Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

de Bibliotheek Eemland

Eemland_logo-lang_RGB.jpg (50481 bytes)

Contactgegevens

Bezoekadres
Eemplein 71
3812 EA Amersfoort
T: 033 4631914
F: 033 4652110
E: info@bibliotheekeemland.nl

Omschrijving
de Bibliotheek Eemland is de overkoepelende organisatie van de bibliotheeklocaties in het gebied Eemland.

GPS-coördinaten
52.158881, 5.380251

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

de Bibliotheek Eemland
Etiketnaam: 

de Bibliotheek het Eemhuis
Beschrijving: 

Het realiseren van het openbare bibliotheekwerk in de gemeenten Amersfoort. Baarn, Bunschoten, Leusden en Woudenberg
Aangemaakt op: 
19:55
Aangemaakt op: 
19:55
Laatst gewijzigd op: 
16:09
Laatst gewijzigd op: 
16:09
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: de Bibliotheek Leusden-Zuid (280009)
Gerelateerd aan organisatie: de Bibliotheek Baarn (196706)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheekservicepunt Zielhorst (199264)
Gerelateerd aan organisatie: de Bibliotheek Vathorst (271327)
Gerelateerd aan organisatie: de Bibliotheek Achterveld (280007)
Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Gerelateerd aan organisatie: de Bibliotheek Het Eemhuis (centrale bibliotheek) (239759)
Gerelateerd aan organisatie: de Bibliotheek Woudenberg (199753)
Gerelateerd aan organisatie: Schoolbibliotheek+ Kruiskamp (199265)
Gerelateerd aan organisatie: de Bibliotheek Hoogland (199266)
Gerelateerd aan organisatie: de Bibliotheek Bunschoten (199747)
Gerelateerd aan organisatie: de Bibliotheek Leusden (199755)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "3811" t/m "3829"
  • Van postcode "3836" t/m "3836"
  • Van postcode "3800" t/m "3802"
  • Van postcode "3930" t/m "3931"
  • Van postcode "3750" t/m "3754"
  • Van postcode "3790" t/m "3791"
  • Van postcode "3830" t/m "3835"
  • Van postcode "3740" t/m "3749"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
bibliotheekvestiging
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0834860000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0834860000
ILN-code NBC+: 

375
VOB lidnummer: 
100004
Basisbibliotheeknaam: 

de Bibliotheek Eemland
Omvang werkgebied in aantal inwoners: 
137008

Aanbod en faciliteiten

Werk-, studieplek aanwezig: 
Nee
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Nee
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
Week van de Mediawijsheid

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

BoekStart in de kinderopvang
dBoS PO
dBoS VO
Aanbod voor belastingdienst: 
Nee
Beveiligde internetverbinding: 
Nee

Producten:

  • B/Slash
    B/Slash is een project waarbij twee klassen in de bovenbouw van het vmbo klassikaal een waargebeurd verhaal lezen. Ze doen dat in groepjes en kunnen kiezen uit vier titels: Latino King, Voor jou 10 anderen, Miss Dakloos en Alles is weg. Reservetitel is Lichaam van licht. Het gaat om Slashboeken; het zijn boeken die geschreven zijn door een ervaren schrijver maar het verhaal is echt gebeurd bij een jongere die samenwerkt met de schrijver. Na elke twee à drie weken wordt er een Kahootquiz gespeeld met open en gesloten vragen. Het boek dat wint wordt op de afsluitende mediadag verfilmd door de leerlingen.
  • Bee-Bot (groep 1/2/3/4)
    Mediavaardigheden De Bee-Bot is een lespakket met een programmeerbare robot. Kinderen kunnen de robot zelf programmeren door een route uit te stippelen en deze in te stellen. De Bee-Bot volgt deze route door de instructies van de leerlingen op te volgen. Om de Bee-Bot ook te kunnen gebruiken bij bestaande lesmethoden zoals rekenen en taal, zijn er handige lesbrieven toegevoegd aan deze leskist en meer dan 150 verwisselbare kaarten Leskist, kreukvrije mat en gastles zijn los te bestellen. Leerdoel: Computational thinking De Bibliotheek Eemland hanteert de leerdoelen 21e eeuwse vaardigheden zoals deze zijn omschreven door SLO en Kennisnet in hun model voor digitale geletterdheid. Meer informatie op www.bibliotheekeemland/medialab Bekijk het filmpje met een lesvoorbeeld van de Bee Bot Robot leskist: http://bit.do/botjebij
  • Bekijk ’t maar! (groep 5/6)
    Project met boeken en films De school ontvangt een collectie boeken en dvd’s met verfilmingen van deze boeken. In kleine groepjes lezen de leerlingen een boek en zij bekijken thuis of op school de verfilming. Elk groepje maakt een boekverslag en bereidt een presentatie voor. Na de verschillende presentaties wordt gestemd, om te bepalen aan welke film de Oscar wordt uitgereikt. Deze verfilming wordt klassikaal op dvd vertoond.
  • Bekijk ’t maar! (groep 7/8)
    Kist met boeken en films De school ontvangt een collectie boeken en dvd's met verfilmingen van deze boeken. In kleine groepjes lezen de leerlingen een boek en bekijken zij thuis of op school de verfilming. Elk groepje maakt een boekverslag en bereidt een presentatie voor. Na de verschillende presentaties wordt door middel van briefjes gestemd aan welke film de Oscar wordt uitgereikt. Deze verfilming wordt klassikaal op dvd vertoond.
  • Bibliotheekbezoek (groep 3)
    Als je net leert lezen, is de Bibliotheek natuurlijk één grote schatkamer. Groep 3 bezoekt de Bibliotheek en krijgt daar uitleg over de materialen en de mogelijkheden die de bibliotheek te bieden heeft. Het is een speels bezoek waarbij een spel wordt gespeeld en een mooi verhaal verteld. Ouders zijn hierbij ook van harte welkom. Alle groepen 3 in de regio Eemland ontvangen in het najaar een uitnodiging voor dit bezoek. Gratis
  • Bibliotheekbezoek (groep 6/7)
    Mediavaardigheden aanleren, boeken en informatie zoeken in de Bibliotheek De leerlingen krijgen koffertjes met opdrachten waarmee ze beter leren zoeken: zoeken naar boeken, zoeken in databanken en zoeken naar informatie op internet. Maar is de gevonden informatie ook betrouwbaar? Behalve leuk en leerzaam, is dit groepsbezoek ook een ideale voorbereiding op het maken van een werkstuk of het houden van een spreekbeurt. U kunt zelf aangeven in welke periode dit bezoek het beste uitkomt.
  • BOOK-O-MATIC (groep 2/3/4)
    Gastles verhalen vertellen (groep 2/3/4) Een eigen film maken hoeft niet moeilijk te zijn. Tijdens de Book-O-Matic workshop maken de leerlingen in tweetallen met verschillende plaatjes een eigen stripverhaal. Met hun fantasie laten ze de figuurtjes de vreemdste avonturen beleven. Als de plaatjes in de goede volgorde liggen is er de optie om in een extra lesuur de verhalen zelf in te spreken op de camera terwijl ze de plaatjes langs de camera bewegen. Zo ontstaat een complete film. Leerdoel: ICT-basisvaardigheden De Bibliotheek Eemland hanteert de leerdoelen 21e eeuwse vaardigheden zoals deze zijn omschreven door SLO en Kennisnet in hun model voor digitale geletterdheid. Meer informatie op www.bibliotheekeemland/medialab
  • De Boekenfabriek (groep 5/6)
    Boeken over… boeken! Met introductieles. Wanneer en waarom zijn mensen begonnen met schrijven? Wanneer zijn de eerste bibliotheken ontstaan? Waarom was de uitvinding van de boekdrukkunst zo belangrijk? Hoe wordt een boek eigenlijk gemaakt? Op al deze vragen krijg je een antwoord tijdens de introductieles door de Bibliotheekmedewerker. Daarna is er een kist vol boeken en creatieve opdrachten voor schrijvers en tekenaars in de dop!
  • De Boekenshow (klas 1)
