Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Roosendaal, centrale vestiging

logo klein.png (12891 bytes)

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Markt 54A
4701 PH Roosendaal
T: 0165 552080
E: info@bibliotheekvannu.nl

Openingstijden
Maandag10:00 - 17:30 uur
Dinsdag10:00 - 17:30 uur
Woensdag10:00 - 17:30 uur
Donderdag10:00 - 17:30 uur
Vrijdag10:00 - 20:00 uur
Zaterdag10:00 - 17:00 uur

Opmerkingen



GPS-coördinaten
51.533244, 4.454481

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Etiketnaam: 

Bibliotheek VANnU
Beschrijving: 

Vestiging Roosendaal is de hoofdlocatie van Bibliotheek VANnU.
Aangemaakt op: 
19:44
Aangemaakt op: 
19:44
Laatst gewijzigd op: 
11:12
Laatst gewijzigd op: 
11:12
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Oud Gastel (199651)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek VANnU Virtueel loket Nispen (240176)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Willemstad (5288969)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Standdaarbuiten (199687)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Kortendijk (251265)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Hoeven (199650)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Klundert (199688)
Gerelateerd aan organisatie: de Bibliotheek VANnU / Zwanehof (240135)
Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Fijnaart (5288958)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Wouw (199393)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Zevenbergen (199686)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Oudenbosch (199649)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Tolberg (251266)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "4880" t/m "4891"
  • Van postcode "4735" t/m "4735"
  • Van postcode "4710" t/m "4722"
  • Van postcode "4724" t/m "4727"
  • Van postcode "4700" t/m "4709"
  • Van postcode "4758" t/m "4765"
  • Van postcode "4770" t/m "4797"
  • Van postcode "4730" t/m "4731"
  • Van postcode "4740" t/m "4754"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
54.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
54.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Ja
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

OrganisatiePublieksruimteKantoorProgrammering/projectenMarketing/communicatieMedewerkersFinanciën
Commerciële dienstverlenersDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
KunstuitleenDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Maatschappelijke dienstverleningDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
VluchtelingenorganisatieDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Aanvulling multifunctioneel gebouw: 

In het gebouw Parrotia zitten we met verschillende partners waaronder een ontmoetingsplaats voor ouderen (Ons Marie), architectenbureau (Zone Zuid), Vrijwilligerspunt (SAHR), Maatschappelijke org. (Wij Zijn), Engelse school (Anglia en English Academy), Juridisch loket (Roosendaal Juridisch Adviesbureau), De Wijkzuster.

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0833800000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0833800000
Locatiecode : 

1650
ILN-code NBC+: 

334
VOB lidnummer: 
100091
Basisbibliotheeknaam: 

de Bibliotheek Roosendaal

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
café
cursus-/vergaderruimte
expositieruimte
inleverbrievenbus
internet-pc
internettoegang
leestafel
print- en/of kopieerfaciliteiten
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
10
Werk-, studieplek zonder PC: 
45
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Juridische zaken
  • Vrijwilligerswerk
  • Werk, inkomen en loopbaan
  • Kunst en cultuur
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
Fysiek bibliotheek aanbod: 

Boekendienst-aan-huis
Makkelijk Lezen Plein
Voordeel met je Biebpas
Digitaal bibliotheek aanbod: 

4you!
Klik & Tik
Oefenen.nl
Passend lezen
Slimme Nieuwslezer
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart voor baby's
Cursussen, workshops en projecten: 

Klik & Tik
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van een andere bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Jeugd (buitenschools)
  • Onderwijs VO
  • Onderwijs PO
  • Volwassenen

