Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

ZINiN Bibliotheek Nijverdal

Contactgegevens

Bezoekadres
Willem-Alexanderstraat 7
7442 MA Nijverdal
T: 0548 613342
E: bib.nijverdal@zinin.com

Postadres
Postbus 7440 AE Nijverdal

Openingstijden
Maandag09:30 - 17:00 uur
Dinsdag09:30 - 17:00 uur
Woensdag09:30 - 17:00 uur
Donderdag09:30 - 19:00 uur
Vrijdag09:30 - 17:00 uur
Zaterdag09:30 - 16:00 uur

Opmerkingen



GPS-coördinaten
52.364895, 6.467059

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

ZINiN Bibliotheek Nijverdal
Etiketnaam: 

de Bibliotheek ZINiN
Beschrijving: 

Hoofdvestiging van ZINiN Bibliotheek Hellendoorn-Nijverdal
Aangemaakt op: 
20:29
Aangemaakt op: 
20:29
Laatst gewijzigd op: 
09:31
Laatst gewijzigd op: 
09:31
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: ZINiN Bibliotheek Daarle (199710)
Gerelateerd aan organisatie: ZINiN Bibliotheek Haarle (199708)
Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Gerelateerd aan organisatie: ZINiN Bibliotheek Hellendoorn (196674)
Gerelateerd aan organisatie: ZINiN Bibliotheek Daarlerveen (199709)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "7440" t/m "7448"
  • Van postcode "7687" t/m "7688"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
46.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
46.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Ja
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

OrganisatiePublieksruimteKantoorProgrammering/projectenMarketing/communicatieMedewerkersFinanciën
BioscoopGezamenlijkGezamenlijkGezamenlijkGezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Eerstelijnszorg en overige zorginstellingenNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Gemeente Deels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Maatschappelijke dienstverleningNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
TheaterGezamenlijkGezamenlijkGezamenlijkGezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
ToerismeGezamenlijkGezamenlijkGezamenlijkGezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijk
VluchtelingenorganisatieNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Aanvulling multifunctioneel gebouw: 

Tourist Info/VVV
Tel. (0548) 612729
E-mail: info@vvvnijverdal.nl

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0830790000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0830790000
Locatiecode : 

9037
ILN-code NBC+: 

428
VOB lidnummer: 
100459
Basisbibliotheeknaam: 

de Bibliotheek ZINiN

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
cursus-/vergaderruimte
internet-pc
internettoegang
leestafel
print- en/of kopieerfaciliteiten
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
8
Werk-, studieplek zonder PC: 
20
Aantal oefenpc's: 
8
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Toerisme
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
Fysiek bibliotheek aanbod: 

Boekendienst-aan-huis
Makkelijk Lezen Plein
Voordeel met je Biebpas
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Lees en schrijf!
Passend lezen
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
VoorleesExpress
Week van de Mediawijsheid
Cursussen, workshops en projecten: 

alfabetiseringsproject
cursus omgaan met tablet
Werkvormen computeraanbod: 
  • cursus
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Jeugd (buitenschools)
  • Onderwijs VO
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO
  • Volwassenen

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

BoekStart in de kinderopvang
Rode draad
dBoS PO
dBoS VO
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