    Veel leerlingen doen liever iets anders dan lezen. En dan is het ook nog eens lastig om een keuze te maken uit het grote aanbod… Door gemeentelijke subsidie kunnen we de VMBO leerlingen een aantrekkelijk aanbod doen. Een boekenshow kan leerlingen verleiden om toch (meer) te gaan lezen: - we presenteren de nieuwste en meest interessante boeken - vertellen over genres en auteurs - we lezen fragmenten voor en doen het fragmentenspel - leerlingen krijgen tips om zelf leuke en geschikte boeken uit te kiezen - we lopen langs de afdeling Young12+ (in de vestiging van de Bibliotheek Eemland) Het programma kan in Het Eemhuis, het Icoon of in de klas plaatsvinden. Duur 1 lesuur per klas.
  • De Jonge Jury (klas 2,3)
    De specialist geeft in de klas een introductieles om de leerlingen enthousiast te maken voor het lezen. De leerlingen krijgen in de klas twee maanden een collectie boeken uit de Jonge Jury. Dat zijn de nieuwste leesboeken! Zij kunnen de boeken jureren via www.jongejury.nl De boeken zijn te leen van begin januari tot eind februari en van begin maart tot eind april.
  • De liedjesatlas (groep 3/4/5)
    Hoe leven kinderen in andere landen? Hoe ziet hun school eruit en wat eten ze daar? Welke liedjes zingen ze? Iedere kist bevat De liedjesatlas, een boek & cd met liedjes uit allerlei landen, vertaald in het Nederlands door Koos Meinderts, met muziek van Thijs Borsten. Verder zit de kist vol boeken over (kinderen in andere) landen, met leuke lesideeën.
  • De mooiste vis van de zee (groep 1/2)
    Een project met boeken over vriendschap, vissen en zee. Omdat de mooiste vis van de zee al zijn schatten voor zichzelf wil houden vinden de andere vissen hem niet aardig. Het pakket bevat naast boeken over de mooiste vis, ook een vissenpakje met afneembare schubjes, een lesbrief met voorlees- en verwerkingssuggesties en allerlei andere boeken die aansluiten bij de thema’s.
  • De Top 6 van groep 6
    Een kist met informatieve boeken U gaat met de kinderen aan de slag met een kist vol informatieve boeken. Kinderen werken in groepjes aan vragen en opdrachten die gekoppeld zijn aan deze boeken. Hoe bruikbaar, leerzaam en leuk zijn deze boeken? Kun je er makkelijk informatie in opzoeken? Ze kiezen vervolgens hun top-6! Een goede voorbereiding op het gebruiken van boeken voor spreekbeurten en werkwoorden.
  • De Voorleeswedstrijd (klas 2)
    De Voorleeswedstrijd bestaat uit een voorleesworkshop in de klas, gegeven door de specialist van de Bibliotheek. De klas nomineert een aantal leerlingen om mee te doen aan deze leuke wedstrijd. Per school wordt een finale gehouden. Het voorlezen geeft een positieve ervaring met het lezen van boeken en door het wedstrijdelement met prijsuitreiking komen lezen en voorlezen in een positief daglicht te staan. Natuurlijk zijn er prijzen te winnen. Vol is Vol! Door gemeentelijke subsidie kunnen we de VMBO leerlingen een aantrekkelijk aanbod doen.
  • De Weddenschap
    Een korte introductieles om leerlingen in te schrijven voor dit landelijk succesvolle project. Vorig jaar deden 5000 jongeren mee. De leerlingen kiezen een bekende Nederlander als leescoach en lezen drie boeiende boeken naar keuze in een half jaar. Het programma is beschikbaar vanaf oktober. De les kan uitgevoerd worden op school, mits de lokalen beschikken over een digibord. De les duurt een half uur en kost €30,- De landelijke website: deweddenschap.nl
  • Diploma Veilig Internet – The Game (groep 5/6/7/8)
    Mediawijsheid Het lespakket Diploma Veilig Internet van Kennisnet heeft een interactief online spel: ‘The Game’. In een veilige en educatieve omgeving gaan leerlingen op een speelse manier met mediawijsheid aan de slag. In vijf levels leren leerlingen over: veilig surfen, betrouwbaarheid van internet, zoekvaardigheden, online imago, digitaal pesten. Tijdens de introductieles komt een docent van het Medialab naar de school om met leerkracht en klas het eerste level van The Game te spelen. The Game wordt door de eigen leerkracht afgesloten met een digitale eindtoets met diploma Leerdoelen: Informatievaardigheden en Mediawijsheid De Bibliotheek Eemland hanteert de leerdoelen 21e eeuwse vaardigheden zoals deze zijn omschreven door SLO en Kennisnet in hun model voor digitale geletterdheid. Meer informatie op www.bibliotheekeemland/medialab
  • Educatieve Escaperoom
    In Amersfoort staat dé Educatieve Escaperoom voor schoolklassen! Lukt het de hele klas te ontsnappen door puzzels op het gebied van 21st Century Skills en digitale geletterdheid op te lossen? In onze volledig gethematiseerde ruimte van 200m2 wordt de klas helemaal ondergedompeld en moeten leerlingen spelenderwijs ontsnappen.
  • Educatieve escaperoom (groep 5/6/7/8)
