Bibliotheken in Overijssel

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het gebruikte bibliotheeksysteem.
Staat een bibliotheekvestiging hier niet bij, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager

Bibliotheek Almelo

Bibliotheek Almelo (53585 bytes)

Contactgegevens

Bezoekadres
Het Baken 3
7607 AA Almelo
T: 0546 822005
E: centrale@bibliotheekalmelo.nl

Openingstijden
Maandag13:00 - 17:00 uur
Dinsdag10:00 - 20:00 uur
Woensdag10:00 - 17:00 uur
Donderdag10:00 - 20:00 uur
Vrijdag10:00 - 17:00 uur
Zaterdag10:00 - 17:00 uur

Omschrijving
Bibliotheek Het Baken Almelo

GPS-coördinaten
52.357639, 6.661825

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Stichting Openbare Bibliotheek Almelo
Etiketnaam: 

de Bibliotheek Almelo
Beschrijving: 

Openbare bibliotheek
Aangemaakt op: 
19:54
Aangemaakt op: 
19:54
Laatst gewijzigd op: 
09:56
Laatst gewijzigd op: 
09:56
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "7627" t/m "7627"
  • Van postcode "7600" t/m "7611"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
45.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
45.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Ja
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

OrganisatiePublieksruimteKantoorProgrammering/projectenMarketing/communicatieMedewerkersFinanciën
BioscoopNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Eerstelijnszorg en overige zorginstellingenDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
EetgelegenheidDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Maatschappelijke dienstverleningDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
ToerismeDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0834700000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0834700000
Locatiecode : 

5490
ILN-code NBC+: 

411
VOB lidnummer: 
100002
Basisbibliotheeknaam: 

Stichting Openbare Bibliotheek Almelo

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
café
cursus-/vergaderruimte
eetcafé
expositieruimte
filmzaal
internet-pc
internettoegang
leestafel
print-/kopieerfaciliteiten
restaurant
terras (horeca)
winkel
zaalverhuur
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
16
Werk-, studieplek zonder PC: 
50
Aantal oefenpc's: 
16
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • Toerisme
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Vrijwilligerswerk
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
  • (Regionale) geschiedenis en erfgoed
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheekabonnement
Bibliotheekbezoek
Boekendienst-aan-huis
Gesproken lectuur (vorm)
Makkelijk Lezen Plein
Voordeel met je Biebpas
leesbevordering
leespromotie
mediawijsheidaanbod
taalinformatiepunt Nederlands
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik &Tik (Oefenen.nl)
Lees en schrijf!
Oefenen.nl
Passend lezen
online databank
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
Jonge Jury
Read2me!
VoorleesExpress
Week van de Mediawijsheid
bibliotheekrondleiding
culturele wedstrijd
kinderboekenweek
kinderboekenweekactiviteit
nationale voorleesdagen
voorleesontbijt (nationale voorleesdagen)
Cursussen, workshops en projecten: 

alfabetiseringsproject
computercursus
cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
cursus internet
Werkvormen computeraanbod: 
  • workshop
  • cursus
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Volwassenen
  • Onderwijs VO
  • Onderwijs PO
  • Jeugd (buitenschools)

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Nee
Aanbod voor het onderwijs: 

