Bibliotheken in Utrecht

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Maarn

Bibliotheek Maarn (28329 bytes)

Contactgegevens

Bezoekadres
Trompplein 5
3951 CR Maarn
T: 0343 442710
E: maarn@bibliotheekzout.nl



Openingstijden
Maandag09:00 - 17:00 uur
Dinsdag09:00 - 17:00 uur
Woensdag09:00 - 17:00 uur
Donderdag09:00 - 17:00 uur
Vrijdag09:00 - 17:00 uur
Zaterdag10:00 - 11:30 uur

Opmerkingen
Kantoor Maarn is te bereiken op tel.nr. 0343-760020

Omschrijving
Cultureel Centrum "De Twee Marken"

GPS-coördinaten
52.065414, 5.37598

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

De Bibliotheek Z-O-U-T Maarn
Beschrijving: 

Tijdens de zelfservice-uren kun je zelfstandig gebruikmaken van de Bibliotheek. Je kunt materialen lenen en terugbrengen, kranten of tijdschriften lezen en het internet raadplegen. Heb je vragen of wil je lid worden, dan kun je terecht tijdens de service-uren.

Verder kun je 24 uur per dag, 7 dagen per week via de website je materialen verlengen en reserveren en online inschrijven.
Aangemaakt op: 
05:45
Aangemaakt op: 
05:45
Laatst gewijzigd op: 
12:17
Laatst gewijzigd op: 
12:17
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Leersum (262985)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Doorn (262982)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Amerongen (236992)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Langbroek (264132)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Rhenen (199748)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Driebergen (262983)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Renswoude (262987)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Wijk bij Duurstede (262988)
Gerelateerd aan organisatie: de Bibliotheek Z-O-U-T (163853)
Zoute inval (product)

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
43.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
15.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Ja
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

OrganisatiePublieksruimteKantoorProgrammering/projectenMarketing/communicatieMedewerkersFinanciën
EetgelegenheidGezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Maatschappelijke dienstverleningGezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
SportaccommodatieGezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
ToerismeDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Aanvulling multifunctioneel gebouw: 

Dorpshuis met inloop Sociaal Dorpsteam, sportfaciliteiten, Bureau voor Toerisme

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0873121011
Administratieve ISIL-code: 

NL-0873121011
Locatiecode : 

0504
ILN-code NBC+: 

404

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
WiFi
internet-pc
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
3
Werk-, studieplek zonder PC: 
3
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • (Regionale) geschiedenis en erfgoed
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
Fysiek bibliotheek aanbod: 

Bibliotheekabonnement
Boekendienst-aan-huis
Makkelijk Lezen Plein
leesbevordering
mediawijsheidaanbod
Digitaal bibliotheek aanbod: 

online databank
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart voor baby's
kinderboekenweek
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Jeugd (buitenschools)
  • Onderwijs VO
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO
  • Organisaties, bedrijven en overheid
  • Volwassenen

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Nee
Aanbod voor het onderwijs: 

maatschappelijke stage
mediawijsheidaanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Nee
Ondersteuning e-overheid: 