    Bibliotheekbezoek (groep 5/6/7/8) De Educatieve Escaperoom biedt lesstof in de vorm van een interactieve beleving. Binnen één uur moeten alle leerlingen ontsnappen door educatieve puzzels op te lossen. Dit zijn puzzels op het gebied van 21st Century Skills en leesbevordering. Leuk en leerzaam tegelijk dus! Leerlingen van groep 5, 6 en 7 De wereldberoemde ‘kat van het jaar’ Mittens is ontsnapt! Waar is ze naartoe? Kan jouw klas rechercheur Bromsnor helpen met het terugbrengen van Mittens bij haar baasje? Leerlingen van groep 8 Vlogger Robin deelt haar hele leven op social media en heeft duizenden volgers en bewonderaars. Robin is ontvoerd door een stalker die haar accounts gehackt heeft. Help de cyberpolitie van Datanet om Robin terug te pakken uit de handen van de hacker. Bekijk de film en reserveer op medialabeemland.nl. Dit jaar al geweest met de klas? Deel de teams anders in en verbeter je tijd! Ook is er komend schooljaar een bonuspuzzel waarmee de klas extra punten kan verdienen.
  • Er was eens… (groep 3/4)
    Een project met boeken over sprookjes Met een groot sprookjesboek in de klas worden vijf verschillende sprookjes geïntroduceerd. Bij de introductie opent de leerkracht het grote sprookjesboek en daar vinden de leerlingen een opdracht die hen leidt naar het sprookje van die week. Uit de handleiding kiest de leerkracht een introductie en een aantal verwerkingssuggesties.
  • Gedichten met introductieles (groep 7/8)
    Hoe maak je een gedicht? De jeugdbibliothecaris geeft een prikkelende les over poëzie. Daarna gaat de groep vijf weken aan de slag met gedichten. Met behulp van veel boeken en leuke opdrachten schrijft de groep zelf uiteindelijk de mooiste gedichten! Deze kunnen ook nog tentoongesteld worden in de Bibliotheek.
  • Groepsbezoek op maat (alle groepen)
    Voor alle groepen geldt dat het te allen tijde mogelijk is om een bezoek aan de Bibliotheek te brengen. In overleg met u stellen we het programma van dit bezoek helemaal af op uw groep. Tijdens het bezoek kunnen we de kinderen veel leren over de Bibliotheek en kennis laten maken met nieuwe materialen. Maar we kunnen er natuurlijk ook een gezellig voorleesfeestje van maken.
  • Groepsgewijs lenen
    Wij bieden de mogelijkheid om met uw groep één keer in de drie weken gezamenlijk boeken te komen lenen. De leerkracht kan met de groep naar de Bibliotheek komen. Ieder kind kan dan een boek uitzoeken. Groepsgewijs lenen gebeurt in principe tijdens de openingsuren. Eventueel kan hier, in overleg, van afgeweken worden.
  • Het abonnement
    U wilt natuurlijk graag boeken en andere materialen lenen om in de klas te gebruiken bij de lessen en het voorlezen. Graag bieden wij u een abonnement (voorheen de Leerkrachtenpas) aan. Met 50% korting kunt u het hele jaar zoveel materialen lenen als u wilt (met een maximum van 10 materialen per keer). Een groot voordeel voor u is dat u het abonnement zowel voor uw klas als voor uzelf kunt gebruiken. Met onderstaand formulier kunt u aantonen dat u werkzaam bent op een school of instelling binnen de regio Eemland. Voor een abonnement dient u onderstaand formulier mee te nemen naar uw uw eigen vestiging van de Bibliotheek Eemland waar de medewerker aan de balie het abonnement voor u in orde kan maken. De pas is voor leerkrachten en medewerkers van scholen, voorscholen en instellingen in de kinderopvang in werkgebied van de Bibliotheek Eemland
  • Het Blauwe Paard (groep 1/2)
    Een project over kunst voor kleuters Alles kan en mag in de kunst, dus ook een blauw paard, een roze krokodil en een gele koe, zolang je maar luistert naar de kunstenaar in jezelf! Lekker aan de slag met boeken over kunst, kleuren en vormen? Leen dan dit project, boordevol boeken en kunstzinnige ideeën! De Bibliotheek het Eemhuis heeft niet alleen boeken in huis maar ook kunstwerken. Deze kunstwerken zijn te leen bij de Kunstuitleen. Als onderdeel van het project Het Blauwe paard kunt u met uw klas een bezoek brengen aan de Kunstuitleen. Samen kunstwerken bekijken, erover kletsen en dan natuurlijk kiezen en meenemen naar school. Meer weten? Stuur een mailtje naar educatie@bibliotheekeemland.nl
  • Je-bent-wat-je-leest-quiz (groep 7/8)
    Kist met 40 splinternieuwe leesboeken in verschillende genres Kinderen vullen een quiz in en komen er achter wat voor leestype ze zijn. Houden ze het meest van realistische, fantastische of romantische boeken, van humoristische of historische boeken, van boeken over sport of boeken over dieren? Of… is dit allemaal maar onzin en houden ze gewoon van goeie boeken?
  • Kahoot!
    Tijdens een quiz worden er allemaal wetenswaardigheden uitgelegd over social media. Vragen over Snapchat, Facebook, Instagram en over privacy; ze komen allemaal langs. Boeiend, spannend, snel en leerzaam, dat is deze quiz, die samen met het Medialab tot stand kwam. Een Bibliotheekmedewerker komt naar de school en speelt het spel in de klas. Nodig: een digibord en de leerlingen een eigen laptop, tablet of smartphone.