Bibliotheekbezoek
educatief aanbod
klassikaal lenen
maatschappelijke stage
mediawijsheidaanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
hulp bij invullen belastingformulier
Aantal beveiligde computers: 
16
Beschermde printfaciliteiten: 
1
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • 1 tegen allen
    De bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Nee, dit is niet zo maar een spelletje, dit is bloedserieus! Beide partijen tekenen een heus contract. De inzet bepalen de klas en de bibliotheek samen. De verliezer levert een tegenprestatie, dat is zeker. Welke klas durft de uitdaging met de bibliotheek aan te gaan? De klas moet opdrachten uitvoeren die op een poster (A1-formaat) staan. De poster komt uiteraard in de klas te hangen. De kinderen moeten bijvoorbeeld een lijst met 6 boeken maken die door Jacques Vriens zijn geschreven, een rap maken over het onderwerp “lezen” en deze rap opvoeren voor de klas of een lekker recept maken uit een kinderboek en dit klaarmaken voor de bibliotheek... Het getekende contract geldt! De handleiding staat boordevol suggesties. U kunt ‘1 tegen allen’ als extra activiteit inzetten tijdens de Rode Draad-periode van de hele school. Als extra op de weektaak, als middel om zoeken te bevorderen enzovoorts. Accent: Schrijvers en leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Contract • 1 poster • Stickers Uitvoering: • Leerkracht in nauwe samenwerking met de bibliotheekmedewerker • Op school • 2 tot 6 weken, in overleg
  • Advies op maat
    Heeft u behoefte aan advies of heeft u ondersteuning nodig op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De bibliotheek is u graag van dienst. U kunt hierbij denken aan: • Advies over mediabeleid op school; • Advies of hulp bij het opzetten of saneren van de schoolbibliotheek; • Advies of hulp bij het opstellen van een leesplan en/of mediaplan; • Advies over het opzetten of geven van lessen mediawijsheid; • Advies over werkvormen leesbevordering. Uitvoering: • Lees-/mediacoach
  • B Slash
    3e klas leerlingen vol plezier laten lezen. Dat kan met boeken uit de slash-reeks. Leerlingen maken de keuze uit een van deze waargebeurde verhalen, lezen het boek, maken opdrachten over de inhoud, en ronden het geheel eventueel af met een projectdag. Ook is er een oudercomponent. Accent: Leesplezier Inhoud: • Digitaal lespakket (Kahoot) met vragen en opdrachten • Uitvoering en tijdsbesteding in overleg • Eventueel een projectdag waarin 'Kleinkunstig' met de leerlingen aan de slag gaat om 1 van de titels d.m.v. augmented reality tot leven te wekken • Eventueel workshop waarin ouders worden betrokken in een 'gesprek aan de keukentafel' Het project is gericht op leerlingen van de 3e klas. Benodigde materialen: • Digibord Uitvoering: • Bibliothecaris • Ouderbetrokkenheid • Op school
  • Boekenweek (live)
    Boekenweek Live! is een online literaire talkshow met de auteur van het Boekenweekgeschenk. Leerlingen kunnen door middel van Twitter en Skype deelnemen aan de talkshow. Accent : Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • Online uitzending van 1 uur Benodigde materialen: • Digibord met geluid • Devices met Twitter en Skype Uitvoering: • Docent of bibliothecaris • In de bibliotheek of • Op school • In de periode maart
  • Boekenweek voor Jongeren
    Van 21 september t/m 30 september 2018 is er de Boekenweek voor Jongeren. Deze Boekenweek is speciaal voor jongeren van 15 t/m 18 jaar. In deze week gaan 21 schrijvers onder andere op Literatour langs scholen: daar gaan zij met leerlingen van de bovenbouw VMBO, Havo en VWO in gesprek over lezen en het schrijven van boeken. Ook is er een geschenk: 3 PAK, een bundel met korte verhalen van een trio auteurs: Nhung Dam, Tim Hofman en Raoul de Jong Aan de vooravond van de Boekenweek voor Jongeren kiest een jongerenjury welk boek wordt bekroond tot Beste Boek voor Jongeren 2018. Tijdens de Boekenweek voor Jongeren vinden tal van activiteiten plaats rondom jongeren en lezen. Boekhandels, scholen en bibliotheken slaan daarvoor handen ineen. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Uitvoering: • Divers
