Bibliotheken in Groningen

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Bibliotheek Doetinchem

home-brewinc-site2Versie2019-3-1-1024x793.jpg (177742 bytes)

Contactgegevens

Bezoekadres
IJsselkade 13
7001 AN Doetinchem
T: 0314 333445
E: info@bibliotheekwestachterhoek.nl

Postadres
Postbus 7000 AG Doetinchem

Openingstijden
Maandag10:00 - 17:00 uur
Dinsdag10:00 - 20:00 uur
Woensdag10:00 - 17:00 uur
Donderdag10:00 - 17:00 uur
Vrijdag10:00 - 20:00 uur
Zaterdag10:00 - 16:00 uur

Opmerkingen
Tijdens die openingstijden kunt u rekenen op de hulp van onze vrijwillige gastvrouwen/heren. Op vaste tijden is er een informatieprofessional aanwezig. Is de bibliotheek niet geopend en wilt u een vraag stellen, bel dan tijdens de openingstijden van Klantenservice 0314 333445. U kunt ook Whatsappen met klantenservice via 06 12172505


GPS-coördinaten
51.9631468, 6.2898001

Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Stichting Bibliotheek West-Achterhoek / Doetinchem
Beschrijving: 

De bibliotheek is gevestigd in 't Brewinc. ’t Brewinc is het centrum voor kennis en ontmoeting, van informatie, cultuur, recreatie en educatie. Naast Bibliotheek West-Achterhoek vindt u in 't Brewinc: Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (voorheen Staring Instituut en Achterhoeks Archief), Stichting Senioren Ontmoetingspunt en Elver met dagbesteding en Tesoro Eten & Drinken (door Elver).

De bibliotheek is een verrassende en inspirerende omgeving waar ruimte is voor iedereen! Er is een grote keus aan (luister)boeken, dvd’s, bladmuziek, kranten en tijdschriften over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ook kunt u internetten in het internetcafé.
Onder het genot van een kopje koffie leest u de krant of uw favoriete tijdschrift of kunt u meedoen in activiteiten. De bibliotheek heeft altijd een boeiend verhaal!
Aangemaakt op: 
11:11
Aangemaakt op: 
11:11
Laatst gewijzigd op: 
08:41
Laatst gewijzigd op: 
08:41
Relaties: 

Vestiging van organisatie: Bibliotheek West-Achterhoek (196675)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Zelhem (1704186)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Hengelo (Gld) (1704183)
Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Gerelateerd aan organisatie: Servicepunt Steenderen (5286477)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Vorden (1704185)
Samenwerkingspartner organisatie: Volksuniversiteit Achterhoek (204541)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Wehl in Woonzorgcomplex Oldershove (4358190)
WorldCat afhaallocatie organisatie: Bibliotheek Doesburg (5288800)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek de Huet is gesloten! (4358189)
WorldCat afhaallocatie organisatie: Bibliotheek Wehl in Woonzorgcomplex Oldershove (4358190)
Gerelateerd aan organisatie: Servicepunt Gaanderen is gesloten! (4358193)
WorldCat afhaallocatie organisatie: Bibliotheek Hengelo (Gld) (1704183)
Gerelateerd aan organisatie: Bibliotheek Doesburg (5288800)
WorldCat afhaallocatie organisatie: Bibliotheek Zelhem (1704186)
WorldCat afhaallocatie organisatie: Servicepunt Steenderen (5286477)
WorldCat afhaallocatie organisatie: Bibliotheek Vorden (1704185)

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

bibliotheekvestiging
Bibliotheek subsoorten: 

bibliotheekhoofdvestiging
Totaal aantal uren open per week (inclusief zelfbediening): 
47.00
Aantal uren bemand open per week (personeel aanwezig, inclusief vrijwilligers): 
47.00
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Ja
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

OrganisatiePublieksruimteKantoorProgrammering/projectenMarketing/communicatieMedewerkersFinanciën
Eerstelijnszorg en overige zorginstellingenNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
EetgelegenheidNiet gezamenlijkNiet gezamenlijkDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijk
Financieel-juridische dienstverleningGezamenlijkNiet gezamenlijkGezamenlijkDeels gezamenlijkNiet gezamenlijkNiet gezamenlijk
Aanvulling multifunctioneel gebouw: 

kruiswerk achterhoek
erfgoedcentrum
senioren ontmoetingspunt
klei en kunst

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0834061009
Administratieve ISIL-code: 

NL-0834061009
Locatiecode : 

WAC/DOE
ILN-code NBC+: 

465
VOB lidnummer: 
100026
Omvang werkgebied in aantal inwoners: 
105000

Aanbod en faciliteiten

Bibliotheekcollectie: 
  • Collectie voor jeugd en volwassenen
Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

(individuele) werk-/studieplekken
(oefen)computers
WiFi
café
cursus-/vergaderruimte
eetcafé
expositieruimte
internet-pc
internettoegang
leestafel
print- en/of kopieerfaciliteiten
terras (horeca)
winkel
Werk-, studieplek aanwezig: 
Ja
Werk-, studieplek met PC: 
14
Werk-, studieplek zonder PC: 
20
Aantal oefenpc's: 
29
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Nee
Fysiek bibliotheek aanbod: 

(centrale) catalogus
Bibliotheekabonnement
Boekendienst-aan-huis
Catalogusuitleg
Gesproken lectuur (vorm)
Makkelijk Lezen Plein
leesbevordering
leespromotie
mediawijsheidaanbod
taalinformatiepunt Nederlands
Digitaal bibliotheek aanbod: 

4you!
Passend lezen
online databank
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart in de kinderopvang
BoekStart voor baby's
BoekStartcoach
Week van de Mediawijsheid
bibliotheekrondleiding
kinderboekenweek
kinderboekenweekactiviteit
leesbevorderingsproject
voorleesmiddag
Cursussen, workshops en projecten: 

computercursus
computercursus (arbeidsmarkt)
cursus Excel
cursus Word
cursus internet
cursus omgaan met tablet
Werkvormen computeraanbod: 
  • online leren (e-learning)
  • workshop
  • cursus
  • advies en doorverwijzing
Activiteitenaanbod van de bibliotheek: 
  • Ja, in het werkgebied door medewerkers van deze bibliotheeklocatie
  • Ja, in deze bibliotheeklocatie
Activiteitenaanbod voor: 
  • Buitenschoolse opvang
  • Jeugd (buitenschools)
  • Onderwijs VO
  • Zorg- en welzijnsinstellingen
  • Onderwijs PO
  • Organisaties, bedrijven en overheid
  • Volwassenen
  • Kinderdagverblijven

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Ja
Aanbod voor het onderwijs: 

BoekStart in de kinderopvang
dBoS PO
dBoS VO
klassikaal lenen
maatschappelijke stage
mediawijsheidaanbod
Aanbod voor belastingdienst: 
Ja
Ondersteuning e-overheid: 

belastingformulier, zelf invullen met hulp
cursus digitale overheid en DigiD (Digisterker)
gratis computergebruik belastingzaken
Aantal beveiligde computers: 
5
Beveiligde internetverbinding: 
Ja

Producten:

  • Advies op maat
    Heeft u behoefte aan advies of heeft u ondersteuning nodig op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De bibliotheek is u graag van dienst. U kunt hierbij denken aan: • Advies over mediabeleid op school; • Advies of hulp bij het opzetten of saneren van de schoolbibliotheek; • Advies of hulp bij het opstellen van een leesplan en/of mediaplan; • Advies over het opzetten of geven van lessen mediawijsheid; • Advies over werkvormen leesbevordering. Uitvoering: • Lees-/mediacoach
  • Bibliomemo
    BiblioMemo is een spel met kaartjes, gebaseerd op Memory® en Raad je plaatje®. Op een ongedwongen manier laat BiblioMemo de kinderen kennismaken met de pictogrammen die de bibliotheek gebruikt voor leesboeken en informatieve boeken. Wat betekenen de pictogrammen? Welk boek hoort bij welk pictogram? Welk pictogram vindt de leerling het leukst? Leerzaam en leuk tegelijkertijd. BiblioMemo vormt het startsein van een project rondom ‘Boeken kiezen’ en is zowel geschikt voor in de klas als in de bibliotheek bij een groepsbezoek. Na het introductiespel volgt een gesprek met de klas over de betekenis van de pictogrammen, de boeken die daarbij horen en de voorkeuren van de leerlingen. Daarna kiezen de leerlingen een boek om te lezen. De handleiding voor de leerkracht bevat verschillende suggesties rondom het accent ‘boeken kiezen’. De bibliotheek stelt een collectie samen van boeken waaraan 20 genrepictogrammen zijn toegekend. De collectie wordt verder aangevuld met enkele boeken zonder genrepictogram en met enkele non-fictie boeken met PIM-etiket. Accent: Boeken kiezen Inhoud: • Spel met honderd pictogramkaartjes • Een collectie boeken • 2x 24 pictogramkaartjes van leesboeken in zwart-wit en 2x 26 pictogramkaartjes van non-fictie boeken in kleur • Handleiding voor de leerkracht • Posters Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek of • Op school
  • Biebexpeditie
    Op expeditie in de bibliotheek. Met een rugzak en een stappenteller maken kinderen een heuse overlevingstocht door de bibliotheek. Dat betekent zuinig omgaan met energie, goed nadenken en ingewikkelde opdrachten uitvoeren. In groepjes van maximaal 6 kinderen gaan ze op pad. Welke groep volbrengt alle opdrachten met de minste stappen en ontdekt Tikopia, het spannende eindpunt van de expeditie? De bibliotheek is een fantastische plek waar kinderen van alles kunnen beleven en ontdekken. De boeken zorgen ervoor dat ze de avonturen in hun hoofd verder kunnen beleven. Bovendien zitten de boeken boordevol informatie die goed van pas komt als ze bijvoorbeeld op expeditie gaan. De stripverhalen van ‘Zwarte Jan’ (Ivo de Wijs) en liedjes bij deze strips vormen de afsluiting van het bibliotheekbezoek. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Inhoud: • 5 rugzakken met opdruk Biebexpeditie • 5 stappentellers • 5 touwen met 6 polsbandjes • 5 touwen voor opdracht knopen • 1 set opdrachtkaarten (10 stuks) • 10 vlaggetjes met opdruk Biebexpeditie • 5 sets kaarten met aanwijzingen (9 aanwijzingen) • 1 set antwoordbladen (50 stuks) • format opdrachtkaarten Uitvoering: • In de bibliotheek • Groepsbezoek ± 1 uur
  • Bieppstore
    Kom shoppen in de BieppStore en ‘koop’ leuke, leerzame en verrassende apps door het uitvoeren van opdrachten in de bibliotheek. Welke groep kan goed zoeken in de bieb en lukt het om zijn winkelmandje vol te krijgen? Gewapend met een tablet en toegang tot BieppStore leren leerlingen op een speelse manier zoeken in de bibliotheek. Virtueel shoppend, maken de leerlingen kennis met onder meer verschillende kinderboekenschrijvers, verfilmde boeken en gedichten. Ze leren zoeken in de catalogus en de fysieke collectie van de bibliotheek. Is een opdracht succesvol uitgevoerd? Dan is een Bieppkredietkaartje verdiend waarmee de (fictieve) app gedownload kan worden. Leerlingen voeren de opdrachten in groepjes van vier (of eventueel vijf) kinderen uit. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek - Mediawijsheid Rode draad Uitvoering: • Bibliotheekmedewerker • In de bibliotheek
  • Boekstart
    BoekStart laat ouders ontdekken dat lezen van boekjes leuk en leerzaam is. Al vanaf jonge leeftijd, drie tot vier maanden, kunnen kinderen met hun ouders spelenderwijs genieten van boekjes. Samen de plaatjes bekijken, praten en zingen. Het verstevigt de band tussen ouder en kind én het is goed voor de taalontwikkeling. BoekStart gaat uit van de gedachte dat kinderen die al op jonge leeftijd in aanraking komen met boeken een voorsprong (op school) ontwikkelen waar ze hun hele leven voordeel van hebben. BoekStart is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW door Stichting Lezen en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. Het maakt deel uit van het Kunst van Lezen-beleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
  • Boekstart koffertje
    Een paar maanden na de geboorte van een baby ontvangen ouders een brief met waardebon om naar de bibliotheek te gaan. Daar kunnen zij hun kindje in laten schrijven waarna ze een welkomstgeschenk ontvangen. Dit is een klein koffertje met 2 babyboekjes en een cd met liedjes en/of versjes. Ook zit er informatie van de lokale openbare bibliotheek in. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Koffertje • Stoffen babyboekje • Babyboekje • CD • Foldermateriaal Uitvoering: • Ouders
  • Boer Boris gaat naar zee
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2015) 'Boer Boris gaat naar zee' van Ted van Lieshout is een project samengesteld. Boer Boris gaat op vakantie naar zee. Hij neemt van alles mee: zijn knuffel en zijn jas, maar ook koe Clara en alle kippen. Op zijn volgeladen traktor met aanhangwagen vertrekt Boer Boris vrolijk naar het strand. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional • Speelzaal of kinderdagverblijf of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Cursus open boek
    De cursus Open Boek leidt leerkrachten op tot leescoördinator. Een goed functionerende schoolbibliotheek, met zowel fictie als non-fictie, is de spil waar het leesonderwijs om draait. Een duidelijke structuur in het leesonderwijs, aangebracht en onderhouden door een leescoördinator is daarbij van ongekend belang. De cursus Open Boek heeft als doel om leerkrachten te scholen om de taak van leescoördinator op de eigen school vorm te geven. Als op iedere school twee leerkrachten deze taak toebedeeld krijgen werkt dat het meest efficiënt. De taak van een leescoördinator is erop gericht meer eenheid in het leesonderwijs te brengen vanuit het perspectief van de leesbevordering, leesbeleving en leesinteresse. Inhoud: • 4 studiebijeenkomsten, afgewisseld met huiswerkopdrachten • Slotopdracht : het opstellen van een plan voor het op een hoger niveau brengen van leesbevordering op de eigen school. Deze opdracht is een eis voor het officiële certificaat 'Leescoördinator'. Gecertificeerde leescoördinatoren participeren in een leesbevorderingsnetwerk van leescoördinatoren uit de regio. Het netwerk komt onder begeleiding van de bibliotheek twee keer per jaar bijeen voor uitwisseling van ervaringen en het actualiseren van kennis. Uitvoering: • In de bibliotheek • 3 uur, per studiebijeenkomst • Circa 40 uur totale studiebelasting
  • Daar ben ik dan (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Daar ben ik dan' van Nannie Kuiper is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een dag uit het leven van een doorsnee gezin: pappa gaat werken, Ayla gaat naar school, Sinan mag mee boodschappen doen en gaat op bezoek bij opa en oma. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Welkom. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • De dwergjes van Tuil
    Het project De dwergjes van Tuil – een verhaal van Paul Biegel - is geschikt voor leerlingen van zowel groep 3 als groep 4. Voorlezen en vertellen zijn belangrijke aspecten binnen het project waarbij veel ruimte is voor het beleven en het navertellen van de prachtige verhalen die één van de grootste schrijvers uit de Nederlandse kinder- en jeugdliteratuur heeft geschreven. Leerlingen gaan zelf aan de slag in de vorm van vertel- en schrijfopdrachten en maken kennis met verschillende tekstsoorten, waaronder poëzie. Een spannend leeskleed is de basis om een sprookjesachtige en fantasierijke leeshoek te creëren waar leerlingen zelfstandig kunnen lezen. Gedurende de projectperiode ontdekken leerlingen verschillende opdrachten in het leeskleed waarmee ze de bijzondere verhalen op een leuke manier (her)beleven. De leerlingen leggen de verschillende opdrachten en activiteiten als ware verslaggevers vast in een Biegel-krant die aan het einde van de projectperiode mee naar huis gaat. Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Leeskleed • Opdrachten Benodigde materialen: • Belletje • Grote doos • Versiermaterialen • Kopieën van de bijlagen • Scharen • Lijm • Papier • Teken- en schrijfmaterialen • Muziekinstrumentjes Uitvoering: • Leerkracht • Op school • Ouderbetrokkenheid • Circa 5 weken
