Bibliotheken in Utrecht

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Houten-Centrum

Houten-Centrum 06-2013.JPG (338648 bytes)

Contactgegevens

Bezoekadres
Onderdoor 158
3995 DX Houten
T: 0854835432
E: houten@bibliotheeklekijssel.nl

Openingstijden
Maandag09:00 - 17:00 uur
Dinsdag09:00 - 17:00 uur
Woensdag09:00 - 17:00 uur
Donderdag09:00 - 17:00 uur
Vrijdag09:00 - 20:00 uur
Zaterdag10:00 - 16:00 uur

GPS-coördinaten
52.034313, 5.168164

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Bibliotheek Houten-Centrum
Beschrijving: 

Direct naast het NS-station vind je onder meer een collectie voor jeugd en volwassenen, werk-/studieplekken en gratis Wifi
Aangemaakt op: 
20:30
Aangemaakt op: 
20:30
Laatst gewijzigd op: 
09:13
Laatst gewijzigd op: 
09:13
Relaties: 

Vestiging van organisatie: de Bibliotheek Lek & IJssel (196741)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Lopik (199968)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek IJsselstein (199749)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Houten-Schoneveld (5279109)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Vianen (199803)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Benschop (199967)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "3990" t/m "3999"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
49.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
49.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Ja
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

OrganisatiePublieksruimteKantoorProgrammering/projectenMarketing/communicatieMedewerkersFinanciën
Eerstelijnszorg en overige zorginstellingenDeels gezamenlijkDeels gezamenlijk
EetgelegenheidDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Maatschappelijke dienstverleningDeels gezamenlijkDeels gezamenlijk

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0872061006
Administratieve ISIL-code: 

NL-0872061006
Locatiecode : 

0526
ILN-code NBC+: 

371
Omvang werkgebied in aantal inwoners: 
47622

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
café
cursus-/vergaderruimte
inleverbrievenbus
internet-pc
internettoegang
leestafel
print- en/of kopieerfaciliteiten
terras (horeca)
versnapering-/drankautomaat
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
6
Werk-, studieplek zonder PC: 
2
Aantal oefenpc's: 
5
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
Fysiek bibliotheek aanbod: 

Boekendienst-aan-huis
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
Week van de Mediawijsheid
Cursussen, workshops en projecten: 

cursus omgaan met tablet
cursus sociale media
Werkvormen computeraanbod: 
  • lezing
  • workshop
  • cursus
  • individuele ondersteuning
  • advies en doorverwijzing
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Onderwijs PO

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Nee
Aanbod voor het onderwijs: 

maatschappelijke stage
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

belastingformulier, zelf invullen met hulp
cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
spreekuur belastingzaken
Beveiligde internetverbinding: 
Nee

Producten:

  • Boekpromotieles | GROEP 4-8
    Wat lezen kinderen graag? Welke boeken zijn nieuw en interessant voor ze om te lezen? De LeesMediaConsulent weet hier alles van! Zij komt met ongeveer 30 boeken langs in de klas en vertelt op inspirerende wijze over deze boeken. Na afloop van deze boekproeverij hebben de leerlingen de smaak te pakken. Daarom blijven de boeken nog 3 weken op school. Dus lekker lang genieten! Doel van de les: Boekpromotie en vergroten van het leesplezier locatie: op school (of in de Bibliotheek) duur: 45 minuten; de boekenkist blijft daarna 3 weken op school de school brengt zelf de boekenkist terug naar de Bibliotheek groep: reguliere groepsgrootte
  • Boekstart in de kinderopvang
    Het doel van BoekStart in de kinderopvang is pedagogisch medewerkers in de kinderopvang te trainen om bewust te werken aan leesomgeving en leesbevordering bij kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en het bevorderen van voorleesdeskundigheid van pedagogisch medewerkers. Professionals uit de bibliotheek trainen pedagogisch medewerkers tot voorleescoördinator en verzorgen een praktische training over interactief voorlezen. De voorleescoördinator stelt in overleg met leidinggevende een voorleesplan op waarin opgenomen: het voorleesbeleid van de kinderopvangorganisatie, deskundigheidsbevordering van de pedagogisch medewerkers, opbouwen en onderhouden van de collectie en inrichten van de leesomgeving, voorleesactiviteiten, versterken van de relatie tussen bibliotheek en kinderopvang, ouderbetrokkenheid. Het is de taak van de voorleescoördinator om ouders te informeren over het programma en hen daarbij actief te betrekken. Kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar en hun ouders worden op deze manier via de kinderopvang intensief met boeken en het lezen daarvan in aanraking gebracht.
  • Boekvloggen | Groep 7 en 8 | NIEUW
    Wat is een geslaagde boekenvlog? Wat vertel je? Hoe kom je enthousiast over? Hoe maak je een script? Dat is de inhoud van de eerste les. De MediaCoach van de Bibliotheek geeft twee lessen op school. In de tijd tussen de lessen maken de leerlingen (eventueel in groepjes) een boekenvlog. Dit kan onder schooltijd of in hun eigen tijd. Tijdens de tweede les bekijken we de gemaakte vlogs en delen we tips en tops. Doel van de les: boekpromotie en vergroten van het leesplezier Locatie: op school (de MediaCoach van de Bibliotheek voert de lessen uit) Duur: 2 lessen van 45-60 minuten (en 2 weken tussen de 2 lessen)
  • Cursus Open Boek 2020: scholing tot leescoördinator basisonderwijs
    Vraag jij je ook wel eens af hoe je het lezen nog leuker kunt maken en vind je lezen echt belangrijk? Volg dan de cursus Open Boek. Komend schooljaar begint weer een nieuwe cursusronde. Iedereen die de cursus Open Boek volgt, wordt gecertificeerd leescoördinator en schrijft tijdens de cursus een leesplan voor de gehele school. De focus van de cursus ligt op leesbevordering. De taak van een leescoördinator is erop gericht om samenhang in het leesonderwijs aan te brengen. Met een gerichte inzet op leren lezen, begrijpend lezen en leesbevordering, kan zeker 95% van alle kinderen het vereiste leesniveau behalen. De cursus bestaat uit vier studiebijeenkomsten van drie uur, afgewisseld met huiswerkopdrachten. De cursus is met 40 RU (registeruren) opgenomen in registerleraar.nl Word de aanjager van de positieve leesspiraal: wie voor zijn plezier leest, vergroot zijn woordenschat, gaat meer lezen en kan zichzelf ontwikkelen. Praktische informatie De cursus wordt bij voldoende deelname in het schooljaar 2019/2020 op woensdag of donderdag gegeven op diverse locaties in de Provincie Utrecht: • Bibliotheek Eemland, Amersfoort: woensdag 12 februari, 11 maart, 8 april, 13 mei 2020, van 14.45-17.30 uur • Bibliotheek IDEA, Bilthoven: woensdag 22 januari, 5 februari, 11 maart, 15 april 2019, van 15.00-18.00 uur • Bibliotheek Utrecht, Utrecht: donderdag 6 februari, 5 en 26 maart, 16 april 2020, van 15.00 - 18.00 uur • Bibliotheek ZOUT, Amerongen: woensdag 18 september, 16 oktober, 6 en 27 november 2019, van 14.00-17.30 uur Het cursusmateriaal bestaat uit een boek en een cursusmap. Wij organiseren één of meerdere keren per jaar een nascholing via netwerkbijeenkomsten. INSCHRIJVEN GAAT RECHTSTREEKS BIJ DE GEKOZEN REGIOBIBLIOTHEEK: Amersfoort: http://bit.ly/AmersfoortOpenBoek Bilthoven: http://bit.ly/BilthovenOpenBoek Utrecht: http://bit.ly/UtrechtOpenBoek Amerongen: http://bit.ly/AmerongenOpenBoek
  • De Bibliotheek leest bij u voor
    De bibliotheek verzorgt wekelijks een voorleessessie op locatie, op een tijdstip dat bij het ritme van jouw groep past. Op deze manier bieden we kwalitatieve ondersteuning in de leesbevordering in jouw organisatie. Onze vrijwillige ervaren voorlezers zijn ook getraind in interactief voorlezen. Zij brengen elke week een aantal zorgvuldig uitgekozen boeken mee (uit de rijke collectie prentenboeken) om met de kinderen in jouw groep een mooi voorleesmoment te beleven. De keuze van de prentenboeken sluit ook aan op jouw jaarprogramma (thema’s). Waarom is voorlezen zo belangrijk? Voorlezen prikkelt de fantasie en stimuleert de taal- en spraakontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden. De voorleeskwaliteit wordt bepaald door: · de frequentie van het voorlezen (hoe vaker voorgelezen wordt, des te beter het resultaat) · de emotionele band tussen kind(eren) en voorlezer (vertrouwen en acceptatie) · het technische niveau van het voorlezen (interactief voorlezen zorgt voor een actiever gebruik van woorden).
  • Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie, zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid
  • Digitale nieuwsbrief basisonderwijs
    Wij verzorgen 4x per jaar een speciale e-nieuwsbrief voor het basisonderwijs. Deze nieuwsbrief is voor iedereen die geïnteresseerd is in het aanbod van de Bibliotheek voor het basisonderwijs en in leesbevordering in het algemeen. U leest hier over onze nieuwste producten, workshops en activiteiten, leesbevorderende acties, nieuws uit de wereld van het kinderboek.
  • Digitale nieuwsbrief dyslexie
    Wij verzorgen 1x per jaar een speciale themanieuwsbrief voor het basisonderwijs over dyslexie. Deze nieuwsbrief is voor iedereen die geïnteresseerd is in het aanbod van de Bibliotheek voor kinderen met leesproblemen. U leest hier over nieuwe ontwikkelingen, leestips en leesbevorderende acties.
  • Digitale nieuwsbrief educatie 0-4
    Wij verzorgen 4x per jaar een speciale e-nieuwsbrief Educatie 0-4. Deze nieuwsbrief is voor iedereen die geïnteresseerd is in het educatieaanbod van de Bibliotheek voor de doelgroep 0-4 jaar en in leesbevordering in het algemeen. Je leest hier over onze nieuwste producten, workshops en activiteiten, leesbevorderende acties, nieuws uit de wereld van het baby-, prenten- en kinderboek.
  • GRATIS! Groepsbezoek Taalklas aan de Bibliotheek