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • Collectie Mandjes lezen
    De collectie Mandjes lezen, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om in uw groep het vrij lezen te bevorderen en hierbij gebruik te maken van verschillende tekstsoorten en eventueel aan te sluiten bij een thema waar u binnen uw groep aan werkt. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Een collectie van 8 media bestaande uit een combinatie van prentenboeken, strips, korte verhalen, versjes/gedichten, tijdschriften en informatieve boeken • Eén onderwerp per mandje Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie Mediawijsheid
    De collectie Mediawijsheid, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om met jongeren in gesprek te gaan over de mogelijkheden en gevaren van social media. Denk aan onderwerpen als social media, privacy, online criminaliteit en online pesten. Accent: Leesplezier en mediawijsheid Inhoud: • Een collectie van 10 actuele boeken passend bij het thema, fictie en non-fictie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie TopOndernemers
    Een collectie TopOndernemers, samengesteld door Rijnbrink, biedt aanvullende materialen ter ondersteuning van het thematisch onderwijs dat geboden wordt via de methode TopOndernemers. Deze methode laat leerlingen op veel verschillende manieren werken aan geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Kinderen ontdekken de wereld en zichzelf via de thema's: - Reizen - Wereld in het klein - Derde Wereld - Oorlog en Vrede - Boerderij - A t/m Z - Ik, jij, wij - Sport en Ontspanning - Water, Aarde, Lucht en Vuur - Vlinders in je buik - Multimedia - Amerika Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Een collectie van circa 50 materialen rond een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Cursus open boek
    De cursus Open Boek leidt leerkrachten op tot leescoördinator. Een goed functionerende schoolbibliotheek, met zowel fictie als non-fictie, is de spil waar het leesonderwijs om draait. Een duidelijke structuur in het leesonderwijs, aangebracht en onderhouden door een leescoördinator is daarbij van ongekend belang. De cursus Open Boek heeft als doel om leerkrachten te scholen om de taak van leescoördinator op de eigen school vorm te geven. Als op iedere school twee leerkrachten deze taak toebedeeld krijgen werkt dat het meest efficiënt. De taak van een leescoördinator is erop gericht meer eenheid in het leesonderwijs te brengen vanuit het perspectief van de leesbevordering, leesbeleving en leesinteresse. Inhoud: • 4 studiebijeenkomsten, afgewisseld met huiswerkopdrachten • Slotopdracht : het opstellen van een plan voor het op een hoger niveau brengen van leesbevordering op de eigen school. Deze opdracht is een eis voor het officiële certificaat 'Leescoördinator'. Gecertificeerde leescoördinatoren participeren in een leesbevorderingsnetwerk van leescoördinatoren uit de regio. Het netwerk komt onder begeleiding van de bibliotheek twee keer per jaar bijeen voor uitwisseling van ervaringen en het actualiseren van kennis. Uitvoering: • In de bibliotheek • 3 uur, per studiebijeenkomst • Circa 40 uur totale studiebelasting
  • De weddenschap
    De Weddenschap is een leescampagne waarbij 3 BN’ers leerlingen uitdagen en coachen om in 6 maanden tijd 3 boeken te lezen. Dat doen zij zelf ook. Accent : Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Website • Handleiding voor de docent • Lessuggesties en campagnemateriaal om de weddenschap in de klas uit te voeren Benodigde materialen: • Boeken naar eigen keuze • Computer/tablet met internetverbinding Uitvoering: • Docent • Op school of leestijd in eigen tijd • In de periode november tot mei
  • Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie, zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid
  • Europese verhalenkoffer
