Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Twello

gevel-Twello.gif (349778 bytes)

Contactgegevens

Bezoek- en postadres
Marktplein 11
7391 DH Twello
T: 0571 272338
E: info@bibliotheekbrummenvoorst.nl

Openingstijden
Maandag13:00 - 17:30 uur
Dinsdag11:00 - 17:30 uur
Woensdag11:00 - 17:30 uur
Donderdag11:00 - 17:30 uur
Vrijdag11:00 - 19:00 uur
Zaterdag11:00 - 14:00 uur

Omschrijving
Bibliotheek Marktplein Twello

GPS-coördinaten
52.236866, 6.105274

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Stichting Bibliotheek gemeenten Brummen & Voorst
Etiketnaam: 

de Bibliotheek Brummen | Voorst
Beschrijving: 

Alle vestigingen beschikken over faciliteiten als WiFi, vergaderruimte en print- en /of kopieerfaciliteiten. Informeer bij de vestiging van jouw keuze naar aanwezigheid van specifieke faciliteiten.
Aangemaakt op: 
20:00
Aangemaakt op: 
20:00
Laatst gewijzigd op: 
16:26
Laatst gewijzigd op: 
16:26
Relaties: 

Samenwerkingspartner organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Filialen organisatie: Afhaalpunt Voorst, Benring (5306068)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Brummen (199501)
Gerelateerd aan organisatie: Afhaalpunt Terwolde, Bongerd/Dorpshuis (5306073)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "7399" t/m "7399"
  • Van postcode "6960" t/m "6975"
  • Van postcode "7439" t/m "7439"
  • Van postcode "7382" t/m "7397"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekdirectiekantoor (rechtspersoon)
bibliotheekvestiging
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
digitale bibliotheek
jeugdbibliotheek
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
35.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
35.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0836070000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0836070000
Locatiecode : 

BVO/TWE
ILN-code NBC+: 

379
VOB lidnummer: 
100281
Basisbibliotheeknaam: 

de Bibliotheek Brummen & Voorst

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
3
Werk-, studieplek zonder PC: 
20
Aantal oefenpc's: 
9
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Ja
Fysiek informatiepunt op het gebied van: 
  • (Regionale) geschiedenis en erfgoed
  • Lezen met een leesbeperking (aangepast lezen, makkelijk lezen)
  • Basisvaardigheden (taal, digitale vaardigheden, NT2 etc)
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheek, automatisering
Bibliotheekabonnement
Bibliotheekbezoek
Boekendienst-aan-huis
Catalogusuitleg
Cultuureducatie
Gesproken lectuur (vorm)
Leesadvies
Makkelijk Lezen Plein
leesbevordering
leespromotie
mediawijsheidaanbod
taalinformatiepunt Nederlands
voorleesadvies
voorlezen
Digitaal bibliotheek aanbod: 

Klik & Tik
Lees en schrijf!
Oefenen.nl
Passend lezen
online databank
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
BoekStartcoach
Jonge Jury
VoorleesExpress
Week van de Mediawijsheid
bibliotheekrondleiding
kinderboekenweek
kinderboekenweekactiviteit
leesbevorderingsproject
nationale voorleesdagen
taalproject
Cursussen, workshops en projecten: 

computercursus
cursus Excel
cursus Windows
cursus Word
cursus internet
cursus nieuwe media
cursus omgaan met tablet
cursus sociale media
taalproject
Werkvormen computeraanbod: 
  • lezing
  • online leren (e-learning)
  • zelfstudie
  • workshop
  • cursus
  • individuele ondersteuning
  • advies en doorverwijzing
  • spreekuur
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Jeugd (buitenschools)
  • Overig (geef toelichting)
  • Onderwijs VO
  • Onderwijs PO
  • Volwassenen
Toelichting activiteitenaanbod: 

voorschools aanbod (vve), walk & talk voor werkzoekenden, basisvaardigheden taal en digitaal

