Bibliotheken in Overijssel

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het gebruikte bibliotheeksysteem.
Staat een bibliotheekvestiging hier niet bij, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager

Bibliotheek Dalfsen

Bibliotheek Dalfsen (1078911 bytes)

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Ruigedoornstraat 108
7721 BR Dalfsen
T: 0529 432413
E: info@bibliotheekdalfsen.nl

Openingstijden
Maandag09:00 - 21:00 uur
Dinsdag09:00 - 21:00 uur
Woensdag09:00 - 21:00 uur
Donderdag09:00 - 21:00 uur
Vrijdag09:00 - 21:00 uur
Zaterdag09:00 - 16:00 uur

GPS-coördinaten
52.510381, 6.253167

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Stichting Openbare Bibliotheek Dalfsen-Nieuwleusen
Etiketnaam: 

de Bibliotheek Dalfsen-Nieuwleusen
Beschrijving: 

Van 13.00 - 18.00 uur is er een bibliotheekmedewerker aanwezig en op woensdagavond tot 20.30 uur. Van 9.00 -13.00 uur kunt u gebruik maken van de bibliotheek en zelfbediening. Op zaterdag is er van 10.00 - 14.00 uur een bibliotheekmedewerker aanwezig.
Aangemaakt op: 
20:00
Aangemaakt op: 
20:00
Laatst gewijzigd op: 
18:36
Laatst gewijzigd op: 
18:36
Relaties: 

Filialen organisatie: Bibliotheek Lemelerveld (196724)
Gerelateerd aan organisatie: Kulturhus De Mozaïek Lemelerveld (225115)
Filialen organisatie: Anjerpunt Hoonhorst (196723)
Filialen organisatie: Bibliotheek Nieuwleusen (196726)
Filialen organisatie: Bibliotheek Oudleusen (196725)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "7710" t/m "7711"
  • Van postcode "7720" t/m "7722"
  • Van postcode "8150" t/m "8154"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
67.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
32.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Ja
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

OrganisatiePublieksruimteKantoorProgrammering/projectenMarketing/communicatieMedewerkersFinanciën
Commerciële dienstverlenersNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Eerstelijnszorg en overige zorginstellingenNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Financieel-juridische dienstverleningNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
KinderopvangNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Maatschappelijke dienstverleningNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
SportaccommodatieNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0871670000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0871670000
Locatiecode : 

9009
ILN-code NBC+: 

413
VOB lidnummer: 
100452
Basisbibliotheeknaam: 

Stichting Openbare Bibliotheek Dalfsen-Nieuwleusen
Omvang werkgebied in aantal inwoners: 
27000

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
internet-pc
internettoegang
leestafel
print- en/of kopieerfaciliteiten
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
4
Werk-, studieplek zonder PC: 
1
Aantal oefenpc's: 
5
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • Integratie en inburgering
  • Overheid
  • (Regionale) geschiedenis en erfgoed
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Jeugd en jongeren
  • Gezondheid en opvoeding
  • Vrijwilligerswerk
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheekabonnement
Boekendienst-aan-huis
Cultuureducatie
Leesadvies
Makkelijk Lezen Plein
Voordeel met je Biebpas
leesbevordering
leespromotie
mediawijsheidaanbod
taalinformatiepunt Nederlands
voorlezen
Digitaal bibliotheek aanbod: 

4you!
Klik & Tik
Lees en schrijf!
Oefenen.nl
Passend lezen
Slimme Nieuwslezer
online databank
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
VoorleesExpress
kinderboekenweek
leesbevorderingsproject
nationale voorleesdagen
taalproject
voorleesochtend
Cursussen, workshops en projecten: 

computercursus
cursus omgaan met tablet
taalproject
Werkvormen computeraanbod: 
  • online leren (e-learning)
  • workshop
  • cursus
  • individuele ondersteuning
  • advies en doorverwijzing
  • spreekuur
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Buitenschoolse opvang
  • Jeugd (buitenschools)
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO
  • Volwassenen
  • Kinderdagverblijven

