Bibliotheken in Utrecht

Op deze pagina zijn alle bibliotheken opgenomen met een ISIL-code en een locatiecode van het bibliotheeksysteem dat in gebruik is. Ontbreekt een vestiging, neem dan contact op met de Provinciaal Servicemanager.

Probiblio

Probiblio.jpg (38073 bytes)

Contactgegevens

Bezoekadres
Opaallaan 1180
2132 LN Hoofddorp
T: 023 5546100
F: 023 5546150
E: info@probiblio.nl



Postadres
Postbus 2130 AL HOOFDDORP

Openingstijden
Maandag08:30 - 17:00 uur
Dinsdag08:30 - 17:00 uur
Woensdag08:30 - 17:00 uur
Donderdag08:30 - 17:00 uur
Vrijdag08:30 - 17:00 uur

Omschrijving
Bezoekadres Probiblio (t.o. het politiebureau)

GPS-coördinaten
52.295383, 4.68048

Website: 
Organisatiesoort: 

Basisbibliotheek, openbare bibliotheek, POI, landelijke bibliotheekorganisatie
Volledige naam: 

Stichting Probiblio
Beschrijving: 

Probiblio is een full-service dienstverlener voor de openbare bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland.
Aangemaakt op: 
19:44
Aangemaakt op: 
19:44
Laatst gewijzigd op: 
15:44
Laatst gewijzigd op: 
15:44
Relaties: 

Gerelateerd aan organisatie: ZB Middelburg (163844)
Gerelateerd aan organisatie: Biblionet Drenthe basisbibliotheek (163848)
Gerelateerd aan organisatie: Cubiss Limburg (163843)
Gerelateerd aan organisatie: BiSC (163849)
Gerelateerd aan organisatie: Biblionet Groningen Basisbibliotheek (163841)
Gerelateerd aan organisatie: Mediawijzer.net (5177607)
Samenwerkingspartner organisatie: Bibliotheeknetwerk Flevoland (163840)
Gerelateerd aan organisatie: G!DS-beheerorganisatie (1)
Gerelateerd aan organisatie: Vereniging van Openbare Bibliotheken (5296990)

Voor wie

Voor welke regio: 
  • Van postcode "1380" t/m "1380"
  • Van postcode "1000" t/m "1010"
  • Van postcode "1394" t/m "1394"
  • Van postcode "3625" t/m "3625"
  • Van postcode "1431" t/m "2158"
  • Van postcode "1011" t/m "1277"
  • Van postcode "1430" t/m "1430"
  • Van postcode "2165" t/m "2165"
  • Van postcode "1398" t/m "1424"
  • Van postcode "1381" t/m "1383"
  • Van postcode "2159" t/m "2163"
  • Van postcode "3651" t/m "3653"
  • Van postcode "4220" t/m "4220"
  • Van postcode "4201" t/m "4209"
  • Van postcode "2170" t/m "2170"
  • Van postcode "4213" t/m "4213"
  • Van postcode "4221" t/m "4229"
  • Van postcode "2171" t/m "3381"
  • Van postcode "1428" t/m "1428"
  • Van postcode "4246" t/m "4246"
  • Van postcode "4200" t/m "4200"
  • Van postcode "4236" t/m "4242"
  • Van postcode "3465" t/m "3466"

Bibliotheekorganisatie

Soort bibliotheek: 

provinciale ondersteuningsinstelling (POI)
Is de bibliotheek in een multifunctioneel gebouw gevestigd: 
Nee
Organisatietypes in het multifunctionele gebouw: 

Branchegegevens

ISIL-code: 

NL-0702910000
Administratieve ISIL-code: 

NL-0702910000
Locatiecode : 

6299
ILN-code NBC+: 

201
VOB lidnummer: 
100700
Omvang werkgebied in aantal inwoners: 
6

Aanbod en faciliteiten

Faciliteiten in het bibliotheekgebouw: 

cursus-/vergaderruimte
eetcafé
terras (horeca)
Werk-, studieplek aanwezig: 
Nee
Fysiek informatiepunt aanwezig: 
Nee
Fysiek bibliotheek aanbod: 