    Wanneer kinderen leren lezen, is een bezoek aan de Bibliotheek heel stimulerend. Dat geldt nog meer voor kinderen die als nieuwkomer in Nederland op school terecht zijn gekomen. Deze kinderen moeten eerst nog de Nederlandse taal leren spreken. Soms zijn er kinderen bij die nog nooit op school hebben gezeten. Het niveau van de kinderen in de Taalklas kan heel uiteenlopend zijn. De Bibliotheek heeft heel veel materialen die geschikt zijn om juist nieuwkomers te helpen bij het verwerven van de woordenschat. Tijdens het groepsbezoek maken de kinderen op een speelse wijze kennis met de Bibliotheek en haar collectie. Locatie: in de Bibliotheek Duur: 45 minuten
  • Groep 3 GRATIS! Groepsbezoek aan de Bibliotheek
    Wanneer kinderen leren lezen, is een bezoek aan de Bibliotheek erg stimulerend. Hier zijn immers genoeg boeken te vinden om hun opkomende leeshonger te stillen! De leerlingen uit groep 3 maken tijdens dit bezoek spelenderwijs kennis met de Bibliotheek en haar collectie: van voorleesboeken tot eerste leesboekjes en eenvoudige informatieve boeken. Kinderen horen aan de hand van heel veel boeken hoe leuk lezen is en daarmee stimuleren wij hun leesmotivatie. Locatie: in de Bibliotheek Met scholen in kleine kernen bespreken we graag de mogelijkheden. Duur: 45 minuten
  • Groepsabonnement de Bibliotheek
    Een omgeving die rijk is aan boeken stimuleert het lezen. Als kinderen kunnen beschikken over leuke, spannende en actuele boeken worden het vaak vanzelf enthousiaste lezers. Bibliotheek Lek & IJssel wil graag bijdragen aan het creëren van een goede en inspirerende leesomgeving in de groep. Met een groepsabonnement kunt u uw leerlingen geregeld voorzien van nieuwe en aantrekkelijke boeken. Wilt u gedurende een bepaalde periode een aantal boeken rond een thema lenen, dan kunt u deze zelf uit de reguliere bibliotheekcollectie zoeken. U kunt hierbij tijdens de openingstijden uiteraard wel advies krijgen van de medewerkers van de Bibliotheek. Met dit abonnement kunt u gratis reserveren in alle vestigingen van Bibliotheek Lek & IJssel en gratis dvd´s lenen. Op onze website www.bibliotheeklekijssel.nl kunt u bekijken hoeveel u heeft geleend en wanneer de leenperiode eindigt. Uw lenernummer en uw wachtwoord verschaffen u toegang tot de gegevens. U kunt het abonnement betalen via een incassomachtiging of een acceptgirokaart. Inschrijven: via het inschrijfformulier op onze website: http://bibliotheeklekijssel.nl/uw-bibliotheek/abonnementen/groepsabonnement/onze-groep-wordt-lid-van-de-bibliotheek.html Aantal te lenen artikelen per abonnement: maximaal 15 tegelijk Leentermijn: 6 weken
  • Groepsbezoek peuters aan de Bibliotheek
    Voorlezen is leuk, voorlezen is belangrijk! Daarom nodigen we u, uw kinderen en hun ouders, (oma’s, opa’s en oppas) uit voor een speciale voorleesochtend om kennis te maken met de bibliotheek. Wij lezen voor uit een prentenboek, met mooie vertelplaten, verwerkingsactiviteit en muziek. We laten het bezoek, in overleg, graag aansluiten bij een van de thema’s waarmee u werkt op het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal. Voor ouders is er een rondleiding met speciale voorleestips. Deze bezoeken kunt u ook plannen als start of afsluiting van een project/thema. Duur: max. 45 minuten
  • Klassikaal lenen en groepsabonnement
    Wil je dat jouw leerlingen met (meer) plezier lezen? Wil je geregeld een impuls geven aan het vrij lezen thuis? Ga dan een paar keer per jaar met de hele groep naar de bibliotheek. Als kinderen kunnen beschikken over leuke, spannende en actuele boeken worden het vaak vanzelf enthousiaste lezers. Tijdens klassikaal lenen gebruiken de kinderen hun eigen bibliotheekpas. Ze kunnen dan enkele boeken uitzoeken om te lenen en mee naar huis te nemen. De bibliotheekboeken worden voor 3 weken uitgeleend. De kinderen (en hun ouders) letten zelf op de uitleentermijn en brengen - buiten schooltijd - de boeken weer op tijd terug. Vanuit huis verlengen kan natuurlijk ook. De bibliotheek kan zorgen voor een brief voor de ouders of voor in de nieuwsbrief, om er zeker van te zijn dat alle kinderen bijtijds een eigen bibliotheekpas hebben. Met 2 à 3 keer per jaar een klassikaal bezoek aan de bibliotheek om boeken te lenen, geef je een belangrijke impuls aan het vrij lezen en aan de betrokkenheid van de ouders bij het vrij lezen thuis. Tip: geef een seintje aan de bibliotheek wanneer je langs wilt komen. Maak je liever gebruik van een groepsabonnement? Dat kan natuurlijk ook! Met een groepsabonnement kun je in de collectie van de regiobibliotheek 15 exemplaren tegelijk lenen voor de duur van 6 weken.
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden.
  • Lezing ouderochtend/avond: media voor kinderen
    In deze lezing krijgen ouders een overzicht van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mediawijsheid voor kinderen tussen 0 en 4 jaar. Waarom is mediaopvoeding belangrijk, hoe verschillend zijn vaders en moeders in het gebruik van digitale media in de opvoeding, wat is het mediagedrag van jonge kinderen, wat zijn de beste apps en digitale prentenboeken voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Kinderen maken massaal gebruik van tablets en smartphones. Eén op de drie 1-jarigen speelt al geregeld op een tablet en bij 3-jarigen is dat zelfs ruim de helft (onderzoek van Mediawijzer.net onder ruim 1000 ouders met kinderen tussen de 0 en 7 jaar, Iene Miene Media 2013). Doel: • ouders informeren over mediaopvoeding • inzicht geven in het mediagedrag van jonge kinderen • actuele digitale media onder de aandacht brengen U zorgt voor: • een voorbespreking met ons, zodat het verhaal goed afgestemd kan worden op de ouders van uw organisatie • werven van de ouders • aanwezigheid van een pedagogisch werker of leerkracht bij de bijeenkomst Duur: 60-90 min (in overleg) Locatie: in de Bibliotheek of in uw organisatie Neem voor het houden van een lezing bij uw organisatie minimaal 6 weken van te voren contact op met Irena Dumancic of Liesbeth van der Lecq.
  • Lezing ouderochtend/avond: Voorlezen en lezen
    • Voorlezen oefent de luistervaardigheid en het concentratievermogen • Voorlezen prikkelt de fantasie en sociaal-emotionele vaardigheden • Voorlezen stimuleert de taal- en spraakontwikkeling Ouders krijgen tijdens deze lezing voorlichting over het belang van lezen, voorlezen en vertellen van verhalen. Dat gebeurt natuurlijk aan de hand van boeken, heel veel boeken. We laten zien hoe leuk (en makkelijk) het is om thuis meer voor te lezen en te vertellen. Daarbij is er volop aandacht voor het voorleesritueel, bijvoorbeeld rond bedtijd. We geven tijdens de lezing ook een korte introductie van de methode Interactief Voorlezen. Uiteraard besteden we ook aandacht aan digitale boeken, interactieve boeken en voorleesapps. Doel: • ouders informeren over het belang van (voor)lezen en stimuleren van voorlezen en vertellen thuis • Inzicht geven in de rol die voorlezen en vertellen speelt bij de taalontwikkeling van het kind • actueel leesmateriaal onder de aandacht brengen U zorgt voor: • een voorbespreking met ons, zodat het verhaal goed afgestemd kan worden op de ouders van uw organisatie • werven van de ouders Locatie: in de Bibliotheek of in uw eigen organisatie Duur: 60 - 90 min (in overleg) Neem voor het houden van een lezing minimaal 6 weken van te voren contact op met Irena Dumancic of Liesbeth van der Lecq.
  • MediaMasters 2019 | GROEP 7 en 8