    De Europese verhalenkoffer is een educatief project van en over de Europese Unie. In de koffer bevinden zich tien verhalen; verhalen die zijn opgetekend door de eigenaar van de koffer. Bij elk verhaal hoort een souvenir: een voorwerp, een foto of een attribuut. Wat zal er allemaal uit de koffer komen? De volgende thema’s kunnen met de verhalen en voorwerpen in de koffer aan de orde gesteld worden: - Migratie en asiel (Spanje) - Toetreding en nieuwe EU-landen (Bulgarije) - Energie- en energievoorziening (Oostenrijk) - De euro (Finland) - Landbouw (Nederland) - Gelijke behandeling van man en vrouw (Denemarken) - Productveiligheid (Frankrijk) - Economische ontwikkeling en welvaartsverschillen (Ierland) - Meertaligheid (Luxemburg) - Milieu (Duitsland) Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Koffer • Attributen • Dvd met alle verhalen • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Europese Verhalenkoffer
    De Europese verhalenkoffer, een educatief project van en over de Europese Unie, is te huur via Rijnbrink. In de koffer bevinden zich tien verhalen; verhalen die zijn opgetekend door de eigenaar van de koffer. Bij elk verhaal hoort een souvenir: een voorwerp, een foto of een attribuut. Wat zal er allemaal uit de koffer komen? De volgende thema’s kunnen met de verhalen en voorwerpen in de koffer aan de orde gesteld worden: - Migratie en asiel (Spanje) - Toetreding en nieuwe EU-landen (Bulgarije) - Energie- en energievoorziening (Oostenrijk) - De euro (Finland) - Landbouw (Nederland) - Gelijke behandeling van man en vrouw (Denemarken) - Productveiligheid (Frankrijk) - Economische ontwikkeling en welvaartsverschillen (Ierland) - Meertaligheid (Luxemburg) - Milieu (Duitsland) Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Koffer • Attributen • Dvd met alle verhalen • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Geheim Agent A.A.P. (AAP)
    Geheim Agent A.A.P. brengt kinderen op een leuke en educatieve manier in aanraking met informatievaardigheden. Door het spelen van het online avontuur 'Geheim Agent A.A.P. en de Gekwelde Kwal' geven kinderen op 20 vragen een antwoord. Zo krijgt de docent of ouder een eerste indruk van de informatievaardigheden van het kind. Het spel behandelt de volgende onderwerpen: • Formuleren van de zoekvraag, • Bepalen van de zoekstrategie, • Selecteren en beoordelen van informatie, • Presenteren van informatie. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • 1 les De quiz is geschikt voor PC’s en tablets. Uitvoering: • Leerkracht • Op school of • Thuis • Ouderbetrokkenheid
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 6
    Bij de ontvangst van groep 6 staat het zoeken naar boeken en allerlei vormen van informatie voor spreekbeurten en werkstukken centraal. Bij dit bezoek is er tijd om boeken uit te zoeken en ze te registreren op de groepspas, zodat ze meegenomen kunnen worden naar school. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 7
    Tijdens het bezoek van groep 7 aan de bibliotheek leren de kinderen waar en hoe de boeken in de bibliotheek staan en leren ze zelfstandig zoeken met de catalogus en op internet om zo materiaal te kunnen vinden voor spreekbeurten, werkstukken en hobby. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek Nationale Voorleesdagen
    Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2019 gehouden van woensdag 23 januari tot en met zaterdag 2 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Bibliothecaris • In de bibliotheek • Groepsbezoek ± 1 uur
  • Interactief voorlezen (cursus)
    In de programmalijn Boekstart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Cursisten ontvangen een certificaat na afloop. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 2 bijeenkomsten • Hand-outs • Certificaat • Inhoud van de cursus kan afgestemd worden indien er bv Piramide, Startblokken of andere trainingen gevolgd zijn. Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • Invulhulp Belastingen
