Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Montferland, Didam

Bibliotheek Didam.jpg (34541 bytes)

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Schoolstraat 22
6942 AJ Didam
T: 0316 221184
E: info@bibliotheekmontferland.nl



Voorzieningen voor gehandicapten
Parkeervoorziening voor personen met een beperking
Rolstoeltoegankelijk
Rolstoeldoorgankelijk
Lift of traplift verdieping
Aangepast sanitair

Openingstijden
Maandag10:00 - 12:30 uur
Maandag13:30 - 17:30 uur
Dinsdag10:00 - 12:30 uur
Dinsdag13:30 - 17:30 uur
Woensdag10:00 - 12:30 uur
Woensdag13:30 - 17:30 uur
Donderdag10:00 - 12:30 uur
Donderdag13:30 - 17:30 uur
Vrijdag10:00 - 12:30 uur
Vrijdag13:30 - 19:00 uur
Zaterdag11:00 - 14:00 uur

GPS-coördinaten
51.939075, 6.129316

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Bibliotheek Montferland
Etiketnaam: 

de Bibliotheek Montferland
Beschrijving: 

Bibliotheek Didam maakt samen met Bibliotheek 's-Heerenberg deel uit van Bibliotheek Montferland.
Aangemaakt op: 
20:31
Aangemaakt op: 
20:31
Laatst gewijzigd op: 
16:40
Laatst gewijzigd op: 
16:40
Relaties: 

Filiaal van organisatie: Bibliotheek Montferland, 's-Heerenberg (199893)
Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "7035" t/m "7048"
  • Van postcode "6940" t/m "6942"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
37.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
37.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0835790000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0835790000
Locatiecode : 

MLA/DID
ILN-code NBC+: 

383
VOB lidnummer: 
100656
Basisbibliotheeknaam: 

de Bibliotheek Montferland
Omvang werkgebied in aantal inwoners: 
35113

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
WiFi
cursus-/vergaderruimte
inleverbrievenbus
internet-pc
internettoegang
leestafel
print- en/of kopieerfaciliteiten
versnapering-/drankautomaat
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
12
Werk-, studieplek zonder PC: 
12
Aantal oefenpc's: 
12
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
Toelichting fysiek informatiepunt : 

Makkelijk Lezen Plein en Taalpunt
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheekabonnement
Boekendienst-aan-huis
Boekenpret
Leesadvies
Makkelijk Lezen Plein
leesbevordering
leespromotie
mediawijsheidaanbod
taalinformatiepunt Nederlands
voorleesadvies
voorlezen
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Oefenen.nl
Slimme Nieuwslezer
online databank
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart voor baby's
BoekStartcoach
De Nationale Voorleeswedstrijd
Jonge Jury
Klik & Tik
Read2me!
VoorleesExpress
Week van de Mediawijsheid
kinderboekenweek
kinderboekenweekactiviteit
leesbevorderingsproject
nationale voorleesdagen
voorleesmiddag
Cursussen, workshops en projecten: 

Klik & Tik
computercursus
cursus digitale vaardigheden
cursus internet
cursus nieuwe media
cursus omgaan met tablet
cursus sociale media
Werkvormen computeraanbod: 
  • online leren (e-learning)
  • workshop
  • cursus
  • advies en doorverwijzing
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Buitenschoolse opvang
  • Onderwijs VO
  • Onderwijs PO
  • Volwassenen
  • Kinderdagverblijven
Toelichting activiteitenaanbod: 

Alle jeugd van 0-16 jaar komt met groepen naar de bibliotheek.

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

Bibliotheekbezoek
educatief aanbod
klassikaal lenen
mediawijsheidaanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

