozen te worden voor de prijs. De boeken voor de Kinderjury staan tijdens de stemperiode op een speciale plek in de bibliotheek. Vanaf 6 maart tot en met 19 mei 2019 kan er door kinderen gelezen worden voor De Nederlandse Kinderjury 2019. Er zijn twee leeftijdsgroepen: 6 tot en met 9 jaar (groep 3 tot en met 5) 10 tot en met 12 jaar (groep 6 tot en met 8) De stemperiode voor de Nederlandse Kinderjury 2019 is maandag 20 mei t/m zondag 26 mei 2019. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Uitvoering: • Op school • In de periode maart - mei
  • Klein Mannetje heeft geen huis (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Klein-Mannetje heeft geen huis' van Max Velthuijs is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Nadat zijn huisje in elkaar is gezakt, vindt Klein-Mannetje een onderkomen bij een klein vrouwtje. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Wonen. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kleine Kangoeroe
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2007) 'Kleine Kangoeroe' van Guido van Genechten is een project samengesteld. De wereld is groot, veel groter dan de buidel van Mama Kangoeroe. Maar kleine Kangoeroe blijft liever dicht bij Mama. Verhaal met grote, duidelijke illustraties. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Kleine Muis zoekt een huis
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2008) 'Kleine Muis zoekt een huis' van Petr Horácek is een project samengesteld. Kleine Muis vindt pal voor haar holletje een grote, mooi glanzend rode appel, die echter niet door de opening past. Op zoek naar een groter huis dus, en Muis gaat met de appel op stap. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional • Speelzaal of kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. De cursus Klik & Tik bestaat uit twee delen: • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden. Deze delen kunt u achter elkaar of los van elkaar volgen. U heeft de keuze om de cursus zelfstandig of met begeleiding in de Bibliotheek te volgen.
  • Krrrr...okodil!
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2014) 'Krrrr...okodil!' van Catherine Rayner is een project samengesteld. Krokodil maakt alle dieren aan het schrikken en heeft daar vreselijke lol in. Totdat boontje om zijn loontje komt. Maar of dat helpt? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Lezing en/of workshop kind en media
    Het internet is niet meer weg te denken uit onze samenleving. De huidige generatie begeeft zich steeds vaker en langer op het wereld wijde web. Deze kinderen zijn, zoals dat heet, vroeg 'mediawijs'. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wie heeft het kind geleerd hoe het zich op het internet moet gedragen? Hoe het zou moeten omgaan met onverwachte pop-ups waarmee misleidende, gewelddadige, seksueel getinte of discriminerende boodschappen verspreid worden? En ziet een kind verschil tussen nieuwsberichten en boodschappen met een commerciële bedoeling (reclame- en spamberichten)? Bent u zelf eigenlijk wel bekend met deze aspecten van het internet? Of met alle social media waar uw kind en/of zijn vrienden of vriendinnen zich mee bezig houden? Tijdens deze bijeenkomst en/of workshop krijgt u uitgebreide en waardevolle informatie over de leuke, maar ook de minder leuke kanten van het internet en social media en de mogelijke invloed ervan op kinderen. U krijgt tips over hoe u hiermee om kunt gaan en hoe u uw kind kunt begeleiden zijn/haar veilige weg te vinden op het internet. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Mama kwijt
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2012) 'Mama kwijt' van Chris Haughton is een project samengesteld. Een kleine uil valt over de rand van het nest en dan begint de grote zoektocht naar mama. Gelukkig helpt Eekhoorn hem, maar of Kleine Uil daarmee opschiet? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Mediawijsheid; afbeeldingen en plaatjes; is alles wel echt?