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

dBoS PO
dBoS VO
educatief aanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
spreekuur belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
10
Beschermde printfaciliteiten: 
1
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • Bibababoek
    De tovenaar is op vakantie en daarom mogen leerkracht en kinderen op zijn spullen passen. Met elke week een brief met toverspreuk toveren ze telkens een boek over een heks of tovenaar tevoorschijn. Verwerkingssuggesties rondom toveren en verschillende hoeken in de klas, bv. bouw- of boekenhoek. Accent: Voorlezen Inhoud: Collectie boeken Handleiding leerkracht Toverdoos waarin: Toverhoed 2x Tovermantel (groot) Tovermantel (klein) Toverboekje Toverstaf 2x Spiegeldoosje Vijf brieven met instructie
  • Bibliotheekbezoek peuters
    Spelenderwijs kennismaken met de bibliotheek door middel van een spannend verhaal. Het is een eerste kennismaking met de bibliotheek. Door middel van een spel leren kinderen hoe het werkt in de bibliotheek, waar ze boekjes kunnen vinden en hoe ze die kunnen lenen. Het boek wat gebruikt wordt kan aansluiten bij een thema of andere wensen van school, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Ook kan een leesbevorderingsproject, zoals beschreven voor deze doelgroep, geïntroduceerd worden tijdens een bibliotheekbezoek. Meervoudige Intelligentie: beeldknap / woordknap / beweegknap
  • Biebexpeditie
    Op expeditie in de bibliotheek. Met een rugzak en een stappenteller maken kinderen een heuse overlevingstocht door de bibliotheek. Dat betekent zuinig omgaan met energie, goed nadenken en ingewikkelde opdrachten uitvoeren. In groepjes van maximaal 6 kinderen gaan ze op pad. Welke groep volbrengt alle opdrachten met de minste stappen en ontdekt Tikopia, het spannende eindpunt van de expeditie? Meervoudige Intelligentie: beeldknap / woordknap / beweegknap / natuurknap
  • Bieppstore
    Met een tablet en toegang tot de app BieppStore leren de leerlingen op een speelse manier hoe ze moeten zoeken in de bibliotheek. Virtueel shoppend maken ze kennis met onder meer verschillende kinderboekenschrijvers, verfilmde boeken en gedichten. Ze leren zoeken in de catalogus en de fysieke collectie van de bibliotheek (op school).
  • Bieppstore
    Gewapend met een tablet en toegang tot BieppStore leren leerlingen op een speelse manier zoeken in de bibliotheek. Virtueel shoppend, maken de leerlingen kennis met onder meer verschillende kinderboekenschrijvers, verfilmde boeken en gedichten. Ze leren zoeken in de catalogus en de fysieke collectie van de bibliotheek. Is een opdracht succesvol uitgevoerd? Dan is een Bieppkredietkaartje verdiend waarmee de (fictieve) app gedownload kan worden. Dit interactieve en multimediale bibliotheekbezoek is ontwikkeld voor groep 6
  • Boekenkring
    Kinderen zijn voor elkaar de beste boekpromotors! De rol van de leerkracht is eveneens cruciaal. Kinderen worden tijdens diverse activiteiten van de boekenkring nieuwsgierig gemaakt om boeken te lezen, meer plezier in lezen te krijgen en zo hun leeservaring uit te bouwen. Een belangrijke activiteit tijdens de boekenkring is het praten over een boek(fragment) of gedicht op de manier van Aidan Chambers, waardoor kinderen hun leesbeleving vergroten. De lezer wordt zich bewust van wat hij gelezen heeft en hoe hij dat heeft ervaren. Tijdens diverse activiteiten van de boekenkring demonstreren leerlingen vaardigheden aan elkaar als voorlezen, vertellen, toelichten, discussiëren en presenteren. Wanneer deze lessen in de groep gecombineerd worden met de workshop Boekenkring voor leerkrachten (zie hiervoor de beschreven activiteit), heeft de leerkracht ruim voldoende tools om zelf structureel aan de slag te gaan.
  • Boekenkring VO
    Leerlingen zijn voor elkaar de beste boekpromotors! De rol van de docent is eveneens cruciaal. leerlingen worden tijdens diverse activiteiten van de boekenkring geactiveerd om boeken te lezen, meer plezier in lezen te krijgen en zo hun leeservaring uit te bouwen. Een belangrijke activiteit tijdens de boekenkring is het praten over een boek(fragment) of gedicht op de manier van Aidan Chambers, waardoor jongeren hun leesbeleving vergroten. De lezer wordt zich bewust van wat hij gelezen heeft en hoe hij dat heeft ervaren. Tijdens diverse activiteiten van de boekenkring demonstreren leerlingen vaardigheden aan elkaar als voorlezen, vertellen, toelichten, discussiëren en presenteren. Voor meer informatie kunt u terecht bij onze leesmediaconsulent. p.ham@bibliotheekvannu.nl
  • Boekenkring Workshop leerkrachten
    Maak kinderen nieuwsgierig naar boeken. Informeer ze, daag ze uit, maar bovenal: laat kinderen hun leesbelevingen met elkaar delen en elkaar inspireren met kleine en uitdagende boekactiviteiten! Gelukkig zien steeds meer leerkrachten leesplezier bij hun leerlingen als een belangrijke voorwaarde voor een optimale leesontwikkeling. De leerkracht heeft een cruciale rol in het begeleiden van leerlingen bij hun smaakontwikkeling en leesplezier. Maar hoe geef je dit vorm? Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met diverse werkvormen van de boekenkring. Een breed aanbod van boeksoorten komt hierbij aan bod. Na deze workshop heeft u voldoende informatie en ideeën om de boekenkring structureel op te nemen in het rooster als volwaardig onderdeel van het leesonderwijs. De workshop voor leerkrachten kan gecombineerd worden met een aantal voorbeeldlessen van de leesconsulent in de groep (zie de activiteit: Boekenkring)
  • Boekidool
    Plezier beleven aan boeken staat centraal in dit project. Kinderen gaan boeken lezen uit een collectie waarin een paar boekidolen de hoofdrol spelen en gaan elk boek waarderen. Leerlingen gaan op zoek naar het ultieme boekidool. Negen boekidolen zijn voor dit project genomineerd. Door middel van een determineerspel krijgt elke leerling een boek toegewezen (vragenformulier). Na het lezen kunnen de leerlingen de waardering voor het gelezen boek noteren op een persoonlijke jurykaart. Leerlingen kennen per boek een aantal punten toe, in de vorm van fiches. In de laatste projectperiode kan de definitieve balans opgemaakt worden en het boekidool van de groep gekozen worden.