    Van 8 t/m 15 november doen naar verwachting meer dan 2.500 klassen mee aan MediaMasters 2019, het spannende online mediawijsheid ervaringsspel voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Tijdens de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november) gaan leerlingen dagelijks aan de slag met media. MediaMasters wordt gespeeld gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte aflevering op het digibord. Daarnaast gaan de leerlingen zowel in de klas als thuis aan de slag met de MediaMissies. Dat zijn mediawijze opdrachten over bijvoorbeeld privacy, cyberpesten, programmeren, betrouwbaarheid van bronnen en het zelf creëren van content. Tijdens deze opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer. Aan het einde van het spel ontvangen alle leerlingen een MediaMasters diploma, hét bewijs dat zij mediawijs met media om kunnen gaan. De klassen met de hoogste scores winnen een mooie prijs.
  • Nationale Voorleesdagen 2020: Groepsbezoek peuters en kleuters aan de Bibliotheek
    Voorlezen is leuk, voorlezen is belangrijk! Daarom zijn er de Nationale Voorleesdagen! En daarom nodigen we jou, jouw kinderen en hun ouders, oma’s, opa’s en oppas uit voor een vrolijk voorleesfeest. In januari staan onze bibliotheken in het teken van het voorlezen: er wordt voorgelezen uit het prentenboek van het jaar ('Moppereend' van Joyce Dunbar en Petr Horácek), met mooie vertelplaten, verwerkingsactiviteit en muziek. Voor ouders is er een rondleiding met speciale voorleestips. Voor alle nieuwe jeugdleden van 2 tot 6 jaar ligt dan ook nog een leuk welkomstcadeau klaar. Locatie: in de Bibliotheek Groepsgrootte: maximaal 16 peuters; maximaal 33 kleuters Met organisaties in kleine kernen bespreken we graag de mogelijkheden. Duur: 45 minuten
  • Nationale Voorleeswedstrijd: een workshop voorlezen voor groep 7 en 8 NIEUW
    In deze workshop ontdekken de leerlingen wat erbij komt kijken als je goed wilt voorlezen, hoe je het publiek kunt boeien en hoe je een geschikt boekfragment kiest. Leesplezier en presenteren staan daarbij centraal. Na afloop van de workshop hebben meer leerlingen het vertrouwen dat iedereen kan voorlezen. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd ervaren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen leuk en waardevol is. Geef in het jaar van de 27e Nationale Voorleeswedstrijd een impuls aan de voorleescapaciteit van jouw leerlingen en meld jouw groep(en) aan voor deze inspirerende workshop. De workshop sluit aan bij de kerndoelen leerlijn Nederlands, met name kerndoel 9: de leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten. Duur: 60 minuten Locatie: op school of in de Bibliotheek Na afloop van de workshop blijft een krat met boeken nog 3 weken op school.
  • Nationale Voorleeswedstrijd: wie volgt Mila Heesbeen op?
    De Nationale Voorleeswedstrijd is een landelijk leesbevorderingsproject voor leerlingen uit groep 7 en 8. Dit schooljaar organiseert de Bibliotheek in samenwerking met de Stichting Lezen alweer voor de 27e keer de Nationale Voorleeswedstrijd. Kinderen uit de groepen 7 en 8 strijden eerst op school om de titel voorleeskampioen, vervolgens neemt de schoolkampioen het op tegen andere voorlezers in de eigen woonplaats of regio. De beste voorlezer mag meedoen aan de provinciale voorronde en uit die ronde komt de deelnemer voor de Nationale Voorleeswedstrijd. In april 2019 deed Mila Heesbeen van de Ark van Noach in IJsselstein als winnaar van de regio Lek & IJssel mee aan de Provinciale finale! Komt Mila's opvolger van jouw school? Vanaf 1 juni 2019 kun je weer een gratis deelnamepakket bestellen via www.denationalevoorleeswedstrijd.nl De pakketten met een spelregelboek, twee posters en een oorkonde, worden vanaf half september op school bezorgd. Meld vóór 10 december jouw schoolwinnaar uit groep 7 of groep 8 aan voor de vervolgrondes via www.denationalevoorleeswedstrijd.nl . Je krijgt dan van Bibliotheek Lek & IJssel een uitnodiging voor de volgende ronde. Stichting Lezen vraagt voor de deelname een bijdrage en Bibliotheek Lek & IJssel vraagt een bijdrage van 25 euro voor de organisatiekosten van de lokale/regionale ronde. Schoolronde: september – eind november 2019 Aanmelden schoolwinnaar: vóór 20 december 2019 Lokale/regionale ronde: uiterlijk maart 2020 Lokale ronde Vijfheerenlanden: dinsdag 18 februari 2020, Miele Vianen Lokale ronde Houten: woensdagochtend 5 februari 2020, de Heemlanden Lokale ronde IJsselstein: donderdagochtend 13 februari 2020, theater Pantalone Regiofinale: donderdag 19 maart 2020, Vianen: Helsdingen, Blauwe Zaal Provinciale finale: maandag 20 april 2020 (va 14.00 uur) Landelijke finale: datum nog te bepalen
  • Presentatie en advies over lezen/leesbevordering
    Het leven van een leerkracht / pedagogisch medewerker is zo druk, dat soms de tijd ontbreekt om bij te blijven. De LeesMediaConsulent van de Bibliotheek weet als geen ander welke boeken kinderen graag lezen. Deze specialist komt graag langs met advies over de nieuwste (voor)leestips en de meest inspirerende werkvormen voor boekpromotie in de klas: rappen, interactief voorlezen, boeken speciaal voor jongens: alles komt aan bod in een flitsende presentatie. Aan het eind van de workshop is het enthousiasme voor lezen en voorlezen toegenomen bij het hele team en beschik je over praktische handvatten om de volgende dag direct aan de slag te gaan. Locatie: op school/in jouw eigen organisatie Duur: 60 minuten
  • Presentatie en advies over mediagebruik
    Het leven van een leerkracht / pedagogisch medewerker is zo druk, dat tijd ontbreekt om bij te blijven. Hoe ga je om met het gebruik van sociale media in de groep (kijk hiervoor bij onze les ‘Veilig omgaan met online media), welke apps, games en tv-programma’s zijn geschikt voor mijn leerlingen? De Bibliotheek heeft de kennis in huis om het team én de ouders deskundig te adviseren. Onze MediaCoach verzorgt verder met veel plezier en kennis een workshop over het gebruik van nieuwe media in de groep: een digitaal tijdschrift maken, programmeren in de onderbouw, een les What’s Happy: aan het eind van de workshop beschik je over praktische handvatten waarmee je de volgende dag direct aan de slag kan. Locatie: op school/in jouw eigen organisatie Duur: 60 minuten
  • Robots voor Ukkies: Bee-Bot | van peuters tot groep 5 NIEUW!
    Bee-Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij. De leerlingen leren spelenderwijs de basisbeginselen van het programmeren. Kinderen kunnen Bee-Bot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen moet Bee-Bot van tevoren de juiste commando’s krijgen. Bijvoorbeeld: twee stappen vooruit, een keer naar rechts en dan weer een stap vooruit. Bee-Bot kan tot 40 stappen onthouden. Hierdoor zijn, met behulp van verschillende matten, uiteenlopende opdrachten uit te voeren. Bijv. taal- en leesopdrachten, reken- en telopdrachten, enz. Met de transparante mat kun je ook zelf opdrachten creëren. Je kunt de leskist zelfstandig gebruiken. Bij de prijs is 1 uur introductieles door onze leesmediaconsulent inbegrepen.
  • Robots voor Ukkies: Cubetto | voor peuters tot groep 3 NIEUW!