belastingformulier, zelf invullen met hulp
cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
spreekuur belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
2
Beschermde printfaciliteiten: 
1
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • 1 tegen allen
    De bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Nee, dit is niet zo maar een spelletje, dit is bloedserieus! Beide partijen tekenen een heus contract. De inzet bepalen de klas en de bibliotheek samen. De verliezer levert een tegenprestatie, dat is zeker. Welke klas durft de uitdaging met de bibliotheek aan te gaan? De klas moet opdrachten uitvoeren die op een poster (A1-formaat) staan. De poster komt uiteraard in de klas te hangen. De kinderen moeten bijvoorbeeld een lijst met 6 boeken maken die door Jacques Vriens zijn geschreven, een rap maken over het onderwerp “lezen” en deze rap opvoeren voor de klas of een lekker recept maken uit een kinderboek en dit klaarmaken voor de bibliotheek... Het getekende contract geldt! De handleiding staat boordevol suggesties. U kunt ‘1 tegen allen’ als extra activiteit inzetten tijdens de Rode Draad-periode van de hele school. Als extra op de weektaak, als middel om zoeken te bevorderen enzovoorts. Accent: Schrijvers en leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Contract • 1 Poster • Stickers Uitvoering: • Leerkracht in nauwe samenwerking met de leesconsulent • Op school • 2 tot 6 weken, in overleg
  • Bekijk ‘t maar
    Boeken zijn leuk. Net als de verfilmingen ervan. Die belichten vaak net wat andere details. Extra aardig wordt het als de leerlingen zelf hun favoriete boekverfilming mogen kiezen. Als een echte filmjury gaan ze aan de slag. De Oscar voor de beste boekverfilming gaat naar... De school ontvangt een collectie boeken van de bibliotheek en dvd’s met verfilmingen van deze boeken. De leerlingen lezen in kleine groepjes een boek. Thuis of op school kijken ze de verfilming ervan. Elk groepje maakt vervolgens een boekverslag en bereidt een presentatie voor. Hierin houden ze een pleidooi voor hun favoriete boek en leggen ze uit waarom de hele klas naar de verfilming van juist dát boek zou moeten kijken. Daarna vullen alle leerlingen stembriefjes in. Een filmblik doet dienst als stembus. Telling van de stembriefjes wijst uit welke film de Oscar wint. Aansluitend wordt deze verfilming op dvd klassikaal vertoond. Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren, lezen Inhoud: • Oscarbeeldje • Filmblik • Filmklapper • Stembriefjes • Een collectie boeken (4 tot 5 per titel) • Bij elke boektitel de verfilming, (DVD) • Handleiding voor de leerkracht • Een overzicht van de geleverde boeken en filmtitels Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Belastingspreekuur
    Vragen over belastingaangifte en toeslagen aanvragen? Bezoek het belastingspreekuur in de bibliotheek. Dit spreekuur wordt verzorgd door De Welle.
  • Bibliomemo
    BiblioMemo is een spel met kaartjes, gebaseerd op Memory® en Raad je plaatje®. Op een ongedwongen manier laat BiblioMemo de kinderen kennismaken met de pictogrammen die de bibliotheek gebruikt voor leesboeken en informatieve boeken. Wat betekenen de pictogrammen? Welk boek hoort bij welk pictogram? Welk pictogram vindt de leerling het leukst? Leerzaam en leuk tegelijkertijd. BiblioMemo vormt het startsein van een project rondom ‘Boeken kiezen’ en is zowel geschikt voor in de klas als in de bibliotheek bij een groepsbezoek. Na het introductiespel volgt een gesprek met de klas over de betekenis van de pictogrammen, de boeken die daarbij horen en de voorkeuren van de leerlingen. Daarna kiezen de leerlingen een boek om te lezen. De handleiding voor de leerkracht bevat verschillende suggesties rondom het accent ‘boeken kiezen’. De bibliotheek stelt een collectie samen van boeken waaraan 20 genrepictogrammen zijn toegekend. De collectie wordt verder aangevuld met enkele boeken zonder genrepictogram en met enkele non-fictie boeken met PIM-etiket. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Spel met honderd pictogramkaartjes • Een collectie boeken • 2x 24 pictogramkaartjes van leesboeken in zwart-wit en 2x 26 pictogramkaartjes van non-fictie boeken in kleur • Handleiding voor de leerkracht • Posters Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek of • Op school
  • Bibliotheek-Aan-Huis-Dienst
    Bezorgservice voor leden van de bibliotheek, die niet in staat zijn zelf naar de bibliotheek te komen. De boeken en eventuele overige materialen worden gehaald en bezorgd door vrijwilligers.
  • Boekenbal
    Met het product Boekenbal maken leerlingen door middel van spannende geheimschriften kennis met leuke leesboeken. Leerlingen grabbelen een bal uit de ballenbak. In de bal zit een boektitel gecodeerd in geheimschrift. Na ontcijfering van dit geheimschrift gaan kinderen het boek lezen. In de ballenbak zitten ook vijf gouden ballen die verwijzen naar een opdracht voor de hele klas. Voor iedere leerling is er een werkboekje, een balboekje, met tips voor het kiezen van boeken. Er is ruimte om over circa 4 verschillende boeken iets op te schrijven. Bovendien staan hierin de geheimschriften die nodig zijn voor het ontcijferen van de boektitels. De bibliothecaris zorgt zelf voor het vullen van de ballen met boektitels in geheimschrift. De handleiding bevat ook Makkelijk Lezen boektitels in geheimschrift, deze kunnen in overleg aan het project worden toegevoegd. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Ballenbak • 35 ballen met de boektitels in geheimschrift • 5 ballen met gouden stip (te vullen door de leerkracht, zie handleiding) • Katoenen tas • Handleiding voor de leerkracht • Balboekjes voor alle leerlingen • Een collectie boeken • 1 pincet (om de codes makkelijk uit de ballen te kunnen halen) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • Boer Boris gaat naar zee
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2015) 'Boer Boris gaat naar zee' van Ted van Lieshout is een project samengesteld. Boer Boris gaat op vakantie naar zee. Hij neemt van alles mee: zijn knuffel en zijn jas, maar ook koe Clara en alle kippen. Op zijn volgeladen traktor met aanhangwagen vertrekt Boer Boris vrolijk naar het strand. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional • Speelzaal of kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Botje Bij