Boekenpret
Makkelijk Lezen Plein
Digitaal bibliotheek aanbod: 

4you!
Bibliotheekactiviteiten: 

BoekStart voor baby's
kinderboekenweek
Activiteitenaanbod voor: 
  • Overig (geef toelichting)
  • Onderwijs VO
  • Onderwijs PO

Specifiek aanbod

Aanbod voor onderwijs: 
Nee
Aanbod voor belastingdienst: 
Nee
Beveiligde internetverbinding: 
Nee

Producten:

  • 21st century skills
    Bibliotheken spelen in toenemende mate een rol in het onderwijs rond de 21st century skills, maar veel wordt nog ad-hoc opgepakt zonder samenhang van programma’s. ProBiblio speelde al een brede rol rond mediawijsheid – maar met de introductie van het 21st skills model is een focus op digitale geletterdheid (mediawijsheid, ICT basisvaardigheden, computational thinking en informatievaardigheden) goed uit te leggen.
  • ABC Webtools voor leerkracht en bibliothecaris
    Een workshop van de bibliotheek om leerkrachten en bibliothecarissen te laten kennismaken met webtools rond boeken en lezen, leren, ontdekken, onderzoeken, rubriceren en spelen.
  • Airport Library
    De Airport Library richt zich op passagiers op intercontinentale vluchten die vaak lang moeten wachten op hun (vervolg)vlucht. De Airport Library biedt hen een verrassende manier om hun wachttijd te besteden. Tegelijkertijd kan de Nederlandse cultuur zich aantrekkelijk presenteren. Voor de Nederlandse openbare bibliotheken is de eerste permanente luchthavenbibliotheek ter wereld een uniek middel om zich te profileren, zowel nationaal als internationaal.
  • BiebPanel
    Enkele jaren geleden verrichtten de meeste bibliotheken elke vier jaar een klanttevredenheidsonderzoek. Door een groeiende behoefte aan dialoog met de leden is BiebPanel opgezet, een online klantenpanel met op dit moment circa 25.000 bibliotheekleden. BiebPanel voorziet deelnemende bibliotheken zes keer per jaar van actuele informatie over klanten en andere doelgroepen. Inmiddels doen al 85 bibliotheken mee aan BiebPanel.
  • Boek-O-matic
    Boek-O-matic is een verhalen-tool die jonge kinderen van 2,5 tot 4 jaar helpt om een verhaal te maken, na te vertellen en te digitaliseren. De kinderen maken hun verhaaltjes op basis van een serie tekeningen van kleine dramatische momenten, door deze te plakken op een vertelstrook. Elk verhaal kan worden opgenomen met een iPad, waarbij het kind zijn eigen verhaal vertelt. Hierna kan het filmpje eenvoudig op het Boek-O-matic-kanaal op YouTube worden gepubliceerd.
  • Boekenbabbels
    Boekenbabbels is een website voor het bekijken en plaatsen van videoverhalen over kinderboeken, voor en door kinderen vanaf 8 jaar. Te gebruiken voor projecten, voor individuele kinderen, thuis, op school en in de bibliotheek.
  • Communicatie Toolkit
    Om tijdens de landelijke campagnes direct goed van start te gaan, bieden wij je een complete communicatietoolkit. Hierin vind je onder andere een communicatieplan, beeldmateriaal, (web)teksten en leuke ideeën/acties, handig om lokaal toe te passen! En je kunt hier direct mee aan de slag.
  • Communicatieplan dBos PO & VO
    Veel bibliotheken hebben op dit moment te maken met een toename in het aantal scholen die gebruik maken van de Bibliotheek op school. Het gevolg van dit succes is echter wel dat er steeds beter gelet moet worden op wat er gecommuniceerd wordt aan wie en op welk moment. Nieuwe de Bibliotheek op school-locaties vergen een andere manier van communiceren dan scholen die nu al twee jaar gebruik maken van de Bibliotheek op school.
  • Cursus privacy en veiligheid online voor medewerkers of klanten
    Tijdens deze cursus nemen we medewerkers of klanten mee in de online wereld van firewalls, wachtwoorden, cookies en big data. Wat gebeurt er met je gegevens die je online plaatst? En moet je je daar zorgen over maken – je hebt toch niets te verbergen? Waarschijnlijk wel!