    Cubetto Primo is een intuïtieve en tastbare robot voor jonge kinderen van 3 tot 7 jaar. Programmeren met de vriendelijke Cubetto biedt een verrassende en speelse leerervaring. Kinderen leren, op speelse wijze, programmeerlogica, zonder te hoeven lezen. Het doel van het spel is om een glimlachende houten robot zijn bestemming te laten bereiken, door een instructiereeks te maken met kleurrijke instructieblokken. Met behulp van verschillende matten (verhalen) is het mogelijk om uiteenlopende opdrachten uit te voeren zoals taal- en leesopdrachten, reken- en telopdrachten. Met de transparante mat kunje ook zelf opdrachten creëren. Je kunt de leskist zelfstandig gebruiken. Bij de prijs is 1 uur introductieles door onze leesmediaconsulent inbegrepen.
  • Robots voor Ukkies: Ozobot | van groep 3 tot 8 NIEUW!
    Ozobot is een kindvriendelijke programmeerbare robot, heel geschikt voor educatief gebruik. Leerlingen kunnen Ozobot programmeren om te bewegen, spelen en dansen door intuïtieve kleurcodepatronen. Op basis van de kleuren kun je Ozobot diverse richtingen uit laten bewegen of de snelheid van Ozobot aanpassen. Op deze manier kunnen kinderen hele verhalen tekenen, wedstrijdjes doen met verschillende Ozobots, maar ook puzzels, taal- en leesopdrachten oplossen. Je kunt de leskist zelfstandig gebruiken. Bij de prijs is 1 uur introductieles door onze leesmediaconsulent inbegrepen.
  • Schoolbibliotheek: collectieadvies
    De schoolbibliotheek is één van de belangrijke instrumenten voor leesbevordering op school: het is de plek waar leesbeleving en leesinteresse geïnitieerd en gestimuleerd worden. Zonder een goede boekencollectie ontbreekt de stimulans om te gaan lezen. De manier waarop de boeken staan opgesteld motiveert het leesplezier. De Bibliotheek is er voorstander van om de collectie zoveel mogelijk frontaal te presenteren. Hierdoor zijn de voorkanten zichtbaar en niet slechts de ruggen. De boeken in de schoolbibliotheek moeten passen bij de leerlingen van de school. • Welke kinderen houden niet van lezen en welke wel? • Als ze wel van lezen houden, lezen ze dan meer informatieboeken (non-fictie) of meer verhalende boeken (fictie)? • Welke fictielezers lezen overwegend recreatieve boeken? • Wie lezen vooral kinderjuryboeken en wie griffelboeken? Onze leesconsulent adviseert en ondersteunt jouw school bij het maken van een collectieplan en bij de opbouw van een actuele en inspirerende collectie boeken in de school.
  • Schoolbibliotheek: collectiescan
    De schoolbibliotheek is één van de belangrijke instrumenten voor leesbevordering op school: het is de plek waar leesbeleving en leesinteresse geïnitieerd en gestimuleerd worden. Zonder een goede boekencollectie ontbreekt bij kinderen de stimulans om te gaan lezen. Een collectie met aantrekkelijke en actuele kinderboeken is dan ook een voorwaarde voor een goed functionerende schoolbibliotheek. De boekencollecties van schoolbibliotheken zijn niet altijd goed bijgehouden. Een grondige sanering van de collectie is dan de eerste stap bij de inrichting van de schoolbibliotheek. De leesconsulent van de bibliotheek heeft de expertise om de aanwezige collectie op school kritisch te beoordelen. Bij het saneren van de huidige schoolcollectie letten we op slijtage, verouderde uitstraling, doelgroep en kijken we goed naar de inhoud van de leesboeken en de informatieve boeken.
  • Schoolbibliotheek: cursus voor biebouders
    Leesplezier in de schoolbibliotheek: cursus voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek. Scholen hebben, zeker als zij meedoen met Schoolwise, een uitgebreide schoolbibliotheek met een aantrekkelijke, actuele collectie. De leescoördinator van school is meestal verantwoordelijk voor de schoolbibliotheek. Het dagelijkse beheer is vaak in handen van ouders of andere vrijwilligers. Zij spelen een belangrijke rol bij het helpen van kinderen en bij het op orde houden van de bibliotheek. De cursus is bedoeld om bibliotheekouders of andere bibliotheek-vrijwilligers te helpen bij het uitvoeren van hun taken. (De bibliotheekouders weten al hoe Schoolwise werkt.) Na afloop van de training weten de deelnemers welke boeken/media er zijn voor kinderen en voor welke leeftijd ze geschikt zijn. De deelnemers leren hoe ze kinderen bij de juiste informatie of het juiste boek kunnen brengen. De cursus duurt 2,5 uur met een combinatie van theorie, opdrachten en uitwisselen van ervaringen. Minimaal 5 deelnemers.
  • Schoolbibliotheek: minicollectie
    De schoolbibliotheek is één van de belangrijke instrumenten voor leesbevordering op school: het is de plek waar leesbeleving en leesinteresse geïnitieerd en gestimuleerd worden. Zonder een goede boekencollectie ontbreekt de stimulans om te gaan lezen. Met een minicollectie kun je de boekencollectie die al op school aanwezig is, verrijken. Denk bijvoorbeeld aan een themacollectie die wordt samengesteld ter ondersteuning van het thematisch werken in de groep. De collectie vraag je minimaal 4 weken van te voren aan. De bibliotheekmedewerkers doen hun uiterste best om een fraaie collectie boeken samen te stellen. De collectie haal je zelf op en breng je zelf weer terug naar een bibliotheekvestiging.
  • Schoolwise
    Maak de schoolcollectie zichtbaar en vind betrouwbare informatie voor werkstukken en spreekbeurten Plezier in lezen stimuleer je met een goede collectie boeken. Wanneer je wilt weten hoe de collectie van de schoolbibliotheek gebruikt wordt, welke boeken vaak uitgeleend worden en welke boeken inmiddels verouderd zijn en tot kastvulling geworden, maak je gebruik van een uitleensysteem. De Bibliotheek helpt met de inrichting van de schoolbibliotheek en adviseert over Schoolwise, het online catalogus- en uitleensysteem voor de schoolbibliotheek. Schoolwise is één van de bouwstenen van de landelijke aanpak de Bibliotheek op School. Het enige wat een school nodig heeft om Schoolwise te kunnen gebruiken is een computer met internet. Leerlingen maken op school (en thuis) gebruik van een speciale leerlingenportal. Zij zoeken en reserveren hier boeken en vinden er informatie over boeken of voor werkstukken in geselecteerde bronnen. Verder hebben leerlingen hier inzage in hun eigen gegevens en leeshistorie. Schoolwise heeft alles wat nodig is om een moderne schoolbibliotheek efficiënt te beheren: * uitlenen * reserveren * catalogus * toevoegen van nieuwe boeken * printen van barcodes en rugetiketten * inclusief instructie team en bibliotheekouders
  • Schoolwise: haal meer uit Schoolwise
    Maak de eigen schoolcollectie zichtbaar en vind betrouwbare informatie voor werkstukken en spreekbeurten. Schoolwise is visueel zeer aantrekkelijk. Kinderen worden via Schoolwise op allerlei manieren verleid tot (nog meer) lezen. Kinderen hebben een persoonlijke inlog en een eigen pagina, waar zij boekentips kunnen geven, een leeslogboek kunnen bijhouden en leestoppers kunnen delen. Via de portal kunnen de leerlingen zoeken op de schoolbibliotheek-website en geschikte boeken, betrouwbare filmpjes en links vinden over diverse onderwerpen. Via de leerkrachteningang kan het lees- en leengedrag van de kinderen gemonitord worden. De leesconsulent van de bibliotheek geeft training aan het team en aan de groepen leerlingen in het gebruik van de zoekmachine van Schoolwise en de vele mogelijkheden van de schoolbibliotheeksite.