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

Bibliotheekbezoek
BoekStart in de kinderopvang
Cultuureducatie
cultuureducatie leesbevordering en taalstimulering
dBoS PO
dBoS VO
educatief aanbod
klassikaal lenen
leskoffer
maatschappelijke stage
mediawijsheidaanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
informatiebijeenkomst belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
4
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • 1 tegen allen
    De bibliotheek daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Nee, dit is niet zo maar een spelletje, dit is bloedserieus! Beide partijen tekenen een heus contract. De inzet bepalen de klas en de bibliotheek samen. De verliezer levert een tegenprestatie, dat is zeker. Welke klas durft de uitdaging met de bibliotheek aan te gaan? De klas moet opdrachten uitvoeren die op een poster (A1-formaat) staan. De poster komt uiteraard in de klas te hangen. De kinderen moeten bijvoorbeeld een lijst met 6 boeken maken die door Jacques Vriens zijn geschreven, een rap maken over het onderwerp “lezen” en deze rap opvoeren voor de klas of een lekker recept maken uit een kinderboek en dit klaarmaken voor de bibliotheek... Het getekende contract geldt! De handleiding staat boordevol suggesties. U kunt ‘1 tegen allen’ als extra activiteit inzetten tijdens de Rode Draad-periode van de hele school. Als extra op de weektaak, als middel om zoeken te bevorderen enzovoorts. Accent: Schrijvers en leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Contract • 1 poster • Stickers Uitvoering: • Leerkracht in nauwe samenwerking met de bibliotheekmedewerker • Op school • 2 tot 6 weken, in overleg
  • Advies op maat
    Heeft u behoefte aan advies of heeft u ondersteuning nodig op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De bibliotheek is u graag van dienst. U kunt hierbij denken aan: • Advies over mediabeleid op school; • Advies of hulp bij het opzetten of saneren van de schoolbibliotheek; • Advies of hulp bij het opstellen van een leesplan en/of mediaplan; • Advies over het opzetten of geven van lessen mediawijsheid; • Advies over werkvormen leesbevordering. Uitvoering: • Lees-/mediacoach
  • Anna in het verkeer (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Anna in het verkeer' van Kathleen Amant is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Anna gaat mee met mama achterop de fiets om een ijsje te kopen. Helm op, in het fietsstoeltje, gordeltjes vast. Goed links, rechts, links kijken bij het oversteken, stoppen voor het rode verkeerslicht, doorrijden als het groen is, hand uitsteken bij een bocht: zo komen de eerste beginselen aan de orde van wat je weten moet om veilig deel te nemen aan het verkeer. Als fietser, maar ook als voetganger. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Verkeer. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Anton kan toveren
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2009) 'Anton kan toveren' van Ole Könnecke is een project samengesteld. Anton gaat zijn toverhoed uitproberen. Hij wil graag iets weg toveren. De boom lukt niet, maar het kleinere werk, eerst een vogeltje en dan Lucas, gaat prima! Denkt Anton, want natuurlijk gaan zij op eigen kracht weg, terwijl Anton’s hoed over zijn ogen zakt. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Bibliomemo
    BiblioMemo is een spel met kaartjes, gebaseerd op Memory® en Raad je plaatje®. Op een ongedwongen manier laat BiblioMemo de kinderen kennismaken met de pictogrammen die de bibliotheek gebruikt voor leesboeken en informatieve boeken. Wat betekenen de pictogrammen? Welk boek hoort bij welk pictogram? Welk pictogram vindt de leerling het leukst? Leerzaam en leuk tegelijkertijd. BiblioMemo vormt het startsein van een project rondom ‘Boeken kiezen’ en is zowel geschikt voor in de klas als in de bibliotheek bij een groepsbezoek. Na het introductiespel volgt een gesprek met de klas over de betekenis van de pictogrammen, de boeken die daarbij horen en de voorkeuren van de leerlingen. Daarna kiezen de leerlingen een boek om te lezen. De handleiding voor de leerkracht bevat verschillende suggesties rondom het accent ‘boeken kiezen’. De bibliotheek stelt een collectie samen van boeken waaraan 20 genrepictogrammen zijn toegekend. De collectie wordt verder aangevuld met enkele boeken zonder genrepictogram en met enkele non-fictie boeken met PIM-etiket. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Spel met honderd pictogramkaartjes • Een collectie boeken • 2x 24 pictogramkaartjes van leesboeken in zwart-wit en 2x 26 pictogramkaartjes van non-fictie boeken in kleur • Handleiding voor de leerkracht • Posters Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek of • Op school