  • De bibliotheek als fysieke en online community
    Het opleveren van handvatten voor community vorming bij bibliotheken en één werkende community opzetten per deelnemende bibliotheek.
  • De Bibliotheek op het station
    De Bibliotheek op het station is een bibliotheekvoorziening die zich richt op het werven van nieuwe klanten onder treinforensen. Van deze groep is bekend dat zij veel leest, maar het vaak te druk heeft om de huidige bibliotheekvestigingen te bezoeken. Door de bibliotheek in hun dagelijkse route te plaatsen wordt bibliotheekgebruik voor treinforensen veel gemakkelijker.
  • De Lonkende Leestafel
    Bibliotheken zijn zich al enige jaren aan het bezinnen op hun (maatschappelijke) waarde. Het aanbieden van een collectie is al lang niet meer het enige wat zij doen. Mensen betrekken bij de samenleving, het bieden van een platform voor sociale activiteiten, het zijn van een lokaal informatiepunt, dit zijn zaken die aan belang toenemen. Collectie wordt hier verbonden met connectie.
  • De MUTSEN tegen de LOSERS
    Voor kinderen van groep 5 tot 8 ontwikkelde ProBiblio op verzoek van bibliotheken deze korte speelse introductie voor het gebruik van schoolWise. In een battle spelen de meisjes (mutsen) tegen de jongens (losers). Door het zelf verzinnen en uitvoeren van zoekopdrachten laten beide groepen zien dat losers en mutsen sterk en 'schoolWise' uit de strijd komen.
  • Financieel strategische keuzes
    De doorgaande lijn 0 - 18 jaar met de BoekStart en dBos aanpak wordt door veel bibliotheken in ons netwerk omarmd. Het afgelopen jaar hebben we bij onze bibliotheken geconstateerd dat de financiële impact van de implementatie van deze doorgaande lijn grote invloed heeft op de totale begroting van een bibliotheek. De strategische keuzes die gemaakt worden, hebben grote gevolgen voor het totale financiële management van de Bibliotheek. Op basis van het landelijk ontwikkelde rekenmodellen maakt deze Strategische Begroting Tool (SBT) een financiële vertaalslag naar de meerjarenbegroting en maakt daarbij inzichtelijk hoe de financiële consequenties van de keuzes eruit zien voor de komende vijf jaar.
  • Implementatie Internal Branding
    Voor elke organisatie is een duidelijke positionering van groot belang. Die bepaalt immers in hoge mate hoe mensen je ‘merk’ ervaren en van andere merken kunnen onderscheiden. En dat is meer dan alleen uiterlijk. Positionering heeft ook te maken met het interne kompas waarop je als organisatie vaart. Hoe wil je overkomen, hoe ga je daaraan werken en welke waarden staan daarbij centraal? Pas als uiterlijk en innerlijk bij elkaar aansluiten, kun je verwachtingen van klanten waarmaken – en ze aan jouw merk binden.
  • Kennisdeling Marketing
    Er is veel vraag in Noord- en Zuid-Holland naar marketingacties die eerder gedaan zijn en de resultaten daarvan. ProBiblio wil samen met een aantal bibliotheken kijken of we een digitale kennisbank kunnen ontwikkelen waar dit inzicht op eenvoudige wijze wordt verkregen. Om enerzijds te zorgen dat de marketingkennis van bibliotheken in Noord -en Zuid-Holland op peil blijven, maar anderzijds zorg te dragen dat de marketingactiviteiten die uitgezet worden (en meetbaar) zijn met het netwerk worden gedeeld worden verschillende middelen ingezet om hier een directe bijdrage aan te leveren. Er is vooraf onderzoek gedaan onder het complete werkgebied, hiervan gaven 24 bibliotheken (van de 24) aan dat er inderdaad behoefte aan is. Uit die bibliotheken is een 11-tal dat actief heeft aangegeven mee te willen denken (klankbordgroep) en daaruit weer een 5-tal geselecteerd voor een werkgroep. Met deze 16 bibliotheken is een pilot gestart.
  • Lifehacking voor klanten/medewerkers