  • Slim zoeken: Bieb versus Google | GROEP 6 | GRATIS
    Google is onder kinderen de meest gebruikte zoekmachine. Maar weten kinderen wel hoe ze goed kunnen zoeken en of de gevonden informatie betrouwbaar is? Steeds minder kinderen maken gebruik van het boek als informatiebron. Dat is jammer, want vaak is de informatie in een boek van hogere kwaliteit. Maar is deze informatie nog actueel? De klas wordt verdeeld in Team Google en Team Bibliotheek. De hele klas krijgt op hetzelfde moment dezelfde vraag, die vervolgens zo goed mogelijk opgelost moet worden. Team Google doet dat met behulp van internet, Team Bibliotheek doet dat aan de hand van een selectie boeken, passend bij de vraag. Leerdoel: De kinderen leren informatie- en zoekvaardigheden toe te passen op zowel klassieke als digitale informatiebronnen. Locatie: onze MediaCoach geeft deze les op school Nodig: digibord, 1 laptop per 2 leerlingen, goed werkende internetverbinding Duur: 60 minuten
  • Slim zoeken: Hoe werkt Google? | GROEP 7 en 8 | NIEUW
    Tegenwoordig zoeken we alles wat we willen weten op internet, sterker nog: in Google. Maar uit onderzoek blijkt dat vooral kinderen tussen de 10 en 12 jaar moeite hebben om de juiste informatie op internet te vinden en op waarde te schatten. In deze les leren de leerlingen globaal hoe Google werkt, hoe zij zelf een zoekstrategie bepalen en hoe zij zoekopdrachten omzetten in de juiste trefwoorden. Na afloop van de les kunnen de leerlingen de betrouwbaarheid van gevonden informatie beoordelen en diverse bronnen met elkaar vergelijken. Ze hebben kennis van de handige zoek-hulpmiddelen van Google en kunnen deze toepassen. locatie: op school [onze MediaCoach geeft de les bij jou op school] duur: 60 minuten benodigde techniek op school: digibord –goed werkende internettoegang
  • Slim zoeken: met de Big 6 | GROEP 7 en 8
    Informatie vinden is makkelijk: die komt vanzelf op ons af of levert bij zoektochten op Google miljoenen treffers op. Maar hoe goed zijn leerlingen in staat om deze informatie te filteren, de gewenste bronnen te vinden en die op waarde te schatten? Hoe kunnen ze nepnieuws herkennen? In deze les krijgen de leerlingen concrete handvatten en een helder stappenplan, zodat zij steeds meer grip krijgen op het verwerken van informatie. Met behulp van het Big 6 model oefenen de leerlingen om stapsgewijs een zoekvraag te formuleren, een zoekstrategie te bedenken, informatie te zoeken, te vinden en deze te interpreteren. In 1,5 uur gaan leerlingen in teams aan de slag met het zoeken naar een antwoord op een onderzoeksvraag. Ze gebruiken daarvoor allemaal dezelfde vraag, om zo na afloop goed de (mogelijk verschillende) antwoorden te kunnen vergelijken. locatie: op school [onze MediaCoach geeft de les bij jou op school] duur: 90 minuten benodigde techniek op school: digibord – laptop of tablet voor elke leerling (of per viertal) – goed werkende internettoegang
  • Slim zoeken: met de Super 3 | GROEP 4 en 5 | NIEUW
    In de jungle van informatie is het steeds moeilijker om keuzes te maken. Door middel van een stapsgewijze opbouw helpen we de kinderen hierbij. Zo oefenen ze in het zoeken en vinden van informatie voor werkstukken en spreekbeurten. De leerlingen maken kennis met de Super3-strategie. Vervolgens oefenen ze in kleine stappen met plannen, doen en beoordelen. Zo leren ze op een handige manier informatie te vinden in naslagwerken en informatieve boeken door gebruik te maken van trefwoorden, inhoudsopgave en register. locatie: op school [onze MediaCoach geeft de les informatievaardigheden bij jou op school] duur: 60 minuten benodigde techniek op school: digibord – goed werkende internettoegang
  • Slim zoeken: Nepnieuws | GROEP 7 en 8| NIEUW
    Welke invloed heeft nepnieuws op kinderen? Is nepnieuws nieuw? En nog belangrijker: hoe herken je nepnieuws? Aan de hand van filmpjes gaan de leerlingen met opdrachten aan de slag. Een thuisopdracht en een debat in de klas maken onderdeel uit van deze les. Na afloop van de les realiseren de leerlingen zich dat er nepnieuws bestaat (bewustwording) en waarom dat gevaarlijk kan zijn (kritische houding). Daarnaast leren ze welke vragen ze zichzelf kunnen stellen om nepnieuws te herkennen (gedrag). locatie: op school [onze MediaCoach geeft de les Nepnieuws bij jou op school] duur: 60 minuten benodigde techniek op school: digibord –goed werkende internettoegang
  • Taalhuis Houten
    Het Taalhuis in de Bibliotheek is een centrale plek in Houten voor taalvrijwilligers en alle inwoners met een 'taalvraag'. Dit kunnen Nederlanders zijn die beter willen leren lezen en schrijven of anderstaligen die zich de Nederlandse taal (beter) eigen willen maken. Het Taalhuis biedt een overzicht van het complete taalaanbod in Houten, zodat inwoners er maatwerkadvies kunnen krijgen over een passende cursus of activiteit in de buurt. Ook (toekomstige) taalvrijwilligers kunnen er terecht voor aanmelding, advies of materiaal. Het Taalhuis beschikt over een collectie boeken en leermateriaal en computers waarop bezoekers kunnen oefenen.
  • Themacollectie: Baby (Uk & Puk: Hoera, een baby!)
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Baby. Sluit aan bij Uk & Puk: Hoera, een baby! De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Boerderij
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Boerderij. De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Emoties
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Emoties (bang, boos, blij, durven). De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Eten en drinken (Uk & Puk: Eet smakelijk!)
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Eten en drinken. Sluit aan bij Uk & Puk: Eet smakelijk! De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Feest
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Feest. De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Herfst (Uk & Puk: Regen)
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Herfst. De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Kleding (Uk en Puk: Wat heb jij aan vandaag?)
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Kleding. Sluit aan bij Uk & Puk: Wat heb jij aan vandaag? De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Knuffels (Uk & Puk: Knuffels)
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Knuffels. Sluit aan bij Uk & Puk: Knuffels De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Lichaam (Uk & Puk: Dit ben ik!)
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Lichaam. Sluit aan bij Uk & Puk: Dit ben ik! De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Spelen (Uk & Puk: Welkom Puk!)
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Spelen. Sluit aan bij Uk & Puk: Welkom Puk! De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Tegenstellingen (Uk & Puk: Reuzen en kabouters)
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Tegenstellingen [groot en klein] Sluit aan bij Uk & Puk: Reuzen en kabouters De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Tellen
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Tellen. De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Thuis