  • De eend op de pot (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'De eend op de pot' van Nannie Kuiper is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Marijke neemt haar potje met de eend erop overal mee naartoe. Ze doet er haar plasje op en speelt ermee. Maar dan is hij opeens verdwenen op het verjaardagsfeestje van Jasper... Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • De grote rode bus (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'De grote rode bus' van Judy Hindley is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een grote rode bus komt met een voorwiel vast te zitten in de weg. Het ene na het andere voertuig wat daarna volgt, moet stoppen. Tot slot sluiten een wals en een kiepwagen aan in de file. Nadat een trekker de bus uit het gat heeft getrokken, kan iedereen weer op weg. Behalve de wals en de kiepwagen, want zij moeten het gat repareren. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Verkeer. Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • De Gruffalo (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'De Gruffalo' van Julia Donaldson is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een Gruffalo? Wat is dat voor een beest? Vos, Uil en Slang hebben nog nooit van hem gehoord. Alleen een slimme kleine muis weet precies hoe hij eruitziet. Hij vertelt de andere dieren over het angstwekkende dier. Maar wat moet Muis doen wanneer er opeens een echte Gruffalo voor hem staat? Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • De mooiste vis van de zee (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'De mooiste vis van de zee' van Marcus Pfister is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Omdat de mooiste vis van de zee al zijn schatten voor zichzelf wil houden, vinden de andere vissen hem niet aardig. Als hij iets van zichzelf weggeeft merkt hij dat vrienden hebben belangrijker is dan mooi zijn. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • De ongelooflijk bijzondere boekeneter
    In de ruimte is een tafel gedekt met een tafelkleed, borden, bestek en servetten. Het vreemde is dat er geen eten op de borden ligt … maar boeken. De boekeneter uit het verhaal verslindt boeken als lekkere hapjes. Schuif snel aan tafel om meer te horen over dit ongelooflijk bijzondere verhaal. Het project De ongelooflijk bijzondere boekeneter is gebaseerd op het gelijknamige boek van Oliver Jeffers. Harry vindt boeken letterlijk om op te eten en dit staat garant voor hilarische momenten. De originele vormgeving en de illustraties maken het boek erg bijzonder en verrassend. Met een variatie aan activiteiten wordt de gelaagdheid van het prentenboek actief verkend. Accent: Vertellen/voorlezen en leren lezen Inhoud: • 1 prentenboek 'De ongelooflijk bijzondere boekeneter' van Oliver Jeffers • Handleiding voor de leerkracht • 5 tafelkleden • 150 boekenmenukaarten • 4 presentaties (1 PowerPoint-presentatie en 3 Prezi-presentaties) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 tot 5 weken
  • De schatkamer van Roald Dahl
    Met dit project maken de leerlingen kennis met de schrijver Roald Dahl en zijn werk. Ze gaan aan de slag met zijn taal en de personages in zijn boeken. Kruipen in de huid van Dahl-personages met 5 hoeden/pruiken en spelen situaties na met de speeltips uit de handleiding. Maken de Grote Roald Dahl-kennispuzzel en bedenken een nieuw avontuur voor een Roald Dahl-personage. Accent: Kennismaking met een schrijver en zijn werk – Leesplezier Inhoud: • Schatkist met 5 hoeden/pruiken van personages • 150 exemplaren van het quizblad (kennispuzzel) (voor ca 5 groepen/1 per leerling) • Kopieerblad storyboard voor nieuw verhaal rondom boekfiguren van Roald Dahl • Handleiding voor de leerkracht • Handleiding voor de bibliotheek (digitaal) Benodigde materialen: • Digibord Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • De voorleesslinger
    Voorlezen is elke dag weer een feest. Daarom is er de kleurige voorleesslinger die van elke dag een zeer bijzondere voorleesdag maakt. Zestien vlaggetjes met oersymbolen zoals de kikker, draak, kroon of uil die verwijzen naar veel prachtige boeken met verhalen die erom vragen voorgelezen te worden. Met een geheimzinnig gezicht haalt de meester of juf de voorleesslinger voortaan uit de la en hangt 'm op. Spannend, grappig, mooi of zielig? Wie mag kiezen welk verhaal het die dag wordt? Een jarige of een ander bijzonder kind kiest een symbool en de meester, juf of een van de ouders leest het boek voor dat daarbij past. Accent: Voorlezen – Leesplezier Inhoud: • Een collectie van 18 themaboeken • Voorleesslinger van textiel bestaande uit 16 gekleurde vlaggetjes • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 weken
  • Digisterker
    Voor inwoners van de gemeente Doetinchem die moeite hebben om te werken met overheidswebsites biedt Bibliotheek West-Achterhoek de cursus Werken met de e-overheid aan. Het aanvragen van huurtoeslag, het doorgeven van een verhuizing, belastingaangifte, bijna alle overheidszaken regelt u tegenwoordig via internet en met een DigiD. De cursus is gratis. Voor meer informatie kun je ook bellen met: 0314-333445.
  • Dottie’s eieren (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Dottie’s eieren' van Julie Sykes is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Dottie de kip is blij en trots. Voor de eerste keer heeft ze een nest eieren gelegd. Wat zijn ze mooi! Ze vindt dat iedereen ze moet zien. Maar Eend leert net haar kleintjes zwemmen, en Varken is met haar biggetjes aan het slapen. Al die jonkies zijn zo leuk.... Dottie is eigenlijk niet meer zo blij met haar eieren. Maar er wacht haar een grote verrassing. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Lente. Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Eendje in de regen (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Eendje in de regen' van Amy Hest en Jill Barton is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een eendenkuiken dat bang is om nat te worden? Kiki heeft een hekel aan water en loopt mopperend achter haar ouders door de regen. Gelukkig weet opa een oplossing voor haar probleem: met mooie rode laarzen en een paraplu kan Kiki er weer goed tegen. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Herfst. Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Formulierencafé
    Moeite met het invullen van formulieren? Kom naar het FormulierenCafé! Elke dinsdagavond en vrijdagochtend. Iedereen die moeite heeft met het invullen van formulieren kan op dinsdagavond van 17.00-19.30 uur en vrijdagochtend van 10.00-12.00 uur terecht in het FormulierenCafé in het Taalhuis in Bibliotheek Doetinchem. Hier zitten vrijwilligers klaar om te helpen met het invullen van allerlei soorten formulieren onder het genot van een kopje koffie.
  • Ganzenbordspel
    Lezen is leuk!! De bibliotheek heeft veel te bieden. Met het ganzenbordspel ontdekken kinderen dit spelenderwijs. In groepjes beantwoorden zij allerlei verschillende vragen over de bibliotheek en haar materialen. Onderwerpen die op een speelse, ludieke manier worden behandeld zijn o.a.: wat is kenmerkend aan boeken, titelkennis, pictogrammen- indeling boeken, A/B/C/J/AJ categorieën, wat kun je met een luisterboek, wat is een makkelijk lezen plein en hoe leen je een boek? Het spel kan op school in ongeveer twee uur klassikaal worden gespeeld. Het is zinvol om na afloop tijd te besteden aan een evaluatie met de hele groep. De vragen worden hierbij klassikaal besproken. De deelnemers worden in groepjes ingedeeld en proberen vooruit te komen op het grote ganzenbordspel. Aan elk vakje is een vraag gekoppeld. De kinderen zoeken de vraag bij het vakje en bedenken hierbij het goede antwoord. Als ze het antwoord weten gaan ze naar de spelbegeleider. Is het antwoord goed, dan mag de groep weer verder. Is het antwoord fout, dan moeten ze een beurt overslaan. De groep die het eerst de finish heeft gehaald heeft gewonnen. Accent: Leesplezier Inhoud: • Ganzenbordspel (groot met dobbelsteen en pionnen) • 68 vragen (A-4 formaat) • Attributen behorende bij de vragen (knuffels, luisterboek, dvd, boeken) • Handleiding voor de leerkracht • Bibliotheekfolders Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 1 dagdeel