  • Botje Bij
    Bij Botje Bij staat het verband tussen ontluikend programmeren en het stimuleren van de verbeelding bij de leerlingen centraal. De Bee-Bot is een programmeerbare robot waarmee de leerlingen zelf een bepaalde route kunnen uitstippelen, instellen en doorlopen. De leerlingen luisteren naar verhalen en leren deze te verwerken. Met behulp van de Bee-Bot en door middel van tellen en de volgende begrippen; vooruit, achteruit, linksom draaien en rechtsom draaien. In deze twee lessen zit de mogelijkheid om opbouw in moeilijkheidsgraad toe te passen.
  • Canon van de geschiedenis: groep 7 en 8
    Boeken in de klas die aansluiten bij de vensters van de canon van de geschiedenis. Leespromotie, leesmotivatie en geschiedenis. Kist met boeken die aansluiten bij 1 of meerdere vensters folder Entoennu Meervoudige Intelligentie: woordknap / mensknap
  • Computercursus Klik en Tik 'De Basis
    Wil je graag meer met de computer doen, maar weet je niet goed hoe het werkt? Dan is Klik & Tik. De basis iets voor jou. We beginnen bij het begin. En dan gaan we stap voor stap verder. Je leert typen, e-mailen en je gaat het internet op. De filmpjes laten zien hoe het werkt en daarna kun je zelf gaan oefenen.
  • Computercursus Klik en Tik 'Het internet op'
    Internet wordt steeds belangrijker in het dagelijks leven. Tweedehands koopjes, informatie van de overheid, belastingaangifte doen, een reis boeken, bankzaken regelen, dat gaat tegenwoordig allemaal via internet. De cursus: Het internet op helpt u beter gebruik te maken van deze nieuwe mogelijkheden.
  • Cursus Open Boek voor leescoordinatoren
    Deze cursus is bedoeld om leerkrachten te scholen om de taak van leescoördinator op een basisschool vorm te geven. De taak van de leescoördinator is samenhang in het leesonderwijs brengen vanuit het perspectief van leesbevordering; plezier en interesse in kinderboeken opwekken als basis voor een gezonde leesmotivatie. Inhoud van de cursus: Kennis van: - de taak van een leescoördinator - jeugdliteratuur - visie op leesbevordering : leesbeleving en leesinteresse - leesbevorderingswerkvormen - leesbevorderingsactiviteiten - organisatie en beheer van een schoolmediatheek (indien nodig) - de relatie tussen leesbevordering en methodes voor technisch en begrijpend lezen Vaardigheden met betrekking tot: - de ontwikkeling van leesbeleving en leesinteresse - leesbevorderingswerkvormen - ondersteuning en begeleiding van het team - het opstellen van een schoolleesplan en een leesactiviteitenplan
  • De ongeloofelijk bijzondere boekeneter
    In dit project gaan de leerlingen werken rondom het prentenboek “De ongelooflijk bijzondere boekeneter” van Oliver Jeffers. Door verschillende activiteiten maken ze kennis met het verhaal, maar ook met soorten boeken, lettertypes en de lay-out van een boek. Er zijn voorleesactiviteiten, zelfstandig leesactiviteiten, verwerkingsactiviteiten een introductie en thuisactiviteit. De leesconsulent start met een introductieactiviteit. Hierin worden de verschillende soorten boeken geïntroduceerd. Daarna gaat u gedurende 5 weken op verschillende manieren aan de slag. U kunt kiezen voor een eigen volgorde en de leerlingen gaan ook zelfstandig aan het werk. U kunt afsluiten met een presentatie die u zo groot of klein kunt maken als u zelf wilt
  • De schatkamer van Roald Dahl
    Met dit project maken de leerlingen van groep 4 en 5 kennis met de schrijver Roald Dahl en met zijn werk. Ze gaan aan de slag met zijn taal en de personages in zijn boeken. Ze kruipen in de huid van de Dahl-personages met de 5 hoeden/pruiken en spelen situaties na met de speltips uit de handleiding, maken de grote Roald Dahl kennispuzzel en bedenken een nieuw avontuur voor een Roald Dahl-personage. Door middel van verschillende activiteiten komen er verschillende aspecten aan bod. O.a. naspelen van personages, teksten schrijven, introducties van verschillende boeken d.m.v. filmpjes en een quiz. Er is ook een activiteit die de leerlingen met hun ouders thuis kunnen doen. De activiteiten zijn in één week te plannen of u geeft elke week een activiteit. U kunt met de activiteit klassikaal werken of door kleine groepjes laten uitvoeren. Door de bijgeleverde collectie boeken is het mogelijk dat alle leerlingen tenminste 15 minuten per dag in een Roald Dahl boek lezen.
  • Digisterker
    Wilt u leren hoe u gebruik kunt maken van digitale (overheids)diensten van bijvoorbeeld de gemeente? Het aanvragen van huurtoeslag, doorgeven van een verhuizing, aanvragen van een identiteitsbewijs, informatie over uw AOW of het zoeken van werk gaat steeds meer digitaal. Vindt u het lastig om met de websites van de overheid te werken of uw DigiD te gebruiken? De gratis cursus Digisterker helpt u op weg! Wat leert u? - Een DigiD aanvragen en gebruiken. - Het zoeken en vinden van informatie. - Inloggen op websites. - Online regelen. U volgt deze cursus in drie dagdelen: 3 x 2 uur. Voorkennis Digisterker is bedoeld voor mensen die al een beetje met internet kunnen omgaan. U kunt werken met een toetsenbord en muis, u heeft een e-mailadres en thuis internet. Om deze cursus te volgen hoeft u geen lid van de Bibliotheek te zijn.
  • Dwergjes van Tuil - een verhaal van Paul Biegel: Groep 3 en 4
    De dwergjes van Tuil woonden op de hei. Het waren er niet twee of vijf, maar wel honderd, een heel dwergenvolk bij elkaar. De fantasierijke, vrolijke verhalen over het leven van de dwergjes op de hei, over hun avonturen en over Virgilius van Tuil, de honderd-en-eenste dwerg, lenen zich uitstekend om er iedere dag een stukje uit voor te lezen. Voorlezen en vertellen zijn belangrijke aspecten binnen het project waarbij veel ruimte is voor het beleven en het navertellen van de prachtige verhalen die één van de grootste schrijvers uit de Nederlandse kinder- en jeugdliteratuur heeft geschreven. Leerlingen gaan zelf aan de slag in de vorm van vertel- en schrijfopdrachten en maken kennis met verschillende tekstsoorten, waaronder poëzie Werkwijze De dwergjes van Tuil bevat een viertal kleine opdrachten. Deze zijn verstopt in het leeskleed dat bij het project geleverd wordt. Het is de bedoeling dat dit kleed een plaats krijgt in de leeshoek in de klas. De leeskleedopdrachten hoeven niet in een bepaalde volgorde te worden uitgevoerd. De leerkracht kan er voor kiezen om alle opdrachten tegelijkertijd te verstoppen in het leeskleed. De leerlingen gaan vervolgens op zoek naar een opdracht en zij bepalen door hun ‘vondst’ wat de volgorde is van de opdrachten. Heeft de leerkracht liever een leidende rol hierin, dan kan hij of zij er voor kiezen om steeds één opdracht in het kleed te verstoppen. Zo staat van tevoren vast welke opdracht de leerlingen gaan ‘vinden’. Behalve de leeskleedopdrachten bevat het project nog een tweetal lessen. Hiervoor schrijven de leerlingen zelf een kort verhaal en een elf. Dit is een gedichtje van vijf regels en elf woorden. Alle leerlingen ontvangen een Biegelkrant. Hierin wordt hun werk tijdens de projectperiode verzameld.