    Bij Botje Bij staat het verband tussen ontluikend programmeren, ontluikend (gedichten) lezen en het stimuleren van de verbeelding bij kinderen centraal. Met behulp van de Bee-Bot gaan leerkrachten aan de slag met aansprekende activiteiten. De Bee-Bot is een programmeerbare robot waarmee kinderen zelf een bepaalde route kunnen uitstippelen, instellen en doorlopen. Leerlingen luisteren naar gedichten en verhalen en leren deze te begrijpen. Stimuleer de verbeelding van leerlingen door lege plekken in gedichten en verhalen op te laten vullen met eigen verhalen. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Rode draad Inhoud: • Bee-Bot (Botje Bij), inclusief handleiding en oplaadsnoer • Een set van 101 tegels (geïllustreerde kartonnen platen van 15x15cm) • Instructiefilmpjes • PowerPoint-presentaties • Handleiding voor de leerkracht (een algemene beschrijving) • 2 lesbrieven Uitvoering: • Leerkracht of Leesmediaconsulent • Op school • 5 weken
  • Codewoord: het kinderboekenweekspel
    Digitaal spel waarmee de leerlingen in de bibliotheek, in de klas of thuis aan de slag kunnen. De school krijgt een link toegestuurd waarna alle klassen met het spel aan de gang kunnen gaan. Tijdens het spel krijgen de leerlingen boekentips mee, die gekoppeld zijn aan de vragen. Een leuke manier om boeken te leren kennen en waarbij vooral de kennis van de leerlingen op de proef wordt gesteld. Leerlingen verdienen door vragen juist te beantwoorden letters. Het spel eindigt met het puzzelen van de letters, zodat het Codewoord ontstaat. Het spel word de eerste dag van de Kinderboekenweek geactiveerd. Accent: Inhoud: • Link naar het digitale spel • Uitleg van het spel via mail Benodigde materialen: • Computer met internetverbinding Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek • Op school
  • Collectie Mandjes lezen
    De collectie Mandjes lezen, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om in uw groep het vrij lezen te bevorderen en hierbij gebruik te maken van verschillende tekstsoorten en eventueel aan te sluiten bij een thema waar u binnen uw groep aan werkt. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Een collectie van 8 media bestaande uit een combinatie van prentenboeken, strips, korte verhalen, versjes/gedichten, tijdschriften en informatieve boeken • Eén onderwerp per mandje Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie Mediawijsheid
    De collectie Mediawijsheid, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om met jongeren in gesprek te gaan over de mogelijkheden en gevaren van social media. Denk aan onderwerpen als social media, privacy, online criminaliteit en online pesten. Accent: Leesplezier en mediawijsheid Inhoud: • Een collectie van 10 actuele boeken passend bij het thema, fictie en non-fictie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie TopOndernemers
    Een collectie TopOndernemers, samengesteld door Rijnbrink, biedt aanvullende materialen ter ondersteuning van het thematisch onderwijs dat geboden wordt via de methode TopOndernemers. Deze methode laat leerlingen op veel verschillende manieren werken aan geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Kinderen ontdekken de wereld en zichzelf via de thema's: - Reizen - Wereld in het klein - Derde Wereld - Oorlog en Vrede - Boerderij - A t/m Z - Ik, jij, wij - Sport en Ontspanning - Water, Aarde, Lucht en Vuur - Vlinders in je buik - Multimedia - Amerika Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Een collectie van circa 50 materialen rond een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Cursus open boek
    De cursus Open Boek leidt leerkrachten op tot leescoördinator. Een goed functionerende schoolbibliotheek, met zowel fictie als non-fictie, is de spil waar het leesonderwijs om draait. Een duidelijke structuur in het leesonderwijs, aangebracht en onderhouden door een leescoördinator is daarbij van ongekend belang. De cursus Open Boek heeft als doel om leerkrachten te scholen om de taak van leescoördinator op de eigen school vorm te geven. Als op iedere school twee leerkrachten deze taak toebedeeld krijgen werkt dat het meest efficiënt. De taak van een leescoördinator is erop gericht meer eenheid in het leesonderwijs te brengen vanuit het perspectief van de leesbevordering, leesbeleving en leesinteresse. Inhoud: • 4 studiebijeenkomsten, afgewisseld met huiswerkopdrachten • Slotopdracht : het opstellen van een plan voor het op een hoger niveau brengen van leesbevordering op de eigen school. Deze opdracht is een eis voor het officiële certificaat 'Leescoördinator'. Gecertificeerde leescoördinatoren participeren in een leesbevorderingsnetwerk van leescoördinatoren uit de regio. Het netwerk komt onder begeleiding van de bibliotheek twee keer per jaar bijeen voor uitwisseling van ervaringen en het actualiseren van kennis. Uitvoering: • In de bibliotheek • 3 uur, per studiebijeenkomst • Circa 40 uur totale studiebelasting
  • Dat ben jij, Kiki!
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2006) 'Dat ben jij, Kiki!' van Amy Hest is een project samengesteld. Eendje Kiki voelt zich niet zo lekker. Gelukkig komt opa op bezoek. Ze gaan samen foto’s van vroeger bekijken. Kiki ziet zichzelf toen ze klein was, haar vader en moeder, haar opa… Foto’s kijken is leuk! Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of leesconsulent • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • De dwergjes van Tuil
    Het project De dwergjes van Tuil – een verhaal van Paul Biegel - is geschikt voor leerlingen van zowel groep 3 als groep 4. Voorlezen en vertellen zijn belangrijke aspecten binnen het project waarbij veel ruimte is voor het beleven en het navertellen van de prachtige verhalen die één van de grootste schrijvers uit de Nederlandse kinder- en jeugdliteratuur heeft geschreven. Leerlingen gaan zelf aan de slag in de vorm van vertel- en schrijfopdrachten en maken kennis met verschillende tekstsoorten, waaronder poëzie. Een spannend leeskleed is de basis om een sprookjesachtige en fantasierijke leeshoek te creëren waar leerlingen zelfstandig kunnen lezen. Gedurende de projectperiode ontdekken leerlingen verschillende opdrachten in het leeskleed waarmee ze de bijzondere verhalen op een leuke manier (her)beleven. De leerlingen leggen de verschillende opdrachten en activiteiten als ware verslaggevers vast in een Biegel-krant die aan het einde van de projectperiode mee naar huis gaat. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Leeskleed • Opdrachten Benodigde materialen: • Belletje • Grote doos • Versiermaterialen • Kopieën van de bijlagen • Scharen • Lijm • Papier • Teken- en schrijfmaterialen • Muziekinstrumentjes Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Ouderbetrokkenheid • Circa 5 weken
  • De kleine walvis