gratis computergebruik belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
1
Beschermde printfaciliteiten: 
1
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • Anton kan toveren
    Vertelplaten voor de kamishibai. Anton kan toveren, maar op een andere manier dan iedereen denkt. Onderwerp: toveren. Met lesbrief.
  • Bakker
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken over de bakker, brood en taart.
  • Beestachtig!
    Een kist vol boeken over dieren om veel leeskilometers te maken. Een leuk, breed en aansprekend thema. Zo komen alle dieren aan bod, van groot tot klein, van dichtbij tot ver weg. Ook is er aandacht voor vriendschap met dieren, reddingsacties voor dieren, fantasie- en knuffeldieren en uitgestorven dieren. In de klas worden de boeken door de leerkracht geïntroduceerd met voorlezen en vertellen over de boeken (bijv. tijdens Boekenkring). Je ontvangt een kist boeken rond het thema Dieren en een handleiding met lessuggesties. Sluit aan bij: leesbevordering: bekend worden met aantrekkelijk leesaanbod minimaal 15 min. voor-/vrij lezen per dag
  • Bekijk 't maar! (groep 5/6)
    Project met boeken en films. De school ontvangt een collectie boeken en dvd’s met verfilmingen van deze boeken. In kleine groepjes lezen de leerlingen een boek en zij bekijken thuis of op school de verfilming. Elk groepje maakt een boekverslag en bereidt een presentatie voor. Na de verschillende presentaties wordt gestemd, om te bepalen aan welke film de Oscar wordt uitgereikt. Deze verfilming wordt klassikaal op dvd vertoond.
  • Bekijk ’t maar! (groep 7/8)
    Collectie met boeken en films. De school ontvangt een collectie boeken en dvd's met verfilmingen van deze boeken. In kleine groepjes lezen de leerlingen een boek en bekijken zij thuis of op school de verfilming. Elk groepje maakt een boekverslag en bereidt een presentatie voor. Na de verschillende presentaties wordt door middel van briefjes gestemd aan welke film de Oscar wordt uitgereikt. Deze verfilming wordt klassikaal op dvd vertoond.
  • Beroepen
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rond diverse beroepen, zoals bakker, politie, brandweer, juf, dokter.
  • Bibliotheekbezoek
    Tijdens dit bezoek aan de bibliotheek worden leerlingen wegwijs gemaakt met behulp van diverse opdrachten. Met een boekensushi gaat de groep werken met recente boeken (afgestemd op de doelgroep). Doel: titelkennis en leesplezier vergroten. Met opdrachtvragen om wegwijs te worden in de bibliotheek.
  • Bibliotheekbezoek (groep 3)
    Groep 3 op zoek naar een boek Wanneer kinderen leren lezen, is een bezoek aan de Bibliotheek erg stimulerend. Hier zijn immers genoeg boeken te vinden om hun opkomende leeshonger te stillen. De leerlingen uit groep 3 maken tijdens deze interactieve tocht kennis met de Bibliotheek en haar collectie; van voorleesboeken tot eerste leesboeken en eenvoudige informatieve boeken. Kinderen horen aan de hand van heel veel boeken hoe leuk lezen is en daarmee stimuleren wij hun leesmotivatie. Het voorleesboek tijdens dit bezoek is 'Detectivehond'. De hond van Jos (6 jaar) kan geweldig goed speuren. Als op een dag alle boeken op school gestolen zijn, gaat de hele klas van Jos achter Detectivehond aan, op zoek naar de dief. Je kunt zelf aangeven in welke periode dit bezoek het beste uitkomt.
  • Bieb versus Google: informatievaardigheden
    De leerlingen ervaren tijdens deze Battle dat één bron geen bron is. Nieuwe en digitale media geven prachtige kansen, maar het beoordelen van de gevonden informatie op betrouwbaarheid wordt vaak vergeten. Kinderen nemen alles klakkeloos over van internet. Ze geloven blindelings dat er boomoctopussen en fluitende egels bestaan… Het staat toch immers op internet? De lees-/mediacoach komt op school en geeft de kinderen eerst uitleg over informatie zoeken in een boek met registers, inhoudsopgaven en paragrafen. Daarna vertelt ze over slimmer zoeken met Google. Ze laat de kinderen nadenken over de betrouwbaarheid van informatie op internet en de voor- en nadelen van zowel de Bieb als Google. The battle: Hierna barst de strijd los. Eén groep kinderen moet vragen via Google beantwoorden en de andere groep moet het antwoord vinden in bibliotheekboeken. Uitvoering: door: Lees-/mediacoach locatie: op school duur: 60 min benodigdheden: Digibord, minimaal 10 laptops/iPads
  • Blink : boeken bij thematisch werken
    Werkt jouw school met Blink? En wil je leerlingen informatie laten zoeken én vinden over het thema? Bestel dan een collectie op maat. Vermeld op het bestelformulier het Blink thema, met evt. subonderwerpen én de groep[en]. Geef de jaarplanning met de Blinkthema’s waar jullie mee gaan werken voor de zomervakantie aan ons door en wij zorgen dat er per periode een collectie wordt afgeleverd. Samenstelling: * Een collectie bij de thema's bevat 15 items.
  • Boekstart
    BoekStart is een speciaal voorleesproject, ontwikkeld door Stichting Lezen en de Openbare bibliotheken in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De BoekStart collectie bestaat uit stoffen boekjes, bad boekjes en hard kartonnen boekjes. In een aantal vestigingen is een voorleesbank en soms een box en een aankleedkussen aanwezig. Alle ouders van baby’s van 3 maanden oud in de gemeenten Utrechtse Heuvelrug, Rhenen, Renswoude en Wijk bij Duurstede ontvangen thuis een waardebon. Met deze waardebon kunnen zij gratis een BoekStartpakket ophalen in hun bibliotheek. Dit BoekStartpakket bestaat uit een bibliotheekabonnement en een BoekStartkoffertje.
  • Boer Boris gaat naar zee
    Vertelplaten voor de kamishibai. Vrolijk verhaal over Boer Boris, het jongetje met de rode laarzen en de stoere pet. Als het vakantie is, wil Boer Boris naar zee, dus wat neemt hij mee in zijn koffertje? Met lesbrief. Thema's: vakantie, boerderij, rijmvertellingen, stapelvertellingen.
  • Boerderij
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rond de boerderij en/of kinderboerderij. Dieren op de boerderij, de boer, de tractor.
  • Botje Bij
    Bij Botje Bij staat het verband tussen ontluikend programmeren, ontluikend (gedichten) lezen en het stimuleren van de verbeelding bij kinderen centraal. Met behulp van de Bee-Bot gaan leerkrachten aan de slag met aansprekende activiteiten. De Bee-Bot is een programmeerbare robot waarmee kinderen zelf een bepaalde route kunnen uitstippelen, instellen en doorlopen. Leerlingen luisteren naar gedichten en verhalen en leren deze te begrijpen. Stimuleer de verbeelding van leerlingen door lege plekken in gedichten en verhalen op te laten vullen met eigen verhalen. Inhoud: - Bee-Bot, inclusief handleiding en oplaadsnoer - geïllustreerde tegels - ondersteunende lessen - handleiding leerkracht Sluit aan bij: - ontluikende geletterdheid - digitale geletterdheid: ict-basisvaardigheden en computational thinking.
  • Cyberboy
    Bij het boek 'Cyberboy' van Tanja de Jonge staat het thema robotica centraal. De leskist bevat 30 exemplaren van dit boek om samen te lezen en over te praten. Sluit aan bij de thema's uitvindingen, robots, toekomst. Ook in te zetten bij de zaakvakken/thematisch leren over deze onderwerpen. Het (thuis) lezen van en met elkaar praten over het boek en het thema biedt vele kansen voor verdieping van het leesonderwijs. Bij het boek wordt (interactief) lesmateriaal geleverd. Accent: computational thinking
  • Da Vinci: boeken bij thematisch werken
    Werkt jouw school met Da Vinci? En wil je leerlingen informatie laten zoeken én vinden over het thema? Bestel dan een collectie op maat. Vermeld op het bestelformulier het Da Vinci-thema, met evt. subonderwerpen en de groep(en). Geef de jaarplanning met de Da Vinci-thema's waar jullie mee gaan werken voor de zomervakantie aan ons door en wij zorgen dat er per periode een collectie wordt afgeleverd. Samenstelling: * Een collectie bij de thema's bevat 15 items.