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

BoekStart in de kinderopvang
Cultuureducatie
dBoS PO
dBoS VO
educatief aanbod
klassikaal lenen
maatschappelijke stage
mediawijsheidaanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

belastingformulier, zelf invullen met hulp
cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
informatiebijeenkomst belastingzaken
spreekuur belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
4
Beschermde printfaciliteiten: 
1
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • 1 tegen allen
    De bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Nee, dit is niet zo maar een spelletje, dit is bloedserieus! Beide partijen tekenen een heus contract. De inzet bepalen de klas en de bibliotheek samen. De verliezer levert een tegenprestatie, dat is zeker. Welke klas durft de uitdaging met de bibliotheek aan te gaan? De klas moet opdrachten uitvoeren die op een poster (A1-formaat) staan. De poster komt uiteraard in de klas te hangen. De kinderen moeten bijvoorbeeld een lijst met 6 boeken maken die door Jacques Vriens zijn geschreven, een rap maken over het onderwerp “lezen” en deze rap opvoeren voor de klas of een lekker recept maken uit een kinderboek en dit klaarmaken voor de bibliotheek... Het getekende contract geldt! De handleiding staat boordevol suggesties. U kunt ‘1 tegen allen’ als extra activiteit inzetten tijdens de Rode Draad-periode van de hele school. Als extra op de weektaak, als middel om zoeken te bevorderen enzovoorts. Accent: Schrijvers en leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Contract • 1 poster • Stickers Uitvoering: • Leerkracht in nauwe samenwerking met de bibliotheekmedewerker • Op school • 2 tot 6 weken, in overleg
  • Bentje en de bruine beer
    'Bentje en de bruine beer' is een verrassend kleuterproject naar het boek van Angela MacAllister. Het haasje Bentje verdwaalt in een groot bos. Oei, wat nu? Gelukkig ontmoet zij Beer die haar veilig thuis brengt. Maar kan Beer zijn hol wel goed bereiken nu het winter is? Bentje gaat hem zoeken en gebruikt een rode draad om de weg terug te kunnen vinden. Als de wol op is, gebruikt ze de wol van haar truitje. Uiteindelijk vindt ze Beer. Samen met vrienden bouwt ze een afdak waaronder hij lekker zijn winterslaap kan houden. Bentje verwerkt haar avonturen en emoties door het zingen van liedjes,zoals bijvoorbeeld een ‘ik ben niet bang-liedje’. In de handleiding is aandacht voor het interactief voorlezen van het boek. Ook wordt beschreven op welke manier de leerkracht de verschillende materialen in kan zetten om het verhaal te introduceren en te verwerken. Bovendien worden verschillende thema’s uitgewerkt zoals o.a. de seizoenen en speuren. Voor de muzikale component is samenwerking gezocht met de muziekschool Factorium uit Tilburg. In de handleiding wordt beschreven op welke manier de leerkracht de kinderen kan uitdagen om hun eigen liedjes te maken. De kleuters zullen veel plezier beleven aan dit prachtige prentenboek met een heel creatieve uitwerking: ze kunnen zelf een spoor maken van rode wol en het blauw/witte truitje van Bentje! Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Prentenboek Bentje en de bruine beer • Berenkopkussen • Knuffel konijntje Bentje • Ongeveer 8 cm blauw/witte gebreide, gemêleerde wol (dit gaat niet terug) • Rood/wit T-shirt • Knot rode wol • Handleiding voor de leerkracht • Liedjes op de website (http://leesbevordering.cubiss.nl/) Muziek - hou vol Muziek - ik ben nog lang niet moe Muziek - ik ben niet bang Muziek - wakker worden bezorgd Muziek - wakker worden opgelucht • Alle materialen worden in een katoenen tas geleverd: met een aanvullende collectie, themaliedjes en muziek Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Boekenbal
    Met het product Boekenbal maken leerlingen door middel van spannende geheimschriften kennis met leuke leesboeken. Leerlingen grabbelen een bal uit de ballenbak. In de bal zit een boektitel gecodeerd in geheimschrift. Na ontcijfering van dit geheimschrift gaan kinderen het boek lezen. In de ballenbak zitten ook vijf gouden ballen die verwijzen naar een opdracht voor de hele klas. Voor iedere leerling is er een werkboekje, een balboekje, met tips voor het kiezen van boeken. Er is ruimte om over circa 4 verschillende boeken iets op te schrijven. Bovendien staan hierin de geheimschriften die nodig zijn voor het ontcijferen van de boektitels. De bibliothecaris zorgt zelf voor het vullen van de ballen met boektitels in geheimschrift. De handleiding bevat ook Makkelijk Lezen boektitels in geheimschrift, deze kunnen in overleg aan het project worden toegevoegd. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Ballenbak • 35 ballen met de boektitels in geheimschrift • 5 ballen met gouden stip (te vullen door de leerkracht, zie handleiding) • Katoenen tas • Handleiding voor de leerkracht • Balboekjes voor alle leerlingen • Een collectie boeken • 1 pincet (om de codes makkelijk uit de ballen te kunnen halen) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • Codewoord: het kinderboekenweekspel