  • Bieppstore
    Kom shoppen in de BieppStore en ‘koop’ leuke, leerzame en verrassende apps door het uitvoeren van opdrachten in de bibliotheek. Welke groep kan goed zoeken in de bieb en lukt het om zijn winkelmandje vol te krijgen? Gewapend met een tablet en toegang tot BieppStore leren leerlingen op een speelse manier zoeken in de bibliotheek. Virtueel shoppend, maken de leerlingen kennis met onder meer verschillende kinderboekenschrijvers, verfilmde boeken en gedichten. Ze leren zoeken in de catalogus en de fysieke collectie van de bibliotheek. Is een opdracht succesvol uitgevoerd? Dan is een Bieppkredietkaartje verdiend waarmee de (fictieve) app gedownload kan worden. Leerlingen voeren de opdrachten in groepjes van vier (of eventueel vijf) kinderen uit. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek - Mediawijsheid Rode draad Uitvoering: • Bibliotheekmedewerker • In de bibliotheek
  • Boek en film
    De Boek & Film-projecten laten kinderen kennis maken met twee verschillende media: het boek en de film. Ze hebben allebei dezelfde titel, maar is het verhaal wel hetzelfde? Wat is er gelijk, wat is er anders en waarom? Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • Het boek om voor te lezen of zelf te laten lezen • Dvd voor vertoning in de groep • Lesbrief met suggesties Uitvoering: • Leerkracht • Op school
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • Boer Boris gaat naar zee
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2015) 'Boer Boris gaat naar zee' van Ted van Lieshout is een project samengesteld. Boer Boris gaat op vakantie naar zee. Hij neemt van alles mee: zijn knuffel en zijn jas, maar ook koe Clara en alle kippen. Op zijn volgeladen traktor met aanhangwagen vertrekt Boer Boris vrolijk naar het strand. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional • Speelzaal of kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Codewoord: het kinderboekenweekspel
    Digitaal spel waarmee de leerlingen in de bibliotheek, in de klas of thuis aan de slag kunnen. De school krijgt een link toegestuurd waarna alle klassen met het spel aan de gang kunnen gaan. Tijdens het spel krijgen de leerlingen boekentips mee, die gekoppeld zijn aan de vragen. Een leuke manier om boeken te leren kennen en waarbij vooral de kennis van de leerlingen op de proef wordt gesteld. Leerlingen verdienen door vragen juist te beantwoorden letters. Het spel eindigt met het puzzelen van de letters, zodat het Codewoord ontstaat. Het spel word de eerste dag van de Kinderboekenweek geactiveerd. Accent: Inhoud: • Link naar het digitale spel • Uitleg van het spel via mail Benodigde materialen: • Computer met internetverbinding Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek • Op school
  • Cursus open boek
    De cursus Open Boek leidt leerkrachten op tot leescoördinator. Een goed functionerende schoolbibliotheek, met zowel fictie als non-fictie, is de spil waar het leesonderwijs om draait. Een duidelijke structuur in het leesonderwijs, aangebracht en onderhouden door een leescoördinator is daarbij van ongekend belang. De cursus Open Boek heeft als doel om leerkrachten te scholen om de taak van leescoördinator op de eigen school vorm te geven. Als op iedere school twee leerkrachten deze taak toebedeeld krijgen werkt dat het meest efficiënt. De taak van een leescoördinator is erop gericht meer eenheid in het leesonderwijs te brengen vanuit het perspectief van de leesbevordering, leesbeleving en leesinteresse. Inhoud: • 4 studiebijeenkomsten, afgewisseld met huiswerkopdrachten • Slotopdracht : het opstellen van een plan voor het op een hoger niveau brengen van leesbevordering op de eigen school. Deze opdracht is een eis voor het officiële certificaat 'Leescoördinator'. Gecertificeerde leescoördinatoren participeren in een leesbevorderingsnetwerk van leescoördinatoren uit de regio. Het netwerk komt onder begeleiding van de bibliotheek twee keer per jaar bijeen voor uitwisseling van ervaringen en het actualiseren van kennis. Uitvoering: • In de bibliotheek • 3 uur, per studiebijeenkomst • Circa 40 uur totale studiebelasting