  • Dat ben jij, Kiki!
    Vertelplaten voor de kamishibai. Eendje Kiki kijkt met haar opa naar foto's van haarzelf in opa's fotoalbum. Onderwerp: grootouders, gezin
  • Dat zoeken we op! Informatievaardigheden
    In deze tijd van 'fake news' wordt het zoeken en vinden van betrouwbare informatie steeds belangrijker. Tijdens dit groepsbezoek legt de leesconsulent de kinderen uit hoe je die het beste kunt zoeken én vinden in verschillende bronnen. Leuk, leerzaam en een ideale voorbereiding op het maken van werkstukken. Dit programma is ook in te zetten voor de groepen 7 en 8. De les wordt op school gegeven. De school zorgt voor voldoende Chromebooks/laptops (minimaal 1 per 2 leerlingen).
  • De kleine walvis
    Vertelplaten voor de kamishibai. Boy woont aan zee met zijn vader. Boy voelt zich vaak eenzaam, want zijn vader is visser en bijna nooit thuis. Als een kleine walvis aanspoelt op het strand, neemt Boy hem mee naar huis. Prentenboek met sfeervolle kleurenillustraties. Vanaf ca. 4 jaar. Onderwerp: eenzaamheid, vriendschap, emoties Met lesbrief
  • De mooiste vis van de zee
    Een project met boeken over vriendschap, vissen en zee. In de klas staat een aantal weken het prentenboek 'De mooiste vis van de zee' van Marcus Pfister centraal. Regenboog is de mooiste vis in de zee. Maar hij is trots en ijdel, en daardoor heeft hij geen enkele vriend. Pas als hij zijn mooie schubben weggeeft, gaan ze hem aardig vinden. En dan merkt hij dat vrienden hebben belangrijker is dan de mooiste zijn! Het prentenboek 'De mooiste vis van de zee' is het uitgangspunt van het project en staat garant voor enkele dagen of weken werk- en leesplezier. De handleiding biedt handige aanknopingspunten om de thema's verder uit te werken. Met behulp van de verwerkingsactiviteiten worden aspecten uit het verhaal als mooi zijn, vissen, de onderwaterwereld, trots en ijdelheid, eenzaamheid en delen verder uitgediept, visueel en invoelbaar gemaakt. Bij de introductie, het voorlezen en het verwerken van het prentenboek kan de leerkracht gebruikmaken van een vissenpakje (kleutermaatje) en een vingerpopje. Die maken het verhaal extra levendig! Accent: Voorlezen! Prentenboeken in de klas. Inhoud: - handleiding voor de leerkracht - prentenboek De mooiste vis van de zee - vissenpakje met afneembare zilverkleurige schubben - handpop vis Regenboog - vingerpopje vis Regenboog
  • De schatkamer van Roald Dahl [NIEUW]
    Kruip in de huid van de Dahl-personages, speel situaties na en maak de grote Roald Dahl-kennispuzzel! Zijn verhalen zijn al tientallen jaren oud, maar de kinderen van nu genieten er nog steeds van. Met dit project maken de leerlingen kennis met de schrijver Roald Dahl en zijn werk. Ze gaan aan de slag met zijn taal en de personages in zijn boeken. Ze kruipen in de huid van Dahl-personages met 5 hoeden/pruiken en spelen situaties na met de speeltips uit de handleiding. Ze maken de Grote Roald Dahl-kennispuzzel en bedenken een nieuw avontuur voor een Roald Dahl-personage. Ontdekken, creëren en reflecteren zijn de sleutelwoorden in dit project en het sluit hiermee aan bij de 21ste eeuwse vaardigheden. Inhoud: - boeken van Roald Dahl - handleiding voor de leerkracht - schatkist met 5 hoeden/pruiken van personages Sluit aan bij: - leesbevordering: bekend worden met aantrekkelijk leesaanbod -15 minuten vrij (voor)lezen per dag -cultuureducatie / literatuureducatie: kennismaken met een schrijver, zijn werk en zijn personages -mediawijsheid: quizvragen oplossen met de computer -21ste eeuwse vaardigheden
  • De spin
    Boekenwurm en de spin wonen in de bibliotheek. Boekenwurm vindt de bibliotheek uiteraard een ideale woonplek. De spin denkt daar heel anders over. Hij heeft nog nooit een boek ingekeken. De boekenwurm weet van de spin een enthousiaste lezer te maken door haar iedere dag met een ander soort boek kennis te laten maken. En… alle boeken gaan over een spin! In het wandkleed met vijf zakken (de bibliotheek) zijn verschillende soorten boeken opgeborgen. Net als een cd met een introductielied en dialogen tussen de spin en de boekenworm. In ‘De Spin’ staat elke dag een ander type boek centraal. De bibliotheek zorgt voor een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken of gedichtenbundels. Thema: de introductie en verwerking van de verschillende boeken. Accent: kennismaken met verschillende boeken/genres Inhoud: een collectie met verschillende prentenboeken, leesboeken, voorleesboeken, sprookjesboeken, informatieve boeken of gedichtenbundels Overige materialen: 1. Spin 2. Wandkleed met vijf zakken voor het opbergen van verschillende soorten boeken 3. Cd 4. lessuggestie
  • De wiebelbillen- boogie
    Vertelplaten voor de kamishibai. Als mama olifant weg moet, maakt papa olifant er een gezellige dag van met de kinderen. Ze leren een nieuwe dans. Onderwerp: gezin, huis, beweging. Met lesbrief.
  • De Zoute Inval: Lezing “Ja ik wil! Uit het leven van een trouwambtenaar”.
    Zoutschrijver Toon Kuppen woont in Maarn, schrijft teksten, columns, gedichten en verhalen en is beeldend kunstenaar. Het voltrekken van huwelijken is zijn grote passie en loopt al vanaf zijn 23e, met uitzondering van een negenjarig verblijf in Nieuw-Zeeland, als een rode draad door zijn leven. Zijn ervaringen als trouwambtenaar zijn verschenen in het boek “Ja ik wil!”
  • De Zoute Inval: 'O, kom er eens kijken', Sinterklaasspel
    Traditiegetrouw vieren we ook Sinterklaas tijdens de Zoute Inval. Van de bezoekers wordt verwacht dat zij een ingepakt cadeautje van maximaal € 5,00 meenemen. Door middel van een dobbelspel krijgt iedereen wat hem/haar toekomt…
  • De Zoute Inval: Beelddenken; van theorie naar praktijk.
    Ben je een beelddenker of een woorddenker? En wat betekent dit op school en in het dagelijkse leven? Door Mieke de Groen.
  • De Zoute Inval: Boekbespreking 'De gesloten piano'
    Dichter en schrijfster Monique van Roosmalen debuteerde in 2014 met de roman 'Dankbare kinderen huilen niet'. Zij bespreekt tijdens de Zoute Inval haar nieuwe boek 'De gesloten piano'. We bespreken de 'De gesloten piano', over familierelaties, hij/zij en loyaliteit waarin de geschiedenis zich dreigt te herhalen, in het kader van de Maand van de Geschiedenis.
  • De Zoute Inval: Brei je eigen pop (vanaf 7 jaar)
    Je hoeft niet superhandig te zijn of te kunnen breien, want we werken met breimolens. Aanmelden kan per telefoon, per e-mail of aan de balie.
  • De Zoute Inval: Demonstratie Albelli-fotoboek maken
    Kees Holtman, oud-chemicus, docent SeniorWeb en hobbyfotograaf, tevens schrijver van 'Handleiding fotoboeken maken met Albelli', toont je de fijne kneepjes.
  • De Zoute Inval: E-books inloopspreekuur
    Heeft u problemen met het aanmaken van een account of het downloaden van e-books van de Bibliotheek? Neem uw tablet of e-reader mee naar de bieb en u wordt geholpen.
  • De Zoute Inval: Haken en breien, oude en nieuwe technieken.
    Workshop waarbij ook oude en nieuwe haak- en breitechnieken worden getoond. Door Leny Mank en Miranda Veelbehr.
  • De Zoute Inval: Het grachtenboek van Caspar Philips; een kunsthistorische excursie.
    Caspar Philips tekende in de tweede helft van de 18e eeuw alle huizen aan de Herengracht, de Keizersgracht en een gedeelte van de Brouwersgracht. Vervolgens maakte hij gravures van de tekeningen die door de Amsterdamse boekverkoper Bernardus Mourik werden uitgegeven. Er volgden herdrukken t/m 1962. Amsterdam beschikt hierdoor over een uniek en gedetailleerd beeld van de oude stad. De lezing toont de grachten in hun glorietijd en aan de hand van actuele foto’s laat Vincent van Poortvliet ook zien wat er van die schoonheid is overgebleven. Door Vincent van Poortvliet.