    In deze cursus behandelen we het thema: meer doen in minder tijd. Hoe je handige applicaties in kunt zetten om meer uit je dag te halen en je informatiestroom beter te beheersen. We besteden aandacht aan Dropbox, Evernote, Lastpass, Blendle, Xmarks, Wunderlist en Netvibes, maar geven ook tips om op een effectieve manier met je wachtwoorden, mail en agenda om te gaan.
  • Model Biebpunt
    Het Biebpunt wordt gevestigd binnen de muren van een multifunctioneel centrum of een school. De oppervlakte bedraagt circa 150m².
  • Online zoeken en vinden
    Online zoeken en vinden en bronnen beoordelen voor medewerkers of klanten In deze cursus staan online zoektechnieken centraal – de werking van Google en de manier waarop we daarmee informatie verkrijgen. Men leert welke handige trucs Google in huis heeft om op een snelle, maar ook verrassende manier een antwoord te vinden op lastige vragen. Ook wordt er tijd besteed aan bronnen, privacy en zoekstrategieën. Door gebruik te maken van veel praktijkvoorbeelden zijn medewerkers in staat om ook in een online omgeving informatievragen goed af te handelen. Voor medewerkers die hun zoekkennis willen opfrissen.
  • Positionering & internal branding
    Voor elke organisatie is een duidelijke positionering van groot belang. Die bepaalt immers in hoge mate hoe mensen je ‘merk’ ervaren en van andere merken kunnen onderscheiden. En dat is meer dan alleen uiterlijk. Positionering heeft ook te maken met het interne kompas waarop je als organisatie vaart. Hoe wil je overkomen, hoe ga je daaraan werken en welke waarden staan daarbij centraal? Pas als uiterlijk en innerlijk bij elkaar aansluiten, kun je verwachtingen van klanten waarmaken – en ze aan jouw merk binden.
  • Sociale media leertraject voor medewerkers
    Het vertrouwde 23Dingenconcept, maar dan in een flexibele opzet, met nieuwe en bestaande onderwerpen en een combinatie met informatieve bijeenkomsten. ProBiblio levert een site met ongeveer 20 oefeningen. Deelnemers stellen hun eigen leertraject samen en maken een keuze uit het aantal oefeningen die zij voor hun werk zinvol achten. Het aantal onderwerpen en de condities waaronder deze gedaan worden (vrije tijd/werktijd) kunnen door de opdrachtgever bepaald worden.
  • SPOENK*
    SPOENK* is een nieuwe, innovatieve aanpak van de leesbevordering jeugd, in de gedaante van een dynamische bibliotheekomgeving waarin bijna alles kan. Samen met de doelgroep (0-18 jaar) wordt een uitdagende programmering opgezet die vooral draait om wat de gebruikers leuk vinden. Al draait het natuurlijk om meer dan leuk. Want een kind dat zich thuisvoelt in de Bibliotheek, dat daar verrast en geprikkeld wordt, zal zoveel makkelijker boeken en andere media omarmen.
  • Vrienden van de Bibliotheek
    Er zijn veel mensen die de bibliotheek een warm hart toedragen en willen steunen. Ook als ze er zelf geen of weinig gebruik van maken.
  • Workshop e-books voor medewerkers of klanten
    Tijdens deze cursus krijgen medewerkers of klanten alle ins en outs over het lenen van e-books bij de bibliotheek te weten. De oorsprong, verschillen tussen Android of Apple producten en de verschillen tussen de apps van de bibliotheek. De workshop is voor de helft plenair en de andere helft is praktijk – wij zorgen voor e-readers en tablets met opdrachten. In de workshop is er veel ruimte voor vragen en praktijk voorbeelden.
  • Workshop tablets voor medewerkers of klanten
    Tijdens deze workshop krijgen medewerkers of klanten inzicht in de wereld van tablets – welke spelers zijn er op de markt, wat zijn de verschillen en wat kun je allemaal met een tablet? Naast de theorie is er ook ruimte voor praktijk – we nemen tablets mee zodat iedereen kan oefenen en echt kan ervaren waar we het over hebben.


Vorige pagina