    Digitaal spel waarmee de leerlingen in de bibliotheek, in de klas of thuis aan de slag kunnen. De school krijgt een link toegestuurd waarna alle klassen met het spel aan de gang kunnen gaan. Tijdens het spel krijgen de leerlingen boekentips mee, die gekoppeld zijn aan de vragen. Een leuke manier om boeken te leren kennen en waarbij vooral de kennis van de leerlingen op de proef wordt gesteld. Leerlingen verdienen door vragen juist te beantwoorden letters. Het spel eindigt met het puzzelen van de letters, zodat het Codewoord ontstaat. Het spel word de eerste dag van de Kinderboekenweek geactiveerd. Accent: Inhoud: • Link naar het digitale spel • Uitleg van het spel via mail Benodigde materialen: • Computer met internetverbinding Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek • Op school
  • Collectie Mandjes lezen
    De collectie Mandjes lezen, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om in uw groep het vrij lezen te bevorderen en hierbij gebruik te maken van verschillende tekstsoorten en eventueel aan te sluiten bij een thema waar u binnen uw groep aan werkt. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Een collectie van 8 media bestaande uit een combinatie van prentenboeken, strips, korte verhalen, versjes/gedichten, tijdschriften en informatieve boeken • Eén onderwerp per mandje Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie Mediawijsheid
    De collectie Mediawijsheid, samengesteld door Rijnbrink, helpt u om met jongeren in gesprek te gaan over de mogelijkheden en gevaren van social media. Denk aan onderwerpen als social media, privacy, online criminaliteit en online pesten. Accent: Leesplezier en mediawijsheid Inhoud: • Een collectie van 10 actuele boeken passend bij het thema, fictie en non-fictie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Collectie TopOndernemers
    Een collectie TopOndernemers, samengesteld door Rijnbrink, biedt aanvullende materialen ter ondersteuning van het thematisch onderwijs dat geboden wordt via de methode TopOndernemers. Deze methode laat leerlingen op veel verschillende manieren werken aan geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek. Kinderen ontdekken de wereld en zichzelf via de thema's: - Reizen - Wereld in het klein - Derde Wereld - Oorlog en Vrede - Boerderij - A t/m Z - Ik, jij, wij - Sport en Ontspanning - Water, Aarde, Lucht en Vuur - Vlinders in je buik - Multimedia - Amerika Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Een collectie van circa 50 materialen rond een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 8 weken
  • Cursus Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie, zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid
  • Cursus Klik&Tik
    De cursus bestaat uit 6 bijeenkomsten waarin u in een rustig tempo en onder deskundige begeleiding aan de slag gaat. U krijgt volop de gelegenheid om zelf te oefenen. De docenten leggen goed uit hoe het werkt. In de groep en individueel kunt u hulp en feedback vragen en krijgen. U krijgt een werkboek als naslagwerk en leidraad.
  • Cursus open boek
    De cursus Open Boek leidt leerkrachten op tot leescoördinator. Een goed functionerende schoolbibliotheek, met zowel fictie als non-fictie, is de spil waar het leesonderwijs om draait. Een duidelijke structuur in het leesonderwijs, aangebracht en onderhouden door een leescoördinator is daarbij van ongekend belang. De cursus Open Boek heeft als doel om leerkrachten te scholen om de taak van leescoördinator op de eigen school vorm te geven. Als op iedere school twee leerkrachten deze taak toebedeeld krijgen werkt dat het meest efficiënt. De taak van een leescoördinator is erop gericht meer eenheid in het leesonderwijs te brengen vanuit het perspectief van de leesbevordering, leesbeleving en leesinteresse. Inhoud: • 4 studiebijeenkomsten, afgewisseld met huiswerkopdrachten • Slotopdracht : het opstellen van een plan voor het op een hoger niveau brengen van leesbevordering op de eigen school. Deze opdracht is een eis voor het officiële certificaat 'Leescoördinator'. Gecertificeerde leescoördinatoren participeren in een leesbevorderingsnetwerk van leescoördinatoren uit de regio. Het netwerk komt onder begeleiding van de bibliotheek twee keer per jaar bijeen voor uitwisseling van ervaringen en het actualiseren van kennis. Uitvoering: • In de bibliotheek • 3 uur, per studiebijeenkomst • Circa 40 uur totale studiebelasting