  • De Zoute Inval: Kerstbijeenkomst
    Afsluiting van de Zoute Inval 2018 met o.a. verhalen, gedichten en een korte evaluatie.
  • De Zoute Inval: Kerstbijeenkomst
    Kerstbijeenkomst als sfeervolle afsluiter van de Zoute Inval 2019 met verhalen en gedichten en een terugblik op het afgelopen jaar.
  • De Zoute Inval: Kinderboekbespreking 'Voertuigen'
    Kinderboekenbespreking door onze (voor)leesconsulent Liesbeth Versteeg in het kader van de Kinderboekenweek met als thema 'voertuigen'. Speciaal voor opa's en oma's!
  • De Zoute Inval: Koffieochtend
    De Zoute Inval is een wekelijkse ontmoetingsbijeenkomst voor volwassenen, georganiseerd door de Bibliotheek Z-O-U-T in samenwerking met lokale partijen. Een moment om elkaar te ontmoeten onder het genot van een kopje koffie of thee; om de krant te lezen of een spelletje te doen. Neem gerust iemand mee, de Zoute Inval is er voor iedereen!
  • De Zoute Inval: Koffieochtend en brei-inloop
    Onder leiding van Miranda Veelbehr Van restjes wol maken we dekens met behulp van breimolens. Iedereen is welkom om aan te schuiven en mee te breien. Later dit jaar worden de dekens geveild.
  • De Zoute Inval: Lezing 'Aan het sterfbed'
    Korine van Veldhuijsen, journalist en publicist, vertelt over haar in 2018 gepubliceerde boek 'Aan het sterfbed', een prachtig, intiem boek over de dood. Ze tekende de verhalen van naasten op over een overlijden dat hen diep heeft geraakt. Verhalen van ouders, grootouders, kinderen, verzorgenden, medewerkers van een hospice of ziekenhuis. Over hun zonen, dochters, vaders, moeders, broers, zussen, gasten en patiënten. Van een plotselinge dood tot een langdurig ziekbed en vanuit diverse culturele achtergronden. Ieder verhaal is troostend en aangrijpend.
  • De Zoute Inval: Lezing 'Geschiedenis van de wijn in Nederland'
    Interactieve vertelling & proeverij door Vic Bal Naar aanleiding van het boek 'Wijnkronieken, twintig eeuwen Nederlanders en wijn' van historicus en vinoloog Mariëlla Beukers, vertelt registervinoloog Vic Bal over de geschiedenis van de wijn in Nederland. Na afloop mag geproefd worden, ditmaal een zeer bijzondere en smaakvolle vondst!
  • De Zoute Inval: Lezing 'Op weg naar een duurzame gemeente'
    Voorlichting door en over de ideële stichting GoedVolk. Een groep inwoners van de Utrechtse Heuvelrug wil een positieve bijdrage leveren aan de regio: hoe staan we er voor, wat kan beter, enzovoorts. In het kader van Nederland Leest met als thema 'duurzaamheid'.
  • De Zoute Inval: Minicollege 'Voedsel en gezondheidsclaims op verpakkingen.'
    Mare Knoppert, afgestudeerd aan de Universiteit Wageningen in de studierichting Voeding, gezondheid en levensmiddelen, neemt u mee naar de wereld van de verpakkingen. Op veel verpakkingen staan zogenaamde voedings- en gezondheidsclaims. Voedingsclaims zijn bijvoorbeeld de aanduidingen 'vetarm', ‘suikerarm' of 'bron van eiwit'. Gezondheidsclaims zeggen dat een voedingsmiddel een bepaald effect heeft op de gezondheid. Bijvoorbeeld dat gebruik van een product leidt tot gewichtsverlies. Zijn deze vermeldingen gebaseerd op onderzoek of moeten we er kritisch naar kijken? Sluit aan bij Nederland leest 2018.
  • De Zoute Inval: Presentatie 'Madeira versus port'
    Vic Bal, registervinoloog, liquorist en bierambassadeur neemt u mee op reis naar Portugal en Madeira. U krijgt een kijkje in de wereld van port en Madeira. Hoe wordt het gemaakt en waarbij kunt u het combineren? Na afloop is er mogelijkheid tot het proeven van een glaasje.
  • De Zoute Inval: Sjoelwedstrijd
    Traditioneel als afsluiting van het seizoen: sjoelwedstrijd met mooie prijzen.
  • De Zoute Inval: Stemmen los, remmen los.
    Wegens succes geprolongeerd: zangworkshop. Zingen en muziek maken op verrassende wijze. Er is geen drempel, iedereen kan meedoen. Samen komen we tot een muziekstuk; aan het eind zijn alle remmen los. Door Alie de Vries.
  • De Zoute Inval: Veiling van gebreide dekens
    Alle dekens die het laatste half jaar gemaakt zijn tijdens de brei-inloop gaan vandaag onder de hamer!
  • De Zoute Inval: Waarom eieren in de paastijd?
    Voedingsdeskundige Erdie Burema bespreekt tradities en geeft tips rondom het ei.
  • De Zoute Inval: Wat kan een leesgroep voor je betekenen?
    Ria Benschop is ambassadeur van de Stichting Senia. Stichting Senia is d? landelijke organisatie van leesclubs en muziek-luistergroepen. De organisatie is grotendeels gebaseerd op vrijwilligerswerk. In een leesclub lees je meer en ontmoet je leuke mensen. Bovendien zorgt Senia ervoor dat je aansluiting vindt bij gelijkgezinden in je eigen woonplaats.
  • De Zoute Inval: Wie zoet is...
    Wie zoet is… traditiegetrouw vieren we Sinterklaas tijdens de Zoute Inval en zoals altijd: neem een ingepakt cadeautje van maximaal € 5,00 mee en d.m.v. het dobbelspel krijgt iedereen wat hem/haar toekomt…
  • De Zoute Inval: Workshop engeltjes haken
    Tijdens deze gezellige workshop onder leiding van Miranda Veelbehr en Leny Mank komt u helemaal in kerstsfeer. U leert mooie engeltjes haken om in de boom te hangen of cadeau te geven. Voor het haken zijn de basistechnieken een pré. We gebruiken losse, vaste, halve stokjes en stokjes. U heeft een schaar, stopnaald, garen, haaknaald passend bij het garen en een haaknaald nodig die een maat groter is dan het advies voor het garen. Hoe dikker het garen, hoe groter de engel. Voor beginners is het handig om dikker garen te gebruiken. Heeft u de benodigde materialen niet, dan wordt er voor een beperkte voorraad gezorgd.
  • De Zoute Inval: Workshop Geheugen
    Workshop van Els Vermeer over onthouden en vergeten, waarin ze dieper ingaat op de werking van het geheugen, de mogelijke rol die leeftijd speelt en de twijfel aan het eigen geheugen.
  • De Zoute Inval: Workshop Placemat maken
    Zoek je een origineel cadeautje voor de komende periode? Kom dan naar deze workshop van Anne Marie Boverhuis, Gerry Medema en Clarie Rijksen. Voor het materiaal wordt gezorgd. Heb je zelf een leuk idee voor op de placemat? Neem dit dan zeker mee!
  • De Zoute Inval: Zentangle tekenen
    Zentangle is een kunstvorm en tegelijkertijd een meditatie, ontstaan in de V.S. Een ontspannen en creatieve workshop door het tekenen van patronen. Door Haukje Feringa.
  • Decemberfeesten
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom Sinterklaas en Kerst.
  • Dieren
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken over dieren, zoals wilde dieren, huisdieren en dieren in de dierentuin.
  • Dwergjes van Tuil
    Voorlezen en vertellen zijn belangrijke aspecten binnen het project waarbij veel ruimte is voor het beleven en het navertellen van de prachtige verhalen die één van de grootste schrijvers uit de Nederlandse kinder- en jeugdliteratuur heeft geschreven. Leerlingen gaan zelf aan de slag in de vorm van vertel- en schrijfopdrachten en maken kennis met verschillende tekstsoorten, waaronder poëzie. Een spannend leeskleed is de basis om een fantasierijke leeshoek te creëren waar leerlingen zelfstandig kunnen lezen. Gedurende de projectperiode ontdekken leerlingen verschillende opdrachten in het leeskleed waarmee ze de bijzondere verhalen op een leuke manier (her)beleven. De leerlingen leggen de verschillende opdrachten en activiteiten als ware verslaggevers. Accent: * voorlezen * vertellen * verschillende tekstsoorten
  • Educatief abonnement