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2017) 'De kleine walvis' van Benji Davies is een project samengesteld. Boy woont met zijn vader en zes katten in een klein vissershuisje aan zee. Boy voelt zich vaak eenzaam, want zijn vader is visser en bijna nooit thuis. Als een kleine walvis aanspoelt op het strand, neemt Boy hem mee naar huis. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional of leesconsulent • Speelzaal, kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • De molenmuis
    Met 'De Molenmuis' worden kinderen al heel jong opmerkzaam gemaakt op het cultureel erfgoed in hun eigen woonomgeving. In veel dorpen en steden staat een molen als belangrijk industrieel monument. Dit project laat hen actief meekijken naar de werking van een molen. Thema's als wonen en werken komen zo tot leven. Het project 'De Molenmuis' is gebaseerd op het gelijknamige prentenboek van Tjibbe Veldkamp. Molenmuis is een muis die heel graag in een molen wil wonen. Hij beleeft er allerlei avonturen en ontmoet zo een kat, een hond, de molenaar en de meid. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Prentenboek 'De Molenmuis' (meerdere exemplaren) • Speel-ontdekboek per leerling waarin aandacht wordt besteed aan de techniek in de molen • Dvd met een geanimeerde versie van het prentenboek • Een collectie boeken over molens, de bakker en brood • Bezoek aan een plaatselijke molen (adressenlijst opvraagbaar) • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • De mooiste vis van de zee
    In de klas staat een aantal weken het prentenboek ‘De mooiste vis van de zee’ van Marcus Pfister centraal. Regenboog is de mooiste vis in de zee. Maar hij is trots en ijdel, en daardoor heeft hij geen enkele vriend. Pas als hij zijn mooie schubben weggeeft, gaan ze hem aardig vinden. En dan merkt hij dat vrienden hebben belangrijker is dan de mooiste zijn! Het prentenboek ‘De mooiste vis van de zee’ is het uitgangspunt van het project en staat garant voor enkele dagen of weken werk- en leesplezier. De handleiding biedt handige aanknopingspunten om de thema’s verder uit te werken. Met behulp van de verwerkingsactiviteiten worden aspecten uit het verhaal als mooi zijn, vissen, de onderwaterwereld, trots en ijdelheid, eenzaamheid en delen verder uitgediept, visueel en invoelbaar gemaakt. Bij de introductie, het voorlezen en het verwerken van het prentenboek kan de leerkracht gebruikmaken van een vissenpakje (kleutermaatje) en een vingerpopje. Die maken het verhaal extra levendig! Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Vissenpakje met afneembare zilverkleurige schubben • Vingerpopje vis • Handleiding voor de leerkracht • Eventueel een collectie bijpassende boeken, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • De schatkamer van Roald Dahl
    Met dit project maken de leerlingen kennis met de schrijver Roald Dahl en zijn werk. Ze gaan aan de slag met zijn taal en de personages in zijn boeken. Kruipen in de huid van Dahl-personages met 5 hoeden/pruiken en spelen situaties na met de speeltips uit de handleiding. Maken de Grote Roald Dahl-kennispuzzel en bedenken een nieuw avontuur voor een Roald Dahl-personage. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • Schatkist met 5 hoeden/pruiken van personages • 150 exemplaren van het quizblad (kennispuzzel) (voor ca 5 groepen/1 per leerling) • Kopieerblad storyboard voor nieuw verhaal rondom boekfiguren van Roald Dahl • Handleiding voor de leerkracht • Handleiding voor de bibliotheek (digitaal) Benodigde materialen: • Digibord Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • De wiebelbillenboogie
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2010) 'Wiebelbillenboogie' van Guido van Genechten is een project samengesteld. Papa Olifant past op en dat is feest: hij leert de kinderen een nieuwe dans: de wiebelbillenboogie. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of leesconsulent • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen (bijv. zorg- en huurtoeslag) • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie,zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid
  • Er was eens...
    Met een groot sprookjesboek in de klas worden vijf verschillende sprookjes geïntroduceerd. Het gaat om de volgende sprookjes: roodkapje, doornroosje, de stukgedanste schoentjes, de koning met de paardenoren en de kikkerkoning. Elke week staat een sprookje centraal. Gecombineerd met opdrachten, verwerkingssuggesties en aandacht voor lezen en schrijven. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Groot sprookjesboek • Handleiding voor de leerkracht • Zakje van goudstof met daarin de vingerpopjes Roodkapje en de Wolf en een gouden bal • Doosje speciale punaises voor op het prikbord • Boekenkist met sprookjesboeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 5 tot 6 weken
  • Eten en drinken; thema van Piramide
    Bij het thema 'Eten en drinken' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Europese Verhalenkoffer
    De Europese verhalenkoffer, een educatief project van en over de Europese Unie, is te huur via Rijnbrink. In de koffer bevinden zich tien verhalen; verhalen die zijn opgetekend door de eigenaar van de koffer. Bij elk verhaal hoort een souvenir: een voorwerp, een foto of een attribuut. Wat zal er allemaal uit de koffer komen? De volgende thema’s kunnen met de verhalen en voorwerpen in de koffer aan de orde gesteld worden: - Migratie en asiel (Spanje) - Toetreding en nieuwe EU-landen (Bulgarije) - Energie- en energievoorziening (Oostenrijk) - De euro (Finland) - Landbouw (Nederland) - Gelijke behandeling van man en vrouw (Denemarken) - Productveiligheid (Frankrijk) - Economische ontwikkeling en welvaartsverschillen (Ierland) - Meertaligheid (Luxemburg) - Milieu (Duitsland) Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Koffer • Attributen • Dvd met alle verhalen • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Feest Kerstmis; thema van Piramide
    Bij het thema 'Feest Kerstmis' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Feest Sinterklaas; thema van Piramide
    Bij het thema 'Feest Sinterklaas' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Gedichtenwedstrijd
    Op de Landelijke Gedichtendag organiseert de Bibliotheek een gedichtenwedstrijd. Het thema sluit aan bij de landelijke poëziewedstrijd van Het Poëziepaleis. De gedichten worden (vooraf) in de klas geschreven. Elke deelnemende groep mag één genomineerde afvaardigen. Van elke deelnemende groep wordt een leerling genomineerd. De genomineerde leerlingen mogen hun gedicht voordragen tijdens de wedstrijdfinale op de Landelijke Gedichtendag, Een jury bepaalt wie zich een jaar lang ‘Kinderdichter van …’ mag noemen. Accent: Poëzie Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • In de bibliotheek • Circa 1 uur • Op de Landelijke Gedichtendag (laatste donderdag in januari)