    Hebt u geen eigen computer of bent u niet digitaal vaardig dan kunt u in de bibliotheek hulp krijgen bij uw belastingaangifte. Deskundige invulhulpen met veel ervaring vullen samen met u de aangifte in. In de maanden maart en april organiseert de bibliotheek op afspraak een aantal spreekuren. Voorwaarden: U vindt het moeilijk om zelf uw aangifte op de computer te doen. U hebt een bruto jaarinkomen lager dan € 36.000 en een gering eigen vermogen. De hulp bij de belastingaangifte is bedoeld voor particulieren (niet voor instellingen, ondernemingen en zzp’ers). We behandelen alleen eenvoudige belastingaangiftes. Kosten De belastinginvulhulp is gratis. Ook als u geen lid bent van de bibliotheek. Hoe werkt het: In de maanden maart en april zijn de invulspreekuren. Neem contact op met de bibliotheek om een afspraak te maken. U krijgt daarna een bevestigingsbrief met informatie. Voor een afspraak kunt u op dinsdag t/m vrijdagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur contact opnemen met: Bibliotheek Almelo Filomena Mijnders Het Baken 3 7607 AA Almelo 0546-822005
  • Jeugdkrakercompetitie
    De Nationale Jeugdkrakercompetitie is een jaarlijks terugkerende landelijke zoekwedstrijd op internet waarbij leerlingen van groep 7 en 8 met elkaar de strijd aangaan. Via de website werken de deelnemende teams, 5 competitieronden lang aan 5 vragen per week. Na 5 ronden volgt een barrage (voorronde). De vier beste teams strijden tegen elkaar in een online finale. Door mee te doen aan de wedstrijd leren kinderen zelfstandig te zoeken op het web en leren ze internet te gebruiken als informatiebron voor het maken van werkstukken. De vragen worden in de vorm van een verhaaltje gesteld en de teams antwoorden via multiple choice. Na afloop van iedere ronde is er feedback en wordt de zoekweg toegelicht en gemotiveerd. Naarmate de competitie vordert, worden de vragen moeilijker en krijgen de teams minder tips en hints. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 7 weken • In de periode mei - juni
  • Jonge jury
    De Jonge Jury is een leesbevorderingsproject voor jongeren van 12 tot 16 jaar. Zij lezen tussen half augustus en eind februari naar eigen keuze een aantal jeugdboeken uit het jaar ervoor en brengen een stem uit op hun favoriete titels. De vijf boeken die de meeste stemmen ontvangen, worden genomineerd voor de 'Prijs van de Jonge Jury'. Doel van het Jonge Jury-project is om jongeren te stimuleren jeugdboeken te lezen en zelf te jureren. Iedere leerling die, individueel of in klassenverband, een stembiljet instuurt, is automatisch lid van de Jonge Jury. Accent : Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Posters en flyers • Stemansichtkaarten • Smartboardmodule • 25 lesbrieven Benodigde materialen: • Digibord (optioneel : indien gebruik gemaakt wordt van de smartboardmodule) Uitvoering: • Docent of bibliothecaris • In de bibliotheek of • Op school • In de periode half augustus en eind februari
  • Kamishibai
    De Kamishibai is een klein, draagbaar verteltheater dat oorspronkelijk uit Japan komt. In het kleine houten theatertje worden gelamineerde platen geschoven en aan de hand daarvan wordt een verhaal verteld. De Kamishibaiverteller brengt de personages tot leven en door de beeldende vertelwijze worden de leerlingen opgenomen in de wereld van het verhaal. Van verschillende prentenboeken zijn sets met platen beschikbaar. In de uitgebreide handleiding wordt beschreven hoe de vertelling kan worden voorbereid, waaraan de verteller moet denken als hij de vertelling uitvoert en hoe de vertelling kan worden verwerkt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Vertelkastje • Handleiding voor de professional Uitvoering: • Professional of bibliothecaris • Op school of • Speelzaal of kinderdagverblijf • In minimaal één week
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Kinderjury
    Welk boek wint dit jaar de Prijs van de Nederlandse Kinderjury? Ieder jaar kunnen kinderen tussen zes en twaalf jaar hun digitale stem uitbrengen. Verhalen, prentenboeken, gedichtenbundels, bloemlezingen en informatieve boeken uit het voorafgaande jaar en passend bij deze leeftijd, maken een kans door kinderen uitgekozen te worden voor de prijs. De boeken voor de Kinderjury staan tijdens de stemperiode op een speciale plek in de bibliotheek. Vanaf 6 maart tot en met 19 mei 2019 kan er door kinderen gelezen worden voor De Nederlandse Kinderjury 2019. Er zijn twee leeftijdsgroepen: 6 tot en met 9 jaar (groep 3 tot en met 5) 10 tot en met 12 jaar (groep 6 tot en met 8) De stemperiode voor de Nederlandse Kinderjury 2019 is maandag 20 mei t/m zondag 26 mei 2019. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Uitvoering: • Op school • In de periode maart - mei