  • De molenmuis
    Met 'De Molenmuis' worden kinderen al heel jong opmerkzaam gemaakt op het cultureel erfgoed in hun eigen woonomgeving. In veel dorpen en steden staat een molen als belangrijk industrieel monument. Dit project laat hen actief meekijken naar de werking van een molen. Thema's als wonen en werken komen zo tot leven. Het project 'De Molenmuis' is gebaseerd op het gelijknamige prentenboek van Tjibbe Veldkamp. Molenmuis is een muis die heel graag in een molen wil wonen. Hij beleeft er allerlei avonturen en ontmoet zo een kat, een hond, de molenaar en de meid. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Prentenboek 'De Molenmuis' (meerdere exemplaren) • Speel-ontdekboek per leerling waarin aandacht wordt besteed aan de techniek in de molen • Dvd met een geanimeerde versie van het prentenboek • Een collectie boeken over molens, de bakker en brood • Bezoek aan een plaatselijke molen (adressenlijst opvraagbaar) • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • De mooiste vis van de zee (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'De mooiste vis van de zee' van Marcus Pfister is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Omdat de mooiste vis van de zee al zijn schatten voor zichzelf wil houden, vinden de andere vissen hem niet aardig. Als hij iets van zichzelf weggeeft merkt hij dat vrienden hebben belangrijker is dan mooi zijn. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • De spin
    Boekenwurm en de spin wonen in de bibliotheek. Boekenwurm vindt de bibliotheek uiteraard een ideale woonplek. De spin denkt daar heel anders over. Hij heeft nog nooit een boek ingekeken. De boekenwurm weet van de spin een enthousiaste lezer te maken door haar iedere dag met een ander soort boek kennis te laten maken. En… alle boeken gaan over een spin! In het wandkleed met vijf zakken (de bibliotheek) zijn verschillende soorten boeken opgeborgen. Net als een cd met een introductielied en dialogen tussen de spin en de boekenwurm. In ‘De Spin’ staat elke dag een ander type boek centraal. De bibliotheek zorgt voor een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken en/of gedichtenbundels. De handleiding geeft aantrekkelijke suggesties voor de introductie en verwerking van de verschillende boeken Accent: Tekstsoorten Inhoud • Wandkleed met 5 zakken waarin de verschillende boeksoorten kunnen worden opgeborgen • Spin met rups op zijn rug • CD met introductielied en dialogen tussen de spin en de boekenwurm • Handleiding voor de leerkracht • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (1 tot) 5 weken
  • Er was eens...
    Met een groot sprookjesboek in de klas worden vijf verschillende sprookjes geïntroduceerd. Het gaat om de volgende sprookjes: roodkapje, doornroosje, de stukgedanste schoentjes, de koning met de paardenoren en de kikkerkoning. Elke week staat een sprookje centraal. Gecombineerd met opdrachten, verwerkingssuggesties en aandacht voor lezen en schrijven. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Groot sprookjesboek • Handleiding voor de leerkracht • Zakje van goudstof met daarin de vingerpopjes Roodkapje en de Wolf en een gouden bal • Doosje speciale punaises voor op het prikbord • Boekenkist met sprookjesboeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 5 tot 6 weken
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 6
    Bij de ontvangst van groep 6 staat het zoeken naar boeken en allerlei vormen van informatie voor spreekbeurten en werkstukken centraal. Bij dit bezoek is er tijd om boeken uit te zoeken en ze te registreren op de groepspas, zodat ze meegenomen kunnen worden naar school. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Invulhulp bij belastingaangifte 2019
    Hulp bij de invulling van de belastingaangifte 2019 voor senioren en kwetsbare burgers. SAAM Welzijn organiseert in Nieuwleusen en in de Trefkoele+ te Dalfsen hulp bij het invullen van eenvoudige belastingaangiften. Geschoolde vrijwilligers zullen de hulp bieden. Alleen mensen met een geldige DigiD- of Machtigingscode kunnen geholpen worden. De machtigingscode is van toepassing op mensen die geen DigiD hebben. Deze Machtigingscode kunt u aanvragen door te bellen naar 088-1236555. Bij het aanvragen van deze code moet u uw BSN-nr. en geboortedatum doorgeven. U ontvangt vervolgens de machtiging per post (in een witte envelop).