  • Kikker en een heel bijzondere dag (groep 1/2)
    Een project met boeken over feesten en emoties Het boek van Max Velthuijs staat centraal in dit project. Het boek sluit aan bij onderwerpen als feest, jarig zijn, dagen van de week, emoties en kleuren. De leerlingen kunnen het verhaal naspelen met dierenmaskers van de boekfiguren. De kist bevat naast 'Kikker en een heel bijzondere dag' nog andere boeken over de thema’s, en natuurlijk een handleiding met lessuggesties.
  • Leeskist Cyberboy (groep 7/8)
    Thema: Robotica Lees met de hele klas hetzelfde boek. Met handleiding voor de leerkracht.
  • Leeskist de Tweede Wereldoorlog (groep 7/8)
    Een kist met leesboeken over de Tweede Wereldoorlog aangevuld met een paar informatieve boeken en tips voor de leerkracht
  • Leeskist Drakeneiland Thema Democratie (groep 7/8)
    Lees met de hele klas hetzelfde boek. Met handleiding voor de leerkracht
  • Leeskist Griffels en Penselen (groep 7/8)
    Thema: Bekroonde Boeken (groep 7/8) Een kist vol bekroonde boeken om lekker van te smullen.
  • Leesprogramma (groep 3/4): Ik lach me een aap!
    Boeken lezen en stickers verzamelen, met introductieles door de Bibliotheekmedewerker! Boeken vol grappen en grollen! Met moppenboekjes voor beginnende lezers en de leukste humoristische kinderboeken van dit moment. Zorgt zeker voor veel gegrinnik in de klas, en dus veel leesplezier! Begrijpend lezen gaat vanzelf vooruit, want je wilt die grap wel snappen. De Bibliotheekmedewerker komt een leuke introductieles geven, en daarna: lezen maar! U ontvangt een kist vol boeken en een handleiding met lessuggesties. Iedere leerling krijgt een pasje om smiley-stickers te verzamelen voor elk gelezen boek.
  • Leesprogramma (groep 5/6): Ik lach me een aap!
    Boeken lezen en stickers verzamelen, met introductieles door de Bibliotheekmedewerker! Boeken vol grappen en grollen! Met moppenboekjes voor beginnende lezers en de leukste humoristische kinderboeken van dit moment. Zorgt zeker voor veel gegrinnik in de klas, en dus veel leesplezier! Begrijpend lezen gaat vanzelf vooruit, want je wilt die grap wel snappen. De Bibliotheekmedewerker komt een leuke introductieles geven, en daarna: lezen maar! U ontvangt een kist vol boeken en een handleiding met lessuggesties. Iedere leerling krijgt een pasje om smiley-stickers te verzamelen voor elk gelezen boek.
  • Leesprogramma: Anders dan anders (groep 5/6/7/8)
    Leesprogramma Anders dan anders. Boeken lezen en stickers verzamelen, met introductieles door de bibliotheekmedewerker. Iedereen is anders, maar sommigen zijn anders anders dan de anderen. Hoe gaan we om met verschillen in de klas, diversiteit? Dat kan over van alles gaan: kinderen met een beperking, een andere gezinsvorm, een andere culturele achtergrond en ga zo maar door. Boeken bieden vaak een prima uitgangspunt om over verschillen te praten. De bibliotheekmedewerker komt een introductieles geven in de klas, en daarna: lezen maar! U leent een kist met 40 schitterende boeken over dit thema. Bij de kist hoort een handleiding met lessuggesties voor de leerkracht, en iedere leerling krijgt een pasje om stickers te verzamelen.
  • Lezingen en workshops voor ouders/docenten
    Tijdens een ouderavond of koffieochtend brengt een enthousiaste en deskundige Bibliotheekmedewerker bekende en nieuwe kinderboeken en andere materialen onder de aandacht. Ouders worden voorgelicht over het belang van lezen en voorlezen. Uiteraard wordt het programma van de lezing of workshop aangepast aan uw wensen. Onderwerpen die bijvoorbeeld aan bod kunnen komen: • Waarom is voorlezen zo belangrijk? • Welke boeken zijn geschikt voor welke leeftijd? • Welke boeken zijn er voor beginnende lezers? • Hoe kun je een kind stimuleren dat niet van lezen houdt of dyslexie heeft? • Wat zijn leuke nieuwe boeken om voor te lezen? • Wat is het verschil tussen digitaal lezen en lezen in een gewoon boek? • Waar vind ik leuke informatie over lezen en leestips? • Zijn er ook leuke boeken- apps en digitale prentenboeken? De Bibliotheek heeft ook een Specialist Mediavaardigheid in dienst die op uw school een ouderavond kan verzorgen over onderwerpen als: • Mijn kind op internet • Cyberpesten • Smartphones • Digital Tools • Etc.
  • Lichtkrant programmeren (groep 8)
    Leskist Programmeer nu eenvoudig zelf je eigen lichtkrant! Deze leskist bevat duidelijke instructies om de leerlingen met behulp van een Arduino een simpele lichtkrant te laten maken. De leerlingen kunnen zelf aan de slag gaan of in groepjes. Er is een computer nodig om het programma op de chip te laden. Verder zitten alle materialen en instructies in deze leskist. Leerdoelen: Computational thinking en ICT - basisvaardigheden De Bibliotheek Eemland hanteert de leerdoelen 21e eeuwse vaardigheden zoals deze zijn omschreven door SLO en Kennisnet in hun model voor digitale geletterdheid. Meer informatie vindt u op www.bibliotheekeemland/medialab.