  • Gedichten
    De bibliotheek steunt het initiatief van de landelijke gedichtendag en de Poëzieweek en wil graag, samen met de scholen, er niet alleen een dag, maar een 'gedichtvol' jaar van maken. De bibliotheek heeft lesbrieven ontwikkeld die telkens een ander soort gedicht behandelen, zoals een elfje, een rondeel of een fotogedicht. De leerlingen gaan aan de slag om gedichten te maken. Eventueel kunnen de leerlingen het gedicht verfraaien door er een bijpassende tekening bij te maken. Inhoud: • Lesbrieven • Een collectie boeken waaronder: - Rijmwoordenboek - 'Opa laat zijn tenen zien en andere stripgedichten' of - 'Draken met stekkers en andere stripgedichten' Accent: Poëzie Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 weken
  • Gekke buren (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Gekke buren' van Ingrid en Dieter Schubert is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Nukkige en gierige Kaat krijgt een nieuwe buurman Bram waar ze niet blij mee is.. Het prentenboek is een humoristische bewerking van een oud volksverhaal. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Wonen. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Groepsbezoek groep 3
    Om kinderen kennis te laten maken met de bibliotheek kunnen scholen kiezen voor een kennismakingsbezoek, waarbij leesplezier, de eerste leesboekjes en de diverse media in de bibliotheek centraal staan. Met een voorleesverhaal, het laten zien van allerlei materialen en het doen van een spel worden de kinderen wegwijs gemaakt in de bibliotheek. Daarna kunnen de kinderen een (prenten)boek gaan zoeken, dat uitgeleend wordt op de schoolpas en mee naar school genomen kan worden. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek groep 5
    Wellicht heeft uw school behoefte aan een bibliotheekbezoek met de kinderen van groep 5. Bijvoorbeeld omdat dit past in de leesmethode, omdat een bezoek past in een groter project dat op school draait, of om heel andere redenen. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • Divers : doel en inhoud worden in overleg bepaald Uitvoering: • Bibliothecaris met leerkrachtondersteuning • In de bibliotheek • 45 tot 60 minuten
  • Groepsbezoek Nationale Voorleesdagen
    Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2020 gehouden van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Accent: Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek – Leesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Bibliothecaris • In de bibliotheek • Groepsbezoek ± 1 uur
  • Interactief voorlezen (cursus)
    In de programmalijn Boekstart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Cursisten ontvangen een certificaat na afloop. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 2 bijeenkomsten • Hand-outs • Certificaat • Inhoud van de cursus kan afgestemd worden indien er bv Piramide, Startblokken of andere trainingen gevolgd zijn. Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • Interactief voorlezen (workshop)
    In deze workshop staat het interactief voorlezen centraal. Interactief voorlezen is een manier van voorlezen waarbij het er om gaat jonge kinderen aan te zetten tot nadenken en praten over datgene wat er in een verhaal gebeurt. In de workshop wordt aandacht besteed aan de technieken die voor, tijdens en na het voorlezen gebruikt kunnen worden om peuters en kleuters te verleiden tot een reactie op het verhaal. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school
  • Invulhulp Belastingen
    Wilt u hulp bij het invullen van uw belastingaangifte of bij toeslagen aanvragen? Kom dan naar de bibliotheek. Vrijwilligers van [naam partner(s)] helpen u hierbij. Maak wel eerst een afspraak via.... (optioneel) Maak wel eerst een afspraak via.... (optioneel) Graag DigiD gegevens meenemen (optioneel)
  • Juttersbuit
    De juf of meester van groep 4 heeft tijdens een strandwandeling een geheimzinnige ton gevonden. Van wie is die ton? Op de ton staat een geheimzinnige rebus met een vraag om de ton naar de afzender retour te zenden. Maar wie is de afzender? Er zit niets anders op dan de ton open te maken! Bovenin de ton ligt het voorleesboek Juttertje Tim van Paul Biegel. Met dit boek wordt het begrip ‘jutten’ duidelijk en wordt ook de boeksoort voorleesboek geïntroduceerd. Het project Juttersbuit laat kinderen kennismaken met vijf verschillende boeksoorten: een voorleesboek, een leesboek, een informatief boek, een gedichtenboek en een prentenboek. Na de introductie van Juttertje Tim wordt het visnet uit de ton in de klas opgehangen. In het visnet hangen kurken met daarop een boodschap in de vorm van een raadsel, gedicht of opdracht. De leerlingen proberen samen met de leerkracht te ontdekken welk boek bij de boodschap past. Onderin de ton vinden de leerlingen ten slotte de afzender van de ton: de bibliotheek! In de handleiding voor de leerkracht staan lessuggesties voor de introductie en de verwerking van de verschillende boeksoorten Accent: Tekstsoorten Inhoud: • Blauwe ton beplakt met stickers • Visnet • 5 kurken met opdrachten en raadsels • 5 kurken zonder tekst • 10 kleine s-haken • 2 grote s-haken • 24 wasknijpers • Onder in de ton een cirkel met tekst • CD met zeegeluiden • Een collectie van verschillende soorten boeken • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 3 tot 5 weken
  • Keepvogel
    De kachel is uit, het brandhout is op en het regent keihard. Keepvogel heeft geen zin om met dit weer hout te gaan sprokkelen. Wat nu? Tungsten, een Hond van Avontuur, gaat de stromende regen in om nieuw hout te halen. Maar hij komt niet terug... Keepvogel gaat hem zoeken. Hij neemt iets lekkers voor hem mee. En een warme droge handdoek. En een zeil tegen de regen. En touw. En pleisters. En nog veel meer... Tijdens dit groepsbezoek voor groep 3 maakt de bibliotheekmedewerker alle kinderen lid van de Keepvogelclub. De kinderen gaan in de bibliotheek, net zoals Keepvogel in het boek Noodweer, op zoek naar Tungsten. De kachel van Keepvogel en het blaffen van Tungsten helpt de kinderen bij hun zoektocht. Onderweg maken kinderen spelenderwijs kennis met de bibliotheek en verzamelen ze puzzelstukken van een driedimensionale puzzel. Aan het eind van de zoektocht wordt deze puzzel van Tungsten in elkaar gezet en luisteren de kinderen naar de afloop van het verhaal. Het boek Keepvogel / Noodweer is de basis voor dit groepsbezoek waarin voor en na de zoektocht het boek wordt voorgelezen. Na het bezoek krijgen de kinderen een kleurkaart van Keepvogel met informatie over het bibliotheekbezoek en de Keepvogelboeken. De leerkracht krijgt één of meerdere Keepvogel-boeken om voor te lezen in de klas. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Uitvoering: • Bibliothecaris • In de bibliotheek • Groepsbezoek ± 1 uur
  • Kinderboekenweek
    De Kinderboekenweek wordt elk jaar in oktober gehouden. Tijdens het tien dagen durende evenement zijn er in het hele land allerlei activiteiten rond het kinderboek. Op grote schaal haken bibliotheken, het onderwijs, boekhandels en culturele centra hierop in. Het jaarlijks wisselende thema van de Kinderboekenweek dient als leidraad bij de organisatie van vele activiteiten. De 65e editie van de Kinderboekenweek vindt plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 13 oktober 2019. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. In 2019 staat onder het motto 'Reis mee!', het thema Voertuigen centraal. Kinderboekenweekgeschenk Het kinderboekenweekgeschenk wordt geschreven door Anna Woltz. Zij schreef onder andere 'Gips', 'Alaska' en 'Ik kan nog steeds niet vliegen'. Het prentenboek van de Kinderboekenweek is van de hand van astronaut André Kuipers en illustrator Natascha Stenvert. Bekroonde boeken Elk jaar bekroond de Stichting CPNB ter gelegenheid van de Kinderboekenweek de beste kinderboeken van het voorgaande jaar. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Kinderboerderij (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kinderboerderij' van Betty Sluyzer en Mies van Hout is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Bas en Marij brengen een bezoek aan de kinderboerderij. Allerlei dieren komen ze tegen. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Lente. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Kinderjury