  • Gids in Boekenland
    Ben jij wel eens de weg kwijt? En is het wel eens moeilijk om boeken te kiezen? Pak de landkaart erbij en word Gids in boekenland! De leerlingen van groep 5 gaan met elkaar in gesprek over boeken en worden elkaars gids bij het maken van keuzes. In groep 5 zijn leerlingen toe aan het leren kiezen van boeken. Ze kunnen nu goed lezen, hebben zelf met verschillende soorten boeken kennisgemaakt en gaan meer en meer hun eigen smaak ontwikkelen. In dit project Gids in Boekenland gaan kinderen in gesprek met elkaar over boeken en worden ze elkaars gids bij het maken van keuzes. Een landkaart, wegwijsborden en een vragenkompas helpen de leerlingen hierbij. Ook maken ze kennis met verschillende genres en hoe ze deze kunnen herkennen. De gelezen boeken noteren ze in hun paspoort. Uiteindelijk maken de leerlingen de keuze voor hun favoriete boek van dit moment. Alle leerlingen ontvangen een krasboekje waarin ze door te krassen hun waardering voor het boek kunnen weergeven. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Inhoud: • Kompas met vragen • Stempel • Landkaart op A0 formaat • Paspoorten voor iedere leerling • 10 wegwijzers • Handleiding voor de leerkracht • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (1 tot) 5 weken
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Leesconsulent met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 6
    Bij de ontvangst van groep 6 staat het zoeken naar boeken en allerlei vormen van informatie voor spreekbeurten en werkstukken centraal. Bij dit bezoek is er tijd om boeken uit te zoeken en ze te registreren op de groepspas, zodat ze meegenomen kunnen worden naar school. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Leesconsulent met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek peuters
    Met een groepsbezoek aan de bibliotheek maken peuters kennis met dit instituut. Vaak vinden deze bezoeken plaats tijdens de Nationale Voorleesdagen maar ook op andere momenten in het jaar zijn bezoeken mogelijk. Soms worden de bezoeken van de peuters gekoppeld aan een programma voor de ouders. Accent : Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • 1 Bijeenkomst • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Leesconsulent • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Herfst; thema van Piramide
    Bij het thema 'Herfst' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Inloopmoment Belastingtoeslag
    Inloopmoment voor huur- en zorgtoeslag. U kunt dan terecht in de ZINiN Bibliotheek in Nijverdal aan de W. Alexanderstraat 7 met vragen over huur-en zorgtoeslag en de inkomstenbelasting.
  • Inloopspreekuur Openbaar Vervoer
    Inloopspreekuur voor advies over reizen met het openbaar vervoer. U kunt hier terecht met allerlei vragen zoals: hoe werkt de OV-Chipkaart, abonnementen, reisroutes enz. Het inloopspreekuur is iedere 1e woensdag van de maand in de ZINiN Bibliotheek, W. Alexanderstraat 7, 7442 MA Nijverdal. Aanmelden vooraf is niet nodig.
  • Invulhulp Belastingen
    Wilt u hulp bij het invullen van uw machtigingsformulier wat betreft uw belastingaangifte? Vrijwilligers van De Welle helpen u hierbij. Maak wel eerst een afspraak bij De Welle: telefoon 0548-638810. Dat kan van maandag tot en met donderdag van 09.00tot 12.00 uur.
  • Invulhulp Belastingen
    Wilt u hulp bij het invullen van uw belastingaangifte? Kom dan naar de ZINiN Bibliotheek in Nijverdal. Vrijwilligers van De Welle helpen u hierbij. Maak wel eerst een afspraak bij De Welle: telefoon 0548-638810. Dat kan van maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 12.00 uur. Graag uw DigiD gegevens meenemen.
  • Jeugdkrakercompetitie
    De Nationale Jeugdkrakercompetitie is een jaarlijks terugkerende landelijke zoekwedstrijd op internet waarbij leerlingen van groep 7 en 8 met elkaar de strijd aangaan. Via de website werken de deelnemende teams, 5 competitieronden lang aan 5 vragen per week. Na 5 ronden volgt een barrage (voorronde). De vier beste teams strijden tegen elkaar in een online finale. Door mee te doen aan de wedstrijd leren kinderen zelfstandig te zoeken op het web en leren ze internet te gebruiken als informatiebron voor het maken van werkstukken. De vragen worden in de vorm van een verhaaltje gesteld en de teams antwoorden via multiple choice. Na afloop van iedere ronde is er feedback en wordt de zoekweg toegelicht en gemotiveerd. Naarmate de competitie vordert, worden de vragen moeilijker en krijgen de teams minder tips en hints. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 7 weken • In de periode mei - juni
  • Junior Dictee
    In verschillende Overijsselse gemeenten organiseren de bibliotheken jaarlijks een dictee voor leerlingen van groep 7 en 8. De eerste ronde vindt plaats op de deelnemende basisscholen. Daarna worden de beste spellers op de proef gesteld in de gemeentelijke ronde. De twee winnaars van deze ronde gaan door naar het Junior Dictee Overijssel. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Voor oefendictees zie website Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek • De gemeentelijke ronde vindt plaats in november, de provinciale finale in april
  • Juttersbuit
    De juf of meester van groep 4 heeft tijdens een strandwandeling een geheimzinnige ton gevonden. Van wie is die ton? Op de ton staat een geheimzinnige rebus met een vraag om de ton naar de afzender retour te zenden. Maar wie is de afzender? Er zit niets anders op dan de ton open te maken! Bovenin de ton ligt het voorleesboek Juttertje Tim van Paul Biegel. Met dit boek wordt het begrip ‘jutten’ duidelijk en wordt ook de boeksoort voorleesboek geïntroduceerd. Het project Juttersbuit laat kinderen kennismaken met vijf verschillende boeksoorten: een voorleesboek, een leesboek, een informatief boek, een gedichtenboek en een prentenboek. Na de introductie van Juttertje Tim wordt het visnet uit de ton in de klas opgehangen. In het visnet hangen kurken met daarop een boodschap in de vorm van een raadsel, gedicht of opdracht. De leerlingen proberen samen met de leerkracht te ontdekken welk boek bij de boodschap past. Onderin de ton vinden de leerlingen ten slotte de afzender van de ton: de bibliotheek! In de handleiding voor de leerkracht staan lessuggesties voor de introductie en de verwerking van de verschillende boeksoorten Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Blauwe ton beplakt met stickers • Visnet • 5 kurken met opdrachten en raadsels • 5 kurken zonder tekst • 10 kleine s-haken • 2 grote s-haken • 24 wasknijpers • Onder in de ton een cirkel met tekst • CD met zeegeluiden • Een collectie van verschillende soorten boeken • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 tot 5 weken