  • Jeugdkrakercompetitie
    De Nationale Jeugdkrakercompetitie is een jaarlijks terugkerende landelijke zoekwedstrijd op internet waarbij leerlingen van groep 7 en 8 met elkaar de strijd aangaan. Via de website werken de deelnemende teams, 5 competitieronden lang aan 5 vragen per week. Na 5 ronden volgt een barrage (voorronde). De vier beste teams strijden tegen elkaar in een online finale. Door mee te doen aan de wedstrijd leren kinderen zelfstandig te zoeken op het web en leren ze internet te gebruiken als informatiebron voor het maken van werkstukken. De vragen worden in de vorm van een verhaaltje gesteld en de teams antwoorden via multiple choice. Na afloop van iedere ronde is er feedback en wordt de zoekweg toegelicht en gemotiveerd. Naarmate de competitie vordert, worden de vragen moeilijker en krijgen de teams minder tips en hints. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • Online toegang tot competitie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 7 weken • In de periode mei - juni
  • Kamishibai
    De Kamishibai is een klein, draagbaar verteltheater dat oorspronkelijk uit Japan komt. In het kleine houten theatertje worden gelamineerde platen geschoven en aan de hand daarvan wordt een verhaal verteld. De Kamishibaiverteller brengt de personages tot leven en door de beeldende vertelwijze worden de leerlingen opgenomen in de wereld van het verhaal. Van verschillende prentenboeken zijn sets met platen beschikbaar. In de uitgebreide handleiding wordt beschreven hoe de vertelling kan worden voorbereid, waaraan de verteller moet denken als hij de vertelling uitvoert en hoe de vertelling kan worden verwerkt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Vertelkastje • Handleiding voor de professional Uitvoering: • Professional of bibliothecaris • Op school of • Speelzaal of kinderdagverblijf • In minimaal één week
  • Kikker en een heel bijzondere dag
    Kikker en een heel bijzondere dag van Max Velthuijs vormt de inspiratiebron voor dit project. Voorlees- en verwerkingsactiviteiten die aansluiten bij de thema’s van het verhaal betreffen onderwerpen zoals feest, dagen van de week, emoties en kleuren. De kleuters kunnen het verhaal naspelen met verschillende dierenmaskers (de dieren uit de Kikkerboeken). Met de kikkerpop kunt u het verhaal verrijken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Vijf stoffen maskers • Kikkerpop • Handleiding voor de leerkracht • Prentenboek ‘Kikker en een heel bijzondere dag’ • Eventueel een collectie ‘Kikkerboeken’, zie bijgeleverde titellijst Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 2 tot 5 weken
  • Kilometerlezen
    ‘Kilometerlezen’ stimuleert het maken van ‘leeskilometers’. Veel ‘leeskilometers’! Daardoor kunnen leerlingen namelijk hun eigen smaak ontwikkelen. En zijn ze in staat om de gelezen boeken op hun waarde te beoordelen. Is dit wel een leuk of een goed boek? Competitie, uitdaging, beloning en actie... Het komt er allemaal in terug. ‘Kilometerlezen’ is een leesbevorderingsproduct met online multimediaondersteuning. In de klas komt een collectie boeken te staan. Elke leerling vult wekelijks op de bijbehorende website de bladzijdes in die hij heeft gelezen. De groep krijgt hiervoor een licentie. Deze licentie geeft toegang tot de bijbehorende website. Die bladzijden worden kilometers. Zo reizen ze door een digitaal landschap en passeren ze onderweg verschillende haltes. Op de haltes krijgen ze via weblinks informatie over schrijvers, boektitels en boekfiguren. De website geeft ook het totaal aantal leeskilometers van de klas aan. In de laatste projectweek kunnen de leerlingen op de website een leesquiz spelen waarbij ze de leesvlag moeten veroveren. De leesquiz heeft betrekking op de boeken uit de collectie. Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook kunnen ze in hun paspoort de gelezen boeken noteren en een waardering invullen. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook is hier plaats om de gelezen boeken te noteren en een waardering in te vullen • Handleiding voor de leerkracht • Leesvlag • Leespaspoorten • Een collectie boeken o Kerntitels (zie handleiding) o Aanvullende titels (zie bibliotheekoverzicht) • Licentie voor de website • Quizvragen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Kinderjury