    Zijn alle foto's en filmpjes betrouwbaar? Pas op! We worden vaak voor de gek gehouden. Er zijn verschillende manieren om foto's en filmpjes te manipuleren, waardoor ze misleidende informatie geven. Waarom doen nieuws- en reclamemakers dit? Wat vinden we daar van? Het doel van deze les is om kritisch te leren omgaan met beeldinformatie die in de media is geplaatst. Lukt het de leerlingen om zelf ook het nieuws te manipuleren? Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • 1 bijeenkomst Benodigde materialen: • Digibord met geluid en internetverbinding Uitvoering: • Mediacoach of bibliothecaris • Op school • 90 minuten
  • Mediawijsheid; internetzoekvaardigheden
    Kinderen zoeken steeds vaker zelfstandig informatie op, ook via internet. Over het algemeen levert het vinden van informatie niet veel problemen op maar de beoordeling (interpretatie) van de gevonden informatie verloopt vaak wat moeilijker. Welke zoekmachines zijn er? Hoe leer je kritisch kijken naar gevonden informatie? Verschillende werkvormen die in les/workshop vorm worden aangeboden helpen kinderen hun weg te vinden in dit proces. Hierbij kan soms ook de Kahoot quiz vorm ingezet worden. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Diverse werkvormen Benodigde materialen: • Digibord • Computer/laptop/tablet met internetverbinding Uitvoering: • Lees-/mediacoach • Bibliothecaris • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Mediawijsheid; presentaties (prezi, powerpoint)
    Het komt vaak voor dat kinderen er tegen op zien om iets voor de klas te presenteren. Maar als je je goed voorbereid hebt, hoef je eigenlijk nergens bang voor te zijn. In deze les krijgen de leerlingen allerlei tips voor een succesvolle presentatie. Met o.a. Prezi kun je prachtige presentaties maken. Het blijkt dat kinderen als snel hun weg vinden in Prezi. Deze les bestaat dan ook uit een korte uitleg door de mediacoach, waarna de kinderen zelf aan de slag gaan. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • 1 bijeenkomst Benodigde materialen: • Digibord met geluid en internetverbinding • Pc's met internetverbinding Uitvoering: • Mediacoach • Op school • 90 tot 120 minuten
  • Mediawijsheid; social media
    Social Media (zoals Facebook, Twitter, Snapschat en Instagram) zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse samenleving. Heel handig maar het levert ook allerlei vraagstukken op. Hoe ga je als leerkracht om met Social Media in de klas? Welke afspraken maak je als ouder met je kind? En hoe gaan klasgenoten met elkaar om middels Social Media? In verschillende workshops met verschillende doelgroepen kan hier aandacht aan besteed worden. Inhoud: • 1 bijeenkomst Benodigde materialen: • Digibord met geluid en internetverbinding Uitvoering: • Lees-/mediacoach • Op school • 1 tot 2 uur
  • Mediawijsheid; veilig internet
    Er bestaan veel gevaren op internet waar leerlingen en leerkrachten met elkaar over in gesprek kunnen gaan. Aan de hand van filmpjes, gesprekken en opdrachten wordt leerlingen gevraagd actief mee te denken en te praten over verschillende onderwerpen. Van computergebruik en cyberpesten en de gevolgen op iemands leven tot internetverslaving. Leerlingen worden zich tijdens deze les(sen) bewuster van hun eigen rol in de digitale omgeving. Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Mediacoach, bibliothecaris of leerkracht • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Nandi's verrassing (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Nandi's verrassing' van Eileen Browne is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een Keniaans meisje gaat naar haar vriendin met als geschenk 7 vruchten. Onderweg worden die door dieren gestolen. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • De school vraagt zelf het deelnemerspakket aan op www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Nieuws van de bibliotheek
    Nieuws van de bibliotheek staat op de website
  • Nog 100 nachtjes slapen
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2013) 'Nog 100 nachtjes slapen' van Milja Praagman is een project samengesteld. Dorus is bijna jarig. Nou ja, nog honderd nachtjes slapen... Wat moet je je daar als kind bij voorstellen? In elk geval veel te lang, ze wil nú feestvieren. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Piepelotheek
    Tijdens het bezoek helpen de kinderen Vos en Kip om te ontsnappen uit het kippenhok. Door te sluipen, springen, stampen en samen te werken ontdekken ze net als Vos wat voor een mooie plek de bibliotheek is en wat ze daar allemaal kunnen beleven. Accent : Leesbeleving, een eerste kennismaking met de bibliotheek en het prikkelen van de fantasie Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Bibliotheekmedewerker • In de bibliotheek • 1 uur
  • Plons! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Plons!' van Martin Waddell is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Floortje, het varken van boer van der Pluim, heeft last van de hitte. Daarom besluit ze, tot groot vermaak van de andere boerderijdieren, een duik in de vijver te nemen. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Schattig (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Schattig' van Lida Dijkstra en Marije Tolman is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Tijn wil niet meer schattig zijn, hij wil stoer gevonden worden. En dat doet hij door een zonnebril te dragen en motor te rijden. Maar dan komt hij Truuske tegen die Tijn veel leuker vindt als hij schattig is. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Schrijver op bezoek