  • Kamishibai
    De Kamishibai is een klein, draagbaar verteltheater dat oorspronkelijk uit Japan komt. In het kleine houten theatertje worden gelamineerde platen geschoven en aan de hand daarvan wordt een verhaal verteld. De Kamishibaiverteller brengt de personages tot leven en door de beeldende vertelwijze worden de leerlingen opgenomen in de wereld van het verhaal. Van verschillende prentenboeken zijn sets met platen beschikbaar. In de uitgebreide handleiding wordt beschreven hoe de vertelling kan worden voorbereid, waaraan de verteller moet denken als hij de vertelling uitvoert en hoe de vertelling kan worden verwerkt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Vertelkastje • Handleiding voor de professional Uitvoering: • Professional of bibliothecaris • Op school of • Speelzaal of kinderdagverblijf • In minimaal één week
  • Kikker en een heel bijzondere dag
    Kikker en een heel bijzondere dag van Max Velthuijs vormt de inspiratiebron voor dit project. Voorlees- en verwerkingsactiviteiten die aansluiten bij de thema’s van het verhaal betreffen onderwerpen zoals feest, dagen van de week, emoties en kleuren. De kleuters kunnen het verhaal naspelen met verschillende dierenmaskers (de dieren uit de Kikkerboeken). Met de kikkerpop kunt u het verhaal verrijken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Vijf stoffen maskers • Kikkerpop • Handleiding voor de leerkracht • Prentenboek ‘Kikker en een heel bijzondere dag’ • Eventueel een collectie ‘Kikkerboeken’, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 2 tot 5 weken
  • Kleding; thema van Piramide
    Bij het thema 'Kleding' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Kleine Muis zoekt een huis
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2008) 'Kleine Muis zoekt een huis' van Petr Horácek is een project samengesteld. Kleine Muis vindt pal voor haar holletje een grote, mooi glanzend rode appel, die echter niet door de opening past. Op zoek naar een groter huis dus, en Muis gaat met de appel op stap. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional • Speelzaal of kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Klik & Tik
    Klik & Tik is een eenvoudige computercursus voor beginners. De ZINiN Bibliotheek Nijverdal helpt daarmee. Wij bieden ondersteuning met de cursus Klik & Tik. Deze cursus helpt je beter gebruik te maken van de mogelijkheden van de computer. Je leert bijvoorbeeld websites te bekijken, e-mails te schrijven en hoe je bestanden kunt 'downloaden'. Klik & Tik bestaat uit drie delen: • De basis (over: typen, klikken en websites bekijken) • Het internet op (over: e-mailen, downloaden en browsers) • Samen op het web (over: sociale netwerken, links en weblogs).
  • Krrrr...okodil!
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2014) 'Krrrr...okodil!' van Catherine Rayner is een project samengesteld. Krokodil maakt alle dieren aan het schrikken en heeft daar vreselijke lol in. Totdat boontje om zijn loontje komt. Maar of dat helpt? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of leesconsulent • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Kunst; thema van Piramide
    Bij het thema 'Kunst' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Lente; thema van Piramide
    Bij het thema 'Lente' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Mama kwijt
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2012) 'Mama kwijt' van Chris Haughton is een project samengesteld. Een kleine uil valt over de rand van het nest en dan begint de grote zoektocht naar mama. Gelukkig helpt Eekhoorn hem, maar of Kleine Uil daarmee opschiet? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of leesconsulent • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Mediamasters
    MediaMasters is het interactieve ervaringsspel voor leerlingen in groep 7 en 8 in het basisonderwijs. Ze leren de mogelijkheden en risico's kennen van verschillende media. Het spel is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid: de nationale campagne waarin Mediawijzer.net aandacht vraagt voor een kritische en bewuste omgang met media. Dit jaar zal de Week van de Mediawijsheid weer plaatsvinden in november (8 november t/m 15 november 2019). Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school
  • Mediawijsheid; veilig internet
    Er bestaan veel gevaren op internet waar leerlingen en leerkrachten met elkaar over in gesprek kunnen gaan. Aan de hand van filmpjes, gesprekken en opdrachten wordt leerlingen gevraagd actief mee te denken en te praten over verschillende onderwerpen. Van computergebruik en cyberpesten en de gevolgen op iemands leven tot internetverslaving. Leerlingen worden zich tijdens deze les(sen) bewuster van hun eigen rol in de digitale omgeving. Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Mediacoach, bibliothecaris of leerkracht • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Mensen; thema van Piramide
    Bij het thema 'Mensen' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Monitor de Bibliotheek op school (PO)
    Wat is het effect van een goede bibliotheek op school? Wat is de toegevoegde waarde van een leesconsulent? Gaan kinderen daadwerkelijk meer en beter lezen en hoe kan de bibliotheek de school ondersteunen bij het vormgeven van het leesbevorderingsbeleid? Monitor de Bibliotheek op school bestaat uit digitale vragenlijsten voor leesconsulenten, leerkrachten en leerlingen. Door deze vragenlijst een keer per jaar af te nemen wordt duidelijk of de samenwerking tussen de schoolbibliotheek en de school het gewenste effect heeft. De monitor is bedoeld om zicht te krijgen op de effecten van de schoolbibliotheek op het leen- en leesgedrag van leerlingen, het leesbevorderende gedrag van leerkrachten en het beleid van de school en de (school)bibliotheek op het gebied van leesbevordering. Deze resultaten vormen de basis voor gezamenlijke beslissingen van de school en de bibliotheek over aanpassingen in beleid en activiteiten op het gebied van (vrij)lezen. Inhoud: • Digitale vragenlijsten Uitvoering: • Leerkracht, leesconsulent • Op school • De meting vindt plaats tussen eind oktober en eind januari
  • Monitor de Bibliotheek op school (VO)