  • Klassikaal lenen
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. Maar om ieder kind aan het lezen te krijgen en te houden, zijn nieuwe, leuke, spannende of verdrietige boeken een must. De bibliotheek biedt de mogelijkheid om met de groep klassikaal materialen te komen lenen. Indien u hier gebruik van wilt maken hebt u een schoolabonnement nodig. Er wordt een rooster opgesteld, zodat er op vaste tijden met de leerlingen of een deel ervan de boeken gewisseld kunnen worden. Accent: Leesplezier Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden. • Klik&Tik samen op 't web: leer sociale media kennen en hoe je ze kunt gebruiken.
  • Leeskracht
    Leeskracht is een lessenserie over leesplezier voor leerlingen uit de onderbouw vmbo en praktijkonderwijs in de leeftijd van 13 – 15 jaar. De lessen bevatten verschillende werkvormen die door de docent zelf te combineren zijn. Leuk voor een compleet lesprogramma, of als opdracht tussendoor. Naast de lessen biedt leeskracht ook: • Een leestips app voor jongeren waar persoonlijke boekentips uitrollen • Actuele boekenlijst voor onderbouw VMBO-leerlingen • Film van 7 minuten 'Ik vind lezen leuk, daar moet je maar mee dealen' De vier onderdelen zijn ook los te gebruiken. Accent : Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Film 'Leeskracht' (online) • Webmodule met digitale lessen • App met boekentips • Actuele boekenlijst Benodigde materialen: • Digibord met geluid • Computers voor het maken van de lessen Uitvoering: • Docent of bibliothecaris • Op school
  • Mammacafé Almelo
    Ben je zwanger of heb je een baby en vind je het leuk om ervaringen over zwanger- of ouderschap te delen? Kom dan naar het Mammacafé in leescafé 'De Meridiaan' in Almelo. Het Mammacafé is om de twee weken op vrijdagochtend geopend. Het Mammacafé is een gezellige en laagdrempelige gelegenheid waar je andere (aanstaande) ouders kunt ontmoeten om ervaringen uit te wisselen. Heb je vragen over bijvoorbeeld borstvoeding, opvoeden of je rol als ouder? In het Mammacafé is altijd een expert aanwezig die jou informatie kan geven. En natuurlijk zijn er adviezen van andere ouders. Kom gezellig met je partner, moeder of een vriendin! Wanneer? Bijna elke twee weken (oneven week) op de vrijdagochtend tussen 10.00 en 11.30 uur kun je gratis en vrijblijvend binnenlopen bij het Mammacafé in Almelo! Waar? Feijn Lunchen & Lezen, Centrale Bibliotheek, Het Baken 3 in Almelo. Kom gerust een kijkje nemen!
  • Mediamasters
    MediaMasters is het interactieve ervaringsspel voor leerlingen in groep 7 en 8 in het basisonderwijs. Ze leren de mogelijkheden en risico's kennen van verschillende media. Het spel is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid: de nationale campagne waarin Mediawijzer.net aandacht vraagt voor een kritische en bewuste omgang met media. Dit jaar zal de Week van de Mediawijsheid weer plaatsvinden in november (16 t/m 23 november 2018). Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school
  • Monitor de Bibliotheek op school (PO)
    Wat is het effect van een goede bibliotheek op school? Wat is de toegevoegde waarde van een leesconsulent? Gaan kinderen daadwerkelijk meer en beter lezen en hoe kan de bibliotheek de school ondersteunen bij het vormgeven van het leesbevorderingsbeleid? Monitor de Bibliotheek op school bestaat uit digitale vragenlijsten voor leesconsulenten, leerkrachten en leerlingen. Door deze vragenlijst een keer per jaar af te nemen wordt duidelijk of de samenwerking tussen de schoolbibliotheek en de school het gewenste effect heeft. De monitor is bedoeld om zicht te krijgen op de effecten van de schoolbibliotheek op het leen- en leesgedrag van leerlingen, het leesbevorderende gedrag van leerkrachten en het beleid van de school en de (school)bibliotheek op het gebied van leesbevordering. Deze resultaten vormen de basis voor gezamenlijke beslissingen van de school en de bibliotheek over aanpassingen in beleid en activiteiten op het gebied van (vrij)lezen. Inhoud: • Digitale vragenlijsten Uitvoering: • Leerkracht, leesconsulent • Op school • De meting vindt plaats tussen eind oktober en eind januari