  • Medialab workshops
    Het Medialab biedt leuke workshops voor leerlingen om de verschillende gebieden van de digitale wereld te verkennen. Film, geluid, monteren en nog veel meer.
  • Mediamasters game (groep 7/8)
    Landelijke wedstrijd (groep 7/8) MediaMasters is een interactieve game voor groep 7 en 8 op het gebied van mediawijsheid. De game werd tijdens het schooljaar 2016/2017 gespeeld door zo’n 150.000 kinderen door heel Nederland. In het schooljaar 2017/2018 wordt de game één uur per dag gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid op 17 t/m 24 november 2017. Opgeven via: mijn.mediamasters.nl Meer informatie: www.mediamasters.nl Leerdoelen: Informatie vaardigheden, Mediawijsheid en ICT - basisvaardigheden. De Bibliotheek Eemland hanteert de leerdoelen 21e eeuwse vaardigheden zoals deze zijn omschreven door SLO en Kennisnet in hun model voor digitale geletterdheid. Meer informatie vindt u op www.bibliotheekeemland/medialab.
  • Micro:Bit Makerkit handleiding
    Speciaal voor Het Weekend van de Wetenschap 2019 heeft Het Medialab van de Bibliotheek Eemland, samen met Bibliotheek Waterland en Nemo Science Museum, een puzzelboekje voor de kinderboekenweek en een Mico:Bit handleiding ontwikkeld die geschikt is voor elke bibliothecaris.
  • Minecraft programmeren (groep 5/6/7/8)
    Leren programmeren Zelf de personages van Minecraft programmeren? Dankzij het programma van studio.code.org kunnen leerlingen spelenderwijs leren programmeren met onder meer de figuren uit Minecraft. Voor de gastles komt een docent van het medialab naar de school om de leerlingen te helpen zelf te programmeren. Stap voor stap en spelenderwijs worden de levels doorlopen en leren de leerlingen programmeren. Ook vertelt onze technische specialist hoe computerspelletjes worden gemaakt en hoe de leerlingen thuis verder kunnen programmeren. Leerdoelen: Computational thinking en Mediawijsheid De Bibliotheek Eemland hanteert de leerdoelen 21e eeuwse vaardigheden zoals deze zijn omschreven door SLO en Kennisnet in hun model voor digitale geletterdheid. Meer informatie op www.bibliotheekeemland/medialab
  • Minecraft-bouwwedstrijd (groep 5/6/7/8)
    Gastles (groep 5/6/7/8) De speerpunten van de “21st Century Skills” zijn samenwerken, reativiteit en leren programmeren. Dit komt allemaal samen in Minecraft. Met het immens populaire spel Minecraft leren kinderen al deze vaardigheden door in een team een opdracht te bouwen in de digitale blokjes van het spel. Nagenoeg alle kinderen vanaf groep 5 kennen het. Het Medialab van de Bibliotheek Eemland heeft een complete Minecraft-bouwwedstrijd waarin jongeren in teams een eigen weiland krijgen om in te bouwen. U kunt kiezen uit de thema’s Moderne architectuur of Middeleeuwse architectuur of een thema op maat. Alle cheats zijn uitgeschakeld en de server is ingesteld, dus de leerlingen kunnen direct overleggen en samen gaan bouwen! Leerdoelen: Computational thinking en Mediawijsheid De Bibliotheek Eemland hanteert de leerdoelen 21e eeuwse vaardigheden zoals deze zijn omschreven door SLO en Kennisnet in hun model voor digitale geletterdheid. Meer informatie op www.bibliotheekeemland/medialab
  • Minecraft-bouwwedstrijd voor het voorgezet onderwijs (alle klassen)
    Samenwerken, creativiteit, programmeren? Met het immens populaire spel Minecraft leren jongeren al deze vaardigheden door in een team een bouwopdracht te bouwen in de digitale blokjes van het spel. Nagenoeg alle kinderen tot 14 jaar spelen het. Het Medialab van de Bibliotheek Eemland biedt een complete Minecraft-bouwwedstrijd waarin jongeren in teams een eigen weiland krijgen om in te bouwen. Alle cheats zijn uitgeschakeld en de server is ingesteld, dus de jongeren kunnen direct overleggen en samen gaan bouwen!
  • Muziek programmeren (groep 7/8)
    Leskist Met een Arduino microcontrollers kan je eenvoudig echt programmeren. Je kunt er vanalles mee maken. Ontwerp bijvoorbeeld je eigen slimme en creatieve muziekinstrument. Met deze leskist leer je de basis van de Arduino-programmeertaal en ga je je favoriete muzieknummer in het apparaat programmeren. Met een klein speakertje kan je de verschillende tonen horen. Er is een computer nodig om het programma op de chip te laden. Leerdoelen: Computational thinking en ICT - basisvaardigheden De Bibliotheek Eemland hanteert de leerdoelen 21e eeuwse vaardigheden zoals deze zijn omschreven door SLO en Kennisnet in hun model voor digitale geletterdheid. Meer informatie vindt u op www.bibliotheekeemland/medialab.
  • Nepnieuws maken (groep 8)