    Welk boek wint dit jaar de Prijs van de Nederlandse Kinderjury? Ieder jaar kunnen kinderen tussen zes en twaalf jaar hun digitale stem uitbrengen. Verhalen, prentenboeken, gedichtenbundels, bloemlezingen en informatieve boeken uit het voorafgaande jaar en passend bij deze leeftijd, maken een kans door kinderen uitgekozen te worden voor de prijs. De boeken voor de Kinderjury staan tijdens de stemperiode op een speciale plek in de bibliotheek. Vanaf 6 maart tot en met 19 mei 2019 kan er door kinderen gelezen worden voor De Nederlandse Kinderjury 2019. Er zijn twee leeftijdsgroepen: 6 tot en met 9 jaar (groep 3 tot en met 5) 10 tot en met 12 jaar (groep 6 tot en met 8) De stemperiode voor de Nederlandse Kinderjury 2019 is maandag 20 mei t/m zondag 26 mei 2019. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Uitvoering: • Op school • In de periode maart - mei
  • Klassikaal lenen
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. Maar om ieder kind aan het lezen te krijgen en te houden, zijn nieuwe, leuke, spannende of verdrietige boeken een must. De bibliotheek biedt de mogelijkheid om met de groep klassikaal materialen te komen lenen. Indien u hier gebruik van wilt maken hebt u een schoolabonnement nodig. Er wordt een rooster opgesteld, zodat er op vaste tijden met de leerlingen of een deel ervan de boeken gewisseld kunnen worden. Accent: Leesplezier Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Kleine Ezel
    Centraal staan de prentenboeken van Kleine Ezel: geschreven door Rindert Kromhout, geïllustreerd door Annemarie van Haeringen. In de klas wordt het verhaalfiguurtje tot leven gebracht. De kleuters die met dit project werken, hebben er een écht vriendje bij. De ouders worden ook betrokken, want Kleine Ezel mag mee naar huis. Ouderparticipatie is een belangrijk thema binnen het onderwijs. Maar hoe betrek je ouders bij leesbevordering? Hoe verbinden we binnen- en buitenschool met elkaar? Het project Kleine Ezel heeft hiervoor een nieuw element aan een Rode Draad-project toegevoegd. Naast de gebruikelijke materialen en lessuggesties voor het werken in de klas stimuleert dit project het voorlezen thuis. Op een inspirerende manier! De kleuters krijgen tijdens de projectperiode een prentenboek van Kleine Ezel én het vriendenboekje 'Kleine ezel is mijn vriend' mee naar huis. In het vriendenboekje kunnen zij hun ervaringen neerzetten. Extra: Het gevulde vriendenboekje wordt opgestuurd naar de uitgeverij waarna de klas een virtuele boodschap van Rindert Kromhout en Annemarie van Haeringen ontvangt. Accent: Voorlezen - leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Koffer met deken en twee leren riempjes, sokken, cape mama Ezel, Kleine Ezel-muts en knuffel van Kleine Ezel • Set van 6 boeken Kleine Ezel voor in de klas: o Kleine Ezel (klein formaat met cd) o De papa van Kleine Ezel o Kleine Ezel en de oppas o Kleine Ezel en jarige Jakkie o Kleine Ezel en het boebeest o Kleine Ezel en de durfal • Set van 6 boeken Kleine Ezel voor thuis • Naam/boektitellijst • Muziek-CD Kleine Ezel • Vriendenboekje • Dvd met digitale platen van het prentenboek Een grote Ezel Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 3 tot 6 weken
  • Kleine Ezel en jarige Jakkie (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kleine ezel en jarige Jakkie' van Rindert Kromhout en Annemarie van Haeringen is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kleine Ezel koopt een cadeautje voor zijn jarige vriendje Jakkie: een rode vlieger. Zo mooi, dat hij het eigenlijk niet meer weg wil geven. Gelukkig is hij zelf al gauw jarig! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Leerlijn Lezen in ontwikkeling (in ontwikkeling)
    De leerlijn is gericht op: 1. Het opzetten van een onderwijsprogramma met een lesstof vervangende en vakoverstijgende doorgaande leerlijn Literatuur. 2. Het vergroten van de literaire competenties van de leerlingen. 3. Het stimuleren van de creativiteit van de leerlingen. 4. Het versterken van vakoverstijgend onderwijs. De leerlijn gaat uit van integraal onderwijs. Momenteel werkt de bibliotheek samen met de school om een doorgaande leerlijn literatuur op te zetten. Binnen deze leerlijn staat procesgericht werken centraal en wordt onderzocht of de nieuwe methode Laat maar lezen kan worden ingezet om het creatief schrijven van kinderen te stimuleren via de jeugdliteratuur. Er worden werkvormen gebruikt die in te vullen zijn naar elk willekeurig thema, zodat de activiteiten in het onderwijs op een makkelijke manier te implementeren zijn en het lezen van literatuur een logische aanvulling is op de onderwerpen die per groep centraal staan. Deskundigheidsbevordering: Binnen de leerlijn vindt deskundigheidsbevordering van de leerkrachten met betrekking tot de doorgaande leerlijn literatuur plaats.