    Met een educatief abonnement kun je materialen lenen uit ons educatief aanbod. Je kiest de gewenste producten, en geeft in het bestelformulier aan voor welke groep het product bestemd is en in welke periode je het wilt gebruiken. Nadat de bestelling voltooid is ontvang je een bevestigingsmail met de bestelde producten en een planning wanneer de producten geleverd worden. De school zorgt zelf dat de collecties in de bibliotheek worden ingeleverd. Je kunt kiezen tussen een standaard- en een plusabonnement. Met een standaard educatief abonnement kun je maximaal 10 producten per schooljaar lenen. Met een plusabonnement zijn dat 25 producten per jaar.
  • Een huis voor Harry
    Vertelplaten voor de kamishibai. De zwaarlijvige kater Harry is een echte huiskat. Het liefst zit hij veilig binnen, maar als vlinder Vera hem uitnodigt om tikkertje te spelen, wil Harry wel. Hij rent steeds verder van zijn vertrouwde huis, totdat hij verdwaalt. Met lesbrief. Onderwerp: verdwalen, huis, vriendschap.
  • Emoties
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Emoties (bang, boos, blij, durven).
  • Eten en drinken
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Eten en drinken. Sluit aan bij: Uk & Puk - Eet smakelijk!
  • Europese Verhalenkoffer (groep 5/6)
    De klas ontvangt een reiskoffer, volgeplakt met stickers uit Europa. Waar is die koffer allemaal geweest? Hij ziet er bereisd uit. De Europese Verhalenkoffer is een koffer vol gesproken verhalen en vragen voor groep 5/6. In de koffer bevinden zich tien verhalen over en bijpassende voorwerpen uit Europa, zoals de aardige klomp en de ijdele kaart. Wat zal er allemaal uit de koffer komen? Het materiaal is aangepast aan de huidige lesmethodes in het primair onderwijs. Dit maakt lessen over de EU eenvoudiger, leuker en interactiever. De onderwerpen die aan de orde komen zijn: ‘Nooit meer oorlog’, ‘Binnen- en buitengrenzen’, ‘De euro’, ‘Europees landbouwbeleid’, ‘Het milieu’, ‘De visserij’, ‘Mobiel bellen’ en ‘Energie’.
  • Europese Verhalenkoffer (groep 7/8)
    De klas ontvangt een reiskoffer, volgeplakt met stickers uit Europa. Waar is die koffer allemaal geweest? Hij ziet er bereisd uit. De Europese Verhalenkoffer is een koffer vol gesproken verhalen en vragen voor groep 7/8. In de koffer bevinden zich tien verhalen over en bijpassende voorwerpen uit Europa, zoals de aardige klomp en de ijdele kaart. Wat zal er allemaal uit de koffer komen? Het materiaal is aangepast aan de huidige lesmethodes in het primair onderwijs. Dit maakt lessen over de EU eenvoudiger, leuker en interactiever. Onderwerpen/verhalen die aan de orde komen zijn: ‘Nooit meer oorlog’, ‘Binnen- en buitengrenzen’, ‘Het bestuur, ‘De lidstaten’, ‘De euro’, ‘Europees landbouwbeleid’, ‘Het milieu’, ‘De visserij’, ‘Mobiel bellen’ en ‘Energie’. Online worden de leerlingen meegenomen door de verhalen van de Europese Unie. Bij elk verhaal zijn er digitale vragen die leerlingen (in groepjes) kunnen beantwoorden.
  • Familie
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rond het thema familie. Sluit aan bij: Ik en mijn familie (Uk & Puk) Peuterplein - Familie
  • Feest
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Feest.
  • Fiet wil rennen
    Vertelplaten voor de kamishibai. Struisvogel Fiet is dol op rennen. Hij laat zich zelfs niet tegenhouden door de wind. Onderwerp: dieren, beweging, naar buiten, wind, repeteerverhalen. Met lesbrief.
  • Graaf Sandwich
    Voor de 3e keer staat er ter gelegenheid van de leesbevorderingscampagne Nederland Leest Junior een boek voor de jeugd centraal. In het boek 'Graaf Sandwich' staat het thema voeding centraal. De leskist bevat 30 exemplaren van dit boek om samen te lezen en over te praten. De stelling die centraal staat, is: 'Het is belangrijk om te weten waar je voeding vandaan komt'. Ook in te zetten bij de zaakvakken/thematisch leren over dit onderwerp. Het (thuis) lezen van en met elkaar praten over het boek en het thema biedt vele kansen voor verdieping van het leesonderwijs. Bij het boek wordt (interactief) lesmateriaal geleverd.
  • Groepsabonnement klassikaal lenen
    Wil je met de groep naar de bibliotheek om boeken uit te zoeken en te lenen? Wil je de klassenbibliotheek tijdelijk aanvullen met een collectie van 25 boeken? Dat kan met de groepspas. Inhoud: - aantal te lenen materialen: 25 - leentermijn: 6 weken - op de pas kunnen alleen jeugdmaterialen worden geleend - de school is verantwoordelijk voor de geleende materialen - op het opgegeven e-mailadres ontvang je een inleverattentie wanneer de boeken verlengd of ingeleverd moeten worden - de groepspas kan niet gebruikt worden voor het lenen van producten uit het educatief aanbod
  • Herfst
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Herfst. Sluit aan bij: Uk & Puk - Regen Peuterplein - Herfst
  • Ik wil de maan
    Vertelplaten voor de kamishibai. Mol ziet voor het eerst de maan en wil deze proberen te pakken, maar dat lukt niet best. Onderwerp: maan, grootte, reuzen en kabouters, repeteerverhalen. Sluit aan bij Puk en Ko. Thema: Reuzen en kabouters.
  • IPC: boeken bij thematisch werken
    Werkt jouw school met IPC? En wil je leerlingen informatie laten zoeken én vinden over het thema? Bestel dan een collectie op maat. Vermeld op het bestelformulier het IPC-onderwerp, met evt. subonderwerpen én de groep(en). Geef de jaarplanning met de IPC-thema's waar jullie mee gaan werken voor de zomervakantie aan ons door en wij zorgen dat er per periode een collectie wordt afgeleverd. Samenstelling: * Een collectie bij de thema's bevat 15 items.
  • Je bent wat je leest quiz
    Kist met splinternieuwe leesboeken in verschillende genres Kinderen vullen een quiz in en komen er achter wat voor leestype ze zijn. Houden ze het meest van realistische, fantastische of romantische boeken, van humoristische of historische boeken, van boeken over sport of boeken over dieren? Of… is dit allemaal maar onzin en houden ze gewoon van goeie boeken?
  • Kikker in de digipoel
    Een verhaal kun je op vele manieren vertellen, met verschillende media, in verschillende vormen. Met behulp van de collectie en bijbehorende activiteiten maken kinderen in groepjes kennis met diverse media en gaan ze op verschillende manieren aan de slag met Kikker van Max Velthuijs. Tot de collectie behoren: vertelplaten, boeken, knuffels, verkleedkleren, app op een Tablet, verfilming op dvd, spellen, fotocamera, luister-cd. Kikker is ook te vinden op internet! Kennismaken met het internet komt ook aan bod binnen dit multimediale mediawijze project. Met handleiding voor de leerkracht.
  • Kikker is bang
    Vertelplaten voor de kamishibai. 's Nachts in bed is Kikker zo bang voor alles wat hij hoort, dat hij naar Eend loopt, maar daar is het ook al niet pluis.
  • Kikker vindt een vriendje
    Vertelplaten voor de kamishibai. Kikker heeft een teddybeer in het gras gevonden en wordt dikke vrienden met hem. Maar op een dag wil Beertje terug naar waar hij vandaan komt.
  • Kinderboekenweek 2019
    Het thema van de Kinderboekenweek 2019 is Vervoer, met als motto: 'Reis mee!' Een collectie van 10 themagerelateerde boeken, waaronder een aantal kerntitels/zilveren griffels met lessuggesties voor de groepen 3 t/m 8. Let op: je kunt één collectie per school bestellen. Voor groep 1 en 2 kun je een themacollectie Verkeer en vervoer bestellen.
  • Klassikaal lezen: Achtste groepers huilen niet (groep 7/8)
    Je ontvangt een kist met 30 exemplaren van het populaire boek én de dvd 'Achtste groepers huilen niet' van Jacques Vriens. Het boek kun je samen lezen (bijvoorbeeld tijdens vrij lezen) of voorlezen om er daarna over te praten. De dvd kun je als afsluiting van het project samen bekijken. Bij de leskist ontvang je een docentenhandleiding met praktische tips en lesideeën. Een quiz, een recensie schrijven, een film maken, boekenkring enz. Thema's die in het boek aan de orde komen, zijn: voetballen, schoolleven, ziek zijn, rouw, dood. Het (thuis) lezen van en met elkaar praten over het boek en het thema biedt vele kansen voor verdieping van het leesonderwijs.