  • Nationaal media paspoort
    Nationaal media paspoort is een doorlopende leerlijn media empowerment voor groep 1 t/m 8. Het unieke van het Nationaal media paspoort programma is dat het niet alleen kennis over media overdraagt, maar dat het tevens een beroep doet op de individuele beleving ('het voelen') van media, op de motivatie ('het willen') en de strategie/het gedrag ('het doen') van kinderen om slim met media om te gaan. Daarom wordt niet over mediawijsheid gesproken, maar over media empowerment. Het lesmateriaal is ingedeeld in zeven thema’s. In het thema 'Maak goede keuzes' komen informatievaardigheden aan bod. In het schooljaar 2017/2018 wordt lesmateriaal voor groep 1 t/m 7 aangeboden. Voor groep 8 wordt doorverwezen naar alternatief lesmateriaal. Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • 7 lessen afgestemd op leeftijd • Handleiding met instructievideo’s • Bewaarmappen • Stickervellen • Actieboekje • Thuisopdrachten • Ouderbrieven • Aanvullende online games en lessen • Digitale paspoorten voor leerlingen vanaf groep 5 Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Ouderbetrokkenheid
  • Nationaal media paspoort (VO)
    Het Nationaal media paspoort voor het Voortgezet Onderwijs biedt leerlingen ondersteuning bij het ontwikkelen van een bewuste en kritische houding ten opzichte van de media. De 7 thema’s van het programma zijn: 1. Weet wat je ziet 2. Bewaak je identiteit 3. Wat je geeft krijg je terug 4. Houd de klok in de gaten 5. Maak goede keuzes 6. Bescherm je privacy 7. Zorg voor je eigen veiligheid Accent: Mediawijsheid, eigen mening vormen en beargumenteren Inhoud: • 7 lessen of activiteiten • Handleiding voor de docent of mentor • Handleiding Bodyscan • Beeldmateriaal in Powerpoint • Introductiebrief voor leerlingen • Introductiebrief voor ouders • Leerlingenpaspoort, waarin de leerlingen bij elke les/activiteit hun eigen motivatie en strategie noteren • Leerlingen-activiteitenbladen Er is apart materiaal voor onderbouw, bovenbouw havo/vwo en vmbo. Uitvoering: • Docent • Op school • 40 tot 140 minuten per les of activiteit (deze kunnen in één of meerdere lessen behandeld worden)
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Deelnamepakket aanvragen via www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Projectcollectie
    Ter ondersteuning van het projectonderwijs kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond thema's. Voor het bestellen van projectcollecties heeft u een abonnement nodig. Dit geldt niet voor het bestellen van een éénmalige projectcollectie. U kunt kiezen voor: - een groot abonnement (10 keer per jaar) - een klein abonnement (5 keer per jaar) - een éénmalige projectcollectie Accent: De wereld achter een boek – Leesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 items bestaande uit: leesboeken, informatieve boeken, liedjes, gedichten en audiovisuele media passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Projectcollectie (Piramide)
    Ter ondersteuning van de onderwijsmethodiek Piramide kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond de Piramide thema's (bijv. Ruimte, Kleur en Vorm, Tellen, Kleding en Verkeer) Binnen Piramide worden drie- tot zesjarigen gestimuleerd in hun ontwikkeling door een combinatie van spelen, werken en leren. De methode richt zich op acht gebieden die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van jonge kinderen, uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling tot creatieve- en persoonlijkheidsontwikkeling. De Piramidemethode begint op de peuterspeelzaal en loopt door in de groepen 1 en 2 (en soms 3) van de basisschool. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 media (veel gevraagde onderwerpen: circa 15 media) passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Read2me