belastingformulier, zelf invullen met hulp
cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
spreekuur belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
4
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • Advies op maat
    Heeft u behoefte aan advies of heeft u ondersteuning nodig op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De bibliotheek is u graag van dienst. U kunt hierbij denken aan: • Advies over mediabeleid op school; • Advies of hulp bij het opzetten of saneren van de schoolbibliotheek; • Advies of hulp bij het opstellen van een leesplan en/of mediaplan; • Advies over het opzetten of geven van lessen mediawijsheid; • Advies over werkvormen leesbevordering. Uitvoering: • Lees-/mediacoach
  • Anna in het verkeer (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Anna in het verkeer' van Kathleen Amant is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Anna gaat mee met mama achterop de fiets om een ijsje te kopen. Helm op, in het fietsstoeltje, gordeltjes vast. Goed links, rechts, links kijken bij het oversteken, stoppen voor het rode verkeerslicht, doorrijden als het groen is, hand uitsteken bij een bocht: zo komen de eerste beginselen aan de orde van wat je weten moet om veilig deel te nemen aan het verkeer. Als fietser, maar ook als voetganger. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Verkeer. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Belastingspreekuur
    Vragen over belastingaangifte en toeslagen aanvragen? Bezoek het belastingspreekuur in de bibliotheek. Dit spreekuur wordt verzorgd door belastingadviseurs. Graag Digid, BSN-nummer en nota ziektekosten meenemen.
  • BiebEscape
    Een spannend en uitdagend bibliotheekbezoek waarin leerlingen moeten zoeken, samenwerken, creatief denken en tegen elkaar strijden. Zoals de naam al aangeeft, volgt het programma BiebEscape het idee van Escape Rooms. Je staat met je team voor een raadsel dat moet worden opgelost. Door de gekregen en verzamelde gegevens te combineren, door uitproberen en door goed samenwerken kun je een oplossing vinden. De leerlingen gaan in BiebEscape de uitdaging aan zo snel mogelijk de kluis te kraken. Leerlingen van een klas worden verdeeld in twee teams, die tegen elkaar gaan strijden. Elk team bestaat uit drie groepjes, die elk een raadsel gaan oplossen. De drie oplossingen zijn nodig om uiteindelijk de juiste cijfercode voor de kluis te vinden. Om tot een goede oplossing van een raadsel te komen, zoeken de leerlingen naar informatie over boeken in de catalogus van de bibliotheek, op internet en op de flaptekst van de betreffende boeken of in de boeken. Al zoekend en puzzelend maken de leerlingen kennis met de bibliotheek en alles wat zij te bieden heeft. Ze leren informatie op te zoeken, te vinden en te verwerken. Daarnaast ontdekken ze leuke boeken en maken ze kennis met de schrijvers daarvan. Accent : Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Leesmediaconsulent, bibliotheekmedewerker ism de leerkracht • In de bibliotheek • 1 uur en 15 minuten
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • Daar ben ik dan (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Daar ben ik dan' van Nannie Kuiper is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een dag uit het leven van een doorsnee gezin: pappa gaat werken, Ayla gaat naar school, Sinan mag mee boodschappen doen en gaat op bezoek bij opa en oma. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Welkom. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Dag! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Dag!' van Nancy Kaufmann is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Varkentje Bram gaat voor het eerst naar de school en kan geen afscheid nemen van zijn papa. Iedere keer bedenkt hij iets nieuws. Een kus, voorlezen enz. Gelukkig is juf Marij er nog, wanneer papa echt vertrekt en vliegt de ochtend voorbij. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Welkom. Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • De grote rode bus (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'De grote rode bus' van Judy Hindley is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een grote rode bus komt met een voorwiel vast te zitten in de weg. Het ene na het andere voertuig wat daarna volgt, moet stoppen. Tot slot sluiten een wals en een kiepwagen aan in de file. Nadat een trekker de bus uit het gat heeft getrokken, kan iedereen weer op weg. Behalve de wals en de kiepwagen, want zij moeten het gat repareren. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Verkeer. Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • De Gruffalo (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'De Gruffalo' van Julia Donaldson is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een Gruffalo? Wat is dat voor een beest? Vos, Uil en Slang hebben nog nooit van hem gehoord. Alleen een slimme kleine muis weet precies hoe hij eruitziet. Hij vertelt de andere dieren over het angstwekkende dier. Maar wat moet Muis doen wanneer er opeens een echte Gruffalo voor hem staat? Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • De mooiste vis van de zee (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'De mooiste vis van de zee' van Marcus Pfister is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Omdat de mooiste vis van de zee al zijn schatten voor zichzelf wil houden, vinden de andere vissen hem niet aardig. Als hij iets van zichzelf weggeeft merkt hij dat vrienden hebben belangrijker is dan mooi zijn. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • De schoenen van mama (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'De schoenen van mama' van Lucrèce L’Ecluse is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Warre en mama gaan naar de markt. Warre neemt zijn boodschappenmandje mee. Mama waarschuwt van tevoren: 'Er zijn veel mensen op de markt. Let dus goed op en blijf dicht bij me'. Warre wil zijn moeder niet kwijtraken, blijft in haar buurt en let goed op haar schoenen. Maar ineens zit er een andere mevrouw in mama’s schoenen! Gelukkig komt het allemaal goed en sluit mama Warre opgelucht in de armen. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Kleding. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie, zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid
  • Dottie’s eieren (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Dottie’s eieren' van Julie Sykes is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Dottie de kip is blij en trots. Voor de eerste keer heeft ze een nest eieren gelegd. Wat zijn ze mooi! Ze vindt dat iedereen ze moet zien. Maar Eend leert net haar kleintjes zwemmen, en Varken is met haar biggetjes aan het slapen. Al die jonkies zijn zo leuk.... Dottie is eigenlijk niet meer zo blij met haar eieren. Maar er wacht haar een grote verrassing. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Lente. Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Een geweldig cadeau (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Een geweldig cadeau' van Guido Van Genechten is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina’s voor ouders en pagina’s voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Papa en Mama hebben iets voor Olifantje meegenomen. Het is een piepsie-poepsie-potje, maar Olifantje begrijpt niet wat je daar nu mee kunt doen. Tot Papa het laat zien. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Eend op de fiets (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Eend op de fiets' van David Shannon is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Eend heeft een wild idee: hij wil leren fietsen. Dit gaat hem steeds beter af en trots fietst hij langs alle dieren van de boerderij. Elk dier reageert in gedachten anders op het fietsen van Eend. Het laat zich raden wat er gebeurt wanneer een groep kinderen hun fietsen neerzetten bij de boerderij. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Verkeer. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Eendje in de regen (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Eendje in de regen' van Amy Hest en Jill Barton is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een eendenkuiken dat bang is om nat te worden? Kiki heeft een hekel aan water en loopt mopperend achter haar ouders door de regen. Gelukkig weet opa een oplossing voor haar probleem: met mooie rode laarzen en een paraplu kan Kiki er weer goed tegen. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Herfst. Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • En nu lekker slapen, Sam! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'En nu lekker slapen, Sam!' van Amy Hest en Anita Jeram is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Mama Beer brengt kleine Sam naar bed, maar die geeft zich niet zomaar gewonnen. Er moet nog heel wat gebeuren, voordat Sam echt gaat slapen! Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Herfst. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Er was eens een muisje… (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Er was eens een muisje...' van Gitte Spee is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een eenzame muis gaat op zoek naar vriendjes. Na een lange tocht vindt hij een groep dieren op het strand. De dieren vieren een verjaardag en Muis mag meevieren! Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Ga je mee? (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Ga je mee?' van Charlotte Dematons is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een jongetje moet van zijn moeder appels halen bij de groenteman. Onderweg moet hij echter veel gevaren overwinnen. De bosjes in de tuin worden een oerwoud, waar zich een draak en een reus schuilhouden. Gelukkig weet hij, gesteund door de lezer, alle gevaren te trotseren. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Verkeer. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Gekke buren (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Gekke buren' van Ingrid en Dieter Schubert is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Nukkige en gierige Kaat krijgt een nieuwe buurman Bram waar ze niet blij mee is.. Het prentenboek is een humoristische bewerking van een oud volksverhaal. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Wonen. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Groepsbezoek Nationale Voorleesdagen
    Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2020 gehouden van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Bibliothecaris • In de bibliotheek • Groepsbezoek ± 1 uur
  • Groepsbezoek peuters
    Met een groepsbezoek aan de bibliotheek maken peuters kennis met dit instituut. Vaak vinden deze bezoeken plaats tijdens de Nationale Voorleesdagen maar ook op andere momenten in het jaar zijn bezoeken mogelijk. Soms worden de bezoeken van de peuters gekoppeld aan een programma voor de ouders. Accent : Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliotheekmedewerker • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Haas wil worteltjestaart (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Haas wil worteltjestaart' van Annemarie Bon is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Haas wil graag worteltjestaart. Hij gaat naar bakker Big. De bakker heeft geen worteltjestaart. De bakker heeft wel een recept voor worteltjestaart. Haas wil de worteltjestaart thuis maken, maar heeft geen worteltjes. Hij gaat naar groenteboer Rat. De groenteboer heeft geen worteltjes, maar wel worteltjeszaad. Haas stopt de worteltjeszaadjes in de grond en wacht tot de worteltjes gaan groeien. Maar Haas moet heel erg lang wachten op de worteltjes. Zou hij ooit worteltjestaart kunnen maken? Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Hup, naar buiten! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Hup, naar buiten!' van Betty Sluyzer is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Giraf wil niet buiten spelen want hij is ziek; toch komen zijn vrienden langs. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Professional of leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 tot 6 weken