  • Kleding
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rond de thema's kleding, aankleden, schoenen, veters strikken. Sluit aan bij: Uk & Puk – Wat heb jij aan vandaag? Piramide - Wat doe ik aan?
  • Kleine Kangoeroe
    Vertelplaten voor de kamishibai. Kleine Kangoeroe vindt het zo knus en veilig in de buidel van haar moeder, dat ze geen zin heeft de wijde wereld in te gaan. Thema's: gezin, familie
  • Kleine muis zoekt een huis
    Vertelplaten voor de kamishibai. De appel die muis vindt past niet in zijn holletje en daarom gaat hij op zoek naar een groter huis. Onderwerp: groot en klein.
  • Kleur en vorm
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema kleur en vorm.
  • Kriebelbeestjes
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken over kriebelbeestjes, insecten.
  • Krrrr…okodil
    Vertelplaten voor de kamishibai. Krokodil plonst graag in de rivier om de andere dieren te laten schrikken. Op een dag ontdekt hij dat het nog leuker is om dat samen te doen. Onderwerp: spelen, dieren, vriendjes.
  • Kunst
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rond de thema's kunst, musea, kleuren.
  • Lente
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rond de thema's lente, bloesem, groeien en bloeien, de tuin.
  • Lezen over democratie
    De leesbevorderingscampagne Nederland Leest heeft speciaal voor de scholen de campagne 'Nederland Leest Junior'. Bij het boek 'De strijd om Drakeneiland' van Lydia Rood staat het thema DEMOCRATIE centraal. Aan de hand van dit boek kunnen leerlingen van groep 7 en 8 debatteren over dit onderwerp. Bij het boek is interactief lesmateriaal ontwikkeld en is er een gevarieerde leeslijst opgesteld die past bij het thema democratie. Het (thuis) lezen van en met elkaar praten over het boek en het thema democratie biedt vele kansen voor verdieping van het leesonderwijs. U ontvangt 30 exemplaren van het boek met lesmateriaal. Accent: burgerschapschapsvorming
  • Lezen over school
    Alle kinderen gaan naar school en het is een belangrijk aspect van hun leven. Boeken over de eerste schooldag, de kinderen uit de klas, over juffen en meesters, feesten, schoolreisjes en schoolkampen, schoolvriendjes, maar ook over ruzies en gepest worden. Te veel om op te noemen dus. In de klas worden de boeken door de leerkracht geïntroduceerd (bijv. tijdens de Boekenkring) door fragmenten voor te lezen en te vertellen over de boeken. Je ontvangt een kist boeken rond het thema school met lessuggesties. Een kist vol leesplezier om leerlingen leeskilometers te laten maken. Inzetbaar vanaf eind groep 3. Sluit aan bij: - leesbevordering: bekend worden met aantrekkelijk leesaanbod - minimaal 15 min. voor-/vrij lezen per dag
  • Lezen voor de lijst
    Introductieles van een leesconsulent om de toepassingen en mogelijkheden van de website Lezen voor de lijst te ontdekken. De leerlingen onderzoeken in welk leesniveau ze zitten en ontdekken de verschillende genres. Met Lezen voor de lijst worden leerlingen geholpen om het boek te vinden wat bij ze past. De les duurt circa 50 minuten.
  • Lezing op ouderavond of koffieochtend
    Wil je ouders laten kennismaken met interactief voorlezen en aantrekkelijke boeken voor jonge kinderen? Dan bieden wij die mogelijkheid. Tijdens een ouderavond of koffieochtend voor ouders en/of leidsters kan een leesconsulent van de bibliotheek vertellen over het belang van interactief voorlezen en veel mooie boeken voor baby’s en peuters onder de aandacht brengen. De inhoud van deze bijeenkomst wordt in overleg vastgesteld.
  • Lichaam
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Lichaam. Sluit aan bij: Uk & Puk - Dit ben ik! Peuterplein - Je lichaam
  • Mama kwijt
    Vertelplaten voor de kamishibai. Kleine uil valt al slapend uit het nest en landt op de zachte bodem van het bos. Eekhoorn helpt hem zoeken naar zijn mama. Onderwerp: verdwalen, repeteerverhalen Opmerking: is te gebruiken bij Uk en Puk: Dit ben ik.
  • Mediamasters 2019
    Van 8 t/m 15 november doen naar verwachting meer dan 2.500 klassen mee aan MediaMasters 2019, het spannende online mediawijsheid-ervaringsspel voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs.­ ­Tijdens de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november) gaan leerlingen dagelijks aan de slag met media. MediaMasters wordt gespeeld gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte aflevering op het digibord. Daarnaast gaan de leerlingen zowel in de klas als thuis aan de slag met de MediaMissies. Dat zijn mediawijze opdrachten over bijvoorbeeld privacy, cyberpesten, programmeren, betrouwbaarheid van bronnen en het zelf creëren van content. Tijdens deze opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer. Aan het einde van het spel ontvangen alle leerlingen een MediaMasters diploma, hét bewijs dat zij mediawijs met media om kunnen gaan. De klassen met de hoogste scores winnen een mooie prijs.
  • Mediawijs voor de klas
    Er is een nieuwe generatie opgestaan die zich als een vis in het water voelt met digitale media. De ontwikkelingen gaan razendsnel en als leerkracht is het nauwelijks meer bij te houden. Maar kinderen blijven kinderen en daarom is het goed om opvoeding en begeleiding te bieden, ook op het gebied van mediawijsheid. Zij zijn wel razendsnel met technische ontwikkelingen, maar beschikken nog niet over voldoende sociaal-emotionele vaardigheden om verantwoord met media om te gaan. Een gecertifieerd mediacoach gaat samen met u kijken naar de behoefte die er ligt bij leerkrachten binnen uw school. Zo kan er een op maat gemaakte training ontwikkeld en uitgevoerd worden. Voorbeelden van onderwerpen waar leerkrachten graag vaardiger in willen zijn: creatief gebruik van media in de klas, het kunnen begeleiden van kinderen in het gebruik van digitale media en het herkennen en oppakken van gevallen van cyberpesten.
  • Nationaal Media Paspoort
    Kinderen zijn steeds jonger online via (spel)computers, tablets of mobiele telefoons. Het is van belang dat kinderen niet alleen mediakennis krijgen aangeboden, maar dat zij ook inzicht krijgen in het vaak subtiele beroep dat media doen op hun gevoelsleven. Daarnaast is het nodig om kinderen te stimuleren zélf na te denken over hun motivatie en mogelijke strategie om slim met media om te gaan. Dat maakt kinderen krachtig in hún online wereld. Het Nationaal Media Paspoort is een doorlopende leerlijn voor het primair onderwijs en wordt verzorgd door een gecertificeerd mediacoach. De leerlingen krijgen 7 lessen over 7 thema's, die elk schooljaar terugkomen. De 7 lessen zijn exact afgestemd op de leeftijd, de belevingswereld en het leervermogen van de leerlingen.
  • Nog 100 nachtjes slapen
    Vertelplaten voor de kamishibai. Dorus is nog lang niet jarig en mag daarom geen feestje vieren. Ze mag van haar moeder, die op de naaimachine bezig is, in lapjes knippen. Dan maakt Dorus haar eigen feestje. Onderwerp: feesten
  • Op het puntje van je stoel
    Je ontvangt een kist met spannende, enge en griezelige verhalen vol avonturen en gevaar, bijvoorbeeld detectiveverhalen, boeken over schatten, spionnen, piraten en rovers. Maar ook spannende avonturen op school, met vriendjes, vriendinnetjes, of griezelige belevenissen tijdens vakanties of logeerpartijtjes. In de klas worden de boeken door de leerkracht geïntroduceerd met voorlezen en vertellen over de boeken (bijv. tijdens de Boekenkring). Je ontvangt een kist boeken rond het thema en een handleiding met lessuggesties. Sluit aan bij: - leesbevordering: bekend worden met aantrekkelijk leesaanbod - minimaal 15 min. voor-/vrij lezen per dag