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Thuis. De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Ziek zijn (Uk & Puk: Hatsjoe!)
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Ziek zijn. Sluit aan bij Uk & Puk: Hatsjoe! De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Themacollectie: Zomer (Uk & Puk: Oef, wat warm!)
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Zomer. Sluit aan bij Uk & Puk: Oef, wat warm! De themacollectie zit in een handige draagtas die past in bijvoorbeeld een fietstas. Daardoor is de collectie nu nóg makkelijk mee te nemen.
  • Veilig omgaan met online media | GROEP 6
    Wat zien en doen leerlingen online, hoe gedragen zij zich online? Met een mobiele telefoon kunnen kinderen altijd online zijn. Met filmpjes, discussie, een bingo én een les vooraf gaan de kinderen kritisch kijken naar hun eigen gedrag. Na afloop van de les realiseren leerlingen zich dat sociale omgangsvormen ook online gelden (bewustwording) en bedenken ze positieve, strategische manieren om sociale media in te zetten. Locatie: op school [onze MediaCoach geeft deze les bij jou op school] duur: 60 minuten benodigde techniek op school: digibord –goed werkende internettoegang
  • Vertelkast (kamishibai)
    De Kamishibai is een klein, draagbaar verteltheater dat oorspronkelijk uit Japan komt. Bij dit houten theatertje horen gelamineerde prenten, vertelplaten, waarop scènes uit het verhaal zijn afgebeeld. De verteller schuift tijdens zijn verhaal de platen in het kastje, waardoor er steeds nieuwe afbeeldingen te zien zijn. Het verhaal komt zo als in een voorstelling tot leven. Voor iedereen die met peuters en kleuters werkt biedt het vertelkastje met vertelplaten veel voordelen. De verteller kan bijvoorbeeld eenvoudig de woordkeuze aanpassen, ingaan op reacties van de kinderen en gebruik maken van gebaren en mimiek. Ook kinderen met een taalachterstand kunnen door deze vorm van vertellen meegenomen worden in beelden. De woordenschat zal door het vertellen vergroot worden. Bibliotheek lek & IJssel beschikt over sets vertelplaten van bekende prentenboeken. De vertelplaten zijn geschikt voor peuters of kleuters. Blader door ons assortiment vertelplaten, reserveer ze en combineer ze met het vertelkastje. Een gegarandeerd succes in de groep!
  • Vertelplaten: Anton kan toveren van Ole Könnecke
    Thema's: spelen, toveren, vriendschap, vrienden. Anton kan toveren maar op een andere manier dan iedereen denkt. Vertelplaten in kleur, bij het gelijknamige prentenboek. Vanaf ca. 3 jaar. Tekst en illustraties: Ole Könnecke Samenstelling product: • het boek Anton kan toveren • vertelplaten Anton kan toveren • vertelkaart • 1 vingerpop Anton • kleurplaat Anton kan toveren • kleurplaat tulband • knipplaat Anton en tulband • affiche Anton kan toveren • tips en speelsuggesties vertelplaten Anton kan toveren De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Vertelplaten: Bang Mannetje van Mathilde Stein en Mies van Hout
    Thema's: bang zijn, angsten, emoties Bang Mannetje vindt het niet prettig dat hij overal bang voor is en wil naar de Toverboom voor raad. Maar daarvoor moet hij wel door het Wilde Woeste Woud. Vanaf ca. 4 jaar. Tekst: Mathilde Stein Illustraties: Mies van Hout Samenstelling product: · het boek Bang Mannetje · vertelplaten Bang Mannetje · vertelkaart · kleurplaat Bang Mannetje De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Vertelplaten: Boer Boris gaat naar zee van Ted van Lieshout en Philip Hopman
    Thema's: boerderij, vakanties, strand, stapelverhalen, rijmvertellingen Boer Boris heeft vakantie en gaat naar zee. Hij pakt eerst een paar spullen in, maar uiteindelijk mogen alle dieren en zelfs alle meubels mee. Vierkant prentenboek met paginagrote, vrolijk gekleurde illustraties en tekst op rijm. Vanaf ca. 3 jaar. Tekst: Ted van Lieshout Illustraties: Philip Hopman Samenstelling product: · het boek Boer Boris gaat naar zee · vertelplaten (13) Boer Boris gaat naar zee · vertelkaart · 1 vingerpoppetje Boris · kleurplaat Boer Boris gaat naar zee · affiche Boer Boris gaat naar zee De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Vertelplaten: Dat ben jij, Kiki van Amy Hest & Jill Barton
    Thema's: dat ben ik, gezin, jong en oud, ouders. Eendje Kiki kijkt met haar opa naar foto's van haarzelf in opa's foto-album. Vertelplaten in kleur, bij het gelijknamige prentenboek. Vanaf ca. 3 jaar. Tekst: Amy Hest Illustraties: Jill Barton Samenstelling product: • het boek Dat ben jij, Kiki • vertelplaten Dat ben jij, Kiki • vertelkaart • 1 vingerpop Kiki • 1 pop Kiki • kleurplaat Dat ben jij, Kiki (2x) De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Vertelplaten: De Wiebelbillenboogie van Guido van Genechten
    Thema's: gezin, huis, beweging, dans, spelen, vaders Als mama olifant weg moet, maakt papa olifant er een gezellige dag van met de kinderen. Ze leren een nieuwe dans. Tekst en illustraties: Guido van Genechten Samenstelling product: • Het boek De Wiebelbillenboogie • Vertelplaten De Wiebelbillenboogie • vertelkaart • 1 vingerpop • kleurplaat De Wiebelbillenboogie De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Vertelplaten: Fiet wil rennen van Bibi Dumon Tak
    Thema's: dieren, bewegen, wind, repeteerverhaal. Struisvogel Fiet is dol op rennen. Fiet wil rennen. Daar houdt hij van. Maar die dag denkt de wind er anders over. Hij waait en blaast en Fiet komt maar niet vooruit. Daar wordt hij chagrijnig van. Maar de wind wil niet wijken. En Fiet geeft niet zomaar op. Op elke bladzijde is er een ander dier dat Fiet op andere gedachten probeert te brengen. Maar Fiet roept dat hij wil rennen! Maar de wind gaat niet weg. Dus gaat Fiet weg. Hij draait zich langzaam om en… rent! Een leuk stapelverhaal met een verrassend einde en mooi in beeld gebracht. Vanaf ca. 3 jaar. Tekst en illustraties: Bibi Dumon Tak Samenstelling product: • het boek Fiet wil rennen • vertelplaten Fiet wil rennen • vertelkaart • 1 vingerpop • kleurplaat Fiet De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Vertelplaten: Hopeloos verliefd van Angelika Glitz
    Thema's: emoties, verliefd zijn, lente. Prins Valentijn is op zoek naar een vrouw en wordt stapelverliefd op een schaap met een heldere lach, zodat vier andere, poezelige schaapjes jaloers zijn. Prentenboek met illustraties in frisse, zachte kleuren en tekst op rijm. Vanaf ca. 3 jaar. Tekst: Angelika Glitz Illustraties: Annette Swoboda Samenstelling product: • het boek Hopeloos verliefd • vertelplaten Hopeloos verliefd • kleurplaat Hopeloos verliefd • tips en speelsuggesties vertelplaten Hopeloos verliefd De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Vertelplaten: Ik wil de maan van Jonathan Emmett
    Thema's: natuur, zelfstandig zijn. Mol ziet voor het eerst de maan en wil deze proberen te pakken, maar dat lukt niet best. Vertelplaten met grote schilderingen in nachtelijke tinten, naar het gelijknamige prentenboek. Vanaf ca. 3 jaar. Tekst en illustraties: Jonathan Emmett Samenstelling product: • het boek Ik wil de maan • vertelplaten Ik wil de maan • kleurplaat Ik wil de maan De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop reserveren.
  • Vertelplaten: Kleine kangoeroe van Guido Van Genechten