  • Hé, wie zit er op de wc? (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Hé, wie zit er op de wc?' van Harmen van Straaten is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Zeven dieren die héél nodig moeten, verdringen zich in een rij voor de wc. Maar die is bezet. Waarom duurt het toch zo lang? Ze houden het echt niet meer! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Invulhulp Belastingen
    Wilt u hulp bij het invullen van uw belastingaangifte of bij toeslagen aanvragen? Bezoek het belastingspreekuur in de bibliotheek. Dit spreekuur wordt verzorgd door belastingadviseurs. Graag DigiD, BSN-nummer en nota ziektekosten meenemen.
  • Jeugdkrakercompetitie
    De Nationale Jeugdkrakercompetitie is een jaarlijks terugkerende landelijke zoekwedstrijd op internet waarbij leerlingen van groep 7 en 8 met elkaar de strijd aangaan. Via de website werken de deelnemende teams, 5 competitieronden lang aan 5 vragen per week. Na 5 ronden volgt een barrage (voorronde). De vier beste teams strijden tegen elkaar in een online finale. Door mee te doen aan de wedstrijd leren kinderen zelfstandig te zoeken op het web en leren ze internet te gebruiken als informatiebron voor het maken van werkstukken. De vragen worden in de vorm van een verhaaltje gesteld en de teams antwoorden via multiple choice. Na afloop van iedere ronde is er feedback en wordt de zoekweg toegelicht en gemotiveerd. Naarmate de competitie vordert, worden de vragen moeilijker en krijgen de teams minder tips en hints. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 7 weken • In de periode mei - juni
  • Jonge jury
    De Jonge Jury is een leesbevorderingsproject voor jongeren van 12 tot 16 jaar. Zij lezen tussen half augustus en eind februari naar eigen keuze een aantal jeugdboeken uit het jaar ervoor en brengen een stem uit op hun favoriete titels. De vijf boeken die de meeste stemmen ontvangen, worden genomineerd voor de 'Prijs van de Jonge Jury'. Doel van het Jonge Jury-project is om jongeren te stimuleren jeugdboeken te lezen en zelf te jureren. Iedere leerling die, individueel of in klassenverband, een stembiljet instuurt, is automatisch lid van de Jonge Jury. Accent : Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Posters en flyers • Stemansichtkaarten • Smartboardmodule • 25 lesbrieven Benodigde materialen: • Digibord (optioneel : indien gebruik gemaakt wordt van de smartboardmodule) Uitvoering: • Docent of bibliothecaris • In de bibliotheek of • Op school • In de periode half augustus en eind februari
  • Kamishibai
    De Kamishibai is een klein, draagbaar verteltheater dat oorspronkelijk uit Japan komt. In het kleine houten theatertje worden gelamineerde platen geschoven en aan de hand daarvan wordt een verhaal verteld. De Kamishibaiverteller brengt de personages tot leven en door de beeldende vertelwijze worden de leerlingen opgenomen in de wereld van het verhaal. Van verschillende prentenboeken zijn sets met platen beschikbaar. In de uitgebreide handleiding wordt beschreven hoe de vertelling kan worden voorbereid, waaraan de verteller moet denken als hij de vertelling uitvoert en hoe de vertelling kan worden verwerkt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Vertelkastje • Handleiding voor de professional Uitvoering: • Professional of bibliothecaris • Op school of • Speelzaal of kinderdagverblijf • In minimaal één week
  • Kas bij opa en oma (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kas bij opa en oma' van Pauline Oud is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kas pakt zijn koffertje, want hij gaat logeren bij opa en oma! Opa en oma maken er met Kas een heerlijke dag van. Kas moet erg lachen om hun gekke gewoontes: waarom gaat opa winkelen met een schepje in zijn hand? Hoe komt het dat oma's logeerbed zo heerlijk warm is? En hond Kees, die doet de gekste dingen... Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Mensen. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Keepvogel
    De kachel is uit, het brandhout is op en het regent keihard. Keepvogel heeft geen zin om met dit weer hout te gaan sprokkelen. Wat nu? Tungsten, een Hond van Avontuur, gaat de stromende regen in om nieuw hout te halen. Maar hij komt niet terug... Keepvogel gaat hem zoeken. Hij neemt iets lekkers voor hem mee. En een warme droge handdoek. En een zeil tegen de regen. En touw. En pleisters. En nog veel meer... Tijdens dit groepsbezoek voor groep 3 maakt de bibliotheekmedewerker alle kinderen lid van de Keepvogelclub. De kinderen gaan in de bibliotheek, net zoals Keepvogel in het boek Noodweer, op zoek naar Tungsten. De kachel van Keepvogel en het blaffen van Tungsten helpt de kinderen bij hun zoektocht. Onderweg maken kinderen spelenderwijs kennis met de bibliotheek en verzamelen ze puzzelstukken van een driedimensionale puzzel. Aan het eind van de zoektocht wordt deze puzzel van Tungsten in elkaar gezet en luisteren de kinderen naar de afloop van het verhaal. Het boek Keepvogel / Noodweer is de basis voor dit groepsbezoek waarin voor en na de zoektocht het boek wordt voorgelezen. Na het bezoek krijgen de kinderen een kleurkaart van Keepvogel met informatie over het bibliotheekbezoek en de Keepvogelboeken. De leerkracht krijgt één of meerdere Keepvogel-boeken om voor te lezen in de klas. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris • In de bibliotheek • Groepsbezoek ± 1 uur