  • Letterwinkeltje
    Een project met als uitgangspunt het boek 'Het letterwinkeltje' van Marianne Busser en Ron Schröder. In de klas komt een klein letterwinkeltje te staan. Het heeft de vorm van een groot formaat boek en kan opengeklapt worden tot een winkeltje. Gedurende het project wordt er dagelijks een letter aangeboden, samen met een prentenboek, leesboek, liedjes of versje waarin de aangeboden letter een rol speelt. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • Letterwinkeltje • Gevulde letterdoos • Handleiding voor de leerkracht • Een boekenkist met 25 boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Makkelijk Lezen Plein (MLP)
    Materialen voor kinderen van 8 tot 13 jaar die moeite hebben met lezen
  • Monitor de Bibliotheek op school (PO)
    Wat is het effect van een goede bibliotheek op school? Wat is de toegevoegde waarde van een leesconsulent? Gaan kinderen daadwerkelijk meer en beter lezen en hoe kan de bibliotheek de school ondersteunen bij het vormgeven van het leesbevorderingsbeleid? Monitor de Bibliotheek op school bestaat uit digitale vragenlijsten voor leesconsulenten, leerkrachten en leerlingen. Door deze vragenlijst een keer per jaar af te nemen wordt duidelijk of de samenwerking tussen de schoolbibliotheek en de school het gewenste effect heeft. De monitor is bedoeld om zicht te krijgen op de effecten van de schoolbibliotheek op het leen- en leesgedrag van leerlingen, het leesbevorderende gedrag van leerkrachten en het beleid van de school en de (school)bibliotheek op het gebied van leesbevordering. Deze resultaten vormen de basis voor gezamenlijke beslissingen van de school en de bibliotheek over aanpassingen in beleid en activiteiten op het gebied van (vrij)lezen. Inhoud: • Digitale vragenlijsten Uitvoering: • Leerkracht, leesconsulent • Op school • De meting vindt plaats tussen eind oktober en eind januari
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Deelnamepakket aanvragen via www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Nederland Leest
    Nederland Leest, de nationale leesbevorderingscampagne van de bibliotheek.
  • Plons! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Plons!' van Martin Waddell is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Floortje, het varken van boer van der Pluim, heeft last van de hitte. Daarom besluit ze, tot groot vermaak van de andere boerderijdieren, een duik in de vijver te nemen. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Projectcollectie
    Ter ondersteuning van het projectonderwijs kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond thema's. Voor het bestellen van projectcollecties heeft u een abonnement nodig. Dit geldt niet voor het bestellen van een éénmalige projectcollectie. U kunt kiezen voor: - een groot abonnement (10 keer per jaar) - een klein abonnement (5 keer per jaar) - een éénmalige projectcollectie Accent: De wereld achter een boek – Leesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 items bestaande uit: leesboeken, informatieve boeken, liedjes, gedichten en audiovisuele media passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Projectcollectie (Piramide)
    Ter ondersteuning van de onderwijsmethodiek Piramide kunt u bij Rijnbrink collecties aanvragen rond de Piramide thema's (bijv. Ruimte, Kleur en Vorm, Tellen, Kleding en Verkeer) Binnen Piramide worden drie- tot zesjarigen gestimuleerd in hun ontwikkeling door een combinatie van spelen, werken en leren. De methode richt zich op acht gebieden die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van jonge kinderen, uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling tot creatieve- en persoonlijkheidsontwikkeling. De Piramidemethode begint op de peuterspeelzaal en loopt door in de groepen 1 en 2 (en soms 3) van de basisschool. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • Een collectie van circa 20 media (veel gevraagde onderwerpen: circa 15 media) passend bij een thema Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Raad eens hoeveel ik van je hou (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Raad eens hoeveel ik van je hou' van Sam McBratney is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Hazeltje en Grote Haas houden erg veel van elkaar. Als Hazeltje moet gaan slapen probeert hij op allerlei manieren te laten zien hoeveel hij van Grote Haas houdt. Hij springt, rekt en strekt, maar Grote Haas doet er telkens nog een schepje bovenop. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Schoolkrantkopij