    Welk boek wint dit jaar de Prijs van de Nederlandse Kinderjury? Ieder jaar kunnen kinderen tussen zes en twaalf jaar hun digitale stem uitbrengen. Verhalen, prentenboeken, gedichtenbundels, bloemlezingen en informatieve boeken uit het voorafgaande jaar en passend bij deze leeftijd, maken een kans door kinderen uitgekozen te worden voor de prijs. De boeken voor de Kinderjury staan tijdens de stemperiode op een speciale plek in de bibliotheek. Vanaf 6 maart tot en met 19 mei 2019 kan er door kinderen gelezen worden voor De Nederlandse Kinderjury 2019. Er zijn twee leeftijdsgroepen: 6 tot en met 9 jaar (groep 3 tot en met 5) 10 tot en met 12 jaar (groep 6 tot en met 8) De stemperiode voor de Nederlandse Kinderjury 2019 is maandag 20 mei t/m zondag 26 mei 2019. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Uitvoering: • Op school • In de periode maart - mei
  • Klassikaal lenen
    Steeds meer scholen hebben leesbevordering en woordenschatontwikkeling als speerpunt opgenomen in hun schoolbeleidsplan. Maar om ieder kind aan het lezen te krijgen en te houden, zijn nieuwe, leuke, spannende of verdrietige boeken een must. De bibliotheek biedt de mogelijkheid om met de groep klassikaal materialen te komen lenen. Indien u hier gebruik van wilt maken hebt u een schoolabonnement nodig. Er wordt een rooster opgesteld, zodat er op vaste tijden met de leerlingen of een deel ervan de boeken gewisseld kunnen worden. Accent: Leesplezier Uitvoering: • Leerkracht • In de bibliotheek
  • Klein Mannetje heeft geen huis (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Klein-Mannetje heeft geen huis' van Max Velthuijs is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Nadat zijn huisje in elkaar is gezakt, vindt Klein-Mannetje een onderkomen bij een klein vrouwtje. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Wonen. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kleine Ezel
    Centraal staan de prentenboeken van Kleine Ezel: geschreven door Rindert Kromhout, geïllustreerd door Annemarie van Haeringen. In de klas wordt het verhaalfiguurtje tot leven gebracht. De kleuters die met dit project werken, hebben er een écht vriendje bij. De ouders worden ook betrokken, want Kleine Ezel mag mee naar huis. Ouderparticipatie is een belangrijk thema binnen het onderwijs. Maar hoe betrek je ouders bij leesbevordering? Hoe verbinden we binnen- en buitenschool met elkaar? Het project Kleine Ezel heeft hiervoor een nieuw element aan een Rode Draad-project toegevoegd. Naast de gebruikelijke materialen en lessuggesties voor het werken in de klas stimuleert dit project het voorlezen thuis. Op een inspirerende manier! De kleuters krijgen tijdens de projectperiode een prentenboek van Kleine Ezel én het vriendenboekje 'Kleine ezel is mijn vriend' mee naar huis. In het vriendenboekje kunnen zij hun ervaringen neerzetten. Extra: Het gevulde vriendenboekje wordt opgestuurd naar de uitgeverij waarna de klas een virtuele boodschap van Rindert Kromhout en Annemarie van Haeringen ontvangt. Accent: Voorlezen - leesplezier Inhoud: • Handleiding voor de leerkracht • Koffer met deken en twee leren riempjes, sokken, cape mama Ezel, Kleine Ezel-muts en knuffel van Kleine Ezel • Set van 6 boeken Kleine Ezel voor in de klas: o Kleine Ezel (klein formaat met cd) o De papa van Kleine Ezel o Kleine Ezel en de oppas o Kleine Ezel en jarige Jakkie o Kleine Ezel en het boebeest o Kleine Ezel en de durfal • Set van 6 boeken Kleine Ezel voor thuis • Naam/boektitellijst • Muziek-CD Kleine Ezel • Vriendenboekje • Dvd met digitale platen van het prentenboek Een grote Ezel Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 3 tot 6 weken
  • Kleine Ezel en jarige Jakkie (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kleine ezel en jarige Jakkie' van Rindert Kromhout en Annemarie van Haeringen is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kleine Ezel koopt een cadeautje voor zijn jarige vriendje Jakkie: een rode vlieger. Zo mooi, dat hij het eigenlijk niet meer weg wil geven. Gelukkig is hij zelf al gauw jarig! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kleine Muis zoekt een huis (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kleine Muis zoekt een huis' van Petr Horácek is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kleine Muis vindt pal voor haar holletje een grote, mooi glanzend rode appel, die echter niet door de opening past. Op zoek naar een groter huis dus, en Muis gaat met de appel op stap. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Past binnen het Piramideproject Wonen. Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Klik & Tik
    Meer met de computer doen? Leer het met Klik & Tik in de Bibliotheek. • Klik&Tik de basis: leer stap voor stap typen, e-mailen en internetten. • Klik&Tik het internet op: zoek op internet, bekijk websites en leer bestanden downloaden. • Klik&Tik samen op 't web: leer sociale media kennen en hoe je ze kunt gebruiken.
  • Klipperdeklop (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Klipperdeklop' van Nicola Smee is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een ritje op de rug van Paard, dàt laten Poes, Hond, Big en Eend zich geen twee keer zeggen! Harder en harder gaat het, tot ze pardoes in het hooi belanden. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Klop, klop, wie is daar? (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Klop, klop, wie is daar?' van Tan Koide is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Drie marmotten verdwalen in het bos en overnachten samen met andere dieren in een leeg huis. Als de bewoner thuiskomt schrikken ze erg, maar gelukkig is hij niet boos. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Knoop het in je slurf! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Knoop het in je slurf!' van Ken Brown is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Het jonge olifantje Kaja heeft een knoop in haar slurf gemaakt, maar waarom ook al weer? Gelukkig weten de andere dieren wat Kaja niet moet vergeten: haar eigen verjaardag. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kom nou, Bommes! (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kom nou, Bommes!' van Jane Simmons is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Het eendje Bommes gaat op onderzoek uit en ziet allerlei 'vreemde' dieren. Als hij een schaduw ziet en een eng geluid hoort is zijn moeder gelukkig dicht in de buurt. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Lente. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Kom uit het ei, kleintje (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Kom uit het ei, kleintje' van Shen Roddie is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Moeder Hen heeft een ei gelegd. Maar ze weet niet hoe ze het ei moet uitbroeden. Ze probeert van alles en uiteindelijk na drie dagen barst het ei open. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Lente. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Kraak de code
    ‘Kraak de code’ bestaat uit een spannend kluisje en een cijferslot. Ontcijfer de combinatie en klik…de kluis gaat open. Wat zit er in? De leerlingen krijgen de code natuurlijk niet zomaar cadeau. Daarvoor zullen ze boeken moeten lezen. Het boek ‘De ramkraak’ van Henk Hokke speelt een centrale rol in dit geheimzinnige, spannende project. Een uitgebreide collectie boeken in de klas en een kluisje met een cijferslot vormen het decor voor ‘Kraak de code’. Telkens als een leerling een boek heeft gelezen, krijgt hij of zij een code. Deze codes vormen de sleutel voor het kraken van het cijferslot van de kluis. Bij de eerste kraak ligt er een voorleesboek in de kluis. Vervolgens stopt de leerkracht een nieuwe verrassing in de kluis en verandert hij de code van het cijferslot. Na 15 boeken kan de kluis weer opnieuw worden gekraakt. Alle leerlingen ontvangen een krasboekje waarin ze door te krassen hun waardering voor het boek kunnen weergeven. Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Inhoud: • Kluisje met cijferslot • Handleiding voor in de klas • Een collectie boeken met titeloverzicht • Boek 'Ramkraak' van Henk Hokke • ’krasboekjes' 1 per leerling Uitvoering: • Leerkracht • Op school • (3 tot) 5 weken