  • Kikker is Kikker (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kikker is Kikker' van Max Velthuijs is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kikker is blij met zichzelf, maar hij begint te twijfelen als hij zijn vrienden dingen ziet doen die hij niet kan. Hij wil ook graag kunnen lezen of een taart bakken! Maar Haas brengt hem op een andere gedachte: Kikker is gewoon een groene kikker die kan zwemmen en springen en die altijd zichzelf moet blijven. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Verkeer. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Kinderboerderij (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kinderboerderij' van Betty Sluyzer en Mies van Hout is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Bas en Marij brengen een bezoek aan de kinderboerderij. Allerlei dieren komen ze tegen. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Lente. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Kinderjury
    Welk boek wint dit jaar de Prijs van de Nederlandse Kinderjury? Ieder jaar kunnen kinderen tussen zes en twaalf jaar hun digitale stem uitbrengen. Verhalen, prentenboeken, gedichtenbundels, bloemlezingen en informatieve boeken uit het voorafgaande jaar en passend bij deze leeftijd, maken een kans door kinderen uitgekozen te worden voor de prijs. De boeken voor de Kinderjury staan tijdens de stemperiode op een speciale plek in de bibliotheek. Vanaf 6 maart tot en met 19 mei 2019 kan er door kinderen gelezen worden voor De Nederlandse Kinderjury 2019. Er zijn twee leeftijdsgroepen: 6 tot en met 9 jaar (groep 3 tot en met 5) 10 tot en met 12 jaar (groep 6 tot en met 8) De stemperiode voor de Nederlandse Kinderjury 2019 is maandag 20 mei t/m zondag 26 mei 2019. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Uitvoering: • Op school • In de periode maart - mei
  • Klassikaal lenen
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. Maar om ieder kind aan het lezen te krijgen en te houden, zijn nieuwe, leuke, spannende of verdrietige boeken een must. De bibliotheek biedt de mogelijkheid om met de groep klassikaal materialen te komen lenen. Indien u hier gebruik van wilt maken hebt u een schoolabonnement nodig. Er wordt een rooster opgesteld, zodat er op vaste tijden met de leerlingen of een deel ervan de boeken gewisseld kunnen worden. Accent: Leesplezier Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Klein Mannetje heeft geen huis (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Klein-Mannetje heeft geen huis' van Max Velthuijs is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Nadat zijn huisje in elkaar is gezakt, vindt Klein-Mannetje een onderkomen bij een klein vrouwtje. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Wonen. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kleine blauwe truck (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kleine blauwe truck' van Alice Schertle is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kleine blauwe truck is de vriendelijkste wagen van de boerderij. Hij is bevriend met alle dieren en staat altijd voor iedereen klaar. Zélfs de knorrige kiepwagen, die altijd hard langs hem heen rijdt, helpt hij uit de brand. Of eigenlijk: uit de modder. Maar dan komt kleine blauwe truck zelf vast te zitten... Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kleine Ezel en jarige Jakkie (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kleine ezel en jarige Jakkie' van Rindert Kromhout en Annemarie van Haeringen is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kleine Ezel koopt een cadeautje voor zijn jarige vriendje Jakkie: een rode vlieger. Zo mooi, dat hij het eigenlijk niet meer weg wil geven. Gelukkig is hij zelf al gauw jarig! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kleine Muis zoekt een huis (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kleine Muis zoekt een huis' van Petr Horácek is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kleine Muis vindt pal voor haar holletje een grote, mooi glanzend rode appel, die echter niet door de opening past. Op zoek naar een groter huis dus, en Muis gaat met de appel op stap. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Wonen. Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden. • Klik&Tik samen op 't web: leer sociale media kennen en hoe je ze kunt gebruiken.
  • Klop, klop, wie is daar? (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Klop, klop, wie is daar?' van Tan Koide is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Drie marmotten verdwalen in het bos en overnachten samen met andere dieren in een leeg huis. Als de bewoner thuiskomt schrikken ze erg, maar gelukkig is hij niet boos. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Knoop het in je slurf! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Knoop het in je slurf!' van Ken Brown is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Het jonge olifantje Kaja heeft een knoop in haar slurf gemaakt, maar waarom ook al weer? Gelukkig weten de andere dieren wat Kaja niet moet vergeten: haar eigen verjaardag. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kom nou, Bommes! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kom nou, Bommes!' van Jane Simmons is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Het eendje Bommes gaat op onderzoek uit en ziet allerlei 'vreemde' dieren. Als hij een schaduw ziet en een eng geluid hoort is zijn moeder gelukkig dicht in de buurt. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Lente. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Kom uit die kraan! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kom uit die kraan!' van Tjibbe Veldkamp is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina’s voor ouders en pagina’s voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Bart gaat altijd kijken bij de bouwplaats. Op een dag klimt hij zomaar op de wals, de cementwagen en de hijskraan. Hij richt een enorme ravage aan. Maar daar blijkt hij een goede reden voor te hebben... Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kom uit het ei, kleintje (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kom uit het ei, kleintje' van Shen Roddie is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Moeder Hen heeft een ei gelegd. Maar ze weet niet hoe ze het ei moet uitbroeden. Ze probeert van alles en uiteindelijk na drie dagen barst het ei open. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Lente. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Lezing en/of workshop kind en media