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. De bibliotheek probeert in haar activiteiten ruim aandacht te schenken aan de leesbevordering en boekpromotie. Scholen kunnen de bibliotheek vragen een bijdrage aan de schoolkrant te leveren. Deze bijdrage kan bestaan uit informatie over bekroonde boeken of over boeken rond een thema dat op school speelt. Natuurlijk kunnen ook de nieuwste boeken worden besproken en aanbevolen voor de diverse jaargroepen. Accent: Voorlezen - Leesplezier - Boekpromotie Inhoud: • Bijdrage bestaande uit twee pagina’s A4, aangeleverd via e-mail Uitvoering: • Bibliothecaris
  • Schrijver op bezoek
    Wie wil dat nu niet? Een echte schrijver op bezoek. Dat betekent volop vragen stellen. Waarom schrijft u? Waar haalt u uw inspiratie vandaan? Wanneer komt het volgende boek? Op welk tijdstip van de dag schrijft u het liefst? Leuk, die ongedwongen vragen van de kinderen. Dat vindt de schrijver ook... Die laat zich graag verrassen. De leerlingen bereiden zich met het werkboekje voor op het schrijversbezoek in de klas of de bibliotheek. In het werkboekje is ruimte voor hun leeservaring en informatie over de schrijver en z’n boeken. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • De bibliotheek organiseert voor de school een schrijversbezoek • Werkboekjes 'Schrijver op bezoek' • Een collectie boeken van de schrijver • Facultatief: enkele boeken met als thema ‘hoe maak je een boek’ en zelf schrijven Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • Schrijversbezoek ± 1 uur per groep (het maximum aantal leerlingen per groep is afhankelijk van de schrijver) • 2 tot 6 weken
  • Sheherezade
    De Sultan en Sheherazade van de sprookjes Duizend-en-een-nacht leven niet meer. Maar… het ladekastje van Sheherazade is er nog wel. Dit heeft eeuwenlang onder het stof gestaan, ergens ver weg in een hoekje op de zolder van een paleis. En de leerkracht mag het ladekastje nu lenen om samen met de kinderen te kijken wat er in zit. De leerkracht speelt voor Sheherazade en voert de leerlingen mee in de magische wereld van het boek. Het ladekastje Sheherazade laat de leerlingen kennismaken met zes verschillende soorten boeken en teksten die door attributen worden gesymboliseerd. Elke dag staat een ander boek centraal. De bibliotheek zorgt voor een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken of gedichtenbundels. De uitgebreide handleiding geeft de leerkracht leuke suggesties voor de introductie en verwerking van de diverse boeken. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Ladekastje met zes attributen • Een collectie van 30 titels: 5 titels per soort boek • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Op school • Leerkracht • (1 tot) 5 weken
  • Taalpunt
    Taalinformatiepunt
  • Vertelplaten
    Van diverse prentenboeken zijn vertelplaten gemaakt. Vertelplaten zijn de gelamineerde platen van een prentenboek op A3 formaat. Ze vertellen achter elkaar het verhaal uit het prentenboek. Ze kunnen rechtop staan in een vertelkastje (kamishibai) maar ook op bijvoorbeeld een boekenstandaard. De tekst staat op de achterkant van de platen zodat de verteller/voorlezer de tekst bij de hand heeft. Indien u een specifieke titel wilt bestellen geef dit dan aan bij de aanvullende informatie in het bestelformulier. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de klas Inhoud: • Vertelplaten • Eventueel vertelkastje • Eventueel handleiding voor de professional of leerkracht Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 weken
  • Wisselcollectie
    Met wisselcollecties van Rijnbrink houdt u de collectie van uw school altijd actueel. Het samenstellen kan op twee manieren: - U maakt een afspraak om zelf een collectie bij ons uit te zoeken - U geeft uw wensen door en wij zoeken een bijpassende collectie, hierbij houden we altijd rekening met de verschillende leesniveaus Accent: Leesplezier Inhoud: • Een collectie van minimaal 25 boeken bestaande uit: prentenboeken, informatieve boeken, eerste leesboekjes of jeugdverhalen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 12 maanden


Vorige pagina