    Wie wil dat nu niet? Een echte schrijver op bezoek. Dat betekent volop vragen stellen. Waarom schrijft u? Waar haalt u uw inspiratie vandaan? Wanneer komt het volgende boek? Op welk tijdstip van de dag schrijft u het liefst? Leuk, die ongedwongen vragen van de kinderen. Dat vindt de schrijver ook... Die laat zich graag verrassen. De leerlingen bereiden zich met het werkboekje voor op het schrijversbezoek in de klas of de bibliotheek. In het werkboekje is ruimte voor hun leeservaring en informatie over de schrijver en z’n boeken. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • De bibliotheek organiseert voor de school een schrijversbezoek • Werkboekjes 'Schrijver op bezoek' • Een collectie boeken van de schrijver • Facultatief: enkele boeken met als thema ‘hoe maak je een boek’ en zelf schrijven Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • Schrijversbezoek ± 1 uur per groep (het maximum aantal leerlingen per groep is afhankelijk van de schrijver) • 2 tot 6 weken
  • Tim op de tegels (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Tim op de tegels' van Tjibbe Veldkamp is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Als vader geen tijd heeft om mee naar buiten te gaan, mag Tim wel alleen naar buiten. Hij moet wel op de tegels blijven want het is gevaarlijk om van de tegels af te gaan. Dat doet hij braaf. Hij gaat op een stapeltje stoeptegels zitten en blijft zitten, ook als stratenmakers de tegels op een vrachtwagen tillen en ook als de vrachtwagen wegrijdt. Zelfs als een hijskraan de tegels de lucht in tilt. Dan komt vader hem achterna, maar wat doet hij gevaarlijk! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Verkeer. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Vliegensvlugge vlieg (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Vliegensvlugge vlieg' van Michael Rosen is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Vliegensvlugge vlieg is - zijn naam zegt het al - iedereen te snel af. Op ware grootte zoemt hij over de pagina´s en pest Grote Grijze Olifant, Heel Dik Nijlpaard en Grote Sterke Tijger. Die zùllen hem eens...! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Wat nu Olivier?
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2005) 'Wat nu Olivier' van Phyllis Root is een project samengesteld. Beertje Olivier is met zijn pappa en mamma in de tuin. Wat een mooi geel blad ziet hij daar! Olivier rent erachteraan, de heuvel af, helemaal tot aan de rand van het bos. Ineens is het blad weg. En Olivier ziet zijn huis ook niet meer! Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • We hebben er een geitje bij!
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2016) 'We hebben er een geitje bij!' van Marjet Huiberts is een project samengesteld. Mik haast zich naar de kinderboerderij, want er is een geitje geboren. Eerst komt hij langs de koe, het paard, de kip en andere dieren, die elk op hun eigen manier uiting geven aan hun blijdschap over de geboorte van het nieuwe geitje. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Wepboeken
    Het WePboek beoogt kinderen profijt te laten hebben van de positieve effecten van gebruik van multimedia bij hun taalontwikkeling. Gedigitaliseerde, geanimeerde prentenboeken met interactieve elementen, vergroten de woordenschat van het kind. Door de interactie leren kinderen verhaallijnen beter te begrijpen. Onderzoek heeft aangetoond dat het leereffect van digitale, interactieve prentenboeken tweemaal zo groot is als bij het traditionele voorlezen. Indien u een specifieke titel wilt bestellen geef dit dan aan bij de aanvullende informatie in het bestelformulier. Accent: Voorlezen - Leesplezier Inhoud: • Prentenboek • DVD met het digitale prentenboek • Enkele boeken die bij het thema van het boek aansluiten (facultatief) • Handleiding voor de professional of leerkracht • Folder digitale prentenboeken Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 tot 6 weken
  • Whatshappy
    Leerlingen die ruzie maken via Whatsapp en chatmogelijkheden via internet, welke leerkracht heeft er geen last van? De les WhatsHappy maakt de problemen met chatten bespreekbaar en daagt de leerlingen uit afspraken te maken over hoe ze fatsoenlijk met elkaar omgaan. De afspraken leggen ze vast op een poster die in de klas wordt opgehangen Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • Lesbrief Benodigde materialen: • Stiften • Vellen papier Uitvoering: • Leerkracht of Leesmediaconsulent/Mediacoach • Op school • 1 tot 2 lesuren
  • Wil je met me spelen? (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Wil je met me spelen?' van Anna-Clara Tidholm is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Buiten regent het pijpenstelen. Er moet dus binnen gespeeld worden. Aan steeds een nieuw stuk speelgoed wordt gevraagd wat er gespeeld gaat worden. Eerst is er alleen de pop, daarna volgt de beer, het hondje, de aap en de bal die, met een paar blokken als basis, met elkaar spelen en daarna van vermoeidheid in slaap vallen. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken


Vorige pagina