  • Een tegen allen
    Een uitdagingspel tussen bibliotheek en klas. De bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Deze opdrachten staan op een poster (A1-formaat) en lopen erg uiteen, van een opdracht om bv. een uur te helpen in de bibliotheek tot een eigen boektitel te ontwerpen en te fotograferen of een lijst te maken met 6 boeken geschreven door J.Vriens. Bibliotheek en klas tekenen voor dit spel een contract waarin een tegenprestatie van de verliezer wordt vastgelegd.
  • Er was eens
    Uit een groot sprookjesboek komt elke week een opdracht die leidt naar een van de 5 verschillende sprookjes. Verwerkingssuggesties in de handleiding zijn gebaseerd op de verschillende hoekjes in de klas bv. de schrijfhoek. Gedurende een periode van 5 weken spelen vijf sprookjes een belangrijke rol. Elke week komt een nieuw sprookje aan bod, dat d.m.v. een spel gevonden wordt. In de handleiding vindt de leerkracht tips om de klas in sprookjessfeer te brengen, algemene suggesties bij sprookjesboeken en specifieke verwerkingen bij de vijf sprookjes van het project. Het grote blauwe boek, voorzien van prikbordmateriaal, speelt een grote rol in het project.
  • Gedichten in beeld
    In de 4 lessen worden verschillende gedichten gelezen en gemaakt. In de eerste les wordt gekeken naar verschillende vormen van gedichten en het taalgebruik. De leerkracht en de leerlingen stellen elkaar vragen over gedichten en lezen gedichten voor. De leerlingen worden bewust van de vormen van gedichten, emoties, taalgebruik en waarom je een gedicht kan schrijven, met welk doel. In de tweede les wordt gekeken naar soorten gedichten en hun vorm. Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag. In de derde les wordt er gekeken naar afbeeldingen bij gedichten. Welke vorm heeft de kunstenaar gebruikt en waarom past dit wel of niet bij het gedicht. In de vierde en laatste les maken de leerlingen zelf een afbeelding bij een bestaand of zelfgeschreven gedicht. Wat past bij het gedicht. We kijken naar vorm en kleur.
  • Gids in boekenland
    Gedurende de projectperiode van Gids in boekenland gaan kinderen in gesprek met elkaar over boeken en worden ze elkaars gids bij het maken van keuzes. Een landkaart, wegwijzers en een vragenkompas helpen de leerlingen hierbij. Ook maken ze kennis met verschillende genres en leren ze hoe ze deze kunnen herkennen. De gelezen boeken noteren ze in hun paspoort. Aan het einde van het project kiest elke leerling een favoriet boek. Al deze favoriete boeken samen vormen de basis voor de feestelijke afsluiting van het project: Boekenland, een tentoonstelling in de vorm van een maquette over het kiezen van boeken en het indelen van boeken in bestaande en zelfverzonnen genres.
  • Het Rijk van Heen en Weer
    We reizen 4 weken lang in het wonderlijke rijk van Heen en Weer. We gaan daar onze eigen stad maken, onze eigen taal en wetten en in de laatste les maken we allemaal onze eigen reiskist waarin we alles van onze reis kunnen bewaren en van waaruit nieuwe avonturen kunnen beginnen. Aan de hand van het door Wim Hofmann geschreven boek ‘Het Rijk van Heen en Weer’ gaan kinderen d.m.v. diverse literaire-, beeldende- en spelopdrachten werken aan kunstzinnige oriëntatie, Nederlandse taal en oriëntatie op zichzelf en de wereld. Ook worden tijdens het project verschillende soorten boeken geïntroduceerd, en kunnen de kinderen kennismaken met verschillende toepassingen van boeken in het dagelijks leven. Op deze manier wordt de nieuwsgierigheid voor het lezen en gebruiken van boeken geprikkeld. Het project bestaat uit 4 bijeenkomsten van telkens een uur, welke zijn opgebouwd volgens een vaste structuur. Elke bijeenkomst start met een korte introductie en een terugblik op het verhaal, waarna er een stukje uit het boek wordt voorgelezen en een bijbehorende verwerkingsopdracht wordt gedaan. Bij de laatste bijeenkomst worden ook de ouders betrokken.
  • Hoe werkt je brein?
    De leerlingen (groep 6, 7 en 8) bezoeken met hun groep de bibliotheek. Het accent in dit bezoek ligt op het onder de aandacht brengen van informatieboeken uit de bibliotheek. In de bovenbouw van de basisschool worden spreekbeurten, presentaties en werkstukken steeds belangrijker. Leerlingen moeten dan op zoek naar informatie. Behalve de informatie die via het internet wordt gevonden, blijven informatieboeken belangrijke bronnen. Het onderwerp van dit bezoek zijn de hersenen. Hoe werkt je brein? In de bibliotheek is veel te leren en te ontdekken over de hersenen. Na een gezamenlijke introductie gaan groepjes leerlingen in de bibliotheek aan de slag met opdrachten en kleine experimenten die horen bij verschillende boeken. De leerlingen ervaren dat er hier interessante en leuke informatie te vinden is. Ze worden gestimuleerd de bibliotheek vaker te bezoeken om er informatie te halen voor opdrachten van school of voor hun plezier.
  • informatiebijeenkomst voor ouders: beginnende lezers en de eerste leesboekjes