    Gastles Overal in het ‘echte’ nieuws hoor je de term: ‘nepnieuws’. Maar wat is nep-nieuws? Hoe herken je het? En hoe wordt het eigenlijk gemaakt Tijdens deze workshop ga je een tv-interview bekijken zoals het is uitgezonden. In groepjes ga je vervolgens bekijken wat de meneer of mevrouw op de televisie heeft gezegd en hoe je die woorden kan manipuleren. Elk groepje maakt een andere versie van het interview. Zo wordt de gast negatief neergezet, grappig, heel rustig of juist heel boos. Vervolgens ga je het interview zo monteren dat de woorden van de gast heel anders lijken te zijn. Zo maak jij nepnieuws!
  • Open Boek
    Cursus voor leescoördinatoren De cursus Open Boek is bestemd voor leerkrachten die de rol van leescoördinator binnen hun school vervullen. De leescoördinator brengt meer eenheid in het leesonderwijs binnen de school, vanuit het perspectief van leesbevordering, leesbeleving en leesinteresse. De cursus Open Boek bestaat uit vier bijeenkomsten, waarin ook het uitwisselen van ideeën en kennismaken met nieuwe boeken een belangrijke rol speelt. Eindopdracht van de cursus is het maken van een leesmediaplan voor de school, waarin onder meer visie, doelen, actieplan en jaarprogramma worden vastgelegd. Cursusdata 2019: 13 februari, 13 maart, 17 april en 22 mei
  • Projectcollectie
    Een projectcollectie is een collectie van boeken en materialen over een onderwerp van uw eigen keuze. Bijvoorbeeld over feesten, landen, verkeer, ridders of poëzie. Alle thema’s zijn mogelijk, met uitzondering van de seizoenen en de feestdagen. De grootte van de projectcollectie kunt u zelf aangeven. U leent de collectie voor een periode van zes weken. Als u van plan bent om vaker projectcollecties te lenen kunt u overwegen een projectcollectie-abonnement te nemen.
  • Projectcollectie: De Europese Verhalenkoffer
    Koffer met verhalen en attributen over Europa. Kant-en-klare collectie, door de Bibliotheek samengesteld.
  • Projectcollectie: Toneellezen (groep 4/5)
    Toneellezen biedt een andere vorm van samenlezen. Twee lezers (of meer) nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. Deze kist bevat boekjes die variëren van Avi-niveau M4 tot E5.
  • Schooljournaal (groep 7/8)
    Groep 7 en 8 maken op één dag samen een journaal op school met de camera’s en apparatuur van Het Medialab. Het eindresultaat kan dezelfde avond nog bekeken worden met de hele school.
  • Schoolwise
    Digitaal portaal waar leerlingen zoeken en reserveren, waar ze worden gestimuleerd en verleid tot lezen, hun leeshistorie bijhouden en waar ze informatie vinden.
  • Schrijver in de klas
    Een echte kinderboekenschrijver die op bezoek komt op school is voor de kinderen een hele belevenis en heeft een zeer stimulerend effect op het leesgedrag! Als u een schrijver wilt uitnodigen, kan de Bibliotheek u daarbij adviseren en voor u bemiddelen bij de Stichting SSS. Met een collectie boeken van de betreffende auteur en wat leuke lesideeën zorgen we ervoor dat het een bezoek wordt dat de kinderen niet snel zullen vergeten!
  • Scratch programmeren (pro’s) (groep 7/8)
    Leren programmeren (groep 7/8) De korte lessen in Scratch van studio.code.org kennen veel leerlingen al. Maar een echte interactieve game programmeren in scratch is een stuk lastiger. In deze twee uur durende les komen de leerlingen al een heel eind met het maken van een eigen game. Leerdoelen: Computational thinking en Mediawijsheid De Bibliotheek Eemland hanteert de leerdoelen 21e eeuwse vaardigheden zoals deze zijn omschreven door SLO en Kennisnet in hun model voor digitale geletterdheid. Meer informatie op www.bibliotheekeemland/medialab
  • Social Media en cyberpesten (groep 7/8)
    Bijna alle leerlingen in groep 7 en 8 zitten op social media. Vaak gebruiken ze apps en websites waar de ouders het bestaan niet eens van weten. Maar ook de kinderen zelf weten niet goed hoe ze Social Media verantwoord kunnen gebruiken en wat de gevolgen kunnen zijn. In twee gastlessen worden de kinderen geconfronteerd met wat er online van hun te vinden is en wordt ze geleerd om bewuster met Social Media en cyberpersten om te gaan.
  • Socialmedia-voorlichting (alle klassen)
    In samenwerking met studenten van de HU en stadslab033 geven we een socialmedia-voorlichting. Wat doen de jongeren online en welke informatie en foto’s laten ze openbaar achter? Zijn foto’s op Snapchat wel echt verdwenen na een tijdje? Het pakket bestaat uit twee verschillende voorlichtingen bestaande uit vier thema’s rondom social media. Eén algemene voorlichting is ook mogelijk.
  • Training voor leid(st)ers