    Gaan jongeren daadwerkelijk meer en beter lezen door leesactiviteiten? Wat zijn voor onze school verbeterpunten op het gebied van lezen, taalvaardigheid, informatievaardigheden en de mediatheekinrichting? De Monitor de Bibliotheek op school brengt de meerwaarde van leesactiviteiten en de mediatheek in kaart. De monitor bestaat uit digitale vragenlijsten voor leerlingen, docenten, leesconsulent en (indien aanwezig) mediatheekmedewerkers. Meedoen met de monitor levert een rapportage op school- en landelijk niveau. Die monitorrapportage maakt het mogelijk om de activiteiten rondom lezen en mediawijsheid bij te sturen of aan te scherpen. Inhoud: • Digitale vragenlijsten Benodigde materialen: • Computers of tablet Uitvoering: • Docent, leesconsulent, mediatheekmedewerker • Op school • De meting vindt plaats tussen half november en half februari
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • De school vraagt zelf het deelnemerspakket aan op www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Nederland Leest Junior
    Nederland Leest Junior is een educatieve component van Nederland Leest die zich richt op kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar. In de klas kan men lezen, praten en een creatieve verwerkingsopdracht doen rondom een boek. Centraal bij het thema Duurzaamheid van 2019 staat het boek 'Borealis' van Marloes Morshuis. Accent : Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • Meerdere exemplaren van het centraal staande boek • Lesbrieven • Promotiemateriaal • Interactief lesmateriaal (apart voor PO en VO) • Verwerkingsopdracht Via de Bibliotheek vóór 1 juni de boeken, lesbrieven en promotiematerialen aanvragen. Uitvoering: • Leerkracht of docent • Op school • In de periode november
  • Nog 100 nachtjes slapen
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2013) 'Nog 100 nachtjes slapen' van Milja Praagman is een project samengesteld. Dorus is bijna jarig. Nou ja, nog honderd nachtjes slapen... Wat moet je je daar als kind bij voorstellen? In elk geval veel te lang, ze wil nú feestvieren. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of leesconsulent • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Projectcollectie
    Ter ondersteuning van het projectonderwijs kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond thema's. Voor het bestellen van projectcollecties heeft u een abonnement nodig. Dit geldt niet voor het bestellen van een éénmalige projectcollectie. U kunt kiezen voor: - een groot abonnement (10 keer per jaar) - een klein abonnement (5 keer per jaar) - een éénmalige projectcollectie Accent: De wereld achter een boek – Leesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 items bestaande uit: leesboeken, informatieve boeken, liedjes, gedichten en audiovisuele media passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Read2me
    Read2me is 'De voorleeswedstrijd voor brugklassen!' Leerlingen uit de brugklas lezen elkaar hun favoriete fragment voor uit een zelfgekozen, jeugd(lees)boek. Het plezier in (voor)lezen staat voorop. Accent : Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Handleiding voor de docent • Posters Uitvoering: • Docent • In de bibliotheek of • Op school
  • Samenlezen groep 3 en 4
    De Samenleesboeken (Zwijssen, Delubas, Corona AV+) in deze kist bevatten teksten op een eenvoudig leesniveau, afgewisseld met teksten op een iets hoger leesniveau. Een beginnende of zwakke lezer leest de boeken samen met een meer ervaren lezen en leert zo veel over uitspraak, intonatie en inhoud. De boeken bieden afwisseling tijdens het lezen en stimuleren tekstbegrip en woordenschatontwikkeling. De leesmotivatie wordt bovendien gestimuleerd omdat de geoefende lezer moeilijkere teksten kan lezen waardoor het verhaal spannender wordt. Samenleesboeken kunnen zowel voor tutor- als voor duolezen worden gebruikt. Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • Circa 6 weken
  • Samenlezen groep 5
    De Samenleesboeken (Zwijssen, Delubas) in deze kist bevatten teksten op een eenvoudig leesniveau, afgewisseld met teksten op een iets hoger leesniveau. De boeken bieden dus de combinatie van voorlezen en zelf lezen en zorgen dat beginnende of zwakke lezers met de hulp van een meer ervaren lezer al snel een echt verhaal lezen. Samenleesboeken kunnen zowel voor tutor- als voor duolezen gebruikt worden. Er zijn ook enkele Theaterleesboeken toegevoegd die heel geschikt zijn voor een positieve leesbeleving en leesmotivatie. Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • Circa 6 weken
  • Schrijver op bezoek
    Wie wil dat nu niet? Een echte schrijver op bezoek. Dat betekent volop vragen stellen. Waarom schrijft u? Waar haalt u uw inspiratie vandaan? Wanneer komt het volgende boek? Op welk tijdstip van de dag schrijft u het liefst? Leuk, die ongedwongen vragen van de kinderen. Dat vindt de schrijver ook... Die laat zich graag verrassen. De leerlingen bereiden zich met het werkboekje voor op het schrijversbezoek in de klas of de bibliotheek. In het werkboekje is ruimte voor hun leeservaring en informatie over de schrijver en z’n boeken. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • De bibliotheek organiseert voor de school een schrijversbezoek • Werkboekjes 'Schrijver op bezoek' • Een collectie boeken van de schrijver • Facultatief: enkele boeken met als thema ‘hoe maak je een boek’ en zelf schrijven Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • Schrijversbezoek ± 1 uur per groep (het maximum aantal leerlingen per groep is afhankelijk van de schrijver) • 2 tot 6 weken
  • Taalpunt Hellendoorn
    Taalinformatiepunt
  • Tabletcursus Android tablet
    In de cursus (6 bijeenkomsten op dinsdagochtend) komen de belangrijkste onderdelen van de tablet aan de orde. Ook de instellingen, het updaten en het aansluiten op de computer. Natuurlijk wordt er aandacht besteed aan de standaard apps, foto's en video, muziek streamen, E-books, Facebook en Skype. Er wordt uitgebreid geoefend, je krijgt handige tips en achtergrondinformatie.
  • Tabletcursus iPad
    In de cursus (6 bijeenkomsten op dinsdagochtend) komen de belangrijkste onderdelen van de iPad aan de orde. Ook de instellingen, het updaten en het aansluiten op de computer. Natuurlijk wordt er aandacht besteed aan de standaard apps, foto's en video, muziek streamen, E-books, Facebook en Skype. Er wordt uitgebreid geoefend, je krijgt handige tips en achtergrondinformatie.
  • Toneellezen: groep 3 en 4
    Met toneellezen of theaterlezen bevorder je het leesplezier én het lezen met beleving. Toneellezen is een motiverende vorm van samenlezen. Twee (of meer) lezers nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, grootse gebaren of rekwisieten. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie boeken Toneellezen is bijzonder geschikt voor zwakke lezers en kan ingezet worden tijdens duo-lezen, tutor-lezen of Ralfi-lezen. Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Toneellezen: groep 5 en 6