    Het internet is niet meer weg te denken uit onze samenleving. De huidige generatie begeeft zich steeds vaker en langer op het wereld wijde web. Deze kinderen zijn, zoals dat heet, vroeg 'mediawijs'. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wie heeft het kind geleerd hoe het zich op het internet moet gedragen? Hoe het zou moeten omgaan met onverwachte pop-ups waarmee misleidende, gewelddadige, seksueel getinte of discriminerende boodschappen verspreid worden? En ziet een kind verschil tussen nieuwsberichten en boodschappen met een commerciële bedoeling (reclame- en spamberichten)? Bent u zelf eigenlijk wel bekend met deze aspecten van het internet? Of met alle social media waar uw kind en/of zijn vrienden of vriendinnen zich mee bezig houden? Tijdens deze bijeenkomst en/of workshop krijgt u uitgebreide en waardevolle informatie over de leuke, maar ook de minder leuke kanten van het internet en social media en de mogelijke invloed ervan op kinderen. U krijgt tips over hoe u hiermee om kunt gaan en hoe u uw kind kunt begeleiden zijn/haar veilige weg te vinden op het internet. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Lieve, stoute Beer Baboen (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Lieve, stoute Beer Baboen' van Bette Westera en Suzanne Diederen is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Willem Wout gaat samen met zijn moeder en knuffelbeer Baboen kleren kopen in de stad. Op de terugweg merkt Willem Wout dat Beer Baboen kwijt is. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Kleding. Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Monitor de Bibliotheek op school (PO)
    Wat is het effect van een goede bibliotheek op school? Wat is de toegevoegde waarde van een leesconsulent? Gaan kinderen daadwerkelijk meer en beter lezen en hoe kan de bibliotheek de school ondersteunen bij het vormgeven van het leesbevorderingsbeleid? Monitor de Bibliotheek op school bestaat uit digitale vragenlijsten voor leesconsulenten, leerkrachten en leerlingen. Door deze vragenlijst een keer per jaar af te nemen wordt duidelijk of de samenwerking tussen de schoolbibliotheek en de school het gewenste effect heeft. De monitor is bedoeld om zicht te krijgen op de effecten van de schoolbibliotheek op het leen- en leesgedrag van leerlingen, het leesbevorderende gedrag van leerkrachten en het beleid van de school en de (school)bibliotheek op het gebied van leesbevordering. Deze resultaten vormen de basis voor gezamenlijke beslissingen van de school en de bibliotheek over aanpassingen in beleid en activiteiten op het gebied van (vrij)lezen. Inhoud: • Digitale vragenlijsten Uitvoering: • Leerkracht, leesconsulent • Op school • De meting vindt plaats tussen eind oktober en eind januari
  • My Life Story
    My Life Story is een lessenserie over mediawijsheid in de brugklas van het voortgezet onderwijs. Het omhelst een volledig lespakket van de bibliotheek voor de school. Naast het product, in de vorm van een lessenserie, biedt de bibliotheek met het concept My Life Story, begeleiding door een mediacoach van de bibliotheek.
  • Nationale Voorleesdagen
    Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hen veel plezier. Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. 'Moppereend', geschreven door Joyce Dunbar, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2020. Naast dit boek hebben Nederlandse jeugdbibliothecarissen negen andere prentenboeken gekozen uit het aanbod van 2018, die de Prentenboek TopTien compleet maken. In 'Moppereend' loopt Eend te mopperen. Ze heeft niemand om mee te spelen. Er verschijnt een grijze wolk boven haar hoofd die steeds groter wordt. Want alle dieren die ze vraagt, willen spelletjes doen die Eend niet leuk vindt. Dan wordt de wolk zo groot en zwart dat hij barst. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2020 gehouden van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • De school vraagt zelf het deelnemerspakket aan op www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Nederland Leest Junior
    Nederland Leest Junior is een educatieve component van Nederland Leest die zich richt op kinderen in de leeftijd van 10-14 jaar. In de klas kan men lezen, praten en een creatieve verwerkingsopdracht doen rondom een boek. Centraal bij het thema Duurzaamheid van 2019 staat het boek 'Borealis' van Marloes Morshuis. Accent : Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • Meerdere exemplaren van het centraal staande boek • Lesbrieven • Promotiemateriaal • Interactief lesmateriaal (apart voor PO en VO) • Verwerkingsopdracht Via de Bibliotheek vóór 1 juni de boeken, lesbrieven en promotiematerialen aanvragen. Uitvoering: • Leerkracht of docent • Op school • In de periode november
  • Nijntje vliegt (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Nijntje vliegt' van Dick Bruna is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Nijntje beleeft een groots avontuur. Ze mag meevliegen met haar oom in een tweepersoons vliegtuigje. Hoog vanuit de lucht zien de dingen er heel anders uit. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Verkeer. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • O, o, Octopus! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'O, o, Octopus!' van Elle van Lieshout en Erik van Os is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Als de octopus op een ochtend terugkomt van dijn dagelijkse 'zwommetje', steekt er een gevaarlijk grote staart uit zijn appartementje. Dit moet hij onmiddellijk met zijn vrienden bespreken! Maar zo veel verschillende vissen geven zo veel verschillende adviezen dat de octopus er zeeziek van wordt. Wat nu? Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Piep naar de dokter (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Piep naar de dokter' van Fleur van der Weel is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Piep heeft zich bezeerd en moet naar de dokter. Daar zitten nog meer dieren te wachten. Kikker moet hoesten, poes is verkouden en varken heeft vlekjes. De dokter onderzoekt ze één voor één. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Pip en Posy en de grote ballon (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Pip en Posy en de grote ballon' van Axel Scheffer is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Pip heeft een ballon en hij is er heel blij mee. Samen met Posy gaat hij wandelen. Maar dan gebeurt het onvermijdelijke: Pip laat de ballon los, hij vliegt weg en knalt kapot tegen een boomtak. Pip is heel verdrietig en moet hard huilen. Gelukkig heeft Posy de oplossing: twee potjes bellenblaas. Samen gaan ze bellen blazen. Alle bellen vliegen de lucht in, en allemaal spatten ze uit elkaar. En dat is helemaal niet erg! Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Plons! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Plons!' van Martin Waddell is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Floortje, het varken van boer van der Pluim, heeft last van de hitte. Daarom besluit ze, tot groot vermaak van de andere boerderijdieren, een duik in de vijver te nemen. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Read2me
    Read2me is 'De voorleeswedstrijd voor brugklassen!' Leerlingen uit de brugklas lezen elkaar hun favoriete fragment voor uit een zelfgekozen, jeugd(lees)boek. Het plezier in (voor)lezen staat voorop. Accent : Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Handleiding voor de docent • Posters Uitvoering: • Docent • In de bibliotheek of • Op school
  • Ridder Rikki (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Ridder Rikki' van Guido van Genechten is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Konijntje Rikki fantaseert graag. Vandaag is hij een ridder. Hij woont in een kasteel, temt vuurspuwende draken en bezorgt geheime boodschappen in verre landen. Jonkvrouw Annibelle heeft zijn hulp ook nodig! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Schatje en Scheetje (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Schatje en Scheetje' van Elle van Lieshout en Erik van Os is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. De mollige Schatje en de sprietige Scheetje hebben elkaar helemaal gevonden in de gevangenis, waar ze hun straf uitzitten voor het stelen van een paar sokken. Elke dag wringt de dunne Scheetje zich door de tralies om iets van de buitenwereld mee te nemen: de opkomende zon, de maansikkel en de sterren, een appelboom... Zo creëren ze in hun cel hun eigen, fijne wereld. Wanneer ze, na hun vrijlating, de echte, grijze wereld instappen, weten ze niet hoe gauw ze weer een paar sokken moeten stelen om weer lekker terug te mogen! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Wonen. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Schrijver op bezoek
    Wie wil dat nu niet? Een echte schrijver op bezoek. Dat betekent volop vragen stellen. Waarom schrijft u? Waar haalt u uw inspiratie vandaan? Wanneer komt het volgende boek? Op welk tijdstip van de dag schrijft u het liefst? Leuk, die ongedwongen vragen van de kinderen. Dat vindt de schrijver ook... Die laat zich graag verrassen. De leerlingen bereiden zich met het werkboekje voor op het schrijversbezoek in de klas of de bibliotheek. In het werkboekje is ruimte voor hun leeservaring en informatie over de schrijver en z’n boeken. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • De bibliotheek organiseert voor de school een schrijversbezoek • Werkboekjes 'Schrijver op bezoek' • Een collectie boeken van de schrijver • Facultatief: enkele boeken met als thema ‘hoe maak je een boek’ en zelf schrijven Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • Schrijversbezoek ± 1 uur per groep (het maximum aantal leerlingen per groep is afhankelijk van de schrijver) • 2 tot 6 weken
  • Tim op de tegels (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Tim op de tegels' van Tjibbe Veldkamp is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Als vader geen tijd heeft om mee naar buiten te gaan, mag Tim wel alleen naar buiten. Hij moet wel op de tegels blijven want het is gevaarlijk om van de tegels af te gaan. Dat doet hij braaf. Hij gaat op een stapeltje stoeptegels zitten en blijft zitten, ook als stratenmakers de tegels op een vrachtwagen tillen en ook als de vrachtwagen wegrijdt. Zelfs als een hijskraan de tegels de lucht in tilt. Dan komt vader hem achterna, maar wat doet hij gevaarlijk! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Verkeer. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Vertelplaten
    Van diverse prentenboeken zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Indien u een specifieke titel wilt bestellen geef dit dan aan bij de aanvullende informatie in het bestelformulier. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Vliegensvlugge vlieg (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Vliegensvlugge vlieg' van Michael Rosen is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Vliegensvlugge vlieg is - zijn naam zegt het al - iedereen te snel af. Op ware grootte zoemt hij over de pagina´s en pest Grote Grijze Olifant, Heel Dik Nijlpaard en Grote Sterke Tijger. Die zùllen hem eens...! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Voorleescoördinator
    In de programmalijn BoekStart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Een voorleescoördinator is verantwoordelijk voor de planning samen met de bibliotheek zoals het opstellen van het Voorleesplan, uitvoeren van de Monitor en andere (voorlees)activiteiten. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • 3 bijeenkomsten • Cursusboek • Hand-outs Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • Voorleesworkshop de Nationale voorleeswedstrijd