    Read2me is 'De voorleeswedstrijd voor brugklassen!' Leerlingen uit de brugklas lezen elkaar hun favoriete fragment voor uit een zelfgekozen, jeugd(lees)boek. Het plezier in (voor)lezen staat voorop. Accent : Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Handleiding voor de docent • Posters Uitvoering: • Docent • In de bibliotheek of • Op school
  • Schoolkrantkopij
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. De bibliotheek probeert in haar activiteiten ruim aandacht te schenken aan de leesbevordering en boekpromotie. Scholen kunnen de bibliotheek vragen een bijdrage aan de schoolkrant te leveren. Deze bijdrage kan bestaan uit informatie over bekroonde boeken of over boeken rond een thema dat op school speelt. Natuurlijk kunnen ook de nieuwste boeken worden besproken en aanbevolen voor de diverse jaargroepen. Accent: Voorlezen - Leesplezier - Boekpromotie Inhoud: • Bijdrage bestaande uit twee pagina’s A4, aangeleverd via e-mail Uitvoering: • Bibliothecaris
  • Schrijver op bezoek
    Wie wil dat nu niet? Een echte schrijver op bezoek. Dat betekent volop vragen stellen. Waarom schrijft u? Waar haalt u uw inspiratie vandaan? Wanneer komt het volgende boek? Op welk tijdstip van de dag schrijft u het liefst? Leuk, die ongedwongen vragen van de kinderen. Dat vindt de schrijver ook... Die laat zich graag verrassen. De leerlingen bereiden zich met het werkboekje voor op het schrijversbezoek in de klas of de bibliotheek. In het werkboekje is ruimte voor hun leeservaring en informatie over de schrijver en z’n boeken. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • De bibliotheek organiseert voor de school een schrijversbezoek • Werkboekjes 'Schrijver op bezoek' • Een collectie boeken van de schrijver • Facultatief: enkele boeken met als thema ‘hoe maak je een boek’ en zelf schrijven Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • Schrijversbezoek ± 1 uur per groep (het maximum aantal leerlingen per groep is afhankelijk van de schrijver) • 2 tot 6 weken
  • Voorleescoördinator
    In de programmalijn BoekStart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Een voorleescoördinator is verantwoordelijk voor de planning samen met de bibliotheek zoals het opstellen van het Voorleesplan, uitvoeren van de Monitor en andere (voorlees)activiteiten. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • 3 bijeenkomsten • Cursusboek • Hand-outs Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • Webdetective
    Weten leerlingen hoe je informatie moet opzoeken via internet? En welke zoektermen horen daarbij? Hoe kun je bronnen controleren op betrouwbaarheid? Hoe haal je het optimale uit Google? Het zijn lastige vaardigheden om aan te leren, maar ze zijn in de huidige samenleving belangrijker dan ooit. De cursus Webdetective helpt leerlingen een stukje op weg. Het is een online cursus in 4 modules om de informatievaardigheden van leerlingen te ontwikkelen, bijvoorbeeld bij hun profielwerkstuk. Rijnbrink Groep biedt daarnaast een train-de-trainer aan voor docenten, met meer uitleg over hoe webdetective in te zetten is in de les. Accent : Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Cursus in 4 modules via gratis website www.webdetective.nl • Handleiding voor de docent • Antwoorden op de krakervragen zijn via de mail te verkrijgen Benodigde materialen: • Computer met internetverbinding Uitvoering: • Docent • Op school • Klassikaal of individueel • 1 lesuur per module
  • Wisselcollectie
    Met wisselcollecties van Rijnbrink houdt u de collectie van uw school altijd actueel. Het samenstellen kan op twee manieren: - U maakt een afspraak om zelf een collectie bij ons uit te zoeken - U geeft uw wensen door en wij zoeken een bijpassende collectie, hierbij houden we altijd rekening met de verschillende leesniveaus Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie van minimaal 25 boeken bestaande uit: prentenboeken, informatieve boeken, eerste leesboekjes of jeugdverhalen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 12 maanden


Vorige pagina