  • Krrrr...okodil!
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2014) 'Krrrr...okodil!' van Catherine Rayner is een project samengesteld. Krokodil maakt alle dieren aan het schrikken en heeft daar vreselijke lol in. Totdat boontje om zijn loontje komt. Maar of dat helpt? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • La Bocca della Verità
    In het diepste geheim vindt de stemming plaats. Geheimhouding is verplicht. Alle stembriefjes worden verzameld in La Bocca della Verità, ofwel de Mond van de Waarheid. Je kunt je hand erin stoppen, maar als je op hetzelfde moment een leugen vertelt… Het project La Bocca della Verità daagt leerlingen van groep 6 uit hun leesvoorkeur aan te geven. Leerlingen worden gestimuleerd de gekozen boeken te lezen. Door deze leeservaring zijn ze in staat hun eigen smaak te ontwikkelen en de gelezen boeken op waarde te beoordelen. Ook worden leerlingen zich bewust van de manier waarop zij boeken kiezen. Klassikaal wordt het boek 'Het geheim van de afgebeten vingers', samen met tien andere boeken gepresenteerd. Leerlingen geven in het diepste geheim hun top drie aan op speciale stembriefjes uit het scritto della Verità. In de klas staat een replica van het Italiaanse monument La Bocca della Verità. Volgens de legende staat het beeld bekend als een eeuwenoude leugendetector. De legende vertelt dat van ieder die zijn hand in de mond steekt en een leugen uitspreekt de hand afgebeten wordt. De kinderen die hun hand met het stembriefje in de mond steken ervaren een spannende sensatie. Na de eerste stemming gaan de leerlingen aan de slag met het lezen van de boeken en geven daarna opnieuw hun top drie door aan La Bocca della Verità. Klassikaal wordt besproken of de verwachting klopt met de uiteindelijke beoordeling. In het scritto della Verità maken leerlingen daarnaast opdrachten die hen mediavaardiger maken, want wat is waarheid en wat is geen waarheid? De Mond van de Waarheid weet het antwoord! Durven de kinderen hier achter te komen… Accent: Boeken kiezen, waarderen en beoordelen Inhoud: • Replica La Bocca della Verità, doorsnede 55 cm (met 2 zakjes) • Scritto della Verità, werkschrift, voor ieder leerling 1 • Boek 'Het geheim van de afgebeten vingers' van Rindert Kromhout • Handleiding onderwijs • Een collectie van 10 x 4 boeken (kerntitels) • 10 x introductie van de leesboeken (gelamineerd) • Quizvragen bij de boektitels (gelamineerd) • 2 uitgeprinte posters voor 2 stemrondes Uitvoering: • Op school • 5 weken
  • Leesprogramma Bij mij in de klas
    Het thema is : School. Een aansprekend thema voor kinderen, ze hebben er immers allemaal dagelijks mee te maken. De kinderen in de klas, meesters, juffen, schoolreisje, wennen aan (een nieuwe) school, een buitenbeentje zijn, gepest worden, de brugklas en nog veel meer. Kinderen lezen een aantal boeken bij dit thema en ontvangen voor elk gelezen boek een sticker die ze in een leespaspoort plakken. Bij een bepaald aantal stickers (maximaal 5) ontvangen ze als beloning een oorkonde. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Deelnemerspasje per kind • Stickers • Oorkondes • Handleiding voor de leerkracht met lessuggesties • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Leesprogramma Hé, ga je mee?
    Lekker lezen over reizen. Het is een programma waarbij je, ook vanuit je lekkere stoel thuis, de mooiste en spannendste reizen kunt maken. Reizen kan dichtbij beginnen, kan zijn naar een pretpark, logeren bij familie. Maar een reis kan ook gaan naar een ander land of een ander werelddeel. Kinderen lezen een aantal boeken bij dit thema en ontvangen voor elk gelezen boek een sticker die ze in een leespaspoort plakken. Bij een bepaald aantal stickers (maximaal 5) ontvangen ze als beloning een oorkonde. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Deelnemerspasje per kind • Stickers • Oorkondes • Handleiding voor de leerkracht met lessuggesties • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 tot 8 weken
  • Leesprogramma Ken jij ze al? Toppers uit de bieb!
    De bibliotheek is een grote schatkamer aan verhalen. Van klassieker van Annie M.G. Schmidt en Roald Dahl tot de populaire Harry Potter en de muis Stilton. Kinderen lezen een aantal boeken bij dit thema en ontvangen voor elk gelezen boek een sticker die ze in een leespaspoort plakken. Bij een bepaald aantal stickers (maximaal 5) ontvangen ze als beloning een oorkonde. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Deelnemerspasje per kind • Stickers • Oorkondes • Handleiding voor de leerkracht met lessuggesties • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 tot 8 weken
  • Leesprogramma Op expeditie
    Het thema van dit leesprogramma is ontdekken. Een thema dat kinderen meeneemt op ontdekkingstocht in de natuur. Het gaat om weetjes over planten en dieren, maar ook om actie en avontuur, om het beleven van de natuur ver weg en dichtbij. De natuur spreekt alle zintuigen aan. Er kan zelfs letterlijk van de natuur worden geproefd. Kinderen lezen een aantal boeken bij dit thema en ontvangen voor elk gelezen boek een sticker die ze in een leespaspoort plakken. Bij een bepaald aantal stickers (maximaal 5) ontvangen ze als beloning een oorkonde. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Deelnemerspasje per kind • Stickers • Oorkondes • Handleiding voor de leerkracht met lessuggesties • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Leesprogramma Superspeurders
    Het thema van dit leesprogramma is speuren. Spannende boeken over speurders en spionnen. Detectives die misdaden oplossen. Spionnen die voor vriend en vijand werken. Boeken over rovers en bendes. Maar ook boeken vol schatten, schatkisten, geheimen en raadsels. Kinderen lezen een aantal boeken bij dit thema en ontvangen voor elk gelezen boek een sticker die ze in een leespaspoort plakken. Bij een bepaald aantal stickers (maximaal 5) ontvangen ze als beloning een oorkonde. Accent: Boeken kiezen, waarderen en (veel) lezen Inhoud: • Deelnemerspasje per kind • Stickers • Oorkondes • Handleiding voor de leerkracht met lessuggesties • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 weken
  • Leesprogramma Tijdzappen
    Het Leesprogramma, Tijdzappen, staat in het teken van de cultuurhistorische canon van Nederland die nu op alle basisscholen in Nederland de leidraad is voor de geschiedenislessen. Door het gebruik van leesboeken gaat de geschiedenis meer leven voor de leerlingen, omdat ze zich door het (voor)lezen van verhalende boeken meer kunnen identificeren met de hoofdpersoon en de gebeurtenissen. Iedere leerling krijgt een leespas. De kinderen lezen boeken en voor ieder gelezen boek ontvangen ze een sticker voor op hun lezerspas. Aan de hand van de canon kunnen kinderen zich door de tijd heen lezen. Accent: Leesplezier en geschiedenis Inhoud: • Presentatieaffiche • Stickers • Oorkonde • Handleiding voor de leerkracht • Rijk geïllustreerd Doe-boek, vol weetjes, spelletjes, raadsels en grapjes rond de tien tijdvakken van de canon • Schrijf- en tekenvel en een leuke boekenlegger zijn (uitneembaar) in het Doe-boekje opgenomen • Leespaspoort • Een collectie boeken Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 6 tot 8 weken
  • Lezing en/of workshop kind en media
    Het internet is niet meer weg te denken uit onze samenleving. De huidige generatie begeeft zich steeds vaker en langer op het wereld wijde web. Deze kinderen zijn, zoals dat heet, vroeg 'mediawijs'. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wie heeft het kind geleerd hoe het zich op het internet moet gedragen? Hoe het zou moeten omgaan met onverwachte pop-ups waarmee misleidende, gewelddadige, seksueel getinte of discriminerende boodschappen verspreid worden? En ziet een kind verschil tussen nieuwsberichten en boodschappen met een commerciële bedoeling (reclame- en spamberichten)? Bent u zelf eigenlijk wel bekend met deze aspecten van het internet? Of met alle social media waar uw kind en/of zijn vrienden of vriendinnen zich mee bezig houden? Tijdens deze bijeenkomst en/of workshop krijgt u uitgebreide en waardevolle informatie over de leuke, maar ook de minder leuke kanten van het internet en social media en de mogelijke invloed ervan op kinderen. U krijgt tips over hoe u hiermee om kunt gaan en hoe u uw kind kunt begeleiden zijn/haar veilige weg te vinden op het internet. Accent: Mediawijsheid – informatie vinden en verwerken Inhoud: • 1 bijeenkomst Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Lezing op maat