    Met toneellezen of theaterlezen bevorder je het leesplezier én het lezen met beleving. Toneellezen is een motiverende vorm van samenlezen. Twee (of meer) lezers nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, grootse gebaren of rekwisieten. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie boeken Toneellezen is bijzonder geschikt voor zwakke lezers en kan ingezet worden tijdens duo-lezen, tutor-lezen of Ralfi-lezen. Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Toneellezen: groep 7 en 8
    Met toneellezen of theaterlezen bevorder je het leesplezier én het lezen met beleving. Toneellezen is een motiverende vorm van samenlezen. Twee (of meer) lezers nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, grootse gebaren of rekwisieten. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie boeken Toneellezen is bijzonder geschikt voor zwakke lezers en kan ingezet worden tijdens duo-lezen, tutor-lezen of Ralfi-lezen. Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Verkeer; thema van Piramide
    Bij het thema 'Verkeer' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Voorleescoördinator
    In de programmalijn BoekStart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Een voorleescoördinator is verantwoordelijk voor de planning samen met de bibliotheek zoals het opstellen van het Voorleesplan, uitvoeren van de Monitor en andere (voorlees)activiteiten. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • 3 bijeenkomsten • Cursusboek • Hand-outs Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • Voorlezen is leuk
    Voorlezen is leuk! Niet alleen op school in de groep, maar ook thuis. Door aan kinderen voor te lezen, krijgen kinderen een voorsprong bij het leren lezen. Zo leren kinderen dat een boek van voren naar achteren wordt gelezen en dat al die figuurtjes op de bladzijden van een boek iets betekenen. Dankzij boeken ontwikkelen kinderen een steeds grotere woordenschat en krijgen ze steeds meer inzicht in de wereld om hen heen. Het project Voorlezen is leuk wil het voorlezen thuis en ouderbetrokkenheid stimuleren. In de groep komt een collectie met meerdere exemplaren van één prentenboek. De leerkracht leest het prentenboek voor in de groep en kan aan de hand van de meegeleverde verwerkingssuggesties het verhaal binnen de groep introduceren. Na de introductie wordt het prentenboek uitgeleend aan alle kleuters van de groep. Ouders kunnen nu thuis met hun kind kennis maken met het prentenboek. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Circa 25 exemplaren van het prentenboek • Handleiding voor de leerkracht • Verwerkingssuggesties • Neem contact op met uw bibliotheek welke prentenboeken zij gebruiken voor deze activiteit Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Ouderbetrokkenheid
  • Welkom; thema van Piramide
    Bij het thema 'Welkom' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Wereldleziger
    De wereld lezen in 101 opdrachten. Dat is de uitdaging waar de leerlingen van groep 7 en 8 voor komen te staan. Met dit (online) opdrachtenspel worden leerlingen op meerdere momenten in de week gestimuleerd en geïnspireerd om te lezen en daarover te praten. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • Website wereldleziger.nl • Licentie (geldig voor één groep voor één schooljaar) • Handleiding voor de leerkracht via website • 101 opdrachten via website • Opdrachten variëren van klassikale opdrachten tot opdrachten die de leerlingen thuis moeten uitvoeren Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Gemiddeld 15 minuten per opdracht
  • Wisselcollectie
    Met wisselcollecties van Rijnbrink houdt u de collectie van uw school altijd actueel. Het samenstellen kan op twee manieren: - U maakt een afspraak om zelf een collectie bij ons uit te zoeken - U geeft uw wensen door en wij zoeken een bijpassende collectie, hierbij houden we altijd rekening met de verschillende leesniveaus Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie van minimaal 25 boeken bestaande uit: prentenboeken, informatieve boeken, eerste leesboekjes of jeugdverhalen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 12 maanden
  • Wonen; thema van Piramide
    Bij het thema 'Wonen' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Woorden koken met Vos en Haas
    Met pannetjes, een pollepel en een hoeveelheid letters gaan de kinderen aan de slag om woorden te ‘koken’. Met deze woorden kunnen zinnen worden gemaakt en zo ontstaat er een verhaal. Accent: Leesplezier Inhoud: • Pannetjes • Pollepel • Letters • Een collectie boeken passend bij het thema Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Workshop ouders in de Bibliotheek op School
    Ouders spelen in de Bibliotheek op school in het primair onderwijs een cruciale rol. Op veel scholen zijn zij de intermediair tussen de kinderen en de materialen in de schoolmediatheek. Niet alleen de leerkrachten, maar ook de ouders (in de schoolmediatheek) kunnen kinderen enthousiasmeren om boeken te lezen en op die manier bijdragen aan het leesklimaat van de school. Daarbij is het van belang dat zij zowel op de hoogte zijn van leuke, actuele kinderboeken als van bijvoorbeeld leesmotivaties en kies- en zoekgedrag van kinderen. Met deze cursus draagt de bibliotheek vanuit haar eigen deskundigheid bij aan een verbetering van de Bibliotheek op school in haar werkgebied. Door de hulp van de ouders die kinderen in de Bibliotheek op school krijgen, redden kinderen zich ook beter in de lokale bibliotheek en hebben de ouders extra profijt van de informatie ten behoeve van hun eigen kinderen Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze Inhoud: • 2 bijeenkomsten met een combinatie van theorie, spel en uitwisselen van ervaringen Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • Circa 2,5 uur, per bijeenkomst
  • Workshop spelen met prentenboeken
    Met de workshop spelen met prentenboeken ontdekt u dat u veel meer met prentenboeken kunt doen dan alleen voorlezen. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school
  • Ziek en gezond; thema van Piramide
    Bij het thema 'Ziek en gezond' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Zomertijd; thema van Piramide
    Bij het thema 'Zomertijd' zijn diverse prentenboeken verzameld. Het thema wordt bespreekbaar gemaakt voor dreumesen, jongste peuters en oudste peuters. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Centraal Prentenboek voor dreumesen (indien van toepassing), jongste peuters en oudste peuters • Een collectie met enkele titels fictie en non-fictie Uitvoering: • Professional • Gastouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken


Vorige pagina