    Thema's: gezin, groot en klein, groot worden, loslaten. Kleine Kangoeroe vindt het zo knus en veilig in de buidel van haar moeder, dat ze geen zin heeft de wijde wereld in te gaan. Vertelplaten in kleur, bij het gelijknamige prentenboek. Tekst en illustraties: Guido Van Genechten Samenstelling product: • het boek Kleine Kangoeroe • vertelplaten Kleine Kangoeroe • 1 vingerpop Kleine Kangoeroe • kleurplaat Kleine Kangoeroe De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Vertelplaten: Kleine Muis zoekt een huis van Petr Horácek
    Thema's: huis, thuis voelen, wonen, groot en klein, in en uit, dieren. De appel die Kleine Muis vindt, past niet in zijn holletje en daarom gaat hij op zoek naar een groter huis. Vertelplaten in kleur, bij het gelijknamige prentenboek. Vanaf ca. 3 jaar. Tekst en illustraties: Petr Horácek Samenstelling product: • het boek Kleine Muis zoekt een huis • vertelplaten Kleine Muis zoekt een huis • 1 vingerpop Kleine Muis • kleurplaat Kleine Muis zoekt een huis Deze vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop reserveren.
  • Vertelplaten: Krrrr... okodil! van Catherine Rayner
    Thema's: vriendschap, vrienden, spelen, plagen, dieren. Krokodil plonst graag in de rivier om de andere dieren te laten schrikken. Op een dag ontdekt hij dat het nog leuker is om dat samen te doen! Oblong prentenboek met aquarellen in warme kleuren. Vanaf ca. 3 jaar. Tekst en illustraties: Catherine Rayner Samenstelling product: • het boek Krrrr... okodil! • vertelplaten Krrrr... okodil! • 1 vingerpop Krokodil • kleurplaat Krrrr... okodil! De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop reserveren.
  • Vertelplaten: Mama kwijt van Chris Haughton
    Thema's: verdwalen, emoties, bang zijn, helpen, vrienden Kleine uil valt al slapend uit het nest en landt op de zachte bodem van het bos. Eekhoorn helpt hem zoeken naar zijn mama. Prentenboek met eenvoudige, collage-achtige kleurenillustraties. Vanaf ca. 4 jaar. Tekst en illustraties: Chris Haughton Samenstelling product: · Het boek Mama kwijt · Vertelplaten Mama kwijt · vertelkaart · 1 vingerpop uiltje · kleurplaat Mama kwijt De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Vertelplaten: Nog 100 nachtjes slapen van Milja Praagman
    Thema's: emoties, dapper zijn, vriendschap, dromen. Dorus is nog lang niet jarig en mag daarom geen feestje vieren. Ze mag van haar moeder, die op de naaimachine bezig is, in lapjes knippen. Dan maakt Dorus haar eigen feestje. Prentenboek met paginagrote kleurenillustraties. Vanaf ca. 4 jaar. Tekst en illustraties: Milja Praagman Samenstelling product: · het boek Nog 100 nachtjes slapen · vertelplaten (12) Nog 100 nachtjes slapen · vertelkaart · kleurplaat Nog 100 nachtjes slapen · kleur- en knipplaat Kroontje · affiche Nog 100 Nachtjes slapen · vingerpoppetje Dorus De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Vertelplaten: Onder water, boven water van Annemarie van Haeringen
    Thema's: eten; egoïsme; wie kruimels zaait, zal geen taarten oogsten Spin nodigt Schildpad uit om te komen eten, maar is dan allesbehalve gastvrij Schildpad bakt hem op zijn beurt een koekje van eigen deeg. Prentenboek met vlotte illustraties in bijzondere kleuren. Vanaf ca. 4 jaar. Tekst en illustraties: Annemarie van Haeringen Samenstelling product: · het boek Onder water, boven water · vertelplaten (12) Onder water, boven water · vertelkaart · kleurplaat (2X) Onder water, boven water · affiche Onder water, boven water · tips en speelsuggesties vertelplaten Onder water, boven water De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Vertelplaten: Ridder Rikki van Guido van Genechten
    Thema's: emoties, dapper zijn, vriendschap, dromen. Konijntje Rikki droomt ervan dat hij in de middeleeuwen als ridder ten strijde trekt tegen vuurspuwende draken. Prentenboek met paginagrote sfeervolle schilderingen in kleur. Vanaf ca. 3 jaar. Tekst en illustraties: Guido van Genechten Samenstelling product: • het boek Ridder Rikki • vertelplaten Ridder Rikki • kleurplaat Ridder Rikki De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop reserveren.
  • Vertelplaten: Tellen met Muis Jelle van Betty Sluyzer & Pauline Oud
    Thema: tellen Muis Jelle helpt haar vriendjes leren tellen van 1 t/m 5. Prentenboek met eenvoudige tekeningen in felle kleuren en tekst op rijm. Vanaf ca. 2,5 jaar. Tekst: Betty Sluyzer Illustraties: Pauline Oud Samenstelling product: • het boek Tellen met Muis Jelle • vertelplaten Tellen met Muis Jelle • kleurplaat Tellen met Muis Jelle De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop reserveren.
  • Vertelplaten: Wat nu, Olivier? van Phyllis Root & Christopher Denise
    Thema's: verdwalen, oplossingen zoeken, herfst Als beertje Olivier in de herfst een geel blad achterna rent, blijkt hij na een poosje verdwaald te zijn. Vanaf ca. 3 jaar. Tekst: Phyllis Root Illustraties: Christopher Denise Samenstelling product: • het boek Wat nu, Olivier? • vertelplaten Wat nu, Olivier? • kleurplaat Wat nu, Olivier? De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop reserveren.
  • Vertelplaten: We hebben er een geitje bij! van Marjet Huiberts en Iris Deppe
    Thema's: lente, seizoenen, dieren, kinderboerderijen, rijmvertellingen Mik haast zich naar de kinderboerderij, want er is een geitje geboren. Eerst komt hij langs de koe, het paard, de kip en andere dieren, die ook allemaal het geitje willen bewonderen. Vanaf ca. 3 jaar. Tekst: Marjet Huiberts Illustraties: Iris Deppe Samenstelling product: · het boek We hebben er een geitje bij! · vertelplaten We hebben er een geitje bij! · vertelkaart · 1 vingerpoppetje geitje · kleurplaat We hebben er een geitje bij! De vertelplaten komen het meest tot hun recht bij gebruik van een vertelkast (Kamishibai). U kunt deze vertelkast ook in de webshop gratis reserveren.
  • Virtual Reality in de klas | voor groep 7 en 8
    "overzichtelijk materiaal, kennismaken met VR op een laagdrempelige manier, de kinderen vinden het super leuk, wij geven een 10!" (juf Femke, de Brug, Houten) Virtual reality (virtuele werkelijkheid, afgekort VR) is een techniek waarmee zintuigen op een nieuwe manier worden aangesproken en waarmee veel toepassingen mogelijk zijn. Je kunt er onbereikbare plekken mee bezoeken en unieke ervaringen mee creëren. In deze les maken leerlingen kennis met virtual reality. Ze ervaren verschillende virtual reality programma's en onderzoeken welke voordelen, nadelen en mogelijkheden deze techniek met zich meebrengt. De leskist bevat 5 VR-brillen en 5 smartphones. Hierop zijn 5 verschillende VR-apps geïnstalleerd. Een handleiding voor de leerkracht en een (te copieëren) werkblad voor de leerlingen zijn inbegrepen. Je kunt de leskist zelfstandig gebruiken. Bij de prijs is 1 uur introductieles door onze leesmediaconsulent inbegrepen. De inhoud van de kist is geschikt voor vier lessen: les 1: ontdekken en waarderen van de apps (introductieles door leesmediaconsulent) les 2: herhalen en verdiepen aan de hand van stellingen les 3: augmented reality met boeken les 4: zelf 360° foto's maken Deze leskist is mede mogelijk gemaakt door subsidie van de Provincie Utrecht.


Vorige pagina