    Heeft u behoefte aan invulling van een ouderavond op het vlak van leesbevordering of mediawijsheid? De invulling kan zijn in de vorm van een lezing maar ook als workshop met diverse, interactieve werkvormen. De bibliotheek is u graag van dienst. Onderwerpen waar u aan kunt denken: - Mediaopvoeding - Jeugdliteratuur algemeen - Bekroonde kinderboeken - Makkelijk Lezen Plein Uitvoering: • Lees-/mediacoach • In de bibliotheek of • Op school • 1 tot 1,5 uur
  • Mama kwijt
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2012) 'Mama kwijt' van Chris Haughton is een project samengesteld. Een kleine uil valt over de rand van het nest en dan begint de grote zoektocht naar mama. Gelukkig helpt Eekhoorn hem, maar of Kleine Uil daarmee opschiet? Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Nandi's verrassing (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Nandi's verrassing' van Eileen Browne is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Een Keniaans meisje gaat naar haar vriendin met als geschenk 7 vruchten. Onderweg worden die door dieren gestolen. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Nationale Voorleesdagen
    Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt hen veel plezier. Speciaal voor baby’s, peuters en kleuters organiseert de Stichting CPNB samen met de bibliotheken, ieder jaar in januari ‘De Nationale Voorleesdagen’, met als doel het bevorderen van het voorlezen aan kinderen die nog niet leesvaardig zijn. 'Moppereend', geschreven door Joyce Dunbar, is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2020. Naast dit boek hebben Nederlandse jeugdbibliothecarissen negen andere prentenboeken gekozen uit het aanbod van 2018, die de Prentenboek TopTien compleet maken. In 'Moppereend' loopt Eend te mopperen. Ze heeft niemand om mee te spelen. Er verschijnt een grijze wolk boven haar hoofd die steeds groter wordt. Want alle dieren die ze vraagt, willen spelletjes doen die Eend niet leuk vindt. Dan wordt de wolk zo groot en zwart dat hij barst. Accent: Voorlezen en voorleesplezier De Nationale Voorleesdagen worden in 2020 gehouden van woensdag 22 januari tot en met zaterdag 1 februari. Elke bibliotheek organiseert in deze periode verschillende activiteiten. Neem contact op met uw bibliotheek over het programma. Uitvoering: • Divers
  • Nationale voorleeswedstrijd
    Verhalen delen en daar samen van genieten is het hoofddoel van de Nationale Voorleeswedstrijd. Door mee te doen aan De Nationale Voorleeswedstrijd leren leerlingen op een speelse manier dat voorlezen heel leuk en waardevol is. De kinderen lezen vooral fragmenten uit boeken die ze zelf leuk vinden. De voorgelezen fragmenten maken veel kinderen (en hun ouders, leerkrachten, broertjes en zusjes) vaak heel nieuwsgierig naar het hele boek. Zo draagt de Nationale Voorleeswedstrijd ook aan leesbevordering bij. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die voorgelezen worden beter scoren op school, daarnaast hebben ze een grotere woordenschat en zijn ze beter in het verwoorden van emoties. De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken. Accent: Voorlezen en voorleesplezier Inhoud: • De school vraagt zelf het deelnemerspakket aan op www.denationalevoorleeswedstrijd.nl Uitvoering: • Schoolronde school • Vervolgrondes bibliotheek
  • Nieuwsbrief Bibliowijzer
    Drie keer per jaar wordt de digitale nieuwsbrief 'Bibliowijzer: nieuwsbrief lezen en mediawijsheid' uitgegeven. De nieuwsbrief bevat allerlei informatie die betrekking heeft op lezen. Denk hierbij aan de Kinderboekenweek, boekentips, mediawijsheid etc. Daarnaast is er twee keer per jaar een nieuwsbrief gewijd aan kinderen met leesproblemen. Welke boeken zijn voor hen geschikt, welke hulpmiddelen zijn er op de markt en hoe gebruik je deze? Accent: Leesplezier Inhoud: • Nieuwsbrief Uitvoering: • Bibliothecaris
  • Nijntje vliegt (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Nijntje vliegt' van Dick Bruna is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Nijntje beleeft een groots avontuur. Ze mag meevliegen met haar oom in een tweepersoons vliegtuigje. Hoog vanuit de lucht zien de dingen er heel anders uit. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Past binnen het Piramideproject Verkeer. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Nog 100 nachtjes slapen
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2013) 'Nog 100 nachtjes slapen' van Milja Praagman is een project samengesteld. Dorus is bijna jarig. Nou ja, nog honderd nachtjes slapen... Wat moet je je daar als kind bij voorstellen? In elk geval veel te lang, ze wil nú feestvieren. Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional of leerkracht • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Ouderen in zicht
    Ouderen in zicht: de bibliotheek heeft ouderen in zicht en ouderen hebben de bibliotheek in zicht.
  • Raad eens hoeveel ik van je hou (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Raad eens hoeveel ik van je hou' van Sam McBratney is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Hazeltje en Grote Haas houden erg veel van elkaar. Als Hazeltje moet gaan slapen probeert hij op allerlei manieren te laten zien hoeveel hij van Grote Haas houdt. Hij springt, rekt en strekt, maar Grote Haas doet er telkens nog een schepje bovenop. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Kan ook ingezet worden bij taalzwakke kleuters. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Ssst! De tijger slaapt
    Rond het Prentenboek van het Jaar (2018) 'Ssst! De tijger slaapt' van Britta Teckentrup is een project samengesteld. Tijger ligt te slapen. Kikker, vos en de andere dieren willen erlangs, maar ze willen de tijger niet wakker maken. Hoe gaan ze dat oplossen? Gelukkig heeft kikker een goed idee: alle dieren zweven een voor een met een ballon over de tijger heen. Daarbij kunnen ze wel wat hulp gebruiken… Accent: Voorlezen – Prentenboeken in de groep Inhoud: • Prentenboek • Vertelplaten • Handleiding voor de professional • Verwerkingsmateriaal • Gedigitaliseerde versie van het boek (eventueel) Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat het bekroonde Prentenboek van het Jaar centraal. VIP’s lezen dit boek voor, vaak tijdens een Voorleesontbijt. Uitvoering: • Professional, leerkracht of bibliothecaris • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school of • In de bibliotheek • 2 tot 4 weken
  • Strips in de klas
    Het project 'strips in de klas' laat kinderen kennis maken met en onderscheid maken tussen verschillende stripsoorten. Ze leren hoe een stripverhaal tot stand komt en leren beschouwend te kijken naar stripverhalen. Het project bestaat uit de volgende lessen: 1. geschiedenis van de strips middels een DVD 2. geluiden in strips: hoe zie je die terug in de tekening 3. tekst in strips: zelf een tekst verzinnen en letteren (=aanbrengen van de tekst in stripballonnen) 4. scenario maken voor een stripverhaal Accent: Cultuureducatie Inhoud: • Een collectie stripboeken • Lesbrief (voorbeeld, teken- en werkbladen per les) • DVD van het Klokhuis Optioneel: • Workshop van een striptekenaar • Selecteren van striptekeningen voor een tentoonstelling in de bibliotheek Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 4 lessen
  • Tim op de tegels (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Tim op de tegels' van Tjibbe Veldkamp is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Als vader geen tijd heeft om mee naar buiten te gaan, mag Tim wel alleen naar buiten. Hij moet wel op de tegels blijven want het is gevaarlijk om van de tegels af te gaan. Dat doet hij braaf. Hij gaat op een stapeltje stoeptegels zitten en blijft zitten, ook als stratenmakers de tegels op een vrachtwagen tillen en ook als de vrachtwagen wegrijdt. Zelfs als een hijskraan de tegels de lucht in tilt. Dan komt vader hem achterna, maar wat doet hij gevaarlijk! Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Past binnen het Piramideproject Verkeer. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Vergeten oorlog