  • Dat ben jij, Kiki!
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2006) 'Dat ben jij, Kiki!' van Amy Hest is een project samengesteld. Eendje Kiki voelt zich niet zo lekker. Gelukkig komt opa op bezoek. Ze gaan samen foto’s van vroeger bekijken. Kiki ziet zichzelf toen ze klein was, haar vader en moeder, haar opa… Foto’s kijken is leuk! Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • De dwergjes van Tuil
    Het project De dwergjes van Tuil – een verhaal van Paul Biegel - is geschikt voor leerlingen van zowel groep 3 als groep 4. Voorlezen en vertellen zijn belangrijke aspecten binnen het project waarbij veel ruimte is voor het beleven en het navertellen van de prachtige verhalen die één van de grootste schrijvers uit de Nederlandse kinder- en jeugdliteratuur heeft geschreven. Leerlingen gaan zelf aan de slag in de vorm van vertel- en schrijfopdrachten en maken kennis met verschillende tekstsoorten, waaronder poëzie. Een spannend leeskleed is de basis om een sprookjesachtige en fantasierijke leeshoek te creëren waar leerlingen zelfstandig kunnen lezen. Gedurende de projectperiode ontdekken leerlingen verschillende opdrachten in het leeskleed waarmee ze de bijzondere verhalen op een leuke manier (her)beleven. De leerlingen leggen de verschillende opdrachten en activiteiten als ware verslaggevers vast in een Biegel-krant die aan het einde van de projectperiode mee naar huis gaat. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Leeskleed • Opdrachten Benodigde materialen: • Belletje • Grote doos • Versiermaterialen • Kopieën van de bijlagen • Scharen • Lijm • Papier • Teken- en schrijfmaterialen • Muziekinstrumentjes Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Ouderbetrokkenheid • Circa 5 weken
  • De molenmuis
    Met 'De Molenmuis' worden kinderen al heel jong opmerkzaam gemaakt op het cultureel erfgoed in hun eigen woonomgeving. In veel dorpen en steden staat een molen als belangrijk industrieel monument. Dit project laat hen actief meekijken naar de werking van een molen. Thema's als wonen en werken komen zo tot leven. Het project 'De Molenmuis' is gebaseerd op het gelijknamige prentenboek van Tjibbe Veldkamp. Molenmuis is een muis die heel graag in een molen wil wonen. Hij beleeft er allerlei avonturen en ontmoet zo een kat, een hond, de molenaar en de meid. Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Prentenboek 'De Molenmuis' (meerdere exemplaren) • Speel-ontdekboek per leerling waarin aandacht wordt besteed aan de techniek in de molen • Dvd met een geanimeerde versie van het prentenboek • Een collectie boeken over molens, de bakker en brood • Bezoek aan een plaatselijke molen (adressenlijst opvraagbaar) • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • De ongelooflijk bijzondere boekeneter
    In de ruimte is een tafel gedekt met een tafelkleed, borden, bestek en servetten. Het vreemde is dat er geen eten op de borden ligt … maar boeken. De boekeneter uit het verhaal verslindt boeken als lekkere hapjes. Schuif snel aan tafel om meer te horen over dit ongelooflijk bijzondere verhaal. Het project De ongelooflijk bijzondere boekeneter is gebaseerd op het gelijknamige boek van Oliver Jeffers. Harry vindt boeken letterlijk om op te eten en dit staat garant voor hilarische momenten. De originele vormgeving en de illustraties maken het boek erg bijzonder en verrassend. Met een variatie aan activiteiten wordt de gelaagdheid van het prentenboek actief verkend. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • 1 prentenboek 'De ongelooflijk bijzondere boekeneter' van Oliver Jeffers • Handleiding voor de leerkracht • 5 tafelkleden • 150 boekenmenukaarten • 4 presentaties (1 PowerPoint-presentatie en 3 Prezi-presentaties) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 tot 5 weken
  • De wiebelbillenboogie
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2010) 'Wiebelbillenboogie' van Guido van Genechten is een project samengesteld. Papa Olifant past op en dat is feest: hij leert de kinderen een nieuwe dans: de wiebelbillenboogie. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Digisterker