  • Open Boek 2.0: cursus voor leescoördinatoren
    De cursus Open Boek is bestemd voor leerkrachten die de rol van leescoördinator binnen hun school vervullen. De cursus biedt deelnemers inzicht in de mogelijke taken van de leescoördinator en geeft informatie over hoe deze functie binnen de school kan worden ingevuld. Een leescoördinator brengt meer eenheid in het leesonderwijs binnen de school, vanuit het perspectief van leesbevordering, leesbeleving en leesinteresse. Hij/zij is een belangrijke stimulator en ontwikkelt samen met het team een visie op lezen, zorgt ervoor dat de verschillende activiteiten op elkaar zijn afgestemd en onderhoudt contacten met de bibliotheek. De cursus bestaat uit vier studiebijeenkomsten van drie uur, afgewisseld met huiswerkopdrachten. In september start er een cursus Open Boek. De data zijn: - woensdag 1 april - woensdag 13 mei - woensdag 3 juni - woensdag 24 juni. Tijdstip: 14:00-17:30 uur. Plaats: Amerongen.
  • Ouderavond mediawijsheid primair onderwijs/voortgezet onderwijs
    Ouders willen graag weten hoe ze hun kinderen op het internet kunnen opvoeden. Met een ouderavond kun je als school belangrijke vragen en behoeften van ouders onder de aandacht brengen. Samen met een gecertificeerd mediacoach wordt er gekeken naar een thema wat aansluit op deze vragen en behoeften. Belangrijk is dat dit thema zo concreet mogelijk geformuleerd wordt, bijvoorbeeld door een concrete situatie die op school is gebeurd. Samen met de mediacoach wordt er een gevarieerd programma gemaakt waarin ouders niet alleen zitten en luisteren, maar zelf ook actief aan de slag gaan met het thema.
  • Ouderavond over het belang van lezen
    Het belang van lezen en voorlezen Tijdens een ouderavond of koffieochtend brengt een enthousiaste en deskundige bibliotheekmedewerker - al voorlezend en vertellend - bekende en nieuwe kinderboeken en andere materialen onder de aandacht. De ouders worden op interactieve wijze voorgelicht over het belang van lezen en voorlezen. Onderwerpen die aan bod kunnen komen: • waarom voorlezen belangrijk is • waarop letten bij het kiezen van een (prenten-) boek voor uw kind? • welke boeken zijn geschikt voor welke leeftijd? • welke boeken zijn er voor beginnende lezers? • is een bekroond boek ook een geschikt boek? • voorleestips voor thuis • leuke boeken en andere materialen voor werkstukken en spreekbeurten • wat heeft de bibliotheek te bieden? • boeken en andere materialen voor kinderen met leesmoeilijkheden, Makkelijk Lezen Plein Doel Aandacht besteden aan kinderboeken. Ouders op een positieve manier bij het lezen betrekken.
  • Peuterbezoek aan de Bibliotheek
    Voorlezen is leuk, voorlezen is belangrijk! Wil je als kinderopvangorganisatie met je groep(en) peuters op bezoek komen in de Bibliotheek? In 2020 wordt er bij het peuterbezoek interactief voorgelezen uit het prentenboek van het jaar 2020: 'Moppereend' én is er een verwerkingsopdracht. Locatie: in de Bibliotheek Met organisaties in kleine kernen bespreken we graag de mogelijkheden. Duur: 30-45 minuten
  • Poëzie in de klas
    Hoe maak je een gedicht? Met behulp van veel boeken en leuke opdrachten schrijft de groep zelf uiteindelijk de mooiste gedichten! Deze kunnen ook nog tentoongesteld worden in de Bibliotheek.
  • Projectcollectie op maat
    Wil je een collectie laten samenstellen bij een methode buiten ons standaardaanbod? Vermeld op het bestelformulier de methode, het thema met een aantal subthema's en de periode. Samenstelling: * Een collectie op maat bevat 15 informatieve boeken
  • Rupsje Nooitgenoeg [NIEUW]
    Een collectie met prentenboeken rondom Rupsje Nooitgenoeg, aangevuld met verwerkingsmateriaal en lessuggesties. Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel, vergroot de woordenschat en draagt bij aan hun interactieve vaardigheden. Maar vooral: het bezorgt kinderen heel veel plezier! Thema's: Eten en drinken, Voeding Accent: voorlezen, ouderbetrokkenheid
  • School
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken over de eerste dag in de peutergroep/op school. Sluit aan bij: Uk & Puk - Welkom Piramide - Welkom in de peutergroep
  • Schrijver of illustrator in de klas
    Een schrijver of illustrator in het echt ontmoeten is voor leerlingen een spannende ervaring. Vooraf wordt in de groep gewerkt met haar of zijn boeken. En dan is het grote moment aangebroken: de schrijver komt op bezoek, vertelt hoe het is om schrijver te zijn, leest voor en beantwoordt vragen van kinderen. Wil je ook een kinderboekenschrijver of illustrator op school ontvangen? De Bibliotheek regelt het! Ter voorbereiding ontvang je een maand van tevoren gratis een collectie boeken van de schrijver of illustrator. Vraag deze activiteit minimaal 3 maanden van tevoren aan!
  • So You Think You Can Read? : workshop voorlezen [groep 7/8]
    Voorleesworkshop in de klas, gegeven door de specialist van de Bibliotheek. Ter voorbereiding op de schoolronde van De Nationale Voorleeswedstrijd. Doelen: 1. Een impuls geven aan de voorleescapaciteit van alle kinderen in groep 7 en 8; 2. Interesse van kinderen voor jeugdliteratuur verhogen; 3. Kennis van het (literaire) boekaanbod verhogen; 4. Meer kinderen stimuleren om mee te doen aan het voorlezen op school; 5. Versterken van het vertrouwen dat iedereen kan voorlezen; 6. Kinderen stimuleren om meer literaire kinderboeken te kiezen om uit voor te lezen; 7. Kinderen leren waar ze op moeten letten bij het kiezen van een boek en een fragment, bij de omgang met het publiek en bij het voorlezen zelf.
  • Ssst! De tijger slaapt
    Vertelplaten voor de kamishibai. De tijger ligt te slapen. Kikker, Vos en de andere dieren willen er langs, maar ze willen de tijger niet wakker maken. Ze hebben veel ballonnen bij zich. Zou het daarmee lukken? Prentenboek van het jaar 2018. Onderwerp: verjaardagen, repeteerverhalen. Met lesbrief.
  • Tegenstellingen
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom de thema's groot en klein, groeien. Sluit aan bij: Uk & Puk – Reuzen en kabouters Piramide - Muis en olifant
  • Themacollectie op maat
    Wil je een collectie laten samenstellen over een thema buiten ons standaardaanbod? Vermeld op het bestelformulier de methode, het thema met een aantal subthema's en de periode. Samenstelling: * Een collectie op maat bevat 10 (informatieve) prentenboeken.
  • Tijd
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken over tijd, dagritme, klok kijken.
  • Tijdjagers (groep 7/8)
    Tijdjagers is een leesbevorderingsspel rondom de historische jeugdboeken van de Schrijvers van de Ronde Tafel. De groep ontvangt een tijdcapsule met een geheimzinnige boodschap. De klas moet onder grote tijdsdruk de boodschap achterhalen. Gelukkig zijn de leerlingen tot de tanden toe gewapend met kennis – uit de boeken van de Schrijvers van de Ronde Tafel. Lezen, 21e eeuwse vaardigheden en kennis van de tijdvakken zijn nodig om de opdracht tot een goed einde te brengen. Werken met Tijdjagers kan vrij lezen per dag en praten over boeken vervangen.
  • Toneellezen (groep 4/5)
    Toneellezen biedt een andere vorm van samenlezen. Twee lezers (of meer) nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. De collectie toneelleesboeken bevat boeken die variëren van AVI-niveau M4 tot E5.
  • Topondernemers : boeken bij thematisch werken (groep 3 t/m 8)
    Werkt jouw school met Topondernemers? En wil je leerlingen informatie laten zoeken én vinden over het thema? Bestel dan een collectie op maat. Vermeld op het bestelformulier het Top thema, met evt. subonderwerpen én de groep[en]. Geef de jaarplanning met de Topthema’s waar jullie mee gaan werken voor de zomervakantie aan ons door en wij zorgen dat er per periode een collectie wordt afgeleverd. Samenstelling: * Een collectie bij de thema's bevat 15 items.