    Voor de instellingen die meedoen met 'Boekstart in de Kinderopvang' is een cursus van drie dagdelen ontwikkeld, waarbij leidsters worden opgeleid tot voorleescoördinator. Ook voor medewerkers van instellingen die (nog) niet meedoen aan dit project is het mogelijk om deze cursus te volgen. Aan bod komen onder meer: - Voorlezen voor baby's, - interactief voorlezen met peuters, - leeftijdsfases van kinderen, - taalontwikkeling en bijbehorende materialen, -het belang van (voor)lezen, - de voorleesplek - taalachterstand - en ouderbetrokkenheid. Het is mogelijk om voor uw instelling een training op maat te maken. Door deze training worden uw medewerkers (nog) enthousiaster over boekjes en lezen, en weten zij beter hoe ze interactief voorlezen kunnen inzetten om de (taal)ontwikkeling van kinderen te stimuleren
  • Verkiezing van de Junior Stadsdichter (bovenbouw van het voortgezet onderwijs)
    In samenwerking met Scholen in de Kunst en de Amersfoortse stadsdichter Eva Vleeskruyer kiezen we in het najaar een Junior Stadsdichter. Met een workshop, een creatieve opdracht en een eervolle prijs!
  • Vertelkast (kamishibai)
    Een kamishibai is een houten vertelkastje, dat oorspronkelijk uit Japan komt. De kamishibai wordt op een tafel gezet en geeft het verhaal dat bij de platen verteld wordt een magisch karakter. Als vanzelf wordt de aandacht van de kinderen naar het theater getrokken. Ook de vertelplaten kunt u lenen zie hiervoor het aanbod op deze site.
  • Vertelplaten voor het vertelkastje (kamishibai)
    De kamishibai wordt op een tafel gezet en geeft het verhaal dat bij de platen wordt verteld een magisch karakter. De voorlezer heeft zijn handen vrij en alle kinderen kunnen de platen goed zien. U kunt diverse vertelplaten lenen. Zie bijlage voor beschikbare titels. Vult u in bij 'Aanvullende informatie' welke vertelplaten u wilt lenen
  • VR op school (groep 7/8)
    Gastles Met de HTV Vive professionele VR-bril kunnen leerlingen zelf rondlopen in een digitale educatieve wereld. In deze wereld moeten de leerlingen proberen te ontsnappen uit een doolhof door vragen te beantwoorden. De Medialabdocent bezoekt de school met één VR-bril. De leerlingen krijgen elk 10 minuten de kans om zo veel mogelijk vragen goed te beantwoorden en zo uit het educatieve doorholf te ontsnappen. Leerdoelen: Informatie vaardigheden en ICT - basisvaardigheden De Bibliotheek Eemland hanteert de leerdoelen 21e eeuwse vaardigheden zoals deze zijn omschreven door SLO en Kennisnet in hun model voor digitale geletterdheid. Meer informatie vindt u op www.bibliotheekeemland/medialab.
  • Weekjournaal in de klas (groep 7/8)
    Themaweek: Schoolbezoek + Lesbrief + bezoek Medialab (Eemhuis) Een eigen weekjournaal met de klas! Op maandag komt een specialist van de Bibliotheek in de klas om uit te leggen hoe je nieuws kunt verzamelen en hoe je er een goede tekst over schrijft. Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes informatie verzamelen voor een nieuwsitem. Of het nu gaat over een weggelopen hondje, de verdwenen linkerschoen van de conciërge of oorlogsleed in verre landen; de klas stelt haar eigen weekjournaal samen. Op vrijdag komen de groepjes leerlingen naar Het Medialab in Het Eemhuis om in de studio alle nieuwsitems aan elkaar te praten en te monteren. Het filmpje van het Weekjournaal wordt na de montage direct meegegeven aan de klas. Leerdoelen: Informatie vaardigheden, Mediawijsheid en ICT - basisvaardigheden De Bibliotheek Eemland hanteert de leerdoelen 21e eeuwse vaardigheden zoals deze zijn omschreven door SLO en Kennisnet in hun model voor digitale geletterdheid. Meer informatie op www.bibliotheekeemland/medialab
  • Wisselcollectie
    Door het inrichten van een fysieke schoolbibliotheek, eventueel aangevuld met een wisselcollectie, het klassikaal lenen in een vestiging, het huren van projectcollecties of leesbevorderingsprojecten of combinaties hiervan.
  • Woeste Willem (groep 1/2)
    Een project met boeken en materialen over piraten Het boek van Ingrid en Dieter Schubert staat centraal in dit project. In de kist vindt u naast Woeste Willem nog meer boeken over piraten, een piratenvlag, een vingerpopje, een memoryspel en een handleiding met lessuggesties. Behalve over piraten gaat dit project ook over vriendschap, angst, schaamte, stoer zijn en heldendom.
  • Workshop Boektrailer maken (groep 6/7/8)
    In kleine groepjes lezen kinderen hetzelfde boek en verzinnen ze een campagne om dit boek te promoten. Afsluitend komt een Medialab-docent de kinderen helpen bij het maken van korte boek-promotiefilmpjes: de boektrailer!
  • Workshop Scratch voor leerkrachten in de bovenbouw
    Leren programmeren kan tegenwoordig met gratis online programma’s zoals Scatch. Leerkrachten kunnen dit gemakkelijk zelf toepassen in de klas, als ze met het programma hebben leren werken. In deze twee uur durende workshop leren de leerkrachten van de bovenbouw om zelf met Scatch aan de slag te kunnen gaan in de klas.


Vorige pagina