    In de cursus Digisterker leert u digitale (overheids)diensten gebruiken, o.a. van de gemeente, het UWV en de Belastingdienst. De cursus bestaat uit modules, bijvoorbeeld over: • een DigiD aanvragen en gebruiken • informatie zoeken en vinden op websites van de overheid • een toeslag aanvragen • een afspraak maken via een website • uw persoonlijke omgeving gebruiken van overheidsorganisatie, zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid
  • En nu lekker slapen, Sam! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'En nu lekker slapen, Sam!' van Amy Hest en Anita Jeram is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Mama Beer brengt kleine Sam naar bed, maar die geeft zich niet zomaar gewonnen. Er moet nog heel wat gebeuren, voordat Sam echt gaat slapen! Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Herfst. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Fiet wil rennen
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2011) 'Fiet wil rennen' van Bibi Dumon Tak is een project samengesteld. Als je een struisvogel bent, wil je natuurlijk graag rennen. Hard rennen! Fiet wil dat ook. Hij wil niets liever... Met wapperende veren draaft hij rond. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 6
    Bij de ontvangst van groep 6 staat het zoeken naar boeken en allerlei vormen van informatie voor spreekbeurten en werkstukken centraal. Bij dit bezoek is er tijd om boeken uit te zoeken en ze te registreren op de groepspas, zodat ze meegenomen kunnen worden naar school. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Ik wil de maan
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2004) 'Ik wil de maan' van Jonathan Emmett is een project samengesteld. Als Mol voor het eerst de maan ziet, wil hij nog maar één ding: hij wil de maan! Maar wat hij ook doet om de maan te pakken, het lukt niet. Na veel mislukte pogingen legt Mol zich bij de situatie neer. De maan is echt te ver weg... Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Informatiebijeenkomst belastingdienst / digitale overheid
    U krijgt uitleg over de belastingaangifte en/of toeslagen en over hoe u zelf digitaal aangifte doet.
  • Juttersbuit
    De juf of meester van groep 4 heeft tijdens een strandwandeling een geheimzinnige ton gevonden. Van wie is die ton? Op de ton staat een geheimzinnige rebus met een vraag om de ton naar de afzender retour te zenden. Maar wie is de afzender? Er zit niets anders op dan de ton open te maken! Bovenin de ton ligt het voorleesboek Juttertje Tim van Paul Biegel. Met dit boek wordt het begrip ‘jutten’ duidelijk en wordt ook de boeksoort voorleesboek geïntroduceerd. Het project Juttersbuit laat kinderen kennismaken met vijf verschillende boeksoorten: een voorleesboek, een leesboek, een informatief boek, een gedichtenboek en een prentenboek. Na de introductie van Juttertje Tim wordt het visnet uit de ton in de klas opgehangen. In het visnet hangen kurken met daarop een boodschap in de vorm van een raadsel, gedicht of opdracht. De leerlingen proberen samen met de leerkracht te ontdekken welk boek bij de boodschap past. Onderin de ton vinden de leerlingen ten slotte de afzender van de ton: de bibliotheek! In de handleiding voor de leerkracht staan lessuggesties voor de introductie en de verwerking van de verschillende boeksoorten Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Blauwe ton beplakt met stickers • Visnet • 5 kurken met opdrachten en raadsels • 5 kurken zonder tekst • 10 kleine s-haken • 2 grote s-haken • 24 wasknijpers • Onder in de ton een cirkel met tekst • CD met zeegeluiden • Een collectie van verschillende soorten boeken • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 tot 5 weken
  • Kas bij opa en oma (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kas bij opa en oma' van Pauline Oud is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kas pakt zijn koffertje, want hij gaat logeren bij opa en oma! Opa en oma maken er met Kas een heerlijke dag van. Kas moet erg lachen om hun gekke gewoontes: waarom gaat opa winkelen met een schepje in zijn hand? Hoe komt het dat oma's logeerbed zo heerlijk warm is? En hond Kees, die doet de gekste dingen... Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Mensen. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Kikker is Kikker (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kikker is Kikker' van Max Velthuijs is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kikker is blij met zichzelf, maar hij begint te twijfelen als hij zijn vrienden dingen ziet doen die hij niet kan. Hij wil ook graag kunnen lezen of een taart bakken! Maar Haas brengt hem op een andere gedachte: Kikker is gewoon een groene kikker die kan zwemmen en springen en die altijd zichzelf moet blijven. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Verkeer. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kilometerlezen