  • Training 'Interactief voorlezen'
    Een interactieve aanpak van voorlezen vergroot de betrokkenheid van kinderen. De leidster/leider kan het leesplezier vergroten door uitleg te geven bij de tekeningen, bij de tekst en bij de woorden die centraal staan in het boek, en door de kinderen actief bij het boek te betrekken. De training 'interactief voorlezen is zeker géén op zichzelf staand project dat naast het reguliere programma uitgevoerd dient te worden. Het is een aanpak van taalstimulering die direct toepasbaar is in de praktijk. Tijdens de bijeenkomsten wordt zowel theorie als praktijk behandeld aan de hand van opdrachten en observaties in de groep en good practices die de trainer in de bijeenkomst presenteert. In de training staan het interactief voorlezen gericht op taalverwerving en het afstemmen van de inrichting van de peuterspeelzaal op het stimuleren van beginnende geletterdheid centraal. Leid(st)ers leren om door interactie met de peuters hun taalontwikkeling optimaal te stimuleren. De training laat leid(st)ers naar zichzelf kijken: wat doe ik al goed en op welke punten kan het nog beter?
  • Training Voorleescoördinator kinderopvang
    De training leidt pedagogisch medewerkers in de kinderopvang/peuterspeelzaal op tot voorleescoördinator. Met een voorleescoördinator op een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of voorschool is het (voor)leesbeleid goed geborgd. De voorleescoördinator zorgt ervoor dat het voorlezen een structurele plek krijgt binnen beleid en uitvoering in de Kinderopvang. De training start in het voorjaar en bestaat uit twee studiebijeenkomsten van 3,5 uur, afgewisseld met huiswerkopdrachten. Onderwerpen die aan de orde komen, zijn: ontwikkelingsgebieden Riksen-Walraven, leesomgeving, soorten boeken, digitale prentenboeken, ouderbetrokkenheid, sociale kaart leesbevorderende activiteiten en voorleesplan. De deelnemers beschikken na afloop van de training over basiskennis van jeugdliteratuur voor de doelgroep nul- tot vierjarigen. Onderdeel van de training is de opdracht een realistisch voorleesplan te schrijven voor de eigen locatie. De deelnemers ontvangen een certificaat na afloop.
  • Vergeten oorlog
    Voor een kind is de Tweede Wereldoorlog lang geleden en ver weg. Breng deze tijd tot leven met het lespakket en de jeugdboeken van Vergeten oorlog. Deze boeken gaan juist over de vergeten onderwerpen van de oorlog. Een prachtige en indrukwekkende reis door de geschiedenis. De meeste jeugdboeken over de Tweede Wereldoorlog gaan over de jodenvervolging, het verzet en onderduiken. Om ervoor te zorgen dat ook andere belangrijke aspecten van de Tweede Wereldoorlog niet worden vergeten, nam het schrijversgenootschap voor historische kinderboeken ‘Schrijvers van de Ronde Tafel’ het initiatief voor de boekenreeks Vergeten Oorlog. Bij deze boekenreeks is een lespakket ontwikkeld. Het lespakket is te gebruiken in groep 8 van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Samenstelling product: - Collectie boeken uit de serie Vergeten Oorlog - Educatief materiaal voor de introductie van de boeken in de klas - Docentenhandleiding - Interactieve opdrachten - Informatie over de boeken en de schrijvers
  • Verkeer en vervoer
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken over de thema's verkeer en vervoer, vervoersmiddelen, verkeersregels, fietsen. Sluit aan bij: Dichtbij huis Op straat Op reis
  • Vertelkast (Kamishibai)
    Een kamishibai is een houten vertelkastje van 40 x 50 cm, dat oorspronkelijk uit Japan stamt. De kamishibai wordt op een tafel gezet en geeft het verhaal dat bij de platen verteld wordt een magisch karakter. Als vanzelf wordt de aandacht van de kinderen naar het theater getrokken. Ook de vertelplaten kunt u lenen zie hiervoor het aanbod op deze site. (Als u zelf een kamishibai wilt aanschaffen, dan kunt u deze bestellen via www.jipuitgeverij.nl)
  • Vertelkast (kamishibai)
    Een kamishibai is een houten vertelkastje, dat oorspronkelijk uit Japan komt. De kamishibai wordt op een tafel gezet en geeft het verhaal dat bij de platen verteld wordt een magisch karakter. Als vanzelf wordt de aandacht van de kinderen naar het theater getrokken. Ook de vertelplaten kunt u lenen zie hiervoor het aanbod op deze site.
  • Visiespel Slim met media
    Dit spel is een verkenningstocht langs de vier kerncompetenties mediawijsheid: begrip, gebruik, communicatie en strategie. Het spel biedt ruimte voor visievorming maar dwingt ook tot keuzes en wordt gespeeld met het hele team. Het doel is om (weer) zicht te krijgen in de multimediale wereld en de plek van de school daarin. Het visiespel is gebaseerd op het competentiemodel mediawijsheid waarbij voor elke competentie kennisvragen, dilemma’s en beleidskeuzes zijn ontwikkeld. Aan de hand van deze spelkaarten komt een schoolteam echt met elkaar in gesprek en vormen ze gedurende het spel samen een visie over mediawijsheid in relatie tot leerlingen, leerkrachten, school en ouders.
  • Vriendjes
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Vriendjes. Sluit aan bij Knuffels (Uk & Puk).
  • Wat nu Olivier?
    Vertelplaten voor de kamishibai. Als beertje Olivier in de herfst een geel blad achterna rent, blijkt hij na een poosje verdwaald te zijn. Hoe vindt hij de weg naar huis terug? Onderwerpen: Herfst, Verdwalen Met lesbrief.
  • Water
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rond de thema's water, sloot, plas, zwembad, zee en drinkwater.
  • We hebben er een geitje bij!
    Vertelplaten voor de kamishibai. Mik haast zich naar de kinderboerderij, want er is een geitje geboren. Eerst komt hij langs de koe, het paard, de kip en andere dieren, die ook allemaal het geitje willen bewonderen, Onderwerpen: Dieren, Kinderboerderijen, Boerderijen, Lente Met lesbrief.
  • Week van de Alfabetisering Maarn
    Maandag 9 september in de Bibliotheek Z-O-U-T, vestiging Maarn: samen een heerlijke lunch uit alle windstreken voorbereiden. Iedereen mag aanschuiven. Ook de burgemeester Frits Naafs en wethouders eten mee.
  • Werkvormen voor de boekenkring
    Deskundigheidstraining voor leerkrachten in het primair onderwijs. De training wordt op locatie gegeven, bv. tijdens een studiedag. De boekenkring is een gemakkelijke manier om boeken te promoten in alle groepen van de basisschool en daarmee één van de werkvormen voor leesbevordering binnen de school. In de kern is een boekenkring een kring van mensen waarin boeken worden getoond en besproken. Hoe wordt de boekenkring opgezet op een voor kinderen aantrekkelijke en motiverende wijze? Is er een relatie tussen de boekenkring en praten over boeken a la Chambers? En hoe kun je dit als leerkracht uitvoeren? Tijdens deze training wordt zowel de boekenkring zelf uitgediept, als de manier waarop je de groep kunt motiveren tot lezen. Uiteraard gaan we zelf een boekenkring uitvoeren met recente aansprekende boektitels met korte opdrachten. Vervolgens gaat iedereen zelf aan de slag: ideeën verzinnen bij boeken. Duur van de training: 1 dagdeel Datum: in overleg
  • Winter
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Winter. Sluit aan bij: Peuterplein - Winter Thema's: winter, seizoenen.
  • Wonen
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rond de thema's wonen, huizen, verhuizen, bouwen. Sluit aan bij: Piramide - Hier woon ik
  • Ziek zijn
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken rondom het thema Ziek zijn. Thema's: ziek zijn.
  • Zomertijd
    Een themacollectie met 10 (informatieve) prentenboeken over de zomer, zomertijd, vakantie, zon. Sluit aan bij: Uk & Puk - Oef, wat warm!


Vorige pagina