    Het lezen in groep 3 gaat vlot! Het is belangrijk passende boeken te vinden. Boeken die smaken naar méér. Als ouder is het goed om te weten welke boeken er allemaal beschikbaar zijn voor hun beginnende lezer, zodat zij hun kind thuis kunnen bijstaan in hun leesontwikkeling. Tijdens een informatiebijeenkomst gaan we in op de verschillende soorten boeken die er zijn en de verschillende niveaus. Iedereen is anders. De een leest moeilijke boeken, de andere dunne, die vlot lezen. Maar dat is niet alles: boeken moeten leuk zijn en qua onderwerp bij het kind passen. Gelukkig zijn er zat spannende, stoere, sprookjesachtige en grappige boeken over verschillende onderwerpen te vinden! Tijdens deze bijeenkomst worden ouders geïnformeerd, maar delen zij ook ervaringen met elkaar.
  • Juttersbuit
    Om teksten te leren waarderen is het van belang dat leerlingen op de hoogte zijn van verschillende soorten boeken. Dit project laat kinderen kennismaken met vijf verschillende boeksoorten: een voorleesboek, een leesboek, een informatief boek, een gedichtenboek en een prentenboek. De leesconsulent heeft tijdens een strandwandeling een geheimzinnige ton gevonden. Van wie is die ton? Op de ton staat een geheimzinnige rebus met een vraag om de ton naar de afzender retour te zenden. Maar wie is de afzender? Er zit niets anders op dan de ton open te maken! Bovenin de ton ligt het voorleesboek Juttertje Tim van Paul Biegel. Met dit boek wordt het begrip ‘jutten’ duidelijk en wordt ook de boeksoort voorleesboek geïntroduceerd. Na de introductie van Juttertje Tim wordt het visnet uit de ton in de klas opgehangen. In het visnet hangen kurken met daarop een boodschap in de vorm van een raadsel, gedicht of opdracht. De leerlingen proberen samen met de leerkracht te ontdekken welk boek bij de boodschap past. Onderin de ton vinden de leerlingen ten slotte de afzender van de ton: de bibliotheek! In de 5 weken dat het project in de klas is staat elke week een andere tekstsoort centraal. Elke week introduceert de leerkracht uit een soort boek, leest er uit voor en stelt er vragen over. In de handleiding zitten verwerkingssuggesties per soort boek. In de collectie, die 5 weken op school blijft zitten van elk soort boek ongeveer 6 verschillende titels.
  • Kamishibai: Peuters en Kleuters
    De Kamishibai is een klein, draagbaar verteltheater dat oorspronkelijk uit Japan komt. In het kleine houten theatertje komen prentenboeken tot leven met grote vertelplaten en dit trekt op magische wijze de aandacht van kinderen. Inhoud: • Vertelkastje + 1 set vertelplaten ( keuze uit onderstaande titels) • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Uitleentermijn 6 weken De titels waar u uit kunt kiezen zijn: 1. Anton kan toveren 2. Dat ben jij, Kiki 3. Ik wil de maan 4. Kleine kangoeroe 5. Kleine muis zoekt een huis 6. Bedtijd voor muis 7. En nu lekker slapen Sam 8. Anna in het verkeer 9. Wat nu, Olivier? 10. Wiebelbillenboogie 11. Fiet wil rennen 12. Mama kwijt 13. Nog 100 nachtjes slapen 14. Krrrr...okodil 15. Ridder Rikki 16. Elmer 17. Karel onder de douche 18. Tellen met muis 19. Kikker is bang 20. Kikker en eend 21. Freddie bij de dokter 22. Lassa krijgt bezoek 23. Lassa doet boodschappen 24. Lassa heeft dorst 25. Een grote ezel 26. Kleine ezel en jarige jakkie 27. Klein wit visje wordt groot 28. Plons 29. Ridder Rikki 30. Onder water, boven water 31. Raf
  • Kikker en een heel bijzondere dag
    Het wordt een bijzondere dag heeft Haas beloofd. Maar niemand weet te vertellen waarom. Kikker denkt dat zijn vrienden hem voor de gek hebben gehouden en is teleurgesteld, maar dan... Eind goed, al goed, want de waarheid blijkt anders in elkaar te zitten. Een prachtige verhaallijn met spanning en humor: een echte klassieker. De kleuters kunnen het verhaal naspelen met verschillende dierenmaskers (de dieren uit de Kikkerboeken). Sluit aan bij de thema's: feest, dagen van de week, kleuren en emoties. Inhoud project: 5 dierenmaskers collectie boeken van Kikker vlaggenlijn handleiding leerkracht
  • Kleine ezel
    Centraal staan de prentenboeken van Kleine Ezel: geschreven door Rindert Kromhout, geïllustreerd door Annemarie van Haeringen. In de klas wordt het verhaalfiguurtje tot leven gebracht. De kleuters die met dit project werken, hebben er een écht vriendje bij. De ouders worden bij het project betrokken doordat de kleuters tijdens de projectperiode een prentenboek van Kleine Ezel én het vriendenboekje mee naar huis mogen nemen. In het vriendenboekje kunnen zij hun ervaringen opschrijven.
  • Kraak de code
    Kraak de code is een project waarbij leerlingen door in groepsverband veel boeken te lezen de mogelijkheid krijgen om de code te kraken van een kluis. Er komt een uitgebreide collectie boeken in de klas en een kluisje met een cijferslot. Telkens als een leerling een boek heeft gelezen krijgt hij of zij een code. Deze codes vormen de sleutel voor het kraken van het cijferslot van de kluis. Bij de eerste kraak ligt in de kluis een voorleesboek. Vervolgens stopt de leerkracht een nieuwe verrassing in de kluis en wordt de code van het cijferslot veranderd. Als er vijftien boeken gelezen zijn kan de kluis weer gekraakt worden. Ook geven de leerlingen een waardering aan de boeken.
  • La Bocca della Verità (de Mond van de Waarheid)
    Dit project van vijf weken daagt leerlingen uit groep 6 uit hun leesvoorkeur aan te geven. De scholieren worden gestimuleerd de gekozen boeken te lezen. Daarnaast worden leerlingen zich bewust van de manier waarop zij boeken kiezen. Klassikaal wordt het boek 'Het geheim van de afgebeten vingers', samen met tien andere boeken gepresenteerd. Leerlingen geven in het diepste geheim hun top drie aan op speciale stembriefjes uit het scritto della Verità. In de klas staat een replica van het Italiaanse monument La Bocca della Verità. Volgens de legende staat het beeld bekend als eeuwenoude leugendetector. De legende vertelt dat van ieder die zijn hand in de mond steekt en een leugen uitspreekt, de hand afgebeten wordt. Na de eerste stemming gaan de leerlingen aan de slag met het lezen van de boeken en geven daarna weer hun top drie door aan La Bocca della Verità. Klassikaal wordt besproken of de verwachting klopt met de uiteindelijke beoordeling. Daarnaast maken leerlingen in het scritto opdrachten die hen mediavaardiger maken, want wat is waarheid en wat niet? De Mond van de Waarheid weet het antwoord! Durven de kinderen hier ook achter te komen?
  • Lessen informatievaardigheden