    ‘Kilometerlezen’ stimuleert het maken van ‘leeskilometers’. Veel ‘leeskilometers’! Daardoor kunnen leerlingen namelijk hun eigen smaak ontwikkelen. En zijn ze in staat om de gelezen boeken op hun waarde te beoordelen. Is dit wel een leuk of een goed boek? Competitie, uitdaging, beloning en actie... Het komt er allemaal in terug. ‘Kilometerlezen’ is een leesbevorderingsproduct met online multimediaondersteuning. In de klas komt een collectie boeken te staan. Elke leerling vult wekelijks op de bijbehorende website de bladzijdes in die hij heeft gelezen. De groep krijgt hiervoor een licentie. Deze licentie geeft toegang tot de bijbehorende website. Die bladzijden worden kilometers. Zo reizen ze door een digitaal landschap en passeren ze onderweg verschillende haltes. Op de haltes krijgen ze via weblinks informatie over schrijvers, boektitels en boekfiguren. De website geeft ook het totaal aantal leeskilometers van de klas aan. In de laatste projectweek kunnen de leerlingen op de website een leesquiz spelen waarbij ze de leesvlag moeten veroveren. De leesquiz heeft betrekking op de boeken uit de collectie. Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook kunnen ze in hun paspoort de gelezen boeken noteren en een waardering invullen. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Elke leerling ontvangt bij aanvang een leespaspoort waarin ze de leeskilometers kunnen bijhouden. Ook is hier plaats om de gelezen boeken te noteren en een waardering in te vullen • Handleiding voor de leerkracht • Leesvlag • Leespaspoorten • Een collectie boeken o Kerntitels (zie handleiding) o Aanvullende titels (zie bibliotheekoverzicht) • Licentie voor de website • Quizvragen Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Circa 5 weken
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Klein Mannetje heeft geen huis (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Klein-Mannetje heeft geen huis' van Max Velthuijs is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Nadat zijn huisje in elkaar is gezakt, vindt Klein-Mannetje een onderkomen bij een klein vrouwtje. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Wonen. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kleine Ezel en jarige Jakkie (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kleine ezel en jarige Jakkie' van Rindert Kromhout en Annemarie van Haeringen is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kleine Ezel koopt een cadeautje voor zijn jarige vriendje Jakkie: een rode vlieger. Zo mooi, dat hij het eigenlijk niet meer weg wil geven. Gelukkig is hij zelf al gauw jarig! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kleine Kangoeroe
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2007) 'Kleine Kangoeroe' van Guido van Genechten is een project samengesteld. De wereld is groot, veel groter dan de buidel van Mama Kangoeroe. Maar kleine Kangoeroe blijft liever dicht bij Mama. Verhaal met grote, duidelijke illustraties. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Kleine Muis zoekt een huis
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2008) 'Kleine Muis zoekt een huis' van Petr Horácek is een project samengesteld. Kleine Muis vindt pal voor haar holletje een grote, mooi glanzend rode appel, die echter niet door de opening past. Op zoek naar een groter huis dus, en Muis gaat met de appel op stap. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional • Speelzaal of kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden. • Klik&Tik samen op 't web: leer sociale media kennen en hoe je ze kunt gebruiken.
  • Krrrr...okodil!
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2014) 'Krrrr...okodil!' van Catherine Rayner is een project samengesteld. Krokodil maakt alle dieren aan het schrikken en heeft daar vreselijke lol in. Totdat boontje om zijn loontje komt. Maar of dat helpt? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Lezing op maat