    Voor kinderen van nu is de Tweede Wereldoorlog lang geleden en ver weg. Jeugdboeken kunnen een bijdrage leveren aan het levend houden van de herinnering van deze oorlog. Er zijn veel jeugdboeken geschreven over deze periode met onderwerpen als Jodenvervolging, verzet en onderduiken. De Schrijvers van de Ronde Tafel initieerden het project Vergeten oorlog met zes jeugdboeken over de vergeten onderwerpen van de Tweede Wereldoorlog: de bombardementen op Rotterdam en Middelburg, de Sinti, arbeidsinzet in Duitsland, de Tweede Wereldoorlog in Suriname, kinderen van 'foute' ouders en de Tweede Wereldoorlog in landen zoals Marokko, Polen, Suriname en China. Partners: Vergeten Oorlog is een project van de Schrijvers van de Ronde Tafel, in samenwerking met Cubiss en uitgeverij Leopold. Het project wordt ondersteund door de Stichting Jaap ter Haar en is mede mogelijk gemaakt door de Eenheid Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII van het ministerie van VWS. Accent: Kennismaken met verschillende soorten boeken – Erfgoededucatie Inhoud: • Koffer met 6 jeugdboeken • Educatief materiaal voor de introductie van de boeken (dagboekje, landkaart, ansichtkaart Zadkine, schetsboekje, distributiebonnen, poster arbeidsinzet en een persoonsbewijs) • Website met lessuggesties, filmpjes en opdrachten voor leerlingen • Een collectie boeken, fictie en non-fictie Uitvoering in de periode voor of na 4 en 5 mei geeft deze dagen extra betekenis.(www.vergetenoorlog.nl) Uitvoering: • Leerkracht • Op school • 2 tot 5 weken
  • Voorleescoördinator
    In de programmalijn BoekStart (in de Kinderopvang) is deze cursus als vast onderdeel ingevoerd. Kinderopvanginstellingen waar BoekStart nog niet is ingevoerd kunnen deze cursus goed inzetten. Een voorleescoördinator is verantwoordelijk voor de planning samen met de bibliotheek zoals het opstellen van het Voorleesplan, uitvoeren van de Monitor en andere (voorlees)activiteiten. Accent: Leesbeleving, waardering geven, smaakontwikkeling, boekkeuze, mediawijsheid: informatievaardigheden Inhoud: • 3 bijeenkomsten • Cursusboek • Hand-outs Uitvoering: • Trainer • In de bibliotheek of • Op peuterspeelzaal of kinderdagverblijf • 3 uur, per bijeenkomst
  • Vroeger
    Het prachtig uitgevoerde ‘Vroeger’ legt een treffende verbinding tussen leesbevordering en cultuureducatie. Jeugdboekenschrijfster Martine Letterie schreef er passende verhalen bij. Vijf historische foto’s in een fotoboek laten leerlingen kennismaken met het leven zoals dat honderd geleden was... Elke week staat één foto centraal. Bij de foto wordt een speciaal geschreven verhaal voorgelezen. Attributen die verborgen zijn in het fotoboek brengen het verleden nog een stapje dichter bij de leerlingen. ‘Vroeger’ wordt ingezet om verschillende soorten boeken en teksten bij de leerlingen onder de aandacht te brengen. De foto’s en de attributen introduceren bakerrijmpjes en gedichten, leesboeken, prentenboeken, voorleesboeken en informatieve boeken. ‘Vroeger’ biedt samenwerkingsmogelijkheden tussen bibliotheken, basisscholen en lokale of regionale erfgoedinstellingen. In de handleidingen vindt u suggesties daarvoor. Dit erfgoedproject is ontstaan uit een samenwerking tussen Cubiss en de Stichting Brabantse Regionale Geschiedbeoefening/Brabantse Museum Stichting (BRG/BMS). Accent: Kennismaken met verschillende soorten boeken – Erfgoededucatie Rode draad Inhoud: • Groot fotoboek met vijf historische foto’s • Muziekspeeldoosje • Gelamineerde plaat “Het leesplankje” • Hinkelblok, zoethout, kroontjespen, potje inkt • Boek Ot en Sien: Oud-Hollandse spelletjes • Vijf sets kaartjes waarmee een memoryspel, een fotopuzzel en een sorteerspel ‘oud en nieuw’ gespeeld kan worden • Handleiding voor de leerkracht Uitvoering: • In de bibliotheek of • Op school • 2 tot 5 weken • Facultatief: Groepsbezoek of voorstelling ± 1 uur
  • Warboel in de bieb
    Leerlingen luisteren naar het verhaal over Anansi in de bibliotheek. Anansi heeft er een rommeltje van gemaakt: boeken liggen door elkaar en staan op de verkeerde plaats. Het verhaal wordt verteld aan de hand van vertelplaten. De leerlingen gaan vervolgens op zoek naar Anansi. Ze verzamelen sporen van de spin en ontdekken zijn schuilplaats. Tijdens hun speurtocht maken ze kennis met de Anansi-verhalen die behoren tot de Caraïbische vertelcultuur. Accent: Voorlezen – Bibliotheekbezoek – Wegwijs in de bibliotheek Inhoud: • 10 vertelplaten 'Anansi' • Handpop 'spin Anansi' • Anansi-verhaal geschreven door Wijnand Stomp • 1 exemplaar ‘Mister Anansi leert de wereld lachen’ van Wijnand Stomp • Speurtochtmaterialen om de schuilplaats van spin Anansi te ontdekken • Handleiding (digitaal) Lezen, boeken en andere materialen voor beginnende lezers staan centraal. Kinderen worden wegwijs gemaakt in de (school)bibliotheek. Uitvoering: • Bibliothecaris • In de (school)bibliotheek • ± 1 uur
  • Wat gaat Sinan doen? (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Wat gaat Sinan doen?' van Dagmar Stam is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Sinan maakt veel mee op een dag. Hij zit op de stofzuiger en luistert naar de geluiden in de kamer. Hij maakt ook zelf geluid met zijn trom. In de speelgoedwinkel ziet hij zijn beertje. Weer thuis, ruikt en proeft hij lekker eten. Boekstart : Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leiding bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Professional • Ouders • Speelzaal of kinderdagverblijf • 2 tot 6 weken
  • Welterusten... Kleine Beer (speelontdekboek)
    Rond het prentenboek 'Welterusten... Kleine Beer' van Martin Waddell is een speelontdekboek samengesteld volgens het vaste stramien van de Taallijn VVE. Het bevat pagina's voor ouders en pagina's voor in de groep. Gedurende het project kunnen de kinderen het prentenboek mee naar huis nemen en samen met hun ouders het verhaal diverse malen lezen. Ter verdieping zijn er werkbladen om te kleuren, knutselen en opdrachten te maken die het begrip van het verhaal stimuleren. Kleine Beer kan niet slapen, het is veel te donker. En zelfs de grootste lantaarn helpt niet! Hij zoekt veiligheid bij Grote Beer. Boekenpret Inhoud: • Een collectie prentenboeken • Speelontdekboek in de groep • Tips en suggesties voor de leerkracht bij de vijf stappen: voorbereiding, introductie, voorlezen en vertellen, ingaan op het verhaal en doorgaan op het thema • Speelontdekboek Thuis • Tips en suggesties voor de ouders bij het lezen, praten en doen • Verwerkingsbladen Van deze titel zijn ook vertelplaten beschikbaar. Turkse en Arabische vertalingen zijn verkrijgbaar. Uitvoering: • Leerkracht • Ouderbetrokkenheid • Op school • 2 tot 6 weken
  • Wepboeken
    Het WePboek beoogt kinderen profijt te laten hebben van de positieve effecten van gebruik van multimedia bij hun taalontwikkeling. Gedigitaliseerde, geanimeerde prentenboeken met interactieve elementen, vergroten de woordenschat van het kind. Door de interactie leren kinderen verhaallijnen beter te begrijpen. Onderzoek heeft aangetoond dat het leereffect van digitale, interactieve prentenboeken tweemaal zo groot is als bij het traditionele voorlezen. Indien u een specifieke titel wilt bestellen geef dit dan aan bij de aanvullende informatie in het bestelformulier. Accent: Voorlezen - Leesplezier Inhoud: • Prentenboek • DVD met het digitale prentenboek • Enkele boeken die bij het thema van het boek aansluiten (facultatief) • Handleiding voor de professional of leerkracht • Folder digitale prentenboeken Uitvoering: • Professional of leerkracht • Speelzaal, kinderdagverblijf of op school • 2 tot 6 weken
  • Zelf Belastingformulieren invullen met hulp
    Moeite met het invullen van formulieren? Kom naar het FormulierenCafé! Elke dinsdagavond en vrijdagochtend. Iedereen die moeite heeft met het invullen van formulieren kan op dinsdagavond van 17.00-19.30 uur en vrijdagochtend van 10.00-12.00 uu Hier zitten vrijwilligers van het Buurtplein klaar om te helpen met het invullen van allerlei soorten formulierenr terecht in het FormulierenCafé in het Taalhuis in Bibliotheek Doetinchem.


Vorige pagina