    In deze workshop ontdekken leerlingen wat erbij komt kijken als je goed wilt voorlezen, hoe je het publiek boeit en hoe je een geschikt boekfragment kiest. Leesplezier en presenteren staan daarbij centraal. Er is daarnaast volop gelegenheid om te oefenen. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Een collectie jeugdboeken • 1 PowerPoint-presentatie • Tongbreker kaartjes Benodigde materialen: • Laptop, beamer, presentatiescherm of digibord Uitvoering: • Bibliothecaris of jeugdconsulent • In de bibliotheek • Op school • Speelzaal of kinderdagverblijf • 90 minuten
  • Vos en Haas Blauw is saai (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Vos en Haas Blauw is saai' van Sylvia van den Heeden is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Vos en Haas picknicken samen op het gras. Vos heeft een blauwe trui aan. Hij vindt blauw een saaie kleur. Haas vindt blauw wel mooi; het is de kleur van de lucht. Ze praten over kleuren als rood, geel, oranje en paars. Uil komt erbij en geeft ook zijn mening. Vooral over de kleur van de lucht. Die kan lichtblauw zijn of donkerblauw, of grijs, paars of zwart. Vos heeft liever een blauwe lucht, zo blauw als zijn trui. Ineens vind hij zijn blauw zo saai niet meer. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Kleding. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Walk&Talk Montferland
    Ben je op zoek naar (ander) werk? Tijdens de maandelijkse Walk&Talk-bijeenkomsten kun je ervaringen uitwisselen met andere werkzoekenden en krijg je tips van een deskundige.
  • Wat gaat Sinan doen? (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Wat gaat Sinan doen?' van Dagmar Stam is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Sinan maakt veel mee op een dag. Hij zit op de stofzuiger en luistert naar de geluiden in de kamer. Hij maakt ook zelf geluid met zijn trom. In de speelgoedwinkel ziet hij zijn beertje. Weer thuis, ruikt en proeft hij lekker eten. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Wat staat daar? (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Wat staat daar?' van Rindert Kromhout en Annemarie van Haeringen is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Aap krijgt een brief, maar hij kan nog niet lezen. Wat nu? Hij vraagt zijn vrienden om hulp. Zij kunnen allemaal hun eigen naam lezen, maar niet de brief! Zo komen ze bij Feestvarken, want hij kan alles lezen. Ze zijn net op tijd voor het feestmaal. De brief was een uitnodiging van Feestvarken! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • We hebben er een geitje bij! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'We hebben er een geitje bij!' van Marjet Huiberts is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina’s voor ouders en pagina’s voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Mik haast zich naar de kinderboerderij, want er is een geitje geboren. Eerst komt hij langs de koe, het paard, de kip en andere dieren, die elk op hun eigen manier uiting geven aan hun blijdschap over de geboorte van het nieuwe geitje. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Welterusten... Kleine Beer (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Welterusten... Kleine Beer' van Martin Waddell is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kleine Beer kan niet slapen, het is veel te donker. En zelfs de grootste lantaarn helpt niet! Hij zoekt veiligheid bij Grote Beer. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Wepboeken
    Het WePboek beoogt kinderen profijt te laten hebben van de positieve effecten van gebruik van multimedia bij hun taalontwikkeling. Gedigitaliseerde, geanimeerde prentenboeken met interactieve elementen, vergroten de woordenschat van het kind. Door de interactie leren kinderen verhaallijnen beter te begrijpen. Onderzoek heeft aangetoond dat het leereffect van digitale, interactieve prentenboeken tweemaal zo groot is als bij het traditionele voorlezen. Indien u een specifieke titel wilt bestellen geef dit dan aan bij de aanvullende informatie in het bestelformulier. Accent: Voorlezen - Leesplezier Inhoud: • Prentenboek • DVD met het digitale prentenboek • Enkele boeken die bij het thema van het boek aansluiten (facultatief) • Handleiding voor de professional of leerkracht • Folder digitale prentenboeken Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 tot 6 weken
  • Wij gaan op berenjacht (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Wij gaan op berenjacht' van Michael Rosen en Helen Oxenbury is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Vier kinderen gaan met hun vader en hun hond op berenjacht. Vele hindernissen moeten genomen worden. Uiteindelijk vinden ze in een grot de beer... maar dan weten ze niet hoe snel ze dezelfde weg weer naar huis moeten gaan. Met de beer achter zich aan, helemaal tot onder het veilige dekbed thuis. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Wil je met me spelen? (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Wil je met me spelen?' van Anna-Clara Tidholm is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Buiten regent het pijpenstelen. Er moet dus binnen gespeeld worden. Aan steeds een nieuw stuk speelgoed wordt gevraagd wat er gespeeld gaat worden. Eerst is er alleen de pop, daarna volgt de beer, het hondje, de aap en de bal die, met een paar blokken als basis, met elkaar spelen en daarna van vermoeidheid in slaap vallen. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Za-za’s babybroertje (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Za-za's babybroertje' van Lucy Cousins is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Zebra Za-za moet even wennen aan haar babybroertje, maar ze ontdekt al snel de leuke kanten ervan. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen Piramide. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken


Vorige pagina