    Heeft u behoefte aan invulling van een ouderavond op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De invulling kan zijn in de vorm van een lezing maar ook als workshop met diverse, interactieve werkvormen. De bibliotheek is u graag van dienst. Onderwerpen waar u aan kunt denken: - Mediaopvoeding - Jeugdliteratuur algemeen - Bekroonde kinderboeken - Makkelijk Lezen Plein Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Mama kwijt
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2012) 'Mama kwijt' van Chris Haughton is een project samengesteld. Een kleine uil valt over de rand van het nest en dan begint de grote zoektocht naar mama. Gelukkig helpt Eekhoorn hem, maar of Kleine Uil daarmee opschiet? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Monitor de Bibliotheek op school (PO)
    Wat is het effect van een goede bibliotheek op school? Wat is de toegevoegde waarde van een leesconsulent? Gaan kinderen daadwerkelijk meer en beter lezen en hoe kan de bibliotheek de school ondersteunen bij het vormgeven van het leesbevorderingsbeleid? Monitor de Bibliotheek op school bestaat uit digitale vragenlijsten voor leesconsulenten, leerkrachten en leerlingen. Door deze vragenlijst een keer per jaar af te nemen wordt duidelijk of de samenwerking tussen de schoolbibliotheek en de school het gewenste effect heeft. De monitor is bedoeld om zicht te krijgen op de effecten van de schoolbibliotheek op het leen- en leesgedrag van leerlingen, het leesbevorderende gedrag van leerkrachten en het beleid van de school en de (school)bibliotheek op het gebied van leesbevordering. Deze resultaten vormen de basis voor gezamenlijke beslissingen van de school en de bibliotheek over aanpassingen in beleid en activiteiten op het gebied van (vrij)lezen. Inhoud: • Digitale vragenlijsten Uitvoering: • Leerkracht, leesconsulent • Op school • De meting vindt plaats tussen eind oktober en eind januari
  • My Life Story
    My Life Story is een lessenserie over mediawijsheid in de brugklas van het voortgezet onderwijs. Het omhelst een volledig lespakket van de bibliotheek voor de school. Naast het product, in de vorm van een lessenserie, biedt de bibliotheek met het concept My Life Story, begeleiding door een mediacoach van de bibliotheek.
  • Nationale Voorleesdagen
    Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hen veel plezier. Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. 'Moppereend', geschreven door Joyce Dunbar, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2020. Naast dit boek hebben Nederlandse jeugdbibliothecarissen negen andere prentenboeken gekozen uit het aanbod van 2018, die de Prentenboek TopTien compleet maken. In 'Moppereend' loopt Eend te mopperen. Ze heeft niemand om mee te spelen. Er verschijnt een grijze wolk boven haar hoofd die steeds groter wordt. Want alle dieren die ze vraagt, willen spelletjes doen die Eend niet leuk vindt. Dan wordt de wolk zo groot en zwart dat hij barst. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2020 gehouden van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • De school vraagt zelf het deelnemerspakket aan op www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Nog 100 nachtjes slapen
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2013) 'Nog 100 nachtjes slapen' van Milja Praagman is een project samengesteld. Dorus is bijna jarig. Nou ja, nog honderd nachtjes slapen... Wat moet je je daar als kind bij voorstellen? In elk geval veel te lang, ze wil nú feestvieren. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Ridder Rikki (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Ridder Rikki' van Guido van Genechten is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Konijntje Rikki fantaseert graag. Vandaag is hij een ridder. Hij woont in een kasteel, temt vuurspuwende draken en bezorgt geheime boodschappen in verre landen. Jonkvrouw Annibelle heeft zijn hulp ook nodig! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Schrijver op bezoek