    In een wereld vol nepnieuws, filterbubbles en social media is het goed kunnen vinden, verwerken en delen van informatie niet vanzelfsprekend. Hoe gaan leerlingen hiermee om? Wilt u uw leerlingen goed (op weg) helpen op het gebied van informatievaardigheden? Met de lessenreeks van 27 lessen draagt u bij aan de ontwikkeling van bewuste, kritische en actieve leerlingen die voorbereid zijn op onze mediarijke samenleving. Enkele onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn: informatie toevoegen op Wikipedia, eigen nepnieuws maken, junkinformatie filteren en een infographic maken. De lessen kunnen op school worden uitgevoerd of in de bibliotheek en er is een mogelijkheid om ze digitaal aan te bieden en voor gebruik van digibord. Deze lessen kunnen op aanvraag en in overleg met de school door de docent of lees- mediaconsulent gegeven worden. Dit kan zowel op school als in de de bibliotheek. Ook kan er een keus gemaakt worden voor enkele lessen. Voor meer informatie over de inhoud en kosten van deze lessen neemt u contact op met p.ham@bibliotheekvannu.nl
  • Mindmappen
    Met behulp van een visueel diagram (mindmap) worden bij een prentenboek de luistervragen “wie”, “waar” en “probleem en oplossing” centraal gesteld. In 3 lessen wordt steeds het boek voorgelezen en staat één van de luistervragen centraal. Er wordt in elke les samen met de kinderen een tak van de mindmap gemaakt. De woorden worden gevisualiseerd met afbeeldingen en aan de mindmap toegevoegd. Bij het verhaal kan in de klas een verteltafel gemaakt worden door de leerkracht. Draagt bij aan begrijpend lezen. Meervoudige Intelligentie: beeldknap / woordknap
  • My true story
    My true story is een lespakket rondom sexting. In dit project wordt het onderwerp sexting bespreekbaar gemaakt in de klas, door in dialoog te gaan met de leerlingen. Zo werkt de klas toe naar een groep die in vertrouwen met elkaar omgaat. Hoeveel procent van de jongeren heeft weleens naaktfoto’s of filmpjes ontvangen? Is sexting volgens de wet strafbaar? En hoe lang blijft een foto bewaard op het internet? Dit lespakket koppelt mediawijsheid en leesplezier aan elkaar door middel van waargebeurde verhalen. De lessenreeks bestaat uit 5 verschillende lessen, die u zelf, op uw eigen geschikte moment kunt geven: Les 1: Wie ben jij? Les 2: Wat is sexting? Les 3: True story. Les 4: Eigen schuld, dikke bult. Les 5: Maak je eigen campagne. Bijzonderheden: Het project bestaat uit: - 1 x Powerpointpresentatie. - 1 x Handleiding voor de docent, inclusief een video met Marlies Slegers. - Werkbladen Design Thinking, - Notitieboekjes voor de leerling,
  • Op slot
    Dit bibliotheekbezoek is een activiteit met als doel leerlingen (en ouders) op een speelse manier verschillende geschikte materialen te laten zien die in de bibliotheek te vinden zijn. De eerste leesboekjes staan in het groepsbezoek centraal, maar er is ook aandacht voor informatieve boeken, versjesboeken en leuke voorleesboeken voor kinderen in groep 3. Tijdens het groepsbezoek worden verschillende boeken geïntroduceerd en laten we zien waar deze boeken in de bibliotheek te vinden zijn. Ook ouders kunnen uitgenodigd worden bij het bezoek. Het boek ’Op slot’ van Marian de Smet wordt als uitgangspunt gebruikt en speelt zich af in de bibliotheek.
  • Schatjesdag
    Het voorleesproject Schatjesdag wil leerkrachten ondersteunen bij het praten met kinderen over boeken. De school ontvangt een kleine schatkist met daarin vijf prentenboeken en een rood kussen met een schat (klein steentje) er op. De eerste week werken de leerlingen met het boek van Kikker: de schat introduceert het boek. In de weken daarna wordt telkens één prentenboek centraal gesteld. De leerlingen gaan samen op verschillende manieren op zoek naar het belangrijkste voorwerp in het verhaal. Aan het eind van de week bewaren zij dit voorwerp naast de steen uit het eerste boek op het kussen in de schatkist. Totdat er vijf schatten bij de boeken zijn verzameld.
  • Schrijver op school
    U wilt een schrijver uitnodigen op school? Er zijn veel schrijvers en illustratoren die een aantrekkelijk onderwijsprogramma op school kunnen uitvoeren. Met passie vertellen zij over hun eigen werk en prikkelen kinderen tot lezen. Wij kunnen u adviseren over de mogelijkheden en bemiddelen tussen school en stichting SSS (Schrijvers School Samenleving). Voorafgaand aan het bezoek kan er (tegen betaling) een projectcollectie geleverd worden door de bibliotheek.
  • Schrijversblok
    Met de webquest Schrijversblok! gaan leerlingen in teams aan de slag met opdrachten rondom het maken van een boek. Ze lezen verschillende boeken, ze gaan op internet op zoek naar inspiratiebronnen van schrijvers, doen onderzoek naar onderwerpen die mogelijk een nieuw boekidee opleveren en gaan op zoek naar illustraties die bij het nieuwe boek passen. Met de opgedane kennis uit het digitale onderzoek maken de leerlingen een presentatie over het nieuwe boekidee dat de schrijver verder moet helpen bij het schrijven van het nieuwe boek. In dit project worden leerlingen uit groep 7 en 8 positief gestimuleerd tot het lezen van boeken over verschillende onderwerpen, krijgen ze inzicht in verhalen, ontwikkelen ze waardering voor verhalen en leren leerlingen deze waardering te formuleren.
  • Speel-o-theek Roosendaal
    Bibliotheek VANnU beschikt over een uitgebreide collectie speelleermaterialen. Van blokkendozen tot spellen en van puzzels tot speelgoedauto's. Deze materialen kunt u op iedere plek reserveren en op de gewenste vestiging van Bibliotheek VANnU ophalen. De speel-o-theek wordt door een team van vrijwilligers beheert.
  • Storytelling met Stop- Motion
    Al eeuwenlang zijn mensen met elkaar verbonden door aan elkaar verhalen te vertellen. Met een goed verhaal kun je mensen raken, een boodschap vertellen en ze onderdeel uit laten maken van jouw verhaal. Bij dit project gaan leerlingen hun eigen verhaal vertellen. Eerst in woord en op schrift, vervolgens zetten ze hun verhaal om in een Stop-motion filmpje. Met lego gaan ze aan de slag! Voor meer informatie over de inhoud en kosten neemt u contact op met onze lees- mediaconsulent: p.ham@bibliothekvannu.nl .
  • Studio Pöezie
    Welk beeld schiet er door je hoofd als je een gedicht leest of voorgelezen krijgt? Wat is film en wat heb je eigenlijk allemaal nodig om een filmpje te maken? Gedichten komen tot leven in Studio Poëzie en krijgen dé hoofdrol in een echte film. , Leerlingen van groep 3 en 4 verfilmen met behulp van een stopmotion app, gedichten uit de bundel Superguppie is alles. Met Studio Poëzie vergroten leerlingen de vaardigheid om een eigen verhaal te vertellen. Leerlingen lezen gedichten of krijgen gedichten voorgelezen en gaan hierover in gesprek. Van storyboard tot filmopnames in een studio: het verbeelden van een verhaal kent een structuur. Leerlingen gaan met Studio Poëzie 4 lessen aan de slag met film en gedichten en leren zo samenwerken, content creëren en hoe een film gemaakt wordt. Samenstelling product Superguppie is alles: Edward van de Vendel & Fleur van Weel. Film! uit de serie veilig leren lezen van Uitgeverij Zwijsen.
  • Taalpunt Kalsdonk, Roosendaal
    In Taalpunt Westrand kunt u terecht om Nederlands te leren of te verbeteren. U dient zich eerst aan te melden bij het Taalpunt in de centrale bibliotheek Roosendaal, Markt 54a, 4701 PH De vrijwilliger zoekt samen met u een passende oplossing. Aanmelden kan ook via telefoonnummer: 0800 023 44 44.
  • Taalpunt Parrotia
    Een Taalpunt is dé plek waar iedereen terecht kan met vragen over basisvaardigheden. U kunt er informatie krijgen over een passende (digi)taalcursus en er zijn vaak computers om op te oefenen. Het Taalhuis is er ook voor vrijwilligers. Zij kunnen er bijvoorbeeld terecht voor geschikt lesmateriaal voor hun cursist(en). Iedere maandag en donderdag bent u van 14:00 uur tot 16.30 uur van harte welkom bij het Taalpunt Roosendaal (Bij de Makkelijk Lezen collectie achterin in Bibliotheek op de begane grond).
  • Taalpunt Westrand, Roosendaal
    In Taalpunt Westrand kunt u terecht om Nederlands te leren of te verbeteren. U dient zich eerst aan te melden bij het Taalpunt in de centrale bibliotheek Roosendaal, Markt 54a, 4701 PH De vrijwilliger zoekt samen met u een passende oplossing.
  • Theaterlezen
    Theaterlezen is een motiverende vorm van herhaald samenlezen. Bij theaterlezen, ook wel toneellezen genoemd, nemen meerdere lezers de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, decor, grootse gebaren of rekwisieten. Het is stemtheater. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. Theaterlezen is leuk voor iedereen: jong en oud en goede en minder goede lezers. De meerwaarde voor zwakke lezers is de kans op succeservaringen bij het lezen. Theaterlezen bevordert het 'vloeiend lezen' (lezen met begrip en intonatie) en het leesplezier.
  • Themacollecties
    Brengt u met uw groep wel eens een bezoek aan een kinderboerderij of een ziekenhuis? Of wilt u aandacht besteden aan een project rondom sport, de Romeinen of een ander thema? Een themacollectie biedt u de mogelijkheid om uw lessen te verrijken met boeken van de bibliotheek. Het is niet altijd mogelijk voor een school om bij elk thema een aantal boeken en materialen in huis te hebben, daarom stelt Bibliotheek VANnU themacollecties beschikbaar. Een themacollectie kan ook op maat worden samengesteld. Deze collectie kan over allerlei onderwerpen gaan en geschikt zijn voor allerlei leeftijden. Vraag gerust naar de mogelijkheden. Geef minimaal 2 weken vooraf op over welk onderwerp of welke vaste collectie u wilt lenen en de materialen staan op de afgesproken datum voor u klaar. Let op, de uitleentermijn is 6 weken!
  • Tijdjagers VO
    Tijdjagers is een leesbevorderingsspel rondom de historische jeugdboeken van de Schrijvers van de Ronde Tafel. Onder grote tijdsdruk achterhalen leerlingen de mysterieuze inhoud van een tijdcapsule. Een maandlang boeken lezen en dan het spel spelen. Meer informatie vindt u in dit filmpje: https://youtu.be/s884VUA-54Y . Bijgaand een handleiding en lessuggesties. De introductie kan door de lees- mediaconsulent worden verzorgd. Projectduur: 5/6 weken. Bij het lespakket zit een collectie historische jeugdboeken.
  • Vergeetmenietje
    In dit project gaat het om de kunst van Henri Matisse. De leerlingen luisteren, kijken en praten over Matisse en zijn werk. Hierbij gaat het over begrippen zoals; vorm, kleur, tinten, lang, kort, breed en smal. De leerlingen verwerken dit in een kunstzinnige opdracht met behulp van papier. Na deze les krijgt de leerkracht een lesbrief om m.b.v. het gemaakte werk en een prentenboek een vervolg les te geven.
  • Vergeten oorlog
    ‘Vergeten oorlog’ is een project waarbij leerlingen aan de slag gaan met historisch kinderboeken over verschillende aspecten van de tweede wereldoorlog, als de bombardementen op Rotterdam en Middelburg, Sinti en Roma, dwangarbeid, Tweede Wereldoorlog in Suriname en Ned. Indië en kinderen van foute ouders. Het jeugdboekenproject Vergeten oorlog biedt u een unieke kans om de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Het lezen van de verhalen van de vergeten onderwerpen van de Tweede Wereldoorlog is belangrijkste doel van het project. Door het lezen van de verhalen worden leerlingen geconfronteerd met de dilemma’s die een oorlog met zich meebrengen. De lessuggesties beschrijven de start van het project, ideeën voor het introduceren van de zes boeken en een toelichting op de opdrachten voor de leerlingen. Een korte film introduceert de zes leesboeken en hun schrijvers en kan kinderen enthousiast maken om de boeken te gaan lezen. Het lespakket bestaat uit: •een koffer met zes jeugdboeken van bekende schrijvers over minder bekende aspecten van de oorlog •website met lessuggesties, filmpjes, opdrachten voor leerlingen •educatief materiaal voor het introduceren van de boeken zoals dagboek, schetsboek, distributiebonnen, persoonsbewijs, ansichtkaart Zadkine, poster arbeidsinzet en een landkaart.
  • Verveelsels (theater in de klas)
    Theaterinjeklas en de leesconsulent van Bibliotheek VANnU gaan aan de slag met het boek ‘Jonas en de visjes van Kees Poon’ van Harm de Jonge en Martijn van der Linden. Een fantasievol verhaal over een jongen die zich verveelt. De klas mag het boek houden en leest erin verder. Er is een introductiefilmpje en dan komt Theaterinjeklas een workshop theater geven van 30 minuten en aansluitend de voorstelling ‘Verveelsels’ spelen van 30 minuten. Dit gebeurt allemaal in de klas. Tenslotte blijft er een klassenboek met lege bladzijden achter met een illustratie van Atelier van de Dingen. De kinderen kunnen de avonturen die zij beleven tijdens het lezen van een boek tekenen en beschrijven in dit grote verzamelboek.