    Wie wil dat nu niet? Een echte schrijver op bezoek. Dat betekent volop vragen stellen. Waarom schrijft u? Waar haalt u uw inspiratie vandaan? Wanneer komt het volgende boek? Op welk tijdstip van de dag schrijft u het liefst? Leuk, die ongedwongen vragen van de kinderen. Dat vindt de schrijver ook... Die laat zich graag verrassen. De leerlingen bereiden zich met het werkboekje voor op het schrijversbezoek in de klas of de bibliotheek. In het werkboekje is ruimte voor hun leeservaring en informatie over de schrijver en z’n boeken. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • De bibliotheek organiseert voor de school een schrijversbezoek • Werkboekjes 'Schrijver op bezoek' • Een collectie boeken van de schrijver • Facultatief: enkele boeken met als thema ‘hoe maak je een boek’ en zelf schrijven Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • Schrijversbezoek ± 1 uur per groep (het maximum aantal leerlingen per groep is afhankelijk van de schrijver) • 2 tot 6 weken
  • Taalhuis
    Vindt u het moeilijk om formulieren in te vullen? Ziet u op tegen het lezen van brieven? Heeft u problemen met het lezen van werkmails? Begrijpt u weinig van de bijsluiter bij uw medicijnen? Dan is het Taalhuis in Brummen-Voorst misschien iets voor u. U kunt hier beter leren lezen en schrijven. Er zijn mensen die u kunnen helpen.
  • Themacollectie op maat
    Een project organiseren? De bibliotheek kan een bijpassende themacollectie op maat leveren. De medewerkers van de bibliotheek zorgen voor een kist met geschikte boeken en/of andere materialen, zoals dvd’s, cd’s en speelleermaterialen. Thema's kunnen zijn: de Tweede Wereldoorlog, de lente, water, Afrika, mijn lichaam of in een andere taal zoals Engels. De materialen worden zoveel mogelijk afgestemd op de wensen van de leerkracht en het niveau van de leerlingen. Accent: Kennismaken met verschillende soorten boeken Inhoud: • Een collectie boeken en/of andere materialen, zoals dvd’s, cd’s en speelleermaterialen passend bij een thema Uitvoering: • Divers • Neem contact op met uw bibliotheek over de voorwaarden van een themacollectie op maat zoals aanvraagtermijn, aantal media, uitleentermijn en verlengmogelijkheden
  • Vergeten oorlog
    Voor kinderen van nu is de Tweede Wereldoorlog lang geleden en ver weg. Jeugdboeken kunnen een bijdrage leveren aan het levend houden van de herinnering van deze oorlog. Er zijn veel jeugdboeken geschreven over deze periode met onderwerpen als Jodenvervolging, verzet en onderduiken. De Schrijvers van de Ronde Tafel initieerden het project Vergeten oorlog met zes jeugdboeken over de vergeten onderwerpen van de Tweede Wereldoorlog: de bombardementen op Rotterdam en Middelburg, de Sinti, arbeidsinzet in Duitsland, de Tweede Wereldoorlog in Suriname, kinderen van 'foute' ouders en de Tweede Wereldoorlog in landen zoals Marokko, Polen, Suriname en China. Partners: Vergeten Oorlog is een project van de Schrijvers van de Ronde Tafel, in samenwerking met Cubiss en uitgeverij Leopold. Het project wordt ondersteund door de Stichting Jaap ter Haar en is mede mogelijk gemaakt door de Eenheid Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII van het ministerie van VWS. Accent: Kennismaken met verschillende soorten boeken – Erfgoededucatie Inhoud: • Koffer met 6 jeugdboeken • Educatief materiaal voor de introductie van de boeken (dagboekje, landkaart, ansichtkaart Zadkine, schetsboekje, distributiebonnen, poster arbeidsinzet en een persoonsbewijs) • Website met lessuggesties, filmpjes en opdrachten voor leerlingen • Een collectie boeken, fictie en non-fictie Uitvoering in de periode voor of na 4 en 5 mei geeft deze dagen extra betekenis.(www.vergetenoorlog.nl) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Wat nu Olivier?
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2005) 'Wat nu Olivier' van Phyllis Root is een project samengesteld. Beertje Olivier is met zijn pappa en mamma in de tuin. Wat een mooi geel blad ziet hij daar! Olivier rent erachteraan, de heuvel af, helemaal tot aan de rand van het bos. Ineens is het blad weg. En Olivier ziet zijn huis ook niet meer! Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Wij gaan op berenjacht (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Wij gaan op berenjacht' van Michael Rosen en Helen Oxenbury is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Vier kinderen gaan met hun vader en hun hond op berenjacht. Vele hindernissen moeten genomen worden. Uiteindelijk vinden ze in een grot de beer... maar dan weten ze niet hoe snel ze dezelfde weg weer naar huis moeten gaan. Met de beer achter zich aan, helemaal tot onder het veilige dekbed thuis. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken


Vorige pagina