  • Voorleespret met kinderen van groep 3 en ouders (workshop)
    Ouders worden van harte uitgenodigd in de groep bij hun kind. De leesconsulent trakteert de kinderen en hun ouders op een mooi voorleesverhaal. Kinderen en ouders ervaren samen hoe leuk en leerzaam voorlezen is. De kinderen blijven na het voorlezen bij de leerkracht. De leesconsulent gaat vervolgens met de ouders in gesprek over voorlezen. Benadrukt wordt dat voorlezen ook belangrijk blijft wanneer de kinderen zelf kunnen lezen. Er wordt informatie over het belang van voorlezen gegeven, ouders delen hun ervaringen en er zijn voorlees- en boekentips. Naast aandacht voor voorleesboeken is er ook informatie over het aanbod in (samen)leesboeken.
  • Voorleespret met kleuters en ouders (workshop)
    Ouders worden van harte uitgenodigd in de groep bij hun kind. De leesconsulent trakteert de kinderen en hun ouders op een mooi voorleesverhaal. Kinderen en ouders ervaren samen hoe leuk en leerzaam voorlezen is. De kinderen blijven na het voorlezen bij de leerkracht in de klas. De leesconsulent gaat vervolgens met de ouders in gesprek over voorlezen. Er wordt informatie over het belang van voorlezen gegeven, ouders delen hun ervaringen en er zijn voorlees- en boekentips.
  • Voorleestoppers
    Leerlingen van groep 6, 7 en 8 die lezen moeilijk vinden, ervaren lezen vaak als niet leuk. Wanneer kinderen niet graag lezen, lezen ze alleen wanneer het op school moet. Terwijl lezen een vaardigheid is die je alleen beter ontwikkelt als je het vaak doet. Weinig lezen werkt bij kinderen die niet goed kunnen lezen verdere stagnatie in de leesvaardigheid in de hand. Voor de verdere (school)ontwikkeling van het kind is het goed kunnen lezen en hanteren van teksten van wezenlijk belang. In dit project worden leerlingen van groep 6, 7 en 8 positief gestimuleerd tot lezen, met als doel het vertrouwen in eigen kunnen te herwinnen, waardoor ook het plezier in lezen ontstaat. Gedurende 3 weken komen de leerlingen een half uur samen. Het voorlezen, waar moet je op letten bij het voorlezen en hoe kun je nog verder over het boek praten met kleuters. Tussen de lessen oefenen de leerlingen in de groep. Dit kan samen met een andere topper of individueel. De laatste week lezen de leerlingen voor aan de kleuters. Elke topper leest voor aan 4 á 5 kleuters.
  • Vooruit met voorlezen
    ‘Lees voor en blijf voorlezen. Niet stoppen als een kind zelf kan lezen. Als je kind zelf een boterham kan smeren zeg je toch ook niet: kook nu voortaan maar voor jezelf’ (Ted van Lieshout) Voorleesproject voor de bovenbouw om kinderen kennis te laten maken met boeken die ze zelf niet zo snel uitzoeken. Daarnaast biedt dit project kinderen toegang tot boeken die qua leesniveau voor hen te moeilijk zijn. Natuurlijk is luisteren naar een mooi verhaal ook heel prettig en stimuleert de concentratie.
  • Warboel in de bieb
    Tijdens dit bibliotheekbezoek luisteren de leerlingen naar het verhaal over de spin Anansi in de bibliotheek. Anansi heeft er een rommeltje van gemaakt: boeken liggen door elkaar en staan op de verkeerde plaats. Het verhaal wordt verteld aan de hand van vertelplaten die in een vertelkastje, een kamishibai, passen. De leerlingen gaan vervolgens op zoek naar Anansi. Ze verzamelen sporen van de spin en ontdekken zijn schuilplaats. Tijdens hun speurtocht maken ze kennis met verschillende aspecten van de bibliotheek, zoals met de verschillende soorten boeken.
  • Word ook Schoolwise!
    Doet uw school mee met de Bibliotheek op school? Dan krijgt u automatisch toegang tot de portal van schoolWise. In de school is alleen een internetbrowser en een goede internetverbinding nodig. De Portal van Schoolwise biedt de mogelijkheid om kinderen in contact te brengen met leesboeken en betrouwbare informatie. Daarnaast biedt het extra functionaliteiten die aansluiten bij de leerlingen van nu én bij het huidige taal- en leesonderwijs. Leesplezier: Leerlingen kunnen gericht boeken zoeken of rondsnuffelen per genre of thema en het zoekresultaat eenvoudig filteren op niveau, leeftijd of materiaalsoort. Leerlingen kunnen bijhouden wat ze hebben gelezen en wat ze daarvan vonden. Hiervoor ontvangen ze kleine beloningen in een virtuele prijzenkast. Leerlingen worden getipt door het systeem of door een vriendje. Ze kunnen ook boeken beoordelen en kijken wat andere kinderen leuke boeken vonden. Dit alles stimuleert en inspireert op een speelse, eigentijdse manier om meer te lezen of andere boeken te lezen, wat weer bijdraagt aan de leesvaardigheid. Daarnaast kan de leerkracht het lees- en leengedrag van elke leerling volgen. Informatievaardigheden: Werken met de portal stimuleert niet alleen het lezen, maar draagt ook bij aan het vergroten van de informatievaardigheden van kinderen. Kinderen ontdekken niet alleen leuke boeken maar ook betrouwbare, relevante informatie op internet voor spreekbeurten, werkstukken of projecten. De gelinkte website Jeugdbieb wordt door een team van ervaren informatieprofessionals actueel gehouden en uitgebreid met nieuwe websites. De portal biedt daarmee een ruime selectie van betrouwbare links, zoals websites van het Jeugdjournaal, School-tv, Teleblik, het Klokhuis, dierentuinen etc.
  • Zomerlezen
    Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die tijdens de zomervakantie niet lezen 1 à 2 AVI-niveaus terugvallen. Dit wordt ‘zomerverval’ of ‘zomerdip’ genoemd. Het is dus een goed idee om ook in die lekker lange zomervakantie te blijven lezen! Het is sowieso belangrijk om ook thuis regelmatig te blijven lezen. Zomerlezen noemen we dat. U kunt zomerleestasjes bestellen bij de bibliotheek, welke in de week voor de zomervakantie bij u bezorgd kunnen worden. Op het aanmeldformulier kunt u naam, leeftijd en interesse van het kind waarvoor u een tasje aanvraagt vermelden.


Vorige pagina